A jogértelmezés kérdésével foglalkozó irodalom
szerint az értelmezés kérdése akkor vetődik fel, ha az alkalmazandó
jogi norma mibenléte vagy tartalma nem világos. Ebből kiindulva az
értelmezési problémák három csoportba oszthatóak: (1) a szűk
értelemben vett értelmezési kérdések, melyekről akkor beszélhetünk, ha
a szabály nyelvtani értelme nem világos, (2) a szabályozás hiányossága
miatti értelmezési kérdések, (3) azok az értelmezési kérdések, amikor
a szabályt a megváltozott társadalmi helyzethez kell igazítani, mert a
változások ellenére a szabályozás szövege változatlan maradt
(Merryman, 1985, 43.).
A jog bizonytalanságának nyelvtani okai azonban nem
feltétlenül nyelvészeti okokra vezethetők vissza. A jogalkotásban
gyakori technika az úgynevezett nyitott végű rendelkezések használata,
például különös körülményekre való hivatkozás, melyekre tekintettel el
lehet térni a szabály alkalmazásától. A különös körülmények
meghatározása a jogalkalmazóra marad, azaz a nyitott végű rendelkezés
eleve határozatlan tartalommal bír.
A fentieken túlmenően a jog által használt szavak
lehetnek kétértelműek, üresek vagy eleve nyitott jelentésűek, mert
általában a jogi nyelvben ritkák a határozott tulajdonságnevek, és
sokkal gyakoribbak az olyan bizonytalan jogi kifejezések, mint például
jóhiszemű, szándékos, gondatlan, súlyosan gondatlan. Folytatva a
bizonytalan nyelvtani értelem okainak számbavételét, nem csak a
konkrét jogi nyelvezettel adódnak problémák; a jogirodalom régóta
napirenden tartja a kodifikáció által felvetett olyan problémákat,
mint a törvénykönyv konzisztenciája és koherenciája. Elviekben ugyan a
törvénykönyv konzisztens és koherens, hiszen rendszere átgondolt, de
minden törvénykönyvre jellemzőek kisebb-nagyobb rendellenességek.
Ebből következően magát a jogrendszert is nyitott rendszerként kell
kezelni, mert minden tételes jogban óhatatlanul léteznek
ellentmondások a tételes szabályok között, továbbá számolnunk kell a
joghézagok jelenlétével is.
A többértelműség kérdését tovább bonyolítja, hogy a
jog értelmezése nem csak a szabályok normatív értelmének feltárását
jelenti. A jogalkalmazás ugyanis nem csak a jog megismerésére
korlátozódik, a történeti tényállást is fel kell tárni. A bírói munka
részletesebb elemzése mutatott rá a norma és tényállás, a jogtétel és
jogeset, a jogi értékek és a jogi valóság egy szelekciós folyamatban
történő egymáshoz igazodására. A jogi minősítés folyamatában a jogi
tényállás megállapítása során az ügyfél történetéből kiiktatódnak a
különböző drámai elemek, és csak azok maradnak, amelyek jogi
jelentőséggel bírnak a végső elemzés, a jogi absztrakció számára. A
jogász számára a jog és a tény nem külön-külön létezik, hiszen a
tények, azok relevanciája és jelentésük jogilag meghatározottak. A
jogász azért sem láthat puszta tényeket, mert a tényeket már egy
meghatározott szempont alapján érzékeli (Samuel, 1994, 130.). Egy
életszerű példával élve, a jogszabály alapján különböztethető meg a
késelés a műtéttől. Azaz a jogi tényt a jog teszi azzá, ami.
A szabályozási tartalom határozatlanságához
szociológiai tényezők is hozzájárulnak. A törvény szövegéhez ugyanis,
attól függően, hogy ki milyen pozícióban van, másképpen viszonyul. A
törvényhozó számára például az a fontos, hogy az általa képviselt
érdek megjelenjen, az ügyvéd számára az az alapvető kérdés, hogy a
törvény hogyan használható, milyen célokra fordítható. Az érdekkötött
törvényhozás és az ügyvéd a jogban sokkal inkább konkrét célhoz
igazodó szabályokat lát. Ezért az ügyvéd tanácsadása során sohasem a
jogszabályból indul. Ellenkezőleg, kiindulópontja a kívánatos
eredmény, és ennek eléréséhez próbálja csoportosítani a tényeket, hogy
megfelelő jogi minősítést kapjon. A bíró számára azonban az az
alapvető kérdés, hogy a törvény milyen értelemmel bír a jogrendszer
egészén belül. Következésképpen a bíró számára a jog értelme
óhatatlanul olyan értelem, amely a jogrendszer egészéhez igazodik
(Jones, 1980, 347.).
