Új dichotómiák
a neveléstudományokban
Elmélet és gyakorlat kapcsolódásának, egymásra hatásának módja a
neveléstudományok örök témájának tűnik. „Az elmélet és a gyakorlat
összefüggése sehol sem oly kívánatos, mint a nevelésben. A methodikán
túl igenis szükség van pedagógiai elméletre, mert nem elég a
szaktudás, a methodikus munka, ezen felül áll a pedagógia, mint
összesítő tudomány” – idézik Jausz Béla hetven évvel ezelőtt
lejegyzett mondatait a Debreceni Egyetem Tanárképző Intézetének
iskolájáról szóló tanulmány szerzői. A VIII. Országos Neveléstudományi
Konferencia anyagából készült – az említett írást is tartalmazó –
kötet szerkesztői úgyszintén hasonló célkitűzést fogalmaznak meg.
Ennek jegyében alakítják a kötet témaköreit, azzal a szándékkal, hogy
azok az elmélet és a gyakorlat közötti szakadék áthidalására is
példaként szolgáljanak.
Az elmélet-gyakorlat kettőse mellett azonban a
kötet további dichotómiák és szintrendszerek létére is rávilágít.
Előbbire példa az értelem és az érzelem látszólag ellentétes, a
tanulmányok szerint viszont inkább mindig együttesen létező, egymásra
építkező kettőse, utóbbira pedig az induktív gondolkodás
fejlesztésének vagy a közösség, a társkapcsolatok hatásának –
kisiskolás kortól a felsőoktatás időszakáig jelen lévő, értelemszerűen
minden szinten valamelyest eltérő problémákat felvető – kérdésköre.
Erre a komplexitásra készíti fel az olvasót a kötet
első tanulmányában Barrie Bennett, aki saját negyedszázados, az
oktatás rendszerszintű fejlesztése terén szerzett tapasztalatait
összegzi. Bennett alaptémája a tanítási intelligencia tökéletesítése:
azaz integrálása mindannak, amit a tanár a diákok tanulásának
mikéntjéről, a követendő tantervről és az elsajátítandó anyagról, az
ehhez kapcsolódó mérésekről és a személyiség fejlődéséről tud. A
szerző úgy véli, mindez nem valósulhat meg, ha csupán az egyes
iskolákat vizsgáljuk: egyetlen iskola változása ugyanis nem jár
eredménnyel, ha a rendszer egésze diszfunkcionális. Minden szereplőnek
– az oktatási minisztertől a tanári szervezeteken át az iskolai
tanácsadókig – együtt kell működnie a rendszerszintű változás
érdekében, hogy a diákok életesélyeit és tanulási esélyeit javítsák.
Utóbbi félmondat Bennett szerint különösen fontos, ezért felhívja az
olvasó figyelmét arra, hogy bár írása két központi fogalomra – a
tanítási intelligenciára és a rendszerszintű változásra – fókuszál, a
cél alapvetően a diákok tanulásának tökéletesítése.
Az eredménytelen változásokat nemcsak a kívánt
hatás elmaradása okán hibáztatja. Az egy-egy iskolában megvalósuló,
ideiglenes folyamatok hátránya, hogy miután lezárulnak, a szereplők
korábbi lelkesedésüket is elveszítik, könnyen válnak kiábrándulttá,
cinikussá. De ugyanígy eredménytelen, ha a változás csak a miniszter
vagy az oktatáspolitikusok szándéka: a demokráciából adódóan az ilyen
javaslatok négy évre szólnak. További problémának látja, hogy a
politikusok célja többnyire olyan eredmény elérése, amely a négy év
elteltével kirakatba állítható; ettől eltekintve a politikának gyakran
nincs cselekvési terve.
Bennett szerint nem tekinthetünk el attól, hogy
megismerjük a változások természetét. Idézi Machiavellit és George
Orwellt, az általuk írottakat különösen találónak gondolja. Így
például tudomásul kell vennünk, hogy az erőteljes nyomás lázongó
hangulatot szül, a túl sok változás pedig, a maga
követhetetlenségével, önfeladást. Arra is felhívja a figyelmet, hogy
túl sok szereplő foglalkozik a tanárokkal, az oktatással, és ezek
mindegyike hajlamos arra, hogy egy-egy jelenséget analizáljon,
bizonyos kulcstényezőket azonosítson, majd az eredményeket összegezze
– az elemzés, a „valami elgondolása” azonban nem azonos a
cselekvéssel, a „valamit tevéssel”. Bennett modelljében a változás
középpontjában a diák helyezkedik el, az egyes szereplők az ő
érdekében dolgoznak, és a maguk szintjén, a számukra lehetséges módon
mindannyian bekapcsolódnak a folyamatba.
