és természetét, ha nem tanulmányozzuk egyúttal az
etruszk hatás alatt fejlődött római vallást is. A jog és a vallás
kapcsolata nem alakult kevésbé szorosan Nyugaton sem, ahol a
reformáció alapvető változásokat hozott. Más ugyanis Aquinói Szent
Tamás, majd bizonyos enciklikák és dogmatikus konstitúciók, így a
Rerum novarum, a Quadragesimo anno, a Lumen gentium antropológiai
képe, mint Kálvin racionalizáló predestinációs tanáé, amelynek
logizáló tendenciája óhatatlanul felértékelte a szövegközpontúságot,
hozzájárulva így a természetjogi koncepció időleges háttérbe
szorulásához.
A tanulmányok füzére egyfajta láncolatot is képez
tehát a tudás és a hit terrénuma között, miközben a megközelítési
módok egymásba is fonódnak, például úgy, hogy a humánetológia a
társadalmi lét szempontjából kitüntetett jelenségnek tekinti a
különféle hitszerű képzeteket. Sőt, alighanem egyre inkább le kell
számolnunk a hit és tudás azon határozott elválaszthatóságának
tézisével, amely – nem minden reneszánsz előzmény nélkül – a xviii.
századi racionalizmusból veszi eredetét, és a leghatározottabban talán
Karl Popper tudományfilozófiájában, ama híres popperi demarkációban
öltött alakot (Popper, 1935). Mindaz ugyanis, amit ma az úgynevezett
konvergens (analitikus természetű), illetve divergens (asszociatív
jellegű) gondolkodás (Guilford, 1950) különbségéről és egymást
kiegészítő szerepéről tudunk, tudni vélünk, igencsak ellentmondani
látszik Popper szellemes falszifikációs, konfirmációs teóriájának. A
tudomány lényege ugyanis aligha ragadható meg a puszta
cáfolhatóságban, legalább annyira alapvető eleme annak igazsága is,
amelyhez igen gyakran szabad asszociációval, intuitíve, mintegy
kinyilatkoztatásszerűen jutunk. Ahogy Csányi Vilmos meghatározza e
nehéz tudományelméleti probléma lényegét: a tudományok nyitott,
szabályozott hiedelemrendszerek (Csányi, 1998, 1065.). Vagy, ahogy
Carl Jung igen szemléletesen írja: az archaikus ember csak tudott,
mert számára a belső tapasztalás éppúgy érvényes volt, mint a külső
(Jung, 1973, 208.). Hit és tudás között tehát nem áll fenn
szükségképpen ellentmondás, ezek ugyanis – merőben tudományfilozófiai
oldalról – alighanem csupán különleges aspektusai a megismeréshez és
az ismeretekhez fűződő – alapvetően szubjektív – viszonyulásnak. És
nemcsak a hitet teszik értékesebbé a kételyek, hanem a tudós éber
szkepszise az, ami megóvja a tudományt az elsilányulástól. Ne
felejtsük egyúttal, ami tegnap még tudomány volt, arra ma gyakran mint
tévhitre tekintünk vissza, s amit ma még csupán gyanítunk és hiszünk,
sokszor az a holnap tudománya.
A világot a nyugati ember alapvetően részekre
bontva, analitikusan ismeri meg, először hitet és tudást, majd pedig a
tudományszakokat különböztetve meg. Szem elől tévesztve sokszor magát
a Világot, amelyet pedig birtokolni akart. Szakosodik egy oszthatatlan
valóságban, noha már José Ortega y Gasset figyelmeztetett: csupán a
tudós szakosodik, a tudomány maga nem. Sőt, csupán addig tudomány,
amíg nem szakosodik (Ortega y Gasset, 1995, 104.). Hogy túlzó-e vagy
csupán poétikus Ortega y Gasset meglátása, közömbös abból a
szempontból, hogy éppen az ő korát követően vettek nagy lendületet az
inter- és multidiszciplináris törekvések. Azok a megközelítések,
amelyek a részek megismerése mellett nem kívánták szem elől téveszteni
az „Egészt”. Bízunk tehát abban, hogy kísérletünkkel legalább csekély
hozzájárulást adhatunk a multidiszciplináris szemlélet jogtudományban
való meghonosításához, egyúttal a jog teljesebb, az embert és a
társadalmat az eddigieknél jobban szolgáló megismeréséhez.
Kulcsszavak: jog, multidiszciplináris, teológia, környezet,
szociológia, gazdaság, pszichológia, humánetológia, hit, tudás
IRODAlOM
Csányi Vilmos (1998): A tudományok nyitott
szabályozott hiedelemrendszerek. Magyar Tudomány. 9, 1065–1068.
Guilford, Joy Paul (1950): Creativity.
American Psychologists. 5, 444–454.
Jung, Carl Gustav (1973): Olten. In: Jung,
Carl Gustav: Briefe II. 1946-1955. Walter Verlag AG
Ortega y Gasset, José (1995): A tömegek
lázadása. Pont könyvkereskedés, Budapest
Popper, Karl (1935): Logik der Forschung.
Julius Springer Verlag, Wien
|