Bevezetés
Számos tanulmány kezdődik azzal a ténymegállapítással, hogy a 21.
század elejére – az emberiség története során először – a városlakók
többségbe kerültek a Föld népességében: kb. 3 milliárd ember lakik
falvakban s mintegy 3,2 milliárd városokban. A valódi jelentőséget nem
az egyszerű többségbe kerülés adja, hanem a városok növekvő gazdasági
irányító szerepe, a modern, kreatív gazdaság nagyvárosi
koncentrációja, a városokban összpontosuló politikai hatalom. E tényt
sokan érzékelik – hol a haladás jeleként, hol elborzadva – célszerűbb
azonban a gyorsuló városnövekedést kiváltó társadalmi-gazdasági
folyamatok feltárása, mechanizmusának megértése. Három kérdésre
keresek választ e rövid összegzésben: (1) hogyan módosítja a
jelen városfejlődés a globális városhálózatot? (2) mi
a magyarázata a gyorsuló városnövekedésnek? és (3) folytatható-e a
jövőben a jelen városfejlődés?
A globális városhálózat átalakulása
A jelen városnövekedés nem arányosan módosítja a történelmileg
kialakult városhálózatot, hanem mindenekelőtt nagyvárosi növekedést
jelent. Jelenleg több mint háromszáz egymillió lakosúnál népesebb
város van a Földön (csak Kínában hatvan) s több mint húszban
tízmilliónál – hazánk teljes népességénél – többen élnek. 1950-ben
csak egyetlen városban, New York Cityben élt tízmilliónál több ember.
2000-ben a harmincadik városban is hétmillió volt a lakosságszám.1
Ebben a fél évszázadban alapvetően módosult a
legnagyobb városok földrajzi eloszlása (1. táblázat). 1950-ben a
tizenöt legnépesebb város közül tizenegy a fejlett országokban – hat
Európában, öt Észak-Amerikában s Japánban – volt regisztrálható, s
csak három város „furakodott” közéjük a világ két legnépesebb
országából (Indiából és Kínából). 2000-ben az európai városok eltűntek
a listáról, London, Párizs, Moszkva a 19–21. helyen van s a legtöbb
európai nagyváros évtizedek óta csökkenő népességű. Az Európán kívüli
fejlett világot is csupán négy város képviseli (Tokió, Oszaka, New
York, Los Angeles). A városnövekedés tehát elsősorban a fölemelkedő és
a fejlődő országokhoz kapcsolódik, Ázsiában s Latin-Amerikában.
Megszűnt tehát az ipari forradalom után kibontakozott modern
urbanizációnak a közelmúltig érvényes szabálya, hogy a városnövekedés
egyértelműen a fejlődés kísérője és jellemzője. A fejlett országokban
a legmagasabb a városi népesség aránya, ám városnövekedés helyett a
városi és vidéki térségek integrációja s nem a nagyvárosok
népességnövekedése a jellemző; az emelkedő gazdaságokban a gyors
gazdasági növekedést roppant méretű társadalmi egyenlőtlenségek s a
hirtelen megnőtt városok kormányozhatatlansága kísérik; a fejlődő
országokban a városnövekedés elsőrendű oka a vidék súlyos válsága, a
bemenekülés a városokba, ahol egyébként e bevándorlókra semmi szükség.
Napjaink városfejlődése tehát három alapvető modellt követ – a
fejlett, a fölemelkedő s a fejlődő országokét – melyekben a válság
szerepe gyakran erősebb, mint a fejlődésé (Enyedi, 1988, 2003, 2006).
Végül: ma már közismert jellemzője a fejlett s
fölemelkedő gazdaságok nagyvárosainak (nagyvárosi régióinak), hogy
globális gazdasági hálózatba szerveződnek, azaz gazdaságuk kilépett
országuk nemzeti gazdasági kereteiből; a globális nagyvárosi rendszer
bármely pontján keletkezett gazdasági és innovációs impulzusok
végigfutnak az egész hálózaton, s valamennyi globális nagyvárost (s
gazdasági hátországukat) érintik.
