„A területi csoportok a Társulatnak területi –
regionális vagy megyei – alapon szervezett egységei. Tagjai az adott
területen működő társulati tagok. A csoportok létesítéséhez, illetve
megszüntetéséhez, működési helyük megállapításához az
igazgatóválasztmány határozata szükséges. A területi csoport elnökét,
alelnökét és titkárát a csoport tagjai választják a csoport ülésén,
négyévi időtartamra. A csoportelnök évenként beszámol a csoport
munkájáról a Társulat elnökségének, időközben rendszeresen tartja a
kapcsolatot az illetékes alelnökkel és titkárral.”
(http://www.tortenelmitarsulat.hu/tarsulat/alapszabaly. php) A fenti
sorokkal definiálja a regionális és helyi szervezetek társulaton
belüli státusát és működésük kereteit az alapszabály. Ha a benne
foglalt feladatkörük alapján végzett tevékenységüket tekintjük,
egyszerű sikertörténetként könyvelhetnénk el működésüket, melyet több
száz konferencia szervezése és könyv kiadása, sokezer szakmai előadás,
könyvbemutató, számos vetélkedő és kiállítás megrendezése reprezentál.
Ennek kapcsán jelentős szerepet játszottak a helytörténeti
kutatásokban és a történelemtanárok továbbképzésében is.
A történet azonban nem ilyen egyszerű.
Mindenekelőtt azért, mert a Történelmi Társulat – területi
csoportjaival együtt – maga is történeti jelenség. S miként a
történettudomány általában, egyik fontos szervezete sem
függetleníthette magát a társadalmi-politikai környezet változásainak
hatásaitól. Ezért a területi csoportok működését tartalmi és
szervezeti vonatkozásban is időbeli és területi eltérések jellemezték.
Az első nyolcvankét év dokumentumaiban hiába
kutatunk a fentiekhez hasonló passzusok után. 1949-ig a Magyar
Történelmi Társulat tagolatlan, országos szervezetként működött,
amelynek nem voltak önállóan működő területi csoportjai, vidéki
tevékenységét is az országos központ szervezte (Emlékkönyv, 1892;
Századok, 1892; Gróf Klebelsberg Kunó elnöki megnyitói in:
Klebersberg, 1990) Az egész ország életét felforgató politikai
fordulat hozta azokat a változásokat a történészek tudományos
társaságának működésében, ami kötelezővé s egyben lehetővé tette
területi csoportok létesítését. Erről az MDP vezetésének elvárásai
szerint 1949-ben létrejött új társulati vezetés döntött,
kialakításukra ezt követően került sor. Abban az időszakban, amikor a
Magyar Dolgozók Pártja korlátlan hatalmának kiépítését követően
átszervezték a magyar tudományos életet. Ez nemcsak az Akadémia
pártirányításának kialakítását, államosítását, szervezetének és
funkcióinak jelentős módosítását, tagsága nagy részének politikai
szempontok alapján történő kicserélését (Kónya, 1975;
Péteri, 1989; Pótó, 1994), illetve a korszak legfontosabb
tudományos kutatóhelyei, az egyetemek autonómiájának felszámolását
eredményezte. Az államosítás azt jelentette, hogy a hatalmat
kizárólagosan uraló MDP vezetése határozta meg az átalakított
intézmények feladatait, működésük anyagi és személyi feltételeit. Ezek
a viszonyok determinálták a tudományos egyesületek, így a Magyar
Történelmi Társulat lehetőségeit és működését is. Az uralkodó párt
akaratának érvényesítését szolgálta, hogy a társulat díszelnöke, majd
később tiszteletbeli elnöke 1956-ig Révai József,1
elnöke pedig a Moszkvából hazatért, 1949-ben akadémikussá „választott”
kommunista történész, Andics Erzsébet lett (Századok, 1949,
374–376.).
Ezt követően a társulat szinte kizárólagos
jogosítványokat kapott „a történelem aktuális kérdéseinek és
irányvonalainak meghatározására”, fő feladataként pedig egy új,
marxista szemléletű magyar történelem megalkotását jelölték meg
(Századok, 1949, 374–376.). Mindezzel az egyeduralkodó párt
propagandacéljait kellett szolgálnia, mert – miként Andics később
fogalmazott – „… a leghatékonyabb ideológiai fegyver a történészek
kezében van.” (Századok, 1955, 975.)
