Az éghajlatváltozás okai és következményei
A földi éghajlat és az éghajlatváltozás
Földünk az energiát a Naptól kapja, de az éghajlat alakulása
szempontjából meghatározók a légkör, a földfelszín és az óceán
fizikai, kémiai és biológiai folyamatai is. A légköri üvegházhatású
gázok a Nap rövidhullámú sugarait átengedik, a felmelegedett felszín
és levegő hosszúhullámú sugárzását viszont nagyrészt elnyelik, és
ennek az energiának egy részét a felszín felé visszasugározzák. Ha
növekszik az üvegházhatású gázok légköri koncentrációja, akkor
változik a Föld-légkör rendszer energiamér-lege, és így – számtalan
más folyamaton, kölcsönhatáson és visszacsatoláson keresztül – a
légkör alsó néhány kilométeres rétegében melegedés következik be. E
globális változás szabálytalan ingadozásokon keresztül valósul meg.
A napsugárzás erősségének, a Föld pályaelemeinek, a
kontinensek helyzetének, a földfelszín állapotának (jéggel,
növényzettel való borítottságának), valamint a légkör összetételének
változásaitól függően bolygónk éghajlata a földtörténet során többször
is változott. A nagyobb vagy gyorsabb változások a fajok tömeges
kihalását, az ökoszisztémák lényeges megváltozását eredményezték. A
lassú és kisebb változásokhoz a növény- és állatvilág nagy része
általában képes volt alkalmazkodni. A legutóbbi eljegesedési időszak
során a maihoz képest 4–7°C-kal alacsonyabb globális átlaghőmérséklet
volt jellemző. Az ezt követő felmelegedés a mai szintre több mint
ötezer év alatt zajlott le.
A legutóbbi tízezer évben – a közvetlen közelmúltig
– a légkörben az üvegházhatású gázok mennyisége és bolygónk éghajlata
meglehetősen stabil volt. Ez is elősegíthette a mezőgazdaság, és ezen
keresztül az emberi civilizáció kialakulását, fejlődését. A globális
felszíni átlaghőmérséklet ingadozása ugyan valószínűleg 1 °C-on belül
maradt ebben az időszakban, a hűvösebb és melegebb időszakok azonban
még e viszonylag szűk tartományon belül is jelentős
társadalmigazdasági hatásokat eredményeztek.
Az ipari forradalom kezdetétől a fosszilis
tüzelőanyagok egyre nagyobb mértékű felhasználásával, a
népességrobbanást követni próbáló mezőgazdasági termeléssel,
természet-átalakítással az emberi tevékenység is belépett a globális
éghajlatalakító tényezők sorába. Az éghajlatot befolyásoló emberi
tevékenységek között legfontosabb az energiafelhasználás. A fosszilis
energiahordozók – szén, olaj, földgáz – elégetése, különböző célú
felhasználása nyomán kibocsátott széndioxid képezi az utóbbi mintegy
250 év folyamán bekövetkezett antropogén felmelegítő hatás több mint
felét. Az energiaágazathoz tartozó további kibocsátást jelent a
földgáz kitermelése, előkészítése, szállítása során a légkörbe kerülő
metán és a közlekedésben keletkező dinitrogén-oxid. Számottevő
széndioxid-forrás az erdőirtás, ami csökkenti a növényzet
széndioxid-elnyelő képességét. A metán kibocsátásának növekedéséhez
elsősorban a mezőgazdaság járul hozzá. Bizonyos vegyületek kibocsátása
azonban negatív irányban befolyásolja a sugárzási mérleget. Ezek
közül legfontosabbak a fosszilis energiaforrások és a biomassza
elégetése során keletkező kén- és szerves vegyületek, amelyek kisebb
mértékben közvetlenül, nagyobb mértékben pedig a felhők
fényvisszaverésének módosítása révén fékezik a felmelegedést. Döntően
az emberi tevékenységnek köszönhetően napjainkig a légköri
üvegházhatású gázok sorában a szén-dioxid koncentrációja 37%-kal, a
metáné 156%-kal, a dinitrogén-oxidé pedig 19%-kal nőtt az iparosítás
előtti időszakhoz képest. Az üvegházhatású gázok mennyiségének
növekedését azonban csak jelentős késéssel követi a felmelegedés,
elsősorban az óceánok nagy hőkapacitása miatt.
