„Csak akkor leszünk képesek meggyógyítani az
emberek millióit érintő neurológiai, pszichológiai, pszichiátriai
elváltozásokat, ha megértjük az ezeket okozó téves működések okait és
mechanizmusait” – magyarázza Somogyi Péter agykutató, az Oxfordi
Egyetem Anatómiai Neurofarmakológiai Intézetének igazgatója, hogy
miért is érdemes az idegsejtek, illetve az idegsejtek közötti
kommunikáció szintjén vizsgálni az agyat. A neurobiológus professzor,
aki öt tudományos akadémia tagja és munkáját számos kutatási díjjal és
kitüntetéssel is elismerték – például legutóbb 2011 májusában a dán
Grete Lundbeck Európai Agykutatási Alapítvány Agy díját vehette át
Buzsáki Györggyel és Freund Tamással –, évtizedek óta szenvedélyesen
kutatja egyebek között a memóriafolyamatokban kulcsfontosságú,
hippokampusz nevű agyterület struktúráját és működését. Somogyi Péter
kutatói pályája azonban tulajdonképpen bagolyköpetekkel kezdődött.
•
Gyerekkoromtól kezdve biológusnak készültem, zoológus akartam lenni.
Középiskolás koromban a Magyar Madártani Intézetnél gyűrűztem a
madarakat, és végeztem megfigyeléseket atyai barátom Schmidt Egon
segítségével. Szenvedélyes elhivatottsága örök példa maradt számomra.
Első publikációmat is neki köszönhetem; egy, a bagolyköpetek
összetételéről szóló tanulmányában lehettem társszerző. 1974-ben az
ELTE biológus szakának elsőéves hallgatójaként olyan zoológiai iskolát
kerestem, ahol kutató diákként megsejthetem a jövőt, de nem találtam.
Így kerültem volt biológia tanárnőm, Pásztor Rozika férjéhez,
Benedeczky Istvánhoz, aki akkor a SOTE 2. számú Patológiai Intézetében
az elektronmikroszkópos laboratóriumot vezette. Elkezdtem hát
mikroszkópiával és sejtbiológiával foglalkozni, de Pistától nemcsak a
mikroszkopizálást tanultam meg, hanem azt is, hogy a megbízható és
precíz kísérleti munka az alapja mindennek. Példáján keresztül azt is
egy életre megértettem, hogy akiben van tartás, az nagyon nehéz
politikai és közösségi körülmények között is – a 70-es évek elején
vagyunk – igaz ember maradhat.
Pista ötödéves koromban Oxfordba „küldött” tanulni,
akkor kezdődött kapcsolatom az Oxfordi Egyetemmel. Hazatérvén
lediplomáztam, majd a Szentágothai János által vezetett Anatómiai
Intézetben kaptam állást. Szentágothaival dolgozhattam, tulajdonképpen
az ő inspirálására kezdtem az agykéreggel kapcsolatos kutatásokat
végezni, és azóta egyetlen pillanatra sem bántam ezt meg. Ezen a
pályán haladok előre, és a mai napig hálás vagyok neki, hogy ezt a
csodálatos világot megnyitotta előttem.
Emlékszik-e, hogy mi tetszett meg Önnek olyan nagyon? Hogy mi fogta
meg ebben az egészben? Hiszen a természetbúvárkodás, a madárgyűrűzés
után olyan statikusnak tűnik a mikroszkóp alatt megfigyelt sejtek
világa.
Hát ez óriási tévedés. Szentágothai úgy tekintette az idegrendszert,
mint gépet, pontosabban időgépet, amelynek működése közben az egyes
gépelemek – idegsejtek, idegsejtcsoportok – mindig a megfelelő
időpontokban kapcsolódnak ki-be. Engem ez a koncepció ragadott
magával. Szentágothai egyébként rendkívül inspiráló sémákat és
teóriákat fogalmazott meg, hogy a gép elemei, az idegsejtek hogyan
kapcsolódnak egymáshoz, de ezek igazolásához akkoriban nem voltak
módszerek. Akkor arra gondoltam, hogy olyan metodikákat kellene
kidolgozni, amelyekkel Szentágothai hipotéziseit tesztelni lehetne. És
óriási szerencsém volt, mert már a kezdet kezdetén „beletrafáltam”.
