Bevezetés
A közgazdaságtudomány egyik legtöbbet kutatott területe a gazdasági
növekedés, a gazdasági fejlődés mibenléte és meghatározó tényezői. A
klasszikus, a tőke és a munka kombinációjára épülő Solow-modell
azonban a növekedésnek csak kisebbik részére adott magyarázatot
(Solow, 1956). A későbbi elméletek többek között az innovációt és a
tanulást építették be a modellbe (Romer, 1990), mások az intézmények
szerepére helyezték a hangsúlyt (Alesina – Rodrick, 1994; Acemoglu et
al., 2005). Amellett, hogy a makrogazdasági növekedés mikroökonómiai,
vállalati szintű megalapozásának az igénye már az 1980-as években
felmerült (Lucas, 1988), az egyéni és intézményi tényezőket kombináló
modell és empirikus elemzések máig hiányoznak.
Bár Joseph Schumpeter (1934) már régen rámutatott
arra, hogy az innováció és a vállalkozás a gazdasági fejlődés kritikus
elemei, a közgazdaságtan fő irányzata erről hosszú ideig nem vett
tudomást. A 2000-es években aztán többen kezdtek el foglalkozni a
vállalkozásnak a gazdasági fejlődésben és a gazdasági növekedésben
betöltött szerepével (Harper, 2003; Acs, 2006; Carree – Thurik, 2002).
Csupán az elmúlt években kerültek kifejlesztésre a tudás spillover és
a tudás filter elméletek, amelyek a Romer-féle endogén növekedési
modell vállalkozói oldalú kiterjesztése révén kísérlik meg magyarázni
a gazdasági növekedést és fejlődést (Acs – Plummer, 2005; Acs et al.,
2007).
A gazdasági növekedést elősegítő gazdaságpolitika
hosszú időn keresztül a vállalkozói aktivitás fokozására, a
vállalkozásindítások könnyítésére fókuszált. A vállalkozáskutatás
egyik prominens alakja, Scott Shane egy nemrégen megjelent cikkében
éppen azt taglalta, hogy mennyire téves a vállalkozói aktivitás
mindenáron történő növelésére helyezni a hangsúlyt a magas minőségű,
nagy növekedési potenciálú vállalkozásindítás elősegítése helyett
(Shane, 2009).
Tanulmányunk az eddigi matematikai modellezésen alapuló kutatásoktól
eltérően, más oldalról próbálja új megvilágításba helyezni a
vállalkozás és a gazdasági fejlődés közötti kapcsolatot, mégpedig egy
komplex vállalkozást mérő mutató, a Globális Vállalkozói Index (GEI)
megalkotása révén. Úgy véljük, hogy az index az egyéni és az
intézményi tényezők kombinálásával alkalmas arra, hogy magyarázza a
gazdasági fejlődést, és éppen a Shane által vázol követelményeknek
megfelelő gazdaságpolitikai javaslatokat tehessünk.
A vállalkozási tevékenység és mérései
A vállalkozás és a gazdasági növekedés kapcsolatának elemzéséhez meg
kell határozni, mit is értünk vállalkozás alatt. A vállalkozás olyan
tevékenység és magatartási forma, amely kapcsolatban áll az új
szervezeti egység létrehozásával, az innovációval, a nem rutinszerű
döntéshozatallal és a profitorientációval (Wennekers – Thurik, 1999).
A vállalat pedig a vállalkozási tevékenység szervezeti kereteként
definiálható (Chikán, 2008). Ennek következtében a kisebb méretű
cégek, összefoglalóan a kis- és középvállalatok sem azonosak a
vállalkozással (Román, 2006).
Bár az elmúlt két évtizedben számos mérőszámot
alkalmaztak a vállalkozás mérésére, jelenleg sincs egy általánosan,
szakmai konszenzussal elfogadott változat. Az OECD által gyűjtött
önfoglalkoztatási adatokat, vagy a Flash Eurobarometer hasonló jellegű
felméréseit a vállalakozói szándékok és attitűdök méréséhez
használják. Vállalatdemográfiai adatokat új vállalkozásokról, illetve
megszűnésekről rendszeresen közöl az EUROSTAT és a European
Observatory. Az elmúlt években a Világbank kezdett hozzá vállalati
adatok gyűjtéséhez, amelyet vállalkozói indexként is interpretálnak.
Az OECD kezdeményezésére a 2000-es évek közepén
indult el a Vállalkozói Indikátorok Program, amely a strukturális
indikátorok, a vállalkozói teljesítmény, a vállalkozói hatások, és a
vállalkozást befolyásoló tényezők több mint negyven változóját
azonosította. Probléma, hogy az adatok csupán kevés, 19–32 ország
esetében állnak rendelkezésre, és bár kidolgozásra került egy elméleti
modell is (Ahmad – Hoffman, 2007), komplex indexet nem alakítottak ki.
