Előszó
A globális egyensúlytalanság elemzése során többnyire a Kína és az
Egyesült Államok között kialakult folyó
fizetésimérleg-aránytalanságot, illetve ennek legfőbb tényezőjét, a
kereskedelmi mérleget vizsgálják. Véleményem szerint azonban a két
ország között áramló tőkefolyamok górcső alá vétele legalább annyira
fontos, mint a kereskedelmi kapcsolatok vizsgálata. A tanulmány ezért
elődlegesen a tőkeáramlásokban kialakult aránytalanságokat veszi
számba. Kína szokatlan kettős külgazdasági többlete egy olyan
ellentmondásos állapot, amely során a folyó fizetési mérleg többletét
a tőkemérleg ugyancsak többlete (a nettó tőkebeáramlás többlete) nem
képes kiegyensúlyozni. Ehelyett egy harmadik tényező, a növekvő
hivatalos jegybanki tartalékok teremtik meg a „kvázi” egyensúlyt,
amely egyben a globális pénzügyi feszültségeknek az egyik kiváltó oka.
A cikk a két gazdaság folyó fizetési és
tőkemérlegének párhuzamait mutatja be. Emellett arról is szó lesz,
hogy az amerikai szakirodalomban oly sokszor emlegetett megoldás –
azaz Kína valutaárfolyamának hirtelen felértékelése –, nem feltétlenül
hatna az egyensúly irányába. Az írás végén olyan javaslatokat teszek,
mely révén a nemzetközi pénzügyi egyensúlytalanságok enyhítése részben
a kínai tőkemérleg-liberalizációval valósulhatna meg.
Nagy általánosságban kijelenthetjük, hogy ha egy
ország folyó fizetésimérleg-hiánnyal1
rendelkezik, akkor azt a másik oldalon a nettó tőkebeáramlásnak, azaz
a tőkemérleg többletének kell ellensúlyoznia. Ellenkező esetben, ha a
folyó fizetési mérleg (például a jelentős árukivitel folytán)
többletet mutat, akkor az export ellentételezéseként beáramló
tőkeimportra és devizatartalék felhalmozására nem fordított része
kiáramlik az országból, hiányt generálva a tőkejellegű áramlások
egyenlegében. Kína esetében azonban mind a folyó fizetési mérleg, mind
pedig a tőkemérleg szignifikáns többletet mutat, amely szokatlan, és
mondhatni ellenkezik a konvencionális nézetekkel.
Jelen tanulmányban arra próbálok választ találni,
hogy az ezredfordulót követően melyek voltak azok a tényezők, amelyek
következtében Kína mindkét mérlegében növekvő többletet halmozott fel.
Azaz, hogyan lett képes egyszerre masszív exportőrré és a külföldi
tőke nettó célországává válni?
Ha egy ország folyó fizetési mérlege jelentős
többletet mutat, akkor az exportbevétel azon részét, amelyet nem
importbeszerzésre és tartalékfelhalmozásra használnak fel, kihelyezik
külföldre. Erre jó példa Svájc esete, ahol az erősödő
exportteljesítmény következményeként nettó tőke áramlik ki az
országból, hiányt produkálva a tőkemérleg egyenlegében. Ennek az
ellentettje figyelhető meg a gyorsan felzárkózó gazdaságok esetében.
Mivel a hazai piacon a magas technológiájú és kiváló minőségű termékek
beszerzésére nincs lehetőség, így azokhoz csak import útján lehet
hozzájutni. Mindezek következtében folyó fizetésimérleg-hiányok
alakulnak ki a felzárkózó és lemaradó országok többségében, amelyet
azonban a gyors növekedés és a kiemelkedő hozamok reményében a
gazdaságba áramló külföldi tőke egyensúlyoz ki. Kína főbb ázsiai
versenytársai is hasonló folyó fizetési és tőkemérleggel rendelkeztek
az 1997–1998-as ázsiai válságsorozatot megelőzően, azonban a
tőkemozgás irányának a krízis során megtapasztalt éles és hirtelen
megfordulása – azaz a hirtelen tőkekiáramlás –, arra ösztönözte ezen
országokat, hogy Kínához hasonlóan az „alacsonyabb” növekedési pályát
és a biztonságosabb folyó fizetésimérleg-többletet válasszák, a
jegybanki tartalékokban növekvő devizakészleteket – főként
dolláreszközöket – felhalmozva.
