A budapesti kutatóintézetek vagy
felsőoktatási intézmények vidékre telepítésében azonban nem sikerült
eredményeket elérni. Hiába fogalmazódott meg például a budapesti
állatorvostudományi egyetem áttelepítésének gondolata az ország
agrárgazdasági centrumának számító kelet-magyarországi nagyvárosba,
Debrecenbe, az egyetemi vezetők erős érdekérvényesítő tevékenysége
megakadályozta a terv megvalósítását.
Noha – mint a gazdaság és a
társadalom más szféráiban is – a kommunista tudománypolitikának
számtalan, országonként eltérő sajátossága volt, néhány közös vonást
valamennyi országra vonatkozóan rögzíthetünk.
A tudománynak privilegizált
helyzete volt a szocialista korszakban. Ez a szovjet modell tipikus
jellemzője. A tudomány megkülönböztetett csoportjai (az akadémiák
tagjai, vezető kutatók) magasabb jövedelemben részesültek, és
különböző szociális kedvezményeket élveztek;
Az erős állami befolyás és
irányítási kontroll folyamatos és – tudományágazatonként jelentős
eltéréseket mutató – elégséges költségvetési forrásokkal párosult.
Kutatásra és fejlesztésre az 1970–1980-as években a nemzeti jövedelem
2–3%-át költötték a kelet-európai országokban. E magas arány részben a
hadiipari kutatásoknak köszönhető, részben azzal magyarázható, hogy az
új technológiák exportjának nyugat-európai bojkottja miatt sok ipari
terméket (híradástechnikai, számítástechnikai cikkeket) saját
kutatásokra alapozva lehetett csak előállítani;
Az 1950-es évtizedben, az extenzív
tudományfejlesztési időszakban az állam a műszaki és a
természettudományokban alapított kutatóintézeteket. A
társadalomtudományok kedvezőtlen helyzete – az uralkodó marxista
ideológia hegemóniája miatt a társadalomtudományok háttérbe szorultak
– évtizedeken keresztül fennmaradt. Az új tudományágazatok
(szociológia, politikatudomány, regionális tudomány stb.) viszonylag
későn bontakoztak ki, s nehezen épültek be a felsőoktatás
szerkezetébe. A társadalomtudományban foglalkoztatott kutatók aránya
sok országban nem érte el a kutatói állomány egyötödét;
A kutatások intézményi
struktúrájában az akadémiai kutatóhálózatnak, a minisztériumok
irányítása alá tartozó szektorális kutatóintézeteknek és a vállalati
kutatóhelyeknek volt meghatározó súlyuk. Magyarországon például
1985-ben a vállalati kutatóhelyek használták fel a K+F-ráfordítás
48%-át. Az egyetemek elsődlegesen oktatási intézmények voltak, az
ezekben folyó kutatások ráfordításai csekély arányt képviseltek.
Magyarországon 1985-ben a felsőoktatási intézmények részesedése
tizenkét százalékot tett ki.
3.
A rendszerváltozás hatása a kelet-közép-
európai K+F regionális szerkezetére
Az 1990-es évek elején bekövetkezett rendszerváltozás jelentősen
átalakította a kelet-európai országok tudományos potenciáljának
szerkezetét. Az egyik általános közös vonás a tudományos kapacitások
nagymértékű csökkenése volt. A kutatási kapacitások két körben
zsugorodtak össze nagymértékben. Az egyik az ágazati kutatóintézeti
hálózat volt. Az országos hatáskörű szervek (minisztériumok,
főhatóságok) által finanszírozott kutatóintézetek döntő hányada
megszűnt. Jelentősen megcsappant az akadémiai kutatóintézetekben
foglalkoztatottak létszáma is. Ennek egyenes következményeként
nagyságrendekkel mérséklődött, harmadára, ötödére csökkent a
kutatás-fejlesztés GDP-ből való részesedése
(1. táblázat).