Bennett saját tapasztalatait elemezve arra a
következtetésre jut, hogy a sikeres fejlesztések az iskolakörzet
és/vagy a régió szintjén indulnak, és az adott terület minden
iskolájára kiterjednek. Kulcskérdés többek között az adott térség
központi oktatási hivatalának aktív támogatása és a központi irányítás
különböző szintjeinek együttműködése. Elengedhetetlen továbbá a
tanárok csoportos részvétele a programban, méghozzá oly módon, hogy az
adott iskola vezetése is e csoport résztvevője kell legyen.
Felbecsülhetetlenül értékesnek látja Bennett, ha a tanárok lehetőséget
kapnak más tanárok munkájának megfigyelésére, és ezeket a mintaórákat
részletesen elemezhetik. Fontos szerepet játszik mindezek mellett az
eredmények, információk folyamatos megosztása, az összes szereplő
számára elérhetővé tétele, például weboldalak létrehozásával és DVD-k
készítésével.
Izgalmas lenne a további tanulmányokat úgy olvasni,
hogy a Bennett által felvázolt modellt vetítjük rájuk: néhány esetben,
például Pálmainé Orsós Annának a romani és beás nyelvek oktatásának
jelenlegi helyzetével, vagy Dezső Renáta Annának az idegen nyelvek
oktatásának módszertani kérdéseivel foglalkozó írását olvasva
viszonylag könnyen azonosítható, hogy az általuk vázolt nehézségek
leküzdése mely szereplők aktívabb részvételét igényli. De
megfigyelhetjük a rendszerszintű működés sajátosságait a
Neveléstörténet témakör tanulmányaiban is: Tessedik Sámuel és a cseh
Ferdinand Kindermann munkásságának és lehetőségeinek összevetése jól
rímel a Bennett által írottakra, hiszen a szerző, Ugrai János szerint
nemcsak a személyes tényezők játszottak szerepet a két, sok
tekintetben hasonló életút és életmű eltéréseinek alakulásában, hanem
a két ország vallási és rendi különbségei, a polgárosodottság fokának
eltérő mértéke is.
A kötet második – Bennettéhez hasonlóan –, a
tematikus fejezeteket megelőző tanulmánya azonban újabb nézőpontot
kínál az olvasónak. Hunyady György az érzelmek szociálpszichológiája
és a nevelés kapcsolatáról szólva arról ír, hogy a pszichológiában a
viselkedés vizsgálatának információfeldolgozási modelljét napjainkra
árnyaltabbá tette az általa affektív ellenforradalomnak nevezett
paradigmaváltás. Utóbbi értelmezésében a megismerés és az érzelmek
nemcsak összefüggenek, de az érzelem olykor elsődlegessé válhat az
ismeretekkel szemben. A tudatosság szintje alatt ugyanis attitűdjeink
és előítéleteink húzódnak meg, és észrevétlenül is módosítják
megismerési folyamatainkat. Mindez felveti a kérdést: vajon a
nevelésnek nem kell-e arra is kiterjednie, hogy felvértezze a
fiatalokat az érdekvezérelt manipulációs kísérletekkel szemben. A
szerző a testképzavarokat említi példaként, amelyek létrejöttében és
egészségkárosító hatásában igen nagy szerepe van a média által újra és
újra felvázolt „ideális” testképnek.
Az egyén és a társak kapcsolatáról szólva Hunyady a
társas összehasonlítási elméletet mutatja be. Eszerint az egyén
motivált önmaga megismerésére, és ennek érdekében viszonyítja magát
másokhoz. A különbözőség és az azonosság, a csoporthoz tartozás és a
függetlenség egyaránt fontos számára, az pedig, hogy ezek közül melyik
kaphat nagyobb szerepet, a mindenkori társadalom által meghatározott.
Az iskolának mint szocializációs közegnek fontos szerepe lehet abban,
hogy mind az azonosságtudatot, mind a versenyszellemet az egyén
szélsőségektől mentesen, harmonikusan tapasztalja meg.