A XIX. század közepétől induló teljes meteorológiai
mérési idősor legmelegebb tizenkét éve közül tizenegy az 1995 és 2006
közötti időintervallumba esett. A globális átlaghőmérséklet az utóbbi
száz évben (1906–2005 között) 0,74 °C-kal emelkedett, s ezen belül az
északi féltekén az utóbbi fél évszázad átlaghőmérséklete valószínűleg
a legmagasabb volt az elmúlt ezerháromszáz éves időszakban (azaz
magasabb, mint bármelyik félévszázados periódusának
átlaghőmérséklete). Ez a melegedés mind területileg, mind évszakosan
nagy eltéréseket mutat. A globális átlagon belül a szárazföldeken
nagyobb volt az átlaghőmérséklet-emelkedés. Nemcsak az évi
középhőmérsékletek emelkedtek az elmúlt időszakban, hanem az extrém
magas hőmérsékletek gyakorisága is növekedett. Kiterjedt régiókban
növekedett az aszályhajlam (az aszályok gyakorisága, erőssége). Az
éghajlat nedvesebbé válása sokkal kisebb területeket érintett. Egyes
térségekben növekedett több szélsőséges időjárási jelenség –
nagycsapadékok, hőhullámok, forró éjszakák – gyakorisága és
intenzitása, míg másoké (hideg nappalok és éjszakák, fagyok) csökkent.
A térségünkben, hazánk területén mért éghajlati elemekben is
észlelhető a fokozatos változás: az éves középhőmérséklet emelkedik, s
kimutatható az éves csapadékösszeg lassú, tendenciaszerű csökkenése.
A megfigyelt természeti,
társadalmi és gazdasági hatások
Egyre több vizsgálat mutatja ki elsősorban az északi féltekén a
szárazföldi ökológiai rendszerek megváltozását a melegebbé váló
éghajlat hatására: a fajok elterjedési területeinek eltolódását a
sarkok felé, illetve magasabban fekvő területekre, a fejlődési
szakaszok (főleg a tavaszi időszakokban megfigyelt) korábbra tolódását
és a tenyészidőszak meghosszabbodását. Az ökológiai rendszerekben
bekövetkező változások, az ökoszisztéma-szolgáltatásokon
(szén-dioxid-megkötés és -tárolás, talajképzés, eróziógátlás stb.)
keresztül közvetlen társadalmi és gazdasági következményekkel járnak.
Az erdészetben a hosszabbodó tenyészidőszak a hűvösebb és
csapadékosabb régiókban növeli az egyes fafajok fahozamát, míg máshol,
más fafajok esetében a melegebb és szárazabb körülmények ellenkező
hatásúak.
A melegedés miatt nőtt a növényi kártevők
károkozása, az erdőtüzek gyakorisága. Európa egyes országaiban a
hőmérséklet, különösen a nyári hőmérséklet emelkedése következtében a
növénytermesztés feltételei kedvezően változtak. Az éghajlatváltozás
hatására a tavaszi hóolvadás által kiváltott nagyvizek korábban
jelentkeznek a folyókon. Jelentős mortalitástöbbletet eredményező
nyári hőséghullámok nyomán több országban (Japánban és több európai
ország között hazánk-ban) vezettek be hőségriadót és egyéb
intézkedé-seket a veszélyeztetett népességcsoportok védelmére. Számos
vizsgálat foglalkozik a közvetle-nül vagy közvetve az éghajlatváltozás
miatt várhatóan megerősödő migrációs folyamatokkal. A biztosítók
adatai szerint szélsőséges időjárási ese-mények miatt is a 70-es
évektől kezdve világszerte növekszik a káresemények száma és mértéke.
Az éghajlatváltozás jövője
Az éghajlatváltozást kiváltó tényezők
és az éghajlat várható alakulása
Elsősorban az éghajlatot befolyásoló üvegházhatású gázkibocsátás
alakulásától – emellett számos más tényező ismertségétől is – függően
lehet előrevetíteni a földi éghajlat változását évszázadunk végéig. Az
Éghajlatváltozási Kormányközi Testület számos – az elkészítéskor már
érvényben levő éghajlatvédelmi intézkedéseket figyelembe vevő –
kibocsátási jövőképpel foglalkozott. E becslések alapján 2000-hez
viszonyítva a globális üvegházhatású gázkibocsátás 40%-kal alacsonyabb
és 250%-kal magasabb is lehet 2100-ban. Az utóbbi években a figyelem
elsősorban a következő néhány évtized várható kibocsátási trendjeire
irányult, mivel ezek adhatnak közvetlenebb támpontot a nemzetközi
tárgyalások középtávú célkitűzéseihez. A Nemzetközi Energia Ügynökség
értékelése szerint a világ primerenergia-igénye 2030-ra a 17 milliárd
olajegyenérték (toe), 2050-re pedig a 23 milliárd toe szintet is
elérheti, azaz a 2000. évinek több mint a kétszeresét. Ezen belül
tovább nő a szén részaránya. Ennek következtében az
energiafelhasználásból származó széndioxid-kibocsátás 2006-hoz
viszonyítva 2030-ra 45%-kal, 2050-re pedig 125%-kal növekedne.
