„Ez volt március 15-ke. Eredményei olyanok, melyek
e napot örökre nevezetessé teszik a magyar történetben. Események
folytatásának ez közönséges volna, kétségkívül, de tekintve annak, ami
volt, kezdetnek nagyszerű, dicső.” (Petőfi, 1960, 409.) A pesti
forradalom, legalábbis Petőfi szerint, hamisítatlanul történelmi
esemény. A költő március 17-i naplóbejegyzéseivel vág egybe az is,
amit Jókai Mór írt a nap eseményeiről hírt adó beszámolójában az
általa szerkesztett Életképek című lap március 19-i számában. „A
magyar nemzet szabadsága e naptól kezdődik. A magyar nemzet
történetében ez volt az epochális nap.” (Bay, 1943, 13.) Mind Petőfi,
mind Jókai közvetlenül részt vett a március 15-ei történésekben, így
talán nem is csoda, ha ők legalább tudatában vannak az esemény
kimagasló jelentőségének. De miért oly magabiztosak az esemény
jelentését illetően, és miért gondolják úgy, hogy forradalom, nem
pedig csupán zendülés történt e nevezetes napon? Petőfi erre a
kérdésre is válaszol naplójában, kifejtvén: jó ideje várta már a
pillanatot, amikor megvalósulnak régóta sóvárgott szabadságeszméi.
Március 15-ét, ennek megfelelően, türelmetlen várakozásának a
beteljesüléseként élte át, mely nap a korábban gyakran megálmodott
pillanat eljöveteleként hatott rá. Minden, ami akkor történt, bár
meglepő volt, nem érte váratlanul a költőt, mivel: „vártam e
pillanatot; nemcsak reméltem, de bizton hittem, hogy el fog jönni”
(Petőfi, 1960, 403). Előre tudta a költő, hogy mi fog történni, és
tudta azt is, hogy mit jelentenek majd mindeme történések.
Aki azonban nem volt közvetlenül részese az
eseménynek, és még csak nem is sóvárgott utána korábban, nem élhette
át ugyanazt, mint Petőfi (vagy Jókai). A távoli híradásokból megismert
(megtapasztalt) március 15-e a kortársak többsége számára nem könnyen
szerezhette meg (ha egyáltalán) a történelmi esemény rangját. Íme egy
példa: „Március 17-én és 18-án pesti vásárról jöttek haza veszprémi
lakosok, kereskedők, mesteremberek, zsidók s mindegyik hozott magával
egy-egy árkus nyomtatott papirost, melyekre következő pontok valának
nyomtatva nagy bötükkel: Mit kiván a magyar nemzet. Hozták ezen ide
ragasztott Nemzeti dalt is. Továbbá ezen vásárról hazajött lakosok nem
győzték beszélni, hogy mily lázadás ütött ki Pesten 15-én. Csuda
dolgokat beszéltek, melyeket mi ámulva hallgattunk, s mosolyogva
kérdeztük egymást, hogy igaz lehet-e az?” (Francsics, 2001, 152–153.)
Március 15-e azok körében keltette (kelthette) a
történelmi esemény benyomását, akik pestiek voltak, és akik ráadásul
mélyen azonosultak a nap történéseivel. Kérdéses viszont, hogy ugyanaz
vagy akár csak hasonló volt-e március 15-e jelentősége és jelentése
azok számára is, akik nem vettek benne részt személyesen, és nem
várták sóvárogva e nap eljövetelét; vagy ha talán titkon reménykedtek
benne, akkor is másként képzelték el a vágyott társadalmi változások
eljövetelét. Ez utóbbira bizonnyal Kossuth Lajos a legjobb példa, aki
a pozsonyi diétán szorgoskodott ezidőben a forradalom törvényes
keresztülviteléért és Bécsben is közbenjárt az ügy sikere érdekében.
Korántsem véletlen tehát, ha a pesti március 15-e kevésbé tűnt
jelentősnek Kossuth látószögéből, szemben azzal, amit Petőfiék
tartottak róla, és talán még történelminek sem volt nevezhető. Hiszen,
ahogyan utóbb megjegyezte: „Revolutiók nem csináltatnak, hanem
csinálódnak.” (Kossuth, 1900, 344–345.)
