Preambulum
Társszervezeteinkkel, az ENSZ Oktatási, Tudományos és Kulturális
Szervezetével (UNESCO), a Nemzetközi Tudományos Tanáccsal (ICSU), a
tanácskozásra meghívott más szervezetekkel és tudóstársainkkal
egyetértésben mi, a november 17. és 19. között rendezett Tudomány
Világfórumának résztvevői, felismerve azoknak a tanulságoknak
jelentőségét, amelyek a Budapesten 1999-ben megrendezett Tudomány
Világkonferenciájából (WCS), a később kétévente megrendezett Tudomány
Világfórumaiból (WSF), valamint a jelen Tudomány Világfórumából (A
tudomány átrajzolódó világtérképe: kihívások és lehetőségek)
következnek, az alábbi nyilatkozatot tesszük:
A tudományos ismeretek és a mögöttük rejlő kutatási
eljárások az emberiség közös kincsei. A világot ma nagyobb mértékben
határozza meg a tudomány, mint eddig bármikor.
A harmadik évezred első évtizedében a tudomány
világtérképén számottevő, mélyreható változások következtek be. Ezek a
változások olyan nagymértékűek és hatókörűek, hogy általuk a tudomány
világtörténete mérföldkőhöz érkezett, és a világ tudományában új
korszak kezdődött. Az új korszak kihívásai és lehetőségei eddig
sohasem látott mértékű politikai, társadalmi és tudománypolitikai
hatásokkal járhatnak.
A világ előtt álló, egyre nagyobb és összetettebb
kihívások (népességnövekedés, klímaváltozás, élelem- és energiahiány,
természeti és ipari katasztrófák, járványok, illetve a fenntarthatóság
mint követelmény) új szerepek betöltésére késztetik a világ tudományos
intézményeit.
Új tudományterületek jelentek meg, és illeszkednek
be a világ tudományosságába.
A soha nem tapasztalt mértékben terjedő
infokommunikációs technikák, az információhoz és adatbázisokhoz való
azonnali és olcsó hozzáférés felgyorsította az ismeretek
felhalmozódását és megosztását. Ma már semmi nem korlátozza, hogy a
világ bármely országa vagy közössége bármely másikkal kommunikációs
kapcsolatba lépjen.
A világ ismeretanyagának létrehozásában eddig
kiemelkedő hármas, Észak-Amerika, Európa és Japán vezető szerepe
komoly kihívással néz szembe; új, sokpólusú világtudomány jön létre,
és az új tudományos hatalmak nem csupán a világgazdaságnak lettek
kulcsfontosságú szereplői, hanem az élvonalbeli kutatás-fejlesztésnek
is.
A világtudomány újfajta elrendeződése általánosan
elismert szerephez juttatta a tudománydiplomáciát, amely a tudományos
együttműködés ösztönzésével partneri viszonyt alakíthat ki az egyes
nemzetek között.
A fejlődő országok oktatási rendszerei kormányaik
elkötelezett támogatásával ma már több diplomást és PhD-fokozatú
fiatalt bocsátanak ki, mint a fejlett világ oktatási intézményei, ami
a világ tudástérképének átrendeződéséhez vezet. E folyamatok azonban
nem változtatnak azon, hogy az Egyesült Államok, Európa és Japán
továbbra is vezető tudományos hatalmak, ma is ezekben az országokban
fordítják a legtöbb forrást kutatásra és innovációra. A világ
tudományában nyitottabb és élesebb a verseny, mint valaha.
A tudományos hálózatok kibővülése is átalakította a
kutatásban részt vevők körét. Egykor államok és az általuk működtetett
nemzeti akadémiák, tudós társaságok és egyetemek alkották a tudományos
hálózatok egészét. Mára azonban világcégek, nemzetközi szervezetek és
szabadfoglalkozású kutatók is bekapcsolódtak ebbe a hálózatba és a
legfejlettebb kutatási infrastruktúrákért folytatott versenybe.
A gyorsan fejlődő „tudásgazdaságok” új migrációs
útvonalakat jelöltek ki a tudósok, az egyre növekvő mobilitás számára.
Az agyelszívásban nyertes és vesztes országok egyaránt érdekeltek
benne, hogy fokozódjék az együttműködés az egyetemek, az állami
kutatási szervezetek és a termelő szférák között a felnövekvő kutatói
nemzedék képzésében, továbbképzésében és foglalkoztatásában.
Ugyanakkor a tudományos fejlődés új vonatkozásokra
irányítja a figyelmet. A tudósoknak és a társadalmaknak egyre
tevékenyebben kell fellépniük a klímaváltozás, a világ faunájára és
flórájára gyakorolt visszafordíthatatlan civilizációs hatások, a
természeti erőforrások túlzott felélése, illetve mindezen folyamatok
következményei ellen. Számos kutatási területen (például a
genetikában, a biotechnológiában, az idegtudományban, a magfizikában
stb.) olyan felismerések születnek, amelyek morális és etikai
tekintetben is a tudósok és a szélesebb nyilvánosság párbeszédét
sürgetik.
AJÁNLÁSOK
Jelen nyilatkozatunk folyományaként az alábbi ajánlásokat tesszük:
1. Felelős, etikus kutatást és innovációt!
A globális tudomány jelenlegi korszakában minden tudományos
intézménynek folyamatosan önvizsgálatot kell tartania, hogy
megfelelően értékelhesse saját, a kutatásból és innovációból fakadó
felelősségét, kötelességeit, illetve e tevékenységek követendő
eljárási szabályait. Szükséges továbbá, hogy általánosan elfogadott
kódex rögzítse a világ valamennyi tudományos
|