E felismerésekből kiindulva, szükségessé válhat a
jogértelmezés, a bírói jogfejlesztési technikák szabályozása. Azaz a
bírói jogfejlesztés tényének elismerésével a jogszabály
meghatározhatja a jogalkalmazó szabadságának kereteit. Áttekintve a
különböző megoldási lehetőségeket, azt láthatjuk, hogy egyes
jogrendszerek eltérően viszonyulnak ehhez a kérdéshez. Alapvetően
kétféle szabályozás figyelhető meg, az egyik hallgat a kérdésről, míg
a másik ad bizonyos kapaszkodókat a jogalkalmazás számára.
A francia polgári törvénykönyv 4. szakasza szerint
felelősségre kell vonni a bírót, ha a törvény hallgatására,
homályosságára, elégtelenségére hivatkozva megtagadja az
ítélethozatalt. Maga a törvény azonban nem határoz meg olyan
módszereket, amelyeket a jogalkotónak a törvény értelmezése során
követnie kell. Ezt a felfogást két érvvel lehet alátámasztani. A
törvényhozás azért tartózkodhat jogértelmezési szabályok
megalkotásától, mert ragaszkodik ahhoz a tételhez, hogy a törvény
kellően világos. Emellett a másik érv az értelmezési szabályok
megalkotása ellen annak lehetetlenségén alapul. A jogalkalmazó
megkötése ugyanis ezen felfogás szerint azért célszerűtlen, mert ebben
az esetben a problémára adott orvosság sokszor rosszabb lenne, mint
maga a probléma (David, 1984, 83–88.). Ez az érvelés nem minden alap
nélküli, de ez a megoldás szükségképpen egy nagyon is megnövelt bírói
mozgástérrel jár együtt, mert a törvény hallgatása nyújtja a
legnagyobb szabadságot a törvény értelmezésére használt módszerek
kiválasztásában.
A törvényhozás által rögzített módszerek mellett
szóló érv az, hogy a jogértelmezési módszer kiválasztása nem logikai,
hanem értékelő, jogpolitikai tevékenység. (Solt, 1997, 72.) Ezért az
alkalmazható módszerek tekintetében is a törvényhozásnak kell
iránymutatást adnia. A követendő módszer tekintetében a jogi kultúrák
különböző válaszokat adtak. Az osztrák polgári törvénykönyv (ABGB)
szerint ilyen esetekben a természetjogi elvek segítségével kell
dönteni. Az olasz polgári törvénykönyv például a szabályok ütközése
esetén a hasonló esetekre vonatkozó szabályok alkalmazását írja elő,
ha így sem dönthető el az ügy, akkor az állam jogrendjének általános
elvei alapján kell ítéletet hozni. A svájci polgári törvénykönyv (ZGB)
megy talán a legmesszebbre ebben a tekintetben, ugyanis a bírónak
elsősorban a törvénykönyv szövege és értelme szerint kell eljárnia,
másodsorban a szokásjog szerint, ahol ez sincs, az elfogadott elmélet
és hagyomány alapján, ha pedig ez sem lehetséges, aszerint, hogy ő
hogyan szabályozná a tényállást.
A törvénykönyvek útbaigazításai tehát meglehetősen
tömörek és túlságosan általánosak, ezért érdemes ezeket alaposabban
elemezni. A fent hivatkozott törvénykönyvek a követendő jogértelmezési
módszereket illetően a szokásra, a természetjogra, az állam általános
jogrendjére, illetve a jogi doktrínákra utalnak. A jogértelmezési
módszerek nevesítése mellett azonban a törvénykönyvek nem szólnak azok
gyakorlatban történő használatáról. Az olasz polgári törvénykönyv
ugyan rögzíti a jogértelmezési módszerek kötelező sorrendjét, ám
jellemző módon a törvényi felsorolás maga is értelmezés tárgyává vált.