Sokat vitatott a jelenleg legáltalánosabban
alkalmazott vállalkozó indikátor, a Global Entrepreneurship Monitor
(GEM) által alkalmazott korai fázisú vállalkozói index (TEA), amely az
mutatja, hogy egy adott ország 18–64 éves munkaképes korban levő
lakosainak hány százaléka van a cégalapítás fázisában, vagy
tulajdonosa egy 3,5 évnél fiatalabb cégnek. Problematikus, hogy –
hasonlóan az önfoglalkoztatáshoz – a fejlődő dél-amerikai és ázsiai
országok vezetik a rangsort, azaz Bolívia, Peru vagy Angola
vállalkozóibb, mint az USA, Ausztrália vagy a skandináv országok. A
TEA aktivitási indikátor mellett a GEM számos más mutatót is
konstruált az elmúlt évek során az attitűdök, a finanszírozás, a
növekedés és az innováció adatait felhasználva, azonban ezen adatok
egy mutatóban történő egyesítésére nem történt kísérlet (Bosma et al.,
2008).
A bemutatott vállalkozói mutatókkal kapcsolatos
problémák egy része a vállalkozás eltérő meghatározására vezethető
vissza (Wennekers – Thurik, 1999). Másrészt, a vállalkozáskutatók egy
része ragaszkodik az egyszerű vállalkozói mutatókhoz, de a jelenlegi
mérőszámok csak a vállalkozás egy-egy aspektusát, jellemzően az
aktivitást ragadják meg. Ezáltal nagyon különböző teljesítményű
„vállalkozások”, például a perui földműves és a Szilícium-völgyi
csúcstechnológiás fejlesztő kerülnek egy kalap alá. Ne felejtkezzünk
el arról sem, hogy a vállalkozás nem csak pozitív jelenség lehet. Az
illegális kábítószerek forgalomba hozatala vállalkozói módszerekkel
történik, mégsem nevezhetjük társadalmi szempontból hasznosnak. A
fekete- és a szürkegazdaságban tevékenykedő vállalkozó sem tekinthető
társadalmilag konstruktívnak, hiszen nemcsak, hogy adót nem fizet, de
a legális vállalkozások esélyeit is rontja. A vállalkozók egy része
pedig erőfeszítést tesz annak érdekében, hogy innováció és megújulás
helyett monopolhelyzetbe kerüljön, vagy állami támogatásokhoz jusson
(Baumol, 1990).
A vállalkozók magatartását és a vállalkozások
teljesítményét alapvetően befolyásolja az intézményi környezet, amely
hatással van arra is, hogy a vállalkozás társadalmilag konstruktív
vagy netán kifejezetten romboló, destruktív módon működik. Az alacsony
intézményi fejlettségű országok esetében a magas szintű vállalkozói
aktivitás társadalmilag jórészt nem hasznos, ugyanakkor az intézményi
rendszer fejlődésével a vállalatok hatékonysága is növekszik. A
fejlett intézményi infrastruktúrával rendelkező országok esetében
lehet, hogy kevesebb cég van, viszont ők jórészt társadalmilag hasznos
vállalkozói tevékenységet végeznek. Az eddigi vállalkozói mutatók nem
vették figyelembe az ilyen intézményi környezetből fakadó
különbségeket. Ugyanakkor a vállalkozások környezeti, intézményi
feltételeit vizsgáló indexek – a Világgazdasági Fórum Globális
Versenyképességi Indexe, a Világbank Vállalkozásalapítás könnyűsége
indexe vagy a Heritage Alapítvány Gazdasági Szabadság Indexe – nem
tartalmaz egyéni vagy vállalati szintű változókat.
További probléma a vállalkozás és a gazdasági
növekedés közötti kapcsolat iránya. Ameddig az önfoglalkoztatási
adatokat vizsgálva az a kép alakul ki, hogy a vállalkozói aktivitás a
gazdasági fejlettség függvényében csökken, leginkább egy „L” alakkal
jellemezhető (Carree et al., 2007), addig a TEA „U” alakú összefüggést
mutat, azaz a kezdetben csökkenő vállalkozói aktivitás a gazdasági
fejlődés későbbi fázisában növekedésnek indul (Acs, 2006). A
közgazdaságtan meghatározó elméletei viszont a vállalkozás és a
gazdasági fejlődés között egy „S” alakú, alapvetően növekedő
tendenciát implikálnak.
A Globális Vállalkozói Index (GEI)
képzése és alkalmazása
Ha egy új, széles körben alkalmazható vállalkozói mutatót szeretnénk
kifejleszteni, akkor legalább három alapkövetelménynek kell
megfelelni: (1) az index legyen multidimenzionális, azaz fejezze ki a
vállalkozás komplex természetét, (2) tartalmazzon a puszta mennyiségi
változók mellett a minőségi különbségeket is kifejező indikátorokat
is, (3) mind az egyéni mind pedig az intézményi, környezeti
feltételeket számszerűsítő változókat foglaljon magába. Ezen
követelményeknek megfelelően került kialakításra a Globális
Vállalkozói Index (GEI), amely a vállalkozói attitűdök, a vállalkozói
aktivitás és a vállalkozói aspirációk kombinációjaként határozható
meg. A módszer teljes és részletes leírása Zoltan J. Acs és Szerb
László (2009) cikkében található meg, itt csupán az indexképzés
legfontosabb lépéseit emeljük ki rövidített formában.
