„A napfénynél világosabb, miként Széchenyit akár
nagyító, akár kicsinyítő üvegen, akár madártávpontból, akár közelről
nézzétek, nem fogjátok egyszerű alkotásúnak találni, mint a görög
templomot. Esze nem jár oly egyenlőn, mint kicsiny genovai zsebórátok.
Politikája nem oly tiszta és hibátlan, mint egy csinos madrigál” –
Kemény Zsigmond ezzel a látszólagos kritikával vezette fel
„jellemrajzában” (1851) a Széchenyi politikáját értelmező
szempontjait. Nyilván a gróf közéleti pályájára emlékező kortársaknak
nem is kellett elmondania, hogy melyek voltak a „következetlenségek,”
„gyarlóságok.” Éppen csak ezekkel a szavakkal utalt rájuk, s mindjárt
az olvasót más irányba fordította: a Széchenyi-jelenség lényegéhez
elvezető értelmezői utat jelölte meg. Kinyilvánította, hogy lehetetlen
a „legnagyobb magyart” az „adatok mechanikus összeállításával,”
„politikai vitáin keresztül”, vagy az „egyes tények mezején”
megítélni, hiszen ő mindig a változó lehetőségekhez igazodott, s ezért
nyilvánvaló következetlenségei csak a pálya egészének, illetve a gróf
alapeszméjének tükrében (amely Kemény szerint a nemzetiség elve:
„fajunk biztosítása és nemesb kifejtése”) nyerhetik el értelmüket.
Több oldalon taglalt kert-hasonlatával érzékeltette a helyes eljárás
lényegét: Széchenyi pályája nem szimmetrikus, szabályos, könnyen
átlátható francia kert, de nem lesz többé kusza rengeteg sem annak az
elemzőnek, aki a célját és alapeszméjét helyesen jelöli meg; hanem egy
„terjedt kellemes angol park”, amely felfedezésre vár. Kemény Zsigmond
1850–51-es esszéiben kétségkívül eszményítette Széchenyit,
gondolatmenete mégsem minősíthető pusztán a politikus Széchenyi
következetlenségeit elfedő idealizálásnak.
Az író – a konkrét szövegösszefüggést tekintve – az
1840-es évek elejétől kialakuló „autobiográfiai” diskurzusba
kapcsolódott be (Széchenyi oldalán), amikor elfogadta-megerősítette a
grófnak azt a számtalanszor ismételt tételét, hogy politikai
tevékenysége (az ellenzéki szerep elutasítása, a kormányzathoz való
közeledése, az irányzatok közti helyzete stb.), amelyet a kortársak
közül is sokan apostasiaként értékeltek, egy magasabb rendű
következetesség megnyilvánulása. Másrészt viszont – általánosan nézve
a dolgot – azt a fontos szempontot vetette fel, hogy egészen másmilyen
lehet az alkotott kép (itt egy reformerről), ha a „látószöget”
módosítjuk. A Széchenyi-pálya pedig – szerinte – a nagyvonalú, a
távlatokat és értékrendet középpontba állító nézőpontot követeli meg.
Kemény itt a Széchenyi-értelmezések egyik alapvető dilemmájára
reflektált, s még csak nem is volt előzmény nélküli a felvetése.
Példaként idézhetjük az 1840-es évekből Szontagh Gusztávot, aki
sajátos filozófiai értékrendszerét rávetítve a honi politika
viszonyaira értelmezte Széchenyit, s őt mint a kiegyenlítés egyetlen
számba vehető erejét nevezte meg.
Van tehát igazság Kemény fejtegetésében. Egy olyan
kornak a szereplőjét, amelyet áthat a teleologikus gondolkodás, nem
lehet az eszmék, eszmények, célok stb., azaz a távlatok mellőzésével
értékelni. S különösen igaz ez Széchenyire, aki az identitáskeresés
hosszú esztendei után a személyiségét abban a hivatásban találta meg
1825–26-ban, és teljesítette ki egész élete folyamán, hogy „egy
nemzetet megment az emberiségnek.” A Széchenyire vonatkozó
„értelmezői” kötelezettséget erősíti az a rendkívüli gondolati
összetettség és szerepgazdagság, ami a kortársak közül szinte csak rá
jellemző. A „legnagyobb magyar” historikusaitól kétségtelenül egyedi,
csak reá (vagy elsősorban rá) szabott kategóriákat követel. Azok az
elemzők, akik az ő reformer típusát, önálló eszmei-politikai irányát
fogalmilag is igyekeznek meghatározni, mindig a sajátosságokat kiemelő
megkötésekre kell, hogy a hangsúlyt helyezzék. Folytathatnánk a sort
az aktuális megnyilatkozások mögött feltáruló, megmutatkozó
szintekkel, hiszen sokszor az eszmerendszer síkján, a
fejlődéskoncepció, a reformrendszer tükrében, vagy annál konkrétabban,
egy nagyívű politikai stratégia figyelembevételével érthetjük meg
Széchenyi konkrét döntéseit, tetteit. Ő már a kortársak előtt is mint
„rejtély” (Szemere Bertalan) tűnt föl, amit Kemény Zsigmond a
szójátékkal („a legtalányosabb magyar”) jelenített meg. Az író által
érzékletesen bemutatott angolpark sétára és felfedezésre ingerlő,
amelyben a Széchenyi-jelenség megértésére törekvő számtalan
(sikeres-sikertelenebb) hermeneuta maga jelölheti ki azt a fő-utat,
amelyhez vissza-visszatérve bejárja az egészet, s amely alapján
átlátja a park „rendszerét.”
