2010. október elején a német nemzeti ünnep
alkalmából Manfred Rettig, a Berlini Palota Alapítvány – Humboldt
Fórum (Stiftung Berliner Schloss-Humboldtforum) szóvivője tartott
előadást a Debreceni Akadémiai Bizottság szervezésében. 2010
decemberében a Porosz Kulturális Örökség Alapítvány (Stiftung
Preußischer Kulturbesitz) Berlinben rendezte meg azt a konferenciát,
amely a művészet, a kultúra, a tudomány új együttműködési formáit és
lehetőségeit vizsgálta a megváltozott és változó információs és
tudástársadalom feltételei mellett. Mindkét rendezvény tanulságokkal
szolgálhat az érintett magyar intézmények számára.
1. Tudásarchívumok
A Porosz Kulturális Örökség Alapítványának elnöke, Hermann Parzinger a
tudásarchívum kifejezés magyarázatával indította nyitó előadását. Az
újkeletű kifejezés a múzeumok, könyvtárak és levéltárak átfogó
fogalma, kulturális javak, emlékezeti és információs intézmények
jellemzésére. Sokrétű kapcsolataik révén ezek az intézmények sajátos,
újfajta konstellációt alkotnak. Nem csupán a korábbi generációk
áthagyományozott kulturális örökséget őrzik, például műalkotások,
írásos emlékek, képi vagy hangforrások formájában. Nemcsak elmúlt
korok emlékezetének tárolójaként szolgálnak, hanem olyan
tudásforrásként, amelyek ma és a jövőben is képesek hatni. Az e
forrásokkal végzett újszerű munkaformáknak mind a tudomány, mind a
tudástársadalom szempontjából a jövőt befolyásoló hatásuk lehet.
Miről is van szó? Nyilvánvaló, hogy egy középkori
okirat tudásforrás. Ám a műalkotásoknak nemcsak kulturális-esztétikai
értékük van, hanem mindig kifejeznek társadalmi, szociális, politikai
vagy vallási kontextusokat, amelyek ezen alkotások újszerű
megközelítésével még inkább feltárhatók lesznek. A feltárás folyamán e
műalkotások természettudományos kutatások tárgyai is, ha a konzerválás
vagy az anyag, illetve a kor meghatározásának kérdései felmerülnek.
Ezért a kulturális javak és az ezeket őrző intézmények mindig sokrétű
információs források.
A Porosz Kulturális Örökség Alapítvány a
tudásarchívumok egészen különböző területeit fogja át, éppen ez adja
egyedülálló jellegét. Hozzá tartoznak a berlini Állami Múzeumok, az
Állami Könyvtár, az Állami Levéltár, az Ibero-Amerikai Intézet és a
Zenekutatás Állami Intézete. Számos kutatóintézet tartozik hozzá, így
a Múzeumkutatási Intézet vagy a Rathgen Kutató Laboratórium. Az
alapítvány az intézmények közötti interakciók támogatását állítja
középpontba, összekapcsolva a művészetet és a kultúrát a tudománnyal
és a kutatással. Gazdag és sokrétű tudásarchívumai alkotják az alapját
a gyűjteményekre irányuló kutatásoknak, a tudományos szolgáltatásoknak
és a kulturális kínálatoknak. Széleskörű kül- és belföldi
partnerkapcsolatokkal rendelkeznek tudományos és kulturális területen
egyaránt.
A tudásarchívumok: a tudás létrehozásának
és körforgásának központjai
2010 a berlini Tudomány Éve volt. Az alkalmat az adta, hogy 1810-ben
alapították a Humboldt Egyetemet. A Tudomány Évéhez a Porosz
Kulturális Örökség Alapítvány is csatlakozott: profilírozta és
elhelyezte magát a tudományos térképen, amelyet a mai Berlin illetékes
intézményei alkotnak. Sajátossága és funkciója a tudásarchívum: a
tudás létrehozásának, körforgásának és közvetítésének biztosítása.