Ha felidézzük 1848. március 15-e korabeli
reakcióit, nyomban leszögezhetjük: két külön esemény tapasztalata
létezett egyidejűleg, melyek egyike a történelmi, a másik pedig a nem
történelmi vagy egyszerűen: a hétköznapi esemény fogalmának felelt
meg. Az esemény kettős tapasztalati világát két, egymástól eltérő
történetírói szemlélet és történeti tárgy jeleníti meg. Az egyik
kitüntetett jelentőséget tulajdonít a történelmi esemény tényének,
olyanként tételezve, mint ami megszabja a múlt jelen felé tartó,
szüntelenül előre haladó mozgását; a másik viszont a történelmi
esemény puszta számbavételét is mellőzi, mert többre becsüli a
hétköznapi események historikumát. Ennek az utóbbi diskurzusnak a
művelői meg vannak győződve róla, hogy valamely történelmi esemény a
struktúra visszfénye vagy az esemény artikulációja csupán. Nem az
esemény maga, hanem a hátterében, a mélyén ható struktúra hordozza
ezek szerint a történelmi múltat, s hozzá képest az esemény legföljebb
látszat. Nem az esemény dönti el ugyanis, hogy merre folyjék tovább a
történelem, az csupán megengedi, hogy ki- és beteljesedjen a struktúra
önmozgása. A struktúratörténetre fókuszáló történetírás is
megkülönbözteti, és elválasztja tehát egymástól a szóban forgó két
entitást, mint ahogyan a politika és az állam múltját kutató, a
történelmet az eseménytörténettel azonosító, mélyen a historizmusban
gyökerező történetírás is teszi. A politikatörténet-írás ezáltal és
pontosan ebben az értelemben válik eseménytörténetté, ahogyan a
társadalomtudományos történetírás is ekként válik
struktúratörténet-írássá. Ha a historikus történetesen az utóbbit
követi, akkor merészen elvonatkoztat az eseményektől, mint a
történelem komolyan számba vehető hatótényezőitől.
Lawrence Stone már az 1970-es évek végén az esemény
visszatéréséről elmélkedett, mint ami már magán a nem eseménytörténeti
beállítottságú történetíráson belül is jelentkezik szerinte. Az ekkor
még csekély elméleti igénnyel tárgyalt (megjósolt) revival később
ténylegesen bekövetkezett; ezt a fejleményt Jacques Le Goff viszont
már alaposan elemezte. Megállapítása szerint a politikatörténethez, az
események nagyobb megbecsüléséhez való visszatérés annak a
felismerésnek az eredménye, hogy nem a „politika”, hanem a „politikum”
fogalmába zárt esemény váltja ki a történész megkülönböztetett
figyelmét. A politikum megnyilvánulásaként tekintett esemény nem a
gazdaságtól, a társadalomtól stb. elkülönült létező, amit így
könnyűszerrel le lehet vezetni belőlük (ahogyan a deterministák,
mindenekelőtt a marxisták gondolják). A politikum középpontba állítása
inkább abból a belátásból fakad, hogy a politikum, amely nem
elkülönült entitás, szüntelenül behatol a társadalom életébe, hogy a
struktúrával együtt váljék a történelem tényleges mozgatóerejévé. Az
esemény e fogalma, Le Goff értelmezése szerint, nem a politika, hanem
a politikum történetére irányul, amely egyaránt felöleli a gazdasági
hatalmat, a társadalmi presztízst, az ideológiai befolyást, valamint
az imaginárius létezőt.
Úgyszintén az Annales történészei körében, az 1970-es évek derekán és
ezúttal Pierre Nora jóvoltából merült fel, hogy az esemény valójában a
társadalmi valóság modern körülmények közötti észlelésének a központi
kategóriája. Az esemény ilyenformán a tömegkommunikációs médiumok
által előállított reprezentációként bevilágít a társadalmi
képzeletvilágba, megmutatva egyúttal annak a működési módját is. A
modern médiumok, amelyek a modern szakszerű történetírás fellépésével
egy időben, a 19. század folyamán alakultak ki, és terjedtek el széles
körben, nem csak tükrözik, vagy egyszerűen leképezik, hanem saját
maguk teremtik az eseményeket. Ha ezt az elgondolást a távolabbi
múltra is alkalmazzuk, arra a belátásra jutunk, hogy egy adott esemény
emlékét megörökítő, a róla való tudást az utókornak továbbító forrás
is megfeleltethető annak a médiumnak, amely korunkban az eseményeket
konstruálni szokta. Nélküle ugyanis, ahogyan Le Goff a problémát
megfogalmazza, „az esemény nemcsak elkallódott volna a múltban, hanem
beleolvadt volna a történelmi időtartamba.” (Le Goff, 2000, 193.)