A Kemény-féle látószögnek azonban van egy komoly
veszélye, ami a „jellemrajz” szóhasználatában is megmutatkozik. A báró
következetesen kerülte hőse neve mellett a politikus szó predikatív
(Széchenyi a politikus) vagy jelzői (a politikus Széchenyi)
használatát, s helyette csak (a tevékenységet megjelölő) birtokként
(„politikája”) szerepeltette. A Kossuth Lajos által adományozott
metafora (a „legnagyobb magyar”) mellett Széchenyit ebben a
szövegrészben a „lángeszű országlár” és az „államférfiú” kategóriákkal
jellemezte, azonosította. Ezek a minőségjelölő kifejezések is azt
jelzik, hogy Kemény a politika fölé emelte a grófot, s éppen azért
hangsúlyozta, hogy nem érthető meg helyesen az „egyes kérdések körüli
nyilatkozataiban,” mert azt hárította el, hogy politikusként kelljen
értékelnie. Hiszen egy politikus csak az őt körülvevő történeti
viszonyrendszerben vizsgálható, tetteinek, beszédeinek, műveinek stb.
üzenete, hatása ott jelentkezik. A sikere, eredménytelensége aktuális
helyzetekben mérhető.
Kemény eljárása egyrészt követőkre talált, másrészt
a direkt hatástörténettől függetlenül is a Széchenyi-irodalom
általános modelljét jelenítette meg. A kultikus vagy kultuszközeli
szövegekben rendre elmosódtak az idősíkok, és Széchenyi kiemelkedve
korából, „örök időre szolgáló harsonaként” szólt, elveszítve minden
egykori törékenységét, történetiségét. A történeti közeget „elfelejtő”
Széchenyi-értelmezések pedig a grófot általában csak önmagában
vizsgálva, eszménnyé stilizálták, s ezt a lehetőségek és aktuális
helyzetek világában mozgó politikus-Széchenyi sínylette meg leginkább.
Vagy – mint Keménynél – magasabb rendű szempontjai miatt el lett
hárítva a konkrét politikai cselekvésben való vizsgálata; vagy
kultúrateremtő, nemzetnevelő, gazdasági modernizátor (hídépítő,
folyószabályozó stb.) szerepei tették hangsúlytalanná (fedték,
feledtették el) a politikus tevékenységét. Az „eszményítő” irodalom
egyik jellemző eljárása lett a politikai pálya sikertelenségének a
kiemelése. Egyrészt azért, mert így a modern politika előtti reformer
kaphatta meg ünneplését, például az, aki a részérdekek mentén
szerveződő „pártosodással” szemben megtestesítette az egész érdekét
átlátó-kifejező „nemzeti politikát.” S a sikeres, ízig-vérig
„politikus” Kossuthhoz viszonyítva más minőségbe kerülhetett. Másrészt
azért, mert így ki lehetett emelni, hogy „a magára nézve nem
győzelmes” politikai pálya hosszú távon (hatásában) „az országra nézve
mégis a leghasznosabbak egyike volt, amelyet magyar államférfiú
általában befutott,” a jövendő elé állított példa, mérce, s az ő
korában elvetett, de idővel helyesnek bizonyuló út megjelölése miatt
(Andrássy, 1912).
Érdekes módon Széchenyi, ha pályájának egészét
kellett értelmeznie, mindig a „politika” szóval élt. 1848 januárjában
egy ironikus önéletrajzában így jellemezte magát: „Vajon vette-e azon
levelet, – írta titkárának, Tasner Antalnak – melyben Önt kérem, hogy
azon francia redaktiónak, mely biográfiámért annyit unszol, valamit
válaszoljon. Mégis jó volna ezt tenni, réflexion faite [hosszas
mérlegelés után]. Csak röviden, például: 1791. szeptember 21-én
született, 17 esztendeig katona volt, 23 évig pedig a politikai pályán
izzad. – Impulzust adott az Akadémiára, gőzhajókra, pesti lánchídra
etc. etc. – 10-12 darab könyvet írt, közlekedési elnöknek neveztetett,
most mosonyi követ, vörös himlős, lelke nyugodt, szemöldöke szerfelett
nagy etc. etc.” Természetesen Széchenyi itt (és általában) önmagára
használt praktikus politika fogalma ellenére érdemes végiggondolni,
hogy mennyiben értelmezhető sokrétű pályája politikai cselekvésként.
Gergely András fogalmazta meg összegző jelleggel,
hogy Széchenyi a korszak (a Vormärtz európai típusait tekintve)
csaknem mindegyik reformerszerepét megélve tett kísérletet a polgári
átalakulás előmozdítására. Egyszerre volt a nemzetét önmagában hordozó
magányos romantikus hős, a fennálló rendszert lényegileg és legálisan
átalakítani szándékozó ellenzéki liberális politikus, a haladást
(beleértve a társadalom átalakulását) technikai modernizáció útján
gyakorlatias alkotásokkal kereső technokrata pozitivista, és az
államhatalom eszközrendszerére építő, azt az adott helyzetben is
felhasználni szándékozó liberális bürokrata reformer (Gergely, 1993).
S persze, tehetjük hozzá, ezek mellett közíróként a nyilvános vitákban
kritikus értelmiségi, a művelődés színterein főúri mecénás. E sokféle
szerep Széchenyi tevékenységét gazdaggá és sokrétűvé tette, s azt
eredményezte, hogy a nehézségek ellenére minduntalan újjáéledt, és új
teret talált reformer energiája. A pálya ilyetén gazdagsága tette
lehetővé, hogy Széchenyi reformtevékenységét – lényegi kiüresítése és
meghamisítása nélkül – hol politikai cselekvésként, hol a politikával
alig érintkező gazdasági modernizációs kísérleteként, hol a
nemzetnevelés, nemzetteremtés kulturális küldetéseként, hol pedig egy
romantikus szerző „én-alkotásaként,” önmagáról „tettel írt
életregényeként” értelmezzék.