Ennek révén szilárd helye van a berlini és a német tudományos élet
széles spektrumán. A múzeumok, könyvtárak és levéltárak
sajátosságaihoz hozzá tartozik a kutatás, a tudományos szolgáltatás és
a kulturális aktivitások hármasságának összhangja. Ez egy-egy projekt
esetében is jól megfigyelhető. Például a Rézmetszetgyűjteményben
(Kupferstichkabinett) jelenleg a szövetségi minisztérium által
finanszírozott projekten dolgoznak, amelyhez a város arculatát
meghatározó építész, Karl Friedrich Schinkel több mint ötezer rajza
tartozik. A rajzokat most konzerválják, kutatják és digitalizálják. Ez
a projekt, amelynek eredményei egy online adatbank, számos publikáció
és 2012-ben egy nagy Schinkel-kiállítás lesznek, a múzeumi munka
minden aspektusát felöleli, és mintaszerűen mutatja be szoros
összefonódásukat.
A tudásarchívumokhoz kapcsolódó együttműködések a
tudomány és a társadalom közötti kölcsönhatásokban gyökereznek.
Szolgáltató intézményekként nyilvánvalóan nem öncélúan működnek.
Napjainkra megkerülhetetlen lett az intézményi határokon túlnyúló
együttműködés, a tudományos és nem tudományos területekről való
partnerekkel a kooperációs formák és hálózatok kiépítése. Feltéve,
hogy a tudásarchívumok valóban aktívan részt akarnak venni a modern
információs rendszerek kutatásában és alakításában, illetve a
kulturális életben. A potenciális partnerekkel együtt olyan fórumot
kell létrehozni, amely a közös stratégiáról, az együttműködési
lehetőségekről és a használók igényeiről való dialógust segítheti. A
hálózati forma egyre nagyobb jelentőséget kap, hiszen a kihívásokat,
amelyekkel a 21. század elején a tudásarchívumok szembesülnek, az
egyes intézmények önmagukban nem tudják kezelni. A használók elvárásai
is egyre inkább az átfogó kínálatokra állnak rá.
Tudásarchívumok és a digitális kor kihívásai
A múzeumok, a könyvtárak és a levéltárak már rég nem csupán
információs szolgáltatók és tárolóhelyek. A mai tudástársadalomban az
információáradat mind nagyobb és gyorsabb lesz, közben a tudás avulása
is nőni fog.
Kulturális javaink teljes digitalizálása a
következő évtizedek egyik nagy kihívása. A gyűjtemények digitalizálása
és rendelkezésre bocsátása az információs rendszerekben mindenekelőtt
technikai kérdés, amelynek szükségességét ma már senki nem vitatja.
Rendkívül érzékeny anyagok vagy háromdimenziós tárgyak tömeges
digitalizálására megfelelő technikai megoldásokat kell kifejleszteni.
Olyan feladatokat kell megoldani, mint az adatok hosszú távú
archiválása, egységes módszerek kifejlesztése a kulturális hagyaték
minden területén vagy a nemzetközi standardok kompatibilitása.
A kutató, a szolgáltató és a kulturális dimenzió és
a megfelelő funkciók a globalizált és hálózatos világunkban olyan
mértékig kitágultak és összefonódtak, hogy a múzeumok, a könyvtárak és
a levéltárak csakis a szakterületük és intézményük határait átlépő
gondolkodásmód révén rendelkezhetnek jövőképes tudással és
munkamódszerekkel. Ez az egyetemi és más kutatási helyekre is
érvényes. A kutatási infrastruktúrában és az eredmények
közvetítésében, s magában a kutatásban is új technológiák játszanak
szerepet, amelyek – ha kreatívan alkalmazzuk – innovatív módszerekhez
és kínálatokhoz vezetnek.
Tudásarchívumok
és szakterületeket átfogó együttműködések
A szakterületeket átfogó együttműködési formákban rejlő potenciált,
valamint a kutató, a szolgáltató és a kulturális aktivitások szoros
kapcsolatának pozitív kihatásait jól mutatja a Porosz Kulturális
Örökség Alapítvány néhány példája. Például a tárgyi vonatkozású
kutatás a szűk szakmai jellegen túl olyan sajátos feltételeknek van
alávetve, amelyek a konzerváló, restaurátori, természettudományos,
archiválási és gyűjteményspecifikus aspektusoktól jogi, társadalmi és
politikai kérdésekig terjednek.
