2010. október másodikán egész nap tanítás volt a
Csodák Palotájában. De nem fizika-kémia-biológiaórák követték egymást,
hanem látványos bemutatók, amelyek azt voltak hivatottak megmutatni: a
természettudományok is taníthatók látványosan, érdekesen. Az egész
napos bemutatósorozaton dőlt el, kik utazhatnak arra a nemzetközi
konferenciára, amely tavasszal Koppenhágába várja Európa legjobb
természettudomány-tanárait.
A CERN, az Európai Atommagkutató Központ ébredt fel elsőnek: fogynak
azok a fiatalok, akik valamilyen természettudományos pályát
választanak, például fizikát akarnak tanulni. Mi lesz a
nagyberendezéseikkel? Kik fogják a kutatásokat tíz-húsz év után
folytatni? Hogyan teljesíti ki a huszonegyedik századot a
(természet)tudomány – pedig csak ettől remélheti az emberiség a
fennmaradását?
Mit tegyenek? Hogyan lehetne visszacsábítani a
fiatalokat a természettudományos-műszaki pályára? Minden bizonnyal
csak úgy – okoskodtak –, hogy érdekessé kell számukra tenni a tárgyat,
érdekesen kell tanítani a fizikát. Mindjárt cselekvésre is szánták
magukat, összefogtak az Európai Űr Ügynökséggel (ESA), az Európai Déli
Obszervatóriummal (ESO), megnyerték partnernek az Európai Fizikai
Társulatot (EPS) és az Európai Asztronómia-oktatási Szövetséget
(EAAE), és 2000-ben meghirdették huszonkét európai országban a Physics
on Stage (Fizika a Színpadon) című rendezvényt, „vásárt”, ahová
novemberig tartó szervezéssel összegyűjtötték Európa legjobb
fizikatanárait, mintegy négyszázat: beszéljék meg, mutassák meg,
hogyan lehet ezt jól csinálni. Pontosabban a rendezvény több volt
ennél: párbeszéd a vezető kutatók, az oktatók, a tudományos intézetek,
az oktatási kormányszervek és a média között a fizikaoktatás új,
innovatív módszereiről.
Volt minden. A színpadon láthattunk „egyszerű”
fizikashow-t; látványos kísérleteket, amelyekkel érdekesen lehet
illusztrálni a fizikában tanultakat, némelyik előadó még egy kis
költségvetést is hozzátett, hogy megmutassa, ezek nem elérhetetlenül
drága dolgok. Mások kis színielőadást mutattak be, „Volta” személyesen
számolt be a színpadon elektromossággal kapcsolatos felfedezéseiről.
Ismét mások igazi cirkuszi előadást állítottak össze fizikai
kísérletekből. A találkozó egyik fénypontja az volt, amikor valamelyik
nagy reaktorcsarnokban egy Heisenberg–Dirac-levelezésből készült
csodálatos színházi bemutatót láthattunk, pantomimmel, akrobatikával
és nagyon sok érdekes, fizikával kapcsolatos gondolattal. Emellett
valódi vásár is volt, ahol ugyancsak a résztvevők kínálták
portékáikat, oktatási eszközeiket, módszereiket, s mindezt kísérő
workshopokban meg is vitatták.
A kezdeményezés sikere folytatásra buzdított. A
második Physics on Stage-et az ESA rendezte meg Nordwijk-ban, az ESTEC
(European Space Research and Technology Centre) telephelyén 2002-ben,
hasonló sikerrel, és ugyanitt került megrendezésre a harmadik PoS is
2003-ban.
2004-ben azután szélesebb alapokra került a
rendezvény. Megszületett az ESTI (European Science Teachers
Initative), és elindították a Science on Stage (Színpadon a
Természettudomány) rendezvénysorozatot, amelyet először 2005-ben az
egész kezdeményezés születésének a helyszínén, a CERN-ben, majd
2007-ben Grenoble-ban rendeztek meg. Ekkor azonban kifutott a 6.
Keretprogramból kapott támogatás, ezért 2008-ban a német nemzeti
bizottság saját szervezésében rendezte meg az eseményt Berlinben. A
következő rendezvény pedig, amelyre 350 résztvevőt várnak, 2011
áprilisában lesz Koppenhágában, s alapvetően a dán Oktatási
Minisztérium finanszírozza.