A bírói gyakorlat szerint ez a sorrend csak időrendi kötöttséget
jelent. Azaz a nyelvtani értelmezés kielégítő volta nem jelenti azt,
hogy nem lehet áttérni más értelmezési módszerekkel történő elemzésre,
azaz a nyelvtani értelmezés eredményét minden esetben ütköztetni lehet
a törvény céljaival (La Torre et al., 1991, 231.).
A törvénykönyvek által nevesített jogértelmezési
módszerekben megjelenik egyfajta, a tételes jogon túlmutató
megközelítés, amennyiben azok visszavezetnek a jogi tanításokhoz,
doktrínákhoz, amelyek a jogi pozitivizmus dominanciája előtti
időszakban a jog forrását képezték. Való igaz, hogy a jogról
folytatott elmélkedés hatalmi szerepét tekintve elenyésző jelentőségű
a politikai hatalmat birtokló testület kifejezett akaratával szemben,
mégis ezen elmélkedések alapvetően befolyásolták jelenleg is hatályos
jogintézményeinket, és értelemszerűen befolyásolják jogértelmezési
módszereinket, akár tudatában vagyunk ennek a ténynek, akár nem.
Figyelemre méltó ebből a szempontból, Jean-Étienne-Marie Portalis, a
Code civil egyik kodifikátorának véleménye a törvénykönyv első
kiadásának előszavából: „Néhány ügy tekinthető olyannak, amelyet a
törvény, a világos szöveg old meg. A legtöbb ügyet mindig az általános
elvek, a doktrínák, a jogtudomány oldják meg. A polgári törvénykönyv
nem szakít ezzel a tudással, éppen ellenkezőleg, feltételezi azt.”
Vagyis a helyes jogértelmezés nemcsak a törvény ismeretét feltételezi,
hanem mindig valamilyen mögöttes tudáson alapul (Gordley, 1995, 559.).
A jogi doktrínák és a jogelvek ezáltal részei a
jogrendszereknek, és ez a tétel különösen érvényes, ha a nem nemzeti
jogrendszerek keretei között működő bíróságok gyakorlatát vesszük
figyelembe. A nemzetközi jog több, mint a tételes nemzetközi jog,
hiszen a Nemzetközi Bíróság statútuma szerint ítélkezésének alapját
szolgáltatják a civilizált nemzetek által elismert általános jogelvek.
Jellemző azonban, hogy a bíróság ítéleteinek indoklásában ezeket az
elveket nem empirikus módon vezeti le a nemzeti jogrendekből, hanem
bizonyos jogi tanokra támaszkodik.
A jogértelmezés mibenlétével kapcsolatos komoly
elméleti problémák azonban különösen akkor merülnek fel, amikor
joghézag bukkan fel, azaz a szabályozás hiányos, illetve a társadalmi
körülmények megváltozása mellett a szabály változatlan maradt. Ezekben
az esetekben ugyanis olyan bírói jogértelmezés születik, amely
túlterjeszkedik a törvény egyszerű értelmezésén, bár az uralkodó
felfogás szerint az értelmezés ekkor sem más, mint a jog jelentésének
feltárása. Az objektív értelem feltételezése teszi lehetővé annak
elfogadását, hogy a joghézag kitöltése során a bíró a törvényt
alkalmazza, vagy a törvény értékítéleteinek segítségével, vagy a
törvény közvetett tartalmának feltárásával.
Az objektív értelem feltételezése azonban nem
számol azzal, hogy a jogszabályok tartalmának bizonytalansága három
egymással összefüggő tényezőre vezethető vissza, ezek: a jogszabályok
nyitottsága, a jogi módszertan bizonytalansága és az igazságosságról
vallott eltérő nézetek. Értelmezési probléma ugyanis akkor merül fel,
ha a három tényező közül mindhárom bizonytalan, hiszen a törvény
határozott tartalma esetében a módszertan és az értékítéletek
bizonytalansága nem releváns. Mindez azonban fordítva is igaz, ha a
jogi értékítéletek és a követendő értelmezési módszerek egyértelműek,
nem létezhet a törvény bizonytalansága sem.
Az objektív értelem feltételezésének elfogadását
megkérdőjelezi a társadalmi változások okán a szabályt átértelmező,
illetve joghézagot kitöltő bírói döntések modellezése. Eszerint az
értelmezés során a lehetséges tartalom tisztázását követő kérdés a
kiterjesztő vagy megszorító értelmezésben hozott döntés, azaz először
is abban kell határozni, hogy indokolt-e a kiterjesztő értelmezés.