Az érintetteknek ezért olyan tudásra van szükségük,
amelyet a szokásos egyetemi képzés nem biztosít. Ebből a nehézségből
keletkezett a berlini Szabad Egyetemmel (Freie Universität) közös
ötlet: graduális programot dolgoznak ki a tudósutánpótlás képzésére a
tárgyi vonatkozású kultúrtörténeti kutatás területén. A Porosz
Kulturális Örökség Alapítvány gazdag múzeumi, könyvtári és levéltári
állománya éppen úgy kínálkozik erre, mint a szakok széles spektruma a
berlini egyetemeken. A tervezett program (Material Cultures and Object
Studies) egyedülálló. Módszertani és elméleti területeken tervezik a
megfelelő ismeretek közvetítését az objektumalapú kutatások
kvalifikálására a történelem, a művészet és a kultúra tudományainak
területén, valamint a tudományos archívumokban végzendő konkrét
munkaterületeken. Indulási fázisában a program doktorképzési szintű
lenne a TOPOI-klaszter keretében, és az ókortudományokra
összpontosulna. Közép- és hosszú távon azonban a művészettörténetet és
az Area Studiest is bekapcsolják, és bővítik a tartalmi spektrumot.
2009-ben hozták létre Berlinben a Transzregionális
Stúdiumok Fórumát a különböző kutatási projektek együttműködésének
példájaként. Ez a fórum a bölcsészeti és a társadalomtudományok
területén támogat transznacionális és transzkulturális hálózatokat.
Emellett erősíti a különböző tudományterületekhez tartozó tudósok, a
különböző kutatási tradíciók és intézményi struktúrák közötti
kooperációt. Berlin szinte predesztinálva van erre a regionális
kutatások gazdag tárházaként, amelyhez kézenfekvően kapcsolódik mind a
transzregionalitás, mind a nemzetközi profil. Ehhez a fórumhoz
tartoznak többek között a Szabad Egyetem, a Humboldt Egyetem, a
Berlin-Brandenburgi Tudományos Akadémia, a Német Régészeti Intézet, a
Tudománykutatás Német Intézete, a Világ Kultúráinak Háza, a Max Planck
Intézet egyes egységei, illetve a Berlini Tudományos Kollégium, meg a
Porosz Kulturális Örökség Alapítvány az Etnológiai Múzeummal és az
Ibero-Amerikai Intézettel. Az e fórum keretében vizsgált témák a
leendő Humboldt Fórum munkájában is fontos szerepet fognak játszani.
Azzal a közös céllal, hogy a kulturális örökséget
jobban védjék és ennek jelentőségét még erősebben tudatosítsák a
köztudatban, létrehozták a Kulturális Örökség Kutatásának Szövetségét
az alábbi intézmények részvételével: a Fraunhofer Társaság (Fraunhofer
Gesellschaft), a Leibniz Közösség (Leibniz Gemeinschaft) és a Porosz
Kulturális Örökség Alapítvány. A három partner szellem-, kultúra- és
természettudományi kompetenciáinak összekapcsolása segíti a fenti cél
megvalósulását. A Porosz Kulturális Örökség Alapítvány öt
intézményének gazdag állományát hozza be a szövetségbe, a Leibniz
Közösség öt kutatási múzeummal képviselteti magát, a Fraunhofer
Társaság mint Németország kiemelkedő alkalmazott technológiai
kutatóintézménye tizenöt intézetének természettudományos kutatásával
lép be. Közös kutatási projektek keretében a kulturális javak
innovatív restaurálási és konzerválási technikáinak kifejlesztése és
kipróbálása a feladat. A kutatás és a restaurálási gyakorlat közötti
tudástranszfer intenzívebbé tétele is a célok közzé tartozik. További
cél, hogy a kulturális örökség kutatás virtuális német központját
létrehozzák, mely a jövőben még jobban koordinálja majd a partnerek
potenciálját és stratégiáját.
Az ilyen együttműködések a kutatási infrastruktúra
javát is szolgálhatják. Példa erre a berlini Állami Könyvtár
(Staatsbibliothek), amely a Fraunhofer Társaság Alkalmazott
Polimerkutatási Intézetével a rendkívül érzékeny papírok
stabilizálására innovatív megoldást fejlesztett ki. Csak e
stabilizálás és vékony fóliába való csomagolás után vált lehetővé a
digitalizálás.
