való bevonását célzó programelem építhet tehát
Neuwirth Gábor egyedülálló országos adatgyűjtésé-re a versenyeken
sikeres tehetségekkel kapcsolatban.
M. Szilágyi Zsuzsa: Miként kezdett el
a középiskolák eredményességével foglalkozni?
Neuwirth Gábor: Az 1980-as évek közepétől az Országos
Felsőoktatási Felvételi Iroda vezetőjeként hatalmas adatmennyiség állt
rendelkezésemre, és látszott, hogy vannak közoktatási intézmények,
ahonnan sok diák rendszeresen sikerrel kerül be a legjobb egyetemekre.
A középiskolák sikerességének azonban nem voltak széles körben
elfogadott mérőszámai, pedig a szakma mellett a szülőket is
foglalkoztatta, hogy melyik a jó iskola, hova érdemes beíratni jobb
képességű gyerekeiket. Az évek során az adatok gyűjtése és
rendszerezése szenvedélyemmé vált, oktatáskutató munkám hátterét pedig
az Oktatáskutató- és Fejlesztő Intézet nyújtja mind a mai napig.
Melyek a legfontosabb mutatók
egy iskola értékelésekor?
A legfontosabb talán az, hogy az iskolákat sokféle szempont szerint
lehet és kell vizsgálni, értékelni. Egyetlen mutató, legyen az például
a tanulmányi versenyeken sikerrel szereplő diákok száma, aránya,
önmagában nem jellemzi az intézményt. A számokban kifejezhető sikerek
mellett pedig mindig is ott lesz az a nehezen megragadható valami,
amit az iskola „szellemének”, „légkörének” szokás nevezni, és bizony
ez is meghatározó eleme az intézmény minőségének.
A versenyeken sikerrel szereplő iskolák iránt
ezzel együtt is élénk az érdeklődés.
Mit mutat ez az adatsor?
A tanulmányi versenyek döntőseinek és felkészítő tanáraiknak az
adatait 40 évre visszamenőleg gyűjtöttem össze. Ennek alapján
fölállítható a legtöbb eredményes, országos döntőbe jutó diákot
kinevelő középiskolák sorrendje, és megtudható, hogy kik a
legsikeresebb felkészítő tanárok. Ezek a listák időről-időre meg is
jelennek a médiában. Ugyanakkor tudnunk kell, hogy az intézményi lista
1., 10. és 25. helyezettje között nincs óriási színvonalbeli
különbség: ezek mind igen jó, és más szempontú értékelés alapján
bizonyára más sorrendben megmutatkozó intézmények. Valódi jelentősége
annak van, ha egy intézmény bekerül a legjobb egynegyedbe. Az ide
tartozó iskolákban valószínűleg a motiváló, támogató légkör a
meghatározó.
Milyen összkép alakult ki önben a magyar középiskolákról a
versenyeredmények alapján?
A világon másodikak vagyunk az egy főre jutó tudományos
diákolimpikonok számát tekintve. A nemzetközi siker előszobája az
Országos Középiskolai Tanulmányi Verseny rendszere, amely sok
tehetséges diáknak lehetőséget ad arra, hogy kipróbálja önmagát.
Miközben a PISA-vizsgálatok alapján a magyar iskolarendszer nem igazán
sikeres, vannak nagyon magas színvonalú, a kiemelkedő tehetségeket
olimpiai dobogóra juttató műhelyeink is.
Milyen szempontok kidolgozását
tartja még fontosnak?
Jelenleg is dolgozom az érettségi vizsgák és a nyelvoktatás
eredményességét mutató rangsorokon: a középiskolák végzős diákjai
által megszerzett érettségi és nyelvvizsgák arányszámai alapján
lehetőség van több mutató kialakítására. Folyamatosan jelennek meg
szaktárgyak szerinti bontásban készült eredményességi listáim is. Az
összesített rangsorok mellett ezeket is érdemes tekintetbe venni az
iskolák tehetség szempontú értékelésekor.
Kulcsszavak: eredményesség, oktatáskutatás, pszichológia, tehetség
Dr. Balogh László, a Debreceni Egyetem professzora
a Tehetséghidak Program szakmai vezetője. Arra kértük, tekintse át a
hazai tehetségkutatások néhány legfontosabb műhelyét és hagyományait.
Beszélgetőtársa Gózon Ákos volt.
A múlt század elejétől a közepéig komoly kutatások folytak (Révész
Géza, Nagy László, Ranschburg Pál), azonban a második világháború után
ezek megszakadtak, s a nyolcvanas évek végéig nem volt érdemi kutatás
e területen Magyarországon – összegzi a múltbeli tapasztalatokat
Balogh László. – A rendszerváltás előtti és körüli években került a
tehetséggondozás Magyarországon is a szakmai érdeklődés középpontjába.