Amennyiben a válasz igenlő, meg kell szabni, milyen mértékű is lehet
ez. Amennyiben a kiterjesztő értelmezés nem lehetséges, még mindig meg
lehet fontolni, hogy lehetséges-e, és amennyiben igen, milyen körben
lehet felhasználni a tételes jog rendelkezéseit abból a célból, hogy
új szabályokat nyerhessünk az eset elbírálására. A jog objektív
normatív értelme tehát korántsem kezelhető adottságként, mert a
logikai forma mögött ott van az értékítélet a különböző jogi alapok
relatív értékéről és fontosságáról.
Ezek után okkal vetődik fel a kérdés, mi tehát a
jog és a bíró viszonya? Egy amerikai bíró, Joseph Grodin nagyon
érdekes módon veti fel a lehetséges modelleket. Eszerint a jog és a
bíró viszonya olyan, mint azé a matematikusé, aki axiómákból és
posztulátumokból kiindulva vezeti le a probléma megoldását, vagy
inkább az építészéhez hasonlít, aki mérnöki és esztétikai szempontok
alapján hozza létre az épületet? Avagy a különböző sportok
játékvezetőjéhez hasonlít, aki úgy irányítja a játékot a szabályok
alapján, ahogyan a helyzeteket észlelte? Esetleg inkább mesterszakács,
aki receptek alapján főz, de az ételekhez hozzáadja a saját ízlését
is? Talán egy mű társszerzője? A bíró hivatalnok, törvényhozó vagy a
közösség bölcse-e? Vagyis a bírói szerep és a jogértelmezés
mibenlétének megválaszolása olyan kérdés, amely szorosan
összekapcsolódik a jog meghatározásával. Más szempontból nézve, vajon
a jog a törvényhozó által előírt szabályokból áll csupán, vagy ezen
túlmenő jelenség, mely érdekeket vagy intézményeket, avagy eszményeket
is tartalmaz. Azaz a jog lényegében a szövegekről szól-e, avagy olyan
valami, ami túlmegy a leírt szövegen?
A jogértelmezés kérdései mindig aktuálisak, de nem
sajátosan modern koriak, sőt úgy tűnik, a fent említett kérdések
végigkísérik a jog fejlődését. A jogtudományban gyakran szembesülünk
azzal a körülménnyel, hogy a probléma olyan régi, hogy már a rómaiak
is foglalkoztak vele. Ez igaz a jogfelfogást illetően is, hiszen a
római jog két klasszikus iskolája, a proculiánusok és sabiniánusok
ezen a területen eltérő felfogást képviseltek. A szabály jelölésére
használt szó a római jogban eredetileg a definitio volt, majd Labeo
kezdi használni a regula kifejezést. Mint oly gyakran, az új kifejezés
egyben új tartalmat takart, amely egy új szemlélettel párosult. A
regula ebben az összefüggésben olyan normatív előírást jelentett,
amely előre meghatározatlan számú esetre vonatkozik, azaz olyan
értelemmel bír, mint amelyet modern jogfelfogásunk kapcsol a
szabályhoz. Hiszen a szabály alapján minősül ugyanis az ügy, ha
valamilyen minősítő állásfoglalást, mint törvényi meghatározást
alkalmazunk. A proculiánus iskola bizonyos szempontból hasonlít a
modern pozitivista, analitikai irányzathoz, mert a jogot alapvetően a
regulákból, azaz szabályokból álló anyagnak tekintették. A
proculiánusok tudományos, analitikai szempontból közelítettek a
joghoz, hiszen a jogot kiszámíthatóvá kívánták tenni a pontos
fogalmakkal. Jól kimutatható náluk emellett a rendszerező szándék,
vagyis módszerük a logikán, a racionalizmuson alapult.
A logika helyett a sabiniánusok a szokás, a
gyakorlat jelentőségét hangsúlyozták. A jognak a tényekhez kell
igazodnia, mind fizikai, mind társadalmi értelemben, és ez a körülmény
biztosítja a jog ésszerűségét. Azaz, amíg a proculiánusok a logikához
fordultak, a sabiniánusok hivatkozási alapja a dolgok természete volt.