Emellett más üvegházhatású gázok kibocsátásának növekedését, ill. a
nyelők, elsősorban a szén-dioxid esetében az óceán és a szárazföldi
növényzet szénfelvételi képességének változását is beszámítva mindez
rendkívüli mértékűre (mintegy 1000 ppm széndioxid-egyenértékű szintre)
növelheti a légkörben az üvegházhatású gázok koncentrációját.
Az üvegházhatású gázok kibocsátásának emelkedési
üteme maga után vonhatja az utóbbi évtizedekben megfigyelhető
hőmérséklet-növekedésnél gyorsabb és nagyobb mértékű melegedést. A
különböző modellekkel és feltételezésekkel készített becslések
alapján a globális melegedés mértéke a 2090–2099 időszakra
vonatkozóan az 1,7–4,4 °C közötti értéktartományban várható az
1980–1999 referencia-időszakhoz viszonyítva. Az optimistább
feltételezések teljesülése esetén ennél kisebb (1,1–2,9 °C közötti), a
pesszimistább jövőképek szerint pedig nagyobb (2,4–6,4 °C közötti)
felszíni középhőmérséklet emelkedés is bekövetkezhet. A melegedés
várhatóan nagyobb lesz a szárazföldi területek felett, mint az óceánok
térségében. Nagyon valószínű, hogy a meleg hőmérsékleti szélsőségek, a
hőhullámok és a heves csapadéktevékenységek gyakorisága világszerte
növekedni fog a jövőben. A magas földrajzi szélességeken az éves
csapadékösszegek várhatóan növekedni fognak. Számos térségben,
elsősorban a ma is szárazságra hajlamos területeken (például a
szubtrópusi térségekben) a csapadékmennyiség várhatóan csökken. A
tengerszint XXI. század végére várható növekedése a jövőképek szerint
elérheti a 0,6 m-t.
A Kárpát-medencére elvégzett – a vonatkozó globális
jövőképeket alapul vevő – modellszámítások alapján a 2071–2100-ra
várható melegedés nyáron a legnagyobb (4,0–4,8 °C), s tavasszal a
legkisebb (2,5–3,1 °C). A század végére várhatóan az éves
csapadékösszeg csekély mértékben csökkenni fog, mely az egymással
ellentétes jelentős mértékű évszakos változásokból adódik: télen
növekedő, nyáron viszont csökkenő évszakos csapadékösszeg
valószínűsíthető. A becsült nyári csapadékcsökkenés az alapul vett
globális jövőképektől függően 10–33 % között, míg a téli
csapadéknövekedés mértéke 20–37 % között változhat. Az 1961–1990
közötti referencia időszak-ban a legcsapadékosabb évszakunk a nyár
volt, míg a legszárazabb a tél, ezzel szemben a XXI. század végére a
legcsapadékosabb évszakká a tél válhat. A növekvő téli csapadékosság
mellett a téli csapa-dék egyre kisebb hányada hullhat le hó
formájában, s ennek számos területen hatása lehet, így mindenekelőtt a
vízjárásra, a tavaszi nagyvizekre.
Hazánkban tehát – a tudományos vizsgálatok szerint
– jelentős felmelegedés és bizonyos mértékű szárazodás várható,
emellett megnő bizonyos szélsőséges időjárási jelenségek gyakorisága,
intenzitása, időtartama. A melegedés következ-tében gyakoribbá és
tartósabbá válnak a nyári extrém hőmérsékletek, a hőhullámok. A
szélsősé-ges negatív hőmérsékleti értékek gyakorisága viszont
várhatóan csökken. A szélsőséges csapadékhullás jellemzőiben éves
viszonylatban és országos átlagban viszonylag kis változások várhatók.
Mindezek alapján – még az optimistább
feltételezések szerint is – egy jelentősebb mértékű éghajlatváltozás
elkerülhetetlennek látszik. Széleskörű tudományos egyetértés alakult
ki abban, hogy a kibocsátások nagyfokú mérséklésével, valamint a
hatásokra való felkészüléssel a katasztrofális következmények még
megelőzhetők.