Egy általam kifejlesztett konkrét mikroszkópos módszerrel Szentágothai
egy bizonyos idegsejtkapcsolatra vonatkozó teóriáját próbáltam
igazolni, de helyette megcáfoltam. Így fedeztem fel azokat a sejteket,
amelyeket mikroszkópos felvételeim megpillantásakor a professzor úr
axo-axonikus sejteknek nevezett el. Agykérgi tevékenységeinkért –
gondolkodás, tanulás, emlékezés, döntéshozatal stb. – az ún.
piramissejtek felelősek. Nos, azóta már tudjuk, hogy az axo-axonikus
sejtek nagyon-nagyon fontosak, mégpedig azért, mert ezek a sejtek
tartják kontroll alatt a piramissejteket. Ezek döntik el, hogy az
egyes piramissejtek mikor szólalhatnak meg, vagy mikor kell
elhallgatniuk.
Ha akkor Szentágothai jóslatát igazoltam volna,
valószínűleg nem történt volna semmi. Megfigyelésem azonban annyira
nem illett az agyról akkoriban alkotott képbe, hogy nagy port kavart.
Ahogy ez az áttörésekkel lenni szokott, melléfogásnak tartották, és
csak néhány évvel később fogadták el, amikor amerikai kutatók is
megerősítették. A mai napig ezt tartom pályafutásom legegyszerűbb, de
egyben legmeglepőbb eredményének.
Szentágothai nem volt csalódott,
hogy megcáfolták?
Dehogy volt csalódott. Inkább boldog volt, hogy találtunk valami
nagyon érdekeset, és rögtön „beindult az agya”.
Tőle tehát megtanultam a bátorságot, megtanultam,
hogy merjünk szabadon gondolkodni, és nagy feladatokra vállalkozni,
merjünk álmodozni, és merjük a kíváncsiságunk által vezettetni
magunkat. Merjük engedni, hogy „kiszabaduljon” belőlünk az eredetiség
és a kreativitás, mert ezek a tudományban ugyanolyan fontosak, mint a
művészetekben.
Ezek szerint a kreativitást tartja a legfontosabb kutatói erénynek.
Önnek is ez az erőssége?
És még mi?
Kreativitás nélkül nincs új ismeret, nincs tudás. Én eredetinek tartom
magam, de ugyanilyen fontos, hogy elég jó a szemem. Például a
hippokampusz nevű agyterületen 57 évesen fedeztem fel egy új sejtet,
amelyet a kúszó borostyánhoz való formai hasonlósága miatt
borostyánsejtnek neveztünk el.
Erényemnek tartom, hogy igen kitartó vagyok.
Igyekszem úgy beosztani az időmet, hogy hacsak nem vagyok úton, minden
nap leülhessek a mikroszkóp elé. Ehhez persze sok mindent fel kell
adni. Fel kell adni kongresszusokon való szerepléseket,
ilyen-olyan-amolyan bizottságokban való részvételt stb., de én azt
vallom, hogy csak addig nevezheti magát valaki kutatónak, ameddig
eredeti megfigyeléseket végez. Sajnos a körülmények nyomására nagyon
sok tehetséges ember menedzserré válik, aki ilyenkor már csak
másodkézből értesül az új eredményekről, és pozíciója révén bizonyos
értelemben kihasználja mások szellemi tevékenységét. Az viszont tény,
hogy ezek nélkül az emberek nélkül természetesen a tudomány megállna,
ezért becsülöm munkájukat, de nem tartom őket kutatónak.
Azt mondják, Ön nem csak a konkrét agykutatásban viszi tovább a
Szentágothai-féle hagyományokat, hanem az iskolateremtésben is. Sok
sikeres és eredményes neurobiológus – köztük jó néhány magyar – az Ön
tanítványa volt. Miért olyan fontos ez az Ön számára? Sokan inkább
tehetségtelen emberekkel veszik magukat körül, mert azok nem
jelentenek konkurenciát számukra!