A munka csak akkor lehetett sikeres, ha az egész
országra kiterjed. Ezért alakították meg a területi csoportokat. Nem
önszerveződés, hanem központi döntés alapján. Elekes Lajos, akkori
főtitkár szavai is jelzik, hogy mozgásterük az első években ennek
megfelelően erősen behatárolt volt: „A helyi szervezet a budapesti
központ irányításával, de közvetlenül vezeti, szervezi a helyi és
környékbeli munkát. Feladatköre: meghatározott területen képviseli a
Társulatot, elvégzi a szervezési munkát, a történészek és a történelem
iránt érdeklődők tömörítését, egybehangolja, és az
ötéves terv munkálataiba bekapcsolja a tudományos kutatók
tevékenységét, előadásokat tart, s végül szakmai vonatkozásokban
útbaigazításokkal szolgál a környékbeli nevelőknek.” (Századok,
1949, 378.)
A fentiek szellemében, a hatékony központi
irányítás és a szakmai szempontokat is érvényesítő személyi feltételek
biztosítása érdekében alakították ki a regionális csoportokat – ahol
lehetett, egyetemi-főiskolai vagy tudományos intézményekkel a
centrumban. Elsőként a Dél-alföldi Csoport létesült 1950. március
19-én, melynek létrehozása körül Gerőné Fazekas Erzsébet, az MDP
második számú vezetőjének felesége bábáskodott (Századok, 1950,
462.). A többi csoport megalakulása – kettő kivételével – elhúzódott.
A budapesti és kezdetben a Pest megyei programokat az országos központ
közvetlenül szervezte. (1.
táblázat) A területi csoportok néhány szervezeti adata
(Századok, 1950, 1951, 1954, 1963)
Ez a szervezeti struktúra néhány év elteltével
bomlásnak indult, azáltal, hogy sorra alakultak megyei csoportok,
melyek egy része fokozatosan függetlenítette magát a területi
csoporttól, s önállóan folytatta tevékenységét, közvetlen kapcsolatot
tartva az országos elnökséggel, illetve igazgatóválasztmánnyal. A
folyamatot a Borsod-miskolci (Borsod-Abaúj-Zemplén megyei – V. J.)
Csoport Kelet-magyarországi csoportból történő kiválása indította el
1954. október 24-én. Példájukat az 1980-as évekig követte az összes
megye, beleértve az addig regionális csoporton kívüli Pest megyét is.
Ennek következtében az 1990-es évekre a regionális egységek megszűntek
– a változatlan keretek között működő Dél-dunántúli Csoport
kivételével. A megyei csoportok itt is megalakultak, de a továbbra is
fennálló regionális szervezet keretében működnek.
Az 1949–1962 közötti időszak önmagában is
összetett. A kezdeteket, a Rákosi-korszak legkeményebb éveit az
eredeti célkitűzések következetes megvalósítása jellemezte. A
társulati csoportok elsődleges feladata „a leghatékonyabb ideológiai
fegyver” alkalmazása volt. Nem csak, sőt nem elsősorban a szakmai
munkát kellet szervezniük. A szakembereket is főként azért kellett
összefogniuk, hogy egységes, marxista szellemben alakítsák át a
lakosság történeti tudatát. Ezért az „…MDP útmutatása […] nyomán a
Magyar Történelmi Társulat keretében megalakult az Előadói
Szakosztály”. Ennek megyei szakosztályai, az élükre kinevezett
összekötők irányításával, központilag meghatározott témakörökben
szerveztek előadásokat üzemekben, intézményekben, falvakban. Csak egy
példa e munka volumenének illusztrálására: 1951 novemberében 229
előadást tartottak vidéken (Komárom megyében 52, Baranyában 36,
Hajdú-Biharban 15) mintegy 14 ezer résztvevővel (Századok, 1951,
589.). Mindehhez biztosították a szükséges anyagi feltételeket: a
társulat az Akadémia közvetítésével jelentős támogatásban részesült a
központi költségvetésből. Gondoskodtak az előadók utazásáról, a
technikai feltételekről. Számukat és hatásukat tekintve ezek mellett
eltörpültek a szakmai jellegű programok. A szigorú központi irányítás
nem adott lehetőséget a helyi kezdeményezésekre, a munka tartalmi és
módszertani tekintetben is azonos jellegű volt az egyes területi
csoportokban.
