Nem ez az első Paul Davies könyvem. Már az Isten
gondolatai (1996) olvasásakor is az volt a benyomásom, hogy Davies
olyan ismeretterjesztést ír, amelyben megpróbál pártatlan lenni, és
ez nagyrészt sikerül is neki, de mégis kilóg a lóláb: érzékelni
lehet, hova húz a szerző szíve. Az Univerzum finomhangoltságáról
szóló könyvének (A megbundázott Világegyetem, 2008) végén van néhány
kulcsmondat, ahol Davies ezt be is vallja (306. o.), és még azt is,
hogy érzelmi okokból hajlik azokhoz az elméletekhez, amelyeket
preferál. Sőt, hogy sok kritika éri amiatt, hogy már-már vallásos
(307. o.). Valószínű, hogy Davies népszerűsége pont ebben a trükkben
rejlik, nevezetesen, hogy látszólag nagyon alapos és pártatlan
ismeretterjesztés keretében tud sugallni olyan ötleteket, amelyek
népszerűek, és sok olvasó szívének kedvesek.
Úgy tűnik, hogy Daviest a tudománytalanság vádja
nem zavarja különösebben – pedig az érzelem alapú elméletválasztás
par excellence tudománytalan – éppen ezért tartottam fontosnak
megírni ezt a kritikát, amelyben szó lesz a valószínűségszámítással
való visszaélésről, érvelési hibákról, objektivitásról és sok
alapvető kérdésről, amelyek meghatározzák azt, hogy mit tekinthetünk
tudományos elképzelésnek. Azért fontos ez, mert mint arra rá fogok
mutatni, egy ilyen nem „keményen” empirikus, elvontabb témánál még
egy ilyen ismert és elismert tudós, egy nagyon népszerű tudományos
ismeretterjesztő is könnyen belecsúszik a tudománytalanság hibájába.
Mivel a cikkemben sok kritika lesz, kezdem a
dicsérettel: a könyv elején természetesen van egy, a témához
szükséges bevezetés a modern fizikáról és kozmológiáról, amelyben
örömmel láttam például, hogy Davies nagyon határozottan tisztázza,
hogy tudományos ismereteink szerint az Univerzum az idővel együtt
„keletkezett”, ezért a Mi volt az Univerzum előtt?, illetve a Mi az
Univerzum oka? kérdések értelmetlenek (99.). A könyvnek az a része,
amely a tudományban már bevett, konszenzussal elfogadott
elméletekről szól, jó ismeretterjesztésnek tekinthető. A bajok
később kezdődnek.
Davies könyvében három nagy téma van, ahol
véleményem szerint a tudománytalanság markánsan megjelenik. Az első
Daviesnek az élettel (élőlényekkel) való szubjektív kapcsolata,
amely érveléseiben tudatosan megjelenik. A második a
valószínűségekkel való nagyon hanyag bánásmód. Ez az első két hiba
nem csupán Davies bakija, hanem jellemző a finomhangoltság
kérdésének jelenleg legismertebb megközelítéseire is. A cikkem egy
következő fontos konklúziója tehát az lesz, hogy a finomhangoltság
kérdésének talán legismertebb felvetése sajnos tudománytalan még
akkor is, ha sokszor tudósok fogalmazzák meg. A harmadik nagy
hibacsoport a végtelen regresszus, ez egy általános filozófiai
gumicsont, amely szintén fontos tanulságokkal szolgál a
tudományosság szempontjából.
Ahogy említettem, Davies maga is elismeri, hogy a
vallásosság vádja szokta érni, sőt még azt is elismeri, hogy tényleg
vallásos a megközelítésmódja (307. o.). Davies „istene” azonban nem
a monoteista vallások ismert Istene, hanem az élet, az intelligens
élet, a szénalapú élet, végül az ember. A gyenge antropikus elvhez
hasonlóan azt mondhatnánk, hogy az ember természetesen érzelmileg
antropocentrikus, nincs ezzel gond. A gond azzal van, ha az objektív
kérdések eldöntésébe kerül bele az antropocentrikus elfogultság.
Daviesnél és sajnos a finomhangoltságról szóló fő ismeretterjesztő
műveknél belekerül. Ahogy a geocentrikus világkép hívei hajdan úgy
vélték, hogy az ember bolygója, a Föld a világ középpontja, ahogy az
élővilág teremtettségének hívei általában azt gondolták, hogy a
teremtés koronája az ember, Davies azt gondolja, hogy az Univerzum
vagy Multiverzum koronája az ember. Vagy legalábbis az intelligens,
szénalapú élet.
