Hétköznapi tapasztalat –
az elméleti újítás ihletője
Harmadik kötetéhez érkezett a Kalligram Kiadó nagyszabású
vállalkozása: a Kornai-életműsorozat hozzáférhetővé tétele a
közgazdászszakma és magyar olvasók, nem utolsósorban az új
közgazdásznemzedékek számára. A III. kötet bevezetőjében Kornai
János a következőképpen jellemzi önmagát: „Magamat az élet sokféle
síkján inkább a normaszegők, a lázongók, a sorból kilógók, az
újítani akarók közé sorolom.” (36.) A szerző keresve sem adhatott
volna alkalmasabb kulcsot ennél a mondatnál a könyvben szereplő
tanulmányok megértéséhez, hiszen a kötetben szereplő írásokat az
innovatív szellemmel, a „sorból kilógással” jellemezhetjük a
leginkább.
A műfaj maga is innováció. Önmagában az
életműsorozat kiadása nem unikum a tudományok kimagasló képviselői
esetében. Azzal azonban még nem találkoztam, hogy – mint e kötetek
esetében – az életmű (még a nyomtatást tekintve is) autentikus
formában megjelentetett darabjait maga a szerző válogatta és
szerkesztette volna sajátos univerzumot képező sorozattá. Egyedinek
tűnik az újabb és a sok évtizeddel korábban született daraboknak a
szerző legfontosabb eredményei (a túlzott központosítás
katasztrofális következményei és a piaci reformok áthághatatlan
korlátai) köré történő rendezése, és az is, hogy a kötet
bevezetőjében maga a szerző látja el az egybeszerkesztett könyveket,
tanulmányokat értelmező kommentárokkal. Az írások emellett
kiegészülnek a korabeli szerzői bevezetőkkel és az utóéletüket
bemutató adalékokkal is. Ez az innovatív szerkesztési elv alkalmas
arra, hogy a szerző a különböző módszerek alkalmazásával és
évtizedes különbségekkel született, különböző műfajú, súlyú és
hosszúságú írások gondolati egységét felmutassa. Olvasva vagy
újraolvasva a kötetben szereplő írásokat – az 1957-ben kiadott A
gazdasági vezetés túlzott központosítása című első könyvétől
(47–280.) a 2012-es Központosítás és kapitalista gazdaság című,
napilapban megjelent esszéjéig (449–475.) világosan kirajzolódik az
életmű koherenciája, megjelennek és kibontakoznak a szerző egész
életét elkísérő tudományos újításai. Ez a közlési mód ugyanakkor
megóvja az írásokat az utólagos félremagyarázásoktól,
belemagyarázásoktól, átértelmezésektől, de legalábbis mérsékli annak
a lehetőségét, hogy az írások alkotója kénytelen legyen az Arany
János-i „Gondolta a fene!” formulával reagálni.
A sorból való kilógás, a megközelítés újdonsága,
eredetisége több értelemben is jellemzi a kötet írásait, főként, ha
nem az egyes darabokat kiragadva, hanem egységükben vesszük
szemügyre. Nemcsak a korabeli szocialista ideológiai kánonból lógnak
ki a művek, a „tervszerű arányos fejlődés törvénye” helyett a
valóság ellentmondásait, a „jelenlegi módszerek súlyos
fogyatékosságait” (203.) elemezve, hanem a szerző a mai szakmai
kánonoktól sem hagyja Prokrusztész-ágyba szorítani írásait. Miközben
a harmadik kötet második felének szinte az összes tanulmányát
„kiváló matematikusokkal szövetkezve” alkotta meg, nem hajlandó
feláldozni a tudományos igazságot, a tanulmányok relevanciáját a
kanonizált módszertan oltárán. Álláspontja szerint „A tudomány
története számos példával igazolja: az absztrakció foka, az
érvényesség széles körű általánossága, a definíciók élessége, az
állítás melletti érvelés logikai szigora emel egy kijelentést az
elmélet rangjára – nem pedig az, hogy hány matematikai képlet van
benne.” (13.)
Bár a közgazdaságtan története során akadt néhány
kimagasló szellem – Adam Smithtől Ronald Coase-ig – aki műveiben
egyesíteni tudta a valóság szinte aprólékos, empirikus feltárását a
magas fokú absztrakcióval, Kornai ebben a tekintetben is újító. Ő
ugyanis egy – a közgazdászok számára addig ismeretlen univerzum: a
szocialista gazdaság esetében kapcsolta össze a tények részletekbe
menő bemutatását az egészen általános, rendszerszintű modellek
kifejlesztésével. A százkét éves Ronald Coase beszédes című, utolsó
esszéjében – Saving Economics from the Economists – éppen ennek az
egységnek a hiányát rója fel a szakmának (Coase, 2012). „Az a
mérték, amelyben a közgazdaságtan elszigetelődött a napi üzleti
élettől, elképesztő és szerencsétlen… A 20. században, amikor a
közgazdaságtan mint professzió megszilárdult, a közgazdászok
megengedhették maguknak, hogy kizárólag egymás számára írjanak.”