A globális pénzügyi egyensúlytalanságokkal
foglalkozó kutatások egyértelműen az Egyesült Államok és Kína között
kialakult aránytalan kereskedelmi és pénzügyi kapcsolatokban
azonosítják az egyensúlytalanság elsődleges és legfontosabb okát. Ezen
belül vannak, akik Kína mesterségesen alacsony árfolyamon tartott
valutáját, és az ezáltali implicit exporttámogatást teszik felelőssé;
vannak, akik az Egyesült Államok felelőtlen és túl laza
gazdaságpolitikájában látják a problémákat (Gábor, 2009b).
Mindazonáltal közös bennük, hogy a folyó fizetési
mérleg vizsgálatát veszik alapul, megfeledkezve a tőkemérleg igen
lényeges szerepéről. A cikkben górcső alá vett Kína esete azonban –
mint említettük –, igen szokatlan, ugyanis az ezredfordulót követően a
növekvő nettó tőkebeáramlás mellet a folyó fizetési mérleg többletének
exponenciális növekedése volt megfigyelhető. Ahhoz, hogy
a beáramló külföldi tőke következtében kialakuló árfolyamerősödést2
megakadályozzák, Kína jegybankja, a People’s Bank of China
(továbbiakban: PBC) folyamatos dollárfelvásárlóként jelenik meg a
devizapiacon; 2008-ban havonta átlagosan
negyvenmilliárd, 2009 első felében pedig 43,5 milliárd dollár
többlettel gyarapítva az amúgy is rekordmagas – 2399 milliárd dolláros3
– jegybanki tartalékok mértékét (Gábor, 2009a). Ezen dolláreszközök
jelentős részét amerikai államkötvény-vásárlásokra fordítják, amellyel
egyrészt tovább növelik a világ legnagyobb adósának, az Egyesült
Államoknak a folyó fizetésimérleghiányát és adósságát,4
másrészt pedig még inkább függővé teszik az amerikai gazdaságot Kína
tőkeexportjától. A kínai kettős külgazdasági többlet
következtében kialakult egyensúlytalanság – a hatalmas folyó
fizetésimérleg-többlet, a tőkemérlegtöbblet, a jegybanki
devizaállomány felhalmozódása –, mindenképpen fenyegetést jelent a
globális világgazdaság egészére; ez mára elfogadott konszenzussá vált
a nemzetközi közgazdasági szakirodalomban.
Kína és az Egyesült Államok
kereskedelmi egyensúlytalansága
Az 1. táblázat Kína és az USA folyó
fizetési mérleg egyenlegének alakulását mutatja a 2008-as évre,
amerikai dollárban, a GDP százalékában, továbbá a másik ország
hozzájárulásának arányában.
Kína folyó fizetési mérlegének többlete a GDP
arányait tekintve a világon az egyik legmagasabb. Míg az áruk és
szolgáltatások importja a GDP 28,5%-át érte el, addig az export súlya
még hatalmasabbra, 36,5%-ra gyarapodott a 2008-as év végére.
Mindkét mutató azt támasztja alá, hogy Kína igen
nyitott gazdasággal rendelkezik. Mindezek mellett az
USA nyitottsága kisebb a GDP arányaiban mérve, de világgazdasági
jelentősége óriási a kereskedelem abszolút nagyságát alapul véve. Az
1. táblázat első sorában láthatjuk, hogy az USA folyó
fizetésimérleg-deficitjének a mértéke 2008-ban 706 milliárd dollárral
a GDP 4,9%-ára rúgott, a 2006-os évi 811,5 milliárd dolláros
rekordnagyságú hiányhoz képest lényegesen csökkenve.5
Az 1. ábrán látható
folyó fizetési mérlegek tükörszerű mozgása az, amit a közgazdászok a
két gazdaság között fennálló egyensúlytalanság forrásaként
azonosítanak. Amerika részéről az a kritika hangzik
el az utóbbi időben egyre erőteljesebben, hogy az USA növekvő
hiányának elsődleges oka Kína árfolyam- és kereskedelempolitikájában
keresendő. Véleményük szerint a mesterségesen alacsony kínai áraknak –
és a gyönge árfolyamon tartott jüannak – köszönhetően az amerikai
magánszféra egyre nagyobb mértékben vásárol Kína exporttermékeiből,6
a másik oldalon azonban a kínai árakkal versenyképtelen amerikai
termékekből csak csekély mértékben exportálnak Kínába. Ezt támasztja
alá az 1. táblázat is, miszerint a kínai export 21,3%-a az
USA-ba irányult 2008-ban, míg az onnan importált termékek és
szolgáltatások az összes importban csak 5,6%-ot értek el. Mindezek
eredményeként halmozódtak fel Kínában a soha nem látott mértékű
jegybanki tartalékok az ezredfordulót követően. E dollármilliárdok
jelentős részét pedig amerikai államkötvényekben tartják ahelyett,
hogy engednék a jüan dollárral szembeni
felértékelődését – ami ezáltal csökkentené Kína exporttöbbletét az USA
irányában –, enyhítve a folyó fizetési mérlegekben kialakult
feszültségeken. Az alapvető probléma azonban az, hogy a két ország
között kialakult fizetési egyensúlytalanság forrása nem csupán az
egymással folytatott kereskedelem. Az érem másik oldalán
a tőkeáramok, azaz tőkemérlegek7 alakulása
és más makroökonómiai változók állnak.