Az éghajlatváltozás jövőbeli hatásai
Számos környezeti rendszer sérülékenyebbé válik az éghajlatváltozás
hatására. Az élővilág esetében a ténylegesen bekövetkező káros hatások
az alkalmazkodóképességtől függnek, s ezt is figyelembe véve
összességében a növény- és állatfajok 20–30%-át fenyegeti a
kipusztulás veszélye, ha a globális felmelegedés mértéke eléri a
1,5–2,5 °C-ot. Azonban egyes régiókban még ennél is nagyobbak lehetnek
a biodiverzitás veszteségei, mivel számos faj visszaszorulhat
jelenlegi elterjedési területének jelentős részéről.
Az éghajlatváltozás legjelentősebb
társadalmi-gazdasági hatásai a vízellátásban, a mező- és
erdőgazdaságban, az egészségügy terén, illetve a tengerszint
emelkedése következtében is előálló tömeges migráció formájában
várhatók. Az Éghajlatváltozási Kormányközi Testület szerint már
2050-re 10–40%-kal nőhet a folyók vízhozama és az édesvízkészlet a
magasabb földrajzi szélességeken és a nedves trópusi területeken;
10–30%-kal csökkenhet viszont a már ma is vízhiánnyal küzdő száraz
régiókban a mérsékelt égövben, illetve a száraz trópusokon. Ez utóbbi
térségekben a vízellátottság romlásában a nem éghajlati hatások –
leginkább a népességnövekedés – is meghatározó szerepet játszanak. Az
aszály által sújtott területek növekszenek, ugyanakkor az intenzív
csapadékot hozó események gyakorisága megnő, ami a téli
csapadékmennyiség növekedése mellett hozzájárul az áradások
kockázatának növekedéséhez.
Azokon a közepes és magasabb szélességeken fekvő
térségekben, ahol és amíg a helyi középhőmérséklet-növekedés nem
haladja meg az 1–3 °C-ot, növekedhetnek a terméshozamok. Az
egyenlítőhöz közelebb fekvő területeken azonban már kisebb (1–2 °C-os)
helyi hőmérsékletnöve-kedés hatására csökkenhetnek a hozamok. Az
emberi egészséget érintő hatások rendkívül sokrétűek a helyi
változások és a gazdasági fejlettségi szint függvényében. Súlyos
hatások vár-hatók a szegényebb, az alkalmazkodásra kevésbé képes
régiókban az alultápláltság, a szélsőséges időjárási események
(hőhullámok, aszályok, áradások, viharok) és egyéb hatások miatt.
Európában várhatóan növekszik az árvizek
gyakorisága, erőteljesebbé válik a partvidékek eróziója, jelentős
mértékű lesz a magashegyi gleccserek visszahúzódása. Dél- és részben
Közép-Európában a növekvő aszálygyakoriság és a vízkészletek fogyása
miatt az erdőtüzek gyakoribbá válására, általában a mezőgazdasági
terméseredmények csökkenésére számíthatunk.
Az éghajlatváltozás várható hatásai
Magyarországon
Az éghajlatváltozást kísérő szélsőséges időjárási események a gazdaság
számos területét érintik Magyarországon. A legkitettebb területek a
hidrológiai rendszerek és a mezőgazdaság. Súlyos következményekkel
járhat a vízkészletek jelentős csökkenése. Árvíz idején a különösen
veszélyes helyzetek kialakulása leginkább a Tiszára és mellékfolyóira
jellemző, így a várhatóan gyakoribbá váló árvizek elsősorban ebben a
térségben jelentenek problémát. Nagytavaink esetében a
feltételezhetően gyakoribb alacsony vízállás, illetve általában a
jelentős vízszintingadozás a turizmusra hat kedvezőtlenül.
Magyarország különösen kedvezőtlen helyzetben van a
természetes élővilág alkalmazkodási lehetőségeinek szempontjából:
földrajzi elhelyezkedése és a természetes élőhelyek fragmentáltsága
miatt a fajok vándorlási lehetőségei hazánkban meglehetősen
korlátozottak. Az aszály gyakoribbá válása, a csökkenő talajvízszint,
a belvizek fenyegetik a mezőgazdaság termésbiztonságát, valamint az
erdők fenntarthatóságát. Eddig nem honos kórokozók és állati kártevők
is megjelenhetnek, ami ellen nincs felkészülve a mező- és
erdőgazdaság. Lényegesek lehetnek a hatások más ágazatok számára is,
így például az energiagazdálkodásra (az energiaigények mértékének
változásával), a közlekedésre, az ipari termelés egyes területeire.
|
|
Az említett változások társadalmi-gazdasági
következményei mellett a közvetlen társadalmi hatások is jelentősek.