(Coase, 2012, 36.) Magukra hagyva a gyakorlat embereit, ahogyan
Coase írja, „feladták a valós gazdaságot mint vizsgálati tárgyat.”
(Coase, 2012, 36.) Kornai éppen az ellenkező irányban haladt. A
kötetben szereplő valamennyi írás tárgya szigorúan a valóság. Ezt
nemcsak az aprólékos empirikus dokumentáció bizonyítja, amellyel a
kötet első részének írásaiban találkozhatunk, legyen szó a gazdasági
vezetés ösztönzéséről: A gazdasági vezetés túlzott központosítása
című könyvben (113–152.) vagy a magánszektorról A magyar
reformfolyamat: víziók, remények és valóság című műben (352–354.).
Fontosabb azonban talán azt aláhúzni, hogy a második rész
matematikai apparátust használó tanulmányai is „valóságközeliek”. Ez
éppúgy igaz arra a tanulmányra, amelyben a nyereségérdekeltség
hatásait elemzi a szocialista vállalatokra (479–502.) mint a
könyvre, amelyben a szocialista gazdaság valós szabályozási
folyamatait tárja fel, matematikus társszerzőivel, magas
absztrakciós szinten (Szabályozás árjelzések nélkül, 533–664.).
Nemcsak a probléma valós, amelyet az említett művekben tárgyal, de e
lapokon is felbukkannak időről időre lábjegyzetben vagy főszövegben
a tények. A második rész matematikusokkal közösen írt műveivel
Kornai azokra a vélekedésekre is rácáfol, melyek szerint a
matematikai közgazdaságtan csak steril, túl absztrakt lehet, s
szükségképpen „csinált problémákkal” foglalkozik. E rész –
matematikai apparátussal kifejtett – műveiből olyan valódi
problémákra is választ kaphatunk, hogy miként volt képes egy
„működésképtelen” rendszer fennmaradni, s milyen – a konvencionális
közgazdaságtan horizontján nem szereplő – szabályozási
mechanizmusoknak köszönhető a rendszer működése.
A szabályozás árjelzések nélkül című műben a szerző
társszerzőivel, Martos Bélával és Simonovits Andrással valóságos
tűzijátékát mutatja be a konvencionális közgazdaságtanban nem
szereplő új fogalmaknak: a vegetatív szabályozástól a norma szerinti
szabályozás különféle változatain keresztül a szocialista
gazdaságban meghatározó, de általánosan is létező szabályozási
mechanizmusoknak. Ezzel egyben bizonyítja, amit minden menedzser
tud: nem az árjelzés az egyetlen, amely eredményesen szabályozhatja
a gazdasági tevékenységet. Érdekes, és a szerző erős szakmai
önkontrolljának a bizonyítéka az, hogy a kötet bevezetésében a művek
hiányosságaként tünteti fel az agresszív koordináció elhanyagolását.
Ez valóban jelentős hiátus, nemcsak a korabeli szocialista gazdaság
működésének a megértésében, de a korabeli és a mai kapitalista
piacgazdaság viszonyainak az értelmezésében is. Az általunk oly
közelről ismert balkáni kapitalizmus működési logikájának a
megértésében pedig alighanem alapvető. Íme egy fontos feladat,
amelyet Kornai János a jövő közgazdásznemzedékére ró!
Az innovációt szokás új kombinációként definiálni,
s ez a definíció áll az intellektuális újításokra is. A kötetben
több ilyen újítást is találhatunk, az egyik legérdekesebb azonban a
Kornai–Lipták-modell, a kétszintű lináris programozási feladat
játékelméleti megoldása, amelyet a szerző egyik első – Lipták
Tamással közös – cikkében publikált, és amely felkeltette a
nemzetközi tudományos közösség figyelmét is. A lineáris programozás
és a játékelmélet kombinálása nem csupán módszertanilag új, hanem a
tartalmi problémákat illetően is kardinális fontosságú. Később
Kornai önéletrajzi írásában a következőképpen kommentálja: „A
Walras–Debreu modell szembeállítható a Kornai–Lipták modellel. Két
egymással homlokegyenest ellentétes gazdaságot ábrázolnak… Most jön
a meghökkentő megállapítás. Mindkét rendszerben bizonyos
|
|
szabályok betartása esetén létrejön az egyensúly.