Az érzelmek fontosságát és tanulhatóságát, a társas
élmények szerepét járják körül a következő, Nevelés és iskola című
fejezet tanulmányai. Hunyady
|
|
Györgyné és M. Nádasi Mária a pozitív iskolai
élmények sajátosságait vizsgálja. Kutatásuk egyik motivációja, hogy a
korábban már vizsgált „fekete pedagógiát”, azaz a negatív élményeket,
azok forrását és hatását összevethessék a pozitív élmények
jellemzőivel. Bár kutatásuk még nem zárult le, már most látszik, hogy
a pozitív élmények egy része – szemben a negatív élményekkel – nem a
tanárhoz, hanem a társakhoz, a közösséghez kapcsolódik. Külön
figyelmet érdemel, hogy a főiskolások és az egyetemisták élményei
szignifikánsan különböznek egymástól: míg az egyetemisták jó élményei
individuálisabbak, addig a főiskolások pozitív emlékei inkább a
közösséghez kötődnek, tanáraikban is a bizalmat méltányolják
elsősorban. Kérdés, hogy az átalakuló, kétszintű felsőoktatási
rendszerben érvényesül-e majd, és ha igen, hogyan, ez a szelekciós
hatás.
A szervezeti bizalmat vizsgálja Kovács Zoltán és
Sass Judit tanulmánya. A Robert Quinn által meghatározott négy
szervezetikultúra-típust alapul véve, e kategóriákba sorolják be a
vizsgált iskolákat, és elemzik az egyes kultúratípusok lehetséges
előnyeit és hátrányait. Az iskolák többsége a Quinn által
„szabályorientált”, hierarchikus típusba, valamint a „támogató,
csapatorientált”, klán típusba tartozik. Előbbit alacsonyabb, utóbbit
magasabb bizalomszint jellemzi, és ezzel összefüggésben a legnagyobb
veszély az első esetben a „fagyos bürokrácia” a működés során, míg a
második esetben az egyéni szempontokat túlságosan is figyelembe vevő,
engedékeny, a feladattal kevéssé törődő szervezet jöhet létre.
A Szakképzés és felnőttoktatás című fejezet a
rendszerek szintjére vezeti vissza az olvasót. Benedek András a
szakiskolai oktatásban részt vevők vállalati képzésének és munkába
állásának összefüggéseit elemzi. Arról számol be, hogy a
tanulószerződések keretében vállalati gyakorlaton levő fiatalok
elhelyezkedési esélyei kedvezőbbek, ugyanakkor ezt a formát elsősorban
a magyar tulajdonban levő kis- és középvállalkozások ismerik és veszik
igénybe, a nagyobb üzemek önálló HR-szervezettel rendelkeznek, melynek
meghatározó szerepe van a munkaerő kiválasztásában és
képzésében-továbbképzésében is. A vállalatok leginkább a fiatalok
nyelvtudásával elégedetlenek, emellett megerősítették, hogy az
informatikai alapkészségek kialakítására a jövőben is nagy figyelmet
kell fordítani.
A felsőfokú szakképzés helyzetét, az így szerzett
végzettségek munkaerőpiaci értékét vizsgálja Györgyi Zoltán. A kutatás
időpontjában már tíz év tapasztalatai álltak rendelkezésre, s ezek azt
mutatják, hogy a felsőfokú szakképzést nagyobb arányban választják
azok, akiknek e képzés munkaerőpiaci hozadéka nem fontos. A
lemorzsolódók aránya esetenként meglehetősen magas, 5–75 % között
változik, az okok között a felsőoktatásba való átlépés éppúgy
szerepel, mint a követelmények nem teljesítése. Az elhelyezkedés egyes
szakmákban teljesen esélytelen, míg más esetekben – főként, amikor a
munkáltatók gyakorlati képzőhelyet biztosítanak, így van rálátásuk a
képzésre – biztosabb az elhelyezkedés és az előrejutás. A kutatás
összességében a képzési rendszer munkaerőpiaci kontrolljának általános
hiányát állapítja meg.
A kötet két tematikus szála – a rendszerszintű
működési sajátosságok és változások, illetve az egyéni, kisközösségi
identitás alakulásának jellemzői – fonódik egybe az utolsó,
Nevelésszociológia, oktatáspolitika című fejezetben. A tanulmányok egy
része a kistelepülések iskoláival, másik részük a kisebbségi
felsőoktatási intézményekkel foglalkozik. Két olyan intézménytípussal,
amelyek nem illeszkednek harmonikusan az oktatási rendszerek –
politikusok által támogatott – struktúrájába, mert a civil
társadalommal, az őket körülvevő kisebb közösséggel való kapcsolatuk
látványosabb, és talán szervesebb is, mint más intézményeké. „A
kistelepülési iskolák mindenütt társadalmi, politikai, szakmai viták
fókuszában állnak, részben hatékonysági, részben eredményességi
okokból” – írja Imre Anna, aki a körzetesítés, kistérségi társulásba
lépés lehetősége mellett mutatkozó alternatív utakról számol be. Ezek
egyike a fenntartóváltás, a másik a kisebbségi oktatás bevezetése;
utóbbi a központilag előírt létszámkorlátok alól mentesíti az iskolát.