A vállalkozói attitűdök egy ország lakosságának vállalkozással
kapcsolatos általános attitűdjeit mutatják mint a lehetőségek
észlelési képessége, a vállalkozásalapítás-indítási készségek megléte,
a vállalkozás létrehozásával kapcsolatos kockázatviselési hajlam, a
vállalkozó személyes ismerete, és a vállalkozók társadalmi státuszának
értékelése. Ezen attitűdök nem csupán azért fontosak, mert az ezekkel
rendelkező személyek inkább hajlamosak a vállalkozóvá válásra, hanem
mert fontos kapcsolati, pénzügyi, társadalmi támogatást nyújthatnak
akár a kezdő akár a már létező vállalkozásoknak is. A vállalkozói
aktivitást a magas minőségű új vállalatalapításként definiálhatjuk. Az
alindex figyelembe veszi a lehetőség motiválta vállalkozásindítást, a
magas és közepes technológiai szektorba tartozást, a vállalkozó
iskolázottsági fokát, és a (potenciális) verseny erősségét, ami egyben
a cég által kínált termék/szolgáltatás egyediségére is utal. A
vállalkozói aspiráció pedig a vállalkozó azon stratégiai
erőfeszítéseire reflektál, mint az új termék bevezetése, az új
technológiák alkalmazása, a magas növekedés, a nemzetköziesedés és a
formális/informális kockázati tőkefinanszírozás lehetőségei és
képességei.
A környezeti/intézményi változók bevitelére egy
egyedi módszert fejlesztettünk ki, amely az egymással kölcsönhatásban
álló interakciós változók logikáján alapul. Az ökonometriában
alkalmazott interakciós módszer lényege, hogy az egyes változók nem
egyenként, hanem egymással szoros kölcsönhatásban fejtik ki hatásukat.
Ennek megfelelően az egyes vállalkozói indikátorok
képzésekor a GEM-felmérés egyéni változóit
összeszorozzuk a megfelelő intézményi változóval. A 14 indikátorhoz
ugyanannyi intézményi változót használtunk fel. Az egyéni változók a
GEM reprezentatív felnőtt lakossági felméréséből az intézményi
változók külső forrásból származnak (lásd:
Melléklet).1 A megfelelően képzett
indikátorokat ezek után normalizáljuk 0 és 1 közé.
A következő probléma az, hogyan kombináljuk az
alindexek építőköveiként alkalmazott indikátorokat. Az alindexek
legtöbbször az indikátorértékek átlagaként kerülnek számításra.
Gyakran alkalmazott megoldás a faktorelemzés is. Ezen módszerek
hátrányai jórészt a gazdaságpolitikai javaslatok szempontjából
mutatkoznak meg. Az átlagszámítás üzenete, hogy teljesen mindegy,
melyik indikátort javítjuk, az ugyanolyan hatással lesz az alindex
értékére, azaz az indikátorértékek különbségei nem játszanak szerepet
az alindex értékeinek számítása során. A faktorelemzés pedig főleg az
egymással szoros kapcsolatban levő indikátorok kombinálására alkalmas,
azonban nem ad semmi útmutatót arra nézve, hogy melyik indikátort is
kellene növelni, hogy az index a legnagyobb mértékben javuljon.
A fenti problémák áthidalására olyan módszert
fejlesztettünk ki, amely figyelembe veszi a szűk keresztmetszeteket;
az alindexet alkotó indikátorok közötti abszolút különbségek mértékét.
A mérnöki tudományok területén gyakran alkalmazott elv, hogy a
rendszer egészének működését a leggyengébb láncszem határozza meg. Ez
a szempontja a minőség-ellenőrzést a középpontba állító 6-szigma
elméletnek (Nave, 2002). A leggyengébb láncszem tézisének
társadalomtudományokra való adaptálása során azonban figyelemmel kell
lennünk arra, hogy az egyes tényezők legalább korlátozottan, de nem
teljes mértékben helyettesíthetők egymással. Gyakori ez a felfogás a
pénzügyi rendszer hatékonyságának mérésénél is (Rajan – Bird, 2001).
Az általunk kidolgozott, a szűk keresztmetszetek
miatti büntetésnek (PFB) nevezett módszer tulajdonképpen a leggyengébb
láncszem elvének az alkalmazását jelenti: az egyes alindexen belüli
indikátorokat a legalacsonyabb indikátorértékhez igazítjuk. Az
igazított értéket úgy kapjuk meg, hogy a legalacsonyabb
indikátorértékhez hozzáadjuk az egy plusz az aktuális indikátorérték
és a legalacsonyabb indikátorérték különbségének természetes alapú
logaritmusát.
