Nagy hagyománnyal rendelkező filozófiai fogalom
prominens kutatói kínálnak sokrétű betekintést napjaink egyik kurrens
kérdéskörébe: Anerkennung. A Deutsche Zeitschrift für Philosophie 21.
(Schmidt am Busch – Zurn, 2009). Az elismerés elméletének tárgyalása
messze túllépi az „ezoterikus” filozófia kategoriális-nyelvi kereteit.
De az elismerés tematikája mindig is tartalmazott az erkölcsi,
társadalmi és politikai élet aktuális kérdéseire való reflexiót. Ma az
elismerés olyan kutatási paradigma, amely – filozófiai diszciplínákra
(morálfilozófia, filozófiatörténet, társadalom-, politikai és
erkölcsfilozófia) gyakorolt hatásán túl – támpontot nyújt
politikaelméleti és politikai-cselekvési, illetve társadalom- és
cselekvéselméleti kérdések tematizálásában.
1. Fogalmilag az elismerés meghatározásakor
azt kell tisztázni, hogy ki az elismerő, ki (vagy mi) az elismerés
tárgya, és mi az entitása annak, amire az elismerés aktusában
válaszolunk. Az elismerés lényegi összefüggésben áll az egyén önmagára
irányuló gyakorlati vonatkozásaival, különösen az önértelmezéssel
(Selbstsinn, sense-of-self). Az elismerés mint „adekvát méltatás”
intuíciója szerint az ilyen aktus akkor sikeres, ha az elismerő
megfelelően válaszol alapvető tárgyi jellegzetességekre. A személyközi
kapcsolatokban pedig az elismerés akkor sikeres, ha a fogadó
rendelkezik ama képességekkel, amelyek révén az elismerőt mint
elismerésre képeset és méltót maga is elismeri. Ez az elismerés
„kölcsönösségi gondolata”. Szükségünk van e két – tárgyi és
személyközi – jelentés megkülönböztetésére a gyakorlati aktusok
sikeressége céljából. Nem csupán fogalomtechnikai kérdés tehát az
elismerés (301–324.).
Történetileg az elismerés elmélete a klasszikus
görög barátság-felfogásra vezethető vissza, amelyet a reneszánsz
humanizmusa, majd a felvilágosodás érzelemelméletei eleveníttek föl
(7–24.). Ez csúcsosodik ki Rousseaunál az emberi természet
társadalmiságának szubtilis elemzésében. Frederic Neuhouser szerint
Rousseau l’ amour propre-felfogása az elismerésért folytatott harcot
az emberi élet középpontjába állította. E szenvedély tematizálása a
condition humaine számos emberi nyomorúsága orvoslásának alapjául
szolgálhat. A mások figyelme iránti vágyban éppen ez a lehetőséget
ismerhetjük fel (27–52.). Az elismerés elméletét mégis a német
idealizmus teljesítményeként tartjuk számon. Az utóbbi két évszázad
társadalomtudományi és politikaelméleti tradíciói Johann Gottlieb
Fichte és főleg Hegel gondolatait viszik tovább, akik arra kérdeztek
rá, hogy miként vonatkoztathatók az interszubjektivitás struktúrái az
egyének fejlődésére. Jay M. Bernstein azt taglalja, hogy Fichte
dolgozta ki a jogoknak mint az interszubjektív elismerés formáinak a
koncepcióját. Az elismerés azzal van összefüggésben, hogy milyen
viszonyban van az ember másokkal, mit tart róluk és azok őróla.
Fichténél és Hegelnél valamiféle szellemi ügy az, hogy jogokkal
rendelkező személyekként elismerjenek bennünket (53–90.). Ugyanakkor
ezek az idealizációk – főleg Hegelnél – betagolódnak a közösségek
konkrét praktikáiba, nem úgy, mint Kantnál, akinél a személy
elismerése elvont egyének elszigetelt tudati aktusa.