A globális nagyvárosok koncepcionális előfutárai
Peter Hall (1966), illetve Jonathan Friedman és Goetz Wolf (1982)
világvárosai voltak, bár a világ, melyre befolyásuk kiterjedt nem
foglalta magában az államszocialista országokat és a fejlődő országok
nagy részét sem. A városnövekedés szakaszai című, már idézett
könyvemben (1988) magam is írtam arról, hogy az információs társadalom
hálózatokba szerveződő településrendszerében új típusú nagyvárosi
csomópontok jönnek létre. A globális városkoncepció első
megfogalmazójának azonban Saskia Sassent tarthatjuk (1991).
Sassen – s még több követője – a világgazdaság
egészét irányító néhány nagyvárost – New Yorkot, Los Angelest,
Londont, Tokiót – nevezték „globális” városnak. A világgazdaság
irányításához azonban a tőkepiacok „parancsnoki” posztjain kívül
egy-egy kontinensre, kontinensrészre vagy egy-egy funkcióra kiterjedő
befolyású másodlagos központokra is szükség van. Így például Párizs
európai központ; Hong Kong és Szingapúr délkelet-ázsiai központ;
Zürich globális bankközpont stb. Budapest is része egy kontinensrészt
irányító globális hálózatnak: Béccsel, Prágával, Varsóval osztozik a
közép-európai régió irányításában.
A gyorsuló városnövekedés gazdasági
magyarázata és városszerkezeti hatásai
A városfejlődés hosszú távú folyamat, egyes elemei – például az
épített környezet – lassan módosulnak. A jelen a történelmi
hagyományokra építkezik, ezért a városi világ roppant sokszínű. Az
alapvető gazdasági magyarázat, a modern gazdaság nagyvárosokba
tömörülésének mechanizmusa leírható a fentebb említett három
modellben.
(1) A fejlett országok (Európa, Észak-Amerika,
Japán) városnövekedése az 1970-es, 80-as években megállt, sőt, vagy
másfél évtizedig, a jelenlegi globalizációnak nevezett
gazdaságtörténeti korszak kibontakozásáig kifejezett dezurbanizációs
folyamatok (a vidéki népesség növekedése a városi népesség rovására)
következtek be. A fejlett országok nagyvárosai gazdaságában alapvető
szerkezeti változások történtek. Az ipari tömegtermelés – nemcsak a
hagyományos iparágakban, de részben a csúcstechnológiai iparban is –
kitelepült a fejlett világ fél perifériájára, a fölemelkedő
gazdaságokba. Negyed évszázaddal ezelőtt számos szerzővel (pl.
Castells, 1989) együtt úgy véltem, hogy az információs társadalom
kialakulása, az új gazdaság (tudásalapú gazdaság, kreatív gazdaság)
jelentős területi dekoncentrációját teszi lehetővé, ezért a
dezurbanizáció tartósan jellemzi majd a fejlett világot (amelyben a
falu/város dichotómia megszűnt). A gazdasági műveletek jelentős része,
a pénzügyi szférától az innovációs tevékenységig a virtuális térben
játszódik le, nem kívánja a fizikai térben történő koncentrációt.
Kiderült azóta, hogy számos esetben a tevékenységek térbeli közelsége
jelentős tényező maradt; a nagyvárosi régiók egyre kiterjedtebbek s
főleg egyre jelentősebbek. A kreatív gazdaságban nemcsak a technológia
változik gyorsan, de a kereslet is; a vállalatoknak készen kell
állniuk a szakadatlan termékmódosításra, a berendezések és a munkaerő
újabb kombinációira, s állandóan figyelniük kell a piacot. A magas
szintű üzleti-pénzügyi szolgáltatásoknak is úgy kell szerveződniük,
hogy sokféle ügyfelet vagy projektet tudjanak kiszolgálni, ami szintén
nagyvárosi településre ösztönöz. A vállalatoknak kedvező egy szorosan
összekapcsolódó és térben koncentrált halmaz részeként működni: ez
csökkenti a tranzakciós költségeket, elősegíti a gazdaság
rugalmasságát, az információhoz jutást, az interaktív tanulás
hálózatainak kialakulását. A magas színvonalú nagyvárosi környezet
vonzza leginkább a „kreatív osztályt” (Florida, 2000), azt a magasan
képzett, innovatív szakembercsoportot, amely nélkülözhetetlen a
tudásalapú gazdaság működtetéséhez.