Ennek megfelelően a rivális iskola vezetője, Sabinus, a regula kapcsán
azt a korrekciós felfogást vallotta, hogy a jog nem a regulából
következik, hanem éppen ellenkezőleg, a jogból vezethető le a regula.
Vagyis ő az igazi jogot
|
|
a regulán, a szabályon túl létező jelenségnek
tekintette, szemben a másik lehetséges felfogással, amely a jogot a
regulákkal azonosítja (Stein, 1992, 343–350.).
A sabiniánus technika nem a döntés formális
igazolása, hanem inkább egy érvelési mód. Emiatt ez az érvelési
módszer közelebb áll a retorikához, mint a logikához. A proculiánusok
és a sabiniánusok eltérő technikáit áttekintve elmondható, hogy a
rómaiak számára a deduktív érvelés, szabályokon alapuló érvelés
mellett szerepet játszik az olyan érvelés is, amelyben dialektikus
elemek is szerepet játszanak. Utóbbi esetében a logikai levezetés
helyett a probléma testreszabott megoldása kap elsőbbséget, azaz a
topika, az érvek rendszerezése, előtérbe kerül a dedukcióval szemben.
Ez a fajta nyitott érvelés elvek alapján minősít egy ügyet, és vagy
formális, vagy tartalmi jellegű érvet használ. Utóbbiak olyan
hasznossági megfontolások vagy társadalmi értékek, amelyekre a jog
céljaiból lehet következtetni. Ezek az elvek, hivatkozások nem
univerzális jellegűek abban az értelemben, hogy nem kell őket mindig
alkalmazni, szemben a feltétlen érvényesülést megkövetelő
szabályokkal. Az elv szerepe az tehát, hogy a konkrét szabály
hiányában igazolja a döntést, vagy lehetővé tegye, hogy az
alkalmazandó szabályra lehessen következtetni (Honoré, 1992, 357.).
A római jogban megtalálható volt mindkét érvelés,
és nem vált egyeduralkodóvá egyik módszer sem. Talán éppen ezért, a
helyes módszer kérdése a középkorban is felvetődött. A következő
idézet jól mutatja, hogy a probléma alapvetően ugyanaz volt, mint a
római jogban vagy éppen napjainkban. „Richardus gyakran tréfálkozott
bizonyos doktorokon, akik kortársai voltak, és akik tudományunkat
szillogista, szofista és dialektikus módon kezelték. […] A módszer az
ultramontán doktoroktól ered, akik közül sokan több dologban, a dolgok
többségében inkább kifinomultak, mint hasznosak, bár néhányan igen
kiválóak és nagy tudásúak. Tudományunkban, ha az a kérdés, valakinek
fejét vegyék vagy sem, az olyan érveknek, mint tartalom és forma,
lényeg és esetleges, és más ehhez hasonlóknak, úgy gondolom, nincs
helyük. Nem követték ezt a stílust elődeink, mint Iohannes Bassianus,
aki nagyon is kifinomult volt, Azo, Bulgarus, Martinus, Odofredus vagy
mások. Ők a terítéken levő kérdés olyan forrásaiból érveltek, amelyek
közeliek voltak. Nem mondható, hogy ne lehetne a kevesebbről a többre
következtetni, vagy éppen az ellenkező értelemből, vagy más módokon,
ahogyan azt jogunkban találjuk, és amiként azt elvárjuk a
jogalkalmazás során. Ők azonban az öregebb jogász atyáink és
doktoraink nyomában jártak, és ragaszkodtak a glosszához és a
mértékadó doktorokhoz. Nem mesebeszédekből indultak ki, és nem
érveltek olyan logikai és szofista módon, hogy annak csak felületes
igazságtartalma volt. Nem, ez a modern doktorok és jogászok által
követett mód. Ez a betegség a modern prédikátorok teológiatudományából
hatolt be, amely elhagyta a Szentírást a kitalációért, a filozófiáért,
a költészetért és a meséért.” (idézi Gordley, 1992, 35.)