Az Egyesült Államok és Kína
tőkemérlegének egyensúlytalansága
A folyó fizetési mérleg egyenlege konvencionális esetben a tőkemérleg
tükörképeként jelenik meg. Az USA esetében a képlet többé-kevésbé
érvényesül is, hiszen a folyó fizetési mérleg hiányát a tőkemérleg
pozitívuma hozza egyensúlyba.8 Mint a
2. táblázatból látható, Kína esetében
„rejtéllyel” állunk szemben, hiszen mind a két oldalon pozitív szaldót
figyelhetünk meg. A táblázat legutolsó adatsora, Kína jegybanki
tartalékainak 2008-as évi növekedése – amely növekmény jelentős
hányada amerikai államkötvényekbe vándorol –, képezi azt a tételt a
nemzetközi fizetési mérleg sorain belül, amely egyensúlyt teremt Kína
folyó fizetési és tőkemérlegének sorai között.
Az amerikai tőke- és fizetési mérleg 2008-as évi
adatait elemezve figyelemre méltó az a tény, hogy az amerikai
tőketulajdonosok nettó nemzetközi tőkebefektetési pozíciója (nettó
tőkekiáramlás) az egy évvel korábbinak az 1%-ára, közel nullára
csökkent, s a külföldieknek az Egyesült Államok felé kialakult nettó
pozíciója (nettó tőkebeáramlás) is nagyot zuhant, a 2007-es évi
egynegyedére! A kiáramló tőke ilyen nagymértékű esése azzal
magyarázható, hogy az amerikai magánbefektetések a pénzügyi válság
okozta kockázatkerülő befektetői környezet következtében, az elmúlt
fél évszázadban először, nem az országból ki, hanem visszafelé
áramlottak, elsősorban a bankok, befektetési társaságok hiányainak
betömése céljából, részben pedig biztosabb befektetési lehetőségeket
keresve.
Az Egyesült Államokba beáramló tőkével azonban van
egy nagy probléma. Mégpedig az, hogy a tőke egyre növekvő hányadát a
külföldi jegybankok tartalékolási célú államkötvény-vásárlásai
képezik. Ez különösen igaz Kína esetében, ahol
2007-ben 461,9 milliárd dollár, 2008-ban pedig 418,9 milliárd dollár
értékben növekedett a hivatalos jegybanki tartalékok
mértéke. Ezen adatok szerint az USA tőkebeáramlását és a
tőkemérlegének többletét – és ezáltal a külföldi finanszírozási
igényét – többnyire a kínaiak által eszközölt amerikai
államkötvény-vásárlások finanszírozzák, ami növekvő veszélyt jelent
Amerikára nézve.9 Abban az esetben, ha az
amerikai államkötvényekbe fektető külföldi monetáris hatóságok
megelégelnék a kihelyezéseik igen alacsony hozamát,10
és ezzel felhagynának a további államkötvény-vásárlásokkal, akkor az
drasztikus és visszafordíthatatlan következményekkel járna a
világgazdaság egészére. Egy ilyen szcenárió Miranda Xafa (2007)
szerint kényszerű kiigazítási folyamatot vonna maga után, mely
dolláreszközök masszív eladásához, az USA kamatlábának szárnyalásához
és végül az amerikai gazdaság „mélyrepüléséhez” vezetne – ami maga
után vonná a világgazdaság recesszióját. Michael M. Philips (2008) is
úgy véli, hogy ez a fajta függőségi viszony óriási kockázatot jelent a
világ legnagyobb adósára, az Egyesült Államokra nézve. Szerinte közel
sincs kőbe vésve az amerikai államkötvények végtelen likviditása,
továbbá a biztos hozamokat garantáló előnye. Azt is hozzáteszi még,
hogy az elmúlt években kialakult közgazdasági vita, melynek keretében
kérdésként vetődött fel a dollár tartalékvaluta szerepének
fenntarthatósága, tovább növeli a kételyeket a dollár jövőbeli
tartalékvaluta szerepkörével kapcsolatban. Mindezek mellett John Tatom
(2008) is azzal érvel, hogy Amerika szemszögéből nem a folyó fizetési
mérleg hiánya a legnagyobb egyensúlytalanságot okozó tényező. A
legégetőbb feszültséget a tőkeáramok megfordulása és a dollártól való
elfordulás lehetősége jelenti. Az sem mellékes, hogy ha Kína
felfüggesztené a dollárvásárlásait, akkor az a jüan dollárral szembeni
azonnali nominális árfolyam-erősödését váltaná ki, ami rövid távon az
infláció elszabadulásával, a hazai beruházások elmaradásával és a
dollárgyengülés eredményeként negatív vagyonhatással járna, ami
kétségkívül a makrogazdasági egyensúly felborulásához vezetne.