A térbeli koncentráció fő előnyét jelentő
szolgáltató és információs hálózatok a fejlett világ nagyvárosaiban
csomósodnak. E városok globális rendszere irányítja a világgazdaságot,
kilépnek közvetlen vonzáskörzetükből vagy nemzeti területükből. E
fejlett nagyvárosok belső térszerkezete sem a 19. század
nagyvárosaira, sem a 20. század városi agglomerációira nem hasonlít.
A mai nagyváros olyan urbanizált régió, amely többközpontú, a régió
települései között jelentős a funkcionális munkamegosztás. Nemcsak a
közismert szuburbanizációról (a városi lakóterületek vidéki
kitelepüléséről) van szó, hanem fontos kutatási, oktatási, logisztikai
vagy termelő funkciók is kitelepülhetnek a központi nagyvárosból. A
modern nagyvárosi régióban különböző méretű, de egyenlő rangú
települések horizontális együttműködése váltja fel a korábbi
hierarchizált tagoltságot. E régiók része a vidéki térség is, melynek
földhasználata, gazdasági szerepköre eltér a városi jellegű
településektől, ám társadalmi szerkezete hasonló, nem alárendelt
szerepű. A nagyvárosi régiók közigazgatási rendszere is sajátos,
országonként eltérő módon, de mindenütt szükséges a régión belüli
települések működésének, fejlesztésének összehangolása, a helyi
önkormányzati kompetenciák egy részének átengedése egy regionális
kormányzat számára. A fejlett országok nagyvárosainak
népesség-csökkenése részben látszólagos: a népesség a nagyvárosi régió
vidékies, kisvárosias településeiben növekszik, a központi
nagyváros(ok)ban csökken. A globális nagyvárosi régiók kiemelkedése
növelheti a településhálózaton belüli egyenlőtlenségeket. Kihullhatnak
azok a hagyományos helyi, kisvárosi központok, melyek korábban
közvetlen falusi vonzásterületük ellátására szerveződtek. Ám működnek
kiegyenlítő erők is: a tudásalapú gazdaság munkaereje jelentős részben
a virtuális térben működik, a fizikai távolságra nem érzékeny, ezért
lakóhelye kiválasztásában nincs szerepe a munkahely földrajzi
közelségének. A távmunka jelenlegi gyors terjedése esetleg újfajta
egyensúlyt hoz létre a településhálózatban.
A fejlett országok csoportján belül külön
alrendszert alkotnak az európai posztszocialista országok. A
közgazdászok ezeket az országokat – gazdasági teljesítményük alapján –
inkább a fölemelkedő gazdaságokhoz sorolják. (Csaba, 2004). Az
urbanizációs pálya szempontjából azonban egyértelműen az európai
hosszú távú modellt követik, s városfejlődésük igencsak eltér az
ázsiai vagy latin-amerikai fölemelkedő gazdaságokétól. Európán belül
számos szempontból – a piacgazdaság jellege, a demokratikus
intézményrendszerek működése – indokolatlan a posztszocialista jelző
alkalmazása.2 A városfejlődésben – bár az
alapvető vonások megegyeznek az általános európai fejlődéssel, például
a nagyvárosi régiók formálódása, a nagyvárosok népességcsökkenése, a
nagyvárosi gazdaságból a hagyományos iparágak kitelepülése – még
érezhető, hogy a hosszú távú európai urbanizációs modell negyven évre
megszakadt. A kelet-közép-európai régió sajátosságai:
a.) az államszocialista rendszer bevezetésekor –
Csehország mai területét leszámítva – a városi népesség kisebbségben
volt, a balkáni országokban 25–30, a többiben 40% körüli. A mai
városok nagy része – falvakból, bánya- és ipartelepekből – a
szocialista politikai rendszerben jött létre.
b.) a régi városok jelentős része iparosítás
előtti, mezőgazdasági vásárváros volt, modern funkciókkal a
szocialista rendszerben gazdagodtak. Ezek a funkciók főleg a
gyáriparhoz, igazgatáshoz, oktatáshoz kapcsolódtak, és – piacgazdaság
híján – különösen hiányoztak a pénzügyi s más szolgáltató funkciók.
c.) a városok társadalmából hiányzott a polgárság.
