Bevezetés
A jogról való gondolkodásnak sokáig alapvető vonását jelentette a
jog normatív elemeinek hangsúlyozása, szorosabb értelemben pedig egy
igencsak szövegközpontú szemlélet. Ennek legjellemzőbb
megnyilatkozásait az ún. jogpozitivizmusban érhetjük tetten, ám e
vonások előzményei lényegesen korábbi időkből erednek. Ezen a helyen
nem volna célszerű részletesen áttekinteni azt az eszmetörténeti
folyamatot, amelyben a legősibb, alighanem etruszk eredetű, még
vallásos jellegű római jog formakötöttsége lazul az italikus és
görög eszmék hatására, később ez a jog keresztény tartalmakkal
telítődik, majd – többek között a protestantizmus nyomán – ismét
nagy jelentőséghez jut benne maga a szöveg. Azt azonban
hangsúlyoznunk kell, hogy a jog történeti és szociológiai szemlélete
nem csekély mértékben járult hozzá a jog normaközpontú
értelmezésének bizonyos mértékű háttérbe szorulásához. Ezzel
egyúttal lehetővé vált, hogy a jogtól korábban idegennek tekintett
jelenségek és tudományterületek mindinkább jelentőséghez jussanak a
jogról való gondolkodás során. Így tehát a jog multidiszciplináris
megközelítése egy, a gyakorlatban már jó ideje létező tudományos
praxis, amelyben a jog és a jogi jelenségek vizsgálata más
tudományterületek nézőpontjából valósul meg. Ha figyelembe vesszük,
hogy a jogélet és a jogi szabályok elemzése, értékelése és
értelmezése a legtöbbször morális szempontok alapján történik,
rögtön megállapíthatjuk, hogy a jog etikai megközelítése a
jogtudománynak már régtől szerves részét képezi. Egy viszonylag
fejlett jogrendszer esetén nem nélkülözhető továbbá a jogi
jelenségek logikai módszerekkel való megközelítése. A jog ilyen
jellegű vizsgálatai tehát már szükségképpen feltételeznek bizonyos
inter- vagy multidiszciplinaritást. Amint látni fogjuk, a jog
többszólamú és többes jellegű megközelítése igencsak általános, és a
dolog inkább úgy áll, hogy a jogbölcselet is főszabály szerint
multidiszciplináris.
Érdemes egyúttal utalnunk arra is, hogy az interdiszciplinaritást és
a multidiszciplinaritást olykor egymás szinonimáiként alkalmazzák,
olykor pedig eltérő értelemben. Az e fogalmakat eltérő értelemben
használók között azonban távolról sincs megegyezés e fogalmak
meghatározásában. Valamennyi értelmezés közös pontja csupán az, hogy
mind az interdiszciplinaritás, mind pedig a multidiszciplinaritás
olyan jelenségekre vonatkozik, amelyek korábban elhatárolhatónak
tekintett tudományterületek érintkezésével kapcsolatosak. Magam ezen
a helyen – merőben nyelvi alapon – interdiszciplinaritás alatt
tudományköziséget értek, multidisziplinaritás alatt pedig „több
tudományúságot”. Ennek megfelelően a kutatás tárgyáról mint
interdiszciplináris jelenségről szólok, a módszereket és
megközelítéseket illetően pedig multidisziplinaritásról.
A jog multidiszciplináris megközelítése alatt
tágabb értelemben – fentiekből következően – a jognak az egyéb
tudományterületek oldaláról való vizsgálatát, valamint azt a
tevékenységet értem, amelynek során a jog és az egyéb társadalmi
jelenségek határterületeinek megismerésére és leírására kerül sor.
Szűkebb értelemben azonban – ezen a helyen – a jog
multidiszciplináris megközelítése azoknak a tudományterületeknek és
problémáknak a feltérképezését, számbavételét és alkalmazását
jelenti, amelyek előtérbe kerülhetnek a jog elméleti és olykor
gyakorlati művelése (például a jogalkotás) során.
A jogtudomány multidiszciplinaritása
A jog összetett jelensége szükségképpen alakította ki a jogi
vizsgálódások legkülönfélébb formáit és módozatait. A tudományos
ismeretszerzés alapvetően nem nélkülözheti bizonyos logikai,
analitikus módszerek alkalmazását, ám egy, a történelemben változó
jelenség kutatásánál szükségképpen kerülnek előtérbe a történeti
jellegű megközelítések is. Ha azonban a vizsgált jelenség társadalmi
jelenség, úgy a szociológiai szempontok és módszerek éppúgy
megkerülhetetlenek, mint bizonyos pszichológiai vagy
társadalomlélektani megfontolások. Azáltal, hogy a jog társadalmi
jelenség, egyúttal emberi jelenség is. Így a jog kutatása során
aligha nélkülözhetők az emberre vonatkozó pszichológiai,
evolúciópszichológiai és humánetológiai, vagy éppen
kultúrantropológiai ismeretek. Ám a jog az emberiség történetének
számos pontján éppenséggel vallási közegben jelent meg, illetve a
modern jogrendszereket gyakran ma is dogmatikus, hitszerű képzetek
uralják. Olyanok, amelyeket csupán racionalizálunk, ám amelyek
távolról sem racionálisak. A jogról való vélekedéseket tehát a
legtöbbször szakrális és szekuláris hitek övezik. E körülmények
igencsak abba az irányba mutatnak, hogy a jog helyes megértéséhez
meghatározott körben szükségünk lehet bizonyos vallástörténeti,
vallásfilozófiai ismeretekre is. Hogy a jog egy társadalom
kultúrájának részét képezi, alighanem éppoly nyilvánvaló, mint az,
hogy a jog maga is képes visszahatni az őt körülvevő kulturális
környezetre. Ebből következően, a jog jelenségének megismerése és
magyarázata során bizonyos kultúrtörténeti, kultúrabölcseleti
tudásra és szemléletmódra is szükségünk lehet. Hogy egy régi kor
miként vélekedett magáról a jogról, arról igen sokat árulnak el az
adott történelmi kor irodalmi és bölcseleti emlékei is. Így tehát a
jog jelenségének megismerése szükségképpen fenn kell, hogy tartsa az
irodalmi kitekintés és irodalmi jellegű elemzés lehetőségét. A
szükséges tudásterületek és a lehetséges megközelítési módok
felsorolását alighanem a végtelenségig sorolhatnánk.