Davies arra nagyon helyesen mutat rá, hogy az élet
viszonylag komplex, viszonylag autonóm (259. o.), és hogy az
információnak fontos szerepe van az élet működésében. Ebből arra
következtet, hogy az élet fundamentális jelenség. Fundamentális
alatt pedig redukálhatatlant ért. Az első logikai bakugrás az, hogy
a redukálhatatlanságnak semmi köze a komplexitáshoz vagy
autonómiához. Másrészt Davies egyértelműen leszögezi, hogy szerinte
az élet magyarázata visszavezethető az anyagi összetételére és annak
szerveződésére: „az élő szervezetek gépek” (259. o.), azaz az
anyagra és a fizikára redukálhatóak. Tehát explicit ellentmond
magának, amikor redukálhatatlan jelenségről beszél. Arra sem ad
Davies végül is magyarázatot, hogy akár az autonómia vagy a
fundamentalitás miért tennék az életet olyan kitüntetett dologgá,
amelynek külön magyarázat kell, szemben például a nem autonóm
dolgokkal. Miért szorul az evolúciós és a biokémiai evolúción túl
még külön magyarázatra az, hogy a Világegyetemben megjelenhetnek
autonóm rendszerek ahhoz képest, hogy alkalmas és „hangolt” nem
autonóm rendszerek létrejöttére, és ezen a kutya sem csodálkozik?
Természetesen az élet kialakulásának meg kell
keresni a magyarázatát, ha tudjuk. De nem jobban, mint az élettelen
sziklák, a különféle tengerek, síkságok kialakulásának magyarázatát.
Nem jobban, mint a kvazárok, pulzárok, csillagok, szupernóvák és
mindenféle más élettelen dolgok kialakulásának okát. Az Univerzumon
belüli magyarázatok feltehetően megismerhetőek, igaz, az élet
fogósabb kérdés, de a kialakulásának magyarázatában a biokémia
erősen halad előre. Ami az Univerzumot magát illeti, hogy miért pont
olyan, hogy van benne élet, az ugyanannyira jogos vagy nem jogos
kérdés, mint az, hogy miért pont olyan, hogy van benne élettelen
anyag, mint például a Szaturnusz. A Szaturnusz például gyönyörű.
Csakhogy az esztétika szubjektív dolog, tehát a Szaturnusz szépsége
semennyit nem tesz hozzá a kérdés jogosságához. A tudományban
szubjektív szempontoknak nincs helyük. A tudománynak nem fontosabb a
Szaturnusz a Jupiternél azért, mert sokkal szebb a gyűrűje.
Hasonlóan nem lehet fontosabb az élet az élettelennél azért, mert
számunkra kedvesebb vagy érdekesebb.
Davies a 154. oldalon fél oldalon át magyarázza
ezt. Fél oldalon át írja körül, hogy a tudományosságnak miért
alapelve az, hogy a kérdések objektívek legyenek, hogy nincs
kitüntetett megfigyelő, kitüntetett nézet, aztán a következő oldalon
minden indoklás nélkül egyszerűen hibának nevezi a tudományosságnak
azt a filozófiai alapelvét, amelyen a tudományosság maga nyugszik.
Innentől Davies könyvéről tudhatjuk, hogy valamilyen mértékben
nyíltan áltudományos. Csak az a kérdés, hogy ez a tudománytalanság
milyen mélységig mérgezte meg.
Az író kedvenc elmélete az önmagát magyarázó és
teremtő, élő Univerzum vagy Multiverzum. Amikor emellett érvel,
akkor igen hiányosan érvel az elmélet hatásmechanizmusát illetően. A
kvantummechanika Neumann–Wigner-féle értelmezéséből indul ki, amely
szerint a tudat az, amitől a szuperpozíció összeesik, és amelyet a
legtöbb tudós elutasít (295. o.). A standard értelmezés szerint az
összeomlást a mérőeszköz okozza. Tehát az az elgondolás, hogy a
megjelenő tudatos élet kvantummechanikai szuperpozíció összeesése
által hat vissza az Univerzum kezdeti állapotára, eleve egy
kisebbségi értelmezésen alapul.
