összefüggés, mint ahogy történelmileg látható. Ez
indukálta a mezolit–neolit lakosság közötti kapcsolatok és
továbbélés részletesebb régészeti kutatását, amelynek legfőbb
kutatója a már említett Marek Zvelebil volt. Már a paleolitikum
folyamán újabb génáramlat jelentkezett Anatólia irányából.
Ugyanakkor genetikailag az időtényezőt sokkal inkább figyelembe
kellett venni a korábbinál, vizsgálva, hogy az adott korreláció
időben meddig vezethető vissza (deep time). Ehhez szükség volt a
keltezési módszer fejlesztésére (Bayes-modell). Problémát jelentett
továbbá az emberi társadalom jellegéből fakadóan az is, hogy a
férfiágat vagy a női ágat kutatják: előbbi többet utazott, ezért
hosszú távon jobban követhető, utóbbi viszont a házasság révén
jelentősebb eredménnyel jár a terjedés vizsgálatában.
A következő lépés az analitikus megközelítés volt.
A gammaglobulin variációja alapján felállított régészeti ún.
haplocsoportokat össze kellett hasonlítani a ma élő populációkkal,
felállítva egy családfát (phylogenetic tree). Az egyszerű
osztályozás és korreszpondencia még nem jelentette a történelem és a
leszármazottak interpretációját. A pionír eredmények (mtaDNA) a
negyvenezer évvel ezelőtt élt neandervölgyiek és a Homo sapiens
között olyan különbséget mutattak, amely alapján a két embercsoport
közötti genetikai kapcsolat ma már kizárható.
A genetika és a régészet módszereit felhasználva ma
az alábbi családfa rajzolható meg:
1. Egymillió évvel ezelőtt az első emberek ázsiai
származásúak voltak kulturálisan és anatómiailag. 500 ezer éve újabb
áramlat érkezett Afrika felől, de csak a kontinens nyugati részére,
amelyet az acheuli művelődéssel azonosítanak. A két csoport
keveredéséből kb. 300 ezer évvel ezelőtt a középső paleolitikum
idején kialakultak a neandervölgyiek, Európa első őslakos
bennszülöttjei.
2. 400 ezer–350 ezer éve a kelet felé tartó
migráció megtört: Közép-Ázsia/Zagrosz-hegység övezetében új minták
és gének jelentek meg.
3. Bonyolult akulturációs folyamatok következtében
különböző népek és ideológiák születtek, elsősorban a marginális
geográfiai övezetekben, amely a távoli nyugatot, az észak-európai
síkságokat és a keleti sztyeppéket érintette.
4. A felső-paleolitikum közepén, amelyet az idősebb
gravetti kultúrával azonosítanak, standardizáció kezdődött az
Atlantikumtól az Urálig: kulturálisan és anatómiailag is megjelent a
modern embertípus.
5. A felső paleolitikum végén, amely egybeesik a
jégkorszak maximumával (20 ezer–15 ezer éve, mikor az európai
jégtakaró legnagyobb kiterjedését éri el) etnikai szóródás kezdődött
DNy felé, Franciaország és Spanyolország irányába, és D felé, a
Balkánon, amelyek lassan tradíciókká erősödtek. Ez az egyetlen olyan
korszak, ahol a klimatikai viszonyok valóban és kimutathatóan
befolyásolták az emberi viselkedést. Feltűnik egy újabb afrikai
behatolás is Gibraltár felől, amelyet a középső solutréi kultúrával
azonosítanak. Ennek köszönhetően Portugáliától Provançe-ig létrejön
egy új génövezet.
6. 18 ezer éve kialakul a magdaléni kultúra: újabb
népmozgások kezdődnek elsősorban az északnyugati síkságok felé, a
Párizsi-medencétől Skandináviáig és a Brit-szigetekig, valamint az
orosz síkságok és a Balti-tenger irányába: a keleti területeken az
epigravetti művelődés terjed el.