Azonban e sokrétűség belső ellentmondásokhoz is
vezetett: Széchenyi egyik szerepében sem találta meg soha a tökéletes
„önazonosságot.” Sosem tudta például természetesnek elfogadni
„hivatalnokként” az előszobázásokat, lassú ügymenetet, s azt
minduntalan személyes sérelemként élte meg. Pedig minden bizonnyal nem
jutott neki több belőle, mint minden az udvarral kapcsolatba lépő
„főúri-közszolgának.” Az ellenzéki pozíció viselkedéskultúráját és
nyelvét sosem tudta tökéletesen magáévá tenni. A nemzetével azonosuló
romantikus hős az átalakulás tétjét személyes drámaként élte meg, s
mindvégig a vállalt élethivatás izzásában figyelte a nemzet
sorskérdéseit. Ez a jelleg a Széchenyi-jelenséget a politika konkrét
aktualitásai fölé emelte, viszont cselekvési teret egyre inkább csak a
politika világában talált. Ha szűk is volt ez a tér egy „nemzetét
szívében hordozó” „templárius lovagnak,” mégis a vállalt feladat ide
kényszerítette, kötötte. Bár egy-egy szerepe változó hangsúllyal
jellemezte a pálya egyes szakaszait, mégis döntően mindegyik
folyamatosan egymást erősítve-gyengítve, torzítva jelen volt
tevékenységében, s főleg szemléletmódjában. Ez még a két ellentétes
oldalt jelentő politikai szerepekre (ellenzéki liberális,
„beamtenliberális”) is igaz. Hiszen Széchenyi miközben a
reformellenzék egyik első tekintélyének számított, akkor is kereste a
kapcsolatot a kormánnyal, s kormánybiztosként megbízást vállalt a
Dunán (1833); majd ennek ellentéteként, amikor kormányhivatalnok lett
(1845), akkor sem igazodott a birodalmi kormányzat céljaihoz, s nem
azonosult a kormánypártként szerveződő Konzervatív Párttal. E
kettősségből kialakuló, a pálya egészére jellemző ellentmondás egy
érzékletes megfogalmazásban: „Egy államférfi, aki alkotó munkát végez
hatalom nélkül és agitációt csupán messzi-kihatású produktív
szempontokból. Aki oly gyakorlati, gouvernementalis érzésű és
felelősséget érző, mintha kormányember volna; és oly mértékben csupán
a meggyőzés hatalmára van szorítva, mint az ellenzék embere” (Réz,
1917).
Minden bizonnyal az ellentmondásokkal terhes
összetettség mögött komoly szerepet játszott az is, hogy Széchenyinek
nem volt valóságos politikai szocializációja. 1809-ig még ifjú volt
ahhoz, hogy bevezessék a státuszához, a családi hagyományhoz és
kapcsolatrendszerhez illő közéleti szerepekbe, az apja, Széchényi
Ferenc pedig szigorú vallásos visszavonultságában közvetlen cselekvési
tereket nem nyitott ki előtte. Személyes sorskereséssé forduló élete a
hosszú katonai pálya közben, a rendkívül impulzív utazások,
olvasmányok hatására már nem is tette lehetővé, hogy természetesen
fogadja el a helyzetéhez (és nem a személyiségéhez!) illő szerepeket.
Pedig elindulhatott volna azon az úton, ha csak atyja tisztségekben
igen gazdag pályáját tekintjük – horvát albán, pécsi kerületi főispán,
Nápolyba delegált országos követ, somogyi főispán, septemvir, főúri
mecénás, a Dráva és Mura szabályozásának királyi biztosa, Vas megye
adminisztrátora, királyi főkamarásmester stb. –, hogy magas rangú
katona, a császári-királyi ház diplomatája, udvari hivatalnok, a
magyar kormányszékek valamely jelentős tisztségének betöltője, főispán
stb. legyen. Mint ahogyan a Széchenyi-pálya kiteljesedése mutatja, a
társadalmi presztízséhez illő szerepek egy részét később betöltötte
(vagy betölthette volna), s az apai minta is egyértelműen inspirálta
utóbb tevékenységében. 1825-ig azonban alig (lényegében: nem) volt
kapcsolata a honi politika intézményeivel, irányával, sem az aulikus,
sem az ellenzéki politikai tradíció nem határozta meg egyértelműen
környezetét, látásmódját, még abban a tekintetben sem, hogy az
eszmélődő fiatalembert vitára vagy szerepkorrekcióra kényszerítette
volna. Életútjából hiányzott a hazai intézményekben gyökerező
politikai gyakorlat is. Megszokott volt a közéleti szerepet játszó
mágnás családok körében, hogy az ifjak megyei tisztségeket töltöttek
be, mint tette ezt például az ő (későbbi) baráti köréből Wesselényi
Miklós báró vagy Andrássy György gróf. Politikusi mintáit Széchenyi a
világban önmagát keresve fedezte fel, figyelte, s próbálta
interiorizálni. Angliában Lady és Lord Holland szalonjában az
ellenzéki liberális arisztokrata típusa lett rá nagy hatással, majd a
költő-világpolgár Byron, s a benne megtestesülő romantikus
szabadsághős ideál. Utóbb a „bécsi kongresszus” után Metternich
kancellár jelenítette meg előtte a nemzetközi látószögű tekintélyt és
az udvari praktikák művészét. Wesselényiben pedig megtalálta a magyar,
nemzete iránt elkötelezett, jobbító szándékú ellenzéki főurat.