Amikor aztán Davies az időben visszafelé történő
okozásról beszél, akkor elhallgat valamit. Ha a kétréses kísérletet
kozmikus méretekben felnagyítanák egy gravitációs lencse
„alkalmazásával” (284. o.), akkor a kvantumos viselkedés
előállításához a lencse két oldalához, a távoli galaxishoz kellene
tenni egy-egy detektort. A standard értelmezés szerint ezek a
detektorok okozzák a fényhullám összeesését, és mivel ezek a
detektorok millió fényévekkel korábban, ezért millió évekkel is
korábban vannak, nincs visszafelé okozás. A szokásos
gondolatkísérletekben, például Schrödinger macskájánál a
Neumann–Wigner-interpretáció annyiban kevésbé abszurd, hogy legalább
nem kell visszafelé okozást feltételezni hozzá. De a kozmikus
gondolatkísérletnél ez jön ki.
A gravitációslencse-példa szerintem a
Neumann–Wigner-értelmezés abszurditását mutatja be. Miért fogadnánk
el ilyen értelmezést, amely empirikusan igazolatlan, metafizikai, és
ráadásul visszafelé ható okságot kellene elképzelnünk hozzá, amikor
kézenfekvő, extra hipotézisek nélkül is értelmezhető a standard
értelmezés szerint?! És aztán a Neumann–Wigner-értelmezés vékony
jegére építi Davies a kozmológiai spekulációját.
Davies azt sem magyarázza el, hogy a megfigyelő
hogyan billentené be a Világegyetem különböző paramétereit pont az ő
létrejötte számára kedvező értékekre. Mi garantálja a pozitív
visszacsatolást? A szuperpozíciók összeesése a megfigyelők által
szokásosan véletlennek vannak feltételezve. Így kérdés, hogy
konkrétan hogyan billenti be egy személy a sötét energia 175.
oldalon leírt értékét, miközben nem is tud róla. És ha valahogy a
tudatos lények meghatározzák ezeknek a paramétereknek a befagyását
(273. o.), akkor ennek mik a törvényei, és miért pont azok, és
ezeknek mi a magyarázatuk?
A másik nagy kérdés, ahol Davies tudománytalan,
hogy hogyan is vagyunk ezekkel a valószínűségi kérdésekkel a
tudományban? Minek a valószínűségéről van értelme beszélni, miről
nincs? Mikor kíván egy valószínűtlen esemény magyarázatot, és mikor
fogadható el véletlennek?
Kezdjük azzal a kérdéssel, hogy Davies amellett
érvel, hogy ha a Multiverzum-elmélet igaz, akkor nagy
valószínűséggel szimulált univerzumban vagyunk (214. o.). Érvelése
szerint, ha sok univerzum van és néhányban van élet, akkor azok nagy
valószínűséggel előbb-utóbb szimulációkat hoznak létre, mégpedig
sokat. Igen ám, de az egész finomhangoltsági probléma pont azon az
érven alapult, hogy az univerzumok igen kis részében van élet. Ezek
pedig nem hoznak létre virtuális univerzumokat. Nos, ha van egy
Multiverzum, ahol igen sok primer univerzum keletkezik véletlenül,
amelyek közül csak néhányban van élet, amely néhány azonban sok
szimulált univerzumot hoz létre, akkor ezek után az, hogy melyikből
van több, illetve melyiknek van nagyobb valószínűsége, az a két
jelenség eredőjétől függ, amelyről semmit nem tudunk mondani. Davies
tehát spekulál egy valószínűségi kérdésben, ahol eltusolja, hogy a
spekulációhoz nagyon sok információnk nincs meg.
Hasonló a baj a valószínűségi érveléssel a finomhangoltságból isten
létezése mellett.
Davies a szokásos módon a mellett érvel, hogy az
élet számára alkalmas paraméterek a paramétertérben egy kis teret
foglalnak el, azaz valószínűtlenek. Davies nagyon következetesen,
valójában következetlenül csak a szénalapú, hozzánk hasonló életről
beszél (159. o.). Ez hiba, és ezen múlhat eme premissza igazsága. De
most lépjünk túl rajta! Davies a mellett érvel, hogy ha egy embert,
élőlényeket szerető istent képzelünk el, aki tetszőlegesen teremteni
képes egy bizonyos módon parametrizált Univerzumot, akkor nyilván
olyat fog, amely alkalmas az embernek. Rendben, akkor itt
formalizáljuk a problémát!