Hasonló eset játszódott le a japán
gazdaságban az 1970-es években (Gábor, 2009a). Korunk világválsága
azonban ismét az amerikai túlköltekezést tükröző fizetési mérleg nagy
hiányának veszélyére hívta fel a figyelmünket. Ez ugyanis nagyobb
veszélynek bizonyul, mint a fentebb leírt problémakör – miszerint Kína
és a hozzá hasonlóan nagy többlettel rendelkező gazdaságok
elfordulnak az amerikai értékpapírpiacoktól.11
A 2. ábrán az USA
tőkeáramlásainak alakulását láthatjuk az 1960-as éveket követően.
Amerika a 80-as évek eleje óta nettó tőkeimportőr, s ez még akkor is
így lenne, ha az adatsorok nem tartalmaznák a külföldi jegybankok
által vásárolt államkötvények állományát. A tőkemérleg többletében az
ezredfordulót követően figyelhető meg szignifikáns növekedés, pont
akkortól, amikortól az amerikai importtöbblet és fizetésimérleg-hiány
Kína felé nagy méreteket kezdett ölteni, s a kínai monetáris hatóságok
amerikai államkötvényekbe kezdték fektetni a kínai devizapiacon
felvásárolt dollárokat.
Kína tőkemérlege és devizatranzakciói
A Kínába beáramló és kiáramló tőke a GDP arányában mérve a legtöbb
országénál nagyobb. A tőkebeáramlás nagysága azért is kimagasló, mert
a kedvező munkaerőköltségek és az ország kereskedelmi nyitottságának
növekvő mértéke egyre több külföldi működő tőkét (továbbiakban FDI –
Foreign Direct Investment) vonz a gazdaságba. Az FDI-beáramlás
2006-ot követően ugrott meg szignifikánsan, amikor
az előző évhez képest 177%-kal növekedett az értéke. Kína ezzel a
feltörekvő országokba áramló külföldi működőtőke egyharmadát, a
feltörekvő Ázsiába áramlónak pedig több mint a 70%-át szívja fel
(Cappiello – Ferrucci, 2008). E hirtelen növekedés hátterében
feltételezhetően a tőkemérleg kiáramló tételeire vonatkozó
korlátozások 2007-es enyhítése és a jüan felértékelődése állhat.12
Egy olyan országba, mint az Egyesült Államok, ahol nem, vagy csak
csekély mértékben lehetünk kormányzati vagy jegybanki intervenciónak
szemtanúi, és ahol a monetáris hatóságok aktív devizapiaci
tartalékolási politikát nem folytatnak, ott a tőkemérleg többlete a
fizetési mérleg egyensúlyát megteremtő tényező. Kínától eltérően az
amerikai pénznem, a dollár szabadon lebeg, így az amerikai jegybank
szerepét betöltő Federal Reserve (továbbiakban FED) helyett a piaci
erők egyensúlyozzák ki a fizetési mérleget.
Kína esetében azonban a tőkemérleg közel sem
mondható az egyensúly zálogának, mint ahogy látható a 2.