A stratégiai partnerség és az innovatív
technológiák alkalmazása révén bekövetkező tudományos haladásra jó
példa az Egyiptomi Múzeum és a papiruszgyűjtemények, valamint a
Fraunhoher Társaság egy másik intézete között létrejött projekt. Az
Egyiptomi Múzeumhoz tartozó egyedülálló papiruszgyűjtemény rendkívül
erősen sérült állapotban van, emberi kéz által történő rekonstrukciója
lehetetlen. A Fraunhofer Intézet már nevet szerzett magának a
megsemmisített Stázi-akták automatizált virtuális rekonstrukciójával.
A töredékes papiruszokat azonban nemcsak virtuálisan, hanem fizikailag
is össze kell rakni, mert a kutatás számára nemcsak a rekonstruált
írások transzkripciója fontos, hanem az összefüggő anyag elemzése is.
A helyreállítás folyamán a számítógépeknek és a szakmai tudásnak
szorosan együtt kell működnie. Az ilyen kooperációban nyert technikai
tudás és szakmai ismeretek egymást kölcsönösen támogatják és
inspirálják.
A tudásarchívumok közvetítő funkciója
A tudásarchívumok anyagának elérhetőnek kell lennie. A közvetítési
feladat alapvető jelentőségű: a hozzáférési lehetőségek biztosítása
mind a tudós közösség, mind a szélesebb nyilvánosság számára
elengedhetetlen. A tudásarchívumok fontos szerepet töltenek be a
képzésben és a tudáshoz való hozzáférés biztosításában, ami lényeges
előfeltétele a tartós gazdasági és társadalmi fejlődésnek.
Különösen jelentős hozzáférési lehetőséget ígér a
kiépítés fázisában lévő Német Digitális Könyvtár (DDB). A közös
nemzeti portálon múzeumok, levéltárak és tudományos intézetek
tárgyainak digitális másolatai fognak rendelkezésre állni: könyvek,
képek, zenés darabok, filmek, szobrok és kulturális emlékművek 3D-s
felvételei. A DDB kuratóriuma és kompetenciahálózata a Porosz
Kulturális Örökség Alapítvány keretében jött létre, 2011 végére
tervezik az indulást.
A Porosz Kulturális Örökség Alapítvány további
kínálata az SPK-digital, amely megcélozza mind a tudósokat, mind az
érdeklődő közönséget. Az SPK-digital elektronikus eszközként öt
alapítványi anyag már meglévő digitális tartalmaihoz kínál
hozzáférést. Ha például beírjuk a Karl Friedrich Schinkel szót a
keresőbe, 959 találat jelenik meg az öt alapítványi anyagból, köztük
Schinkel képei, festményei, rajzai és vázlatai a berlini múzeumok
gyűjteményeiből, aztán saját kezű levelei az Állami Levéltárból,
könyvtári anyagok az Állami Könyvtárból és a Zenekutatási Intézetből.
És a portál még korántsem teljes. Az SKP-digital témaportálokat is
kínál. Már rendelkezésre állnak olyan portálok, mint a Rund um
Humboldt, a Kinder- und Jugendkultur és Nagy Frigyes közelgő 300.
születésnapja alkalmából a Friedrich 300. Az SKP-digital tartalmai
beépülnek a DDB-be. Ezek a sokoldalú kapcsolódási lehetőségek
önmagukban is interdiszciplináris munkára ösztönöznek. Óriási előny,
hogy különböző források egy helyen érhetők el, ami rengeteg utazást és
időt spórol meg ahhoz képest, mint ha a forrásokat eredetiben akarnánk
megtekinteni.
A múzeumok, a könyvtárak és a levéltárak feladata
ma már nem redukálható a kulturális örökség megőrzésére, kiállításokon
meg olvasótermekben való hozzáférésre. Az új feladatok és
együttműködések révén létrejövő tudásarchívumok modern, dinamikus
intézmények, amelyek új utakat nyitnak az érintett területek számára,
amelyek aktivitásaikkal hozzájárulnak a kutatás, a tudományos
szolgáltatás és a kulturális élet innovatív formáinak létrejöttéhez.
Ez mind a tudomány, mind a társadalom számára rendkívül fontos. A
modern média korában mindez elengedhetetlen, miként az is, hogy a
politika megadja a szükséges támogatást.
