a csecsemők már felismerik, mely hangkapcsolatok
gyakoriak, melyek megengedettek, és melyek lehetetlenek az
anyanyelvükben (Jusczyk, 1993). E tudás azért fontos, mert segíthet a
csecsemőknek a szavak felfedezésében.
A szókincs elsajátítása
A szavak elsajátítása több szempontból is nehézséget okoz a fiatal
nyelvtanulóknak. Az első nehézséget az okozza, hogy a szavak a
folyamatos beszédben nem egyenként, egymástól elválasztva jelennek
meg, hanem összefutnak, egymásba folynak. Így a kisbabák számára nem
egyértelmű, hol van a szavak határa, hol kezdőnek és hol végződnek a
szavak. A csecsemők első feladata tehát a folyamatos beszéd
szóalakokra való tagolása, szegmentálása.
Ahogyan korábban láttuk, az anyanyelv
fonotaktikájának ismerete segítséget nyújthat a szegmentálásban,
hiszen ha a beszédfolyamban olyan hangkapcsolattal találkozunk, amely
a szavakon belül nem megengedett, akkor ott szóhatárt
feltételezhetünk. Ezt a stratégiát már a kilenc hónapos csecsemők is
használják (Mattys – Jusczyk, 2001). Hasonlóan képesek a szavak
tipikus hangsúlymintázatát jelzésként használni (Cutler – Carter,
1987) olyan nyelvekben, melyekben a hangsúly szabályos, azaz mindig
ugyanazon a szótagon van (mint pl. a magyarban), vagy legalábbis a
szavak többségében ugyanarra a szótagra esik (mint például az
angolban, ahol a főnevek nagy részében az első szótagon van a
hangsúly). Ezek a stratégiák azonban csak akkor használhatóak, ha a
csecsemők már legalább néhány szót ismernek, hogy azokból a
fonotaktikai és hangsúlyra jellemző szabályosságokat levonhassák. E
kezdeti szókincs megszerzéséhez tehát más, univerzális, nem az
anyanyelv jellemzőin alapuló szegmentálási stratégia szükséges.
Ilyen stratégia a statisztikai tanulás (Saffran et
al., 1996). E tanulási mechanizmus a nyelvi egységek gyakoriságának és
egymásra következési valószínűségének követésén alapszik. Egy szón
belül a hangok és szótagok nagyobb valószínűséggel jósolják be
egymást, mint szótaghatáron át. Így tehát a beszédfolyam azon
pontjainál, ahol az átmenetvalószínűség alacsony az egymást követő
hangok vagy szótagok között, feltehetően szótaghatár található. E
stratégiát már nyolc hónapos csecsemők (Saffran et al., 1996), sőt a
legújabb kutatások alapján valószínűleg újszülöttek is képesek
használni. A statisztikai tanulási mechanizmus a kezdeti szókincs
elsajátítása után a többi nyelvspecifikus stratégiával is
kombinálható, és bizonyíték van rá, hogy a csecsemők képesek is együtt
használni őket.
A szóalakok szegmentálása mellett a szótanulás egy
másik feladatot is állít a kisbabák elé, mégpedig a szóalakok
jelentéssel való összekapcsolásáét. E tanulási folyamatot itt
részleteiben nem tárgyaljuk, de a kutatási eredmények szerint a
referencia és a szójelentés elsajátítása az első életév után,
nagyjából tizennégy hónapos kor után indul meg igazán (Stager –
Werker, 1997), bár néhány nagyon gyakori szó jelentését a kisbabák már
hamarabb is felismerik.
A prozódia szerepe
A beszéd hierarchikusan egymásba ágyazódó prozódiai egységekből áll
(Nespor – Vogel, 1986). Ezen prozódiai egységek határai részben
egybeesnek a szintaktikai szerkezetek határaival, így a prozódiára
való érzékenység hozzájárulhat a nyelvtan elsajátításához. A prozódia
e segítő (angol kifejezéssel bootstrapping, azaz csizmahúzó) szerepét
már több területen is kimutatták.
A prozódiai és szintaktikai határok részleges
egybeesésének és a prozódia hierarchikus szerveződésének
következménye, hogy a nagyobb prozódiai egységek, például a mondatnak
vagy tagmondatnak megfelelő intonációs frázis határai egyben szavak
határai is. Az intonációs frázis prozódiai jellemzői, az ereszkedő
hanglejtés, a frázisvégi szótag(ok) megnyújtása stb., jól érzékelhető,
akusztikailag erősen jelölt tulajdonságok, amelyekre még az igen
fiatal csecsemők is érzékenyek. Így könnyen elképzelhető, hogy a
szóhatárok és prozódiai határok egybeesését a babák fel tudják
használni szegmentáláskor. Úgy tűnik, valóban ez a helyzet.