Én állandóan kutatom a tehetségeket, nagyon szeretem meglátni
fiatalokban a kreativitást és tudásszomjat. Számomra az, hogy
továbbadjam a gondolataimat, a tudásomat, ugyanolyan fontos, mint maga
a kutatás. Ezt láttam Szentágothaitól és Benedeczkytől, de ezt láttam
oxfordi mentoromtól, David Smithtől is. Természetesen a tehetségeket
felkutatni, a kreativitást kibontakoztatni, a tudást átadni nehéz és
fáradságos dolog, de ugyanakkor az áldozatért óriási jutalom, amikor
az ember látja tanítványai sikereit. Én kivételesen szerencsés vagyok,
mert Freund Tamás és Nusser Zoltán, akik Budapesten a KOKI-ban
dolgoznak, Kisvárday Zoltán, aki a Debreceni Egyetem, Tamás Gábor, aki
a Szegedi Egyetem vagy Soltész Iván, aki a Kaliforniai Egyetem
kiválósága, nos ők valamennyien a tanítványaim voltak. Ma egy osztrák
kutatóról, Thomas Klausbergerről gondolom – ő Oxfordban közvetlenül a
PhD megszerzése után csatlakozott hozzám, majd az intézet egyik
csoportvezetője lett, és most már professzor Bécsben –, hogy tovább
fogja vinni a gondolataimat és egy általam elindított kutatási
területet.
Így valójában létezik halhatatlanság, mert amikor a
nevemet már régen elfelejtették, és már arra sem emlékszik senki, hogy
ezt vagy azt a dolgot én figyeltem meg, akkor nemcsak a tudás él
tovább, hanem ennek az egésznek a kultúrája is. Például Freund Tamás
iskolája ma már az enyémnél sokkal nagyobb, és Nusser Zoltán, aki egy
generációval Freund mögött van, szintén beszélhet a saját iskolájáról,
tehát ez így él tovább, amíg van tudomány és kultúra.
A tehetségeket volt középiskolámban, a szentendrei
Móricz Zsigmond Gimnáziumban is keresem, ahol hat évvel ezelőtt
létrehoztam a Ramón y Cajal tehetségkutató díjat, ami a legjobb
pályázónak egy oxfordi tanulmányutat jelent. Idén agyunk és a
fenntartható fejlődés témakörében írhattak esszét a gyerekek, el nem
tudja képzelni, milyen érdekes dolgozatokat kaptunk.
Mondana egy példát arra,
hogy tulajdonképpen mivel foglalkozik?
Például azzal, hogy felderítsük: a hippokampusz egy adott kis
területén az idegsejtek hogyan kommunikálnak egymással, mikor melyik
idegsejt szólal meg, hogyan születik az együttműködés az
idegsejthálózatban. Kollégáimmal tehát „az időgép” működésének egyes
sajátosságait próbáljuk megérteni.
|
|
Képzeljen egy konferenciát, ahol mindenki egyszerre
beszél. Ez kaotikus lenne. Ahhoz, hogy valami értelmes történjen, ki
kell alakítani az emberi kölcsönhatások sorrendjét. Nos, ez történik
az agyban is. A hippokampusz a memória lefektetésében és az
emlékezetben játszik szerepet. Kb. ötvenféle sejtből áll, és nagyon
szigorúan szabályozott, hogy mikor mely idegsejtek szólalhatnak meg.
Az elmúlt években rájöttünk, hogy sokkal erősebb ez a szabályozottság,
mint ahogy azt korábban bárki gondolta volna. Én a hippokampusz egy
kis területén mikroszkóp segítségével huszonnégy féle idegsejtet
ismerek fel, ezeket speciális molekulák lokalizációja alapján meg
tudom jelölni, és kollégáim ezekből parányi elektródákkal elektromos
jeleket tudnak elvezetni, amelyek elárulják, hogy ebből a
huszonnégyféle sejtből mikor, melyik beszél, vagy hallgat el. Tehát
„megszólalási” időmintázatokat vizsgálunk, és ezeken keresztül
próbáljuk megérteni az idegsejtek szerveződését.
Ezek a kutatások hogyan vezethetnek el a pszichiátriai, neurológiai
betegségek jobb megértéséhez és gyógyításához? Hogyan jutnak el a
sejtek szintjétől a betegség, a kóros lelkiállapot vagy viselkedés
szintjére?