A mai elismeréselméletek elsősorban Hegelhez
nyúlnak vissza. Michael Quante A szellem fenomenológiája híres
passzusát elemzi. Az úr–szolga viszony nem hierarchikus csupán, hiszen
itt találjuk „az én mint mi és a mi mint én” gondolatát is, amelyben
Hegel az egyéni élet személyközi kapcsolatokba és társadalmi
relációikba ágyazottságát mutatja meg. A társadalmi jelleg e
koncepciója megelőlegzi a kortárs analitikus filozófia, például
Jaegwon Kim és Alvin Goldman belátásait (91–106.). Ludwig Siep azt
feszegeti, hogy vajon az elismerés elve működhet-e ma az etikai
gondolkodás központi principiumaként? Azon elméleteket, amelyek a
szabad, autonóm aktorok kölcsönös tiszteletét emelik ki, Kant és
Fichte ösztönözték. Ezen elmélettípus azonban nem kínál eléggé átfogó
elvet a rekognitív társadalmi viszony és intézmény racionalitása
értékelésére. Az individualitás konstitúciójával foglalkozó
elméleteket is Hegel inspirálja, de tőle eltérően ezek nem
rendelkeznek koncepcionális kerettel, amely az egyének és a társadalmi
entitások – család, társadalom, állam – közötti viszonyokat is magában
foglalná. Siep figyelmeztet az elismerés-elmélet határaira: bár
szolgálhat a modern élet etikai alapjaként, ám arra mégsem alkalmas,
hogy olyan fogalmi eszköztárat nyújtson, amelyre szükség lenne olyan
etikai dilemmák feloldásához, amelyek ma az ember–természet viszonytól
az ökológiai kérdéseken át a géntechnikáig terjednek (107–124.).
Az amerikai neopragmatizmus jeles képviselője,
Terry Pinkard a jogosnak a jót megelőző státusára kérdez rá. Kanthoz
és az általa inspirált kortárs gondolkodókhoz kapcsolódva vizsgálja az
interszubjektív elismerés és a jó közötti viszonyt. Az elismerés nem
egyike a javaknak, nem is feltétel más javak megvalósításához; sokkal
átfogóbb és összetettebb ennél. Az elismerésnek az emberi cselekvésben
játszott konstitutív szerepével kapcsolatban Hegel az, aki a
cselekvéselmélet, a szellem filozófiája és a társadalomfilozófia mai
kérdéseire a legmeggyőzőbb választ kínálja. Bár az individuális
tevékenység normatív jellegű, amelyben az okokra való megfelelő
reakcióról van szó, ám e reakciót eleve társadalmi praktikák
konstituálják. E praktikák nem csak annak fényében nyitják meg
előttünk a világot, hogy mi érdemes a törekvésünkre, és mi a legjobb a
számunkra, hanem gyakorlati tevékenységünk számára is konstitutívak. S
az elismerés nemcsak az emberi cselekvés nézőpontjából jelentős, hanem
ama esély aspektusából is, hogy otthonra leljünk a modern világban
(125–144.).
A kötet nagy súlyt fektet arra az elmélettörténeti
tényre, hogy a fiatal Karl Marx kapcsolódott a német idealizmus
elismeréselméleteihez, amikor a munka által közvetített társadalmi
viszonyok identitásképző jellegét vizsgálta. Marx, miként John Stuart
Mill és a szentimentális hagyomány, olyan elismerésképzetre
támaszkodott, amely tartalmazta a másokról való gondoskodást és a
szolidaritás-elvet. Daniel Brudney szerint 1844-ben Marxnak volt
elképzelése egy jól berendezett társadalomról, mely az elismerés
meghatározott gyakorlatával kapcsolódott össze: az „igazi”
önmegvalósítás az egyéni termelő tevékenység mások általi társadalmi
elismerésében gyakorolt önmegvalósítás. Ez az elismeréselmélet nem
több, s nem is kevesebb, mint egy jól berendezett társadalom
realisztikus utópista víziója, és ilyen minőségben ítélendő meg,
összevetve más víziókkal (145–180.).