táblázatból. A 2004-es évet követően, a tőkemérleg egyes
tételeinek lassú, de óvatos
|
|
liberalizációs lépéseivel, a kínai megtakarítók
növekvő arányba helyezték ki vagyonukat külföldre. Mindazonáltal az
FDI által vezérelt külföldi tőkebeáramlás még így is
meghaladta a tőkekiáramlás mértékét, noha 2006-ban az egyenleg
megközelítette a zéró szintet. Mivel a piac egyensúlyt teremtő
mechanizmusa nem működik Kínában, ezért a kínai jegybank, a PBC
devizapiaci intervenciója és dollárfelhalmozása az egyensúly
kulcstényezője. Ez a fajta intervenciós politika még
az 1994 és 2005 közötti időszak fix árfolyamrendszerének káros és
járulékos maradványa napjaink ún. menedzselt lebegtetett
árfolyamrendszerében.13 Kína fizetési
mérlegében tehát az a fajta klasszikus merkantilista felfogás
érvényesül, amely szerint az ország a biztonság növelése érdekében
hatalmas jegybanki tartalékokat halmoz fel, amelyet aztán arany- vagy
devizavásárlásra fordít. A hivatalos jegybanki tartalékok alakulását a
3. ábra szemlélteti, a főbb forrásaival,
azaz a folyó fizetési és a tőkemérleg egyenlegének alakulásával
együtt. A PBC évről évre egyre gyorsabb ütemben növeli a hivatalos
tartalékok mértékét a GDP arányában, annak ellenére, hogy a kínai
gazdaság az elmúlt évtizedben átlagosan 10%-al gyarapodott évente!
Mindezek következtében haladja meg napjainkra a jegybanki tartalékok
mértéke a 2,399 milliárd dollárt! Ez az összeg – összehasonlításképpen
– Kína 2008-as bruttó nemzeti össztermékének 55%-a, míg az amerikai
GDP-nek 16,6%-a. Bár a 3. ábra arra engedhet következtetni, hogy a
növekvő tartalékok forrása a folyó fizetési mérleg többlete volt,
különösen 2004-et követően, az igazság azonban az, hogy a tőkemérleg
egyenlegének majdnem hasonló szerepe van e változásban. Ha egy ország
devizatartalékának nagyságát akarjuk megítélni, akkor arra jó
kiindulási alap a gazdaság külföldi fizetési kötelezettségeinek
számbavétele. Az elemzők legtöbbször azt vizsgálják, hogy az
importbeszerzésre fordított összeg és a devizatartalékok nagysága
hogyan viszonyul egymáshoz. A konvencionális nézet szerint egy
gazdaság akkor ellenálló a külföldi sokkokkal szemben, ha
devizatartalékainak mértéke három–négyszeresen haladja meg az egyhavi
import biztosításához szükséges összeget. Kína tartalékainak a mértéke
viszont akkora, hogy külső források bevonása nélkül is majdnem két
évig képes lenne fedezni az áruk, szolgáltatások és eszközök
importjának költségeit. A GDP 50%-át meghaladó értékkel (a jegybanki
tartalékok mennyiségét és arányát tekintve) Kína az első a világon
(Tatom, 2008).
Kína és Amerika pénzügyi elszámolása
Ha visszatekintünk a 2. táblázatra, akkor azt láthatjuk, hogy
2008-ban az USA-ból Kínába mindösszesen csupán 12,3 milliárd dollár
tőke áramlott, addig az ellentétes irányba 443,2 milliárd dollár
mozgott. E nagy aránytalanság kialakulásához amerikai oldalról a saját
hiányok fedezése, a csökkenő kereslet miatt a beruházások visszaesése
és a pénzügyi világválságok során természetes kockázatkerülő
magatartás, a másik oldalról pedig a növekvő amerikai
államkötvény-vásárlások járultak hozzá. A Kínából az USA-ba áramló
tőke nagyságát tekintve az említett 2. táblázat adatsorai
félreértelmezhetőek lehetnek. Az eltérés abból
adódhat, hogy míg a kínai tőkekiáramlás 121,1 milliárd dolláros értéke
a tartaléknövekedést, nevezetesen az amerikai
államkötvény-vásárlásokat nem tartalmazza, addig az Egyesült Államok
adatsora igen. Ez pedig a már fentebb említett problémát erősíti.