Széchenyi politikusi attitűdjét áthatották mindezek a jellegek, s
természetesen újabb színekkel gazdagodtak, amikor a gróf tényleges
kapcsolatba lépett a politikával.
Ha Széchenyi sokrétű tevékenységét egy (ismert)
egyszerűbb séma szerint beszéljük el, hasonló következtetésekre
juthatunk. Értelmezhető ti. a gróf pályája a politikához közeledő,
majd attól távolodó reformer kettős (változó, ellentétes) mozgásában
is. „A közjót két mód szerint lehet előremozdítani, – publicae et
privatae.” – fogalmazta meg egy 1825-ös vázlatában (Constitutio) az
elméletalkotás igényével a pálya későbbi ingamozgásának magyarázatát.
A gróf Magyarország polgári-nemzeti átalakulását elsősorban modern
törvények kezdeményezésével igyekezett előmozdítani, hiszen a rendszer
lényegi átalakításához alaptörvények megváltoztatására volt szükség.
Az 1825 után újra működésbe hozott rendi-alkotmányos intézményeken
keresztül ez az út sikerre vezethetett. Mikor azonban rendre úgy
érezte, hogy az adott politikai orientációk küzdelmében jó döntések
nem születhetnek, akkor ahelyett, hogy az orientációk jellegét és
erőviszonyait, az intézmények működését igyekezett volna átalakítani,
inkább eltávolodott a politikától. Kerülő utat választott. Széchenyi
számára persze ez sem lett másodlagos tér. A rendszer átalakításának
távlatával fektetett rendkívüli energiákat a polgárosodásba
bekapcsolódni kész, azt végigvinni képes elit koncentrálásába, a
közgondolkodás átformálásába és a haladást közvetlenül megjelenítő,
többfunkciójú vállalkozások létrehozásába. Reformtevékenysége az
1830-as évek végéig hol a publicae, hol a privatae út hangsúlyosabb
jelenlétében szerveződött. A két cselekvési szint között mozgó
Széchenyi viszont az 1840-es évek második felére egyre inkább
kényszerpályára került, hiszen a közélet (jellemzően a modernizálódó
politikai szituációra) minden területe a politika meghatározottságába
került. Tudomásul kellett vennie, hogy aki a dolgok menetére hatni
akar, annak minden kerülőút immár csak másodlagos jelentőségű lehet.
Jellemző módon, egy mélyen megélt kudarc után („Az adó ügye, a
felelősségnek és közteherviselésnek elvével az országgyűlés
végnapjaiban megbukott.”) az 1844-es diéta végeztével, azon a kérdésen
gondolkodva, hogy a közeljövőben mit tegyen, hogy „hátramaradt erőm
egészen hiába el ne párologjon” – írta Wesselényinek helyzetelemző
levelében –, a következő választ adta: „Addig is míg újra fellépek a
pályára, ott küzdeni, küzdeni míg bírom, addig alábbrendelt
ültetvényeink ápolásával töltöm az időt. Akadémia, Híd, Gőzhajó,
Verseny, Gőzmalom, Szederegylet, Orsovai-út, ez ugyan részint már mind
lábon van, részint lábadoz, de azért mégis megkívánja a segédkezet; és
így ezekkel lesz gondom, míg előttem tán nagyobb szféra nyílik megint,
ha nyílik.” Ekkor már joggal érezte úgy, hogy a „privatae” reform-út
„alábbrendelt ültetvények” előmozdítását jelenti, s a reformok átütő
sikeréhez a „publicae” tér „magasabb szféráján” kell működnie.
Széchenyi István reformtevékenységét e
megfontolások nyomán politikai pályaként (is vagy elsősorban)
értelmezzük; egy olyan politikus pályájaként, aki teljesítményeit csak
a politika függvényében hozhatta létre; de aki ennek ellenére nem vált
(a kifejezést némileg megelőlegezve kortársainak) „professzionális
politikussá” (Gergely, 1987). Ez természetesen korántsem jelenti azt,
hogy ő a politika valamilyen premodern kövülete lett volna egy
modernizálódó korban. Sőt, az ő esetében inkább azt vizsgálhatjuk,
hogy a modern magyar politika egyik első kezdeményezője hogyan próbált
hatékony maradni egy, az elképzelésénél dinamikusabb közéletben.