A fiatal Marxnak a társadalmi viszonyok
identitásképző jellegére irányuló gondolatai hatottak a huszadik
század első évtizedeiben a nyugati marxizmusra, a brit
újhegelianizmusban ennek az amerikai pragmatizmussal való
kapcsolatában. Az úr és a szolga dialektikus viszonyának hegeli
elmélete hatást gyakorolt a francia fenomenológusok egész
generációjára. Növekvő érdeklődéssel fordultak az interszubjektivitás
elmélete felé, miközben kitágították a kutatási területet az
ontogenezis, a test és a társadalompolitikai elméletek irányába.
Németországban az elismerés paradigmájának a német idealizmusban
gyökerező kutatásán túl jelentős volt a filozófiai antropológia saját
tradíciójának befolyása (Konrad Lorenz, Helmuth Plessner). További
impulzust hozott az analitikus filozófia „nyelvi fordulata”, amely a
kommunikatív interakciók révén konstituálódó társadalmi élet
elméletével együtt a nyelvi interszubjektivitás átfogó elméletébe
integrálódott. Két további, részben Hegelből táplálkozó áramlat is
megemlítendő. Az egyik a feministák törekvése, akik az identitásképzés
ama interszubjektív és társadalmi feltételeire irányították a
figyelmet, amelyek hozzájárulnak a patriarchátus megőrzéséhez. A másik
társadalompolitikai kihívásokban gyökerezett, miszerint: a komplex
modern társadalmak kulturális és értékpluralizmusára megfelelő módon
kell reagálni. A modern soknemzetiségű, etnikailag sokféle plurális
társadalmakban merül föl az igény, hogy az elismerés fogalmát
alkalmazzák a kisebbségek különféle csoportjaival kapcsolatos jogi és
szociális tényezők, illetve elvárások artikulálására. Fenti
fejlemények révén az elismerés elmélete önálló tudományos
diszciplinává vált.
Az elismeréselmélet dinamikus kutatási területe a
normatív interdiszciplináris társadalomfilozófia. Ezen a téren Axel
Honnethnek az interszubjektív elismerés és a szociális változások
közötti kapcsolatokra irányuló vizsgálódása különösen fontos. A
modern, komplex társadalom alapvető konfliktusainak lényege az el nem
ismertség egyéni tapasztalatának és a lenézésnek, illetve a társadalmi
elismerésért folytatott küzdelmeknek a viszonya. Ez az elmélet annak
megvilágításában nyújthat segítséget, hogy miként lehetséges a modern
társadalmak és a konstitucionális demokráciák ama jellegeit
kideríteni, melyek az azonosság és a különbség, az univerzalizmus és a
partikularizmus, az individualitás és a közösségiség között vannak. Ma
a makrostruktúrák helyett az elemzés kiinduló pontját az
interszubjektív természetű praktikák jelentik, így például a profit és
az igazságos elosztás kérdései, az anyagi érdekek érvényesítése körüli
harcok.
2. Izgalmas része a kötetnek Nancy Fraser
polémiája Honneth-tel és az elismeréselmélettel (201–212). Szerinte a
kulturális különbségek elismeréséért zajló küzdelmeknek van
igazságtartalmuk. Ám az elismerésre való összpontosítás
marginalizálhatja az elosztás igazságosságának elkötelezett
emancipációs mozgalmakat. Ezen elmélet nem rendelkezik eszközökkel
ahhoz, hogy az elosztási egyenlőtlenség problémáját megfelelően
kezelje. S nemcsak a kulturális elfogadásra irányuló emancipációs
törekvések megerősítését tartalmazza, hanem érintkezik
kulturalisztikus és idegenellenes sovinizmuson alapuló teóriákkal is.
Ezért fennáll a veszély, hogy a szeparatizmust, az intoleranciát, a
patriarchalizmust és az autoritarizmust erősíti. Fraser szerint az
elismerés kortárs elméleteinek olyan multimodális modellt kellene
működtetniük, amely megkülönbözteti az elismerés kulturális
dinamikáját az elosztás gazdasági dinamikájától.