Jelöljük az élet számára alkalmas paraméter
bekövetkezését E-vel! Azt mondtuk, hogy P(E), azaz E valószínűsége
alacsony. Jelöljük az életet szerető
|
|
teremtő isten eseményét I-vel, és ezt a speciális
istent, Istent nagy kezdőbetűvel fogom a következőkben írni. Azt
mondtuk, hogy P(E|I) = 1. Igen ám, de mi a kérdés?! A kérdés az,
hogy megfigyeltük az életet, és mi Isten létezésének valószínűsége,
azaz mennyi P(I|E).
Bayes tétele pont ennek a kiszámításáról szól.
Eszerint P(I|E) = P(E|I)P(I)/P(E) = P(I)/P(E). Itt P(E) alacsony.
Azaz akármit is gondolunk Isten létezésének valószínűségéről, a
finomhangoltság jelenségének figyelembevétele ezen valamennyit
növelhet. De mit mondhatunk P(I)-ről, azaz Isten létezésének a
priori valószínűségéről? Erről semmit nem mondhatunk tudományos
értelemben. Még csak nem is definiált dolog, hiszen még azt sem
tudjuk megmondani, hogy I milyen eseménytér eseménye. Tehát P(I)-nek
igazából nincs értelme. De ha istent például a lehetséges istenek
végtelen teréből egyenletes eloszlással húzták volna, akkor P(I)
például nulla volna, és akkor a finomhangoltságos érv ezen semmit
nem változtatna.
A finomhangoltság-alapú istenérv ilyen szempontból
ugyanolyan hibás, mint Pascal fogadása. Ott is ott bukik az érvelés,
hogy végül is isten létezésének a valószínűségéről semmit nem tudunk
mondani, tehát azt sem, hogy nullánál nagyobb.
Arról nem beszélve, hogy a megfigyelt jelenségek
köre nemcsak az élet; megint, miért csak az életet szemelnénk ki a
sok jelenség közül? Rendben, az olyan dolgok, amelyek Isten és az
Univerzum számára is semlegesek, mint például a Szaturnusz, itt nem
osztanak, nem szoroznak. De nincsenek más dolgok, amelyekkel ez az
Isten pártos lenne? Itt van például a világban lévő gonosz. Márpedig
általános vélekedés szerint az az Isten, amelyik szereti az élőket,
nem valószínű, hogy olyan világot teremtett volna, amelyben ennyi
gonoszság létezik az élőlényeknek: Ha G-vel jelöljük azt az
eseményt, hogy a világban legalább annyi gonoszság van, mint a
valóságban, akkor azt mondhatjuk, hogy P(G|I) alacsony (precízebb
volna valamilyen valós változó és súlyfüggvény használata). Ezzel
szemben egy személytelen Univerzumban a megfigyelhető gonosz mértéke
eléggé a várható szint közelében van, tehát P(G| nem I) jelentősen
nagyobb, mint P(G|I). Aki a finomhangoltságot istenérvnek komolyan
veszi, annak az érvét a gonosz létezése igencsak lenullázza. Miért
pont olyan az Univerzum, mintha gonoszságra is lenne hangolva?
Hogyan is állunk tehát a valószínűséggel a
tudományban? Davies többször is sugallja, mintha a nem olyan kis
valószínűségeket el lehetne fogadni a tudományban véletlenként, míg
a nagyokat nem. „Ekkora szerencse mellett azonban nem lehet szó
nélkül elmenni” írja a 176. oldalon. Pedig a 160. oldalon ad egy
szemléletes példát, amikor szükségszerűen elfogadunk ilyet
véletlennek: „egyetlen ősünk sem halt meg gyerektelenül”, Davies
rámutat, hogy az, hogy pont én vagyok most itt, és nem egy
genetikusan különböző egyén, egy irdatlan kis valószínűségű esemény,
amelynek van ugyan némi magyarázata, de nem feltétlenül tartjuk
szükségesnek külön megmagyarázni. Elfogadhatónak tartjuk, hogy a
véletlen mutáción és szelekción múlott, illetve őseink véletlen
túlélésén, véletlen egymásra találásán. Davies erre a jelenségre
általában a „megfigyelő kiválasztási effektusa” kifejezéssel
hivatkozik. Davies nem gondolja komolyan, hogy meg kellene
magyarázni, hogy az irdatlan sok lehetséges leszármazott közül miért
pont ő, vagy én, vagy az olvasó él, miért pont személy szerint ránk
van hangolva az Univerzum.