Legyen például egy ország egyik normalizált
indikátorértéke 0,60, és a legalacsonyabb indikátor értéke 0,40. A
különbség 0,2, és ennek megfelelően az igazítás értéke ln (1+0,2) =
0,18. A szűk keresztmetszetért történő büntetés utáni igazított érték
így 0,40 + 0,18 = 0,58 lesz az eredeti 0,60 helyett. Ha a
legalacsonyabb indikátorérték csupán 0,2, akkor az igazítás mértéke ln
(1+0,4) = 0,34, az igazított érték pedig 0,2+0,34 =0,54 lesz, azaz a
büntetés mértéke nő. A módszer nagy előnye, hogy analitikai, nem pedig
statisztikai alapokra épül, így nem érzékeny a mintaszám nagyságára.
Problémát jelenthet viszont, hogy a büntetés mértékével kapcsolatban
sem elméleti, sem empirikus kutatások nem állnak rendelkezésünkre.
Éppen ezért alkalmaztunk egy meglehetősen konzervatív, azaz relatíve
alacsony szintű büntetési tételt, ami az eredeti értékeket csupán
kisebb mértékben korrigálja. A módszer nem feltétlenül optimális,
azonban elméletileg és főleg a gazdaságpolitikai javaslatok
szempontjából jobb, mint a szimpla átlagszámítás vagy a faktorelemzés.
A szűk keresztmetszetek miatti büntetés elvének
fontos gazdaságpolitikai üzenete van. Ha a leggyengébb indikátort, a
szűk keresztmetszetet sikerül javítani, az pozitív
hatással lesz az alindex további indikátoraira, és ezen keresztül az
alindex értékére, végső soron pedig a GEI-indexre is. Ezzel szemben a
relatíve magas értékű indikátor javítása csak az adott indikátor
szintjét javítja, így összességében az alindex sokkal kisebb
emelkedése várható.
A GEI-index alakulását az egy főre jutó GDP
függvényében az 1. ábrán láthatjuk.
A GEI-index a GDP függvényében nagyjából lineárisan
növekszik, a harmadfokú polinom függvény a variancia mintegy 79%-át
magyarázza. A GEI-index a fejlettség függvényében teljesen más képet
mutat, mint az eddigi TEA-index „U”, illetve az önfoglalkoztatás több
országban tapasztalt „L” alakja. Az elméletek inkább
az életciklus-görbének megfelelő „S” alakot implikálnak, azonban a
gazdasági fejlettséggel növekvő GEI sokkal konzisztensebb a Paul Romer
nevével fémjelzett endogén növekedési modellel és a Schumpeter-féle
felfogással a gazdasági fejlődésről, mint az eddigi vállalkozási
mutatók. Az alábbi, 1. táblázat pedig az egyes országok
vállalkozói sorrendjét mutatja.
Az országok rangsorának élén a fejlett
észak-európai és az angolszász nemzetek találhatók. Két kisebb Európai
uniós ország, Dánia és Svédország vezeti a rangsort, majd egy
„kakukktojás”, a közepesen fejlett Új-Zéland következik. Az USA 4.
helye talán meglepetés, de az amerikaiak relatíve gyengén szerepeltek
az attitűdök esetében, amit kiváló aspirációs és aktivitásbeli
teljesítményük nem tudott ellensúlyozni. A TEA tekintetében az egyik
leggyengébben szereplő ország, Belgium a sokkal előkelőbb 12. helyen
található. A volt szocialista országok közül Szlovénia meglehetősen
kiegyensúlyozott teljesítménnyel szerepel a legjobban a 16. helyen, és
Csehország a 24. helyével is a fejlettséghez tartozó trendvonal felett
található. Magyarország 44. helye talán nem meglepetés, és összhangban
van versenyképességi indexünk alacsony értékeivel. Az EU nagy
országai, Franciaország (14) kivételével, az Egyesült Királyság (21),
Olaszország (23), Németország (29), Spanyolország (30) fejlettségükhöz
képest meglehetősen közepes teljesítménnyel a trendvonalon vagy kissé
alatta láthatók. Mindez talán magyarázatot adhat az EU lemaradására az
USA-val vagy a fejlődő ázsiai országokkal összevetve. Úgy látszik, az
EU nagy nemzetei jórészt még nem tették meg azokat a lépéseket,
amelyek a vállalkozói társadalom irányába vezetnek.
A rangsor végén találhatók a fejlődő országok, a
TEA éllovas Peru a még mindig relatíve jónak mondható 41. helyen.
Uganda, Ecuador, Bolívia, Irán, a Fülöp-szigetek, Venezuela vagy
Brazília helyezése teljesen összhangban áll fejlettségükkel.