Ötven éve a régió városi polgárainak jó része idegen – zsidó, német –
volt, akik a holocaust áldozatai lettek, vagy kitelepítést szenvedtek.
A kommunista hatalomátvétel után a háborút túlélt polgárságból sokan
emigráltak, az itthon maradottakat tulajdonuktól megfosztották. Húsz
év még nem volt elegendő a polgári osztály teljes újjáépüléséhez.
d.) a városi épített környezet is még sokáig magán
viseli az infrastruktúra fejlesztésének tartós elhanyagolását, a
belvárosok elmaradt felújítását, a lakótelepi lakások nagy arányát. Az
elmúlt húsz év számos város gyors fejlődését eredményezte: a
szocializmus évei alatt nem merültek feledésbe a közép-európai városi
lét hagyományai, csak hibernálódtak, újra felszínre kerültek, s
közelednek a nyugat-közép-európai (osztrák, német) városokhoz.
(2) A fölemelkedő országok gazdaságában az ipari
tömegtermelés a fő húzóerő és ez éppen olyan városnövelő hatású, mint
a legfejlettebb országokban volt – sok évtizeddel korábban. A modern
urbanizáció – mint másutt korábban részletesen kifejtettem (Enyedi,
1984, 1988) – szakaszos jellegű: az agrártársadalomról az ipari
társadalomra való áttérést gyors városnövekedés, valóságos
városrobbanás (és a vidéki gazdaság
|
|
leértékelődése) kíséri; ezután az intenzív
iparosítás – szolgáltató gazdaság jellemzővé válása relatív területi
dekoncentrációt eredményez: a nagyvárosi agglomerációk kialakulását és
a kisvárosi hálózat megerősödését; a harmadik szakaszban, a
dezindusztrializáció ciklusában (amikor a fejlett országokból
kitelepül az ipari tömegtermelés) népességnövekedés csak a vidéki
térségekben mérhető; végül a negyedik ciklus, a csúcstechnológia, a
K+F, a transznacionális nagyvállalatok globális hatalmának kiépülése,
mint fentebb jeleztem, újabb népességi-gazdasági koncentrációval, a
nagyvárosi régiók kiemelkedésével jár, amely emelkedésben e régiók
vidéki térségei is részt vesznek. Ezek a szakaszok a Föld valamennyi
régiójában megjelennek, más-más történelmi időkben, más-más
civilizációkban, ezért sokféle formában alakítják a városhálózatot.
Jelenleg egyidejűleg a Föld valamennyi régiójában valamelyik
városnövekedési szakasz ismerhető fel: innen a városnövekedés
általános gyorsulása.