A jognak szabályrendként, társadalmi gyakorlatként,
társadalmi kontrollként vagy más jelenségként való értelmezése tehát
aligha jelöl ki egy kitüntetett megközelítési módot, amely mellett a
jog megismerése során teljességgel lemondhatnánk más szempontok és
módszerek érvényesítéséről. Már a jog gyakorlati művelése is az
értelmezési módok legkülönbözőbb (történeti, nyelvi, logikai,
rendszertani stb.) formáinak alkalmazását teszi szükségessé. A jog
elméleti tanulmányozása pedig még fokozottabban állítja előtérbe a
minél szélesebb vizsgálati perspektíva kialakítását.
Noha a joggal kapcsolatos vizsgálódásokban régóta
kitüntetett jelentőségű például a történeti, szociológiai, gazdasági
megközelítés, eközben a morálfilozófiai szempontok, vagy éppen az
analitikai módszerek is változatlanul jelen vannak. Születtek
továbbá olyan társadalomkritikai élű irányzatok is, amelyek az
amerikai és a skandináv jogi realizmus hangsúlyosan pszichológiai
megfontolásait elevenítik fel. Ezek a megközelítési módok ugyan
felfedik a jog bizonyos aspektusait, másfelől azonban sokszor ki nem
mondott világnézeti előfeltevéseken alapulnak. Olyanokon, amelyek
végül is megkonstruálják a kutatás eredményét. Ahogy Horváth Barna
rámutatott, a neveltetési és az egyéni sorsból is fakadó tényezők a
legmesszebbmenően befolyásolni képesek a kutatói alapállást, azon
keresztül pedig magát a kutatás eredményét, megállapításait (Horváth,
1995, 156–157.).
Lényeges, hogy tisztában legyünk azzal is, hogy
kiindulópontjaink egyfelől gyakorta hipotetikusak, másfelől azzal,
hogy állásfoglalásaink nemritkán sokkal inkább jungi értelemben vett
diszpozíciónkon és korábbi (gyakran merőben véletlenszerű)
tapasztalatainkon, mint racionális mérlegelésünkön fordulnak meg. A
különböző akaratelméletek (amelyek a jogot az állami akaratra
vezetik vissza), elismerési elméletek (amelyek a társadalom általi
elfogadással magyarázzák a jog létét) vagy a jogpozitivista, illetve
a természetjogi teóriák a kanti antinómiákhoz hasonló makacssággal
képesek feloldhatatlan ellentétpárokat adni. Mindez – valamint az
egyes érvelések gyakran vitathatatlan belső logikája – leginkább
arra mutat, hogy az ellentmondást nem annyira valamely irányzat
valamely tételének nyilvánvaló tévedése, hanem sokkal inkább az
alapozza meg, ha valamely megközelítési mód kizárólagos érvényt
tulajdonít magának.
A társadalom mint egységes valóság
és a társadalomtudományok mint modellek pluralitásának kapcsolata
A társadalom nem csupán személyek, emberi egyedek együttese, hanem
olyan jelenvalóság, amely messze túlmutat a részeit képező egyének
személyes képességein és jelentőségén. Már a főemlősök is különleges
szociabilitást jelenítenek meg a többi fajhoz képest. Ez az ember
esetén még fokozottabban így van (Csányi, 2007). Ezért mondható,
hogy az ember fajbéli sajátosságait csupán társadalomban
teljesítheti ki. Az egyén szintjén tehát bizonyos hajlamok –
Arisztotelész, Grotius és Samuel Pufendorf nyomán ún. szociális
ösztönök – rendelkezésre állnak, ám azok (illetve még számos más
emberi vonás) csupán a társadalmi lét által realizálódhat, válhat
potencialitásból ténylegességgé. A társadalmi létben – szerencsés
esetben – az ember valamennyi képessége gazdagon bontakozik ki,
létrehozva számtalan olyan összetett jelenséget, amelyeket utóbb
más-más fogalmak alatt jelölünk. A társadalomban különféle csoportok
jönnek létre a legkülönbözőbb szerveződési elvek alapján. Az emberi
tevékenységek is egyfajta specializáción mennek keresztül bizonyos
mintakövetési és mintaszelekciós folyamatok útján. Az ember utánzási
és konstrukciós készsége a technikák, a művészetek és a tudományok
legváltozatosabb formáit alakítják ki. Létrejön tehát egy olyan
organikus és dinamikus totalitás, amelyben a legkülönbözőbb tényezők
– még, ha gyakran igen távolról is, de – kapcsolatban állnak
egymással. A család átalakulását érintő változások súlyos gazdasági
következményekkel járhatnak, a technikai fejlődés pedig nem pusztán
a gazdaságra, azon keresztül pedig a családokra és egyénekre, de
leggyakrabban még a művészetekre is kihatással vannak. A társadalmi,
gyakran kifejezetten gazdasági hátterű mozgalmak a legszorosabb
összefüggésben szoktak lenni a vallással kapcsolatos elképzelések
átalakulásával, utóbbiak pedig a gazdasági folyamatokkal (Weber,
1934).