Az esemény mint konstrukció fogalma jó szolgálatot
tesz akkor is, amikor a múltbelitől eltérően közelítünk a struktúra és
az esemény közötti kapcsolat kérdéséhez. A kettő közötti eltérést két
síkon szokták bizonyítani: egyrészt úgy, hogy megállapítják,
különböznek a lefolyás időtartamában; másrészt úgy, hogy az emberi
tapasztalathoz való viszonyukat illetően állapítanak meg eltéréseket
közöttük. Az esemény mint gyors lefolyású történés, közvetlenül
férhető hozzá a maga konkrét egyediségében a mindennapi tapasztalat
számára. Az esemény, amelyből túlontúl sok szokott akadni az ember
életében, közvetlenül átélhető történés, amiről mindenkinek van vagy
lehet tudomása, akivel az esemény megesik, vagy akinek a látó- és
hallótávolságában események zajlanak. A struktúra, ezzel szemben,
tartósan ható, folyton ismétlődő történések végtelen sora; a struktúra
monotóniája ellenben többnyire elfedi a történések egyediségét, a
hozzájuk tapadó élmények sajátszerűségét. A társadalmi ember mindig
struktúrában, helyesebben struktúrák közepette él, ennek ellenére alig
van róla tudomása, hogy mifélék ezek a struktúrák, miként hatnak élete
folyására, és mi módon befolyásolja ő a személytelen és folytonos
történések szakadatlan működését. Mindaz, amit tud, vagy tudni vél
róluk, többnyire utólagos fogalomalkotás eredménye, ami többek között
a történészek bölcsességének a gyümölcse; ez a tudás azonban nem adott
a történelmi ágens számára, akinek az életét a struktúra egyébként
közvetlenül megszabja.
Ha a valóság (helyesebben a valóság tudatának)
döntő, ha nem is egyedüli forrása maga az emberi tapasztalat, akkor a
struktúra az eseményhez képest kevésbé valóságos; ez utóbbi átélt
valóságként kezeskedik ugyanis önnön valószerűségéről. Ezért is
gondolják úgy a pozitivista tudományos eszmények iránt elkötelezett
történészek, hogy az események a múlt egyedül valóságos dolgai, és
minden más csupán spekuláció, aminek ilyenformán nem ad, nem adhat
hitelt a historikus. A struktúratörténet jegyében fellépő
társadalomtudományos történetírás képviselői ezzel szemben csalókának,
szeszélyesnek, az igazságot tekintve megbízhatatlan indikátornak
tekintik az eseményt, amely – ahogyan Fernand Braudel állítja – a
felszínét mutatja meg csupán a múlt valóságának.
