Jurij Ivanovics Manyin szovjet–orosz–német
matematikus 1937-ben született Szimferopolban. 1960-ban doktorált a
Sztyeklov Matematikai Intézetben. Jelenleg a bonni Max Planck
Matematikai Intézet professzora és igazgatója, valamint a
Nortwestern Egyetem professzora. Algebrai, geometriai és a
diophantosi geometriával foglalkozó munkái a legismertebbek.
•
A Magyar Tudományos Akadémia a világhírű magyar matematikus, Bolyai
János születése 100. évfordulójának tiszteletére, 1902-ben
alapította meg a tízezer koronás, ötévente odaítélendő nemzetközi
elismerést a kiemelkedő matematikai munkák díjazására. A díjjal
akkor a hiányzó matematikai Nobel-díjat is pótolni akarták.
Az első díjazott 1905-ben a francia Henri Poincaré
volt, majd 1910-ben David Hilbert német tudós kapta meg a díjat.
Sokan úgy vélik, hogy 1915-ben Albert Einstein lett volna a
következő díjazott, de erre az első világháború kitörése miatt már
nem került sor. A Magyar Tudományos Akadémia 1994-ben alapította
újjá az elismerést Bolyai János Nemzetközi Matematikai Díj
elnevezéssel, és azzal, hogy az elmúlt tizenöt évben írt legjobb
matematikai monográfia szerzőjének ítélik oda. Idén, a díj
történetében ötödikként Jurij Ivanovics Manyin vehette át a
kitüntetést, Frobenius Manifolds, Quantum Cohomology, and Moduli
Spaces c. könyvéért. A díj átvétele után sikerült leülni vele
rövid beszélgetésre.
•
Egyik elődje a díjazottak között David Hilbert volt, aki
összeállított egy huszonhárom pontból álló listát a matematika
megoldandó nagy problémáiból. Ezek különálló hegycsúcsok voltak,
amelyeket meg kellett mászni, vagy mérföldkövek, amelyek kijelölték
a matematika útját?
Több esszét is írtam, hogy mit gondolok erről. Mármint Hilbert
listájáról. Mindenekelőtt, a problémákat én két csoportba sorolom.
Az egyik típus nagy kérdéseket tesz fel, amelyekre határozott
választ lehet adni. Igen vagy nem, vagy valami hasonló. Hilbertnek
ezek a problémái valóban hegycsúcsokhoz hasonlíthatók, amelyeket meg
kell mászni, és ez fáradságos feladat, de dicsőséget hoz annak,
akinek sikerül. De vannak másfajta problémák, amelyeket én jobban
szeretek programoknak vagy projekteknek nevezni. Például a fizika
matematikai alapjainak a lefektetése. Persze nagyon hamar világossá
vált, hogy nincs ilyen konkrét matematikai alap, a fizika halad
előre, és időnként újra kell gondolni mindent, az alapokkal kezdve.
Én jobban szeretem ezeket a programokat vagy projekteket, mint a
problémákat…
… pedig vannak matematikusok, akik hatalmas
győzelemnek tartják, amikor sikerül megtalálni valamelyik probléma
bizonyítását…
…ez valóban hatalmas győzelem, de mindannyiunknak megvannak a
preferenciáink, és én a projekteket szeretem, számomra ezek az
igazán vonzók. De az az igazság, hogy amikor egy hilberti értelemben
vett probléma felmerül egy nagy matematikus agyában, akkor az
többnyire egy program is, csak amikor végül is megfogalmazzuk a
lényegét egy fél oldalban, az emberek többnyire nem érzékelik a
víziót, ami mögötte van. Persze előfordul, hogy ez a vízió a
probléma megfogalmazásának a pillanatában még nem is létezik,
például nekem a Fermat-sejtés valóban egy probléma, de a vízió, ami
mögötte van, csak jóval később formálódott meg, amikor már sikerült
a sejtést bizonyítani. Akkor derült ki, hogy ez a probléma egy
óriási program egyik eleme.
A huszadik század a különböző tudományokban,
a kémiában, fizikában, biológiában fantasztikus
eredményeket, fantasztikus áttöréseket hozott.
De a matematika áttöréseiről nem nagyon
hallottunk, kivéve talán Neumann Jánost és a számítógép elméletét.
Mi lehet ennek az oka?
A matematikusok a háttérben dolgoznak? Vagy
tényleg nem volt ilyen áttörés a matematikában?
Szerintem ennek alapvetően az az oka, hogy a matematika tárgya, hogy
úgy mondjam, nem az anyagi világ. Ha az ember a biológiáról vagy a
kémiáról beszél, akkor hozzá tudja kapcsolni az ismereteket az
anyagi világhoz, ami körülöttünk van. Vagyis ha az ember soha nem
hallott a kémiáról vagy a biológiáról, akkor is megérti, hogy miről
szólnak ezek a tudományok. De ha a matematikáról beszélünk, akkor
semmilyen mód nincs arra, hogy valahogyan kézzel foghatóvá tegyük a
tárgyát. A kémikus azt mondhatja, hogy erről és erről a dologról
beszélek, és akkor az ember, ha nem is érti, de látja, hogy ott van
az a dolog, amiről beszél. Persze nekünk, matematikusoknak az
agyunkban létezik ez a világ, Plátón ideáinak a világa, de ahhoz,
hogy valaki ezt lássa, az életének egy jelentős részét azzal kell
töltenie, hogy ezt a világot megalkossa, vagy újraalkossa az
agyában. Ha ezt valaki nem csinálja meg, akkor fogalma sem lesz,
hogy miről is szól ez az egész.
|
|
Igen, de jól sejtem, hogy azért a matematika
nélkül az egész természettudományos fejlődés sem mehetett volna így
végbe? Például Albert Einsteinnek nagyon nagy szüksége volt a
nemeukleidészi geometriára, hogy megalkothassa az általános
relativitáselméletet.