A hatás nyilván nem maradt el, de nem minden
tekintetben a szervezők szándéka szerint alakult. A programokon
százezrek vehettek részt országszerte, s hallgatták meg „a magyar nép
igazi történetét”, a megelőző korszakok és azok magyarországi
gazdasági, társadalmi, kulturális és politikai elitjének reakcióssá,
fasisztává minősítését, a munkásmozgalom, s azon belül a kommunista
párt szerepének, jelentőségének felnagyítását, idealizálását stb.
hangoztató – azaz a történeti valóságot meghamisító – történészeket,
történelemtanárokat. Mindez azonban a történelmi ismeretek iránti
érdeklődés növelését is eredményezte. Másrészt azt is, hogy sok ezren
szembesültek az MDP vezetése által sulykolt propagandisztikus
történeti kép és az általuk megélt történelem ellentmondásaival, ami
kritikus viszonyt alakított ki bennük az előadásokon elhangzott
nézetekhez és azok képviselőihez.
Minden bizonnyal ennek is szerepe volt abban, hogy
a Nagy Imre-kormány időszakában elindultak másféle mozgások, az ekkor
megfogalmazott új vélemények széles körben találtak visszhangra a
területi csoportokban, a történelem iránt érdeklődőkben. A
kezdeményezés ezúttal is a központból indult. A Századok
szerkesztősége által szervezett vitában a párt elvárásaitól eltérő
nézetek hangzottak el a történettudomány helyzetéről és feladatairól
(Századok, 1953, 1954). Ennek alapján rendeztek két jelentős vitaülést
1954. szeptember 30-án Debrecenben és Egerben helyi és budapesti
kutatók, levéltárosok, tanárok, diákok részvételével. A vitaindítók és
hozzászólások tartalma nem ismert. A nagy érdeklődés és a
hozzászólások nagy száma azonban jelezte, hogy az „új szakasz”
politikájának hatására kibontakozóban lévő szabadabb légkört a szakma
vidéki képviselői is igyekeztek kihasználni egy reálisabb
történelemszemlélet kialakítására, az ideológiai-politikai szempontok
helyett a szakmai kritériumok érvényesítésére (Századok, 1954, 720.).
Feltűnő, hogy hosszú és vontatott előkészületek után ekkor alakult
csak meg a Dél-dunántúli Csoport (Századok, 1954, 719.). Minden
bizonnyal azért csak ekkor, mert a bázisul szolgáló és a vezetőséget
adó intézmények – az MTA Dunántúli Tudományos Intézete, a Pécsi
Pedagógiai Főiskola és a megyei közgyűjtemények szakemberei a
megváltozott helyzetben látták alkalmasnak a politikai feltételeket
arra, hogy érdemi szakmai munkát végezhessenek a társulat keretei
között (Vonyó, 1995).
Ebben a légkörben figyelmeztette a főtitkár az
igazgatóválasztmányt a tagságban megfogalmazott igényre: „…a
Társulatban nagyobb demokratizmus legyen”, ami az előadói esteken
kibontakozó aktív, alkotó, kezdeményező vitákat jelenthetne.
Hangsúlyozta, hogy „az ötletet az élet vetette fel, alulról jött
kezdeményezés” (Századok, 1954, 483–484.).
Az 1955 elején bekövetkezett visszarendeződés, ha
el is tudta némítani ezeket a hangokat, a közvéleményt átformálni nem
volt képes. Hatása tetten érhető 1956-ban a Petőfi Kör
történészvitájában (Hegedűs – Rainer, 1990) és a Történészek
Forradalmi Bizottságának október-novemberi törekvéseiben (Századok,
1959, 175.).