A magyar politika reformkori modernizációja egy
olyan folyamatként értelmezhető, amelyben a statikus rendi
intézményrendszer lényegi reformja nélkül – hiszen azt egészen 1848-ig
lehetetlenné tette az igen erős pozícióban lévő kormányzat – ment
végbe a rendi keretek lazulása. Elsősorban az intézményeket övező
társadalmi-politikai közeg, a nyilvánosság új fórumai és az
intézményekben is teret kapó politikai gondolkodás, program változása
mutatta az átalakulás irányát. A politika a reformkor időszakában
„társadalmi jelenséggé” lett. Széchenyi István ennek a folyamatnak az
egyik kulcsszereplője volt. Már első politikai megnyilvánulásaival
réseket ütött a rendi értékrenden, a nemzeti nyelv felsőtáblai
használatát szokássá tette, társadalmi intézményeivel (lóverseny,
Kaszinó) pedig, amelyek ha nem is közvetlen politikai céllal
szerveződtek, egy új politikai közvélemény formálódásának a folyamatát
indította el. Helyzetelemző, programadó műveiben a reformigénynek
világos irányt adott, haladáspárti közvéleményt hozott létre, és
megteremtette a magyar liberalizmus számos alapfogalmát. A Hitel
korszakos jelentősége többek között éppen abban fogható meg, hogy új
irányt szabott, és a politikai közvéleményben új választóvonalat
teremtett. A polgári átalakulás és a polgári nemzet megteremtése lett
a mérce, és az
|
|
ehhez való viszony jegyében kellett immár a
politika erővonalainak átrendeződni. A liberális haladásgondolat
mentén szerveződő „értékelvű” politika kétségessé tette a rendi
intézményekben addig teret kapó terméketlen – aulikus (udvarhű); rendi
(sérelmi ellenzéki) – kettősséget. Stádium-a pedig minden későbbi
programnak formai és szemléleti mintát nyújtva adott a rendszer
átalakításához „forgatókönyvet.” Társadalmi intézmények, a
nyilvánosság megszólítása és szélesítése, értékelvű politika,
rendszerátalakító program mind-mind a modern politika jellemző jegyeit
hordozzák. A mozgalomszervező politikus szerepe azonban nem illett sem
egyéniségéhez, sem reformstratégiájához, és ezért az ellenzéki
liberális politikai orientáció stratégiai céljainak és taktikájának
kidolgozásában nem volt döntő része. A politika modernizációja újabb
lendületet kapott az 1840-es évek elején (a politikai sajtó
hatékonyabb működése, az irányzatok pártszerű szerveződése), s bár ő
ezekkel a változásokkal nem feltétlenül azonosult, mégsem lett
szembefordítható a folyamat lényegével. Ezért azokat az
interpretációkat félrevezetőnek tartjuk, amelyek a felülről építkező
politika – alulról építkező politika, egyén központú reformpolitika –
tömegpolitika kettősségeiben (a modern politika határa mentén) jelölik
meg a különbséget Széchenyi és vitapartnerei között. Ő az egyszerű
elutasításnál bonyolultabb pozíciót foglalt el a modernizálódó
közéletben; nem elégedett meg azzal, hogy súlyának, tekintélyének
birtokában az irányzatok fölötti „nemzeti integrációt” megjelenítve
jelképpé merevedjen, hanem folyamatosan hatni akart a magyar politika
viszonyrendszereire. Akkor is, ha annak jellege már nem egészen az ő
„ízlése” szerint való volt.
Különösen igaz ez a pártalakulás időszakára. Ha az
eszményítő irodalom Széchenyi-kliséit tekintjük, egyszerűnek
láthatnánk a helyzetet: Széchenyi távol tartotta magát a „pártoktól,”
mint „államférfi” fölöttük állt. Az állítás látszólag igaz, a gróf
helyzete azonban sokkal bonyolultabb volt. Kétségtelen, hogy ő a
pártosodással együtt járó politikai szellemet („kivált nemzeti
küzdelmek elején”) igen károsnak minősítette, bár, mint többször
rögzítette, a pártokat természetes korszükségletnek tartotta. A párt a
számára az egység érdekével szemben a rész érdekét, a megoldások
helyett tűhegyre állított vitákat, a józan számítás helyett a
szenvedélyeket, a reális emberismerettel szemben a „pajtásságot” (a
„saját” emberek indokolatlan segítését) jelölte, s legfőképp a
„pártszemüveg” torz nézőpontját, amely elveszejti a nemzetérdekű
politikát. Az írásait keresztül-kasul szövő pártosodáskritikák azonban
művenként más-más funkciót kaptak, s olykor egyenesen egy középpárt
megteremtésének eszméjét vezették fel. Oppositio, Constatírozás (1844)
című cikkeiben és A szentgróti levél elemzése (1845) c. sorozatában
olyan „középpárt”, „hazai párt” megteremtését szorgalmazta, amely
igazodva a kormánypolitika fordulatához lojális, de a kormányt a
reform irányába serkentve, segítve haladó. Széchenyi a centrumba
kívánta emelni és egyesíteni a kormánytámogató lojalitást és a polgári
átalakulást, a polgári nemzetteremtést kifejező reformprogramot
(mondhatjuk: a liberális értékvilágot). Az 1840-es évek elejétől
meg-megújuló kísérletet tett arra, hogy a „kormánypárti nemzeti
reformer” pozíciót valóságos politikai mezőként realizálja. Többek
között a Helytartótanács kebelében felállított Közlekedésügyi
Bizottság elnökeként (1845-től) saját példájával akarta modellálni,
hogy hatékonyan reformálni csak ebből a pozícióból lehet; a
Tisza-szabályozás politikai motívumai (a Tisza-vidék nemességének
megnyerése a kormányzat számára) szintén ennek jegyében fogantak,
úgymint lapalapítási törekvései, s az ellenzéket megbontó (Deákot,
Batthyányt igyekezett megnyerni), a formálódó pártstruktúrát átalakító
dezorganizáló és „pártszervező” próbálkozásai is. A Konzervatív Párt
létrejötte azonban nem az ő koncepcióját erősítette, s így az adott
helyzetben egyre reménytelenebbé vált az, hogy elgondolását konzekvens
politikai „állóhellyé” tegye.
Mivel a Konzervatív Párt lényegében kormánypártként
szerveződött, Széchenyi pedig a konzervatív értékvilággal és
programmal nem azonosult, ezért kényszerítve lett arra, hogy a kormány
és a konzervatívok „elválasztásával” továbbra is a kormányzat mellett,
de nem a konzervatívokhoz kapcsolva értelmezze szerepvállalását.
Helyzetét tovább bonyolította, hogy kormánypozíciója ellenére
megpróbálta fenntartani „független” szerepét is. Mint meghívott részt
vett a konzervatív tanácskozásokon, elkérte és olvasta a 12 pontot, s
bár nem „állhatta a bűzt”, mégis megjelent a pártalakuló ülésen (1846.
november 12.). Ott azonban azt fejtette ki, hogy ő „különös állásban
van”, nem nevezi magát konzervatívnak, mert amint sokszor mondta és
leírta, ő a progresszió embere.” E címke jegyében fogott hozzá önálló
irányzatának megszervezéséhez, s szűk munkatársi körben 1846
decemberében el is határozták a progresszisták zászlóbontását.