2. A Humboldt Fórum
Manfred Rettig építész, a Berlini Palota Alapítvány – Humboldt Fórum
szóvivője a német nemzeti egység napja alkalmából a Debreceni
Akadémiai Bizottságban tartott előadást a DAB Filozófiai
Munkabizottsága meghívására, a berlini Német–
|
|
Magyar Társaság (Deutsch-Ungarische Gesellschaft,
Berlin) támogatásával. Az előadás középpontjában a berlini palota
újjáépítési terve állt. Hogy az újjáépítendő palotának a Humboldt
Fórum részeként való hasznosítását mint alapvető feladatot és funkciót
megértsük, érdemes más tényezőket és tágabb összefüggéseket is
felidézni.
Bármennyire is összenő az, ami összetartozik (Willy
Brandt), Berlinben ez maradéktalanul még nem következett be: a
kelet-német kontra nyugat-német múlt még mindig ott kísért a
mindennapokban. Még a nagyszerű vízió kapcsán is, hogy az egykori
városi palotát Berlin szívében újjáépítsék, és világviszonylatban is
egészen újszerű kulturális fórumként hasznosítsák. A kelet-berliniek
többsége kezdettől fogva ellenezte ezt. Sokan ragaszkodtak a
Honecker-féle Köztársasági Palotához (Palast der Republik), amelyet a
múlt század 70-es éveiben pontosan az egykori császári palota helyén
építettek. A Köztársági Palota évekig elhúzódó bontása idején az egyre
zsugorodó épület a kelet-németek zarándokhelyévé vált. 2010 nyarára
aztán már egy nagy kiterjedésű, szépen gondozott, egyszerű füves park
állt a hajdani császári palota, illetve utóda, a Köztársasági Palota
helyén.
Ezen a területen tervezik újjáépíteni az egykori
császári rezidenciát, amelyben a Humboldt Fórum kap majd helyet. A
Palotatér (Schlossplatz), az újjáépítés helyszíne a Múzeum-sziget
túloldalán, a Humboldt Egyetem, az Állami Operaház és a Német
Történeti Múzeum közvetlen közelében, az Unter den Linden keleti végén
található. A leendő épületkomplexumban Berlin több kiemelkedő múzeumi
gyűjteménye és tudományos létesítménye kapna helyet, azzal a céllal,
hogy inspirálják a tudományok és a művészetek, valamint a világ
különböző kultúrái közötti újszerű és korszerű dialógust.
A múlt
A berlini városi palota a brandenburgi választófejedelem, majd a
porosz királyi és német császári család téli rezidenciájaként
szolgált. Építése a 15. század közepén kezdődött, és századokon át
folytatódott. Nagy Frigyes idején Andreas Schlüter építész tervei
alapján a protestáns barokk egyik legjelentősebb világi épületévé
nőtte ki magát. Schlüter építészeti terveit Bernini Louvre-vázlatai
inspirálták. A külső és belső építészeti munkákban később olyan
nagynevű építészek vették ki részüket, mint Albert Dietrich Schadow
vagy Karl Friedrich Schinkel. Több alkalommal a német történelem
jelentős eseményeinek helyszínéül szolgált a kastély és a tér is. 1848
márciusában forradalmi események zajlottak a téren, amelyet az akkori
császár a balkonon tartott beszédeivel igyekezett mérsékelni. Az első
világháború kezdetén ugyancsak ezen a balkonon szónokolt II. Vilmos
császár, s erről a balkonról jelentette be Karl Liebknecht szocialista
politikus 1918. november 9-én a császári Németország katonai
vereségét, és kiáltotta ki a szocialista köztársaságot. Ezt a portált
– természetesen Liebknecht és nem a császárok előtt tisztelegve – az
NDK beépítette az új Államtanács épületébe, s ma is ott található.
A palota a második világháború idején súlyosan, de
nem helyrehozhatatlanul megsérült. A második emeleten 1945–49 között
még kiállításokat is tartottak. Ám az NDK vezetése – Walter
Ulbrichttal az élen – a városközpontot szocialista mintára akarta
átalakítani, amibe a kastély nem illett bele. Ezért 1950-ben
felrobbantották. 1973–76 között építették föl az egykori császári
rezidencia területén a Köztársasági (Honecker) Palotát.
A Schloss a német újraegyesítés után
A palota körüli vita az 1990-es évek elején új kontextust kapott.