A rendszerváltozást követően
valamennyi országban a K+F-szektor szerkezete jelentősen átalakult. A
kedvező változások sorát a felsőoktatási rendszer átalakítása nyitotta
meg. A kelet-európai országokban a felsőoktatásban a hallgatók száma
két-háromszorosára emelkedett, új főiskolákat és egyetemeket
alapítottak, az egyetemi funkciók között több országban fontos
szerepet kapott a kutatás-fejlesztés. A nagy állami kutatóintézetek
egy része – az akadémiai hálózatok kivételével – megszűnt, más része
magántulajdonba került. A gazdasági vállalkozások bizonyos körei –
beleértve több, Kelet-Európában megtelepedett multinacionális
vállalatot – erőteljes K+F-bővítésbe kezdtek. A ráfordítások
szerkezetében érzékelhető változás következett be. Az állami-közösségi
finanszírozású kutatások ráfordításai folyamatosan csökkenő hányadot
tesznek ki, az üzleti kutatások aránya pedig növekedésnek indult.
A kelet-európai országok között
azonban nagy különbségek mutatkoznak. Csehországban az
üzleti-vállalati kutatóhelyek ráfordításai az összes K+F-ráfordítás
közel kétharmadát teszik ki, ez hasonló az Európai Unió huszonhét
tagországának átlagához. A vállalati finanszírozású kutatások aránya
Bulgáriában a legalacsonyabb, s itt a kormányzati finanszírozásnak még
meghatározó jelentősége van. Két országban – Magyarországon és
Lengyelországban – a felsőoktatási intézmények súlya a kutatások
finanszírozásában meghaladja az uniós átlagot. A kormányzati
fenntartású kutatóintézetek valamennyi országban az uniós átlagnál
lényegesen nagyobb mértékben részesednek a K+F-ráfordításokból, ami
elsődlegesen a tudományos akadémiai kutatóhálózat fenntartásából
adódik
(2. táblázat).
A kutatási szervezetek ágazati
átalakulását egyetlen kelet-európai országban sem kísérte a regionális
szerkezet kedvező változása. A kutatóhelyek területi szerkezetére
jellemző, korábbi erőteljes fővárosi koncentráció fennmaradt. Az
1990-es évtizedben az uniós tagállamokban a K+F területi szerkezetében
változások játszódtak le. A centrumtérségek súlya több országban
mérséklődött. A decentralizáció jelentős eredményei a hatalmi
berendezkedésükben nem centralizált (regionalizált és föderalizált)
országokban figyelhetők meg. Ausztriában Bécs súlya tizenöt
százalékponttal, Spanyolországban Madrid pozíciója tizenkét
százalékponttal mérséklődött. Az unitárius berendezkedésű
Magyarországon és Görögországban a csökkenés mértéke csekély, vagy be
sem következett, hanem az utóbbi országban az Attikai régió növelte
részesedését az ország kutatási-fejlesztési
ráfordításában
(1. ábra).
A kelet-európai országokban a
kutatás és a tudomány fellegvárai a fővárosok és régióik. A fővárosi
régió súlya Bulgáriában a legmagasabb, az ország kutatási
potenciáljának négyötöd része Szófiában és régiójában összpontosul. A
magyar kutatási ráfordítások kétharmada a Közép-magyarországi régióra
(Budapest és Pest megye alkotta NUTS 2-es egység) jut. Csehország,
Lengyelország és Szlovákia kutatási kapacitásai mutatnak némileg
kedvezőbb területi képet, ezekben az országokban a fővárosi régiók
súlya nem éri el az 50%-os részesedést
(3. táblázat).
A kelet-közép-európai
centrumtérségek fontosabb K+F-mutatói nem érik el az európai uniós
átlagokat. A hat ország 49 NUTS 2-es régiójából mindössze két cseh
régióban haladja meg a K+F GDP-aránya az Európai Unió átlagát, nyolc
régióban 1–1,9% között van, 39 régióban viszont nem éri el az 1%-ot,
ezek közül 20 régió mutatója 0,3% alatt van
(2. ábra).
Hasonló képet kapunk, ha a K+F
egyes ágazatainak regionális megoszlását vizsgáljuk. A vállalati
finanszírozású kutatás-fejlesztés mutatja a legerősebb területi
koncentrációt az országok többségében. Ha külföldi vegyes vállalat
kutatási-fejlesztési egységet telepített Kelet-Európába, akkor annak
szinte kizárólagos célpontja a főváros lett.