Például várhatóan az emberi egészséget veszélyeztető hőhullámok
gyakorisága és hossza növekedni fog, a vektorok által terjesztett
betegségek gyakoribbá válhatnak, és mindezek a humán és állati
egészségügy számára többletfeladatot jelentenek. Az éghajlatváltozás
kedvezőtlen következményei fokozottan jelentkeznek a városokban, ahol
a vízellátás, az élelmiszerbiztonság, a közegészségügy területén,
valamint a zöldfelületek és az épített környezet állapotában
jelentkező hatások összeadódnak.
A hazai feladatok
A hazai tevékenységek és a nemzetközi együttműködésben való részvétel
erősítése
Az 1990-es évek jelentős gazdasági, ipari szerkezeti változásai
komolyan hozzájárultak az üvegházhatású gázok hazai kibocsátásának
csökkentéséhez, ez a csökkenő tendencia azonban az elmúlt években
megállt. Gyorsan és jelentős mértékben csökkenthető az
éghajlatváltozás elleni cselekvés és az alkalmazkodás költsége, ha
létrejön egy átfogó globális megállapodás és végrehajtási program az
üvegházhatású gázkibocsátások csökkentésére. Egy ilyen program
nagymértékben meghatározza a hazai feladatokat is. Az
éghajlat-változás, kibocsátás-csökkentés és a változásokhoz való
alkalmazkodás terén még számos, tudományosan nem kellő mértékben
feltárt kérdés van, amelyek komoly kihívás elé állítják a tudomány
képviselőit. E feladatok egyrészt sok tudományág számára jelentenek
komoly feladatot, másrészt a problémakör összetettsége
elengedhetetlenné teszi a sokoldalú interdiszciplináris
együttműködést. Eddig is sok nemzetközi kutatási projekt szerveződött,
s várhatóan a jövőben ez még fokozódni fog. Magyarországnak aktív
szerepet kell vállalnia ezekben a kutatásokban.
Az éghajlatváltozással kapcsolatban meglevő
tudományos bizonytalanságok csökkentése, a változást kiváltó illetve
befolyásoló további okok és tényezők feltárása kulcsfontosságú
feladat, de már elegendő ismerettel rendelkezünk ahhoz, hogy
határozottabb lépéseket tegyünk mind a kibocsátás-csökkentés, mind a
változásokra való felkészülés, az alkalmazkodás terén. Hazánkra is
érvényes az a nemzetközi vizsgálati következtetés, miszerint az
éghajlatváltozással kapcsolatos határozott korai cselekvés haszna
nagyobb, mint a költsége. Emellett minden beavatkozás hatása csak
rövidebb-hosszabb idő múlva jelentkezik, és az éghajlatváltozás túl
gyorsan halad ahhoz, hogy lényeges teendőket későbbre halasszunk.
A megfelelő programok – a takarékosabb és
hatékonyabb energiafogyasztás és termelés, az adaptáció esetén a
térségi, települési szintű, az éghajlatváltozással kapcsolatos
programok stb. – más vonatkozásban is pozitív társadalmi-gazdasági és
környezeti hatással lehetnek. Egyaránt lényeges e területen az állam,
az önkormányzatok, a vállalkozások és társadalmi szervezetek
közreműködése. A kutatás-fejlesztési programok elősegítése, az
oktatásban és képzésben a klímatudatosság erősítését biztosító
programok mielőbbi beindítása fontos feladat. Általában is fontos az
éghajlatváltozással kapcsolatos szempontok, teendők integrálása
(közpolitikákba, üzleti tervekbe stb.), az erre vonatkozó módszertan
fejlesztése. A hazai tevékenységek egyúttal lehetővé teszik a
nemzetközi együttműködésből adódó lehetőségek jobb kihasználását is.