Immár nemcsak ez volt a tét, hanem a németeknek a saját történelmükhöz
való viszonya és ennek újraértelmezése. 1992-ben két
magánkezdeményezés indult. A Berlini Palota Támogató Egyesülete
(Förderverein Berliner Schloss) 1993–94-ben elkészítette a kastély
színes installációját az eredeti helyszínen és az eredeti méretek
szerint, aminek célja az volt, hogy aktivizálja a berliniek
emlékezetében az újjáépítés szükségességét. Széleskörű vita
bontakozott ki az újjáépítés támogatói és ellenzői között, amire
hatással volt az épület politikai és kulturális szimbolikája. A
támogatók a palota újjáépítésének a németek számára fontos új
identitásképző szerepét emelték ki. Az ellenzők a rekonstrukció
koncepcióját kifogásolták, a teljes rekonstrukció már csak azért is
lehetetlen, mert nem ismert az épületcsoport minden részlete. A
műemlékvédelem elveinek is ellentmondana ez a cél, mert az elvek az
emlékművek és műemlékek megőrzését és ápolását célozzák meg, nem pedig
historizáló újjáépítéseket. Az újraépítés hívei főleg a kultúra, a
politika és a sport prominens személyiségei közül kerültek ki, míg az
ellenzők főként az építészek és műemlékvédők köreihez tartoztak.
Döntés az újjáépítésről
A szövetségi kormány 2000-ben külön bizottságot hozott létre a Berlin
történelmi központjának jövőjét illető kérdések kezelésére. Ez a
bizottság 2002-ben azt javasolta, hogy eredeti méretében és eredeti
helyén építsék föl a császári palotát, a Köztársasági Palota lebontása
után. Ezt esztétikai és városépítészeti érvek támasztják alá. Ahhoz,
hogy a történelmi városképet helyreállítsák, legalább három
homlokzatnak és a palota egyik barokk stílusú részének a
helyreállítása szükséges. A bizottság alternatívát javasolt: 1. egy
olyan elképzelést, amelynek eredményeként a leendő új épület tereiben
lehetséges lenne majd a palota belső részeinek újjáépítése; 2. a
Schloss külső részeinek olyan újjáépítését, amely legalább a három
domináns barokk homlokzatot és a kisebb palotaudvart, az egyik
építészről elnevezett Schlüterhofot foglalná magában.
A német parlament elsöprő többséggel a második
változat mellett döntött. Ez a döntés része volt a Berlin történelmi
központja tartalmi átalakításáról szóló koncepciónak. Egyetértés volt
abban, hogy a Múzeum-szigetet és az újjáépítendő Schloss komplexumát
közösen kell hasznosítani. A német kormány 2007 tavaszán a Humboldt
Fórum névvel jelölte meg a kulturális centrumként való közös
hasznosítást, és javasolta, hogy PPP-konstrukcióban történjen meg a
terv kivitelezése. 2007-ben mintegy 550 millió euróra becsülték a
költségeket. 2008 végén a zsűri az olasz építész, Francesco Stella
modellje mellett döntött, akinek sikerült egyfelől a történelmi
szempontot érvényre juttatni, másfelől viszont modern választ talált a
kihívásra. Ez utóbbi azt jelenti, hogy a keleti oldalt, amely egy
olasz loggia-homlokzathoz kapcsolódik, meghagyta szabadon
alakíthatónak, és ezzel bizonyos könnyedséget ad az épületegyüttesnek.
Eredetileg 2009 őszére kellett volna elkészülnük a kivitelezési
terveknek, az építkezésnek pedig 2010 második felében kellett volna
megkezdődnie. A pénzügyi és gazdasági világválság azonban közbeszólt.
A Schloss kulturális centrumként való
használata: a Humboldt Fórum
A tervezett kulturális központ névadói a Humboldt-fivérek lettek, akik
kiemelkedő alakjai voltak Poroszország szellemi felvirágzásának a 19.
század elején – Wilhelm von Humboldt a berlini egyetem alapítójaként.
Ő volt az akkor igen modernnek számító porosz klasszikus iskolai
képzés létrehozója. Alexander von Humboldt pedig az Európán kívüli
kultúrák kutatójaként, az amerikai és az ázsiai kultúrák kiváló
szakértőjeként ma is mintaadó más kultúrák megismerésében és a
kultúrák közötti dialógusok folytatásában.