A forradalom leverését követően, 1956–1962 között a
társulat és területi csoportjainak működését egyrészt az
elbizonytalanodás és passzivitás jellemezte, amit a vidéki vezetőségek
többségének felbomlása is jelzett, illetve eredményezett. A munka
tartalma pedig a visszarendeződésre utalt – módosulásokkal. Hasonlóan
a hatalom politikájának számos területéhez. A vezetés kritikával
illette az 1953–1956 között megfogalmazott nézetek nagy részét, s
képviselőiket, „akik olyan tevékenységet fejtettek ki, hogy munkájukat
a Társulat vezetősége többé nem vehette igénybe” (Századok,
1959, 175.). 1958. december 2-án a közgyűlés által elnökké választott
Molnár Erik hangsúlyozta, hogy a Magyar Történelmi Társulat „a
marxista-leninista történettudomány fejlesztését és ezen a réven a
szocializmus építését szolgálja”. Ugyanakkor a tömeges
tudománynépszerűsítés helyett azon vidéki csoportok támogatását
szorgalmazta, melyek „tényleges történetkutatókat tömörítenek” (Századok,
1959, 175.). Megszűnt az előadói szakosztály, s a társulat vidéki
tevékenységét elsősorban az évenként rendezett történésznapok
fémjelezték. Tematikájukat pedig a rendszer restaurálását és
konszolidálását szolgáló kérdések taglalása. 1959-ben például
TSZ-történetek és a Tanácsköztársaság története, 1960-ban, a 15.
évforduló alkalmával, számos rendezvényen a felszabadulás különböző
összefüggéseinek tárgyalása, 1961-ben a pécsi történész napokon „a
burzsoá nacionalizmus elleni küzdelem történettudományi” feladatai
voltak napirenden.
1962-ben már mutatkoztak az
enyhülés jelei, és annak nyomán lazult a politika által a
történettudományra gyakorolt nyomás. Ezt követően számos változás, s
azok következményeként keletkezett ellentmondásos szituáció jellemezte
a vidéki csoportok helyzetét és tevékenységét. Változatlanul
érvényesült a párt irányító szerepe. Egyrészt a vezetők választása
során gyakorolt vétójog révén. Szakály Ferenc szavaival szólva: „a
Társulat gondosan szelektált vezetősége döntött arról, kik legyenek
azok a kiválasztottak, akik a szűk körben olvasott szakfolyóiratok
hasábjain kívül is hallathatják hangjukat, hathatnak a szélesebb
értelemben vett olvasóközönségre”. (idézi Vonyó, 1995) Még az is
előfordult, hogy egy területi csoport vezetője nem szakember, hanem
tanácsi vezető lett.2
Másrészt tartalmi kérdésekben. A politikai
elvárások teljesítését jelezte a munkásmozgalom-történet változatlanul
hangsúlyos szerepe, továbbá az ilyen jellegű, illetve a rendszer
előtörténetével kapcsolatos évfordulókról, személyiségekről történő
megemlékezések (Századok, 1965, 1966, 1967, 1971, 1973). A
„három T” elvének alkalmazása azonban lehetővé tette, hogy a társulati
rendezvényeken látványosan szaporodjanak a szakma által diktált
tematikai elemek (például: gazdaság-, társadalomtörténet,
helytörténet, régebbi korok történeti kérdései stb.). Példaként
említhetjük a Dél-dunántúli Csoport előadói estjeit, melyeken részben
új, addig nem tárgyalt témákat vitattak meg, részben – szakmai alapon
– a politikai elvárásoktól eltérő értékelések hangzottak el a vitákban
(gyakran az előadásokban is). Ez történt például 1968. március 12-én,
amikor Tilkovszky Loránt A Szent István-i állameszme jegyében címmel
Teleki Pál nemzetiségi politikájáról tartott előadásában és az azt
követő vitában nemzeti érdekek, illetve |
|
szempontok is hangot kaptak. Öt évvel később
Dolmányos István Napjaink szovjet historiográfiája c. előadását
követően a kérdezők és hozzászólók elsősorban Oroszország ázsiai vagy
európai fejlődésének dilemmáját feszegették. Ezek a néha bátortalan,
fokozatosan erősödő szakmai ellenvetések a történettudomány (és helyi
képviselői) politikától való elszakadásának fontos jelenségei voltak.
