„Az újságírónak társadalmi értelemben is
van felelőssége”
Először Siebert, Peterson és Schramm fogalmazta meg azt a tételt, hogy
„a sajtó mindig felveszi azoknak a társadalmi és politikai
struktúráknak a formáját és színezetét, amelyek között működik”.
Később Seymour-Ure arról írt, hogy „nyilvánvaló történelmi
összefüggések mutatkoznak a sajtó és a pártrendszerek között”. A
közelmúltban Hallin és Mancini szintén arra hívta fel a figyelmet,
hogy „a médiarendszerek strukturálisan és történetileg kapcsolódnak a
politikai rendszerek fejlődéséhez”; a szerzőpáros ugyanakkor már azt
is hangsúlyozta, hogy e kapcsolat kétirányú, azaz a média- és a
politikai rendszerek kölcsönösen formálják egymást
Sipos Balázs második, Média és demokrácia Magyarországon című
könyvében ennek az interdiszciplináris – a médiakutatást a
politikatudománnyal összekapcsoló, a média- és a politikai rendszerek
összefüggéseit vizsgáló – hagyománynak a szellemében vizsgálódik. Ám –
szemben a fent említett szerzőkkel – nem összehasonlító módszertant
alkalmaz, hanem egyetlen, de annál részletesebb esettanulmányt ad az
olvasó kezébe. Azt elemzi, hogy a Kádár-korszaktól 2010 elejéig miként
formálta a magyar politikai rendszer a médiát, és viszont: miként
formálta a média a politikai rendszert. Sipos – aki sajtótörténészként
és politológusként mindkét területen magabiztosan mozog – Hallin és
Mancini fogalomrendszerét használva rögtön könyvének elején leszögezi,
majd adatokkal bőségesen illusztrálja, hogy a magyar média- és
politikai rendszer az olasz (polarizált pluralista vagy mediterrán)
modellhez áll a legközelebb: elsősorban is magas politikai
párhuzamosság és alacsony újságírói professzionalizmus jellemzi.
Sipos központi tézise az, hogy „a pragmatikus
konfliktusokat a résztvevők ideológiai konfliktussá alakítják. […] A
szereplők önmaguknak és a választóknak egyaránt bizonyítani akarják,
hogy nem kizárólag »nyers hatalmi« érdek motiválja őket, hanem a
közjó, az egész közösség boldogulása” (113.). Ez teszi különösen
fontossá a politikusok számára a médiát: a Magyarországon versengő
politikai elitek arra igyekeztek felhasználni a rádiót, a televíziót
és a sajtót, hogy az önös magánérdekeiket előmozdító politikájukat a
közérdek szolgálataként tüntessék fel a választók előtt. A politika e
megközelítésben nem más, mint a javak újraelosztásáért folytatott
küzdelem (11–12.), amelyet a rivális felek a közjó mibenlétéről
vallott eszmék harcaként igyekeznek feltüntetni. A magyar média
közelmúltbeli történetének ezért visszatérő narratívája a média
politikai instrumentalizálása: a rendszerváltás előtti és utáni
kormányok rendre a saját (párt)politikai céljuknak: ideológiai
hegemóniájuk megteremtésének, ezen keresztül pedig a hatalom
megragadásának és megtartásának igyekeztek alárendelni a médiát. Ám a
Sipos könyvéből kibontakozó, nemegyszer dicstelen vonásokat mutató
magyar média- és politikatörténet nemcsak erről szól, hanem arról is,
hogy a média politikai ellenőrzésére tett kísérletek hosszú távon
sosem jártak teljes sikerrel: a nyomásgyakorlással dacoló vagy azt
kijátszó média folyamatosan aláásta – ahogyan a szerző fogalmaz:
„erodálta” – a politikai hatalmat.