7. 12 ezer éve, a postglaciális az utolsó fázis: a
helyi mezolit közösségek időszaka, amelyek genetikailag az európai
népcsoportok igazi forrását jelenthetik. Zvelebil szerint ezt
követően egy kelet-európai behatolás volt meghatározó Kr. e. 6000 és
4500 közt: ezt Marija Gimbutas nyomán a sztyeppékről indoeurópai
pásztorkodó közösségek rézkor folyamán történő behatolásával
magyarázták, amelyet a PC- (principal component) analízis és a
vércsoportvizsgálatok is alátámasztottak. Úgy tűnik, a késői
népvándorlások már csak kismértékű változásokat hoztak a modern
emberi génállományban.
Zvelebil szerint az archeogenetikai kutatások
legfőbb problémái az alábbi pontokon fognak jelentkezni:
• a minták nagysága és reprezentativitása;
• a genetikai változások datálása;
• a természetes szelekció;
• az életkori–nemi struktúra a reprodukálódó
populációban;
• a statisztikai kiértékelés problémái;
• a genetikai sodródás (genetic drift);
• egy kisebb közösségen belüli genom-azonosítás, a
demográfiai esemény keltezése a molekuláris órán, és a
papír-effektus (palimsest effect).
Ő fogalmazta meg először azt is, hogy Európa
gazdálkodásra való áttérése mögött mind a rezidens mezolit továbbélő
halászó-vadászó-gyűjtögető, mind a bevándorló korai neolit
farmerközösségeket keresnie kell a kutatásnak. A találkozó
potenciális helyszínét a Duna-medencébe helyezte, és ennek a
találkozónak az eredményét a középső neolitikumban megjelenő
vonaldíszes kultúrában látta. Jóslata beteljesedett, és bizonyítottá
vált.
A továbbiakban néhány kutató a filogenetikus
vizsgálatok használatának eredményességére hívta fel a figyelmet,
rámutatva, hogy a génállomány keveredésében az etnogenezis mellett
más tényezőknek is szerepük van. A Cavalli Sforza és munkatársai
által 1994-ben felvázolt neolit expanzió irányát ma már szintén
komplexebbül látják: az eredetileg javasolt Levante felőli expanzió
helyett egy kétfázisú folyamatot rekonstruálnak, amely kelet-európai
területek felé irányul, további kulturális térnyeréssel nyugat felé
(Renfrew – Boyle, 2000, 3–11.; Renfrew – Bolyle, 2000, 163–165.).
4.2. Izotóp-vizsgálatok • Az izotópkutatások az
eredetkérdés legfontosabb támpontjai, de adatokat szolgáltathatnak
az egykori étrendről is, valamint arról, hogy az áru/termék, az
emberek, a technológia vagy az ideológia terjed-e. Izotópos
alaptérképek segítségével ezek mozgásának távolsága segít eldönteni,
hogy mobilitásról (vö. például állattartó életmódból fakadó
transzhumálásról [vándorló állattartásról] vagy tényleges
népmozgásról, azaz migrációról van-e szó, és egész pontosan a
társadalmat milyen fokon érintő migrációról [vö. nőrablás,
asszonycsere, beházasodás, specializáció, utazók, kereskedők,
expanzió, elvándorlás stb.]). Az izotópos alaptérkép alkalmas
családi és közösségi szerveződés szociológiai vizsgálatára is, mert
a hasonló izotópértékek alapján a nemek és a leszármazottaik, és
azok beházasodással való mozgása modellezheti a leszármazási vonal
szerveződését és a letelepedési mintákat a közösségen belül (Meller
– Alt, 2009).
A mintákat emberi és állatcsontok, valamint szerves
és szervetlen maradványok fosszilis, régészeti és recens maradványai
adják, amelyek segítségével izotópos térképeket rajzolnak.
Alapvetően stabil izotópok (O, C, Sn) és radioaktív izotópok
csoportját (Sr, S) különböztetik meg. A legfontosabb vizsgálatba
bevont elemek a stroncium (Sr), oxigén (O), szén (C), nitrogén (N),
kén (S), jód (I) és az ón (Sn) izotópos kutatásai. Ilyen jellegű
vizsgálatokat az 1990-es évektől használtak régészeti céllal, és
első áttörő eredményei a népvándorláskorhoz kapcsolódnak. A
legfontosabb izotópok arányát (például O, C, N) a 14C-mérés során a
radiokarbon laborok állítják elő a minta tisztítása és mérése miatt,
a többi izotópot régészeti minták begyűjtésével, célzottan mérik.