Mindazonáltal napjainkban a proculiánus eredetű,
analitikai megközelítés számít általánosnak, legalábbis a tételes
jogot művelők körében. Ez érthető is, hisz a rendszerező, szabályokra,
fogalmakra épülő jogértelmezés a jog kiszámíthatóságát, objektivitását
ígéri. Mindazonáltal az elvekre épülő nyitott pragmatikus érvelési
technika mint a búvópatak, időről időre újra felbukkan. A probléma
tehát régi, küzd is vele minden jogrendszer. Mivel a két megközelítés
közötti ellentét aligha kibékíthető, érdemes megvizsgálni annak
hátterét, hogy miért vált meghatározóbbá, legalábbis az elmélet
szintjén az analitikai megközelítés.
A hatalmi ágak megosztásának elve, valamint a
kodifikációra való törekvés, és különösen a bíróságok eltiltása a
jogalkotástól, együttesen a francia polgári forradalom legfontosabb
jogi újításainak minősülhet, és ezáltal megfogalmazódhat egy olyan
megközelítés, hogy a bírói hatalom korlátozása egyfajta polgári
forradalomhoz kapcsolódó vívmányként fogható fel. A bírói hatalom
korlátozása és a bírói jogfejlesztéssel kapcsolatos fenntartások az
európai jogrendekben valóban általánossá váltak, alapvetően francia
mintára, holott ezek létrejöttében eredetileg speciálisan a francia
jogrendszerre jellemző okok játszottak szerepet. Az ancien regime
jogára jellemző kiegyensúlyozott helyzet, amelyben egyaránt jelentős
szerepet játszik a törvényhozás, a bírósági joggyakorlat és az elmélet
1789-től radikálisan átalakul a törvényhozás primátusával. A bírói
hatalom erőteljes korlátozása az ancien regime elleni küzdelem
következménye, mert a francia parlamentek nagyon komoly korlátai
voltak a végrehajtó hatalom törekvéseinek, és a francia forradalom
ezzel a hatalommal maradéktalanul le akart számolni (Dawson, 1978,
366–370.).
A bírói hatalom mibenléte, annak kiterjedtsége
mégsem feltétlenül a francia forradalom, és nem is a polgári
átalakulás kizárólagos problémája. Ennek a kérdésnek fontos történelmi
előzményei vannak. Ezek áttekintése azt sugallja, hogy a bírói
hatalom, és ezen belül a bírói jogalakító hatalom korlátozására vagy
éppen megszüntetésére irányuló törekvés nem kifejezetten polgári és
még csak nem is forradalmi jellegű.
Történetesen, a római császári abszolutizmus a
jogértelmezést is olyan uralkodói előjognak minősíti, mint a
jogalkotást. Ténylegesen az alkalmazott módszerek tekintetében ugyan
az uralkodói jogértelmezés követi a korábbi, a jogtudósok által
kidolgozott módszereket, de az értelmező személye azonossá válik a
törvényhozóéval (Kiss, 1909, 23–24.). Ezzel a megoldással a
jogalakítás lehetősége az uralkodó kezében marad, miközben a tradíciók
is fennmaradnak a jogértelmezés területén. Mindenesetre a törekvés
nagyon mély bizalmatlanságot mutat a bírókkal szemben, akikkel az
uralkodó nem kíván osztozni a jog feletti hatalomban. Ezért okkal
állítható, hogy a francia forradalom korában kialakuló felfogás a
bírói szerepről egyértelműen nem új, nem forradalmi jelenség. Ebben a
tekintetben az újkori felfogás csak követi a császárkori római jogi
megoldást, amennyiben szintén eltiltja a jogértelmezéstől a
bíróságokat, s azt a jogalkotó feladatává teszi.
A bíró hatalmával szembeni fenntartás más történeti
időszakokban is felbukkan, így VIII. Gergely pápasága idejében is.
Ezen fenntartások is rendelkeznek kései párhuzamokkal, mert VIII.
Gergely és a felvilágosodás jogi reformereinek gondolkodása
hasonlóságokat mutat, több közös jellemzőjük van. Bizalmatlanok a
szokással és az esetjoggal szemben, egyértelműen a kodifikált jog
hívei. A bíró számukra a jog mechanikus alkalmazója, sőt, közös
álláspontjuk szerint a hagyományos jogtudományra sincs szükség, mert
az csak kétségeket támaszt az egyébként világos törvénykönyvekkel
szemben. Ez a jogtudomány már csak azért is fölösleges, mert a jogon
belül csak a törvényhozás lehet tudományos igényű. Így VIII. Gergelyt
és a felvilágosodás filozófusait tehát, bármilyen paradox is a
gondolat, szoros kapcsolat fűzi egybe. Ennek oka, hogy politikai
filozófiájuk közös nevezővel rendelkezik, nevezetesen politikai
elméletük középpontjában a centralizált abszolút monarchia
megteremtése áll (van Caenegem, 1994, 122–123.).
