Az enyedi iskolamúzeum
August Hermann Francke 1698-ban hozta létre azt az oktatási célú
iskolai gyűjteményt, amely Franckesche Stiftugen néven vált ismertté,
és amely mintául szolgált számos, a tanulók fejlesztéséről korszerűen
gondoskodó intézménynek. A Saale menti Hallében, a Paedagogium-ban az
arisztotelészi eszmék alapján történő rendszerezés továbbélése
megtapasztalható, de a felvilágosodás korának eszménye is, amely a
természeti világ három országának megismerését szorgalmazza. Ugyan a
kollekció a főúri reprezentáció egyik kellékét, a korábbi század
Kunst- und Wunderkammer-elképzelését követi, de mintaképül is
szolgált, többnyire a peregrinus hazai diákok közvetítése révén a
Kárpát-medence protestáns tanintézetei számára. Az August Hermann
Francke alapította, a természetet képviselő naturáliákat és az emberi
kéz alkotta artificialiákat a könyvtárral, képgyűjteménnyel,
makettekkel és csodás dolgokkal elegyítő összeállítás iskolai eszméje
egyéb úton, államilag is elterjedt. A hallei gyűjtemény normaként
jelentkezett az ember központi feladatának látott gyermeknevelést
szolgáló filantrópoknak, köztük Johann Bernhard Basedownak, aki a
saját tapasztalatok megszerzésére építi oktatási rendszerét, az
iskolai tevékenykedtetésben felhasználja a szemléltetést, s az iskola
tanári feladatai közé bevonja a szemléltetéshez szolgáló anyagok
gyűjtését és tárolását. Mária Terézia tanügyi rendelete, az 1777-es
Ratio Educationis például rendelkezik a Nagyszombatról Budára átkerült
egyetem szemléltető helyeiről: a csillagvizsgálóról, három múzeumról,
könyvtárról, régészeti kollekcióról és éremtárról is.
Az 1662-ben Gyulafehérvárról Nagyenyedre áttelepült
református kollégium Erdély legnépesebb intézménye. Tanárai külföldet
járt, külföldről érkezett, a főként német nyelvterületen megismert
nevelési-oktatási elveket képviselő neves személyiségek, köztük az a
Benkő Ferenc is, aki Parnasszusi időtöltések címmel hét darabból álló
művet szerez, amely sorozat hetedik darabja az Enyedi ritkaságok 1796
(Kolozsvár, 1800). E tudomány- és neveléstörténeti mű hasonmása a
közelmúltban Kiss Erika és Viskolcz Noémi tanulmányával kísérve jelent
meg.
Benkő apró kötete a kollégium első magyar nyelven
nyomtatott kiadványa, amely éppenséggel az előd tanárok, az
adományozók és a tudós professzor létrehozta gyűjteményeket mutatta
be. E korszakban nem szeparálódott el még egymástól a ritkaságok tára,
a könyvtár, a természetes úton létrejött dolgok és az ember alkotta
tárgyak
|
|
gyűjtőhelye. Az iskola és a gyűjtemény
létrejöttének dokumentumai, annak féltve őrzött darabjai,
adománylevelek, képek, könyvek, csudálatra méltó tárgyak, amilyen
Attila pipája vagy Lót feleségének a nyelve, a herbárium, a preparált
madarak, az ásványok, érmék és egyebek közösen példázzák és
hangsúlyozzák az univerzum egységét, s azt, hogy az iskola a maga
szerkezetével, szerepével ennek a legigényesebb megismertetését
szolgálja. Mivel a nyilvános iskolai múzeum 1848-49-ben megsemmisült,
Benkő pedáns rendszerező műve a legfontosabb forrás a filantróp és
univerzális eszméket szolgáló gyűjtemény létéről, szervezési elveiről
és szerepéről.
A könyv kezdetén, a hagyományt fenntartandó szándék
szerint, a közösségteremtő emberi tevékenységet hangsúlyozva
felsorakoztatja az intézmény alapításában, működtetésében részt
vállaló személyeket, jótevőket és a professzorokat. Aztán a német
szokás szerint elhelyezett gyűjteménycsoportok bemutatására kerül sor.
A mű mély értelmű szerkezeti sajátossága, hogy követi a gyűjtemény, az
építmény, illetve az iskola téri szerkezetét. A pedagógiai terek
felosztásának rendje szerint osztódik ugyanis a kollekció, egyrészt az
Új Kollégiumba, ahol a kisebb előadótermeket együtt helyezték el a
Museummal (s benne a természeti világ ásványai-kőzetei, növényei és
állatai mutatványdarabjaival), s az Ókollégiumba, ahová a magasabb
értelem létrehozta artificiáliák sorolódnak, a könyvtár és a Nagy
Auditórium révén.
A lelki-szellemi és a mindennapi tér
megkülönböztetése éppúgy, mint a szövegmintázat, a gyűjtés fókuszai, a
gyűjteménygondozás elvei stb. antropológiai, pedagógiai antropológiai
vizsgálatok előtt nyitja meg a lehetőséget a hasonmáskiadás
létrejöttével. A kötet megjelentetése annak bizonysága, hogy olyan
összehasonlító neveléstudományi műhely alakult Szegeden, amely a
neveléstudomány és a tágan értelmezett művelődéstudomány közösségét
tartja szem előtt, s annak történeti aspektusait is kutatja. Éppen
ezért remélhető, hogy a Tudástár Füzetei első darabja nemcsak a
múzeumpedagógia, a tudománytörténet, a történeti ökológia, a
kapcsolattörténet vagy az antropológia címszavai alatt szerepel a
könyvtárak katalógusaiban. Ezt a kiadvány két kísérő tanulmánya sem
indokolná. (Benkő Ferenc: Enyedi ritkaságok. Kolozsvár, 1800. A
Tudástár Füzetei 1. Kiss Erika és Viskolcz Noémi tanulmányaival.
Szeged: Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar, 2010.
hasonmás kiadás: 98 p.; függelék: XII p.)
Géczi János
docens, Pannon Egyetem MFTK
Antropológia és Etika Tanszék
|
|