Nevezetesen azt, hogy a kínaiak kevés megtakarítást helyeznek ki
külföldre, míg a PBC-n keresztül hatalmas mennyiségű
tőke áramlik az amerikai állampapírpiacokra.14
Lehetséges megoldások
A nemzetközi pénzügyi feszültségek feloldása érdekében mindenekelőtt a
probléma azonosítására van szükség. Ez pedig – a kínai oldalt
vizsgálva – a PBC egyre növekvő és intenzív amerikai
államkötvény-vásárlásai és ezáltal a jegybanki tartalékok folyamatos
növekedése,15 ami a kínai kettős
külgazdasági többlet egyensúlyát igyekszik megteremteni. A legtöbb
amerikai szakirodalmi forrás szerint a „legjobban” járható útnak az
tűnik, ha a kínai valuta árfolyamát a piaci erőkre hagyva
felértékelnék, ami az USA-ba áramló kínai exportcikkek
árszínvonal-növekedésén keresztül visszafogná az amerikai importot
Kínából. Ez javítaná Amerika folyó fizetési mérlegének egyenlegét,
csökkentené a kínai dollárfelvásárlásokat – azon keresztül pedig az
államkötvények keresletét –, és végül szűkítené a kínai pénzkínálatot,
visszafogva ezáltal az inflációt. Tatom (2008) szerint azonban ebben
az esetben nem történne különösebb változás az amerikai folyó fizetési
mérleg hiányának tekintetében. Egy ilyen eset ugyanis azt
eredményezné, akár már rövid távon is, hogy az olcsó kínai termékek
importját Kína versenytársainak termékeivel cserélnék fel. A jüan
felértékelése tehát nem lenne különösebb hatással az USA kereskedelmi
egyenlegére. A másik oldalon azonban felvetődik a kérdés, hogy a
dollárral szembeni felértékelődés miatti negatív vagyonhatás valóban
kiváltana-e egy olyan lépést a központi bank, a PBC részéről, amely a
dollárfelvásárlás felfüggesztésével, avagy a meglévő dollártartalékok
leépítésével járna. Egy ilyen eset a dollár és az amerikai gazdaság
már többször említett mélyrepülését eredményezhetné.
Morris Goldstein és Nicholas R. Lardy (2008) is
borúlátó a jüan hirtelen felértékelésével kapcsolatban. Annak
ellenére, hogy egy ilyen szcenárió az egyik oldalon csökkentené a
kínai folyó fizetési mérleg többletét, a dollárfelvásárlási kényszert,
a pénzkínálatot és azon keresztül az inflációt, mégis drasztikus
következményekkel járna. A másik oldalon ugyanis negatívan hatna a
relatív árváltozáson keresztül az exportszektor teljesítményére, és
ezáltal növelné a munkanélküliek számát, továbbá – s ez vizsgálatunk
szempontjából kiemelten lényeges –, spekulatív tőke, vagy más néven
forró pénz beáramlását eredményezné a kínai gazdaságba. Ebben az
esetben tovább „romlana” a tőkemérleg egyenlege, még nehezebbé válna a
monetáris politika mozgástere, és egy olyan inflációs környezet jönne
létre, amely magában rejtené a jövőbeli hirtelen tőkemenekülés, és a
valutaválság lehetőségét – mint korábban az 1997–98-as ázsiai
krízissorozat alatt megfigyelhettük.
Lorenzo Cappiello és Gianluigi Ferrucci (2008) úgy
látják, hogy a nemzetközi feszültség feloldása érdekében Kínának a
tőkemérleg tételeire vonatkozó korlátozások feloldására, továbbá egy
sokkal rugalmasabb árfolyamrendszer bevezetésére van szüksége. Ronald
McKinnon és Günther Schnabl (2008) szerint a jüant az 1994 és 2005
közötti fix árfolyamrendszerhez hasonlóan, egy kezdetben szűk (±
0,3%-os) – később egyre szélesedő – árfolyamcsatornába kellene
szorítani, amely stabilizálhatná az árfolyamot. Mindehhez persze arra
lenne szükség, hogy a külföldi felértékelési nyomás megszűnjön. Egy
ilyen sávos árfolyamrendszer mellett a PBC felhagyhatna a
dollárvásárlással a devizapiacon.
Kína folyó fizetési mérlegének tételeit hosszas
előkészítés után 2007 februárjában liberalizálták, így a deviza
szabadon áramolhat az országhatárt átlépve a kereskedelem
ellentételezéseként. A tőkemérleg tételeire azonban némi lazítástól
eltekintve ugyanez még nem mondható el. A 2. táblázatban
látható alacsony kínai tőkekiáramlás oka pedig mindenképpen a
korlátozásokban keresendő. A tőkekiáramlás tételeire vonatkozó tilalom
feloldásával minden bizonnyal hosszabb távon csökkenne a nettó
tőkebeáramlás mértéke, ezáltal a jegybanki devizatartalékok
felhalmozódásának dinamizmusa, így valószínűleg a nettó tőkebeáramlás
nettó tőkekiáramlásba fordulna át. A csökkenő devizafelhalmozás pedig
enyhítené a nyomást a monetáris túlkínálaton és az infláción. Ám
ameddig a kínai adminisztráció nem hagy fel a bankok hitelezési
gyakorlatának ellenőrzésével és a piaci viszonyokat figyelmen kívül
hagyó kamatpolitikájával, addig a pénzpiac harmonikus működése
valószínűtlenné válik. A tőkeáramlás túlzott szabályozottságával Kína
pénzügyi rendszerére az elnyomottság és az alulfejlettség jellemző,
ami a hosszú távú növekedés elsődleges akadálya.