Statisztikai tanulási feladatban tizenkét hónapos babák nemcsak a
statisztikai információt támogató jelzésként használták a prozódiai
információt, szóként fogadva el a frázisok elején és végén
elhelyezkedő szótagsorokat, hanem egyfajta filterként dolgozták fel a
prozódiai információt, nem tekintvén szónak azokat a szótagsorokat,
amelyek átíveltek egy prozódiai határon, még akkor sem, ha az
átmenetvalószínűségek azt jelezték, hogy összetartozó szótagokról van
szó. A prozódia tehát a statisztikánál nagyobb súlyú, azt felülíró
inger.
A prozódia másik fontos szerepe a szórend korai
elsajátításában van. Fonológusok megfigyelték (Nespor – Vogel, 1986),
hogy az ige-tárgy szórendű (illetve általánosabban funkcionális
elemmel kezdődő frázisokat használó) nyelvekben, amilyen például az
angol, az olasz, a francia stb., a prozódiai frázisokban a hangsúly, a
prozódiailag kiemelt elem a frázisok végén található, és a kiemelést
akusztikailag a hangsúlyos szótagok megnyújtása, hosszabbítása jelzi
(például angol to Ro:me „Rómába”, olasz a Ro:ma). A tárgy-ige szórendű
(másként a frázisokat funkcionális elemmel záró) nyelvekben, tehát a
törökben, japánban, baszkban stb., ezzel szemben a frázisok elején
található a kiemelt elem, és a kiemelést magasabb hanglejtés jelzi
(japán ^Tokyo ni „Tokióba”). A prozódiai kiemelés helye és fizikai
megvalósulása tehát jól korrelálnak a szórenddel, így annak lehetséges
jelzői, csizmahúzói. E hipotézis szempontjából kulcsfontosságú, hogy a
két különböző szórendet akusztikailag különböző, tehát bármiféle
nyelvi tudás nélkül is észlelhető, hallható prozódia kíséri. Ez
lehetővé teszi már egészen fiatal babák számára is ezen információ
használatát. Valóban, két hónapos csecsemők meg tudják egymástól
különböztetni a francia és a török nyelv prozódiáját minden más
fonológiai információ (szavak, fonémák stb.) hiányában is. Hogy azután
a szórend elsajátításakor valóban használják is a csecsemők ezt az
információt, azt egy újabb tanulmány mutatta meg (Gervain – Werker, in
print). Hét hónapos angol-japán kétnyelvű, tehát egy funkcionális
elemmel kezdődő és egy funkcionális elemmel vegződő szórendű nyelvet
tanuló babák az alapján választottak a funkcionális elemmel kezdődő és
végződő szórendű szósorok között, hogy milyen szórendnek megfelelő
prozódiát hallottak. Hét hónaposan a babák jövendő anyanyelveik
szavait még nem ismerhették, így nyilvánvaló, hogy a szórendről
alkotott tudásuk nem egyes, már ismert szavakhoz vagy általában egy
nagyobb szókincs meglétéhez kapcsolódott, hanem attól függetlenül, a
prozódia és más hasonló csizmahúzási ingerek hatására jött létre.
Összegzés
A csecsemők hatékony nyelvtanulási képességei és gyors nyelvfejlődése
ma is a bionyelvészet és a tágabb értelemben vett megismeréstudományok
egyik legizgalmasabb rejtélye. A fentiekben felvázoltuk egy olyan
nyelvelsajátítási elmélet kereteit és empirikus bizonyítékait, amely
azt állítja, hogy a nyelvelsajátítás, különösen is a nyelvtan
elsajátítása, a korábban feltételezettnél jóval hamarabb elkezdődik,
mert a már születéskor meglévő vagy az első életév során megjelenő,
igen fejlett beszédészlelési képességekre épít. E képességek lehetővé
teszik, hogy a csecsemők anyanyelvüket más környezeti ingerektől már
magzati korban elkülönítsék; ha egynél több nyelvet hallanak, akkor
azokat egymástól megkülönböztessék; a szavakat a beszédfolyamból
kiszűrjék, illetve anyanyelvük szintaxisának olyan alapvető
tulajdonságait, mint az alapszórend, már a szókészlet elsajátítása
előtt felismerjék és megtanulják.
Ez a kutatási program azt jósolja tehát, hogy a
nyelvelsajátítás gyökereit a korai beszédészlelésben kell keresni.
Ennek megfelelően a közeljövő csecsemőkutatásának egyik fontos
feladata e predikciók további empirikus vizsgálata lesz.