A Jelenkor című újság 1847-es első lapszámában
léptek a progresszió hívei a színre, s a munkatársak (Kovács Lajos,
Szontagh Gusztáv) hozzá is fogtak az irányzat (távlatosan párt)
népszerűsítéséhez. Széchenyi pedig az 1846 tavaszától formált (immár)
Politikai program-töredékek című kéziratában az ellenzék általános
irányának támadása, majd Kossuthot támadó bírálata után áttért (1847
elejétől) e pozíció körülírására. Önmeghatározását egyetlen elemre
hegyezte ki: „becsületes progresszista, ernyedetlen reformer,” de
mikor hosszabban körülírta elképzeléseit, akkor világosan
megfogalmazta, hogy a progressziót a nemzet érdekében csak kormányzati
szerepben tartja realizálhatónak. Mint minden középpárti pozíciónak,
az ő helyzettudatának is a kettős elhatárolódás volt a meghatározó
jegye: „az, mit Magyarországban én kívánnék konzerválni, úgy áll
ahhoz, minek kitisztítása, reformálása és egészen újra alkotása után
sóvárgok, mint legfeljebb 10:100-hoz. […] a conservativ függcímer
éppen oly kevéssé elégít ki, valamint az ellenzék dandárja a
kifejlettebb státusztudomány sarktörvényei szerint oly variáns, mely
majd egynek van kezében majd másiknak […] most nem látom az ebbeli
dandár alatti állásnak szükségét […].” – írta a művéhez ekkor írt
bevezetőjében.
A kísérlet azonban kérészéletűnek bizonyult. A
konzervatívok feszülten fogadták a Jelenkor-ban megjelenő „harmadik
erőt” – nem véletlenül, hiszen a legérzékenyebb pontjukon érintette
őket az, hogy kétségbe vonták reformszándékaik komolyságát –, s ezért
a grófnak mindenfelé magyarázkodni kellett. Az akkori politikai
szövetségesei (például gróf Apponyi György alkancellár) megnyugtatása
után Széchenyi kihátrált a vállalkozás mögül a kényszerpályát
felismerve, hogy ti. a „kormánypárti” orientációk egysége
(együttműködése) érdekében nem tarthatja fent önálló irányzatát. A
programtöredékek utolsó kéziratdarabjaiban (a hangsúlyeltolódást
kifejezve) a gróf egy „független felekezet” létrehozását tűzte célul,
s ennek bázisaként immár a konzervatívokat jelölte meg. Az már csak a
dolgok tehetetlenségéből, s Széchenyi nem egyértelmű viselkedéséből
következett, hogy munkatársai még néhány hónapig (olykor bizonytalan
helyzettudattal) működtek a (sosem volt, de csaknem lett)
„progresszista párt” érdekében.
Széchenyi a pártstruktúrát a progresszió jegyében
nem tudta átformálni, s az adott helyzetben nem tudott „önálló”
politikai „állóhelyet” elfoglalni. Így a számára kedvezőtlen politikai
határvonalak megmaradtak. S bár közeledett a konzervatívokhoz, de
mégsem azonosult velük. Sőt, olyannyira zavarta, hogy nem értették meg
(február végén megjelenő) programtöredékeinek gesztusait, hogy a
korábbinál jobban eltávolodott tőlük. Az önmagát önálló erőként
definiáló gróf könyve megjelenése után légüres térbe került, s mint
maga is érezte, nem lett volna szerencsés „konferenciáznia”: „[…]
meglehetne, hogy én csak 15., 16. vagy még későbben érkeznék Pestre
[1847 március]; minthogy, megvallom, a két conferentiát szinte
szeretem elkerülni. Az ellenzékibe úgy sem vagyok meghívva;
conservativek pedig részint oly ostobán fogták fel könyvemet, hogy
szinte jobb, ha most feléjük sem megyek: ha Pesten vagyok, nehéz ezt
elkerülni.” – magyarázta meg bizonytalanná vált, „kénytelen-független”
helyzetét titkárának, Tasner Antalnak. Széchenyi végletesen
elszigetelődött, s bár különállásának hangoztatásával foglalt helyet
eddig is a konzervatívok és az ellenzék tanácskozásain, de mikor azok
párttá szerveződtek, akkor már kívülálló jelenléte is tarthatatlanná
vált.
A negatív élményt még ellensúlyozta az, hogy bécsi
tárgyalásain ígéretet kapott a korábban a Tisza-szabályozásra ígért
egymilliós állami támogatásra. Széchenyi még élvezte is a helyzetet,
hogy akkor bírálják Pesten a leginkább, amikor ő szerez az országnak
egymilliót; élcelődött a „magányos hős” helyzetén. A támogatás azonban
nem realizálódott, s 1847 nyarán már nem nagyon lehettek illúziói a
kormányzati szerepvállalásával kapcsolatosan sem. Egyre
kilátástalanabbnak látta helyzetét, egyre többször fenyegetőzött
Apponyihoz írott leveleiben a visszavonulással. Ám szükségszerűen
kitartott megalázó helyzetében, hiszen ha valóban lemondott volna,
azzal olyan egyértelmű érvénnyel bizonyította volna a kortársak előtt,
hogy a kormányzattal nem lehet együttműködni, ami a politikai
közvéleményben nagyobb hatást váltott volna ki minden, a kormányt
minősítő ellenzéki állásfoglalásnál. És ezzel semmissé tette volna
eddigi érveit, stratégiáját. Ő pedig nem azért lett „kormányi ember,”
mert feltétlenül hitt a Metternich–Apponyi-kormányzat jó szándékában
(az általa sokszor deklarált) reformhajlandóságában. Egészen más
szempontok vitték a kormányzat oldalára.