A történetelmélet számos művelője újabban viszont
amellett érvel, hogy az esemény és a struktúra lényegi különbözőségük
ellenére is szorosan összetartoznak, és feltételezik egymást. „A két
sík, az események síkja és a struktúrák síkja egymásra van utalva, és
egyik sem oldódik fel a másikban. Sőt, a két sík helyi értéke,
egymáshoz való viszonya változik is aszerint, milyen kérdéssel
fordulunk feléjük.” (Koselleck, 2003, 169.) Koselleck tehát nem zárja
ki, hogy a struktúra és az esemény alkalmanként átalakulhat egymásba,
miután „minden esemény strukturális pozícióba kerülhet”, és egyúttal
„maga a »tartam«, az állandóság is válhat eseménnyé”. (Koselleck,
2003, 172–173.) Ismeretelméleti megállapításokkal igyekszik
alátámasztani az idézett tézist. „Az ex post megállapított események
fakticitása sohasem azonos a múltbeli összefüggések valóságosnak vélt
teljességével. Minden kidolgozott és ábrázolt esemény a tényszerűség
fikciójából táplálkozik – maga a valóság elillant. […] Az elmúlt és
elbeszélt események valóságtartalma tehát […] semmivel sem nagyobb,
mint a múlt struktúráié, melyek az egykori nemzedékek tapasztalati
tudásán esetleg messze túlmutatnak. A tartósabb struktúrák, főként, ha
kívül esnek az egykori résztvevők tudatán, annál »hatásosabbak«
lehetnek – vagy lehettek –, minél kevésbé merülnek ki egy
tapasztalatilag tetten érhető eseményben. Ez azonban kizárólag
hipotetikusan állapítható meg.” Így szól végül Koselleck
következtetése: „Az elbeszélt események fikcionalitásának a struktúrák
szintjén azok hipotetikus természetű »realitása« felel meg.”
(Koselleck, 2003, 174.)
Egyéb érvek is hozhatók ugyanakkor az esemény és a
struktúra kibékíthetetlen ellentétét valló hagyományos felfogás ellen.
Raymond Aron azt vallja, az esemény sohasem csupán atomi létező, mivel
többnyire eseményszekvenciák formájában nyilvánul meg. Azért nehéz, ha
nem lehetetlen megállapítani valamely esemény és események egészének
(a struktúrának) a különbözőségét, mert: „Minél nagyobb egészekről
beszélünk, annál kevésbé nyilvánvalóak ezek határai, illetve belső
egysége.” (Aron, 2006, 145.)
Ez a felfogás ahhoz a kérdéshez vezet végül
bennünket, hogy milyen is valójában az esemény és a struktúra
kapcsolata. Ennek kapcsán lesz (lehet) jelentősége a történelmi
esemény fogalmi megragadásának, amikor az esemény nem a struktúrát
alkotó eseményszekvenciák tetszőleges variánsa, hanem váratlan,
egyúttal elementáris hatású egyedi történés, amely megszakítja a
struktúra lankadatlan uralmát. A történelmi esemény azt az élményt
tartogatja átélői számára, hogy minden másként zajlik az adott esemény
megtörténte után. Kossuth ez okból teljes joggal állíthatja, hogy: „A
történelem logikája néha soká vesztegel, néha egy percz alatt
századokat lép. Oly nagyokat lép, hogy a rövidlátó »ki hitte volná«-t
kiált, s véletlenről beszél.” (Kossuth, 1900, 203–204.)
A történelmi eseményeknek is megvan persze a maguk
oka, ezek gondos vizsgálattal feltárhatók, amelyek ugyanakkor a
struktúrák létéhez kötődnek. Mindamellett, a történelmi esemény olyan
egyedi és egyszeri történés, amely nem következik mechanikusan
valamely struktúrából. Ennek ugyanis a struktúra mint önfenntartó
eseményszekvencia fogalma önmagában is ellentmond, kizárva annak elvi
lehetőségét, hogy a struktúra idézze elő a felbomlásáért (az
átalakulásáért) felelős történelmi eseményt. De akkor hogyan áll elő
vajon a történelmiként számon tartott történelmi esemény? Erre a
kérdésre keressük a választ írásunk második felében.
A történelmi ágens elszenvedi (egyúttal meg is
valósítja) a struktúra követelményeit, miközben ő maga szintén
hatással van a struktúra lehetséges működésére. Bizonyos fokú
autonómia birtokában a történelmi ágensnek módja van rá, hogy
megmaradva a szükségszerűség határai között, saját maga válassza meg a
struktúrában rejlő és az önnön céljaira kiaknázható lehetőségeket,
valamint hogy immár az utóbbi feltételekhez igazítsa szabálykövető
viselkedését. E konstelláció mélyebb belátásán alapul a
mikrotörténet-írás és a történeti antropológia gyakorlata. Azért is
utasítják el maguktól e történetírások művelői a funkcionalista
szemléletmódot, mert nem tárható fel annak révén a múlt emberi
valósága, amikor tehát az oksági mechanizmusok rekonstruálására
történik csupán kísérlet. Nem lehet hitelt érdemlően leírni a múltat,
ha kizárólag a biológiai, a politikai és a gazdasági szükségszerűségek
elkerülhetetlen egymásba
|
|
fonódását mutatjuk ki (Revel, 2001, 18.). Ezen
okból értékelik manapság oly nagyra a történetírásban (is) az ágencia
szerepét a valóság tényleges megalkotásában. Az agency napjaink
történetírói gondolkodásának úgyszólván a központi analitikus fogalma.
