„Döntő fontosságú intellektuális követelmény
újragondolni a szuverenitás kérdését. Ez nem jelentheti lényegének
gyengítését, amelyik döntő a nemzetközi biztonság és együttműködés
szempontjából. Fel kell azonban ismerni, hogy több formája lehet, és
több funkciót tölthet be”
Butrosz Butrosz-Gáli
(Boutros Boutros-Ghali),
az ENSZ volt főtitkára
A globalizálódott, interdependens világ első pénzügyi, gazdasági és
társadalmi válságának tanulságai, következményei, a nemzetközi
együttműködés megnövekedett fontossága az emberiség jövőjét fenyegető
gondok, a kockázati tényezők kezelésében, az államközi szervezetekkel
kapcsolatos új követelmények elemzőképessége és normatív javítása
terén, a változó nemzetközi hatalmi és érdekviszonyok, amelyek a
többközpontú világpolitika kibontakozását meghatározzák, a XXI. század
jelenlegi szakaszában új kérdéseket fogalmaztak meg a
közgondolkodásban, a világpolitikában, a világgazdaságban, a médiában
és a szuverenitással foglalkozó tudományos kutatómunka számára is. A
változások ellenére vitathatatlan, hogy a szuverenitás nemcsak mint
politikai és jogi kategória vagy politikai konstrukció marad továbbra
is fontos tényező, hanem az államok életének, politikai döntéseinek,
kapcsolatrendszerüknek, a közgondolkodás alakításának, a nemzeti
önrendelkezésért folytatott küzdelmeknek fontos tényezőjeként is.
Jean Bodinnek, a XVI. század híres francia
tudósának és a szuverenitás eszméje kitalálójának egyik kutatója,
Andrew Edwards a szuverenitást olyan kétlétű lényként definiálta,
amelyik egyik lábával a világtörténelem változó áramlataiban, a
másikkal pedig az emberi természet és a társadalmi feltételek talaján
áll (Edward, 2011). A szuverenitás eszméje és gyakorlata a vesztfáliai
béke óta eltelt évszázadokban együtt fejlődött a nemzetállamra
vonatkozó eszmékkel, valamint az államközpontúság és az államokat
övező határok szentségének és az államok közötti viszonyok
realitásainak gyakorlatával. Több vonatkozásban is integrálódott a
társadalomtudományokba, a társadalmi gondolkodásba és a politikába.
Egyik központi témája lett a tudományos vitáknak. Néhány kérdés: az
állam és a nemzet viszonya, az elismerés és legitimitás, az ellenőrzés
és az autonómia, a terület és a fennhatóság, valamint a
kikényszeríthetőség váltak különösen fontossá a vitákban és a
gyakorlatban is. A szuverenitás fogalmához, gyakorlati
érvényesülésével összefüggésben, egyre többször kapcsolódott
valamilyen jelző: abszolút, korlátozott, részleges, örök, belső,
külső, alkotmányos, megoszthatatlan, átmeneti, idejét múlta, állami,
nemzeti, jogi, gazdasági, politikai stb. Ezek a jelzők egyrészt arra
utaltak, hogy kiknek a szuverenitásáról van szó, másrészt
gyakorlatának különböző dimenzióira, összefüggéseire. Az egyik
legvitatottabb téma, hogy melyik kategória felsőrendűbb, a nemzet vagy
az állam, illetve, hogy tulajdonképpen a nemzet rendelkezik-e a
szuverenitással vagy az állam? E témában sok szélsőséges felfogás
fogalmazódott meg. Egyik legszélsőségesebb megfogalmazását az olasz
fasiszták adták: „Abban az esetben a nemzet a felsőrendűbb, ha azonos
az állammal. A nemzet nem azért van, hogy államot kreáljon, az állam
alkotja a nemzetet.” (Gentile, 1932) Egy másik, sajátos szélsőséget
képvisel a politikai nemzet és a kultúrnemzet fogalom
ellentmondásossága. Ez legélesebben a náci ideológiában jelent meg,
amely az egyén szemszögéből a nemzeti hovatartozást eleve determinista