A Humboldt elnevezéssel a korai 19. század
felvilágosodás-eszményét újították föl, egy kétségtelenül autentikus
helyszínen: Berlin szívében a művészet, a tudomány és a kommunikáció
egyedülálló fórumát kívánják létrehozni. A feltételek adottak. A
Múzeum-sziget az európai gyűjtemények széles spektrumát fogja át, a
legkorábbi elő-ázsiai, illetve egyiptomi kultúráktól a régi Nemzeti
Galéria 19. századi gyűjteményéig. A koncepció középpontjában a palota
és a Múzeum-sziget területeinek olyan átváltozása áll, miszerint ez a
hely az európai és az Európán kívüli művészetek, kultúrák és
tudományok egyetemes helyévé (Weltort) lesz. Rendezvény- és
konferenciaközpontot létesítenek itt. Hangsúlyos eleme az
elképzelésnek információs és kommunikációs feladatok ellátása széles
közönség számára.
Az elképzelések kivitelezéséhez a nyugat-berlini
Dahlem Múzeumból a palotába fog kerülni az Etnológiai Múzeum afrikai
művészeti és népművészeti anyaga (amely a világ egyik legnagyobb
gyűjteménye kb. fél millió darabos állományával), a két amerikai és
ázsiai gyűjtemény, valamint az Ázsiai Művészet Múzeuma. (A gazdag
ázsiai gyűjtemény az ún. Selyemút régióiból, az indiai
szubkontinensről, Indokína, Japán és Korea mesterműveiből tevődik
össze.) Ezek a Humboldt Egyetem egyedülállóan gazdag tudományos
gyűjteményeivel, valamint a Központi- és Tartományi Könyvtár Európán
kívüli irodalmi anyagaival együtt közös kulturális fórummá
kapcsolódnak össze: szó szerint a „világtudás” (Weltwissen) fórumává.
A leendő palota – már csak elhelyezkedésénél fogva
is – egyedülálló hálózatot képez a közvetlen közelében található
tudományos intézményekkel (Humboldt Egyetem, Állami Könyvtár),
művészeti létesítményekkel (Múzeum-sziget, a Schinkel építette
templom, amely ma Schinkel-múzeum, és az ugyancsak az ő nevéhez fűződő
Építészeti Akadémia együttesével), valamint közintézményekkel
(Külügyminisztérium, Német Történeti Múzeum) együtt.
A Múzeum-szigeti, hat évezredből származó európai
gyűjtemények, valamint az Európán kívüli gyűjtemények az „univerzális
múzeum” eszméjét vetítik előre. Ebben a múzeumkoncepcióban fontos elem
az európai gyűjteményekre való reflektálás, más kultúrák szemüvegén
keresztül. A két múzeumegyüttes komplex összjátéka révén áll elő az
„univerzális múzeum” flexibilis és multimediális világa, amely
dialógusba állítja szinte az egész világ művészetét és kultúráját –
egyetlen helyen: Berlin szívében.
A Humboldt Fórum hívószavai az
interdiszciplinaritás, a nemzetköziség és a mindenki számára való
hozzáférhetőség. Emögött az a megfontolás áll, hogy a globalizált
világban az egységes, uniformizált szaknyelvek uralkodtak el, ami
gátolja az idegen kultúrák, a másfajta gondolkodás és a mássággal
szembeni érzék és nyitottság érvényesülését. Ezzel szemben a Humboldt
Fórum azt a célt tűzi ki, hogy a különböző kultúrák mássága iránti
jobb megértést közvetítse. S csak az képes idegen országok kultúráját
megérteni, aki ismeri ezek gyökereit. Ezzel a koncepcióval Berlin a
Humboldt Fórum révén a kultúrák megbékélését kívánja támogatni, a
kultúrák és civilizációk háborújával szemben.
Mindennek a németek is nyertesei lehetnek. Ugyanis
Németország olyan fővárosra tehet szert, amelynek szívében a múlt és
ennek megismerése a jövőt szolgálja. Az új Berlin eszméje a népek és a
kultúrák megértését vizionálja, amit a művészet, a kultúra és a
tudomány médiumai közvetítenek. Ez a fórum küldetésének a lényegi
eleme. Vagyis nem a háború és a politikai önkényeskedések révén
elpusztult város puszta rehabilitációja a cél, hanem egy teljesen új,
jövőbe mutató elképzelés megvalósítása.