Visszatérve a struktúra és az esemény kapcsolatának
ahhoz az újabb felfogásához, amely a fenti gondolatot kamatoztatná,
kijelenthető: a történelmi ágens a társadalom életét tartósan
működtető sémák (schematas) ismeretében úgy rendezheti át alkalomadtán
a számára elérhető emberi és nem emberi erőforrásokat, hogy az
aktuálisan érvényes struktúrától eltérő kontextusokra is alkalmazhatók
legyenek. Az emberi ágencia, szól William Sewell megfogalmazása, az
ágensek erőforrások feletti ellenőrzéséből fakad. Történelmi esemény
akkor keletkezik, amikor a történelmi ágensek kulturális innovációt
hajtanak végre az erőforrások ily értelmű átalakításával. A történelmi
esemény mint destabilizáló történés megteremti ezáltal a változás, a
struktúra átalakulásának a lehetőségét. Közvetlenül nem a struktúra
szüli ezt a fajta eseményt, bár tagadhatatlan, hogy valamilyen
struktúra hiányában létre sem jöhetne maga az esemény, amely így a
struktúra kiindulópontjául is szolgál, lévén, hogy általa keletkezik
új struktúra.
A történelmi esemény, amely nem atomi létező, hanem
a történések szerteágazó szekvenciája (Raymond Aron), olykor a
kortársak számára is látható (érthető) alakot ölt mint kivételes
történés, amikor az aktorok átélik a struktúrák tartós és gyökeres
átalakulását.
A további elméleti fejtegetések helyett álljon itt
bizonyító erejű példa gyanánt a Bastille ostromának historikuma mint a
történelmi esemény megkonstruálásának kézenfekvő történelmi modellje.
A Párizs belvárosában álló, a 18. század végén már csupán börtönként
használt erődítmény erőszakos bevétele, valamint védői egy részének a
meggyilkolása nem számított abban az időben kivételes eseménynek:
egyetlen epizódja volt csupán a július 14-i, a megelőző, valamint az
azt követő napok erőszakkal teli párizsi eseményeinek. Úgy és akként
vált július 14-e történelmi jelentőségű eseménnyé, hogy az ágensek az
eseményszekvenciák során némi idő elteltével ráébredtek a nap
sorsfordító értelmére.
A Bastille bevételének „történelmi” jelentősége a
14-ét követő napok és hetek során „derült ki” csupán; ráadásul nem
azok jutottak e tény tudatára, akik 14-e délutánján és estéjén az
erőszakos cselekedeteket elkövették, nem Párizs lázongó népe adta
tehát neki ezt az új értelmet. Az akkoriban szorgosan ülésező
Nemzetgyűlés képviselőiben érlelődött meg július 14. történelmi
jelentőségének a gondolata nagyjából július 20. és 23. között. A
képviselők – politikai pártállásra való tekintet nélkül – arra a közös
meggyőződésre jutottak e napok során, hogy a politikai hatalom
szuverenitása a július 14-i események hatására a királyról átszállt a
személyük által képviselt nemzetre. Ez a fajta jelentéstulajdonítás a
július 14-i eseményekkel összefüggő későbbi események értékelésével
állt összefüggésben, hogy tehát a király meghátrált, miután
visszavonta Párizsba csoportosított haderejét. Ez az aktus azt
sejttette, hogy hatalmi vákuum keletkezett. Július 14-éig ugyanis
egyértelműen a király volt a hatalom egyedüli szuverén birtokosa,
ennek azonban 14-ét követően egyszeriben vége szakadt. Így adott utóbb
hangot XVI. Lajos az ellene folyó per során a július 14-e előtti
királyi hatalmi szuverenitás számára is kétségbevonhatatlan tényének.