módon határozta meg. A nemzeti determinizmus lényegében a fajelméletre
épült. A kultúrnemzet és a politikai nemzet közötti ellentmondás egyik
legjellemzőbb példája a történelmi Magyarország, a középkori
nemzettípus egyetlen közép-európai túlélője. Az 1868-as Nemzetiségi
Törvény kimondta: „Magyarország minden állampolgára egységes nemzetet
alkot, az oszthatatlan és egységes Magyar nemzetet, amelybe az ország
minden állampolgára, nemzetiségi hovatartozásától függetlenül
tartozik.” További fontos és ellentmondásos témának bizonyult a
nemzeti önrendelkezés és a szuverenitás viszonyának kezelése,
alakulása. A szuverenitás eszméje és gyakorlata magában foglalja a
nemzetközi jog olyan elveit, mint a határok sérthetetlensége, a
területi integritás, a be nem avatkozás más államok belügyeibe. Ezek
viszont gyakran akadályozták vagy lehetetlenítették a nemzeti
önrendelkezésre való jog érvényesítését számos soknemzetiségű
államban. Sajátos viszonyok alakultak ki az elmúlt évszázadokban a
hatalmi és birodalomalkotási törekvések és a szuverenitás között. A
konfliktus egyik dimenziójával kapcsolatban érdemes Hitlert idézni,
aki az egyik, 1938-as, Ausztriával kapcsolatos beszédében a
következőket jelentette ki: „Mit jelenthetnek olyan szavak, mint
függetlenség vagy szuverenitás egy hatmilliós államnak? […] Csak
különleges feltételezések mellett lehetnek ilyen államok életképesek.
[…] Még a Német Birodalom is túl kicsi: ki kell egészíteni
gyarmatokkal: Hogyan lenne egy tartomány nagyságú állam sikeres?”
(Baynes, 1942)
Tanácskozásunk arra igyekezett választ keresni,
hogy miképpen értelmezhető a szuverenitás a XXI. század jelenlegi
szakaszában az átalakulóban lévő világrendben? Történelmi példák
tömegei bizonyítják, hogy a szuverenitás érvényesülése nem választható
el a hatalmi viszonyoktól. Erős államok gyakran sértették meg, hagyták
figyelmen kívül a gyengébbek szuverenitását.
A hidegháború éveiben a szuverenitás a gyakorlatban
sajátos módon alakult. Mindkét vezető hatalom alapvetően érdekeinek
megfelelően értelmezte saját befolyásának közegében. A rendszeren
belüli viszonyokat illetően a feltételek lényegében sajátos,
rendszerspecifikus módon fonódtak össze a vezető hatalom és a tömbök
érdekeivel. Éles verseny folyt a befolyásért a tömbökön kívüli
országokban. Az Egyesült Államok számszerűen többször avatkozott be,
és vívott háborúkat ebben a közegben. Befolyási közegében az adott
rendszer érdekeit és saját hatalmi érdekeit lényegében azonosnak
tekintve a Szovjetunió alkalmazta a „korlátozott szuverenitás”
gyakorlatát. A két vezető hatalom közti viszonyt a kölcsönös
elrettentés eszközrendszere támasztotta alá. A kétpólusú világ
történelmi szakasza a Szovjetunióval együtt véget ért. Befejeződött a
birodalmak felbomlásának kora is, melynek a Szovjetunió megszűnése az
utolsó állomása volt. Bolygónk politikai és társadalmi arculata a
birodalmak felbomlása nyomán radikálisan megváltozott. Az új államok
kialakulásának folyamatai, az „elnyert” vagy „megadott” szuverenitás
és a világszervezet szerepe ennek folyamatában már évtizedekkel
ezelőtt megkérdőjelezték a nemzet és az állam és a szuverenitás
hagyományos Európa-központú megközelítését. Tény az, hogy az ENSZ
alapokmánya alapján több ezer népcsoport formálhat még jogot önálló
államának megteremtésére (mintegy 60 erre már ma is képes lenne)
tovább bonyolítják a szuverenitás elméleti és gyakorlati
megközelítésének kérdéseit.