A Frankfurti Iskola kritikai elméletéhez kötődő
Honneth elutasítja Fraser javaslatát a gazdaság dinamikájának az
elismerési relációk hermeneutikai megközelítésén túleső, szeparált
funkcionalista elemzéséről (213–228.). Honneth az emancipáló munka
fogalmát a globalizált kapitalista munkapiac „kemény valóságára”
vonatkoztatva határozza meg. Bár a munka, különösen a bérmunka egyre
kevésbé megbízható, részesedése csökken, rosszul fizetett és
bizonytalanabb lett, mégis elsőbbsége van a társadalmi életvilágban a
mindennapi élet szervezettsége és az identitásképzés központjaként. A
modern munkaszervezet „morális infrastruktúrájának” vizsgálatához át
kell lépni a Fraser által képviselt funkcionalista gazdasági
elképzelések határait. A társadalmi munka csak akkor funkcionálhat
immanens normaként, ha elismerési feltételek értelmében fogjuk föl,
ahogyan ez a cserekapcsolatokban ténylegesen van. Ha a piacot nem a
rendszerintegráció, hanem a társadalmi integráció szempontjából
tekintjük, akkor a munka és az elismerés közötti viszony tematizálása
a munkamegosztás fontos normatív koncepciójához vezet. Azért, mert ez
a megközelítés a jelenkori társadalmi élet értékelése és átalakítása
számára elengedhetetlen morális elvek előtt teszi szabaddá az utat.
Milyen értelemben fogható fel Honneth
elismeréselmélete a kritikai elmélet eredeti, a 30-as években Max
Horkheimer által kidolgozott programja megújításának? Ezt kérdezi
Emmanuel Renault (229–242.). A kritikai elméletet, amely eredetileg a
„marxizmus eufémisztikus referenciája“ volt, felválthatja az elismerés
elmélete mint interdiszciplináris elmélet, amely meggyőzőbb lehet,
mint az eredeti marxizmus vagy a kommunikatív cselekvés habermasi
elmélete volt. Hans-Christoph Schmidt am Busch arra kérdez rá, vajon
lehetséges-e a jelenkori kapitalizmus elemzése és kritikája az
|
|
elismeréselmélet révén? (243–268.) Különbséget kell
tenni az értékelés, az önértékelés és ezeknek a gazdaságilag releváns
munkára való mindenkori vonatkozásai között. A kritikai elméletnek ezt
el kell fogadnia ahhoz, hogy megalapozottan mutathassa be, miként
vezetnek a meritokratikus értékelés kortárs gyakorlati aktivitásai a
megállíthatatlan gazdagodási szándékhoz, hivatásbeli sikerre való
törekvéshez, sajátos fogyasztási jellegekhez, illetve a szociális
állam biztosítékai rendszerének gyengüléséhez. E különbségtevés
megnyitja az utat a kapitalizmus átfogó, elismeréselméletileg
megalapozott elemzéséhez és kritikájához. Jean-Philippe Deranty
szerint a mai elismeréselmélet érintkezési pontokat tartalmaz a
politikai gazdaságtan nem ortodox kortárs formáival, illetve az
intézményi gazdaságtannal és a szabályozás-elmélettel. Ezen
elméletekben lehetőségek vannak a rekognitív társadalomelméletnek a
gazdaságelméletbe való integrálásához (269–300.).