De van ennél egyszerűbb példa. Ha én egy
dobókockával hatost dobok, akkor az olvasó elfogadja azt, hogy
véletlenül. Ha kétszer hatost dobok, még akkor is. Ha nyolcszor
hatost dobok, akkor a legtöbb olvasó elkezd gyanakodni, pedig ha
nyolcszor dobok, akkor bármi is az eredmény, annak ugyanúgy egyhatod
a nyolcadikon a valószínűsége. Tehát más eredmény se lenne
valószínűbb. Ha nyolcszor dobok, akkor szükségszerűen kis
valószínűségű esemény következik be. És ha nekem sok felmenőm van,
akkor szükségszerűen kicsi az esélye, hogy a mutációt és szelekciót
véletlennek modellezve, pont az én genomom jöjjön ki a leszármazás
végén. És mégis szükségszerű, hogy egy ilyen igen kis valószínűségű
genom legyen itt, ha valaki más lenne a helyemben.
Davies hoz egy olyan példát is, ahol csak
álvéletlen számokról van szó: a pi számjegyeiről (240. o.). Davies
azt veti fel, mi lenne, ha a pi számjegyeiből megfelelő megjelenítés
mellett előbukkanna egy arc, mire következtetnénk ebből?! Pedig
nyilvánvaló, hogy semmire. Tudományosan nem lehet. Az olvasót
valószínűleg félrevezeti az intuíciója, és Daviest is. Pedig a
példát maga Davies pont úgy konstruálta meg, hogy biztosan igazam
legyen: ugyanis a pi számjegyei nem véletlenek, rögzítettek. Tehát
nem lehet külön magyarázata annak, hogy miért pont annyik, amennyik.
Nem lehet hozzá pi-teremtő istent feltételezni. Egyébként pedig 1
valószínűséggel előbukkan a pi számjegyei között bármilyen véges
alakzat, köztük olyan is, amelyik nagyon hasonlít egy archoz.
Úgyhogy itt Davies érvelése teljesen bukik.
A kulcs a fentebbi, valódi véletlenes példákban az
egyenletes eloszlás, és egy óriási eseménytér volt. Ha nagyon sok,
egyenlően igen kis valószínűségű eseményből egy bekövetkezik, akkor
nem csodálkozunk rajta, és nem kell megmagyarázni, mert be kellett
következnie. És ez akkor is igaz, ha mind a nyolc dobás hatos, mert
ez csak szubjektíven van kitüntetve, tudományos értelemben nem. Az
Univerzum paraméterei pedig hasonlóak: hát valamennyinek kell lennie
azoknak a paramétereknek, és az éppen valós értékük is csak egy
érték a sok közül. Ha más lenne az értékük, az semennyivel sem lenne
valószínűbb. És ezen semmit nem változtat az, hogy szubjektíve
nekünk ez az érték kedvező. Ez olyan, mintha Marcsi néni külön
magyarázatot kérne arra, hogy az ő nyerőszámát húzták ki a lottón,
azon az alapon, hogy számára ez a szám szubjektíven kitüntetett,
mert éppen nagyon kedvező. Pista bácsi viszont épp ellenkezőleg
akkor gyanakodna bundára, ha az ő számait húznák ki. Objektíven
egyik eset sem kitüntetett, nincs külön magyarázat. Az nem lehet,
hogy bármit is húzzanak ki a lottón, magyarázkodni kelljen.
Fontos még kitérni az összetett események kérdésére
is. Amikor ugyanis Davies az élet számára alkalmas paraméterértékek
tartományáról beszél, akkor nem egyetlen beállítás valószínűsége a
kérdés, hanem egy tartomány valószínűsége. Összetett eseményeket
atomi eseményekből sokféleképpen lehet képezni, megint szubjektív
kedvünk szerint. A dobókockás példára visszatérve, ha például
hármast dobok, akkor mondhatom, hogy de különös, éppen hárommal
osztható számot dobtam, ennek egyharmad a valószínűsége. Az ilyen
összetett események valószínűségére rákérdezni persze fontos
tudományos kérdés lehet. De amikor egy ilyen esemény különös
bekövetkezésén elcsodálkozunk, az inkább számmisztika, mint
tudomány. Bármit dobok is a dobókockával, számtalan összetett
eseményt és számtalan ideológiát tudok barkácsolni, amelyek
rámutatnak arra, hogy ez az eredmény éppen miért különleges, furcsa
esemény, és tudománytalanul lehetne bármikor úgy érvelni, hogy
biztos bunda van a dolog mögött.