Az éghajlattal kapcsolatos megfigyelések
és az éghajlati rendszer tudományos vizsgálata
Az éghajlattal összefüggő folyamatok nyomon követése és értékelése
megköveteli a globálisan összehangolt, megbízható mérőrendszerek
fejlesztését és működtetését. Az így megszerzett ismeretekre
épülhetnek az éghajlati modellek. A nemzetközi megfigyelési
programokban az érintett magyar intézmények hosszú ideje részt
vesznek. Az üvegházhatású gázokkal kapcsolatos hazai megfigyelések és
kutatások terén jelentős volt az előrelépés: az elmúlt években kiépült
Magyarországon az egyik legbővebb mérési programmal rendelkező európai
megfigyelőállomás. A magyarországi természetes és antropogén
üvegházgáz-forgalom pontosabb feltárása érdekében lényeges
megvizsgálni a főbb hazai ökológiai rendszerek üvegházgáz-forgalmát,
éghajlat-érzékenységét, valamint az éghajlatváltozás hatására a
felépítésükben és működésükben bekövetkező várható változásokat.
A kibocsátások értékelésével összefüggő fontos
feladat az ország kibocsátási forrásairól és nyelőiről az átfogó
nyilvántartás rendszeres elkészítése a nemzetközi szinten előírt
módszertan alkalmazásával. Ez a nyilvántartás elengedhetetlen eszköz
többek között a kibocsátás-csökkentési lehetőségeket megalapozó
kutatásokhoz és a megfelelő kibocsátás-csökkentési intézkedések
kidolgozásához.
A világ különböző kutatási központjaiban
fejlesztették ki azokat a globális légköri cirkulációs és óceáni
modelleket, melyekkel az egész Földre készülnek modellszimulációk, a
további vizsgálatok alapjául szolgáló – a várható éghajlatváltozás
jellegét, mértékét bemutató – jövőképek. A nemzeti, illetve regionális
modellek, kutatások is ezekre támaszkodnak. A legszélesebb körű – a
világ többezer kutatójának együttműködésére alapozott – nemzetközi
összefogás az Éghajlatváltozási Kormányközi Testület öt-hat évente
kiadott Értékelő Jelentésének előkészületi munkái során valósul meg. A
Kárpát-medence térségére rendelkezésre álló modellbecslések nem
pótolják a XXI. század egészére kiterjedő finomabb térbeli felbontású
regionális dinamikus modellek alapján végzett éghajlatelemzést. A
regionális éghajlati jövő becslése, értékelése elsődlegesen a hazai
éghajlatkutató közösség feladata. Ez fontos a mező- és erdőgazdaság, a
vízgazdálkodás, az ipar, a közlekedés, a katasztrófavédelem és más
szakterületek számára a hatások becslése és a felkészülés érdekében.
A kibocsátás-csökkentési szakpolitikákkal kapcsolatos feladatok és
együttműködés
Nemzetközi téren az első lépést az 1992. évi ENSZ Éghajlatváltozási
Keretegyezmény elfogadása jelentette. Az 1997-ben született, de
érvénybe csak 2005-ben lépett Kiotói Jegyzőkönyv a fejlett és átmeneti
gazdaságú országokat kötelezi arra, hogy kibocsátásukat kis mértékben
csökkentsék 2012-ig. Hazánk tevékenyen részt vett a nemzetközi
klímapolitikai együttműködésben már az ENSZ-egyezmény és a Kiotói
Jegyzőkönyv tárgyalásain. A jelen szakaszban EU-tagállamként működünk
közre az EU nemzetközi tárgyalási pozícióinak kialakításában és annak
képviseletében különböző nemzetközi fórumokon.
A kibocsátás globális szintű jelentős csökkentésére
van szükség, amihez az eddigieknél sokkal hatékonyabb
kibocsátás-szabályozást célzó nemzetközi és nemzeti keretekben
megvalósítható szakpolitikák – azaz átfogó klímapolitika – elfogadása
és alkalmazása szükséges. A fő célkitűzés az üvegházhatású gázok
légköri koncentráció-növekedésének megállítása olyan szinten és olyan
időhatáron belül, hogy elkerülhető legyen a már várhatóan rendkívül
veszélyes hatásokkal járó mértékű éghajlatváltozás. Ennek érdekében új
globális, átfogó nemzetközi megállapodásra van szükség, amely magában
foglalja majd mind a fejlett államok további kibocsátás-csökkentési
kötelezettségvállalásait, mind a gyors gazdasági növekedésű fejlődő
államok kibocsátás-mérséklési intézkedéseit. A tárgyalások jelenleg is
folynak azzal a céllal, hogy 2009 végén elfogadható legyen az új
megállapodás. Magyarország is különösen érdekelt egy új, hatékony
nemzetközi megállapodás kidolgozásában és végrehajtásában.