Mindezen hazai változások mellett megindult egy európai pezsdülés is a
tehetségkutatásban, ez is segítette a magyarországi kutatások
megerősödését. Ebben kiemelkedő szerepet játszott az európai
tehetségszakmai szervezettel, a „European Council for High
Ability”-vel és a Nijmegeni Egyetemmel való intenzív szakmai
együttműködésünk.
A tehetségkutatások egyetemekhez, illetve kutató
intézményekhez kötődnek, ezek közül Balogh László szerint a Debreceni
Egyetem, az Eötvös Loránd Tudományegyetem, az MTA Pszichológiai
Intézete, a Fővárosi Pedagógiai Intézet Tehetségtanácsadó Központja
volt meghatározó az elmúlt két évtizedben. Ezeken a helyeken intenzív
kutatás folyt, illetve folyik, összhangban a nemzetközi trendekkel, az
iskolai programokról, a tehetségazonosításról, a tehetségesek
énképéről, önértékeléséről; az extracurricularis tevékenységformákról;
az alulteljesítő tehetségesekről; a tehetségfejlesztésről a speciális
tehetségterületeken (például: zene, sport, matematika,
természettudományok stb.).
A magyarországi tehetségkutatás újraélesztésében
Balogh László egy nemzetközi rangú „mentort” emel ki: jelentős
szerepet vállalt e téren Franz Mönks professzor, az ECHA többszörös
volt elnöke, aki tartalmi támpontokat adott a Debreceni Egyetem
pszichológiai PhD-programja „tehetségkutatás” alprogramjának
kidolgozásához 1993-ban. Kurzusokat is tartott ennek keretében, s a
Nijmegeni Egyetemre szóló ösztöndíjakkal támogatta a PhD-s hallgatók
szakmai kibontakozását: több doktorandusz járt ösztöndíjjal
Nijmegenben, egy debreceni tanszéki munkatárs pedig ott szerezte
PhD-fokozatát hároméves ösztöndíj keretében. Szakmai tanácsaival
segítette a disszertációk elkészítését, jelenleg már több mint húsz
értekezés került megvédésre Mönks professzor szellemi tőkéjére építve
a Debreceni Egyetemen tehetség témakörben.
„Mönks profeszornak köszönhető az is – vallja
Balogh László – hogy saját kutatásaimban ráirányította a figyelmemet,
hogy a tehetségígéretek fejlődésében a képességek fejlődése mellett
meghatározó szerepük van az úgynevezett pszichológiai
háttértényezőknek. Ezért is indítottunk el tanszéki kollegáimmal egy
longitudinális vizsgálatot több mint ezer tehetségprogramban részt
vevő tanulóval, e tényezők szerepének felderítésére. Ilyen komplex és
nagy létszámú vizsgálat Magyarországon korábban még nem folyt a
tehetség témakörében, így a gyakorlati fejlesztő munkára vonatkozóan
is megalapozott következtetések vonhatók le.”
Mindenekelőtt – a három mérés adatai bizonyító
erejének tükrében – világosság vált, hogy a tehetségfejlesztés,
képességfejlesztés „háttértényezői” rendszerben működnek, s több
tekintetben is kapcsolatban állnak egymással. A tanulási motiváció és
az énkép szorosan kapcsolódik, a pozitív énkép kedvezően befolyásolja
a tanulási motivációt, és fordítva. Tehát nehezen képzelhető el
tanulásra éhes gyerek negatív énképpel. Ugyancsak szoros kapcsolat van
a tanulási motiváció és a tanulási stratégiák között: minél
motiváltabb a tanuló, annál nagyobb az esély, hogy hatékony (mélyre
ható, szervezett) tanulási módszereket alkalmaz egyéni munkája során.
A tanulási stratégiák és az énkép között is szoros a kapcsolat: minél
pozitívabb valakinek az énképe, annál nagyobb az esély, hogy a
hatékonyabb információfeldolgozási módszereket alkalmazza. Az is
egyértelmű, hogy minél szorongóbb valaki, annál inkább hajlamos a
reprodukáló, mechanikus tanulási módszerek alkalmazására. Ugyancsak
szoros kapcsolat van a szorongás és az énkép között: minél alacsonyabb
szintű a tanuló önértékelése, annál nagyobb az esély a szorongásra.
