Kaliforniát mindig földi paradicsomnak képzeltem
el, s ezt maradéktalanul igazolta az a két év, amelyet 1989 és 1991
között ott tölthettem. A Getty Center for the History of Arts and the
Humanities hívott meg ösztöndíjas vendégkutatónak. A közép-európai
modern építészet transzkontinentális kapcsolataival foglalkoztam,
például a tégla vagy gránit ikonográfiai jelentésével amerikai és
európai kontextusban. Az intézet akkor még Santa Monicában, egy
magasházban működött, egészen közel a Csendes-óceán partjához. A
vendég kutatókat pár utcasarokkal távolabb, két többlakásos villában
helyezték el, én feleségemmel és két iskolás fiammal a – nevével nem
éppen amerikai asszociációkat keltő – Princess Eugeniában laktam. Az
intézetben nagyszerű archívum, fantasztikus könyvtár állt a
rendelkezésünkre, s kötelezettségeink kimerültek a Center által
szervezett társadalmi események, előadások és koncertek látogatásában.
A környékbeli utcákban kolibrik surrogtak a jacarandafák kék virágai
körül, és a pálmafák árnyékában örökifjú párok kocogtak pasztellszínű
tréningruhákban. Valóban édenkertben érezhettem magam, ahol az időnek
nincs jelentősége.
Santa Monica összenőtt a négymilliós,
agglomerációjával együtt több, mint tízmilliós Los Angelesszel.
Valamikor a nagyváros szórakozónegyede volt – itt játszódtak Raymond
Chandler detektívregényei. Ottlétünkkor még alig tudatosult bennem,
hogy az „angelenókat”, a megaváros lakosait és persze a hollywoodi
filmipart is mennyire foglalkoztatják a paradicsom lakóira leselkedő
veszélyek, a bandaháborúk, a szegények lázadása, a gyermekrablások az
iskolába vezető úton, a járványok, a földcsuszamlások és az erdőtüzek
– de mindenekelőtt a Big One, a szuperföldrengés, ami a jóslatok
szerint a várost valamikor, a nem túl távoli jövőben romba fogja
dönteni. Ennek az eljövendő nagy katasztrófának lennének az előjelei
azok a kis rengések, amelyeket időnként valóban éreztünk, s amiért
fiainkkal rendszeresen gyakoroltatták az iskolában az asztal alá
bújást mint túlélési reflexet. Az előrelátást mi sem példázta jobban,
mint az a leplombált szekrény a lakásukban, amely felirata szerint
földrengés és egyéb szükségállapotok esetén felhasználható készleteket
tartalmazott.
Mondanom sem kell, hogy a szekrényt soha nem
nyitottuk ki. A két év úgy telt el Santa Monicában, hogy eső alig
esett, s még az évszakok változásától is elszoktam volna, ha nem
repülök rendszeresen vissza Európába, például Budapest és Bécs akkor
|
|
még lelkesen tervezett közös világkiállításának
zsűrijébe. A Big One leselkedő veszélyéről pedig teljesen
elfeledkeztünk. Kalifornia a paradicsom, e felől nem lehetett kétség.
A kaliforniai két év után öt évig Bostonban,
pontosabban Cambridge-ben voltam vendégprofesszor. Az MIT-n
(Massachusetts Institute of Technology) tanítottam modern
építészettörténetet, vezettem doktori tanfolyamokat és szemináriumokat
a közép-európai építészettörténet egyes témáiról. Átköltöztünk a
Keleti partra, de kapcsolatom Santa Monicával nem szűnt meg. Minden
januárban meghívtak pár napra a Getty Grant Program kulturális
intézményeket és kutatókat támogató ösztöndíjprogramja zsűrijébe. A
szállásom ilyenkor is a Princess Eugeniában volt, noha nem abban a
lakásban, ahol korábban laktunk.
1994 januárjában azonban már a megérkezésem is szokatlan volt.
Hatalmas, szürke viharfelhők között ereszkedett le a Boeing a Los
Angeles-i repülőtérre. Annyi baj legyen, jó volt visszatérni,
végigtaxizni az ismerős autósztrádákon, megérkezni a szokott pálmafák
alá a Princess Eugeniába, s várni a találkozást az ismerős
kollégákkal. Jó érzéssel vettem birtokba a lakást, s tértem nyugovóra.
Másnap még meg sem virradt, amikor arra ébredtem, hogy az egész ház
vadul rázkódik, a mennyezetről szakad rám a vakolat, dőlnek a polcok.
Itt a Big One – gondoltam, s ágyamból kimászva próbáltam tájékozódni.
Áram nem volt. Ahogy az erős lökések abbamaradtak, megszűnt a kitört
ablaküvegek csörömpölése is, hirtelen kísérteties csend támadt. A
földrengés-szekrény! – jutott eszembe, abban lennie kell zseblámpának.
Megtaláltam a faliszekrénykét, és fölszakítottam az ajtaját. Nagy
meglepetésemre kötszerek, víztartalék és zseblámpa helyett koktélos
poharakat és egy nagy halom Playboy folyóiratot találtam benne a
hajnali derengésben. Mindjárt megnyugodtam. Ahol ennyi optimizmus van,
ott valóban magától értetődőnek kell lennie a túlélésnek! Elvégre a
happy end sem érheti felkészületlenül az embert! Ha a paradicsom
Hollywood rendezői utasításait követi, a legjobb kezekben vagyok.
Legalábbis amíg az igazi Big One be nem következik.
Kulcsszavak: Getty Center for the History of Arts, Getty Grant
Program, Cambridge, Massachusetts Institute of Techology, Big One,
földrengés, ikonográfia, építészettörténet, építészetelmélet,
Közép-Európa
|
|