Egyes izotópok arányának eltolódását ma már a radiokarbon dátumok
kalibrálása során is alkalmazzák, ún. effekt-hatásként bekalkulálva.
A vízi élőlények (hal, kagylók) nagymértékű fogyasztása például
egyes közösségeknél az étrendben magas S- és N-eltolódást mutat,
amelyet a kalibrációba bevonva, csoport-kalibrációban alkalmazva
akár kétszáz-háromszáz évvel öregítheti a minták valós korát. Ily
módon az izotópmérés a radiokarbon kormeghatározás fontos részét is
képezi.
Az őskorban elsősorban olyan korszakok és kultúrák
izotópos kutatása célszerű, amelyek nagy területen terjedtek el, de
már régészeti módszerekkel is látható regionális elkülönülést
mutatnak, és életmódjukról ismert, hogy főképp állattartásra
specializálódott, nem teljesen letelepült. Klasszikus példaként
álljon itt Ötzi, a jégember, a Baden-komplexum, a harangedényes
kultúra (Grupe et al. 1997; Price et al. 2004), a zsinegdíszes
kultúra (Meller – Alt, 2009, 53–62.) vagy a gödörsíros kurgánok népe
(Gerling et al. 2012), amelyek lelőhelyein ilyen típusú
vizsgálatokat végeztek.
Érdekes módon azonban az izotópos vizsgálatok olyan
korszakokban és kultúrákban is új eredményeket hoztak, és nagyobb
fokú mobilitásról árulkodtak, ahol ezt régészetileg nem vártuk. A
neolitikum időszakában az elsősorban földművelést folytató, sokáig
egy helyben élő népcsoportok között több lelőhelyen is bizonyos fokú
transzhumálásra utaló bizonyítékok kerültek elő, az állattartáshoz
kapcsolódóan (Price et al., 2006).
5. Konklúzió
Az 1990-es évektől kezdődő nemzetközi archeogenetikai kutatásoknak
Magyarország mindeddig csak bedolgozó és kiszolgáló partnere volt. A
kezdetekben elsősorban a minták kevés száma miatt adódó nagy
léptékű, túlságosan általánosító („Afrikai Éva”) vagy a korábbi
nemzetközi régészeti értelmezéshez igazított eredmények („az élet
bölcsője Afrika” és „az ember Afrikából származik”) a minták
folyamatos további gyűjtésével és új módszerek felfedezésével a
2000-es évekre sok szempontból egyenesen ellentmondtak a régészeti
adatoknak. Néhány területen, ahol sikerült régészetileg is komoly
lépéseket tenni, bebizonyosodott az archeogenetika által megjósolt
trend régészetileg is (például a mezolit hiátus felszámolása,
mezolit–neolit interakciók kimutatása [Eichmann et al., 2010]).
Úgy tűnik, ez a módszer és az ezt kiegészítő
izotópos vizsgálatok valóban sikerrel alkalmazhatók régészeti
szempontokból is, elsősorban olyan területeken, ahol a régészet
sosem nyújtott elegendő információt ezekben a kérdésekben
(étrend–táplálkozás, letelepedett lakosság mobilitása, idegenek
bekerülése egy bennszülött közösségbe, családfavizsgálatok és
rokonsági fokok a közösségen belül, leszármazás és letelepedési
minták). Az erre vonatkozó konkrét esettanulmányokat érdemes lesz
egy következő, részletes tanulmányban bemutatni, legalább a magyar
ősrégészet példáin.
Magyarország területén két, régészeti mintákkal
foglalkozó labor épült ki szinte egymás mellett: 1994-től a Szegedi
Biológiai Kutatóközpont Raskó István vezetésével és a szegedi
Embertani Tanszék régészeti mintáinak bevonásával, 2001-től az MTA
Régészeti Intézetének Archeogenetikai Laboratóriumával
együttműködésben; s egy másik a Természettudományi Múzeum
Antropológiai tárában.
A fentiekben említetteken kívül további kémiai
(molekuláris) módszerek is előtérbe kerültek. Ezek a vizsgálatok
Márk László vezetésével történnek (Pécsi Tudományegyetem Általános
Orvosi Kar Orvos-kémiai Intézet). Ilyen a nemi hormonok kimutatásán
alapuló „kémiai dimorfizmus”, vagyis a csontmaradványok nemiségének
meghatározása tömegspektrometriás eljárás segítségével. Egy másik
vizsgálatuk az elhalálozási életkor megállapítására vonatkozik.