Kizárólag szakmai szempontok érvényesültek 1980-ban, a Pécs szabad
királyi várossá nyilvánításának 200. évfordulója alkalmából rendezett
konferencián (Vonyó, 1995). Hasonló tanulságai
voltak a Kelet-dunántúli Csoport I. István királyról tartott
emlékkonferenciájának (Századok, 1970, 1073.).
Ugyanígy kettősséget mutatnak a programok
szervezeti vonatkozásai. A központ által elvárt tevékenységi formákból
(vándorgyűlések, központilag meghatározott előadások stb.) fakadó
azonosságok mellett egyre több, önálló kezdeményezésre épülő sajátos
szín jellemezte az egyes csoportok tevékenységét. „A területi
csoportok nagymértékben igazodtak a helyi adottságokhoz, ezt nemcsak
munkájuk, hanem vezető testületeik is tükrözik, ahol a funkciók is
ennek figyelembevételével alakultak ki” – állapította meg 1981-ben az
igazgatóválasztmány (Századok, 1983, 289.). (2.
táblázat; néhány területi és megyei csoport jellemző
tevékenységi formái; ugyanott, továbbá Századok, 1962, 1963,
1964, 1970, 1973, 1975)
E változások nemcsak jelei, hanem inspirálói is
voltak a vidéki munka megélénkülésének. Nem véletlen, hogy ezekben az
években alakultak meg a regionális csoportok ott, ahol addig nem
került rájuk sor: 1962-ben a kelet-dunántúli, 1963-ban a
nyugat-dunántúli. S ekkor teljesedett ki az 1950-es évek közepén
indult folyamat, a megyei szervezetek önállósodása. A pozitív
jelenségeket regisztrálta 1966-tól közgyűlési beszámolóiban az
országos főtitkár, megemlítve a társulati munka iránti érdeklődés,
ennek nyomán a taglétszám növekedését, a csoportok rendezvényeinek
gyarapodását. A társulat finanszírozását szolgáló központi támogatás
1956 utáni csökkenését ekkor még pótolni tudták a bázisintézmények
(egyetemek, közgyűjtemények) szakmai programokra fordítható
költségvetési tételeiből, illetve a tanácsok és intézményeik,
különböző társadalmi szervezetek stb. anyagi támogatásaként kapott
összegek.
Az 1980-as évek közepétől, a hatalom nyomásának
további enyhülésétől kezdve még inkább kitágultak a csoportok
lehetőségei, erősítve a fenti tendenciákat. A rövid, mintegy öt éves
átmeneti időszakot követően alapvetően új helyzetet teremtett a
rendszerváltozás.
A szabaddá váló légkörben ellentétes folyamatok
zajlottak le a vidéki szervezetek életében. Az 1980-as évek második
felében nőtt a taglétszám, gazdagodott a csoportok programkínálata. Az
1990-es évek közepétől azonban lelassult, majd megfordult ez a
tendencia. Csökkent azon csoportok száma, amelyek önálló
rendezvényekkel keltették fel, illetve elégítették ki a történelem
iránti érdeklődést. Közülük egyesek szerepe egyre inkább egy-egy
színvonalas országos konferencia, illetve vándorgyűlés szervezésében,
annak segítésében merült ki. A főtitkárok közgyűlési beszámolóikban,
az 1990-es években sorra arról adtak hírt, hogy a megyei csoportok
mintegy harmada szüntette be tevékenységét. Ellenpéldaként a
Dél-dunántúli Csoportot említhették, mely változatlan aktivitást
tanúsított (Századok, 1999, 2003, 2007). Utóbbi helyzetének alakulása
azonban önmagában is szemléletesen illusztrálja a korszak fokozódó
nehézségeit, s azt is, milyen eszközökkel lehetett – legalább részben
és időlegesen – ellensúlyozni azokat. Ezért tanulságos 1985–2007
közötti munkájának részletesebb bemutatása (Vonyó, 1995, MTT DDCs it).