Sőt, bizonyos feltételek mellett mindkét rendszer optimális
állapotba kerülhet. Ez az állítás matematikailag bizonyítható.”
(538.) Ehhez hozzá kell még tenni, hogy a döntéshozók mindkét
modellben racionálisan cselekszenek. Az azonban, hogy elvben
létrejöhet az egyensúly, sőt az optimum is, még korántsem jelenti
azt, hogy a valóságban létre is jön.
„Sokszor jártam a budapesti tervhivatalban, sokat
hallottam arról, hogy milyen instrukciókat kapnak a tervezők a
pártközponttól. Racionalitás? Konzisztencia? Irreális óhajok,
amelyek elszakadnak a realitástól. Nyomás a tervezési szakértőkre
különböző politikai erők, szakmai vagy regionális lobbik oldaláról.
Változó erőviszonyok és ezzel együtt változó prioritások. Néha
kapkodva megy végbe egy-egy minden eddigi preferenciát felborító
fordulat.” (539–540) A szerző ezt azokra az évekre vonatkoztatva
írta, amelyekben még létezett a szocialista országokban tervhivatal,
és léteztek szocialista országok. Fél évszázad is eltelt a
kommentált Kornai–Lipták-cikk megjelentetése óta, de a helyzet – úgy
tűnik – semmit sem változott. Hasonló problémák azonban nemcsak az
újdonsült kapitalista országokban merülnek fel, hanem a
legfejlettebb országokban is, ha a nem is olyan súllyal, és nem is
olyan végzetes hatással, mint esetünkben.
Az innovatív elmékhez ritkán társul olyan személyes
tulajdonság, mint a megfontoltság, a végletektől való irtózás, amely
valamiképpen az életmű harmadik kötetének minden egyes darabját
jellemzi, csakúgy, mint az egész életművet és az alkotó
személyiségét. Valamennyi írásra jellemző a kiegyensúlyozott
fogalmazás, az egyoldalú állításoktól való tartózkodás. Semmi sem
jellemzi jobban a kötet szövegében ezt, mint egy beszédes alcím az
Egyéni szabadság és a szocialista gazdaság című, 1988-ban publikált
írásban: A közepes állam felé. (441.) Mellesleg ez a terminus
technicus is eredetiségre vall, hiszen többnyire maximális vagy
minimális államról szoktak beszélni az állam szerepéről folytatott
örökzöld vitákban, a közepes állam nem annyira bevett fogalom. A
végletektől való tartózkodás a szerző valóság iránti
elkötelezettségének a bizonyítéka is, hiszen a valóság ritkán fehér
vagy fekete, többnyire a szürke különböző árnyalataival írható le.
Körültekintő fogalmazása és az ellentmondások
érzékelése miatt is nehéz vitába szállni Kornai János bármelyik
tételével vagy megállapításával. A recenzens mégis két – több helyen
is előforduló – gondolatot emel ki a harmadik kötet szövegéből,
amely talán vitára adhat okot. Az egyik, hogy mennyire képes az
etikai koordináció helyettesíteni a bürokratikus koordinációt. A
szerző álláspontja ezzel kapcsolatban az, hogy igen kevéssé. Ahogy
írja, „az etikai koordináció nem játszik uralkodó szerepet egyik
társadalmi rendszerben sem.” (39.) Ez valóban így van, ha az etikai
koordinációt per se, valamiféle izolálható, a többi koordinációs
típustól független jelenségnek tételezzük. Ez azonban megítélésem
szerint nem célravezető megközelítés. A gazdasági tevékenységet
szabályozó jogalkotásban, a bürokrácia működésében vagy éppen a
gazdasági szereplők piaci tranzakcióiban nagyon is jelen vannak
egy-egy társadalom etikai normái (vagy azok hiánya). A ma egyre
gyakrabban hallható megállapítás: törvényes, de nem etikus – sokszor
éppen az etikai elvek figyelmen kívül hagyásával hozott törvényekre
utal. Vitathatatlan, hogy nem képzelhető el olyan társadalom,
amelyet önmagukban az etikai elvek hatásosan kormányozhatnának.