A társadalom mint egész – hasonlóan más
jelenségekhez – gyakorlatilag fel sem fogható a tudat számára. Kissé
hasonlóan ahhoz, amint egy egyszerű tárgyat, egy gyümölcsöt vagy egy
épületet sem vagyunk képesek egyszerre és egészben látni és
tudatunkban megjeleníteni. Vagy elölről, vagy felülről, vagy
oldalról, alulról, hátulról, belülről vagy épp kívülről látjuk
csupán, anélkül azonban, hogy abban a pillanatban tudatunkban volna
a tárgy másik aspektusa. A különböző absztrakciókkal,
elvonatkoztatásokkal természetesen az ember képes áthidalni a
percepció korlátozottságát. Ezek az elvonatkoztatások egyfajta
egyszerű modellek a jelenség értelmezéséhez. A modellek azonban
amennyire segítik a jelenség megragadását, éppen annyira torzítják
is azt.
A társadalom mint totalitás értelmezése sem
lehetséges tehát bizonyos leegyszerűsítések és elvonatkoztatások
nélkül. A problémák akkor adódnak (mégpedig szép számmal), amikor a
modell megalkotója modelljét azonosítja a valósággal. A különféle
totalitárius ideológiák embertelen következményeinek is legtöbbször
az az oka, hogy ezek az ideológiák egy leegyszerűsített ember- és
társadalomképből indulnak ki. Olyanból, amely tartalmazza a valóság
egy (vagy több) lényeges elemét, azonban ezt a világképet ezek az
ideológiák kizárólagos érvényűnek és teljeskörűnek tüntetik fel.
Ezek az eszmék az ember ún. humán magatartás-komplexének sokszor
egymásnak ellentmondó elemeiből ideologikusan válogatnak, és
igyekeznek a kiszemelt elemet kizárólagos érvényű elvvé emelni. (Pl.
a liberálkapitalizmus a versengésre való hajlamot, a kommunizmus a
szociabilitást tekinti az emberi viselkedés princípiumának.)
A modell és a valóság összetévesztésének
természetesen léteznek kevésbé veszedelmes megnyilatkozásai. A
jogfilozófiában például az ún. parancselméletek és az ún. elismerési
elméletek örök harca sem valaminő logikai ellentmondásból adódik,
mint sokkal inkább abból, hogy ezek az irányzatok a jog összetett
jelenségének különböző oldalaira helyezik a hangsúlyt, anélkül
azonban, hogy megállapításaik modell jellegével, tehát korlátozott
érvényűségével komolyan számolnának. A különféle
társadalomtudományok is – speciális érdeklődésüknek megfelelően – a
társadalmi totalitás meghatározott aspektusát veszik vizsgálat alá.
Értelmezéseik során elvonatkoztatásokkal, absztrakciókkal súlyosan
terhelt – bár kétségkívül legtöbbször hasznos – modelleket alkotnak,
és azok rendszerén belül magyarázzák az általuk vizsgált jelenséget.
Gyakran azonban nem vetnek számot azzal, hogy vizsgálatuk tárgya
csupán a társadalmi totalitás egy olyan „szelete”, amely nem képezi
egyúttal vizsgálódásuk „hitbizományát”. A különféle
tudományterületek nemritkán hevesen megnyilatkozó nézetkülönbségei
pontosan akkor szoktak kialakulni, amikor e tudományok „egymás
területére” tévednek. Egy műalkotás például, amelyet korábban csupán
a művészettörténet elemzett, ha pszichoanalitikai elemzés alá esik,
sokszor éppúgy indulatokat gerjeszt, mint a történészek és a
történelemfilozófusok találkozása. Ezek oka is legtöbbször a „saját”
tudományterület modelljének a valóság totalitásával való azonosítása,
az egyéb megközelítési módok illetéktelennek tekintése. Egyfajta
szakmai „területvédő ösztönt” kellett tehát leküzdenie az
interdiszciplináris és multidiszciplináris törekvéseknek, hogy
jogosultságukat elért eredményeikkel összefüggésben elfogadtassák.
A jog jelenségei, amelyek ugyan az egyéb társadalmi
jelenségektől viszonylagosan függetlenként értelmileg megragadhatók,
valójában mélyen gyökereznek a társadalmi valóság totalitásában.
Ebből – valamint a korábban mondottakból – következően célszerű
elfogadnunk, hogy a jogi jelenségek más tudományterületek oldaláról
is vizsgálhatók, sőt ez a mélyebb megértést alighanem kifejezetten
segíti.