Ugyanakkor Oroszország és Mexikó vállalkozói szintje a trendvonal
alatt található.
|
|
Magyarország vállalkozói
aktivitásának elemzése
Gyakran és joggal illetik kritikával azokat, akik egyetlen mutató
alapján próbálják értékelni az egyes országok teljesítményét. A
GEI-mutató csupán az egyes országok relatív helyezését mutatja, és
önmagában nem alkalmas arra, hogy vállalkozáspolitikai ajánlások
alapja lehessen. Nem a szuperindex, hanem az azt alkotó alindexek,
indikátorok, egyéni és intézményi változók, azok gyenge és erős
pontjai kell, hogy az elemzés középpontjába álljanak, és a
gazdaságpolitikai javaslatok alapjául szolgáljanak. A változók és
indikátorok változtatása esetében nyomon követhetjük
a GEI-index változását is. Eltérően az eddigi indexszámításoktól, a
PFB-módszertan alkalmazása miatt képesek vagyunk arra, hogy a szűk
keresztmetszetek felszámolására irányuló gazdaságpolitikai javaslatok
révén az index minél nagyobb növekedését érjük el. A következőkben
Magyarország példáján szemléltetjük és teszteljük a GEI-index
használhatóságát.
A 2. ábrán
Magyarország helyzete látható a GEI-index és a három alindex
eseteiben, összehasonlítva azzal a 63 országgal, amelyek a felmérésben
részt vettek. Magyarország a közepesen fejlett országok közé tartozik
mintegy 19 500 USD/fő GDP-vel (2007). Az ország átfogó vállalkozói
teljesítményét kifejező érték 0,30, mely szerint hazánk a
fejlettségnek megfelelő trendvonal alatt helyezkedik el. Az elmaradás
mintegy 0,1, azaz meglehetősen nagy. Összehasonlításként más régiós
országokkal: Szlovénia 0,54, Csehország 0,46, Lettország 0,39,
Horvátország 0,36 Lengyelország 0,34 értékekkel mind a trendvonal
felett vagy a trendvonalon (Lengyelország) helyezkednek el. Makedónia
0,29, Románia 0,28, Szerbia és Oroszország 0,22, Bosznia és
Hercegovina 0,21 értékekkel a trendvonal alatt helyezkednek el
(Szerbia egy kicsit felette). Helyzetünk tehát rosszabb a fejlettebb
közép-európai országoknál, és inkább a régió fejletlenebb országaihoz
hasonlít. A három alindexet vizsgálva látható, hogy a legkisebb a
lemaradásunk az aktivitás területén és a legnagyobb
az aspirációk esetében. Ahhoz, hogy Magyarország vállalkozói
teljesítményén javítani tudjon, elsősorban tehát az aspirációk
területén kellene lépéseket tenni.
Magyarország tizennégy intézményi változói, egyéni
változói és indikátorai értékeit tartalmazza a
2. táblázat, ahol az adott értéket a
többi országhoz viszonyítva elemezzük, összehasonlítva vezető
országokkal (benchmarking), és a többi országgal. Fehér színnel
jelöljük, ha Magyarország teljesítménye a felső harmadba,
világosszürkével, ha az átlaghoz közeli második harmadba és
sötétszürkével, ha az utolsó harmadba tartozik.
Az indikátorok szintjén a vállalkozói attitűdök
alindex alacsony értékének elsődleges oka a lehetőségek fel-, illetve
ebben az esetben a fel nem ismerésével kapcsolatos (sötétszürke szín):
a magyarok más nemzetekkel összevetve kevéssé látnak jó üzleti
lehetőséget. A hálózatosodással is gondok vannak (világosszürke szín),
kevesen ismernek olyat, aki az elmúlt két évben indított vállalkozást,
és a lakosság internethasználati gyakorisága is átlag alatti, bár már
a világosszürke zónában található. Ugyanakkor helyzetünk a
vállalkozásindítási képességek területén kifejezetten kedvező. A
kockázatvállalás és kulturális támogatottság elfogadható mértékű.
Szűk keresztmetszetek vannak a vállalkozói
aktivitás területén, ahol Magyarország a legjobb helyezést érte el.
Kevés cég található, amelyik a közepes vagy a magas szintű
technológiát alkalmazó szektorban alapított (világosszürke, a
leggyengébb pont), és kezdő vállalkozóink hajlamosak már eleve éles
versenykörülmények között piacra lépni, azaz kevés az egyedi
terméket/szolgáltatást kínáló vállalkozó. A lehetőség motiválta
vállalkozások aránya alapján fejlettségünknek megfelelően, közepes
helyen vagyunk. Ellentétben a közhiedelemmel, a hazai vállalkozások
mintegy kétharmada nem kényszerből alapított. A felsőfokú
végzettségűek által alapított cégek aránya tekintetében is jól állunk.