A Dél-dunántúli Csoport legfontosabb akciói ebben
az időszakban:
• Dél-dunántúli történészek nyári tábora (1986–2006
– húsz alkalommal).
• Dél-dunántúli történészek konferenciája
(1987–1994 – öt konferencia, két tanulmánykötet).
• Szigetvári konferenciák – a törökkor kérdéseinek
tárgyalása, vezető turkológusok közreműködésével.
• A Dél-Dunántúl török alóli felszabadulása (három
nemzetközi konferencia: 1987-ben Siklóson a nagyharsányi csata,
1989-ben Szigetváron és 1990-ben Nagykanizsán az adott várak
felszabadításának évfordulója alkalmából – ezek anyagának
publikálása tanulmány- és forráskötetekben).
• Helytörténeti kutatások, várostörténeti
monográfiák elkészítésének segítése (Pécs, Siklós, Nagykanizsa,
Bonyhád – részvétel a kutatási programok szervezésében, konferenciák
rendezésében).
Közülük is a legfontosabb és a legsikeresebb volt a
továbbképzést szolgáló nyári táborok rendezése. Az egyhetes
programokon összesen több mint ezer fő vett részt. Legtöbben tanárok,
de szép számmal közgyűjtemények munkatársai, diákok, és számos nem
szakmabeli érdeklődő. A résztvevők mintegy 5-6 százaléka a határon
túlról érkezett.
A hatékonyság fontos biztosítéka volt a regionális
szervezet fennmaradása, s azon belül a megyei csoportok önálló, de
összehangolt tevékenysége. Ennek érdekében alakította ki a csoport
1987-ben kétszintű vezetőségét. (1.
ábra)
Ez a szervezet egyszerre biztosította a megfelelő
munkamegosztást és az erőforrások koncentrálását. A programok
(táborok, konferenciák) főszervezője minden évben más megyei csoport
vezetése volt, egyaránt támaszkodva megyéje intézményeire és a
regionális vezetőségre. Így – szintén rotációs rendszerben –
biztosítható volt egy ideig a megyei és városi
tanácsok/önkormányzatok, illetve intézmények és vállalkozások anyagi
támogatása. A vezetőség pedig – tagjainak sokrétű szakmai érdeklődése
és munkahelyi kötődése révén – a történettudomány több területén volt
jártas, és széles körű kapcsolatrendszerrel rendelkezett, ami mind a
tartalom, mind a szervezés terén garantálta a
megfelelő színvonalat. A szervezeti keretek és a kedvező személyi
feltételek tették lehetővé, hogy (a területi csoportok esetében
egyedülálló módon) önállóan gazdálkodva finanszírozza rendezvényeit.
A rendszerváltásnak köszönhetően megvalósult a
teljes szólásszabadság, nem voltak többé tiltott témák. Ez az első
években még pozitív hatást gyakorolt a társulati rendezvényekre, hisz
immár teljesen nyíltan lehetett beszélni addig elhallgatott vagy a
hatalom igényei szerint értékelt történeti jelenségekről. Ezzel egy
időben azonban sorra alakultak a társulat számára „konkurenciát
jelentő” új egyesületek, melyek hasonlóan tartalmas programjaikkal
érdeklődőket vontak el.3
Minden korábbinál gazdagabb lett a sokféle igényt kielégítő
könyvkínálat. Széles tartalmi és ideológiai skálán lehetett
tájékozódni a sokszínűvé váló folyóiratokban, sajtóban, illetve a
kereskedelmi és az ismeretterjesztő tévécsatornák műsoraiban. Nem is
beszélve az internet nyújtotta lehetőségekről. Ennek nyomán 1996-tól a
dél-dunántúli történészek táborai résztvevőinek száma is csökkenő
trendet mutatott – a kezdeti 60-80 főről az utolsó években 25-30-ra
apadt.