A jog mint interdiszciplináris tudomány
a helyes jog tana oldaláról
Meg kell említeni, hogy a helyes jog tanának fogalmába itt
beleértjük a jogi értéktannal foglalkozó, a jog morális tartalmát és
a jog erkölcsi megalapozását kutató irányzatokat, annak ellenére,
hogy az ún. „helyes jog” tana elsősorban Rudolf Stammler nevéhez és
munkásságához köthető. A jog tudománya – következően római
hagyományaiból is – jellegzetesen, külön szakmává fejlődve alakult
ki Nyugaton. Ez a fajta specializáció különleges fejlődési útnak
tekinthető. E körülménnyel annak ellenére – sőt épp azért –
számolnunk szükséges, hogy nyugati gondolkodásunk számára a jog
szakma volta evidenciának minősül. A keletibb jogi kultúrákban, a
jog vagy a vallás, vagy a filozófia közegében maradt meg. Nem volt
ez másképp az ókori Görögországban sem, amelyet szerencsésebb inkább
Hellászként említeni, mivel egységes államként Nagy Sándorig ez a
kulturális közeg nem is létezett. Mindenesetre Hellászban sem vált
ki a jog művelése a bölcseleti gondolkodás közegéből.
Ahol a jog a vallási, a társadalombölcseleti, az erkölcsi
gondolkodás szerves részét képezi, ott nyilvánvaló, hogy a jog
vizsgálata, a jog gyakorlati és elméleti művelése nem nélkülözheti
egy olyan összetett szemlélet meglétét, amely, ha nem is azonos a
nyugati értelemben vett multidiszciplináris megközelítéssel, ám arra
sok vonatkozásban hasonlít. Abban többek között, hogy e szemléletben
nem, vagy kevésbé alakul ki egy olyan egysíkú logika, amely szinte
szükségképp involvál későbbi ellentmondásokat. Az által ugyanis,
hogy e megközelítés a morális, szakrális igazságossági szempontokat
együtt érvényesíti a jog természetéből adódó kiszámíthatósági, a
normakövetés erősítését célzó aspektusokkal, inkább elkerülhetők az
„erkölcstelen, de jogszerű” fordulattal kifejezhető anomáliák. Az ún.
tradicionális jogrendszerek tehát a nyugati jogi gondolkodáshoz
hasonlóan szintén kialakítanak egyfajta binaritást. Ez a binaritás
azonban jellemzően és alapvetően a valláserkölcsileg helyes vagy
helytelen binaritása, szemben a Nyugat jogszerű-jogszerűtlen
binaritásával.
Ám a nyugati jog még viszonylagos elkülönülése
mellett sem tekinthető a vallástól és az erkölcstől olyan mértékben
elszakítottnak, mint azt a jogpozitivizmus szélsőséges irányzatai
sugallni igyekeznek. A törvényhozás, és általában a jogalkotás során
számos olyan társadalmi, filozófiai, etikai és egyéb szempont kerül
előtérbe, amelyek önmagukban ellentmondanak a jog tökéletes
elhatárolhatóságának. Az ún. helyes jog kutatása ugyanis nem
kizárólag jogbölcseleti jelenség, de minden, szabályait a tartósság
igényével meghozó jogalkotó gyakorlata is. Hogy ez mennyiben sikeres
és eredményes, s hogy az adott jogszabály valóban hatékonyan tölti-e
be szerepét, már egészen más kérdés. Természetesen a helyes jog
kutatása, és a jognak az egyéb társadalmi jelenségekkel való
együttes szemlélete nem áll meg kizárólag a jogalkotásnál. A
jogalkalmazó (akár a bíró, akár a hatóság, akár a jogélet más
szereplője) a jogszabály tényleges és helyes tartalmának
megállapítása során szintén mérlegel morális és társadalomfilozófiai
relevanciával rendelkező tényeket, illetve aspektusokat. Hogy ezek
mennyiben, milyen mélységben képesek befolyásolni a döntéseket és
tényleges magatartásokat, ez szintén külön kérdés.
A helyes jogot kutató jogbölcseleti irányzatokban,
a különféle természetjogi, kantiánus, neokantiánus, utilitarista
áramlatok képviselőinél a jog és az egyéb társadalmi jelenségek
fokozottan előtérbe kerülnek. Itt azonban gyakran egy olyan
megkettőzött jogkoncepció is előáll, amely alapján úgy tűnik, hogy a
formális jogszabályok mellett (fölött) létezik (létezhet) egy
másfajta, természeti, logikai vagy isteni eredetű jog is. A helyes
jog tana legtöbbször ezt a jogot igyekszik „megtalálni”, leírni, és
nem ritkán amellett érvelni, hogy ez a jog a pozitív jog részévé
váljon. Ennek a helyes jognak a megtalálása – feltéve, hogy nem
kizárólag ideologikus feltevésekből indulunk ki – olyan, az emberre
vonatkozó, összetett ismereteket követel meg, amelyek különböző
tudományterületek illetékességi területére (is) tartoznak. Sajnos az
ún. helyes jogi tanok sokszor nincsenek ezeknek az ismereteknek a
birtokában, s az emberre vonatkozó legfontosabb tételeiket
spekulatív módon létrehozott vélekedésekre alapozzák egy valóságos
multidiszciplináris megközelítés következetes alkalmazása helyett.
Ennek azonban bizonyos tudománytörténeti oka is van. Az emberre
vonatkozó pszichológiai, szociálpszichológiai, humánetológiai (és
még számos egyéb) ismeretek ugyanis csupán
|
|
az elmúlt bő fél évszázadban kezdtek jelentősen felhalmozódni, míg a
helyes jog tana több évszázados előzményekre tekint vissza. Ez
természetesen kevésbé lehet mentség azon mai jogelméleti törekvések
számára, amelyek még most sem veszik tekintetbe az emberre vonatkozó
modern ismereteket.