1846–47 időszakára tekintve igaznak tűnik a
megállapítás: Széchenyi nem mutatkozott sikeres politikusnak. A
mozgásszabadságát szűkre szabó improduktív pozícióba helyezte magát,
kívül rekedt a pártképződés folyamatán, elszigetelődött. Érdekes, hogy
ennek ellenére mégsem helytálló az a megszokott elbeszélés, amely
Széchenyi pályáját a népszerűségvesztés folyamataként mutatja be.
Kétségtelen, hogy az ellenzék körében egyre élesebb bírálattal
illették. A reformellenzéket megbontó kísérletei, a Deákot bíráló (és
közben misztifikáló) cikksorozata, a Kossuth-ellenes egyre élesebb
kitételei, s általában a magyar ellenzékiség egészének,
programirányának az elutasítása miatt már kisebb atrocitásokat is el
kellett viselnie a „bécsi miniszternek” (ahogy túlzással a
helytartótanácsi tanácsost nevezték). Viszont ő még az 1840-es évek
második felében is a „siker” emberének számított, akinek a tervei
megvalósulnak. A népszerűsége természetesen nem volt állandó, de
rendre sikerült visszanyernie a bizalmat. A Tisza-szabályozással
többek között az volt a célja, hogy a kormány reformkészségét igazolva
a „tiszavölgyi” nemességet megnyerje. Végül ezzel az üggyel kevésbé a
kormányt, mint inkább önmagát népszerűsítette. Legalábbis ebben ért el
nagyobb sikert. A második (1846-os) tiszai útját például joggal
nevezte titkára „diadalmenetnek,” s a gróf is büszkén azt rögzítette:
„mindenütt mint Herczeget fogadnak.” Politikai súlyát az is kifejezte,
hogy minden jelentős honi tisztség esetén felvetődött a neve
jelöltként. Egyesek szerint esélye volt a kancellárságra, s 1846–47
fordulóján többen kapacitálták (Károlyi György gróf, Wenckheim Béla
báró), mások provokálták (Pulszky Ferenc), hogy legyen nádor. Volt is
benne némi hajlandóság, de politikai tisztánlátása nem hagyta cserben,
és inkább István főherceg nádorrá választása mögé állt. Éppen
Széchenyi hatalmas tettvágyából, sokrétű szerepeiből, s korábbi
eredményeiből következett, s nem múló népszerűségében rejlett annak
magyarázata, hogy a pártokon kívül-felül elhelyezkedve is meg tudta
őrizni politikai súlyát.
S a szűkre szabott mozgástérből végül a kitörési
pontot is megtalálta. 1847 őszén elhatározta, hogy (elsősorban)
Kossuth Pest megyei jelöltségét ellensúlyozandó az alsótáblára
követnek jelölteti magát. Ezzel a lépésével azonban nemcsak
vitaellenfelét követte az általa választott új színtérre, hanem
újraértelmezte politikai helyzetét. Némileg távolodott a
kormányzattól, de nem kellett megszakítani vele az együttműködést,
1847 novembere után már nem is fenyegetőzött hivatala feladásával.
Vállalhatott valamiféle „közvetítő” vagy „centrumteremtő” funkciót,
finomíthatta a politikai rendszer működését, ha mint a „közlekedésért
felelős miniszter” az alsótáblán beszámolási kötelezettségnek tesz
eleget. S persze e döntésével az elitista reformpolitikus a
modernizálódó politika szükségszerű velejárójához igazodott: a dolgok
menetére úgy hathatott igazán, ha a viták lényegi terét (a képviselt
színterét), az alsótáblát választja. A kapcsolódó forrásszövegek
igazolják, hogy mindegyik motívum jelen volt a döntése mögött 1848
szeptember–októberében, s mosoni követsége így is teljesedett ki:
Kossuth ellensúlyozásának a szándékában, de közben az ellenzékhez
fűződő viszony helyreállításának lehetőségét is önmagában hordozva,
másrészt ugyanilyen összetettségben a kormánnyal való együttműködés és
a kormányzattól való függetlenedés kettősségében.
Széchenyi 1847 őszén nagyon racionális és sikeres
döntést hozott, ami nagyban befolyásolta későbbi lehetőségeit és
1848-as szerepvállalását is. Valójában nem is könnyen mérhető, hogy a
korban ki, mennyire, milyen időkeretben tekinthető sikeres
politikusnak. Kétségtelen, hogy ő azt a játszmát, amely a
reformellenzék irányvonalának a meghatározásáért, vezetéséért folyt,
elveszítette. Viszont a legnehezebb időszakokban is sikerült a
politikai cselekvőkészségét helyreállítania. És persze minden
eredmény, amely a polgári átalakulásban történt, részben az ő
sikerének számított, sőt önmagán hordozta a „kezdő impulzust adó”
reformer keze nyomát. Ebből is következett a reformellenzéki
közvélemény 1848. márciusi „ítélete” róla. 1846–47-ben még a
legszigorúbb bírálatokat kapta – említhető Gyurmán Adolf elemzése,
Nagy Károly pamfletje (nem beszélve Kossuth egy-egy markáns
válasz-elemzéséről) –, s kritikusai a következetlenségek és
ellentmondások feltárásával bizonyították, hogy ő már nem a nemzeti
haladás hatékony előmozdítója. Sőt egyre világosabb megfogalmazásokkal
a haladásellenes tábor („nem más, mint Pecsovics”) keretébe sorolták.