Javítani az aktivitás alindexet úgy lehet, ha elsősorban a technológia
szektororientált vállalkozásindítást, másodfokon az egyedi termékeket
kínáló, vállalkozásindítási gyakoriságot növelnénk.
A vállalkozói aspirációknál több szűk
keresztmetszetünk is van, sőt minden tekintetben az országok utolsó
harmadához tartozunk, ami az alacsony fejlettségi szintű
erőforrásvezérelt gazdaságokkal helyez bennünket egy szintre. Az új
technológiák alkalmazása, az informális és a kockázati tőke
finanszírozásának területein leggyengébb a teljesítményünk, amelyekhez
képest alig jobb az új termékek előállítása szerinti sorrendünk. A
magas növekedési potenciálú cégek esetében valamivel jobb a pozíciónk,
a kategória legjobbja pedig a nemzetköziesedést kifejező indikátor.
A további elemzéshez a következő szintre kell
lépnünk, azaz a változók esetében kell megvizsgálni, hogy lemaradásunk
oka vajon az egyéni vagy az intézményi tényezők esetében gyenge. A 2.
táblázat alapján egyértelmű, hogy Magyarország relatív teljesítménye
az intézményi fejlettség szintjén döntő mértékben elfogadható a
közepesen fejlett, hatékonyságorientált országokkal összehasonlítva. A
humán erőforrás fejlettsége és a felsőfokú végzettségűek aránya
esetében pedig még kedvező is. A fejlett, innovációvezérelt
országokhoz képest azonban számos területen van még mit tennünk. Az
egyéni változók esetében azonban sokkal nagyobb a lemaradásunk nem
csupán a fejlett országokhoz, de még a közepesen fejlett országokhoz
képest is. Csupán két olyan egyéni változó van, ahol jól szerepelünk,
ezek pedig a kockázatvállalás és a felsőfokú végzettségűek által
indított cégek aránya. Összevetve tehát az egyéni és az intézményi
változókat, alapvetően az a probléma, hogy sokszor még a közepesen
fejlett országokra jellemző intézményi rendszer lehetőségeit sem
használjuk ki. Ez természetesen nem jelenti azt, hogy Magyarországon
ne kellene intézményi fejlesztéssel foglalkozni!
Legsürgetőbb a helyzet az aspirációk esetében, ahol
nincsen olyan terület, ami egyáltalán elfogadható szintű lenne, az új
technológiák használata területén pedig a legutolsók között vagyunk.
Ez összecseng azzal, amit hazai kutatási eredmények jeleznek: a magyar
gazdaság egyik rákfenéje a vállalatok alacsony szintű innovációs
aktivitása mind a termék, mind a technológiai innovációk esetében. Az
innováció legfontosabb gátja azonban elsősorban nem a K+F kiadások
(GERD) alacsony szintje (az sem túl magas!), hanem a vállalkozások
innováció iránti alacsony aspirációja. A technológiai innováció
szintjét kifejező környezeti változó értéke közepes, viszont kezdő
cégeink inkább régi technológiákat alkalmaznak. Ráadásul a magyar
gazdaságból jórészt hiányoznak a magas növekedési potenciálú cégek – a
gazellák, és alig akad külső informális befektető is. Az ezekhez az
egyéni változókhoz tartozó intézményi változók mindkét esetben közepes
szinten állnak. A hazai gazdaság kettősségére utal az is, hogy
Magyarország globalizációs szintje nemzetközi összehasonlításban
kifejezetten magas, ugyanakkor a kezdő és fiatal cégek
exportaktivitása igen alacsony, ez okozza a nemzetköziesedés alacsony
értékét. Ha mindezeket összevetjük azzal, hogy a vállalkozásindítási
és a kockázatvállalási képességek területén a hazai lakosság
meglehetősen jól áll, sőt a felsőfokúak aránya is magas a kezdő
vállalkozók között, akkor arra a következtetésre juthatunk, hogy nem
igazán azok vállalkoznak Magyarországon, akiknek leginkább kellene.
Összefoglalás és következtetések
Jelen tanulmányban bemutattunk egy olyan új vállalkozói indexet, amely
az eddigi vállalkozási mutatókhoz képest alkalmasabb eszköznek tűnik a
gazdasági fejlődés magyarázásához. A Globális Vállalkozói Index (GEI)
komplex – 31 változót, 14 indikátort és 3 alindexet tartalmaz,
alapvetően nem mennyiségi, hanem minőségi különbségeket mutat, továbbá
egyéni és intézményi változókat egyaránt tartalmaz. Ellentétben az
önfoglalkoztatási rátával vagy a TEA-indexszel, a GEI-mutató a
gazdasági fejlettség függvényében növekszik. Ez azt jelenti, hogy a
fejlett, innovációvezérelt országok vállalkozói teljesítménye a
legmagasabb, a közepesen fejlett, hatékonyság-középpontú országoké
ennél alacsonyabb, a legkisebb pedig az erőforrás-vezérelt
gazdaságoké. A pozitív kapcsolat a vállalkozás és a gazdasági
fejlettség között konzisztens mind az endogén növekedési modellel,
mind a gyakran alkalmazott, a környezeti-intézményi fejlettséget mérő
mutatókkal.