3. Hogy képes-e a Frankfurti Iskola és a
kritikai elmélet az elismeréselmélet révén megújulni, és széleskörű
kutatási paradigmává válni, az ma aligha dönthető el. Ám az elismerési
paradigma kétségtelenül a társadalom- és politikai filozófiai
érdeklődés egyik központi témája lett. E paradigma hosszú múltra
tekint vissza. Az elismerés történeti alapja a társadalmi
szerveződések tradicionális formáiról a feudálisra, a feudálisról a
polgári-kapitalista formára való áttérés, amelyben három alapvető
elismerési szféra különült el. Először a család privát-intim szférája
vált le a nyilvánosság általános szférájáról, a gondoskodás és a
szeretet elismerési elvének megfelelően. E folyamatban jóváhagyást
nyert a személyek kölcsönös elismerése érzelmi, testi stb.
szükségleteikre vonatkozóan. Ezután a személyek jogi státuszának és a
rendi struktúrában elfoglalt helyének feudális egysége bomlott föl, s
olyan szféra keletkezett, amelyben a személyeket mint jogi
szubjektumokat jogok és kötelességek illetik meg. Ez kölcsönös
elismerést tett lehetővé, az azonos tisztelet általános elvének
megfelelően. A rendi struktúrával összekötött értékelést a mindenkori
egyéni teljesítmény társadalmi elismerése váltotta fel. A
teljesítményelvű értékelés a munkamegosztás sémájának felel meg. Ezzel
a piacon a pénz és a profit formájában zajló kvantitatív értékelés
kiterjedt a civil szférára, ami a teljesítményelv ideológiai
értelmezését, a csak gazdasági mérési elvek alapján történő
értékelését nyújtotta.
Az elismeréselméletnek ez a fajta érintettsége
magyarázza a frankfurtiak kritikai elméletének interdiszciplináris
orientációját és az emancipatorikus törekvések támogatását. E
társadalomkritika mindig is tartalmazott társadalom-modellt. Az első
generáció számára a modell a kapitalizmus azon elemzése volt, amelynek
gyökerei Marxhoz vezettek vissza, és amelyet Lukács György elméletileg
finomított, s amelynek elsősorban Max Weber adta azt a sajátos alakot,
amit ma nyugati marxizmusnak nevezünk. A második generáció,
paradigmatikusan Jürgen Habermas, olyan modellt favorizált, amely
rendszerelméleti vállalkozásból fejlődött ki Talcott Parsons és Niklas
Luhmann hatására. Olyan cselekvéselmélettel kapcsolódott össze, amely
a pragmatizmusnak és az analitikus filozófiának a nyelvi interakció
reproduktív és integratív potenciáljába való belátásán alapult.
Súlyponteltolódás ment végbe a morál, a demokrácia, a jog és a
politikai rendszer formális aspektusai irányába. Mindez a kritikai
elméletet távolította saját hagyományaitól, egyszersmind közelítette a
racionalitás formáinak és alapjainak tiszta filozófiai-metodológiai
megközelítéséhez, illetve a politikai igazságosság és demokrácia
formális-normatív elméleteihez. Az a benyomás keletkezett, mintha az
elméletet megfosztották volna a társadalom valós problémáitól. Joggal
merül föl a kérdések sora: mi lett az egykor olyan jelentős témákkal,
mint a kulturális élet ama fenoménjei iránti érdeklődés, amelyeket a
tömegmédia és a kommunikációs technológiák idéztek elő? Mi lett az
ideológia lényegének és szerepének tematizálásából, az olyan
alapfogalmakból, mint az elidegenedés, az anómia, az eldologiasodás, a
tömegkultúra, a szociális marginalizálódás? Hová lett ama életformák
iránti érdeklődés, amelyek a szubjektivitás és interszubjektivitás
eltorzult és torzító formáit hozzák létre? E korábbi kutatási
területekbe vetett hit mára elveszett. Azért is, mert a társadalom
radikális változásába vetett hit és a megértést szolgáló egységes
értelmezési keretbe vetett bizalom is elveszett. Nem véletlenül.