„Elnök. – Lajos, a francia nép azzal vádolja önt, hogy
bűncselekmények tömegét követte el avégből, hogy a nép szabadságát
szétzúzva felállítsa saját zsarnokságát. […] Lajos. – Nem volt
olyan törvény, amely mindebben gátolt volna. […] Az idő tájt
bárhová csapatokat vezényelhettem”. (Soboul, 1970, 120.)
Egy sor további fontos tanulsággal is szolgál még a
bírósági diskurzus a Bastille bevételét érintő történelmi esemény mint
konstrukció tekintetében. Amikor a bíróság elnöke zsarnokság vádjával
illeti a királyt a júliusi napokban tett intézkedései kapcsán, új
eszmei struktúra kívánalmai szerint ítélkezik a múlt dolgaiban; azok
fényében a népszuverenitás bármilyen korlátozása vitán felül
kárhozatos cselekedetnek számít. A király viselkedésének utólagos,
ráadásul visszamenőleges hatályú megítélése annak a strukturális
váltásnak az eredménye, amihez július 14-e szolgált állítólagos
kiindulópontul. A váltás eredményeként olyan értelmet lehetett immár
tulajdonítani a királyi hatalom valamikori gyakorlásának, amely július
14. előtt, július 14-én, sőt a rákövetkező napokban sem volt még
érvényben. XVI. Lajosnak az ezekkel a vádakkal szembeni védekezése a
korábban érvényes valóságra referált, a hatalomtechnika
struktúraváltás előtti egyezményes jelentésének felelt meg, amit
azonban július 14-ének a későbbi értelme egyszer és mindenkorra
kiiktatott az evidenciák világából. A jelentésváltozást nem a király
kezdeményezte, annak ő ily módon, különösen az események sodrában, nem
is lehetett a tudatában. Július 14. a király számára éppúgy nem
jelentett akkor semmi különöset, mint ahogyan a kortársak többsége
számára sem, akik tehát még nem gondolták, hogy forradalmat csináltak.
Jellemző, hogy 1789. július 14-én XVI. Lajos egyetlen szót jegyzett be
a naplójába, amikor a napról beszámolt: „Semmi”. Azok találták ki
július 14-ének mint kivételes történésnek a fogalmát, akik a
legnagyobb hasznot húzták (húzhatták) a történések ilyen értelmű
konceptualizálásából, nevezetesen az új potenciális hatalmi elit
képviselői. Mindaz, ami július 14-éig vagy az azt követő napokig
bezáróan még magától értetődő, mondhatni „természetes” hatalmi
cselekedetnek számított, július 14-e új jelentésének a tükrében
átalakult azzá, amit a szabadság elleni zsarnoki cselekmény minősítése
fejez ki. Kulturális innováció történt tehát július 14-e történelmi
eseménnyé nyilvánításával, melynek eredményeként minden új értelmet
nyert, ami ezen a napon és a következők során történt akár az egyik,
akár a másik oldalon.
Korábbi megállapításunk, miszerint a történelmi
esemény nem atomi történés módjára zajlik, tekintve, hogy események
időben elhúzódó egymást követő sora alkotja, az idézett történelmi
példa esetében is igazolást nyer. Mint láttuk, közel tíz napra volt
ahhoz szükség, hogy a Bastille bevételének mint történelmi jelentőségű
eseménynek a fogalma megszülessen. Nem ért azonban véget a történet az
egyszeri (nemzetgyűlési) aktussal, jóllehet a konceptualizálás hosszan
elhúzódó eseménysorában döntő volt a jelentősége. A jelentésadás és a
jelentőségtulajdonítás folyamatát az eseménnyel nagyjából egy időben
megkezdett kommemoráció tette véglegessé. Charles Villette július
18-án, tehát az e napot hivatalosan is forradalmivá minősítő politikai
döntést megelőzve javasolta, hogy új nemzeti ünnep alapításával tegyék
nyilvánvalóvá a példa és előzmény nélküli forradalom méltó
emlékezetét. Hamarosan valósággá vált Villette ötlete, amikor első
alkalommal 1790. július 14-én megrendezték a föderáció ünnepét.