Úgy tűnik, hogy az USA globális katonai és
gazdasági befolyásának viszonylagos gyengülése nyomán a világpolitika
történelmében lezárult a hidegháború befejeződése után egypólusúnak
deklarált világrend korszaka is. A XXI. század világpolitikai
folyamatai és a nagy válság meggyorsították egy új, többpólusúként
jellemezhető globális hatalmi rendszer kialakulását.
Sokan tették fel a kérdést az elmúlt néhány évben:
történészek, politológusok, filozófusok és közgazdászok: tovább
„globalizálódik-e”, esetleg versengő régiókra bomlik, s milyen
intézményrendszerre épül majd a kibontakozóban lévő többpólusú
világrend? Hasonló lesz-e a napóleoni háborúk utáni „koncerthez”,
amely végső soron szerepet játszott azon feltételeinek kialakításában,
melyek kirobbantották az első világháborút? Egy olyan hierarchikus
többpólusú világ alakul-e ki, amelyben az USA megőrzi a primus inter
pares pozícióit, avagy az új történelmi feltételek egy eddig
ismeretlen világrend kialakítását eredményezik majd? Az sem
fogalmazható meg egyértelműen, hogy milyen szerepet játszik a XXI.
század kialakuló multipoláris világában a katonai és a gazdasági erő,
valamint a politikai-ideológiai befolyás, és mindezek miképpen hatnak
a szuverenitás érvényesülésére?
A hidegháború éveiben a nemzetközi politikai
folyamatokkal foglalkozó tudósok sok elméletet elevenítettek fel,
dolgoztak ki, illetve igyekeztek alkalmazni a hatalmi viszonyok és
konfliktusok magyarázatára, a biztonságpolitikák indoklására, a
fegyveres erők fontosságának, fenntartásának, a katonai kiadások
nagysága és szerkezete meghatározásának alátámasztására is. Úgy tűnik,
hogy ezek közül három elméleti rendszer, a realista, a liberális béke
elmélete, és a belső feltételekből kiinduló
strukturalista-konstruktivista népszerűek a feltételezett multipoláris
rendszer elemzésében és folyamatainak, valamint a szuverenitás
jelentőségének prognosztizálásában. Kérdéses azonban, hogy mennyire
lehetnek irányadóak az útkeresésben akár a szuverenitás jövőjét
illetően, akár a multipolárissá váló világrend jellemzőinek és
működésének megítélésénél.
A multipolaritás fogalma technikai szempontból
továbbra is egyszerű: három vagy ennél több, lényegében azonos erejű
állam alkothat multipoláris rendszert. Egyik alapkérdés azonban, hogy
miként lehet az erőpozíciók olyan tényezőinek viszonylagos fontosságát
megítélni, mérni, mint a katonai és a gazdasági erő, valamint a
politikai-ideológiai befolyás. Azt sem lehet a múlt tapasztalatai
alapján megítélni, hogy miképpen tudják különböző forrásokból
táplálkozó erejüket az adott államok a kialakuló rendszerben
érvényesíteni.
A társadalomtudományokban a XXI. század
multipoláris rendszerének jellegével és működésével kapcsolatban a
viták főként olyan kérdésekről folynak, hogy melyek lesznek a vezető
hatalmak, a fő pólusok, és melyek a kialakulóban lévő hatalmi
struktúrában rejlő veszélyek és lehetőségek, s ezek miként érintik a
különböző államokat? Igen fontos kérdés annak a multilaterális
együttműködési rendszernek a jövője is, amelynek alapvető intézményei
és normái a bipoláris világban alakultak ki. Kína és Oroszország
fogalmazták meg az elmúlt néhány évben különleges érdekeltségüket
abban, hogy az amerikai hegemónia helyébe a többpólusú világ
viszonyait tükröző multilaterális rendszer lépjen. Amerikai tudósok
viszont elsősorban a multipoláris világ olyan veszélyeire hívták fel a
figyelmet, mint a strukturális kiszámíthatatlanság, a beépített
bizonytalanság és az elkerülhetetlenül éleződő versengés.