A Marx által inspirált társadalmi modell alapját
már a második világháború előtt, de főleg utána a liberális
kapitalizmus konszolidációs fázisa váltotta fel, ami érzékenyen
érintette azt az elméletet, amely mindig is a társadalmi emancipációt
állította előtérbe. Már a frankfurtiak első generációjának látókörébe
új társadalmi mozgalmak kerültek, így a gyarmatosítás elleni
felszabadító mozgalmak, illetve a rasszizmus, a patriarchalizmus és a
heteronormativitás elleni mozgalmak. A második generációt a
funkcionalizmus és a hermeneutika szimbiózisa olyan
társadalomfilozófiai tényállások egész sorához vezette, amelyek
viszont nem voltak alkalmasak arra, hogy a kor harcait és vágyait
„gondolatokban megragadják”.
A kötet érdeme annak bemutatása, hogy az
elismeréselmélet mára túllépte a Frankfurti Iskola kritikai elmélete
különböző fázisainak és képviselőinek törekvéseit. Napjainkra olyan
elméletté tágult, amely mint konfliktuskezelési modell alkalmasnak
látszik az egyéni szenvedéstapasztalatok és ennek társadalmi okai
közötti kapcsolat ábrázolására és különféle, napjainkban megjelenő
társadalmi konfliktusok magyarázatára. Nemcsak a jogok és igények,
szükségletek tartalmi bővítése és alkalmazási területei tágítása
révén, hanem a személyes élet uralomtól mentes formái, a
diszkriminációtól mentes szocikulturális területek bevonása révén is.
Az elismerési paradigmában benne van az ígéret, hogy a
társadalomelméleti elemzéseket szisztematikusan összekapcsolja a
konfliktusokban felmerült igazolási igények meggyőző bemutatásával. Az
elismerés differenciált normatív mértékek egész sorának hiteles
artikulálását ígéri. S azt, hogy olyan interdiszciplináris
társadalomelmélet juthasson érvényre, amelynek emancipatorikus
impulzusai a társadalmi viszonyok világában léteznek, s amelyek
elméleti magyarázatát olyan belátásokká lehet változtatni, amelyeket a
társadalom tagjai képesek megérteni és alkalmazni annak érdekében,
hogy a patologikus társadalmi jelenségeket és viszonyokat, amelyektől
szenvednek, beazonosítsák és legyőzzék. Az elismerésért folytatott
interszubjektív harc diagnosztikus eszközként szolgálhat a
modernizáció előrevivő, ám fájdalommal, szenvedéssel és veszteségekkel
teli folyamatai számára.
4. Az elismerés kortárs elmélete distanciát
alakít ki a kanti univerzális, minden személyre egyformán alkalmazható
maximával szemben. A gyakorlati megfontolások sokszínűségét emeli ki
az egyéni cselekvési alternatívák, az életterv kivitelezése, valamint
a társadalmi-társas élet értékelése szemszögéből. Azaz az életformák
szociokulturális jellege felé fordul, ami támogatja a normális,
egészséges önmegvalósítást. Ugyanakkor megtart néhány kanti vonást,
például azt az igényt, hogy megmagyarázzon és igazoljon normatív
értékelési sztenderdeket, amelyek sem kulturálisan, sem szociálisan
nem kontingensek. A személyi jogok és a politikai demokrácia értéke és
jelentősége szempontjából igazságos akar lenni, míg kerüli az üres
formalizmust, amelyre a kantianizmus hajlik.