Mivel a július 14-ét követő napokban az erődítményt
bontani kezdték, egy évvel később már csupán romok takarták annak
színhelyét. A vár romos maradványait alakították át rögtönzött
bálteremmé az ünnepségek megtartása érdekében. „A tornyok alapzata
hatalmas elefántlábként állt még, s itt helyezték el a nézők székeit.
Az udvarok táncparkettül szolgáltak, s középen, a zenekar mellé egy
frígiai sapkával koronázott póznát tűztek.” (Haycroft, 1989, 57.)
A francia forradalom hevesen vitatni szokott
öröksége nem kínált azonban sima és egyenes utat a kommemoráció
kánonteremtő erőfeszítéseinek. Száz évre volt szükség ahhoz, hogy a
Bastille napja 1880-ban elfoglalhassa végre a helyét a hivatalos, a
nemzeti ünnepek sorában. Azóta viszont töretlenül őrzi eme kivételes
státusát, arra emlékeztetve az utókort, hogy a július 14-én megesett
barbár tettek kivételesen nagy történelemformáló eseményekkel fonódtak
össze. Nem csupán a fesztivál jellegű ünnepi parádé fejezi ki ezen
erős közmeggyőződést, hanem ezen felül az is, hogy a Bastille mint
fizikai objektum és tér utóbb szakralizálódott. E tény beszédes
megnyilvánulása, hogy nyomban megalapították a „Bastille 954 hősének”
kitüntető címét, amit jelvény adományozásával kapcsoltak össze; az
ostrom során meghalt 98 személy hozzátartozója vehette át a
kitüntetést. A Bastille emlékeiből összeállított gyűjteményben pedig
olyan kék- és aranyszínű érmék is fellelhetők voltak, amiket azokból a
láncokból faragtak, melyeket az erődítményben őrzött rabok viseltek
állítólag magukon.
A Bastille bevételének prózai történéseivel
gondolatilag összeforrt francia forradalom történelmi eseménye is azt
mutatja, hogy a konceptualizálás időben elhúzódó folyamatának az
eredményeképpen nyerheti el csupán egy adott történés a történelmi
jelentőség rangját és az ennek megfelelő jelentést. Hasonló bizonyító
erővel bír az 1848. március 15-i pesti események történelmiként való
(át)értelmezése is. Ez a nap semmit sem változtatott érdemben
Magyarország birodalmon belüli közjogi helyzetén, addigi
gazdasági-szociális arculatán; a forradalmi (és a közjogi) változások
az április 11-én szentesített ún. áprilisi törvényekkel váltak
valósággá. A magyar forradalom eseménye nem korlátozható ilyenformán
egyetlen nap történéseire, hiszen közel egy hónapot töltöttek ki azok
az eseményszekvenciák, amelyek meghozták végül a struktúra gyökeres
változását. Mégis: a kommemoráció lehetősége és kényszere folytán nem
az áprilisi, hanem a márciusi dátum fejezi ki mindmáig a magyar
forradalom autentikus emlékét. Holott e nap tényleges történései a
forradalom konvencionális fogalmának sem felelnek meg maradéktalanul.
Március 15-e mozgalmas pesti eseményeiről a résztvevők többnyire olyan
benyomást szereztek, melynek nyomán az illedelmes, az önmegtartóztató
forradalom címkéjét ragaszthatnánk március 15-ére. A következő
napokban megjelent újságcikkek, a kommunikatív emlékezet írott
tanúságtételei adnak számot ezen ágensi élményekről, amelyek távolról
sem az erőszakos lázadás imázsát társítják a nap eseményeihez.
Összegzésképpen megállapíthatjuk, a történelmi
esemény, amely sohasem pontszerű történés, hanem olykor kaotikus
eseményepizódok együttese, a retrospekció távlatában ölti csupán
magára a teleologikus meghatározottság jellegét. A történelmi eseményt
alkotó cselekedetek emellett valamelyest hosszabb időtartamban fejtik
ki a hatásukat. Végül: az eseményt átélő, személyesen megtapasztaló
történelmi aktorok tudhatják is és nem is, hogy mit éltek át, amikor
történelmi idők jártak. Az adott történés vagy történéseknek a
hosszabb sora egy hosszabb időtartamban kibomló konceptualizálási
(jelentésadási) folyamatban kap jelentőséget, és nyeri el az értelmét.