A fölemelkedő gazdaságok településhálózata a
városrobbanás fázisában van, ám sokkal nagyobb tömegeket telepít
faluról városba, mint a korábbi európai vagy észak-amerikai
városrobbanás – hiszen a Föld két legnépesebb országa is (India és
Kína összesen csaknem 2,5 milliárd lakossal) is ebbe az
országcsoportba tartozik. 1875–1900 között Chicago volt a Föld
legviharosabban növekvő nagyvárosa, évi 6% növekedési ütemmel, ami 1,3
millió fővel növelte népességét az időszak során. Száz évvel később
(1975–2000) Lagos hasonló ütemű (évi 5,8%) növekedése tízmillió,
Mumbai (Bombay) évi 4%-os gyarapodása 11,2 millió fő többletet
jelentett (Brown – Flavin, 1999). Ez a hatalmas tömeg a városok
hagyományos működését, városszerkezetét valósággal összeroppantotta. A
mai fölemelkedő nagyvárosok kettős szerkezetűek, urbanisztikai
szempontból is, társadalmi szempontból is. A városközpontok
infrastruktúrája látványosan modernizálódik – szimbolikusnak mondható,
hogy a világ legmagasabb épülete Kuala Lumpurban található, – a
lakónegyedek között falusias jellegű kunyhóövezetek húzódnak, melyek
lakói kívül rekednek a modern városi életen. A látványos gazdasági
növekedés hozama nemcsak a különböző társadalmi csoportok között
oszlik meg egyenlőtlenül, de óriási társadalmi feszültségeket hoz
létre a városokon belül s a városok/ falvak között is. További
sajátosság, hogy a népességnövekedésnek nem a bevándorlás a
legfontosabb forrása, hanem a bevándorlók egy része – nem tudván
beilleszkedni a modern városi társadalomba, folytatja falusi
demográfiai szokásait, s magas a természetes szaporodása. A mai
fejlett országokban a demográfiai váltás a városrobbanást követően
egyetlen generáció alatt megtörtént, a fölemelkedő gazdaságok nagy
részében ez még csak részben következett be.
A fölemelkedő gazdaságok gazdasági szárnyalását
évtizedekkel ezelőtt a külföldi tőkebefektetések, az alacsony
munkabérre alapozott fogyasztásicikk-ipar exportoffenzívája indították
el. Napjainkra azonban a kínai, indiai vagy brazil megavárosokban
jelen van a csúcstechnológia, a felsőfokú üzleti szolgáltatások
rendszere, a kreatív gazdaság. Mivel a tartós növekedés szerény
fogyasztásbővüléssel párosulva jelentős tőkefelhalmozást tett
lehetővé, ma már a világ legjelentősebb tőkeexportőrei – az arab
olajországok mellett – Ázsia fölemelkedő gazdaságai. Feltételezhetjük,
hogy a jelen pénzügyi-gazdasági válságból az ázsiai fölemelkedő
országok megerősödött világgazdasági befolyással kerülnek ki.
(3) A fejlődő országok nagyvárosi növekedése
egyértelműen válságjelenség, a mélyülő falusi válság következménye. A
válság gyökerei messzire nyúlnak, s Afrikában a legjellemzőbbek: a
korábbi önellátó gazdálkodás megbontása a gyarmati ültetvények
exportnövényeinek bevezetésével; a mezőgazdasági túlnépesedés; a
megmaradt helyi szükségletet szolgáló agrárterületek túlhasználata s
kedvezőtlen környezeti következményei (például elsivatagosodás) stb. A
feleslegessé vált falusi népesség a néhány nagyváros felé vándorol – a
városhálózatból hiányoznak az erős kis- és középvárosok – munkát
remélve, vagy legalább egy utcai vízcsap közelébe jutást remélve. A
néhány nagyváros lakosságának többségét ez a falusi bevándorló tömeg
teszi ki, melyre a modern gazdaságban nincs szükség. A falusi gazdaság
a nagyvárosban újjászerveződik: a hagyományos, helyi szükségletet
kielégítő kézműipar, vándorkereskedelem, az otthoni munkavégzés, a
családi mikrovállalkozás foglalkoztatja a fejlődő országok nagyvárosai
munkavállalóinak legalább felét (Thomas, 1992).
Fenntartható-e, folytatható-e
a városnövekedés jelenlegi üteme?
Harmadik kérdésünk a jövőre vonatkozik: fenntartható-e a
városnövekedés – főleg a nagyvárosi növekedés – jelenlegi üteme?
Kutatói tapasztalataim s az elmúlt harminc év új jelenségeinek
számbavétele alapján úgy vélem, hogy a jelenlegi – a nagyvárosokban
összpontosuló – városnövekedés üteme s formája hosszú távon nem
tartható fenn. Nem tartható fenn a környezetterhelés okán; nem
tartható fenn a tovább terjeszkedő nagyvárosi régiók irányítási,
területszervezési nehézségei, a dráguló gazdasági externáliák okán;
nem tartható fenn a hatalmas városok megbomló társadalmi egyensúlya
okán.