Két módszertani újítást vezettünk be, egyrészt az
interakciós változók módszerét alkalmazva kombináltuk az intézményi és
egyéni változókat, másrészt pedig az alindexeket tartalmazó
indikátorok szintjén egy olyan metódust mutattunk be, amely képes
arra, hogy a leggyengébb láncszem elvének megfelelő szűk
keresztmetszetek okozta teljesítménycsökkenést számszerűsítse. A
gazdaságpolitikai üzenet az, hogy a leggyengébb láncszemet kell
erősíteni, mert annak javítása multiplikatív hatással van az alindex
további indikátorértékeire, és a GEI-indexre is.
Magyarország a GEI-index alapján közepes, inkább
gyenge teljesítménnyel a hatvannégy országból a 44. helyen található.
A legtöbb relatíve fejlett kelet-európai ország, Szlovénia,
Csehország, Lettország, Horvátország és még Lengyelország is, előttünk
található, ugyanakkor az alacsonyabb fejlettségűek, Szerbia,
Montenegró, Oroszország, Románia, Makedónia mögöttünk vannak.
Leggyengébb teljesítményt Magyarország az aspirációk, míg a legjobbat
az aktivitás területének alindexei alapján mutatta.
Az aspirációs alindexhez tartozó indikátorokat és
változókat elemezve helyzetünk igen rossz, mondhatni katasztrofális, a
termék- és technológiai innováció, valamint az informális
finanszírozás területén, de az országok alsó harmadába tartozunk a
nemzetköziesedés és a magas növekedés eseteiben is. Az intézményi és
az egyéni változók összehasonlítása azonban azt mutatja, hogy
Magyarország gyenge teljesítményének elsődleges oka nem az intézmények
alulfejlettsége, hanem az egyénekhez köthető tulajdonságok, aspirációk
alacsony szintje. Például a gyenge hazai innováció oka elsősorban nem
a GERD és a technológiai innovációt befolyásoló környezet lemaradása,
hanem a kezdő és fiatal cégek elégtelen egyedi aspirációja az új
termékek és az új technológiák bevezetése területén. Természeten ez
nem azt jelenti, hogy intézményi fejlettségünkön ne lenne mit
javítani, hiszen az sokszor elmarad a fejlett országoktól.
A rendszerváltás óta eltelt időszakban Magyarország
nagy lépéseket tett, hogy a piacgazdasággal konform intézményi
rendszert alakítson ki. Ezek a lépések eredményesek voltak, amit
sikeres európai uniós csatlakozásunk is bizonyít. Ugyanakkor az
emberek gondolkodásmódja lassabban változik, mint az intézmények: a
fejlett piacgazdasággal és főleg a vállalkozói társadalommal
összhangban álló attitűd és a magatartási normák terén lemaradásunk
jelentős. Felzárkózásunk és gazdasági fejlődésünk előmozdítása
érdekében alapvető intézkedések megtételére lenne szükség.
Jelenlegi hazai gyakorlatunkat a
vállalkozáspolitika és a kis- és középvállalati politika összemosódása
jellemzi (Román, 2006). A II. Nemzeti fejlesztési terv alapján
kidolgozott stratégia a kkv-k nagyvállalatokkal szembeni
versenyhátrányának csökkentésére fókuszál (Kkv stratégia, 2007; Román,
2008). A vállalkozói aktivitás növelését pedig a vállalkozásindítás
könnyítését lehetővé tevő, egyébként irányukban alapvetően helyes,
intézményi fejlesztései szolgálták. Jelen tanulmány viszont más
vállalkozáspolitikát sugall: a versenyhátrányok csökkentése és a
vállalkozói aktivitás általános növelése helyett a minőségi
vállalkozásindítás és a magas növekedési potenciálú, innovatív cégek
fejlődésének elősegítésére kellene koncentrálni. Az intézményi
fejlesztések területén elsősorban a szűk keresztmetszetek felszámolása
lehet a cél. A nagyobb léptékű előrelépéshez pedig a társadalom
tagjait kellene felkészíteni az intézményi rendszerben rejlő
lehetőségek megragadására, főleg oktatási rendszerünk fejlesztése
révén.
A szerzők köszönetet mondanak a kutatást támogató OTKA-nak (témaszám
NK 69283), valamint azoknak, akik a korábbi verzióhoz való
hozzászólással, megjegyzésekkel járultak hozzá a jelen változat
kialakításához: Alex Acs, Elaine Allen, Jose Ernesto Amoros, David B.