Nem jobb a helyzet az
alapkutatásokban élenjáró akadémiai intézetek területi elhelyezkedését
illetően sem. A tudományos akadémiák intézményhálózatának nagyobbik
része minden országban a fővárosban található. Az MTA 37 intézete
közül mindössze hét (19%) működik a fővároson kívül. A négyezer
akadémiai foglalkoztatottnak mindössze 15%-a található ezekben az
intézetekben. Lengyelországban a tudományos akadémia
foglalkoztatottjainak 38%-a Varsón kívüli intézetekben dolgozik.
Érdemes utalnunk arra, hogy a föderatív berendezkedésű országok
tudományos intézményrendszerének területi elhelyezkedése merőben más
képet mutat. Ausztria és Németország Landjaiban jelentős
kutatóállomány található
(3. ábra).
A rendszerváltozás kezdetén nagy
reményeket fűztek a felsőoktatás regionális szerkezetének
átalakulásához. Valamennyi országban három–négyszeresére nőtt a
felsőoktatási intézmények hallgatói létszáma. A növekedés azonban
térben nem lett egyenletes. A fővárosi felsőoktatás ugyanolyan
dinamikusan növekedett, mint ahogy a nem fővárosi intézmények
létszáma. A fejlesztéseket spontaneitás jellemezte, az 1990-es évek
végén regionális politikai szempontok még nem érvényesültek, az
EU-konform területfejlesztés kialakítása a kezdeteknél tartott a
tagjelölt országokban. Végeredményben a felsőoktatás korábbi
kedvezőtlen területi szerkezete konzerválódott. Jelenleg továbbra is a
fővárosokba koncentrálódik a felsőfokú hallgatói létszám 30–40%-a
(4. táblázat).
A gyors átalakulás másik – a regionális fejlődés gazdasági alapjainak
kialakítása szempontjából lényeges – sajátossága, hogy a növekedés
eredményeképpen jelentősen megemelkedett a társadalomtudományok aránya
a legtöbb ország felsőoktatásában. A társadalomtudományok súlya a
kelet-közép-európai országok felsőoktatásában általában nagyobb, mint
az Unió többi tagállamában. Csekélyebb súlya van ugyanakkor a
természettudományi és a műszaki
felsőoktatásnak
(5. táblázat).
A társadalomtudományi képzés
intenzív regionális terjedése két okkal magyarázható.
Egyrészt a hagyományos nagy vidéki
egyetemi központok egészítették ki képzési profiljukat a korábbi
rendszerben kevésbé támogatott vagy új társadalomtudományi ágakkal
(közgazdasági és üzleti tudománnyal, politológiával, szociológiával
stb.). Másrészt, az 1990-es évized elején a korábbi politikai elit
szervezésében sok városban alakultak társadalomtudományi karok.
Egyetemi kar szervezése, főiskola alapítása a rendszerváltozás
természetes következménye lett a területi közigazgatási központokban.
A kommunista pártok megüresedett hivatali épületei, oktatási
központjai megfelelő infrastruktúrát teremtettek a képzéshez. Az
oktatási kormányzatok hallgatólagosan tudomásul vették a viszonylag
olcsó, extenzív társadalomtudományi fejlesztéseket. A piacgazdaság
működéséhez szükséges szakemberigény miatt különösen a közgazdasági
képzési helyek számszerű növekedését lehet megfigyelnünk.
A K+F regionális megoszlásában
tapasztalható szerény változást az idézte elő, hogy az egyetemi
funkciók sorában megjelent a kutatásfejlesztés, és a nagy vidéki
egyetemek európai uniós előcsatlakozási támogatásokból és az újonnan
létrehozott nemzeti kutatási alapokból kutatási forrásokhoz jutottak.
A K+F-ráfordítások szerkezetének elemzésében már említettük a
felsőoktatás különböző súlyát az egyes országok ráfordításaiban.
Láthattuk, hogy Lengyelországban és Magyarországon képvisel a
felsőoktatás az uniós átlagnál nagyobb súlyt a kutatási
ráfordításokban. A felsőoktatáson kívül a nem fővárosi régiókban nem
mutatható ki más típusú kutatási szerveződés: a vállalati kutatások
szerepe elenyésző, a sok nyugat-európai országban általános regionális
fejlesztési-tervezési intézetek, kutatási központok csak elvétve
találhatók.