A Tudományos Múzeum is szerves része lesz a
koncepció kivitelezésének. A nyersanyagokban szegény Poroszországban a
tudományokat mindig is támogatták: a császárság rá volt utalva
polgárai tudására. Az 1810-ben alapított berlini egyetem elődje a Nagy
Frigyes idején életre hívott Leibniz Akadémia és a Tudományos Akadémia
volt. Az 1685-ös toleranciarendelet hatására a protestáns
Poroszországba menekülők áradata érkezett Európa számos országából:
hugenották, kálvinisták, zsidók és más üldözöttek. Ebben a légkörben a
tudományos képességek, ambíciók és képzettség felértékelődtek. Ez
hozzájárult ahhoz, hogy Poroszország élenjáró országa lett a
tudományos innovációnak. E korszak egyik utolsó csúcspontja a 20.
század eleje volt, amikor Berlinben élt a legtöbb Nobel-díjas tudós.
Ennek a virágzásnak a Harmadik Birodalom vetett véget. Valami maradt a
fénykorból: a világ talán legjelentősebb tudományos gyűjteményei
(például Rudolf Virchow orvosi gyűjteménye) a Humboldt Egyetem
birtokában vannak, és ezek legfontosabb részeit ki fogják állítani a
Humboldt Fórumon tervezett Tudományos Múzeumban.
A Humboldt Fórum kulturális, művészeti és
tudományos dialógusok egyedülálló helyszíneként nem historizáló
szellemű idea, hanem nagyon is modern gondolat. Olyan konkrét
feladatokat lát majd el, amelyek a német történelmet, kultúrát,
művészetet újszerű és korszerű módon kapcsolják be a világkultúra
keringésébe. Emellett agóraként a német főváros társadalmi életének
centrumaként is működik majd. Végül, de nem utolsósorban arra is
számítanak, hogy ez az egész világon egyedülállónak számító, leendő
művészeti-kulturális-tudományos centrum turisták tömegeit vonzza majd
a városba.
A német kormány 2007 nyarán jóváhagyta a Humboldt
Fórum építéséhez szükséges költségeket. A tervek szerint 2010 és 2013
között kellett volna a palotának újjáépülnie. A gazdasági válság
azonban közbelépett: a kormány az építkezés megkezdését 2014-re
halasztotta, a befejezést 2017-re tervezi.
A publikáció elkészítését a TÁMOP 4.2.1/B-09/1/KONV-2010-0007 számú
projekt támogatta. A projekt az Új Magyarország Fejlesztési Terven
keresztül az Európai Unió támogatásával, az Európai Regionális
Fejlesztési Alap és az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával
valósult meg.
Kulcsszavak: tudásarchívum: múzeumok, levéltárak, könyvtárak új
együttműködési formái, új tudományos és technikai megoldások; Humboldt
Fórum: információs és kommunikációs funkciók, a kultúrák párbeszéde
IRODALOM
Feireiss, Kristin – Boddien, Wilhelm von –
Förderverein Berliner Schloss (Hrsg.) (1993): Das Schloß? Eine
Austellung über die Mitte Berlins. Ernst, Berlin
Boddien, Wilhelm von – Engel, Helmut
(Hrsg.) (2000): Die Berliner Schlossdebatte. Pro und Contra.
Berlin-Verlag Spitz, Berlin
Inés-Hennet, Anna (2005): Die Berliner
Schlossplatzdebatte. Im Spiegel der Presse. Verlagshaus Braun, Berlin
Rettig, Manfred (Hrsg.) (2011):
Rekonstruktion am Beispiel Berliner Schloss aus kunsthistorischer
Sicht. Ergebnisse der Fachtagung im April 2010. Essays und Thesen.
Franz Steiner Verlag, Stuttgart dan/ddp (2010): Berliner Schloss:
Wiederaufbau wird auf 2014 verschoben. Spiegel Online. 7. Juni 2010. •
WEBCÍM >
Kilb, Andreas (2010): Die Brache der
Nation. Das Berliner Schloss wird später gebaut – oder nie.
Frankfurter Allgemeine Zeitung. 8. Juni 2010. •
WEBCÍM >
Parzinger, Hermann (2010): Wissensarchive
im Dialog mit Wissenschaft und Gesellschaft. Rede zur Eröffnung der
Tagung am 9. und 10. Dezember 2010. •
WEBCÍM >
WEB-LINKEK
Informationen zu Stadtschloss, Berlin im
BAM-Portal
Förderverein Berliner Schloss e.V.
|
|