A neokantiánus Stammler sajátos álláspontot foglalt
el, amikor egyfelől a jogot mint sérthetetlen, feltétlen
érvényességi igénnyel fellépő, kötelező akaratot határozta meg (Stammler,
1911, 113.), azonban más helyütt egyfajta olyan „szociális ideált”
igyekezett körülírni, amelynek nézőpontjából megítélhető a tételes
jog helyessége (Stammler, 1921, 174.). A helyes jog az ő számára az
a tételes jog, amelyik megfelel a szociális ideálnak (még
pontosabban: a szociális ideálból levezetett elveknek, a „helyes jog
alapelveinek”). Stammler azonban – szemben a természetjogi álláspont
gyakori szemléletével – figyelembe veszi az adott kor társadalmi és
kulturális realitásait is a jog helyességének vizsgálata során. A
helyes jognak bizonyos olyan alapelveit is felállítani igyekszik,
mint például azt a – kanti alapeszmén nyugvó – elvet, hogy egy
akarat nem lehet másvalaki önkényének áldozata (Stammler, 1902,
208.). Stammler tehát ugyan formálisan nem kettőzi meg a jogfogalmat,
ám „helyes jog” tanával e megkettőzés határán mozog. Mint látható
azonban, nem mond le a jog morális, társadalmi szempontú
értékeléséről, így arról, hogy a jogtudomány túlterjeszkedjék a
pozitív jog előírásainak területén. Úgynevezett „szociális
ideáljának” kialakítása során azonban ő sem valós természeti és
társadalmi tényekből indul ki, hanem morális természetű elvekből.
Hivatkozott elve alapján mondja ki azt, hogy a rabszolgaság nem
felel meg a helyes jognak, nem vetve kellően számot a rabszolgaság
szinte minden korban és szinte mindenhol előforduló valóságának
tényével. Mindenesetre Stammlernél is megjelenik a jog
interdiszciplináris, logikai, analitikai, etikai, szociológiai
természete, amelyben rejlő lehetséges ellentmondásokat ő azonban a
tételes jogon belül a helyes jog elhatárolásával igyekezett kezelni.
A jog mint interdiszciplináris tudomány
a leíró jogtan oldaláról
Leíró jogtannak ezen a helyen azokat a jogbölcseleti irányzatokat
tekintjük, amelyek – viszonylagosan függetlenül a jogi értéktantól
és a helyes jog tanától – elsődlegesen a létező jogi jelenségek
leírásával és elemzésével foglalkoznak. E körbe sorolhatjuk a
pozitivista, a történeti, a szociológiai jellegű irányzatokat éppúgy,
mint a jogi realizmusok név alatt említett, erős pszichológiai
relevanciával rendelkező törekvéseket, valamint a kulturális
antropológiai (és még számos más) áramlatokat. Már e rövid
felsorolásból is jól látszik, hogy ezek az irányzatok igen markánsan
kapcsolódnak bizonyos társtudományokhoz, tehát már ebből is
nyilvánvaló megközelítéseik szükségképpeni multidiszciplinaritása.
Amennyiben a jogot nem az értékek, a morális, erkölcsi szempontok
oldaláról, tehát (bevallva vagy sem) nem a társadalom jobbítása
szándékával közelítjük meg, hanem mint egy olyan jelenvalóságot,
amelyet pusztán leírni igyekszünk, nem kevésbé határozottan kerül
előtérbe a jog plurális természete, az egyéb társadalmi és emberi
jelenségekkel való összefüggése, mint a jognak a helyesség oldaláról
való elemzése során.
A jog történeti szemlélete már Danténál előtérbe
kerül, amikor De monarchiá-jában a világi hatalom elsőségét a Római
Birodalom kialakulásával és hatalmának létrejöttével igyekszik
alátámasztani, utalva arra is, hogy ez a kétségtelenül létező világi
hatalom aligha nyugodott az akkor még nem is létező pápaság és az
Egyházi Állam valaminő előzetes, szakrális aktusán. Dante azonban a
világi hatalom kialakulásában még igen hangsúlyosan az isteni
kegyelem közvetlen megvalósulását látja. Nyomában Páduai Marsilius,
William Occam szintén alkalmazzák érvelésükben a történeti
relevanciájú érveket, míg Jean Bodin a xvi. században az államot
mint kifejezetten történeti képződményt tárgyalja. A történetírásnak
mint történettudománynak a kialakulásával előtérbe kerülnek a jog
történeti kérdései is, és a körvonalazódó ún. jogtörténeti iskola
(Gustav Hugo, Friedrich Savigny, Friedrich Puchta) körében egyre
inkább megkérdőjeleződött a minden korban egyaránt érvényes
természetjog koncepciója. Ez az irányzat a nép, a társadalom és a
jog olyan okozatos összefüggését vallotta, amelyben nem kis szerepet
kapott az ún. „népszellem” vitathatatlanul romantikus, nacionalista
ízű, ám önmagában ártatlan kategóriája.
A jog történetileg okozatos fejlődésének képzete –
különösen az Auguste Comte pozitivista filozófiáját és szociológiai
törekvéseit követően – szükségképpen vetette fel a jog szociologikus
megközelítését. Rudolf Ihering, Lugwig Gumplowicz, majd Max Weber
máig hatóan befolyásolták a jogról való gondolkodást, amelyben az
értékekről az érdekekre, normáról a társadalmi gyakorlatra
helyeződött a hangsúly. A szabadjogi iskola, a skandináv és amerikai
jogi realizmus megfigyelő, leíró pozíciója is nagymértékben nyugszik
a jogszociológia szemléletmódján, annak ellenére, hogy utóbbi két
irányzatra legalább ennyire hatottak a modern pszichológia
megállapításai is. Tehát az a megközelítés is, amelyik az embert –
szemben a xviii. századi eredetű, egyoldalú racionalizmussal – már
távolról sem véli elsődlegesen értelem által vezérelt lénynek.