Ezzel párhuzamosan – különösen az 1990-es évek
végétől – romlottak a pénzügyi és szervezeti feltételek. Az állami
szervek korábbi költségvetési támogatásait egy ideig kiváltotta a
megyei és városi önkormányzatok szponzori tevékenysége. A múlt század
utolsó éveitől azonban egyre csökkent költségvetésük, ami két
vonatkozásban is rontotta a társulat területi csoportjainak helyzetét.
Egyrészt, jelentősen visszaesett, esetlegessé vált, majd sok helyen
lényegében megszűnt programjaik önkormányzati támogatása. Másrészt,
pénzügyi elvonásokkal és a személyi állomány csökkentésével
akaratlanul is ugyanerre kényszerítették intézményeiket, a
levéltárakat, pedagógiai intézeteket, melyek infrastruktúrájukkal is
kevésbé tudták segíteni a társulati csoportokat. Hasonló nehézségek
jellemezték az egyetemek, főiskolák lehetőségeit is. A helyzet azért
is vált súlyossá, mert egyrészt a gazdasági szervezetek csekély
hajlandóságot mutattak/nak ilyen rendezvények szponzorálása iránt,
másrészt a területi csoportok – nem lévén önálló jogi személyek – az
újonnan kínálkozó pályázati lehetőségekkel sem (vagy csak erősen
korlátozottan) élhettek. Ennek volt következménye, hogy 2004-ben –
tizennyolc év után először – a Dél-dunántúli Csoport nem tudta
megrendezni hagyományos nyári programját. 2005-ben és 2006-ban pedig
csak egy-egy nagyobb szakmai intézménnyel közös konferenciaként,
melyeket jórészt utóbbiak finanszíroztak. A mai helyzetben csekély a
remény a folytatásra. Azaz, a legaktívabb csoport aktivitása is
látványosan hanyatlik. Tevékenysége egyre inkább a más tudományos
szervezetekkel, intézményekkel közösen szervezett programokra
korlátozódik, melyekhez csak szakmai és szervezési segítséget tud adni
tagjai, illetve vezetőinek tapasztalatai révén.
Összegezve megállapítható, hogy a társulat területi csoportjainak
története nemcsak sikertörténet, hanem egyben ellentmondások története
is. A létrehozásukat követő években, a legkeményebb diktatúra
időszakában – kényszerűségből – a hatalom propagandaeszközeként
funkcionáló, a szakmai szempontokat mellőzni kényszerülő szervezetek
minden anyagi és szervezeti támogatást megkaptak működésükhöz.
Jóllehet, tevékenységük tartalmilag behatárolt volt, rendezvényeiken
minden korábbinál nagyobb tömegek szereztek ismereteket történeti
kérdésekről, szélesítve a társadalom érdeklődését múltjának eseményei
és azok értékelése iránt. A Kádár-korszakban utóbbiakat – ha lassan
is, de – egyre szélesedő skálán, és sok vonatkozásban már szakmai
igényességgel elégíthették ki. Így hozzájárulhattak ahhoz, hogy a
lakosság nagyobb része legyen képes – reális történeti ismeretek
alapján – a korabeli társadalmi, politikai, gazdasági és kulturális
viszonyok kritikus elemzésére. Mivel a pénzügyi feltételek központi
támogatás nélkül is biztosíthatóak voltak, az 1970–1980-as évek a –
változatlanul fennálló, de csökkenő – korlátozások ellenére is igen
termékeny szakasza volt a területi csoportok történetének. S végül, a
politika nyomása alóli teljes felszabadulás (a hasonló funkciót
betöltő szervezetek, fórumok gazdagodása, a hagyományos pénzügyi
támogatók ellehetetlenülése, az új lehetőségek nem megfelelő
kihasználása jogi, szervezeti korlátok miatt stb.) ellentmondásos
módon együtt járt az anyagi és intézményi feltételek rohamos
romlásával, illetve az érdeklődők egy részének „elszívásával”.
Miközben a szakmai és személyi feltételek minden korábbinál több
lehetőséget rejtenek magukban.