Konklúzió
Az USA és Kína között kialakult kereskedelmi egyensúlytalanság nem
jelentene égető problémát olyan esetben, ha tőkemérlegük a folyó
fizetésimérleg-hiányokat vagy -többleteket kiegyensúlyozná. Míg
Amerika esetében ez megtörténik, Kína esetében közel sem. Kína folyó
fizetésimérleg-többletével szemben joggal elvárható lenne, hogy
tőkemérleghiány álljon, ám a tőkemérleg tételeire vonatkozó kínai
tőkeszabályozások ezt nem teszik lehetővé. Mindezek következtében a
kínai jegybank az export eredményeként a beáramló dollármilliárdokat
felvásárolja, alacsony árfolyamon tartva továbbra is a kínai valuta
árfolyamát. Véleményem szerint a fesztültség feloldása a tőkemérleg
tételeinek liberalizálásával képzelhető el. E folyamat során a
megnövekedett tőkekiáramlás deficitessé tenné a tőkemérleg egyenlegét,
amely így a folyó fizetésimérleg-többlet ellensúlyaként megteremtené a
nemzetközi egyensúlyt. Egy ilyen esetben pedig megszűnne a kínai
jegybank dollárfelvásárlási kényszere, sőt, a jüan árfolyamának a
lebegtetési sávban tartása érdekében akár dolláreladásokra is
kényszerülhetne. Sokak véleményével szemben szerintem ez nem jelentené
az amerikai gazdaság külső – kínai – finanszírozásának az elapadását.
Az amerikai állampapírpiacra áramló kínai tőkét ugyanis a kínai
magánszektor portfólió beruházásai váltanák fel, ami az amerikai
gazdaság szempontjából mindenképpen kedvezőbb lenne. Láthatjuk tehát,
hogy a megoldás kulcsa a tőkekiáramlás tételeire vonatkozó
szabályozások fokozatos leépítésében rejlik. Mindazonáltal,
tekintettel a fokozatosság és az óvatosság jegyében a liberalizációs
lépések hosszú – harmincéves – időtartamára, találgatásokba nem
bocsátkoznék a tőkemérleg teljes liberalizációjának időpontjával
kapcsolatban. Mindenesetre a globális egyensúlytalanság csökkentése az
amerikai magánszektor részéről is megköveteli majd a korrekciót.
Kulcsszavak: Kína, Egyesült Államok, folyó fizetési mérleg,
tőkemérleg, egyensúlytalanság, tőkeáramlás, dereguláció
IRODALOM
Cappiello, Lorenzo – Ferrucci, Gianluigi
(2008): The Sustainability of China’s Exchange Rate Policy and Capital
Account Liberalisation. ECB Occasional Paper Series, No 82, March
2008.
Gábor Tamás (2009a): Kína
árfolyampolitikájáról alkotott eszmék vagy téveszmék: valóban káros az
alulértékelt jüan a globális gazdaság egésze szempontjából? Pénzügyi
Szemle. 2–3,
Gábor Tamás (2009b): Nézetek a globális
egyensúlytalanságról: fenntartható vagy fenntarthatatlan pályán van-e
a világgazdaság? In: Botos Katalin (szerk.): Idősödés és globalizáció.
Tarsoly, Budapest
Goldstein, Morris – Lardy, Nicholas R.
(2008): China’s Currency Needs to Rise Further. Financial Times. 23
July.
International Monetary Fund, International Financial Statistics (IMF
IFS),
WEBCÍM >
McKinnon, Ronald – Schnabl, Günther
(2008): China’s Exchange Rate Impasse and the Weak U.S. Dollar. CESifo
Working Paper No. 2386, September 2008.
U.S. Bureau of Economic Analysis: U.S.
International Transactions Accounts Data 2008.
WEBCÍM >
Phillips, Michael M.(2008): Capital Flow
from Emerging Nations to U.S. Poses Some Risks. The Wall Street
Journal. 23 June.
State Administration of Foregin Exchange
(China): China’s Balance of Payments Maintained a Twin Surplus in
2008.
WEBCÍM >
Tatom, John (2008): Imbalances in China
and U.S. Capital Flows. Networks Financial Institute Working Paper
2008-WP-14
Xafa, Miranda (2007): Global Imbalances
and Financial Stability. Journal of Policy Modeling. 29, 783–796.