Az elismeréselméletben a morálfilozófiai
megfontolás összekapcsolódik a politikai filozófia és a
társadalomelmélet magyarázó és legitimáló igényével. Tézisek és
tematikai súlypontok innovatív kombinációját nyújtja, túllépve az
egymással konkuráló társadalom- és politikaelméletek hagyományos
választóvonalain. A kanti tételekhez kapcsolódva helyesli az egyén
autonómiájának a polgári jogok és az esélyegyenlőség révén történő
biztosítását, a politikai participációnak a modern jogrendszer és a
konstitucionális demokrácia struktúrái általi garantálását. Az
önmeghatározás interszubjektív feltételeinek jogi keretekbe való
átvitele révén a személyek kettősen, szabad és egyenlő jogi
személyekként és ugyanakkor másokhoz hasonló politikai polgárként
foghatják föl önmagukat. A személyek jogi igényeit és a politikai
demokrácia intézményeit nem valamiféle feltételezett társadalmi
szerződés igazolja, hanem mindez történeti konfliktusok
rekonstruáltható eredménye, amely konfliktusokban a szociális
vonatkozások elválnak a rokonsági viszonylatoktól, és egyéni
teljesítményekhez kötődnek. E transzformációs folyamatok fejlődési
lépésekként foghatók föl mind a társadalmi értékelés
individualizálódása, mind a társadalmi tisztelet egyenlősítése
vonatkozásában. E tág érvényességi terület következtében az
elismeréselmélet alkalmas paradigmának mutatkozik az igazságtalanságok
kiterjedtsége és mértéke körüli politikai harcok elemzése számára.
Alkalmas a gondoskodó állam legitimációs bázisának átgondolására, s új
alternatív koncepciók kidolgozására a kapitalista gazdasági rendszer,
az állami újraelosztás, valamint a teljesítményi, szolgáltatói és
javadalmazási gyakorlatok kölcsönös viszonylatait illetően.
Az elismerés elmélete (újarisztoteliánus hatásként)
az egyéni jogok és az autonómia liberális koncepcióján túl a jó élet
és az önmegvalósítás politikai és szociális feltételeit tematizálja.
Ez eltávolodást jelent az egyedül a tiszta gyakorlati észből
következő, elvont filozófiai legitimálástól, s közeledést a normák és
ideálok szubsztanciális kritériumaihoz, amelyek nem konstruáltak,
hanem rekonstruáltak: fennálló életformákból nyerhetők. Az elismerés
elmélete kifejezi aggodalmát a szélsőséges individualizmust illetően.
De – a kommunitarizmustól eltérően – az elismerés elmélete szerint sem
csoportok, sem egyéni identitások és hagyományok nem vonhatják ki
magukat a kritikai vizsgálat alól. Célja a szabadságjogok és a javak
elosztásának konfliktusai mögé hatolni. Abból a meggyőződésből
kiindulva, hogy az autonóm cselekvés támogatása a modern társadalom
törvényeinek és intézményeinek alapvető funkciója, s hogy az autonóm
individualitás azon típusa, amelyet a liberalizmus támogat, maga is az
interszubjektív: az erkölcsi élet különös történeti formáinak eredője.
Bárhogy értékeljük is az elmélettörténeti
hagyatékot, amelybe az elismerés teóriája illeszkedik, afelől nem
lehet kétségünk, hogy az elismerés elméletével fogunk itthon is
találkozni. Hiszen a modern világot érteni, benne otthonra találni, és
egyúttal önmagunkat elhelyezni olyan kihívás, amely a mai magyar
társadalom és minden egyes tagja számára megkerülhetetlen. E kihívásra
való reagálást a filozófia és a társadalomtudományok nem spórolhatják
meg.
Kulcsszavak: az elismerés: „adekvát méltatás” és „kölcsönösség”; a
liberális kritériumok és a sokszínű szociokulturális valóság
rekonstrukciójának egyesítése a kortárs elismeréselméletben; az
interszubjektivitás formális és normatív elemeinek összekapcsolása a
konfliktusok tematizálásában és kezelésében;
az elismerés mint aktuális politika- és
társadalomelméleti modell
IRODALOM
Schmidt am Busch, Hans-Christoph – Zurn,
Christopher F. (Hrsg.) (2009): Anerkennung. Deutsche
Zeitschrift für Philosophie. Sonderbänd
21. Akademie Verlag, Berlin
LÁBJEGYZETEK
* A publikáció elkészítését a TÁMOP 4.2.1./B-09/1/KONV-2010-0007 számú
projekt támogatta. A projekt az Új Magyarország Fejlesztési Terven
keresztül az Európai Unió támogatásával, az Európai Regionális
Fejlesztési Alap és az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával
valósult meg.
|
|