Ennek a módszernek az a lényege, hogy a csontokban az életkor
növekedésével kémiai, fizikai változások mennek végbe, amelyek
korjelzőként működnek. Ilyen „életkor-indikátor” lehet az egyes
nyomelemek (Hg, Cu, As) feldúsulásának mértéke, illetve a kollagén
és az apatit-kristályszerkezet változása. A paleopatológia további
fejlődését segítik elő a proteomikai vizsgálatok. A proteomika az
emberi maradványokból származó fehérjék szekvenciájának és kémiai
módosításainak meghatározása, olyan patológiás biomarkerek
kimutatása, amelyek az egykori populációkat érintő megbetegedésekre
jellemzőek lehettek (TBC pl. az alsónyéki lengyeli temető sírjai
közt vagy lepra a középső rézkor végi abonyi tömegsírban). Kémiai
analízisekkel történt utalás temetkezési szokásra is. Ilyenkor a
csontok kémiai összetételének ismeretében olyan paramétereket kell
keresni, amelyek szignifikánsan eltérnek a szokásos értékektől
(szerves, szervetlen összetevők vizsgálata). A csontszövetben kis
mennyiségben található nyomelemek koncentrációja növényi és állati
eredetű táplálékokban eltérő, így kimutatásukon keresztül a népesség
életmódjára, táplálkozási szokásaira kaphatunk felvilágosítást.
A Természettudományi Múzeum saját őskori genetikai
programja megfelelő szintű régészeti kontrollmunka és datálás
bevonása nélkül óriási baklövést eredményezett (Guba et al., 2011),
amit nem győzünk a régészeti szakirodalomból kiirtani (Bánffy et
al., 2012). Hasonlóan nem hozott átütő sikereket a Régészeti Intézet
honfoglaló magyarságra koncentráló kutatása (Mende et al., 2006), és
egyetlen kétesen sikerült kirándulása a késő rézkor világába sem
(Csősz, 2009).
Nem azt látom legnagyobb problémának, hogy a
régészeti mintákból nem sikerült archeogenetikailag rokonsági
kapcsolatokat találni olyan többes temetkezések esetében, ahol
azokat a honfoglalás kori régészet családi temetkezéseknek írta le:
a későbbi analitikai adatok, amennyiben megcáfolják az addigi
régészeti értelmezést, bármikor beilleszthetők egy új régészeti
koncepcióba.
A baj inkább az, hogy amikor anyagi és politikai
okokból lehetőség kínálkozott ilyen drága laboratóriumok
felállítására, maga a régészet nem volt felkészülve erre a
kihívásra, és kérdéses, hogy valaha fel lesz-e készülve. A magyar
régészet és annak segédtudományai évtizedek óta sodródnak az éppen
aktuális nemzetközi divattal, amely késve és jelentős
információvesztéssel ér el hozzánk, és a helyes vagy teljes
módszertani leírások nélkül kezdik itthon használni őket ad hoc,
kontár módon. Az számít nemzetközi kutatónak, aki egy idegen nyelvet
kellő szinten beszélve kommunikálni tud egyáltalán külföldi
szakemberekkel, és ilyen is alig akad. Más kérdés, hogy amit
kommunikál, az mennyiben felel meg a magyar valóságnak, és viszi azt
előre – vagy éppen csak a saját karrierjének építésére koncentrál. A
magyar kutatók nemzetközi pályázatokban való reális szerepvállalását
jól tükrözi a sokszor tíz-húsz-harmincfős gárdát felsorakoztató
szerzősor az archeogenetikai cikkek elején. Ezekben a cikkekben a
mintákat adó magyar régészeket meg sem említik, mivel az
értelmezésben egyetlen mondat erejéig sem vettek részt, hiába kérték
őket a munka során (vö. harangedényes kutatások Douglas Price
professzorral).