A K+F-intézmények területi
szerkezetének konzerválódásában a tudományos és felsőoktatási
irányítás fővároscentrikus értékrendszerén kívül a gazdaságfejlesztés
hagyományos felfogásának érvényesülése is szerepet játszott. A magyar
regionális tudomány már az 1980-as évtizedben felhívta a figyelmet a
felsőoktatás, az alap- és alkalmazotti kutatás és a gazdaság
aszimmetrikus elhelyezkedéséből adódó növekedési problémákra (Enyedi,
1987; Horváth, 1989). A gazdaság modernizálásának már akkor is
akadálya volt, hogy a vidéki K+F-centrumok az ország kevésbé fejlett
régióiban helyezkedtek el, miközben az iparosodott térségekben
(Észak-Dunántúlon, Észak-Magyarországon) gyenge kutatási kapacitások
épültek ki. Ez az ellentmondás a piacgazdaság elmúlt évtizedében sem
mérséklődött. A változatlan részaránytalanság nyomán alakulhatott ki
az a jelenség – amire európaszerte nincsen példa –, hogy
Magyarországon a második legnagyobb nemzeti kutatási centrum –
Debrecen – az ország legelmaradottabb térségében található. Az európai
fejlődési trenddel ellentétes helyzet a különböző gazdasági szférák
merev elkülönülése, társadalomirányítási hiányosságok és
fejlesztéspolitikai hibák következménye.
A modern regionális politika a
kutatás-fejlesztés, az üzleti, a műszaki szolgáltatások és az ipar
összehangolt fejlesztését szolgálja. Ez a koncepció alapozta meg sok
nyugat- és észak-európai régió fenntartható gazdasági növekedési
pályáját az utóbbi évtizedekben. Modern regionális gazdaság nélkül
nincs dinamikus K+F-fejlődés, de alkalmazható tudományos eredményekkel
nem rendelkező intézmények sem képesek a régiók innovációs
kapacitásait és jövedelmi kondícióit javítani.
Összegzés
Az európai területi fejlődés dinamizálását szolgáló kutatás-fejlesztés
térbeli elhelyezkedését elemezve azt láttuk, hogy a kelet- és
közép-európai új tagállamokban a rendszerváltozás a K+F korábbi
regionális szerkezetét konzerválta. Az innovációs intézményrendszer
regionális szerkezetében továbbra is kiugró területi egyenlőtlenségek
figyelhetők meg. A centrumtérségek, az országok fővárosai őrzik
privilegizált pozícióikat. A régiókban a kutatás-fejlesztés szervezeti
rendszere egyoldalú, az egyetemek dominanciája mutatható ki. Az uniós
standardok alapján kialakított nemzeti regionális és strukturális
politika az új tagállamokban nem ösztönzi a K+F fejlesztését a
régiókban, a 2007–2013 közötti időszakra készült operatív programok
egyértelmű bizonyítékai ennek. Nem találtunk olyan kelet- és
közép-európai országot, amelynek regionális vagy versenyképességi
operatív programja a kutatási humán erőforrások fejlesztésének átfogó
átalakítását célozná meg.
A területi fejlődést befolyásoló
tényezők változása a regionális politika cél-, eszköz- és
intézményrendszerének átalakítását követeli meg európaszerte. Az
európai térfejlődés hosszú trendjei a decentralizáció legkülönbözőbb
intézményesült formáinak kialakítását igénylik a kontinens eltérő
hagyományú országaiban. A kelet- és közép-európai új tagállamok az
uniós kohéziós követelményeknek csak decentralizált intézményekkel
képesek megfelelni. Ez nemcsak közigazgatási kérdés, hanem a
versenyképesség javítását szolgáló kutatás-fejlesztés
eredményességének az előfeltétele is. A regionalizmus térnyerése a
területi szerkezetek korszerűsítését eredményezheti. A decentralizált
berendezkedésű országokban a tudásintenzív gazdaság térbeli terjedése
gyorsabb, mint a központosított államokban.