Az Európai Közösség a nemzetközi klímapolitika és a
nemzetközi tárgyalások aktív alakítója már az 1990-es évek eleje óta.
Az EU állam- és kormányfői 2007 márciusában úgy foglaltak állást, hogy
az EU kész 30%-os kibocsátás-csökkentésre 2020-ra 1990-hez képest, ha
ezt más fejlett államok is vállalják, és a gyors gazdasági növekedésű
fejlődő államok is részt vesznek a kibocsátás globális szintű
mérséklésében. Az EU egyoldalúan vállalja a kibocsátás legalább 20%-os
csökkentését addig is, ameddig nem kerül sor az új nemzetközi
megállapodás elfogadására. Az újabb vállalásokra való felkészülés
jegyében az EU elfogadott egy sokoldalú klíma-energia csomagot.
Hazánkban is alapvető célkitűzés az üvegházhatású
gázok hazai kibocsátásának szabályozása, klímabarát – illetve a szó
tág értelmében környezetbarát – fenntartható fejlődési pálya
megvalósítása. A nemzetközi elvárásokkal, az EU célkitűzésekkel is
összhangban feladatunk a kibocsátás csökkentésében való részvételünk,
beleértve az erre irányuló nemzetközi megállapodások és EU programok,
szabályozások végrehajtását, a korábbiaknál hatékonyabb programok,
jogi és ösztönző eszközök kidolgozását, alkalmazását, s mindezek
megfelelő tudományos megalapozását. Kiemelkedő jelentőségű, hogy e
téren milyen irányú változások történnek hazánkban is az
energiagazdálkodás, a közlekedés, a kibocsátásban leginkább érintett
ipari ágazatok, a mezőgazdaság vagy az erdőgazdálkodás
vonatkozásában. A széndioxid-kibocsátást részben ellensúlyozhatja a
légkörből való kikerülés elősegítése, s ezért fontos feladat a
szén-dioxid – elsősorban erdők általi – elnyelésének fenntartása és
növelése is, de ebben az esetben is számításba véve az
életciklus-elemzések átfogó eredményeit. A fő cselekvési irányokat
átfogó keretbe foglalta az éghajlatváltozással foglalkozó, 2008-ban
elfogadott nemzeti stratégia. Ennek végrehajtását s a további hazai
feladatokat is nagymértékben meghatározza az EU klíma-energia
csomagja, amely a klímavédelmi célkitűzések integrálását igényli
többek között az energiagazdálkodási, a közlekedési és a mezőgazdasági
politikákba.
A kibocsátás mérséklését alapvetően hazai, európai
közösségi keretekben valósítjuk meg, a költséghatékonyság elvének
figyelembe vételével, és egyúttal úgy, hogy az ebben a vonatkozásban
is fenntartható termelésre és fogyasztásra való áttérés segítse a
társadalmi-gazdasági fejlődési, versenyképességi célok megvalósulását.
Tehát e vonatkozásban is nemcsak, hogy elengedhetetlen a gazdasági
növekedés szétválasztása a környezet további terhelésétől, hanem ezen
a követelményen túlmenően már e terhelés jelentős csökkentésére van
szükség. Számos olyan terület van, ahol gazdaságilag is kifejezetten
előnyösen lehet megvalósítani olyan változásokat, illetve
fejlesztéseket, amelyek hozzájárulnak a kibocsátás mérsékléséhez;
ilyen terület többek között a lakóépületek, középületek
energiafelhasználásának mérséklése, a háztartásokban használt
különböző készülékek energiafogyasztással kapcsolatos címkézése, a
közlekedés. Célszerű elemezni a gazdasági eszközök (adók, ösztönzők),
fejlesztési források klímapolitikai alkalmazásának lehetőségeit is. A
kibocsátás-csökkentésben fontos szerepük van a központi állami
intézmények mellett az önkormányzatoknak, vállalkozásoknak, különböző
társadalmi csoportoknak, érdekképviseleti szervezeteknek és a
lakosságnak is.
Feladatok az éghajlatváltozás hatásaira való felkészülés, az
alkalmazkodás terén
Térségünk nagymértékben érzékeny az éghajlati feltételek
változékonyságára, a globális éghajlatváltozás hatásaira. A
klíma-sérülékenység és az alkalmazkodás kérdései egyre nagyobb
figyelmet kapnak az EU-programok között is. Szükséges a várható
természeti és társadalmi-gazdasági következményekkel, valamint a
változásokra való felkészüléssel összefüggő tudományos vizsgálatok
folytatása, a hatásvizsgálatok – ezen belül az ágazati és regionális
hatásokra vonatkozó vizsgálatok – további finomítása, illetve a
részvétel az ezekkel foglalkozó nemzetközi és az EU-szintű kutatási és
szakpolitikai programokban.