A multipoláris gazdasági hatalmi viszonyok
kibontakozása egyébként a világgazdaságban már a XX. század során
megkezdődött. Körülményei azonban változtak a Szovjetunió szétesése és
a szocialista világ összeomlása nyomán. Jelentős mértékben hatott a
rendszerre, a nemzetközi gazdasági viszonyok átrendeződésére a XXI.
század első globális válsága is.
A válság tovább módosította annak a három jelentős
termelési, kereskedelmi és pénzügyi koncentrációnak helyzetét és
szerepét, amelyek körvonalai már a XX. század utolsó szakaszában
kibontakoztak: az észak-amerikaiét, melynek centruma az USA, az
európaiét, központjában az Európai Unióval és ezen belül különösen
Németországgal, s a távol-keleti, csendes-óceáni térségét, amelyiknek
centrumai Japán, Kína és India.
Arra, hogy egyidejűleg több növekedési központ
játszik meghatározó vagy fontos szerepet a nemzetközi életben,
többször is volt példa az elmúlt évszázadokban. A XXI. század
multipoláris rendszerének kialakulása során most fordul elő először,
hogy korábban gyarmati vagy félgyarmati helyzetben lévő, lényegében
fejlődő országok kerültek a vezető szerepet betöltő hatalmak
csoportjába. 2030 körül várhatóan hét ún. feltörekvő gazdaság,
Brazília, Kína India, Indonézia, Dél-Korea, Oroszország és Törökország
adja majd a világtermelés felét. Az Egyesült Államok gazdasági
súlyának csökkenése nem abszolút hanyatlást jelent, hanem a többi
hatalmi központ gyorsabb növekedésének következménye. Az Egyesült
Államok továbbra is igen erős pozíciókkal rendelkezik a tudományos és
technikai fejlődésben, a szakképzettség, a nemzetközi pénzügyek
területén. Fejlett és továbbra is számos területen az élvonalban álló
ipara, mezőgazdasága és modern szolgáltató szektora mellett hatalmas a
természeti gazdagsága is.
A XXI. századi multipoláris világ hatalmi
hierarchiájában leegyszerűsítve továbbra is három szint
különböztethető meg az érdekviszonyok, képességek, lehetőségek és
bizonyos fokig a szuverenitással összefüggő felfogás tekintetében: a
vezető államok, a középhatalmak és a kis országok szintje.
A rendszer vezető államai, az a néhány ország,
amelyek a XXI. század jelenlegi szakaszában, gazdasági és katonai
erejük révén képesek nemzetközi környezetük és a multilaterális
együttműködési rendszer befolyásolására, nem tudják ugyan érdekeiket
korlátlanul érvényesíteni, de regionális tömörülésekben, gazdasági
vagy katonai befolyási övezetekben jelentős lehetőségekkel
rendelkeznek. Ezek az államok a nemzetközi intézményrendszerben is
több alternatívában képesek érdekeiket érvényesíteni. Fenyegetésre,
zsarolásra vagy kényszer alkalmazására szolgáló eszközrendszerük is
lényegesen nagyobb és hitelesebb. Képességeik lehetővé teszik
kliensállamok vagy ütközőállamok hálózatának kiépítését. Jelenleg
szerencsére ezt nem indokolják olyan jelentős globális vagy regionális
konfliktushelyzetek vagy hatalmi törekvések, mint a második
világháború előtt. A világ demográfiai, gazdasági és társadalmi
viszonyai és a fejlődés fenntarthatóságát meghatározó institucionális
és ökológiai feltételek alapján valószínűsíthető, hogy az Egyesült
Államok mellett Kína, India, Japán, Brazília, Oroszország és
Németország lesznek a vezető gazdasági hatalmak, akár mint önálló
államok, akár mint a regionális integrálódás (például az EU)
|
|
hatalmi központjai. A világtermelés és fogyasztás,
a jövedelem és vagyonkoncentrációk, a kereskedelem és a tőkeáramlások
globális földrajza azonban messze nem statikus. Figyelembe kell venni
azt is, hogy a gazdasági multipolaritás és a stratégiai-politikai
multipolaritás közötti kölcsönhatások ellenére a két folyamat sok
tekintetben eltérő módon és sebességgel alakul. A világpolitikában a
multipoláris rendszer lassabban bontakozik ki. Miközben az USA
viszonylagos gazdasági súlya kisebb lett, stratégia-katonai síkon
továbbra is a legerősebb hatalom.