Olyan azonban még kevésbé képzelhető el, ahol az etikai koordináció
csak mint mellékes elem van jelen, és nem nyomja rá a bélyegét
markánsan a piaci és a bürokratikus koordinációra. Maga Kornai János
más helyütt kritikailag jegyzi meg, hogy olyan etikai értékek, mint
a szabadság, sajnálatosan kiszorultak a piac legitimálására szolgáló
érvek közül, „és a perdöntő érv mindig a hatékonyság volt, továbbá
az a perspektíva, hogy több intenzívebb munka nagyobb anyagi jólétet
eredményez.” (440.) Ez indirekt bizonyítása véleményem szerint
annak, hogy bizonyos etikai értékek (például a szabadság) hiányában,
az etikai koordináció csökevényes érvényesülése mellett a piaci
koordináció nem működhet megfelelően. Douglass Northt-tól William
Baumol-on keresztül Daren Acemoglu-ig számos kiváló kutató – maga
Kornai János is – hangsúlyozta az intézményi berendezkedés
meghatározó szerepét a nemzetek gazdasági teljesítményében és a
társadalom tagjainak boldogulásában. Intézményi berendezkedésen
azonban nemcsak a jogszabályok vagy a piac intézményei értendők,
hanem olyan etikai elvek is, mint a személyes szabadság vagy az
erőforrásokhoz való hozzáférés esélye.
A kötetet (Kornai életművét) végigkísérő gondolat,
hogy „a történelem nem rendezett be olyan szupermarketet, amelynek
polcain a ténylegesen megvalósult politikai-gazdasági-társadalmi
rendszerek alkotórészeit külön-külön kínálják. […] Ellentmondás van
egyfelől a hatékonyság követelményei, másfelől a szolidaritás,
biztonság etikai elvei között.” (287.) Továbbgondolva a fentieket
úgy gondolom, hogy a hatékonyság és az említett etikai elvek közötti
kapcsolat sokrétű. Miközben valóban ellentmondásba kerülhetnek, más
oldalról nézve nemigen létezhetnek egymás nélkül. A hatékonyan
működő piaci koordináció etikai feltételeiről már esett szó. A
fordított irányban is létezik azonban pozitív kapcsolat. Az alacsony
hatékonysággal működő, szegény társadalmakban a puszta túlélésért
folyó küzdelem megbontja a szolidaritást. Nincs miből jótékonykodni,
sokszor az állati ösztönök irányítanak (gondoljunk csak a hegyre
küldött öregekre vagy a kitett csecsemőkre), a gyengéknek,
betegeknek nincs sok esélyük gyenge hatékonyság esetén. Másfelől, a
most ugyan kissé rogyadozó jóléti államok (többnyire az északi
országok) hatékonyságuknak köszönhették – innen nézve sokszor
megcsodált – szolidaritásukat, miközben a hatékonyságukat nem kis
részben összefüggésbe lehet hozni kultúrájukkal, történelmi
hagyományaikkal, amelyekben sokkal inkább az egyenlőség eszméje,
mint az alá-fölérendeltség dominált. A svéd vagy norvég munkáltatók
ma sem a dogozóik végletes kiszipolyozásával igyekeznek növelni a
profitjukat, sokkal célravezetőbbnek tartják az elégedett
munkavállalókkal elérhető hasznot. Fordított eset: a szolidaritás
helyenkénti teljes felszámolása sem hozott hatékonyságot és
növekedést a magyar gazdaságba.
A kötet számos fontos üzenetet hordoz a fiatal
közgazdásznemzedék számára, amely a kötetben szereplő írások jó
részét valószínűleg még nem ismeri. Ez a kötet is bizonyítja: Kornai
János azért érhetett el nemzetközileg is kimagasló teljesítményt,
mert 1957-ben éppúgy, mint 2012-ben, képes volt elszakadni a szakmai
kliséktől, eltávolítva az útból a korlátokat, legyenek azok
ideológiai, módszertani, tartalmi természetűek.
Másfél évtizeddel ezelőtt, amikor Ronald Coase-t
egy telekonferencia keretében arról faggattuk, hogy milyen
módszerrel jutott a ma már minden mikroökonómiai tankönyvben
szereplő felismeréseire, a válasza a következő volt: „beszélgettem
az emberekkel.” Tette ezt egyetemi tanulmányait megszakítva, Detroit
autógyáraiban. A Kornai-életmű most kiadott harmadik kötetében is
többször találkozhatunk ezzel a „módszerrel”. A kötet lapjainak
tanúsága szerint Kornai János is beszélgetett az emberekkel, nemcsak
a textilipar vagy a bőripar szakembereivel vagy a tervhivatal
szakértőivel, amikor A gazdasági vezetés túlzott központosításá-t
írta, hanem sok más műve születése előtt, után és közben is. A most
induló közgazdász-generáció egyre több időt fordít a módszertan
elsajátítására, de ez nem lesz elég ahhoz, hogy valóban jelentős
eredményeket érjen el. Beszélgetni is kell az emberekkel. (Kornai
János: Központosítás és piaci reform. Budapest: Kalligram Kiadó,
2013, 741. p.)
Szabó Katalin
közgazdász, egyetemi tanár
IRODALOM
Coase, Ronald (2012): Saving Economics
from the Economists. Harvard Business Review. 90, 12, 36–36.
|
|