Ennek a rendszerint utólag történelmivé átminősített eseménysornak
többnyire a szimbolikus kezdőpontja felel meg csupán egy pontszerű
esemény tényének. A konceptualizálás folyamat szempontjából ugyanakkor
elengedhetetlen, hogy azok konstruálják meg ily módon a történelmi
eseményt, akiknek közvetlenül közük volt annak megtörténtéhez. Ez azt
jelenti, hogy a történelmi aktorok némelyike már akkor tudatában van a
szóban forgó ténynek, amikor az események éppen zajlanak. Az esemény
így posztulált állítólagos szerepéből következtetnek azután vissza a
történés kivételes, történelmiként meghatározott súlyára és ezúton
elgondolt jelentésére.
Nem túlzás kijelenteni, hogy struktúra és esemény
nem áll szemben mereven egymással mint két dichotóm tényező, még ha
elkülönült entitásokként viszonyulnak is egymáshoz. Számos példa akad
ugyanis arra nézve, hogy kölcsönösen átalakulnak egymásba. Ha nem
kerülne erre sor, akkor teljességgel elképzelhetetlen lenne a
történelmi változásnak még a puszta lehetősége is.
Kulcsszavak: eseményidő, a struktúra mint tartam, forradalom,
történelmi ágencia, kulturális innováció, az esemény konceptualizálása
IRODALOM
Aron, Raymond (2006): Az értelmiség
ópiuma. Akadémiai, Budapest
Bay Ferenc (összeáll.) (1943): 1848–49 a
korabeli napilapok tükrében. Officina, Budapest
Braudel, Fernand (2006): A történelem és a
társadalomtudományok. A hosszú időtartam. In: Gyurgyák János –
Kisantal Tamás (szerk.): Történetelmélet II. Osiris, Budapest,
1157–1182.
Burke, Peter (2000): Az eseménytörténet és
az elbeszélés felélesztése. In: Gyurgyák János – Kisantal Tamás
(szerk.): Történetelmélet II. Osiris, Budapest, 932–946.
Francsics Károly (2001):
Visszaemlékezései. S. a. r., szerk. Hudi József. Pápai Református
Gyűjtemények, Pápa
Gyáni Gábor (2011): Történelmi esemény és
struktúra: kapcsolatuk ellentmondásossága. Történelmi Szemle. 2,
145–162.
Haycraft, John (1989): A francia
forradalom nyomában. Utazások Franciaországban. Secker & Warburg,
London
Koselleck, Reinhart (2003): Elmúlt jövő. A
történeti idők szemantikája. Atlantisz, Budapest
Kossuth Lajos (1900): Iratai VII. S. a. r.
Kossuth Ferenc. Budapest
Le Goff, Jacques (2000): Visszatérések a
mai francia történetírásban. BUKSZ. Nyár, 192–197.
Ozouf, Mona (1988): Festivals and the
French Revolution. Harvard University Press, Cambridge, Mass.
Petőfi Sándor (1960): Összes prózai művei
és levelezése. Szépirodalmi, Budapest
Revel, Jacque (2001): Történelem
földközelből. In: Giovanni Levi: Egy falusi ördögűzés és a hatalom.
Osiris, Budapest, 5–35.
Sewell, William H. Jr. (2005): Logics of
History. Social Theory and Social Transformation. University of
Chicago Press, Chicago
Soboul, Albert (összeáll.) (1970): XVI.
Lajos pere. Kossuth, Budapest
Sohajda Ferenc (2002): Eset és esemény. A
konkrétum történeti vizsgálatának lehetőségei és jelentősége. In:
Szekeres András (szerk.): A történész
szerszámosládája. A jelenkori történeti gondolkodás néhány aspektusa.
L’Harmattan–Atelier, Budapest, 183–195.
Stone, Lawrence (2006): Az elbeszélés
újjászületése. Megjegyzések a régi-új történetírásról. In: Gyurgyák
János – Kisantal Tamás (szerk.): Történetelmélet II. Osiris, Budapest,
899–919.
|
|