E néhány fontos megállapítás is azt mutatja, hogy
nem lehet külön-külön fejleszteni ezeket a háttértényezőket: a
tanulási motiváció, az énkép, a szorongás és a tanulási stratégiák
egységes rendszerben működnek, fejlesztésük is csak együttesen oldható
meg. Ennek megfelelően kell újragondolni az iskolai pedagógiai munkát
is, hiszen ma még gyakran csak mozaikszerűen kerül a figyelem
középpontjába egy-egy fenti tényező, s így nehéz érdemi eredményt
elérni. „Vizsgálatunk eredményei kiindulópontul szolgálhatnak egy
újfajta iskolai fejlesztő stratégia kimunkálásához is – szögezi le
Balogh László –, amely a képességek fejlesztése mellett nagyobb
figyelmet fordít a fenti személyiségtényezők formálására is. Az
mindannyiunk számára nyilvánvaló, hogy ezek nélkül nincs magas szintű
tanulói teljesítmény.”
Milyen kapcsolat van a kutatók és a gyakorlati
szakemberek között a kutatási folyamatban? – tudakoltuk a
Tehetséghidak program szakmai vezetőjétől. Balogh László áttekintése
szerint a múlt század nyolcvanas éveinek végétől kezdve intenzív
kapcsolat alakult ki a kutatóhelyek és a tehetséggondozás gyakorlatát
végző intézmények között. A kutatások fellendülését döntően a
tehetségfejlesztés gyakorlati problémáinak iskolák által történő
felvetése befolyásolta. Sok intézmény van, amelyek mintegy kísérleti,
mérési terepként játszottak szerepet, ezek közül felsorolunk néhányat,
amelyek a legrégebben kapcsolódtak be ebbe a munkába – a közreműködés
elkezdésének időpontját alapul véve, elöl állnak a legrégebbi
kísérleti „terepek”:
• Bethlen Gábor Református, Tagozatos Általános és
Szakiskola, Kollégium, Törökszentmiklós
• Móricz Zsigmond Általános Iskola, Mátészalka
• Bolyai János Általános Iskola, Szerencs
• Vásárhelyi Pál Általános Iskola, Kecskemét
• Árpád Vezér Gimnázium, Sárospatak
• Balassi Bálint Nyolcévfolyamos Gimnázium,
Budapest
• Bocskai István Gimnázium és Közgazdasági
Szakközépiskola, Szerencs
• Egyetem Kossuth Lajos Gyakorló Gimnáziuma,
Debrecen
• Zenei Általános Iskola, Debrecen
• Az Arany János Tehetséggondozó Program 23
gimnáziuma és kollégiuma
• Apáczai Csere János Általános Iskola,
Taktaharkány
• Koroknay Dániel Általános Iskola, Mád
• Vénkerti Általános Iskola, Debrecen
• Csanád Vezér Általános Iskola, Mezőkovácsháza
• Benka Gyula Evangélikus Általános Iskola, Szarvas
• Kazinczy Ferenc Általános Iskola, Kazincbarcika
• Vasvár Úti Általános Iskola, Ózd
• Központi Általános Iskola, Sajószentpéter
Átfogó kutatási programokra is sor került a
gyakorlati terepen, a legjelentősebb ezek közül: 1999-ben és 2000-ben
az iskolai tehetséggondozás formáit keresendő Borsod-Abaúj-Zemplén
megye több közoktatási körzetében a Debreceni Egyetem
Pedagógiai-Pszichológiai Tanszéke végzett felméréseket. 118 iskola 44
926 tanulójára terjedt ki a vizsgálódás, és szolgált alapul további
kutatásainkhoz.
A Magyar Géniusz program 2009-es indulása óta
jócskán nőtt azon intézmények száma, amelyek a kutatásokhoz terepként
szolgálnak. Az együttműködés Balogh László értelmezése szerint nemcsak
azt jelentette, hogy ezek az iskolák a tehetséggondozás hagyományos
formáinak feltárásához, új fejlesztő eljárások kipróbálásához és
hatásvizsgálati méréséhez adtak kísérleti terepet; ezeken a helyeken
rendszeresen konferenciákat tartottak, megvitatandó az új kutatási
eredményeket. Évente három-négy ilyen konferenciára került sor 1987
óta a Magyar Tehetséggondozó Társaság és szekcióinak rendezésében, s a
magyarországi eredmények és gyakorlati alkalmazásuk nemzetközi
megmérettetésére is lehetőség nyílt több nagy hazai nemzetközi
konferencián. Ezek közül is kiemelkedik a 2011. évi budapesti Uniós
Elnökségi Tehetségkonferencia.
|