Sipos könyvéből egyértelmű trend rajzolódik ki: az
elmúlt 55 évben a politikai intézmények változásai alig érintették a
politikai kultúrát, így a mindenkori hatalomnak a médiához való
viszonyát. A szerző e tézist szemléltetve gazdagon
|
|
dokumentálja az elmúlt évtizedek korszakos
médiatörténeti eseményeit, egyaránt elemezve a média mikro-, mezzo- és
makroszintjét, vagyis egyes „sztorik” pályafutását, bizonyos médiumok
változásait, valamint a médiarendszer egészének többlépcsős
átalakulását.
A politikai hatalom és az újságírók küzdelméből
kibontakozó „médiaháború” során mindkét fél szerepet tévesztett – írja
Sipos –: a politikusok azért, mert a demokratikus normákkal szakítva
megsértették a média autonómiáját; az újságírók azért, mert a
függetlenség és a távolságtartás szakmaetikai parancsát áthágva
politikacsináló szerepet vindikáltak maguknak (135–136.). Sipos
annyiban tehát szakít a Siebert és munkatársai által teremtett,
Seymour-Ure által folytatott, illetve Hallin és Mancini által
felelevenített hagyománnyal, hogy nemcsak elemez, de értékel is. A
média teljesítményét – a politikai folyamatokra, a demokrácia
minőségére gyakorolt hatását – a szólásszabadság instrumentális
felfogásából kiindulva minősíti, vagyis azt állítja: az újságíróknak
társadalmi felelősségük van, mert „a sajtószabadság […] nem kizárólag
a sajtó (az újságíró, a szerkesztők, a lapokba alkalmilag írók)
szabadsága, hanem a választók (a nép) joga a megfelelően tájékoztató
szabad sajtóhoz” (96.). Az újságírónak elsősorban is az emberi jogok
mellett kell kiállnia – teszi hozzá Kunczik nyomán. Míg Hallin és
Mancini nem lát kivetnivalót a polarizált plurális (mediterrán)
médiarendszerekben, Sipos a liberális (észak-atlanti) médiarendszert:
az angolszász gyökerű objektivitásdoktrínát tekinti követendő mintának
(168–169.), és ennek normarendszere alapján értékeli a magyar médiát.
E megközelítés vitára ingerelheti az olvasót. Érvelhetünk úgy, hogy a
Siposé elhibázott várakozás, mert az objektivitásra, a tényközpontú
tájékoztatásra és a belső pluralizmusra törekvő újságírás nem
véletlenül a kétpártrendszerekben – az Egyesült Királyságban és az
angolszász hagyományt követő volt gyarmataiban – alakult ki.
Polarizált pluralista többpártrendszerekben – így a
Földközi-tenger-menti európai országokban, Magyarországon és a
kelet-közép-európai posztkommunista országok nagy többségében –
technikailag képtelenség a nagyszámú, politikailag releváns
álláspontot egyazon fórumon tisztességesen és kimerítően bemutatni,
ezért ezekben a pártos, külső pluralizmust nyújtó média pontosabban
tükrözi e vertikálisan erősen szegmentált társadalmakban fellelhető
vélemények sokszínűségét. Azzal a könyvben több helyütt visszatérő
állítással persze nehéz lenne vitatkozni, hogy a magyar újságírók egy
része rendszeresen megsérti a minimális szakmaetikai normákat, sőt az
alapvető emberi jogokat is.
Az olvasó figyelmét nem kerülheti el, hogy a
gazdagon adatolt könyvből több helyütt hiányoznak a
forráshivatkozások. Érdeklődésemre megtudtam, hogy az eredeti
kéziratban ezek – lábjegyzetek formájában – még szerepeltek, ám a
könyvet megjelentető Napvilág Kiadó kivetette őket.
Sipos Balázs munkája 2010 áprilisában jelent meg.
Azóta a magyar médiában és politikában gyökeres változások sora
zajlott le. Bízom benne, hogy a szerző egy napon nekiül e változások
feldolgozásának is, és kutatásainak eredményeit újabb érdekfeszítő
könyvben tárja olvasói elé. (Sipos Balázs: Média és demokrácia
Magyarszágon. Budapest: Napvilág Kiadó, 2010, 230 p.)
Bajomi-Lázár Péter
médiakutató
|
|