Audretsch, Erkko Autio, Niels Bosma, Alicia Coduras, Czakó Erzsébet,
Samee Desai, Saul Estrin, Jolanda Hessels, Jonathan Levie, Thomas
Mickiewicz, Paul Reynolds, Román Zoltán, Lois Stevenson, David Storey,
Roy Thurik. Varga Attila, Sander Wennekers. Külön köszönet az
Ipargazdasági Bizottság 2009. áprilisi ülésén részt vevőknek hasznos
megjegyzéseikért, és Chikán Attilának a magyar változat
lektorálásáért.
Kulcsszavak: vállalkozás, gazdasági fejlődés, növekedés
globalizáció, innováció, index
IRODALOM
Acemoglu, Daron – Johnson, S. – Robinson,
J. (2005): The Rise of Europe: Atlantic Trade, Institutional Change,
and Economic Growth. The American Economic Review. 95, 3, 546–579.
Acs, Z. J (2006): How Is Entrepreneurship
Good for Economic Growth? Innovations Winter. 99–107.
WEBCÍM
>
Acs, Zoltan J. – Audretsch, D. –
Braunerhjelm, P. – Carlsson, B. (2005): The Knowledge Spillover Theory
of Entrepreneruship. Discussion Papers on Entrepreneurship Growth and
Public Policy, Jena
Acs Zoltan J. – Plummer, Lawrence A.
(2005): Penetrating the “Knowledge Filter” in Regional Economies.
Annals of Regional Science. 39, 3, 439–456.
WEBCÍM
>
Acs, Zoltan J. – Szerb László (2009): The
Global Entrepreneurship Index (GEINDEX). Foundations and Trends in
Entrepreneurship. 5, 5, 341–435.
Ahmad, N. – Hoffman, A. (2007): A
Framework for Addressing and Measuring Entrepreneurship. OECD
Entrepreneurship Indicators Steering Group, Paris
WEBCÍM >
Alesina, Alberto – Rodrik, Dani (1994):
Distributive Politics and Economic Growth. The Quarterly Journal of
Economics. 109, 2, 465–490.
WEBCÍM >
Baumol, William (1990): Entrepreneurship:
Productive, Unproductive and Destructive. Journal of Political
Economy. 98, 893–921.
Bosma, Niels – Jones, K. – Autio, E. –
Levie, J. (2008): GEM Executive Report 2007. Babson College – London
Business School
Chikán Attila (2008): Vállalatgazdaságtan
(4. átdolgozott kiadás). Aula, Budapest
Carree, Martin – Thurik, Roy (2002): The
Impact of Entrepreneurship on Economic Growth. In: Acs, Zoltan –
Audretsch, David B. (eds.): International Handbook Series of
Entrepreneruship Research. Springer
WEBCÍM >
Harper, David A. (2003): Foundations of
Entrepreneurship and Economic Development. Routledge, New York
[Kkv stratégia] (2007): A kis- és
középvállalkozások fejlesztésének stratégiája 2007–2013. Gazdasági és
Közlekedési Minisztérium, Budapest
Lucas, Robert E. (1988): On the Mechanics
of Economic Development. Journal of Monetary Economics. 22, 3–42.
Nave, David (2002): How To Compare Six
Sigma, Lean and the Theory of Constraints. Quality Process, American
Society of Quality, March, 73–78.
Rajan, Ramkishen S. – Bird, Graham (2001):
Still the Weakest Link: The Domestic Financial System and Post-1998
Recovery in East Asia. Adelaide University Discussion Paper No. 0133.
WEBCÍM
>
Román Zoltán (2006): Small and
Medium-sized Enterprises and Entrepreneurship. Hungarian Central
Statistical Office, Budapest
Román Zoltán (2008): Egy műhelyvita
tanulságai – javaslatok kkv politikánk továbbépítéséhez.
Vezetéstudomány. 39, 7–8, 90–97.
Romer, Paul (1990): Endogenous
Technological Change. Journal of Political Economy. 98, 5, 71–102.
Schumpeter, Joseph (1934): The Theory of
Economic Development. Harvard University Press, Cambridge, MA
Shane, Scott (2009): Why Encouraging More
People to Become Entrepreneurs Is Bad Public Policy. Small Business
Economics. 33, 2, 141–149.
Solow, Robert M. (1956): A Contribution to
the Theory of Economic Growth. The Quarterly Journal of Economics. 70,
1, 65–94.
Szerb László (2005): Vállalkozásindítás,
vállalkozói hajlandóság, és a vállalkozási környezeti tényezők
alakulása Magyarországon a 2000-es évek első felében. Pécsi
Tudományegyetem Pécs
Wennekers, Sander – Thurik, Roy
(1999): Linking Entrepreneurship to Economic Growth. Journal of Small
Business Economics. 13, 1, 27–55.
LÁBJEGYZETEK
1 Az adatbázis részletes
leírása ill. a mutató számításának a módja megtalálható Zoltan J. Acs
és Szerb László (2009) publikációjában.
<
|
|