Szabadság, hatalom, idő 12×
Fiáth Titanilla könyvének megjelenése precízen időzített. A szerző a
Budapesti Fegyház és Börtön pszichológusaként dolgozik, felhalmozódó
tapasztalatai, kutatói munkájának gyarapodó eredményei alapján megírt
tanulmányait különböző szaklapokban rendszeresen publikálta, most egy
kötetbe rendezve olvashatjuk el a tucatnyi tanulmányt. A Börtönkönyv
különös aktualitását az adja, hogy a közelmúlt néhány tragikus
eseménye (Bándy Kata és Szita Bence meggyilkolása) a közvélemény
figyelmét a halálbüntetésre és ezzel párhuzamosan a hazai
büntetésvégrehajtás gyakorlatára irányította. A felkavaró bűntények
kapcsán a börtönök kettős kontextusban jelennek meg a közbeszédben: az
egyik jellegzetes megközelítési módban kvázi „wellnesshotelként”
aposztrofálódnak, ahol az elítéltek remek körülmények között
tévézgetnek, kapnak teljes ellátást, nincs gondjuk semmire, majd az
ítélet felezése után kisétálnak és élik tovább az életüket. A másik
narratívában a börtön a tényleges büntetések helye, ahol a közvélemény
elvárásainak megfelelően a többi fogvatartott „benyújtja a számlát”,
amit a gonosztevő súlyos testi-lelki szenvedések árán fog megfizetni.
Fiáth Titanillától egy őszinte és részletes elemzést kapunk a
börtönélet valóságáról, a személyközi viszonyokról, a börtönhierarchia
felépüléséről, a mindennapi élet gyakorlatáról. A szerző kivételes
helyzetben van, hiszen a „rendszer részeként”, pszichológusként
rendelkezésére áll minden erőforrás, hogy ne csupán a felszínt
karcolgató, de mélyreható vizsgálatok révén mutassa be ezt a zárt
világot, melyről a kívülállóknak csak sarkított, amerikai
akciófilmeken szocializálódott, sztereotipikus elképzeléseik lehetnek.
Az antropológia és a szociológiai kutatások módszertanát ötvöző
tudományos munka nem siklik félre, nem megy el a szenzációhajhász
sztorizgatás irányába, az émikus megközelítésmód, az elítéltek
személyes narratívái révén „házon belülre” kerül az olvasó. Az író
felvállalja etikai kételyeit a pozíciójával kapcsolatosan és az általa
elkövetett hibákat is, mint például botladozásait a lovári nyelv
használata kapcsán (Avri sim idegileg, A lovári nyelv szabályai című
fejezet), ezáltal nem tetszeleg a beavatott vagy a „Nagy
Fehérköpenyes” szerepében. A kötet egyes fejezetei különböző
aspektusokból mutatják be, hogyan küzdenek meg az elítéltek a velük
szemben álló hatalommal, a szabadság hiányával és az idővel. A
karcerszervezetekben, ahol az egyéneket hosszú időre fizikailag
szigetelik el a külvilágtól, mindent meghatározó tényező a felügyelet
és a fegyelem, a különböző tevékenységek időbeli és térbeli
szabályozása, ami Michel Foucault szavaival élve lehetővé teszi a
„testek hatékony elosztását” a szervezetben (Foucault: Felügyelet és
büntetés, 1975). A Börtönkönyv fejezetei az ezekkel való
szembeszállást járják körül; a státusz és hierarchia, a
selfreprezentáció, az autonómia, a megküzdési stratégiák és a valami
felett való rendelkezés kérdései köré szerveződnek.
Az első fejezet bevezeti az olvasót a totálisan
zárt intézmények világába, ahol az elítélthierarchia szituatív és
többértelmű, a kiosztható szerepek száma véges és az értékelések
többdimenziósak. A szerző az énreprezentációkat és a másikról szóló
minősítéseket a fogvatartottak személyes elbeszéléseinek szó szerinti
közléseivel adja át, így a börtönökben használatos kifejezéseket is
elsajátíthatjuk a történetek olvasása során (a szövegben vastagon
szedett szófordulatok megértését segíti elő a kötet végén található
szlengszótár). A rabok által betöltött szerepek különböző kritériumok
alapján konstruálódnak. A börtönhierarchia csúcsán álló „jógyerek” nem
csupán a börtönben legálisan és illegálisan hozzáférhető materiális
erőforrásokat birtokolja, de módjában áll a valami felett való
rendelkezés is: rendelkezhet a tér és idő használatáról a zárkán, a
|
|
gyengébb fizikumú elítélt testével, a szimbólumok
jelentéséről és megváltoztatásáról, dönt a kommenzalitás kérdésében
is: ki kivel ülhet le egy asztalhoz. A fejezet bemutatja, hogyan
kerülnek az elítélthierarchia aljára az alacsony státusú, gyenge
fizikumú rabok, hogyan lesz belőlük „csicska” vagy takarító „droid”.