A vezető hatalmak közötti bilaterális viszonyok és
kölcsönhatások is jelentősek a multilaterális rendszer működése és az
egyensúlyi viszonyok szempontjából. Ha ezek antagonisztikusak,
hozzájárulhatnak a multilaterális rendszer destabilizálásához és a
folyamatok kimenetelének nagyobb mértékű bizonytalanságához. Egy ilyen
feltételrendszer nem precedens nélküli. Az Európai Koncert, vagy ahogy
nálunk használatosabb, a Szent Szövetség így működött az első
világháború előtt. A vezető államokban a szuverenitásra való
hivatkozás nem gyakori. Rendszerint nemzetközi kereskedelempolitikai
eszközrendszerükben a protekcionista törekvésekkel kapcsolatos
vitákban és például a nemzetközi pénzügyeket szabályozni igyekvő
multilaterális témákban fogalmazódik meg. A szuverenitás belső
vonatkozásai pedig a soknemzetiségű államokban, az egyes nemzeti
kisebbségek vagy csoportok szeparatista törekvéseivel szemben
alkalmazott elég gyakori érvet és eszközt képviselnek.
A hatalmi hierarchiában a középhatalmaknak
tekintett vagy magukat ilyeneknek deklaráló államokkal kapcsolatban a
XXI. század multilateralizálódó világában két kérdésre bizonytalan a
válasz. Az egyik alapvető probléma, hogy melyek sorolhatók ebbe a
kategóriába. A másik kérdés, hogy a világrendben, s ezen belül a
világgazdaságban milyen specifikus középhatalmi funkciók
azonosíthatók?
Aligha lehet egyértelmű közös ismérveket találni a
középhatalmi státuszra akár olyan területeken, mint a terület, a
lakosság száma, a bruttó nemzeti termék, akár pedig a katonai erő
(Holbrad, 1984). Még nehezebb közös érdekek vagy valamiféle közös
politika alapján meghatározni besorolhatóságukat. Harminc-negyven
állam sorolható e kategóriába. Tudomásul kell venni, hogy a
középhatalmak mint államcsoport rendkívül vegyes. Érdekeik, befolyásuk
és politikájuk is sokban különbözhet. Olyan államok például, amelyek
világhatalmi státuszból csúsztak le ebbe a kategóriába, még hosszú
ideig viselik a nagyhatalmi státuszban felvett ruházatot.
Kapcsolatrendszerük és befolyásuk is nagyobb, mint azoké az államoké,
amelyek felkapaszkodtak e kategóriába, vagy különböző okokból,
nemegyszer belpolitikaiakból, szégyellik a kis állam státuszát, és
maguknak középhatalmi identitást vagy ideológiát kreálnak. Vannak
természetesen a középhatalmi kategóriának térségspecifikus,
geopolitikai elemei is. Ezek az államok szuverenitásuk problematikáját
a XXI. században magától értetődő módon olyan adottságnak veszik, amit
külső erők nem fenyegetnek. Tény, hogy csak egyes középhatalmak
szuverenitását és csak egyes térségekben veszélyeztetik külső eredetű
problémák, külső intervenciók. Ez azonban általában nem valamely külső
hódító politikájának következménye, hanem rendszerint az adott ország
kormányának a nemzetközi közösséget veszélyeztető politikájával
kapcsolatos.