Mielőtt a jövő esélyeit latolgatnánk, le kell
szögezni, hogy a gyorsuló városnövekedés nem természeti csapás s nem a
várospolitikusok és várostervezők ügyetlenségeinek következménye. A
városnövekedés társadalmi betegségei nem orvosolhatatlanok. Ehhez
azonban jól kell ismernünk azt a mechanizmust, mely a városnövekedést
létrehozza. Korunk – globális – kapitalizmusának gazdaság- s ezzel
népességkoncentráló mechanizmusa hosszú távon ható kormányzati
beavatkozásokkal korrigálható. Ehhez a társadalmi működés pontos
ismerete s a beavatkozások hosszú távú jellegének biztosításán kívül
az is szükséges, hogy a városnövekedés korrekciója befolyásos
társadalmi csoportok érdekeivel is találkozzon. Nem könnyen
biztosítható feltételek.
A mit hoz a jövő? kérdésre háromféle válasz, három
jövőkép fogalmazható meg. Az elsőt nevezzük
katasztrófaforgatókönyvnek. Eszerint a nagyvárosi növekedés
folytatódik, a megavárosok egyre inkább elterjednek. A megavárosok a
szegénység, a szervezett bűnözés és a társadalmi kirekesztés
színterei; kormányozhatatlanná válnak, lakosságuk jelentős része
számára az elemi közszolgáltatásokat sem tudják biztosítani. Ez a
válsághelyzet állandó és ellenőrizhetetlen erőszakhoz vezethet a
megaváros társadalmi rétegei, etnikai-vallási csoportjai között, mely
erőszakos cselekményekben százezrek vehetnek részt. A városi
társadalom szervezete szétesik. Ne feledjük: a megavárosok elsősorban
nem a fejlett országokban burjánzanak. Katasztrófát eredményezhet a
természeti környezet pusztulása is. A viszonylag kis területen élő s
működő hatalmas embertömeg túlterheli (légszennyezéssel,
hőszennyezéssel) vagy túlfogyasztja (például a vízforrások
kimerítésével) természeti környezetét.
Az optimista forgatókönyvek szerzői főleg műszaki
szakemberek. Optimizmusuk forrása, hogy a környezetterhelés
mérséklésének műszaki megoldásai jórészt ismeretesek. Jó példákat
találunk a társadalmi fenntarthatóság erősödésére, a civil társadalom
védekezésére a túlzott városnövekedés fékezése s a társadalmi
konfliktusok kezelése érdekében. Az optimista forgatókönyvek
szerkesztői feltételezik, hogy a jelen problémái – a már ismert
eljárások alkalmazásával – jó kormányzás és növekvő társadalmi
támogatás esetén – rövid távon megoldhatók. „Szerencsére megvannak a
kutatási módszereink a hanyatlás elkerülésére, csupán ki kell
használni lehetőségeit” – írja William Michelson (1988, 81.). Ám e
lehetőségeket kihasználni képes kormányzatok s az alkalmazásban
érdekelt erős hatalmi csoportok a Föld nagy részén hiányoznak – a
fenntartható városfejlődés elemeinek megjelenése lassú és szórványos,
míg a társadalmi és környezeti romlás gyors és átfogó.
Ami reményt nyújthat az előre vetíthető jövőben egy
reálisan megvalósítható fenntartható forgatókönyv megvalósulásához, az
a következő:
A fejlett országokban a nagyvárosi növekedés már
hosszabb ideje megállt; a nagyvárosi régiókban a városias és vidéki
térségek integrálódnak, a népességkoncentráció oldódik, ez mind a
környezetterhelést, mind a társadalmi feszültségeket enyhíti. A
környezetkímélő és környezettudatos gazdaság terjed Észak-Amerikában s
a fejlett Európában, de gyorsan lábra kaphat a fölemelkedő Európában
is. A nagyvárosi növekedés mérséklése Kínában is megjelent, ahol az
állami szabályozás/tervezés erősen törekszik az arányos városhálózat
kiépítésére (bár nem törekszik megfelelően a környezetterhelés
mérséklésére).