A többpólusú regionális fejlődés
igénye a transzformációs országok hatalmi berendezkedését is
átalakítja. A hatalmi berendezkedés szubnacionális szintje, a régió a
gazdaság fenntartható növekedését és a térszerkezet korszerűsítését
szolgáló, önálló finanszírozási forrásokkal rendelkező, autonóm
fejlesztéspolitikát megvalósító, önkormányzati jogosítványokkal
felruházott területi egység. Az innovatív fejlődés színtereivé a
régiók válnak, az innovációkat kibocsátó alapintézmények regionális
beágyazottsága erős lesz.
Több európai ország példája
bizonyítja, hogy a tudomány és a kutatás-fejlesztés decentralizálása
kedvező hatásokat vált ki a régiók fejlődésében. A kutatásintenzív
ágazatok megtelepedése növeli a kvalifikált munkahelyek számát. A
kutatásifejlesztési intézmények hátterében megjelenő spin-off cégek
vállalkozásfejlesztő és termelésserkentő hatása teljesen egyértelmű.
Az innovatív vállalkozások fejlesztik a régiók exportkapacitásait,
elősegítik a régiók európai és nemzetközi kutatási térségbe való
integrálódását. A kutatásigényes vállalkozások hozzájárulnak a
térségek újraiparosításához, a fejlett szolgáltatások elterjedéséhez.
Mindez pedig a régiók jövedelemtermelő képességét javítja, és
hozzájárul a területi kohézió erősítéséhez.
Decentralizációs jellegű
államreform nélkül a lisszaboni kritériumok nem teljesíthetőek Európa
unitárius berendezkedésű államaiban, így Magyarországon sem.
IRODALOM
Bennett, R. J. – Krebs,
Günter (1991): Local Economic Development: Public–Private Partnership
Initiatives in Britain and Germany. Belhaven Press, London
Blumberg, Melanie J.
(1986): Scandinavian Higher Education Reform. From Elitism to
Egalitarianism. Paper presented at the Annual Meeting of the Society
for the Advancement of Scandinavian Study. Columbus, OH
Ciciotti, Enrico (1993):
Competività e territorio. L’economia regionale nei paesi
industrializzati. La Nuova Italia Scientifica, Roma
Commonwealth Universities
Yearbook (2005): The Association of Commonwealth Universities, London
Enyedi György (1987):
Szellemi megújulás – a tudomány terjedése Magyarországon.
Társadalomtudományi Közlemények. 4, 506–511.
Europe in Figures.
Eurostat Yearbook, 2008. Commission for Official Publications of the
European Communities, Luxembourg
Florax, Raymond (1992):
The University: A Regional Booster? Avebury, Aldershot
Hjern, Benny (1990):
Improvement of Regional Qualification Structures As a Task of
Regional Economic Policy. In: Ewers, Hans-Jürgen – Allesch, Jürgen
(eds.): Innovation and Regional Development. Strategies, Instruments
and Policy Co-ordination. Walter de Gruyter, Berlin, 207–224.
Horváth Gyula (1989):
Korszerű vidéket modern Magyarországon. Somogy. 5, 76–80.
Joyce, Patrick Weston
(1907): Ancient Ireland: a Smaller Social History of Ancient Ireland.
Longmans, Green & CO., New York
Lömker, Klaus (1986):
Regionalization in the Sector of Tertiary Education Institutions
Development in the Federal Republic of Germany. Higher Education in
Europe. 3, 44–49.
Macrakis, Kristie (1993):
Surviving the Swastika: Scientific Research in Nazi Germany. Oxford
University Press, New York
Neave, Guy (1979): Higher
Education and Regional Development. Higher Education Review. 11,
10–26.
O'Drisceoil, Proinsias
(ed.) (1993): Culture in Ireland – Regions: Identity and Power. The
Institute of Irish Studies, The Queen’s University of Belfast, Belfast
Pounds, Norman J. G.
(1990): A Historical Geography of Europe. Cambridge University Press,
Cambridge–New York
Vossensteyn, Hans (2008): Higher Education in Finland. Universiteit
Twente, Enschede
|