A racionális tudományos igényű kodifikált jog
igénye és az ezzel együtt járó törekvés a bírói hatalom
visszaszorítására a francia forradalom előtt legkézzelfoghatóbban a
porosz abszolút államban jelenik meg. A porosz megoldási kísérlet a
jogértelmezés és a jogalkotás bírói hatalmának kizárása érdekében
egyrészt részletszabályokkal teletűzdelt törvénykönyvvel (ALR),
másrészt a jogértelmezés monopóliumának állami testületre bízásával
próbálkozott. Bármilyen nagyok legyenek is a különbségek a porosz
abszolút monarchia és a francia forradalom eszményei között, a porosz
úthoz hasonló csapáson jár a francia forradalom is, mely törekvéseit
alighanem egy Robespierre-hez kapcsolódó szólás tükrözi a legjobban:
„…a bírói gyakorlat kifejezést ki kell törölni nyelvünkből.”
A fenti vázlatos áttekintésből olyan
következtetések adódnak, amelyek szerint a bírói hatalom korlátozása
több tényezővel is összefügg. Jelentős szerepet játszik ebben a
folyamatban a politikai centralizációs törekvés, továbbá a jog leírt
szöveggel való azonosítása. A modern korban egybekapcsolódik a két
tényező. Modern államunk centralizált, a jog rendszerezett,
megalkotása elméleti felkészültséget feltételez, továbbá a létező jog,
legalábbis a pozitivista elméletek szerint, az állam által tételezett
jog. A két tényező erősíti egymást, de a legalapvetőbbnek talán mégis
a politikai centralizációt lehet tekinteni, hiszen ezen alapul a
törvényhozás dominanciája és az azt kísérő, jogi pozitivizmuson
alapuló ideológia. Ez az összefüggés a modern jog kialakulása során
nem maradt rejtve a kortárs megfigyelők előtt sem. Nagyon
figyelemreméltón jellemzi a XIX. századi kodifikációk magyar kortársa
a kodifikáció jelenségét és annak következményeit, különös tekintettel
a francia jogra: „Olly elem’ munkálódásait látjuk itt élesen jelölt
vonásokban, melly a’ fellebb említett codexekben [az orosz, a porosz,
és az osztrák törvénykönyvek] jóval halványabban mutatkozik: a
centralisatio.” (Szalay, 1847 [1988], 26.)
A bírói hatalom korlátozására irányuló szándékok
motívumai világosak, de jogszociológiai axióma, hogy minden
jogrendszerben, minden időben létezik bírói jogfejlesztés, bármi
legyen is a törvényhozó szándéka. Ez a helyzet azonban felvet egy
megkerülhetetlen kérdést is, nevezetesen, bár soha el nem érhető cél,
de a jog kiszámíthatósága és a bírói döntések előre jelezhetősége
elvitathatatlanul a jog örök eszményei közé tartoznak. Az egyik
megközelítés szerint a fent említett értékek megvalósításában az
objektív, tudományos módszerekkel dolgozó jogértelmezés sokat
segíthet. Másik szempontból nézve a kérdést, a jogalkalmazás során
fellelhető helyes és egyetlen helyes válasz tézise felfogható a jog
elvesztett kiszámíthatóságára adott naiv válasznak. Értelemszerűen az
elvekre alapuló, nyitott pragmatikus jogértelmezés nem ígér
objektivitást, nem kelti azt az illúziót, hogy a bíró nem több a
törvény szájánál. Azt viszont ígéri, hogy a bírói döntés az eset
körülményeit messzemenően figyelembe vevő döntés lesz, igaz, annak az
árán, hogy a bírói hatalom nyilvánvalóbbá és erősebbé is válik.