Amikor egy viszonylag kis valószínűségű atomi
esemény következik be egy nem egyenletes eloszlásban, akkor a
magyarázat igénye valamennyivel jogosabb. Például ha 99 százalék
eséllyel hatost dobunk egy cinkelt dobókockával és mégsem hatos jön
ki, akkor inkább kérhetünk magyarázatot, de még ez is lehet
véletlen. Valójában semmiféle valószínűség soha nem lehet ok egy
külön magyarázat követelésére. A valószínűségek inkább két elmélet
közötti választásban állhatnak segítségünkre.
A harmadik nagy téma a végtelen regresz-szus,
amelyet Davies a 249. oldalon a teknőspéldákkal szépen elmagyaráz.
Arról van szó, hogy a magyarázatok végtelen láncolatában mindig
tovább kérdezhetünk, hogy „miért?”. Megoldásként Davies egy
önmagyarázó magyarázatot vagy hurkot javasol. Filozófiailag a
végtelen lánc vagy a hurok elfogadható megoldás volna, de nem
sikerült hozzá tudományos elméletet találni. Javasolnék egy
őszintébb, kevésbé ügyeskedő megoldást: végtelen regresszusnál
mindig lehet azt mondani, hogy „most itt vagyunk a láncban, idáig
látunk, tovább nem, nem spekulálunk”. Ha egy dolog visszavezethető
tudományos elmélettel valami másra, ami egyszerűbb, kevesebb
paramétere van, és emellett empirikusan ellenőrizhető, akkor jó, ha
nem, akkor feleslegesen nem spekulálunk.
Davies nagy technikája, hogy mindig tovább kérdez.
Valamilyen módon mindig lehet tovább kérdezni, a végtelen
regresszust folytatni, s ezt a különféle elméletek
összehasonlításának elmosására használja. Ha az általa képviselt
elmélet bizonyos releváns szempontból lemarad, akkor a végtelen
regresszussal próbálja döntetlenre kihozni a meccset.
Eközben Davies fontos dolgokról feledkezik meg. Például egy
tudományos törvénynek lehet ugyan magyarázata, vissza lehet vezetni
valamire, de mindig csak másik törvényre. Ebből a tudományos sémából
az az elgondolás, hogy az Univerzumot Isten teremtette, és ő a
magyarázat, kilóg, mert Isten nem természettörvény. Márpedig mi
emberek magyarázatként a törvényt fogadjuk el. Ha Isten bármit is
csinálna, akkor Isten létezésének, működésének magyarázatát,
szabályait kérdeznénk, és egy lépéssel sem lennénk előrébb.
Ide kapcsolódik, és a tudományossághoz is, amikor
Davies azt veti fel, hogy Isten-e az egyszerűbb magyarázat, vagy a
Multiverzum (254. o.). Richard Dawkinsszal vitázik, de igazából nem
látom, hogy lehetne a komplexitást összehasonlítani. Davies azt
felejti el, hogy a Multiverzum-elmélet előnye, hogy vannak
valamiféle működési mechanizmusra, nevezetesen a felfúvódó
Világegyetemre vonatkozó elképzelések. Igaz, a felfúvódó
Világegyetem is problémás, de sokkal kevésbé az, mint például az
önmagát teremtő élő Univerzum a visszafelé okozással vagy Isten.
A magyarázatok regresszusához kapcsolódik egy másik
kérdés, Davies azt kérdezi, „miért éppen matematikai természetű az
univerzum” (246., 278. o.). Valójában nem lehet olyan univerzum,
amelynek leírására a matematika ne volna alkalmazható. Hiszen ha van
benne rend, annak leírására jó a matematika, ha nincs, annak a
statisztika. Univerzumunk nem lehetne olyan, hogy ne akarjuk
matematikailag leírni. A matematikát mi választottuk, konvenció, nem
valóság. Ez a kérdés olyan, mintha valaki azt kérdezné, miért olyan
az Univerzum, hogy magyarul lehet beszélni róla. Nem az Univerzum
olyan, hanem mi vagyunk magyarok. Mi akarunk magyarul beszélni róla,
és a magyar nyelvet ehhez alakítgattuk is. Ezért alkalmas rá.
Kulcsszavak: multiverzum, valószínűségszámítás, finomhangoltság,
ősrobbanás, antropomorf
IRODALOM
Davies, Paul (1996): Isten gondolatai.
Kulturtrade, Budapest
Davies, Paul (2008): A megbundázott
Világegyetem. Akkord, Budapest
|
|