Kulcsszavak: nyelvelsajátítás, beszédészlelés, csecsemőkor,
újszülöttek, tanulás, kognitív fejlődés
IRODALOM
Bosch, Laura – Sebastián-Gallés, Núria
(2001): Early Language Differentiation in Bilingual Infants. In:
Cenoz, Jason – Genesse, Fred (eds.): Trends in Bilingual Acquisition.
Trends in Language Acquisition Research, Vol. 1. Benjamins, Amsterdam,
Netherlands, 71–93. •
WEBCÍM >
Cutler, Anne – Carter, David M. (1987):
The Predominance of Strong Initial Syllables in the English
Vocabulary. Computer Speech and Language. 2, 133–142.
Decasper, Anthony J. – Fifer, William P.
(1980): Of Human Bonding: Newborns Prefer Their Mothers’ Voices.
Science. 208, 4448, 1174–1176. •
WEBCÍM >
Eimas, Peter D. – Siqueland, E. R. –
Jusczyk, P. W. – Vigorito, J. (1971): Speech Perception in Infants.
Science. 171, 968, 303–306. •
WEBCÍM >
Gervain Judit – Macagno, F. – Cogoi, S. –
Peña, M. – Mehler, J. (2008): The Neonate Brain Detects Speech
Structure. PNAS – Proceedings of the National Academy of Sciences of
the USA. 105, 37, 14222–14227. •
WEBCÍM >
Gervain Judit – Werker, Janet F. (2008):
How Infant Speech Perception Contributes to Language Acquisition.
Language and Linguistics Compass. 2, 1149–1170. DOI:
10.1111/j.1749-818X.2008.00089.x
Gervain Judit – Mehler, Jacques (2010):
Speech Perception and Language Acquisition in the First Year of Life.
Annual Review of Psychology. 61, 191–218.
Gervain Judit – Werker, Janet F. (in
print): Prosody Cues Word Order in 7-Month-Old Bilingual Infants. PNAS
– Proceedings of the National Academy of Sciences of the USA.
Guasti, Maria Teresa (2002): Language
Acquisition: The Growth of Grammar. Mit Press, Cambridge, Mass
Jusczyk, Peter W. (1993): Some Reflections
on Developmental Changes in Speech Perception and Production. Journal
of Phonetics. 21, 109–116.
Kuhl, Patricia K. – Stevens, E. – Hayashi,
A. – Deguchi, T. – Kiritani, S. – Iverson, P. (2006): Infants Show a
Facilitation Effect for Native Language Phonetic Perception Between 6
and 12 Months. Developmental Science. 9, 2, F13–F21.
Mampe, Birgit – Friederici, A. D. –
Christophe, A. – Wermke, K. (2009): Newborns’ Cry Melody Is Shaped by
Their Native Language. Current Biology. 19, 23, 1994–1997. •
WEBCÍM >
Mattys, Sven L. – Jusczyk, Peter W.
(2001): Phonotactic Cues for Segmentation of Fluent Speech by Infants.
Cognition. 78, 2, 91–121. •
WEBCÍM >
Mehler, Jacques – Jusczyk, P. W. –
Lambertz, G. – Halsted, N. – Bertoncini, J. – Amiel-Tison, C. (1988):
A Precursor of Language Acquisition in Young Infants. Cognition. 29,
143–178. •
WEBCÍM >
Nespor, Marina – Vogel, Irene (1986):
Prosodic Phonology. Vol. 28. Foris, Dordrecht, Holland–Riverton, NJ •
WEBCÍM >
Ramus, Franck – Hauser, M. D. – Miller, C.
– Morris, D. – Mehler, J. (2000): Language Discrimination by Human
Newborns and by Cotton-Top Tamarin Monkeys. Science. 288, 5464,
349–351. •
WEBCÍM >
Ramus, Franck – Nespor, M. – Mehler, J.
(1999): Correlates of Linguistic Rhythm in the Speech Signal.
Cognition. 73, 3, 265–292. •
WEBCÍM >
Saffran, Jenny R. – Aslin, R. N. –
Newport, E. L. (1996): Statistical Learning by 8-Month-Old Infants.
Science. 274, 5294, 1926–1928. •
WEBCÍM >
Stager, Christine L. – Werker, Janet F.
(1997): Infants Listen for More Phonetic Detail in Speech Perception
Than in Word-Learning Tasks. Nature. 388, 6640, 381–382.
Werker, Janet F. –Tees, Richard C. (1984): Phonemic and Phonetic
Factors in Adult Cross-language Speech Perception. Journal of the
Acoustical Society of America. 75, 6, 1866–1878. •
WEBCÍM >
|