A jogértelmezés módszertani bizonytalanságai, a
követendő egyértelmű módszerek hiánya óhatatlanul felveti azt a
kérdést, hogy lehetséges-e egyáltalán ezen a területen objektív,
mintegy tudományos módon működni. A válasz a kérdésre határozott nem
(Posner, 1998, 275.). A bíró szociológiai helyzete nem teszi lehetővé
a tudományokban érvényesülő objektív kritériumok teljesítését. A bírák
ugyanis nem olyan körülmények között dolgoznak, amelyek mellett
elvárható lenne indoklásaik akadémiai jellege. Az autentikus
jogértelmezést kidolgozó felső bíróságok az ügyek széles skálájával
foglalkoznak, tehát lehetetlen az olyan fokú specializálódás, amely
természetes egyetemi vagy kutatóintézeti környezetben. Ráadásul az
indoklás közönsége elsődlegesen nem az akadémiai tudományos közönség.
A bírónak jogalkalmazása, jogértelmezése során tiszteletben kell
tartania bizonyos tradíciókat, társai véleményét és bizonyos határok
között az élet realitásait is. Mindez nem jelentheti azonban bírói
tevékenység lebecsülését, mert nem kis intellektuális erővel bírhat az
ítélet indokolása akkor is, ha az nem felel meg a tudományos kánonnak.
Az eset világos bemutatása, az ügyben felmerült kérdés elvi
jelentőségének kiemelése és így a konkrét problémáktól való
függetlenítése, továbbá az érdekeltek elvárásait figyelembe vevő
álláspont kialakítása komoly alkotó tevékenység.
Kulcsszavak: bírói gyakorlat, bírói hatalom, joghézag, jogelv,
jogértelmezés, jogi pozitivizmus, jogi tanok, kiszámíthatóság,
kiterjesztő értelmezés, törvény
IRODALOM
Van Caenegem, Raoul C. (1994): An
Historical Introduction to Private Law. Cambridge University Press
David, René (1984): Sources of Law. In:
Mohr, J.C. B. (Paul Siebeck): International Encyclopedia of
Comparative Law. Volume II: The Legal Systems of the World. Their
Comparison and Unification. Tübingen–Martinus Nijhoff Publishers, The
Hague, Boston, London
Dawson, John P. (1978): The Oracles of
Law. The University Press of Michigan Law School, Ann Arbor
Gordley, James (1992): The Philosophical
Origins of Modern Contract Doctrine. Clarendon Press, Oxford
Gordley, James (1995): Comparative Legal
Research: Its Function in the Development of Law. The Journal of
American Comparative Law. 43, 4, 555–567.
Grodin, Joseph R. (1989): In Pursuit of
Justice—Reflections of a State Supreme Court Justice. University of
California Press
Honoré, A. M. (Tony) (1992): Legal
Reasoning in Rome and Today. In: Varga Csaba (ed.): Comparative Legal
Cultures. Aldershot, Dartmouth
Jones, Harry W. (1980): Some Cause of
Uncertainity in Statutes. In: Jones, Harry W. – Kernochan J. M. –
Murphy, A. W.: Legal Method. The Foundation Press, Mineola, NY
Kiss Géza (1909): A jogalkalmazás
módszeréről. Athenaeum, Budapest
Merryman, John Henry (1985): The Civil Law
Tradition. Stanford University Press, Stanford
Posner, Richard A. (1998): Law and
Literature. Harvard University Press
Samuel, Geoffrey (1994): The Foundation of
Legal Reasoning. Maklu–Nomos–Bruylant–Blackstone, Tilburg
Solt Kornél (1997): Valóság és jog.
Prudentia Iuris, Miskolc
Stein, Peter (1991): Logic and Experience
in Roman and Common Law. In: Varga Csaba (ed.): Comparative Legal
Cultures. Aldershot, Dartmouth
Szalay László (1847 [1988]): Codificatio.
In: Szalay László: Publicistai dolgozatok. I. 1847, Reprint.
Közgazdasági és Jogi Kiadó, Budapest
La Torre, Massimo – Pattaro, E. – Taruffo,
M. (1991): Statutory Interpretation in Italy. In: MacCormick, D. Neil
– Summers, R. S. (eds.): Interpreting Statutes: A Comparative Study.
Aldershot, Dartmouth
LÁBJEGYZETEK
* Kulcsár Kálmán A jogszociológia alapjai
című, 1976-ban megjelent monográfiájának egyik fejezete ugyanezt a
címet viseli. A szerző a témaválasztásával és annak címével is
tisztelegni kíván a közelmúltban elhunyt jogtudós emléke előtt.
|
|