A második fejezet (A csöves meg a fullos zárka) a
teljes kontroll, a totális egyformaság és célszerűség követelményében
megnyilvánuló hatalommal való megküzdés stratégiáit mutatja be, ami a
zárkák komfortosabbá tételében, illetve az uniformis átalakításában
fejeződik ki (Hugo Boss a tyúklábmintán). Georg Simmel óta tudjuk,
hogy a divat változásának két oka van: az emberek hasonlítani akarnak
egymáshoz, és különbözni akarnak egymástól. A börtönben sincs ez
másként. Az elítéltek a formaruhák átalakításával a civilségüket
hangsúlyozzák („borsodi ing”), információt nyújtanak gazdasági és
kapcsolati tőkéről, a börtönhierarchiában betöltött pozícióról,
ízlésről és tudásról, a betöltött nemi szerepről.
A harmadik fejezet az idő strukturálását és a
megküzdési stratégiákat állítja a középpontba, melyből megtudjuk,
hogyan konstruálódik a börtönre érvényes naptár, és etikus-e három
évnél tovább váratni a feleséget? A rabok számára az idő komplexitása
megszűnik, viszonyuk ambivalenssé válik: „bent” csupán vánszorog az
idő, de „kintről” visszatekintve a börtönmúltra a kiszabott büntetés
úgy elszállt, mint egy pillanat. A szerző fel is teszi a kérdést:
van-e értelme növelni az ítéletek idejét, és van-e elrettentő vagy
visszatartó hatása egy-egy börtönbüntetésnek, ha a fogvatartottak
időre vonatkozó percepciói torzítanak?
A következő, képekkel gazdagon illusztrált
fejezetben (Kannibálok szemes takarmányon) a test szimbólumként való
használatának lehetünk tanúi. Az elítéltek eszköztelensége okán a
saját test válik az énreprezentáció elsődleges területévé. A kigyúrt
felsőtest kommunikációs eszközként erős üzeneteket közvetít a többi
elítélt felé, határkijelölő funkcióval bír, és az autonómia illúzióját
biztosítja. Fiáth Titanilla nem kerüli ki a szexualitás és a nemi
identitás témáját sem. Az elzárt testek nyitottsága című fejezetben
bemutatja a férfi, a női és a transznemű elítéltek által követett
gyakorlatokat, a férfiasság és a nőiesség konstrukcióját, a
homoszexualitáshoz való viszonyt. Az elemzések révén megtudjuk, hogy
női elítéltek közül kik a „tisztességes nők”, és mi által válik a
„fiús lány” teste férfitestté. Szerzőnk eloszlat egy tévhitet is a
börtönökben elkövetett nemi erőszak gyakoriságát illetően.
Az etnicitás problémájával foglalkozó fejezetben
világossá válik, hogy milyen szempontok alapján különülnek el a zárt
intézményekben az etnikai csoportok, milyen csoportképző erők
működnek, milyen szerepe van az osztozkodásnak, az ajándékozásnak, a
hagyományok tiszteletének. Kiderül, hogy kik laknak a „Kolompár
sugárúton” és milyen szimbolikus bekebelezési stratégiák révén válik a
magyar elítélt cigány testvérré.
A szerző egy fejezetet szentel a pletykálás
klasszifikációjának, amely a kommunikáció egyik alapvető formája és az
énbemutatás fontos eszköze egyben. Megtudhatjuk, milyen célt szolgál a
„kapunyitogatás” vagy a „portrépletyka”. Az utolsó fejezetekben egy
török szappanopera mint új megküzdési stratégia, továbbá a „bévés”
konyhaművészet mint a hatalom elleni lázadás eszköze, a
dominanciaviszonyok és a nemi szerepek kivetítése kerül bemutatásra.
A Börtönkönyv kifejezetten olvasmányos, könnyen
értelmezhető nem csupán a társadalomtudományi előképzettséggel
rendelkező, de a laikus olvasó számára is. A rabok rajzaival
illusztrált kötet talán eloszlat néhány tévhitet a
„wellnesshotelekről”. (Fiáth Titanilla: Börtönkönyv. Budapest: Háttér,
2012, 249 p.)
Fekete Mariann
doktorandusz, ELTE TTK Szociológia Doktori
Iskola
|
|