Nem állnak rendelkezésre olyan, a gazdaságosságot
vizsgáló elemzések, amelyek az utaztatás vagy a gyermekfelügyelet
költségét is tekintetbe veszik – mutatja ki Forray R. Katalin –,
emellett a falusi kisiskolák előnye, hogy az életkori szempontból
heterogén osztályok állandó lehetőséget biztosítanak a diákoknak a
modellkövetésre, a szerepek elsajátítására. Hátrányt jelenthet, hogy
az aprófalvas térségekben a munkanélküliek, szegények, cigányok aránya
általában magas, így ezek az iskolák a marginális csoportok –
települési szinten – szegregált intézményeivé válhatnak. Az
elszigetelődés problémáját azonban nem feltétlenül oldja meg az iskola
megszüntetése – hívja fel a figyelmet Forray –, a vertikális hálózatok
létrehozása inkább jelenthet megoldást, emellett nem gátolja, hogy a
kisiskola a helyi közösség számára hasznos, lokális funkciókkal
bővüljön.
A helyi közösség igényeire válaszolva létrejövő
kisebbségi felsőoktatási intézmények „bolognai folyamatban” zajló
helykeresését és megküzdési stratégiáit vizsgálja Kozma Tamás
tanulmánya. Ezen intézmények alakulásukat követően, az 1990-es évek
derekán azzal a kihívással találták szembe magukat, hogy a körülöttük
újraalakuló – a múltbelitől különböző, a nemzeti önazonosság tudatát
erősítő – állami felsőoktatási szabályrendszerben és politikai
törekvések között kell életben maradniuk. Azon intézményeknek, amelyek
– vagy a fenntartókra, vagy az anyaországi intézményekre támaszkodva –
képesek voltak megerősödni, a bolognai folyamat újabb megoldandó
problémát jelent. E folyamat célja ugyanis a felsőoktatás
egységesülésének támogatása, és így nem képes kezelni a fenntartói
sokszínűséget, amivel a nemzeti egységesítésnek kedvez. Ha a
kisebbségi felsőoktatási intézmények egy homogén rendszer részeivé
válnak – akár alapképzési, akár egyetemi szinten –, akkor éppen azt a
társadalmi és politikai szerepet veszítik el, melynek betöltése
érdekében létrejöttek.
A Kozma által vizsgált intézmények a következőkben
leírt háromféle megküzdési stratégia valamelyikét követték. „A.
stratégia”: igazodtak a nemzetállami felsőoktatási követelményekhez.
„B. stratégia”: az alapítók eredeti igényeit kielégítve szegregálódnak
a nemzetállami felsőoktatási rendszertől, ami azonban jelentősen
megnehezíti számukra az akkreditációt, ezzel hosszú távon a
fennmaradást is. „C. stratégia”: hálózatosodás, más, a nemzetállami
felsőoktatási rendszeren kívüli intézményekkel való együttműködés. A
szerző úgy ítéli meg, hogy ez utóbbi hálózatos forma nyújthat
leginkább alternatívát az egységesülő felsőoktatási rendszerhez
képest.
Hatékony tudomány, pedagógiai kultúra, sikeres
iskola a kötet alcíme. A tanulmányok arra késztetnek, gondoljuk újra,
hogyan definiáljuk ezeket a fogalmakat és jelzőiket, miután szemügyre
vettük az egyéni identitás bonyolult, mátrix-jellegű szerveződését és
a módot, ahogy ezt a kisebb-nagyobb közösség sajátosságai és elvárásai
átszövik. A bevezető tanulmány arra figyelmeztet: a fejlődés feltétele
a minél szélesebb körben folyó diskurzus – e kötet a diszkurzív mezőt
nyitja szélesre iskola és tudomány között. (Kozma Tamás – Perjés
István (szerk.): Új kutatások a neveléstudományokban. Bp., Aula Kiadó,
2009)
Kovács Edina
Debreceni Egyetem Bölcsészettudományi Kar
Neveléstudományok Intézete
|
|