Erre a magyar régészek reakciója az szokott lenni,
hogy megfogadják: soha többé nem adnak ki mintát senkinek. Így
sikerül bebetonozni mindent egy statikus és régi szinten, és minden
változást, fejlődést egy életre kiküszöbölni, mivel a magyar kutatók
valamilyen sajátos és minden érvényben levő törvénynek ellentmondó
módon saját lelőhelyeik anyagára életük végéig igényt tarthatnak –
ha nem dolgoznak rajta, akkor is.
A másik, valamivel jobb változat, amikor a
szerzőgárdában felsorolják – az előbb említettektől való
félelmükben, tudniillik, hogy soha többé nem kapnak mintát
Magyarországról – az utolsó magyar régészt is, aki akár egy
csontmintácskát adott. Ezekben a tanulmányokban sem látszik azonban
a magyar régészek érdemi értelmezésbe való bevonása.
Nézzük például Volker Heyd professzor kutatásait
(Gerling et al., 2012) magyar kurgánokról: ez esetben a Sárrétudvari
és Úrháza/Livezile közti 200 km-es távolságon transzhumálást
folytató gödörsíros kurgánközösségek koncepciója erősen kérdéses,
mivel a törzsterületen, az orosz sztyeppéken a gödörsíros népességek
közt a transzhumálás távolsága 10–50 km, a katakombasírosoké 50–100
km volt. Ebben az esetben egy Livezile környékéről végképp
továbbvándorolt közösségről lehet szó, akik nem folytattak ebben az
irányban további transzhumálást, hanem áttelepültek az Alföldre, és
ott transzhumáltak.
Végül megemlíteném az Alsónyék lelőhely körül
kiépült neolit mintaadó apparátust. Ennek a kutatásnak az alapvető
problémáját abban látom, hogy a lelőhely sajátos hatalmas és komplex
paramétereiből adódóan az archeogenetikai kutatások olyan korai
fázisban kezdődtek, amikor még egy alapkoncepció sem alakult ki a
lelőhelyről (alapvető kérdés például, hogy milyen típusú lelőhelyről
beszélhetünk egyáltalán: temető vagy település miféle különös és
hogyan nevezhető kombinációjáról?). Ebben a stádiumban nem lehet még
régészetileg sem helyes kérdéseket feltenni, nemhogy
archeogenetikailag.
Mi volt a kérdés eddig? A honfoglalás-kutatásban a
Mi a magyar? (Szekfű Gyula: 1939; Schöpflin Aladár: 1940, majd
Romsics Ignác – Szegedi-Maszák Mihály: 2004 után). Lássuk be, ez
rendkívül nagyvonalú, inkább művészi, mint tudományos
kérdésmegfogalmazás, ma pedig már helyesírásilag és tartalmilag is
furcsán hangzik. Egy nagy általános kérdésfelvetés helyett („Mi az
élet értelme?” = „Mi a magyar?”), amelyre valószínűleg sosem tudunk
érdemben válaszolni, inkább apró, de előrevivő részletkérdéseket
kell feltenni, amelyekre mai tudományos felkészültségünk mellett
feltehetően meg tudunk fogalmazni többé-kevésbé helytálló válaszokat
(vö. a Magyar Tudomány 2008/10 tematikus számában Bálint Csanád,
Raskó István és a további szerzők munkáival).
Sajnos nem tudok ilyen kérdéseket magam
megfogalmazni, mert nem vagyok a honfoglaláskor kutatója, de
megfogalmaztam, és megválaszolni is sikerült őket a saját kutatási
területeimen, a késő rézkor, kora és középső bronzkor világában.
Az ország törvényeit betartva a régészeti
lelőhelyekre és leletekre, tehát a különböző célú vizsgálati
mintákra is vonatkozik, hogy ami a földből előkerült, az az állam
tulajdonát képezi. A határon túli, nemzetközi vizsgálati célokra
kiadott mintákra külön kiviteli engedélyek vonatkoznak, és a
laborvizsgálatok elvégzése, a laboradatokat legtöbbször hely
hiányában nélkülöző publikációk megjelenése után az alapadatoknak
vissza kellene kerülniük a mintát kiadó magyar anyaintézménybe, és
közkinccsé kellene válniuk, hogy mások számára is kutathatóak
legyenek. Soha nem hallottam még ilyen esetről.