A multilaterális szervezetekben a középhatalmakkal
kapcsolatban sokkal inkább minőségi, mint mennyiségi hozzájárulásuk
fontossága kap hangsúlyt. Az elmúlt húsz-harminc év tapasztalatai
szerint igen aktívak a koalícióépítő törekvésekben és a szervezeti
reformtörekvésekkel kapcsolatban. Részvételük a nemzetközi szervezetek
humanitárius programjaiban nagyobb a súlyuknál.
A formálódó multipoláris világrendben, az erre
épülő multilaterális együttműködésben a kis államok szerepe még
nehezebben fogalmazható meg, mint a középhatalmaké. Ennek egyik oka
az, hogy e kategóriába, különböző ismérvek alapján sokfajta állam
sorolható, beleértve az ún. mini- és mikroállamokat is. A besorolásnál
a leggyakoribb a tízmillió alatti lakosság mint felső határ.
Egyértelmű, hogy ezek az államok alkotják az ENSZ 193 tagállamának
túlnyomó többségét. Ez mindenekelőtt szavazataiknak ad nagy
jelentőséget azokban a nemzetközi szervezetekben és kérdésekben,
amelyek az ENSZ alapokmánya szerinti szuverén egyenlőségre épülő „egy
állam egy szavazat” alapján hozzák döntéseiket. A kis államok a
múlthoz képest arra is építhetnek, hogy a nemzetközi szervezetek
politikai fórumai véleményüket, állásfoglalásaikat felhangosítják, és
így befolyásuk is növekedhet.
A kis államok bolygónk egyes térségeiben
természetesen rendkívül különbözőek. Érdekeik gyakran ellentétesek,
nemegyszer túl ambiciózusak lehetőségeikhez és eszközeikhez képest.
Tény az is, hogy a kis államok továbbra is a legsebezhetőbbek a
nemzetközi rendszerben. Konkrét érdekeik és céljaik között ezért a
XXI. században is alapvető közös cél a fennmaradás, a nagyobb hatalmak
expanziós törekvéseivel, a világpolitika vagy a világgazdaság fő
erőivel szemben, esetenként ezekre támaszkodva. Ennek egyik
eszközeként a hidegháború időszakában az „el nem kötelezettség” vonzó
alternatíva volt számos kis ország politikájában. Más államok
valamelyik vezető hatalom „védőszárnyai” alatt, esetleg az általa
vezetett katonai szövetségben való részvételben látták biztonságuk
garanciáját. A XXI. század kis államai a múlthoz képest kevésbé vannak
kitéve különböző motivációjú hatalmi hódításoknak, politikai
zsarolásnak, bár ilyen törekvések továbbra is előfordulnak. A
világpolitika és a világgazdaság új feltételeit, s a regionális
együttműködés jelentőségének növekedését is figyelembe véve, nyitott
kérdés, hogy a több hatalmi központból álló multipoláris rendszer jobb
lehetőségeket ajánl-e a kis államoknak alkalmazkodásuk elősegítésére,
szuverenitásuk megőrzésére, mint a bipoláris vagy unipoláris rendszer,
amikor is gyakran valamelyik szuperhatalom kliensállamaként igyekeztek
érdekeiket érvényesíteni, vagy csak az ENSZ biztosítékaira tudtak
támaszkodni? Tény persze, hogy a szuverenitásuk által biztosított
lehetőségek és az ENSZ-tagságból fakadó nemzetközi garanciák alapján a
XXI. század jelenlegi szakaszában, a multilateralizálódó globális
rendszerben a kis államok szabadabban mozoghatnak a világpolitikában,
még akkor is, ha gazdasági szempontból valamelyik hatalmi központhoz
kötődnek. További lényeges probléma az is, hogy egyes térségekben a
kis államok kerülhetnek legkönnyebben zsoldosok, banditák, szélsőséges
irányzatokat képviselő politikai vagy bűnözői csoportok befolyása vagy
irányítása alá. Emiatt is lényeges kérdés, hogy a nemzetközi rendszer
megengedheti-e, illetve meddig tűrheti a rendszer alapvető biztonsági
és humanitárius érdekeivel szembeforduló, felelőtlen kis államok,
esetleg ún. „bandita államok” működését, s milyen eszközöket
alkalmazhat velük szemben. A tömegpusztító fegyverek világában, a
„szuverén egyenlőség” jogi védőszárnyai alatt egy-egy kis állam a
nemzetközi rendszer zavarkeltőjévé és különböző szélsőségek
tűzfészkévé válhat (Hower, 2008). A világrendben egyébként a következő
évtizedekben valószínűleg tovább nő majd a kis államok száma.