LÁBJEGYZETEK
1 A folyó fizetési mérleg
egy ország lakosainak a külfölddel lebonyolított összes gazdasági
ügyleteinek nyilvántartására szolgáló nemzetközi fizetési mérleg. Az
egyik oldalára a beáramló külföldi valutás, a másikra a kiáramló
külföldi valutás ügyletek kerülnek.
<
2 A tőkebeáramlás növeli a
nemzeti pénznem iránti keresletet és ezzel annak árfolyamát. A magas
árfolyam egyrészt fékezi az exportot – mert a termelő a kivitt áruja
után járó devizabevételéért viszonylag kevesebb hazai pénzt kap –,
másrészt inflációt generál.
<
3 A cikk írásakor a
legutolsó erre vonatkozó adatot 2009. decemberében adták közre a kínai
hatóságok.
<
4 Azt azonban itt
megjegyezném, hogy az amerikai lakosság nem azért fogyaszt többet,
mint amennyit megtehetne, mert Kína „korlátlan” tőkefinanszírozást
nyújt (tolóhatás). Pont fordítva kell elképzelni. Az említett
túlfogyasztás és a rendkívül alacsony megtakarítási ráta eredményezte
azt, hogy az amerikai költségvetés és így közvetetten az amerikai
gazdaság Kína finanszírozására szoruljon (húzóhatás).
<
5 A csökkenés elsődleges
oka a 2007-es amerikai másodlagos jelzálogpiaci válság miatt
bekövetkezett forrásbeszűkülés és hitelszűke, majd a globális kereslet
– 2008 őszétől kiteljesedő reálgazdasági válság okozta – kényszerű
zsugorodása, amely legnagyobb mértékben az amerikai gazdaság
teljesítményét érintette.
<
6 Érdekes és meglepő lehet
az a tény, hogy Kína exporttermékeinek nagy részét a transznacionális
vállalatok kínai telephelyein gyártott termékek adják.
<
7 A továbbiakban
tőkemérleg alatt az összevont pénzügyi- és tőkemérleget fogom érteni,
tehát a működő tőkét (termelő tőkét), a portfólió (értékpapír- és
részvény-) befektetéseket és nemzetközi kölcsönöket együtt.
<
8 A statisztikai és egyéb
mérési hibáktól itt eltekintek.
<
9 Az USA-ban 2007-ben a
külföldiek tulajdonában lévő nettó hivatalos jegybanki
tartalékeszközök 480,9 milliárd dollárral, míg 2008-ban közel
ennyivel, 487 milliárddal gyarapodtak – ezen belül amerikai
államkötvények 2007-ben 269,8 milliárd dollár, 2008-ban pedig 543,5
milliárd dollár értékben kerültek külföldiek tulajdonába.
<
10 2010. március 1-jén az
egy hónapos államkötvény hozama 0,06%, a kétévesé 0,91%, a tízévesé
pedig 3,80% volt.
<
11 Arról, hogy miért nem
szabadulnak meg a dollárkövetelésektől, és miért vásárolnak újabb sok
dollármilliárdnyi amerikai állampapírt, lásd Farkas Péter e blokkban
szereplő dolgozatát.
<
12 A tőkemérleg kiáramló
tételeire vonatkozó korlátozások feloldása rövid távon a tőkekiáramlás
megnövekedésével jár, mint ahogy az a 3. ábrán látható. Hosszú távon
azonban a külföldi befektetők bizalmának növekedésével a nettó
tőkebeáramlást erősíti.
<
13 Menedzselt
árfolyamrendszernél az árfolyam naponta csak egy előre meghatározott
sávban mozoghat.
<
14 Megjegyzem, hogy Kína
hivatalos jegybanki devizatartalékának 2008. évi 418,9 milliárd
dolláros növelése nem kizárólag amerikai államkötvény-vásárlásokkal
valósult meg. Kína devizatartaléka ugyanis a dolláreszközökön kívül
más, így euró- és jen-alapú eszközöket is tartalmaz. Ennek
összetételéről azonban a PBC nem közöl információkat. Mindenesetre az
amerikai adatsorokból arra lehet következtetni, hogy Kína hivatalos
tartalékainak a döntő hányada amerikai államkötvényekben halmozódott
fel.
<
15 Fontosnak tartom
aláhúzni itt is, hogy az nemzetközi pénzügyi feszültségek
kialakulásáért az USA túlköltekező, fogyasztói, felelőtlen
gazdaságpolitikája és az elégtelen szabályozási környezete épp így
hozzájárult. Ez azonban nem témája e cikknek.
<
|
|