A kormányozhatatlanná és fenntarthatatlanná váló
megavárosok lavinaszerű növekedését és elterjedését elkerülhetjük,
mert az ázsiai és latin-amerikai fölemelkedő országokban (a
városnövekedés jelen fő színterein) a demográfiai fordulat (a
természetes szaporodás csökkenése a városi életforma általánossá
válásával) be fog következni (Kínában már bekövetkezett).
A falusi bevándorlás mérséklődését várhatjuk a
mezőgazdasági termelés felértékelődésétől és a nem mezőgazdsági
foglalkozások vidéki terjedésétől.
A gazdaság szerkezeti átalakulása, az informatika
fejlődése mérsékelheti a jövőben a gazdaság agglomerálódási, területi
koncentrálódási hajlamát.
Az ökológiai válság felismerése, a környezet
fenntarthatóságának igénye a fölemelkedő gazdaságok társadalmában is
megfogalmazódik.
A történelmi hasonlatokkal csínján kell bánni, de
úgy vélem, jelenleg éljük át a Föld második nagy ipari/urbanizációs
hullámát (az első a 18. századtól a 20. század derekáig tartott
Európában s Észak Amerikában). E hullám lefutása, szerkezeti
átalakulása jóval nagyobb tömegeket érint, de jóval gyorsabb is, mint
az első volt; már látszanak az ipar utáni korszak első jelei. Hogy
azután a városnövekedés lecsillapodása idején a környezeti károk
orvosolhatóak lesznek-e még, s a társadalmi feszültségek robbanás
nélkül csillapodnak-e? Erre csak a francia mondással válaszolhatok:
qui vivra, verra – aki megéli, meglátja.
Kulcsszavak: városnövekedés, megaváros, nagyvárosi régió,
városrobbanás, város-vidék integráció
IRODALOM
Brown, Lester R. – Flavin, Christopher
(1999): State of the World. Earthscan, London
Castells, Manuel (1989): The Informational
City. Basil Blackwell, Cambridge, MA.
Csaba László (2006): A fölemelkedő Európa.
Akadémiai, Budapest
Enyedi György (1984): Az urbanizációs
ciklus és a magyar településhálózat átalakulása. Akadémiai, Bp.
Enyedi György (1988): A városnövekedés
szakaszai. Akadémiai, Budapest
Enyedi György (2003): Városi
világ-városfejlődés a globalizáció korában. Pécsi Tudományegyetem,
Pécs
Enyedi György (2006): Városrobbanás
hanyatlás mellett: a fejlődő országok. Földrajzi Közlemények. 130,
1–2, 1–13.
Florida, Richard (2002): The Rise of the Creative Class. The Perseus
Book Group, New York
Friedman, Jonathan – Wolf, Goetz (1982):
World City Formation: An Agenda for Research and Action. International
Journal of Urban and Regional Research. 6, 3, 309–344.
Hall, Peter C. (1966): The World Cities.
Weidenfeld–Nicholson, London
Michelson, William (1988): Planning and
the Sustainability of Everyday Life in Mega-cities. Ekistics. 65,
388–390, 72–81.
Sassen, Saskia (1991): The Global City:
New York, London, Tokyo. Princeton University Press. Princeton
Thomas, Jim J. (1992): Informal Economic Activity. Harvester
Wheatsheaf, Hemel Hempstead
LÁBJEGYZETEK
1 2000-ben volt utoljára
teljes körű, a világ csaknem valamennyi országára kiterjedő
népszámlálás. Azóta különböző becslések készültek, melyek a
városnövekedés további gyorsulását jelzik, ám csak a 2010. évi
népszámlálási adatok kiértékelése után ítélhető meg pontosan e
folyamat. A tízmillió főnél népesebb városokat nevezzük megavárosnak.
<
2 A rendszerváltozás óta
már egy történelmi korszak múlt el, annyi, mint a két világháború
között. Kinek jutott volna eszébe Spanyolországot Franco tábornok
halála után húsz évvel posztfasisztának nevezni?
<
|
|