Nyilvánvaló, hogy az államok „magatartását”
általában és a szuverenitás problematikájával kapcsolatban a hatalmi
hierarchiában elfoglalt helyük és érdekviszonyaik, valamint társadalmi
berendezkedésük mellett (például, hogy demokráciák vagy különböző
fokozatú diktatúrák-e) etnikai szerkezetük, sőt ideológiai-vallási
jellegük is befolyásolja. Sajátos például az iszlám államok
többségének szuverenitásfelfogása.
Nem lehet figyelmen kívül hagyni azt sem, hogy a
globalizálódó világban sem a technikai fejlődés következményei, a
gazdasági, környezeti és kulturális hatások, sem pedig a politikai
vagy gazdasági válságok, a káros környezeti hatások nem tisztelik a
határokat, és vízumra sincs szükségük.
A fentiek nyomán: az államok érdekeltsége és
magatartása a szuverenitás különböző dimenzióival kapcsolatban
valószínűleg tovább differenciálódik. Kérdéses, hogy mennyire válik a
gyakorlatban is általánossá annak elfogadottsága, hogy nemcsak
szükséges, de elengedhetetlen az emberiség fennmaradása érdekében új,
kikényszeríthető szabályok és normák kialakítása, hatékonyabb
multipoláris intézményrendszer működtetése. Ennek formálásában döntőek
lesznek az államok belső viszonyai is. A multilaterális intézmények
nem a tagállamok jellegétől független hálózatok. Ezek az intézmények a
közös szabályok és normák kialakítására és az államközi kapcsolatok
különböző területeinek szabályozására nem csak az államok politikáját
közvetlenül formáló körök vagy érdekcsoportok felfogásbeli
különbségeit tükrözik. Hatékony multilaterális rendszer nemcsak a
kormányoktól követel közmegyezést, hanem gyakran olyan áldozatokat,
rugalmasságot, kompromisszumkészséget is, amelyek kialakításában döntő
a társadalmak „hozzáállása”. Ennek fontossága talán legnagyobb
mértékben az emberiesség érdekeit, az emberi jogok érvényesülésének
előmozdítását, tömeges megsértésének megakadályozását szolgáló
nemzetközi beavatkozás elvének és gyakorlatának elfogadásában, illetve
tagadásában jelenik meg (International Commission on Intervention and
State Sovereignty, 2001, 44.).