Ugyancsak a jogszociológiai hagyományok közegéből bontakozott ki a
jog kultúra alapú megközelítése, valamint ezzel szoros
összefüggésben a jogösszehasonlító irányzat. Josef Kohler, René
David, Konrad Zweigert, Hein Kötz már egy olyan jogi világot
vázolnak fel, amelyben – noha regionális hasonlóságok kétségkívül
kimutathatók, és a tipizálásnak is bizonyos lehetőségei adottak, ám
– sokkal inkább a különösségek, mint az általánosságok,
általánosíthatóságok dominálnak.
Látható, hogy a leíró jogtudomány is egyfajta
multidiszciplináris megközelítéssel vizsgálja sajátos tárgyát, a
jogot. Ám aligha tehet mást egy olyan jelenség esetében, amelyik
igencsak be van ágyazva az emberi és társadalmi realitás
totalitásába, pontosabban éppen abból nő ki. Ebből a szempontból a
jog pozitivisztikus irányzatai sem képeznek kivételt, hiszen ezek
legtöbb energiáját gyakran éppen az köti le, hogy a jog autonómiáját
igazolni próbálják. Ennek során azonban időről időre tételesen
számba kell venniük a jognak és az egyéb emberi és társadalmi
jelenségeknek mindazt a kapcsolatát és aspektusát, amelyekkel az
egyéb leíró jogtanok, valamint a helyes jog tanai foglalkoznak. Ám
ezen túl is bizonyos interdiszciplinaritást involvál a
jogpozitivizmus, hiszen logikai, nyelvi analitikai okfejtésekkel
éppúgy él, mint bizonyos hipotéziseinek kialakítása során
szociologikus okfejtésekkel. Amikor ugyanis a jogpozitivizmus
amellett érvel, hogy a jog autonóm, és ennek megfelelően – állítólag
szemben az egyéb szabálycsoportokkal – feltétlen engedelmességet
követel, akarva-akaratlanul szociologikus területre téved (Moór,
1994, 171.). Már Moór Gyula is elvetette azt a közkeletű nézetet,
hogy a konvencionális szabályok és az erkölcsi előírások nem
tartanak igényt feltétlen követésre. Azok az „erkölcsi elvek”
ugyanis, amelyek úgy szólnának, hogy „cselekedj így és így, ha
másként nem gondolod”, egyszerűen nem volnának morális szabályok, és
ilyen etikai elvek ténylegesen nincsenek is. Ennek ellenére makacsul
tartja magát a hiedelem, hogy a kötelező érvényre vonatkozó igény
mozzanata alapján különböztethetők meg a különféle normacsoportok.
Tehát a jogpozitivizmus egyik legmarkánsabb kérdése, nevezetesen a
normativitás problémája – mivel az csak társadalmi közegben
értelmezhető – aligha nélkülözheti a szociológiai szempontot. Ez a
szempont akkor is ténylegesen jelen van, ha a vizsgálódás pusztán
axiomatikusan tesz különböző (nem ritkán téves) kijelentéseket.
A jog multidiszciplináris megközelítése
mint tudománytörténeti szükségszerűség
Hadd utaljunk egy nem csupán érdekes, de tanulságos felmérésre,
amely az 1975 és 2006 közötti időszak vonatkozásában azt vizsgálta,
hogy a különféle tudományos publikációk címében világviszonylatban
milyen gyakorisággal fordulnak elő az interdiszciplináris és a
multidiszciplináris kifejezések. A természettudományok területén az
adott kifejezések száma jelentős emelkedést mutat, ám a
társadalomtudományokban ezek száma lényegesen alacsonyabb szinten
állandónak tekinthető (Braun – Schubert, 2008). Amint azonban talán
majd belátjuk, ez a körülmény a legtávolabbról sem érinti a
társadalomtudományi kérdések tényleges interdiszciplináris
relevanciáját.
A xviii. századtól a kialakuló egyes szaktudományok
fokozatosan szerepet kértek a jog jelenségének értelmezésében,
illetve maga a jogtudomány is igyekezett levonni a szaktudományok
eredményeinek és módszereinek rá vonatkozó konzekvenciáit. A
történetírás tudománnyá válásával szükségképp megjelent a
jogtörténet is. A pozitivizmus térhódításával a jogpozitivizmus
nevet nyerte az a régi (a Nyugaton legalább a xvi. század végétől
létező) jogi felfogás, amely a normákra és főként magára a szövegre
helyezte a hangsúlyt. Ez az irányzat módszertani eszközöket is
kölcsönzött a pozitivizmustól. Az Auguste Comte által a pozitivizmus
fő tudományszakának tekintett szociológia is betört a jogi
gondolkodásba jogszociológia név alatt, és olykor vitába is
bocsátkozott édestestvérével, a jogpozitivizmussal.