1848. március második felében viszont már épp azért fogadta el
(csaknem egyöntetűen) a politikai közvélemény Széchenyi székcseréjét
(bár az „ancien regime-ben” hivatalt viselt, ekkor mégis a
Batthyány-kormány minisztere lett), mert az ő esetében nem a
közelmúltra, hanem a pálya egészére vonatkozó értelmezői idősík lett a
domináns. Legalábbis a reformkort betetőző 1848-as „törvényes
forradalom” ezt a látószöget eredményezte. Jellemző módon a
Széchenyi-historiográfia (régebbi) meghatározó két (a Széchenyi '48-át
forradalomellenes, Kossuth-ellenes összefüggésben értelmező; és azt a
gróf forradalommal azonosuló „gyökeres fordulataként” interpretáló)
vonulata talán éppen azért nem férkőzött hozzá e pályaszakasz
lényegéhez, mert azt – már ismerve 1848/49 lefolyását, következményeit
– szinte kizárólag csak az 1841–48 közötti vitaszakasz idősíkja
mentén, annak fénytörésében látta. Nem úgy, mint 1848 márciusában a
polémia időszakát éppen zárójelbe tevő kortárs nemzedék. Beleértve
Széchenyi is, aki a nyilvánosság előtt reformkori céljai
beteljesüléseként értelmezte '48-at, s így is élte meg a korszakot,
egyre mélyebben merülve a „nemzetét felébresztő” reformer beteges
önvádig torzuló felelősségtudatába.
A Kemény „politika-jellemrajzából” kiinduló
gondolatsorunk végén újra rögzítenünk kell, hogy a Széchenyi-pálya
értelmezése megköveteli a nézőpontok és idősíkok változó használatát.
Kihagyni viszont nem szabad és nem érdemes a szituatív, konkrét
elemzéseket, mert akkor nem láthatjuk és érthetjük meg a lehetőségek
világában mozgó (és egyáltalán nem lesajnálandó) sokrétű politikust.
A publikáció Bolyai kutatási ösztöndíj keretében formálódott,
és elkészítését a TÁMOP 4.2.1./B-09/1/KONV-2010-0007 számú projekt
támogatta. A projekt az Új Magyarország Fejlesztési Terven keresztül
az Európai Unió támogatásával, az Európai Regionális Fejlesztési Alap
és az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósult meg.
Kulcsszavak: Széchenyi István, magyar történelem, politikatörténet,
a 19. sz. története, reformkor, politikai pártok, utolsó rendi
országgyűlés
IRODALOM
Andrássy Gyula (1912): Széchenyi
politikája. Magyar Társadalomtudományi Szemle. V, 173–212.
Csorba László (1991): Széchenyi István.
Officina Nova, Budapest
Csorba László (2007): Széchenyi és a
modern politikai irodalom kezdetei. 1825. A Magyar Tudományos Akadémia
megalapítása. In: Szegedy-Maszák Mihály – Veres András (szerk.): A
magyar irodalom történetei 1800-tól 1919-ig. Gondolat, Budapest,
120–136.
Dénes Iván Zoltán (1989): Közüggyé emelt
kiváltságőrzés: A magyar konzervatívok szerepe és értékvilága az
1840-es években. Akadémiai, Budapest
Gergely András (1987): Széchenyi és a
politika modernizálódása. Alföld. 4. 45–54.
Gergely András (1993): Széchenyi a
besorolhatatlan reformer. In: Szakál Gyula – Martonffy M. – Veliky J.
(szerk.): Polgárosodás és modernizáció a Monarchiában. Műhely
(különszám). Győr, 71–74.
Gerő András (1993): A modernitás
konfliktusai és Széchenyi. In: Gerő András: Magyar polgárosodás.
Atlantisz, Budapest, 79–93.
Kemény Zsigmond (1870): Széchenyi István.
In: Kemény Zsigmond tanulmányai. Kiadja: Gyulai Pál. Ráth Mór
[kiadása], Pest
Kovács Lajos (1889): Gróf Széchenyi István
közéletének három utolsó éve 1846-48. 1-2. Franklin-társulat, Budapest
Oplatka András (2005): Széchenyi István.
Osiris, Budapest
Réz Mihály (1917): A politikatudomány és
Széchenyi. Történeti Szemle. VI, 225–239.
Veliky János (1991): Széchenyi politikai
dilemmái. Confessio. 4, 90–95.
Velkey Ferenc (2004): Egy pártnélküli
pártcímke – Széchenyi István progresszista politikai
önmeghatározásának hátteréhez. In: Pelyach István – Kőrösiné Merkl H.
– Simon V. P. – Buday M. (szerk.): Széchenyi Magyarországa és Európa.
Tudományos konferencia. Széchenyi Társaság, [Budapest], 32–54.
Velkey Ferenc (2008): Egy „rettentő
döntés” hátteréről Miért „támadt kedve” Széchenyi Istvánnak 1847 őszén
„követnek menni”? In: Velkey Ferenc (szerk.): Történeti Tanulmányok
XVI. Debrecen, 189–238.
Viszota Gyula (1916): Széchenyi Politikai
program-töredékeinek keletkezése és hatása. Történeti Szemle. 64–97.
Viszota Gyula (1930): Bevezetés. In:
Viszota Gyula (szerk.): Gróf Széchenyi István írói és hírlapi vitája
Kossuth Lajossal II. Magyarország Újabbkori Történetének Forrásai;
Gróf Széchenyi István összes munkái 6/2. Magyar Történelmi Társulat,
Budapest
|
|