Így van, ő nem is tudta, hogy létezik ez a nemeukleidészi geometria,
illetve hogy hogyan kellene ezt megfogalmazni. Amikor megvolt az
általános relativitáselmélet átfogó víziója, meg kellett kérdeznie
egyik barátját, Marcel Grossmannt, hogy létezik-e ilyen geometria.
Szóba került az előbb Neumann és a számítógép. Hogyan változtatta
meg a számítógép a matematikusok gondolkodását? Merthogy a
számítógép lehetővé teszi egy-egy megoldás keresésénél a nyers erő
módszerének az alkalmazását: ki tud próbálni minden lehetséges
megoldást egy elegáns bizonyítás helyett. Ahogyan nemrégiben olvasni
lehetett, egy neves matematikai sejtést például úgy bizonyított
valaki, hogy számítógéppel végigvizsgáltatta az összes lehetséges
stratégiát.
Szerintem azért nincs olyan sok olyan probléma, amelyet a
számítógéppel véglegesen meg lehetne oldani. Egyik volt ezek közül a
híres négyszín tétel. De az emberek elfelejtik, hogy sokkal az
előtt, hogy a számítógépet bevonták ennek megoldásába, már
megszületett az elmélet, mely szerint e probléma megoldásához nagyon
sok speciális esetet meg kell vizsgálni. Nagyon sok, de véges számú
esetet. És azután ezt a feladatot végeztették el a számítógéppel. A
számítógép a matematikában abban segít nagyon sokat nagyon sok
embernek, hogy a segítségével könnyen fel lehet fedni például egy
probléma megoldása során bizonyos mintázatokat, ellenőrizni lehet
bizonyos feltételezések érvényességét speciális esetekben,
közelítéseket lehet tenni, és hasonlók.
Eldönteni, hogy egyáltalán érdemes-e gondolkodni a problémán?
Igen, valami ilyesmi. Érdemes-e ebben az irányban továbbmenni, vagy
csináljunk valami mást. Egyébként a matematika történetében sokan
vannak, akiknek nagyon jól jött volna a számítógép. Például ha
Leonhard Eulernek lett volna egy számítógépe, biztosan sok időt
töltött volna a képernyő előtt. És biztosan több eredménye született
volna, mert több ideje maradt volna az érdemi gondolkodásra. Magam
egyébként nem használom erre a számítógépet.
Ha a régi nagy matematikusoknak lett volna számítógépük, ez
megváltoztatta volna
a gondolkodásukat is?
Némelyekét igen, másokét valószínűleg nem. Szerintem Euler vagy Carl
Friedrich Gauss a számítógép nélkül is valami hasonló módon
gondolkodott, a gép csak a produktív idejüket növelte volna. Sokkal
többet alkothattak volna, de hasonló dolgokat. Ezt persze mindig
nehéz utólag megítélni. De vannak, akiknél valószínűleg semmi nem
változott volna.
Valahol olvastam azt a véleményét, hogy vannak jó bizonyítások, és
vannak rosszak. Mi különbözteti meg ezeket?
Mindenekelőtt azt kell mondanom: a bizonyítás az egyetlen módja,
hogy megmutassam, helyesen gondolkozom. Nemcsak egy képzelt
vitapartner meggyőzésére szolgál, hanem a matematikai igazság
továbbadására. De amikor kidolgozok egy bizonyítást, akkor többféle
utat járhatok. Elindulok egy pontból, a probléma megfogalmazásától,
és eljutok egy másik pontba, a bizonyításhoz. Bizonyos esetekben az
egyik pontból közvetlenül eljutok a másikba, de van, amikor a
megoldáshoz hosszú út vezet ismeretlen tartományokon,
„hegyen-völgyön át”, és közben látom a „tájat” magam körül. Nekem ez
a második lehetőség az, amelyik tetszik, amikor sokkal többet látok
„útközben”, mint amire a probléma felvetésekor gondoltam. Olyan
dolgokat látok, amelyekre előtte nem gondoltam. Vagyis a jó
bizonyítás olyan, hogy bölcsebb leszek tőle.
Véleménye szerint mi lesz a matematika szerepe a 21. században?
Változni fog?
Nem látom, hogy nagyon megváltozna. Persze ez attól függ, merre megy
tovább az emberiség. Tudjuk, hogy a világ jelentős részén a
kulturális fejlődés során nem volt nagy szerepe a matematikának, de
importálták a matematikai és tudományos fejlődés eredményeit a világ
más részeiről. El tudom képzelni azt is, hogy az emberiség úgy dönt:
ami elég, az elég, nem kell több matematika. De ha nem így döntünk,
akkor a történet folytatódik, és a matematikára továbbra is szükség
lesz ahhoz, hogy megértsük a világot.
Kulcsszavak: matematika, Bolyai János,
bizonyítás, számítógép, Euler, a matematika jövője
|
|