Pesszimista kép, mely megváltoztatandó és
megváltoztatható. Egyrészt a külső körülmények javításával – a
területi csoportok önálló jogi személlyé válása, a pályázati
lehetőségek kiaknázása, történelem iránt érdeklődő vállalkozók
társulati csoportokba történő bevonása révén. Másrészt belső
megújulással – új ötletekkel (mai problémáinkra is választ kereső,
tartalmas, érdekes programokkal), a munkát vállaló, a mai viszonyokat
ismerő és kihasználni képes, szakmailag felkészült, nagy munkabírású
fiatalok vezetővé választásával. Utóbbiak lehetnek elsősorban képesek
a területi csoportok munkájának megújítására, s ezáltal újabb
fellendítésére – a tapasztaltak támogatásával.
Kulcsszavak: területi csoport, regionális csoportok, megyei csoportok,
előadói szakosztály, konferencia, tudománynépszerűsítés
IRODALOM
Hegedűs B. András – Rainer M. János
(szerk.) – Szabó Miklós (bev.) (1990): A Petőfi Kör vitái hiteles
jegyzőkönyvek alapján. 3. köt. Történészvita. Kelenföld–ELTE, Budapest
Emlékkönyv a Magyar Történelmi Társulat
negyedszázados fennállásának évfordulója napján, 1892. máj. 15-én
tartott ünnepélyes közgyűlése alkalmára. Századok. 1892. Melléklet,
1–150.
Huszár Tibor (1998): A politikai gépezet
1951 tavaszán Magyarországon. Corvina, Budapest
Kónya Sándor (1975): Az Akadémia
újjáalakulása és működése 1957-ig. In: Pach Zsigmond Pál (főszerk.) –
Vörös Antal (szerk.): A Magyar Tudományos Akadémia másfél évszázada
1825–1975. Akadémiai, Budapest, 363–387.
MTT DDCS it – Magyar Történelmi Társulat
Dél-Dunántúli Csoportjának irattára
Péteri György (1989): Születésnapi ajándék
Sztálinnak. Vázlat a Magyar Tudományos Akadémia államosításának
történetéhez 1945–49. Századvég. 1–2, 18–35.
Pótó János (1994): Harmadik nekifutásra. A
Magyar Tudományos Akadémia „átszervezése”, 1948–1949. Történelmi
Szemle. 1–2, 79–110.
Századok című folyóirat évfolyamai:
1949–1951, 1953–1955, 1959–1967, 1970, 1971, 1973, 1975, 1983, 1999,
2003, 2007
Szilágyi Gábor (1992): Tűzkeresztség. A
magyar játékfilm története 1945–1953. Magyar Filmintézet, Bp., 79–86.
Klebelsberg Kunó (1990): Tudomány,
kultúra, politika. Gróf Klebelsberg Kunó válogatott beszédei és írásai
(1917– 1932). (Válogatta, az előszót s a jegyzeteket írta: Glatz
Ferenc) Európa, Budapest. 29–116. (Gróf Klebelsberg Kunó elnöki
megnyitói a Magyar Történelmi Társulat 1917–1922 közötti éves
közgyűlésein)
Vonyó József (1995): A Magyar Történelmi
Társulat Dél-Dunántúli Csoportjának 40 éve. In: A Dunántúl
szolgálatában. Előadások Rúzsás Lajos emlékének. (Szerk. Horváth
Gyula) MTA Regionális Kutatások Központja–Magyar Történelmi Társulat
Dél-Dunántúli Csoportja. Pécs, 38–39.
LÁBJEGYZETEK
1 Révai 1949–1953 között
az MDP politikai bizottságának tagjaként és titkáraként, egyben
népművelési miniszterként állami és „pártvonalon” is közvetlenül
határozta meg és ellenőrizte a tág értelemben vett kultúra valamennyi
területének és intézményének tevékenységét. (Erről lásd például
Huszár, 1998; Szilágyi, 1992.)
<
2 1970-ben a borsodi
csoport elnökévé a Miskolci Városi Tanács elnökhelyettesét
választották. (Századok, 1970, 1280.)
<
3 Magyar Levéltárosok
Egyesülete (1986), Hajnal István Kör – Társadalomtörténeti Egyesület
(1989), Történelemtanárok Egylete (1989)
< |
|