A lélektannak a xix. század második felétől való
gyors fejlődése és a pszichológiai gondolkodás egyre szélesebb
körben való térhódítása a xx. század első felében az ún. jogi
realizmusnak adott muníciót. Épp így, az irodalomtudomány is
megtermékenyítette a jogról való elméleti gondolkodást, mind
elfogadottabbá téve a szépirodalmi művek jogi aspektusainak
vizsgálatát a jog természetét és fejlődését feltáró kutatások során.
Ám az antropológiai és néprajzi kutatások (Malinowski, 1926;
Pospisil, 1971; Fikentscher, 2009) sem hagyták érintetlenül a
jogtudományt, és hol a jogtörténet, hol a jogszociológia közegében,
hol pedig egyenesen új irányzatokat, az antropológiai jogelméletet,
illetve a szabadjogi iskolát megteremtve, illetve inspirálva
bontakozott ki a jog antropológiai, illetve néprajzi
megközelítésének gondolata.
E fejlemények mellett a hagyományos természetjog is
megmaradt, sőt bizonyos mértékű fejlődést is mutatott, ám komoly
felértékelődése csupán a ii. világháború után következett be.
Valóságos kibontakozását azonban jelentősen akadályozta gyakran ma
is meglévő ideológiai jellege. Noha például Johannes Messner és még
számos kutató (például Alfred Verdross, Lon L. Fuller) a
társadalomirányítás szép gondolatait vetették fel, nem jutottak el
azonban magához a természethez, hisz voltaképp nem is abból indultak
ki. A természetjog (ennek akár keresztény, akár szociáldemokrata
vagy más színezetű árnyalata) még az elmúlt hatvan évben is
többnyire ideologikusan felfogott emberképét vetítette a jog
jelenségeibe, és helytelenítette azt a pozitív jogot, amely saját,
voltaképp ideologikus emberképétől idegen volt. Noha a
természetjognak abban feltétlenül igaza van, hogy a jog valami
mélyen emberinek a megnyilatkozása, ám ennek az emberinek a
feltárásában többnyire továbbra is a hagyományos, főként ideologikus
megközelítésekre, más esetben spekulációkra hagyatkozott, ahelyett,
hogy a modern természettudományra vetette volna tekintetét. A
természetjogi felfogás értékválasztásainak önkényességére és
ellentmondásosságára már Alf Ross is felhívta a figyelmet (Ross,
1958, 259.), Uwe Wesel pedig – összhangban Ross álláspontjával –
némi malíciával azt hangsúlyozza, hogy a természetjog akként
határozza meg az ember természetét, hogy abból eleve levezethesse a
vele kapcsolatos – előzetesen már tételezett – jogokat (Wesel, 1984,
72–73.). A természetjogi megközelítésben – a kanti ’Sein’ – ’Sollen’
felosztás kritikája nyomán – ígéretes újdonságot hozott Sergio Cotta
felismerése, hogy ami ’legyen’-ként tételeződik, az szükségképpen
valamilyen már meglévőn, valamilyen ’van’-on alapul. Cotta így
jutott el az „emberi” világához (Cotta, 1989; vö. Grady – McGuire,
1997, 87–129.).
Konrad Lorenznek a xx. század közepétől végzett – természetesen nem
előzmények nélküli – kutatásai megalapoztak egy új tudományágat, az
állati viselkedéstudományt, az etológiát. E szakterület kialakulása
egyenes következménye volt a darwini modell és a Pierre Janet,
Sigmund Freud, Carl Gustav Jung munkásságával fémjelezhető modern
pszichológia elkerülhetetlen találkozásának. A xx. század második
felétől egyúttal kibontakozott a humánetológia tudománya is, amely
az embernek mint egy sajátos emlős fajnak a magatartását vizsgálja.
A humánetológia, valamint az evolúciós pszichológia eredményeiből
adódó következtetéseket tehát ma éppúgy szükségesnek tűnik levonni a
jogtudományban, mint egykor a humanizmusban a természet új
felfogásáét, a xviii. századtól történettudományét, a XIX. században
a pozitivizmusét, a szociológiáét, a XX. században pedig a
pszichológiáét, az antropológiáét és az irodalomtudományét. A jog
humánetológiai megközelítése tehát nem pusztán egy ma még viszonylag
szokatlan, ám ígéretesnek tűnő lehetséges elméleti módszer, hanem
egyúttal – amint azt a jognak a genetikával (Elliott, 2002, 61–70.),
a nemek közötti különbségekkel (Browne, 1984), az aggyal és az
evolúcióval való összefüggéseit vizsgáló újabb kutatások is mutatják
(Chorvat – McCabe, 2004; Jones, 2004) – a tudományfejlődés utóbbi
több mint száz évben mind határozottabban kibontakozó
intendiszciplináris tendenciájának szükségszerű következménye
(Elliott, 1985). E szükségszerűség belátásának egy fontos állomása
volt a bajorországi Tutzingban, 1986. július 27. és 31. között
megtartott V. Nemzetközi Humánetológiai Konferencián többek között
Margaret Gruter, Reinhold Zippelius, Fred Kort vagy Michael McGuire
részvétele, illetve hozzászólása (vö. Introduction…, 1986. 3.).