A cél maradt, amivel a Physics on Stage útnak
indult, csak éppen a fizikáról általában a természettudományokra
kiszélesítve: lehetőséget teremteni a tanároknak, hogy kicseréljék
tapasztalataikat, innovatív oktatási módszereiket, eszközeiket,
amelyekkel tartalmilag és formailag is meg lehet újítani az európai
természettudományos oktatást, el lehet érni, hogy a gyerekek
(elsősorban a pályaválasztás előtt álló gimnazisták) figyelme a
természettudományok felé forduljon, az e téren tehetségesek valamilyen
természettudományos vagy műszaki pályát válasszanak.
|
|
A résztvevők huszonkilenc országból érkeznek,
kiválasztásuk az egyes országokban lezajló pályázatok, versenyek
keretében történik – történt. Ez a válogatás Magyarországon is
végbement, a kiválasztott legjobb kilenc személyt a dán Oktatási
Minisztérium vendégül látja a nemzetközi rendezvényen (tegyük hozzá,
hogy amelyik bemutató esetében a nyertesek többen vannak, ott további
szponzorokat kell találni a kinntartózkodásuk finanszírozására, s az
útiköltségek fedezetét is elő kell valahonnan teremteni). A
rendezvénynek egyébként négy fő vonulata van. A vásáron az összes
résztvevő bemutatja a maga projektjét. A mesterkurzusokban a
résztvevők megosztják egymással a jó gyakorlatokat (tanítási
módszereket, elveket, tapasztalatokat), kicsi, informális prezentációk
keretében. A workshopokban a résztvevők oktatási anyagokat,
ajánlásokat dolgoznak ki, pedagógiai problémákat tárgyalnak meg. A
plenáris üléseken pedig a fesztivál nagyszínpadán adják elő a
résztvevők bemutatóikat, illetve itt hangzanak el a plenáris előadások
is.
A magyar felhívásra harminchárom pályázat érkezett,
a legváltozatosabb témákban. Voltak persze, akik félreértették a
dolgot, és oda nem illő témával pályáztak, módszertant vagy éppen egy
CD-sorozatot szerettek volna bemutatni, de végül a zsűrinek sikerült
tizenhat olyan pályázatot kiválasztania, mely ígéretesnek mutatkozott.
Volt köztük fizika, kémia, biológia, filmelemzés, kísérletbemutató,
színdarab. Ezt a tizenhat pályázót hívták meg a szervezők a Csodák
Palotájába, hogy mutassák be a zsűri és a látogatók előtt, mit is
terveznek Koppenhágába vinni. Az előadássorozat reggeltől estig
futott, az Akadémia elnöke, Pálinkás József (a rendezvény fővédnöke)
indította útnak, s futott gyors cserékkel, átrendezéssel, némi
ebédszünettel estig. A nézők egy része természetesen „drukker” volt,
de az aznapi látogatókból is sokan voltak kíváncsiak a bemutatókra.
Némelyik összeállítás csalódást okozott, azon
félreértés miatt, hogy az előadó nem egy érdekes előadást tartott,
hanem egy módszertani ismertetést arról, hogy hogyan lehetne érdekes
bemutatókat csinálni. De ezzel együtt nagyon sok szép, érdekes
élményben volt részük az Öveges-teremben ülőknek. Végül is, viszonylag
könnyű szívvel tudott a zsűri dönteni, hogy melyik kilenc „produkció”
utazzon. A tudományok közül végül a fizika került ki győztesen, a
legtöbb kijutó fizikai bemutatót visz magával, ezek mellett mindössze
két kémiai tárgyú bemutató, illetve az Alice Kémiaországban című
színdarab kapott lehetőséget a koppenhágai útra. Viszont a skála így
is fantasztikus volt. Bemutatásra került színielőadás, túlélőshow,
tűzijáték, vagy éppen az, hogy mire lehet használni egy játékkonzolt a
fizikaórán. Egyik látogatónk szájából hangzott el: „Ha nekem a fizikát
így tanították volna…”
Ez a lényeg: ha így tanítanák a
természettudományokat, minden bizonnyal nem állna elő az a helyzet,
ami ma van, hogy fizika- vagy kémiatanárnak országosan is csak
néhányan jelentkeznek, és a kutatószakokra, vagy a mérnöki képzésekre
jelentkezők száma is folyamatosan fogy. Jó lenne ezeket a módszereket
minél szélesebb körben terjeszteni, tanítani, motiválni a
természettudományt oktatókat, hogy használják őket. A feladat nem
könnyű: egy görög oktatáskutató elmondta egyszer, hogy Görögországban
felszereltek ezer iskolát nagyon jó minőségű laboratóriumokkal,
viszont ezeket a tanárok legnagyobb része nem használja – nincs bennük
motiváció. Szóval nem könnyű a helyzet. De akkor ki fogja működtetni
az LHC-t húsz év múlva?
Bővebb ismeretek:
WEBCÍM >
•
WEBCÍM >
•
WEBCÍM >
•
WEBCÍM >
Kulcsszavak: természettudomány a színpadon, pályaválasztás,
természettudomány-tanárok, kísérletbemutató, tudományos-műszaki pálya,
oktatás, oktatás válsága, a tudomány jövője
|
|