Reális félelem az, hogy a mostani viszonyok közt
mintaadó provinciává silányítjuk azt az országot, amely bármely
őstörténeti korszakban, bármelyik irányból vizsgálva Európa
kulcspozícióban lévő, frekventált területe, és mint ilyen,
megkerülhetetlen bármely történeti kérdésben. Nem ez lenne az első
eset, hogy az ország született előjogait elveszti a sajátos „magyar
betegségből” kifolyólag.
A sors igazságos vagy legalábbis semleges és vak
olyan szempontból, hogy ugyanannyi kiugrási lehetőséget adott már az
országnak és állampolgárainak, mint amennyi bukást. A mi
specialitásunk viszont, hogy a kiugrási lehetőségekkel sem szoktunk
élni, és pesszimizmusból, önzőségből fakadóan még ezeket is sikerül
kudarccá, bukássá változtatni.
Kulcsszavak: eredetkutatás, lehetséges és alkalmazott módszerek,
régészet, genetikai és izotópos kutatások
IRODALOM
Bánffy Eszter – Brandt, G. – Alt, R. W.
(2012): Early Neolithic’ Graves of the Carpathian Basin are in Fact
6000 Years Younger – Interdisciplinary Research between Archaeology
and Ancient DNA Research. Journal of Human Genetics. 57, 467–464. •
WEBCÍM
Csősz Aranka (2009): Archeogenetic
Analysis of Human Skeletal Samples from the Budakalász Cemetery. In:
Bondár Mária – Raczky Pál (eds.): The Copper Age Cemetery of
Budakalász. Pytheas, Budapest, 365–371. •
WEBCÍM
Eichmann, William J. – Kertész R. – Marton
T. (2010): Mesolithic in the LBK Heartland of Transdanubia, Western
Hungary. In: Gronenborn, Detlef – Petrasch, Jörg (eds.): The Spread
of the Neolithic to Central Europe. Part 1. Verlag des
Römisch-Germanischen Zentralmuseums, Mainz, 211–233.
Gerling, Claudia et al. (2012): Immigration and Transhumance in the
Early Bronze Age Carpathian Basin: The Occupation of a Kurgan.
Antiquity. 86, 1097–1111. •
WEBCÍM
Grupe, Giselle et al. (1997): Mobility of
Bell Beaker People Revealed by Strontium Isotope Ratios of Tooth and
Bone: A Study of Southern Bavarian Skeletal Remains. Applied
Geochemistry. 12, 517–525. •
WEBCÍM
Guba Zsuzsanna et al. (2011): HVS-I
Polymorphism Screening of Ancient Human Mitochondrial DNA Provides
Evidence for N9a Discontinuity and East Asian Haplogroups in the
Neolithic Hungary. Journal of Human Genetics. 56, 784–796. •
DOI:10.1038/jhg.2011
Meller, Harald – Alt, Kurt W. (Hrsg.)
(2009): Anthropologie, Isotopie und DNA – biografische Annäherung an
namenlose vorgeschichtliche Skelette? 2. Mitteldeutscher
Archäologentag vom 08. bis 10. Oktober 2009, in Halle (Saale),
(Tagungen des Landesmuseums für Vorgeschichte Halle Band 3.)
Landesmuseums für Vorgeschichte, Halle
Mende Balázs et al. (2006):
Anthropological Examination and Molecular Genetic Analysis of
Maternal Lineages of a Conquest Period Cemetery from Harta. 15th
Congress of the European Anthropological Association. Man and
Environment: Trends and Challenges in Anthropology. 31 August – 3
September 2006, Budapest
Price, T. Douglas et al. (2004): Strontium
Isotopes and Prehistoric Human Migration: The Bell Beaker Period in
Central Europe. European Journal of Archaeology. 7, 9–40. •
WEBCÍM
Price, T. Douglas et al. (2006): Isotopic
Evidence for Mobility and Group Organisation among Neolithic Farmers
at Talheim, Germany, 5000 BC. European Journal of Archaeology. 9,
259–284. •
WEBCÍM
Renfrew, Colin – Boyle, Kathleen (eds.)
(2000): Archeogenetics: DNA and the Population Prehistory of Europa.
(McDonald Institute Monographs) Cambridge
URL1: www.troia.de
|