Az éghajlatváltozás a környezet, a gazdaság és a
társadalom majd minden elemére hatással van. Számos sérülékeny terület
van. Ilyenek többek között a természetes ökoszisztémák, a hidrológiai
rendszerek, a mező- és erdőgazdaság, az egészségügy, az
infrastruktúra. Az éghajlatváltozás veszélyeztetheti a társadalom
egyes csoportjainak biztonságát és egészségét –
katasztrófahely-zeteken, élelmezési és közegészségi, illetve
népegészségi problémákon keresztül –, ami társadalmi konfliktusok
forrása lehet. Néhány területen a változások kedvező hatásokkal is
járhatnak (például a növénytermesztésben a szén-dioxid növekvő
koncentrációjának hatása). Ahhoz, hogy a sérülékenységet csökkenteni
lehessen, illetve az előnyöket ki lehessen használni, elengedhetetlen
a folyamatok feltárása és összehangolt cselekvési tervek kidolgozása.
Az alkalmazkodás terén is nemzetközi összefogásra
van szükség. A Kárpát-medencében az éghajlatváltozás hatásai ellen
való védekezés számos területen (hidrológia, biológiai sokféleség
stb.) csak közösen látható el kellő hatékonysággal. További átfogó és
ágazati vonatkozású, az eddigieknél részletesebb és pontosabb
hatásvizsgálatokra van szükség, beleértve a módszertani
fejlesztéseket, valamint a hatások kezelésének módjait is. Az
éghajlatváltozás hatásaira való felkészülés kapcsán jelentős kutatási
feladat az alkalmazkodás lehetőségeinek feltárása (a múltban
eredményesen alkalmazott eljárások számbavétele, az alkalmazkodási
eljárások korlátainak, költségeinek felmérése stb.).
Az alkalmazkodási képességek erősítésében eltérő
megoldások és támogatási formák lehetnek a leghatékonyabbak a
különböző térségek, önkormányzatok, lakossági csoportok számára.
Fontos az éghajlatváltozás hatásainak számításba vétele az érintett
ágazati, fejlesztési programokban, a helyi cselekvési programok,
területfejlesztési tervek kapcsán, sőt már a megfelelő szabványokban
(építési szabványokban) vagy pl. a biztosítási rendszerekben is.
Kiemelkedő jelentőségű a hatások és a hatásokra való felkészülés
kapcsán is a klímatudatosság fejlesztése mindenekelőtt az oktatás és
tájékoztatás eszközeivel. A változásokra való felkészülés és az
alkalmazkodás széleskörű társadalmi összefogással valósítható meg.
Ennek feltétele a folyamatok, hatások, védekezés és alkalmazkodás
lehetőségeinek megismertetése, a lakosság bevonása a cselekvési
programokba. Széleskörű felvilágosító munkára, szemléletváltásra van
szükség.
Kulcsszavak: éghajlat, időjárás, klímaváltozás, üvegházhatású
gázok, CO2 kibocsátás csökkentés,
alkalmazkodás, klímatudatosság
LÁBJEGYZETEK
1 Az állásfoglalás
témakörében többek között a következő nemzetközi és hazai dokumentumok
tartalmaznak további részletes információkat: MTA, 1991: MTA
Meteorológiai Tudományos Bizottságának állásfoglalása éghajlatunk
jövőjéről. 1991. november • ENSZ, 1992: ENSZ Éghajlatvál-tozási
Keretegyezmény • ENSZ, 1997: Kiotói Jegyzőkönyv az ENSZ
Éghajlatváltozási Keretegyezményhez • VAHAVA, 2006: A globális
klímaváltozás: hazai hatások és válaszok. Összefoglaló. KvVM – MTA •
IPCC, 2007: Az Éghajlatváltozási Kormányközi Testület negyedik
értékelő jelentése • G8+5, 2008: Tudományos akadémiák közös
nyilatkozata az éghajlatváltozáshoz való alkalmazkodásról és az
„Alacsony Karbon Társadalomra” való áttérésről. 2008. június • OGy,
2008: Országgyűlési határozat a Nemzeti Éghajlatváltozási Stratégiáról
• EU, 2008: Az Európai Unió klíma-energia csomagja
<
|
|