A humánetológiai megfontolások két irányban is
segíthetik a jog jelenségének jobb megértését. Egyfelől a jognak
mint szabályrendnek a kialakulása oldaláról szolgálhat olyan értékes
adalékokkal, amelyeknek figyelembevétele nélkül a jogelmélet csupán
találgatásokra, spekulációkra, esetleg ideologikus toposzokra
hagyatkozhat. A humánetológia által feltárt olyan emberspecifikus
jelenségek, mint a konstrukciós készség vagy a szabálykövetés
merőben más megvilágításba helyezhetik mind a pozitív jogrend
kialakulásának folyamatát, mind pedig a jog ontológiai természetéről
vallott elképzeléseket. A humánetológia megfigyelései másfelől az
egyes jogintézmények vonatkozásában is számos újdonsággal
szolgálhatnak. Az olyan jogintézményeknek ugyanis mint a tulajdon, a
csere, a házasság, a monogámia, a család, a nő státusa, és általában
a csoporton belüli státusok (például állampolgárság), természet
által kódolt „előképei” vannak. Az ember természetében rejlő
sajátosságok ezek, amelyeknek evolúciós szempontból adaptív értékük
volt és van. A jog humánetológiai megközelítése tehát nem lerontani,
mint inkább kiegészíteni, tökéletesíteni, megmagyarázni hivatott a
természetjog eddigi megállapításait.
Másfelől, ha a humánetológiai mozzanatok és a jogi
jelenségek közötti összefüggéseket belátjuk (esetleg igazoljuk),
ezzel egyúttal jelentősen korlátozzuk a jogpozitivizmus
érvényességét. Mindebből ugyanis az következne, hogy nem áll
módunkban a jogintézményeket tetszés szerinti tartalommal és tetszés
szerinti mennyiségben kidolgozni és azokat jogként elfogadtatni. A
jogként való elfogadtatás ugyanis annál inkább kétséges, minél
inkább és minél nagyobb számban szűnik meg a korreláció a pozitív
jog szabályai és a humánetológiai tények között. Éppígy, ha a
kelseni „hipotetikus alapnorma” valójában nem más, mint tudati és
tudattalan realitásunk, amely pedig evolúciós termék, akkor ez az „alapnorma”
(és azon keresztül a jogrend egésze) meglehetősen „metajurisztikus”
jelenség. Ez pedig igencsak ellentmond a „jog versus nem jog” azon
szembeállításának, amin az egész jogpozitivizmus alapul.
A jogbölcselet fejlődése tehát egy mindinkább
multidiszciplinárissá váló tudomány fejlődése, amelynek során egyre
hangsúlyosabban jut kifejezésre a jog emberi és társadalmi jellege.
Kulcsszavak: jog, multidiszciplinaritás, jogtörténet,
jogszociológia, pszichológia, kultúrantropológia, jogösszehasonlítás,
természetjog, jogpozitivizmus, humánetológia
IRODALOM
Braun Tibor – Schubert András
(2008): Interdiszciplinaritás. Elfogadjuk-e Magyarországon? Magyar
Tudomány. 1, 78–85.
WEBCÍM
>
Browne, Kingsley R. (1984):
Biology, Equality, and the Law: The Legal Significance of Biological
Sex Differences. Southwestern Law Journal. 38, 617–702.
WEBCÍM >
Chorvat, Terrence – McCabe,
Kevin (2004): The Brain and the Law. Philosophical Transactions of
the Royal Society: Biological Sciences. 1727–1736.
WEBCÍM >
Cotta,
Sergio (1989): Diritto, persona, mondo umano. G. Giappichelli,
Torino
Csányi Vilmos (2007): Az
emberi viselkedés. Sanoma, Budapest
Elliott, E. Donald (1985): The
Evolutionary Tradition in Juris-prudence,. Columbia Law Review. 85,
38–94.
WEBCÍM >
Elliott, E. Donald (2002): The
Genome and the Law: Or Should Increased Genetic Knowledge Change the
Law? Harvard Journal of Law and Public Policy. 25, 61–70.
WEBCÍM >
Fikentscher, Wolfgang (2009):
Law and Anthropology: Outlines, Issues, Suggestions. Bayerischen
Akademie der Wissenschaften, München
WEBCÍM >
Grady, Mark – McGuire, Michael
(1997): A Theory of the Origin of Natural Law. Journal of
Contemporary Legal Issues. 8, 87–129.
Horváth Barna (1995):
Jogszociológia. Osiris. Budapest,
Introduction of “Ethology of
Law”. Human Ethology Newsletter. 1986. 4, 12, 3.
WEBCÍM >
Jones, Owen D. (2004): Law,
Evolution and the Brain. Philosophical Transactions of the Royal
Society: Biological Sciences. 359, 1697–1707.
WEBCÍM >
Malinowski, Bronislaw (1926):
Crime and Custom in Savage Society. Routledge and Kegan Paul, London
WEBCÍM >
Moór Gyula (1994):
Jogfilozófia. Püski, Budapest
Pospisil, Leopold (1971):
Anthropology of Law. A Comparative Theory of Law. Harper and Row,
New York
WEBCÍM >
Ross, Alf (1958): On Law and
Justice. University of California Press, Los Angeles
WEBCÍM >
Stammler, Rudolf (1902): Die
Lehre von dem richtigen Rechte. J. Guttentag, Berlin, 1. kiadás
Stammler, Rudolf (1911):
Theorie der Rechtswissenschaft. Buchhandlung des Waisenhauses, Halle
an der Saale
Stammler, Rudolf (1921):
Wirtschaft und Recht nach der materialistischen Geschichtsauffassung.
W. de Gruyter, Berlin–Leipzig
Weber, Max (1934): Die
protestantische Ethik, und der Geist des Kapitalismus. Mohr,
Tübingen
Wesel, Uwe (1984): Juristische
Weltkunde. Eine Einführung in das Recht. Suhrkamp, Frankfurt am M.
|
|