Mindezek alapján valószínű, hogy a szuverenitás
érvényesülésének feltételei tovább módosulnak, s változik az egyes
dimenziók fontossága is. Egyértelmű válasz aligha adható arra a
kérdésre, hogy például az EU-ban megfogalmazott közös, a nemzetek fölé
emelt szuverenitás eszméje mennyire hódít teret, vagy mennyire marad
gyakorlat akár csak az EU keretében is. A világgazdaság hatalmas
pénzügyi áramlatai, a nemzetközileg integrált termelési rendszerek
határokat átívelő működése, az információk és a tudás áramlatai, az
áruk és szolgáltatások világkereskedelmének terebélyesedő csatornái
már az eddigiekben is átformálták a gazdasági szuverenitás
érvényesíthetőségének lehetőségeit és kereteit. A világ államainak
működőképessége növekvő mértékben függ közös szabályoktól olyan
területeken is, mint a nemzetbiztonság, a migráció, az emberi jogok,
sőt a versenyképesség is. Mindez azonban ma még nem autonóm globális
vagy akár csak európai jogrend, hanem sokkal inkább alternatív,
többszintű kormányzási logika, semmint a szuverenitás olyan új
definíciójának elfogadtatására irányuló gyakorlat, amely a klasszikus
fogalom helyére lépne. Az államok a versengő világban még nem
hajlandók lemondani olyan jogi kincsükről, mint a szuverenitás. Ennek
reálértékét sok tényező csökkenti ugyan, de politikai rendszerük
működésében továbbra is fontos maradt a nemzethez, a területhez, a
határokhoz és a különböző szimbólumokhoz kötődő és a kizárólagosságra
igényt tartó „tulajdonosi jog”. Valószínű az is, hogy a szuverenitás
eszméje, esetenként a fogalom késői középkori vagy korai újkori
formulái továbbra is hivatkozásként jelennek meg a politikai
szónoklatokban, a politikai és különösen a gazdasági nacionalizmus
híveinek táborában, nemcsak a kisebb országokban, hanem esetenként
akár olyan államokban is, mint az USA vagy Kína. Döntő fontosságú
marad az a tény is, hogy az ENSZ Alapokmányában foglaltak révén a
szuverenitás, minden korlátja ellenére lényeges „alkotmányos”
biztosíték marad a nemzetközi rendszerben, különösen a gyengébb,
sebezhetőbb államok számára.
Kulcsszavak: szuverenitás, nemzetek, államok, világpolitika,
hatalmi viszonyok, érdekviszonyok, nemzetközi szervezetek
IRODALOM
Aalberts, Tanja E. (2004): The Future of
Sovereignty in Multilevel Governance Europe: A Constructivist Reading.
Journal of Common Market Studies. 42, 1, 23–46. • http:
//dare2.ubvu.vu.nl/bitstream/handle/ 1871/33798/168540. pdf?sequence=1
Barkin, J. Samuel – Cronin, Bruce (1994):
The State and the Nation: Changing Norms and the Rules of Sovereignty.
International Organization. 48, 01, December, 107–130.
Baynes, Norman Hepburn (1942): Speeches of
Adolf Hitler, April 1922–August 1939. Oxford University Press,
4/437–438.
Bickerton, Christopher J. – Cunliffe, P.
– Gourevitch, A. (2007): Introduction: The Unholy Alliance Against
Sovereignty. In: Bickerton, Christopher J. – Cunliffe, P.
– Gourevitch, A. (eds. ): Politics without Sovereignty: A Critique of
Contemporary International Relations. UCL Press, London–New York,
1–19.
Edward, Andrew (2011): Jean Bodin on
Sovereignty. Republics of Letters: A Journal for the Study of
Knowledge, Politics, and the Arts. 2, 2, 1 June 2011. •
WEBCÍM
Gentile, Giovanni – Mussolini, Benito
(1932): La Dottrina del Fascismo. (annotated by Giovanna Testa)
Istituto della Enciclopedia Italiana, Roma •
WEBCÍM
Holbrad, Carsten (1984): Middle Powers in
International Politics. St. Martin Press, New York
Hower, Sara Beth (2008): Do Small States
Make Bad Allies? Microform Edition. The Catolic University of America,
Washington DC •
WEBCÍM
International Commission on Intervention
and State Sovereignty (2001): The Responsibility to Protect
(International Development Research Center) /report/ Ottawa •
WEBCÍM
Rosenau, James N. (1992): Governance,
Order, and Change in World Politics. In: Rosenau, James N. – Czempiel,
Ernst Otto (eds. ): Governance without Government: Order and Change In
World Politics. Cambridge University Press, Cambridge •
WEBCÍM
Simai Mihály (1994): The Future of Global
Governance. Managing Risk and Change in the International System. USIP
Press, Washington DC •
WEBCÍM
Staden, Alfred Van – Vollaard, Hans
(2002): The Erosion of the State Sovereignty: Towards a
Post-territorial World. DOI: 10. 1093/acprof: oso/97801992 45383.003.
0006 In: Kreijen, Gérard (ed.): State Sovereignty, and International
Governance. Oxford University Press, Oxford
|
|