A tudománytörténet számomra azt igazolja, hogy minden igazi mély
ismeret, amely közelebb visz a természet megértéséhez, előbb-utóbb
gyakorlati eredményekhez is vezetett. Én sajnos még soha senkit nem
gyógyítottam meg, de örömmel mondhatom, hogy a korábban említett
fiatalkori felfedezésem megteremtette az alapját annak, hogy az egyik
nagy gyógyszergyár új, skizofrénia kezelésére alkalmas készítményt
fejlesszen. Én nem tettem ezért többet, mint hogy felfedeztem egy
idegsejttípust, ami újabb és újabb kérdésekhez, valamint újabb és
újabb válaszokhoz vezetett, és lám, még az én életemben születhet
olyan gyógyszer, melynek kidolgozásához szükséges volt ez a
felismerés.
Egy másik érdekes példa intézetemben Peter Magill
csoportjához kapcsolódik. Parkinson-kórban sok betegnél egy idő után
hatástalanná válnak a tünetek enyhítésére szolgáló gyógyszerek, és
ilyenkor a szörnyű remegést, vagy azt, hogy a beteg képtelen
elindulni, vagy éppen megállni, agyi elektródák működésével próbálják
befolyásolni. Az elektródák mintegy stimulálják a kórosan működő
agyterületet, ezzel kikapcsolják azokat a régiókat, amelyekkel ez
kapcsolatban áll, így a tünetek mérséklődnek. Az elindulni képtelen
beteg elindul.
Ez a technika azonban két műtétet igényel. Az
egyiknél pontosan megállapítják, hogy hol van a kóros működés, hová
kell helyezni az elektródákat, a másiknál pedig beültetik őket. Peter
Magillnek az jutott eszébe, hogy talán az agykéreg stimulálásával, és
onnan a beteg helyre érkező impulzusok által kiváltott elektromos
jelek követésével is meg lehetne a beteg területet találni. Akkor
ugyanis nem lenne szükség a „diagnosztikus” műtétre. Patkányban talált
is olyan jelet, amellyel egyértelműen azonosítani lehetett, hogy hová
érdemes beültetni az elektródot. Peter közleményeire felfigyelt egy
londoni agysebész, akivel tökéletesítették, majd szabadalmaztatták az
eljárást, és eljutottunk oda, hogy már embereken próbálják ki, valóban
megspórolható-e az egyik műtét. Tehát az agy működésének ismerete egy
tökéletesebb eljárás kidolgozását eredményezheti.
Ön harminc éve Oxfordban él. Soha nem gondolt arra, hogy jó lenne
hazatérni?
Gyakran jövök haza, főleg mióta az MTA levelező tagja vagyok. Olyan
ajánlatot azonban, amely lehetővé tette volna, hogy itthon dolgozzak,
sosem kaptam, pedig nincsenek nagy igényeim. Tizenkilenc évvel ezelőtt
a KOKI-ba Vizi professzor meghívott osztályvezetőnek, de én akkor már
az oxfordi intézetben társigazgató voltam, és visszalépés lett volna
ezt elfogadni. És itt most elsősorban nem az anyagi lehetőségekre
gondolok, hanem a kutatás szabadságára és a döntéshozatal
értékrendszerére. Viszont azóta is jó szakmai kapcsolatban vagyunk, és
a mai igazgató, volt tanítványom Freund Tamás nemzetközi tudományos
hatalommá fejlesztette a KOKI-t.
Oxfordban nagyon szabad voltam, és vagyok. Az
egyetemen működő Anatómiai Neurofarmakológiai Intézetet 1985-ben
tulajdonképpen az én eredményeimre alapozva hozták létre, én láttam
meg azt az irányt, amely felé a brit Medical Research Council szerint
is érdemes volt haladni, és szerencsére ehhez megtaláltam a tehetséges
partnereket, munkatársakat is. Jelenleg is kb. ötvenen vagyunk. Az
intézet hét kutatócsoportból áll, a csoportvezetők nemzetközileg
elismert kutatók.
Utoljára 2007-ben „világítottak át” bennünket, egy
egy éven át tartó szigorú eljárás keretében, hogy finanszírozónk, a
Medical Research Council eldöntse: érdemes-e tovább fenntartania
intézetünket, vagy bezárja. Akkor munkánkról egy 250 oldalas
beszámolót írtunk, melyet a világon a mi témáinkhoz legjobban értő
tizenhat szakemberből álló nemzetközi bizottság bírált el. 82 oldalt
írtak rólunk, megállapították, hogy területünkön „világvezető
egységet” alkotunk, és javasolták, hogy tevékenységünket emelt
költségvetéssel folytathassuk. Ezt nem azért meséltem el, mert olyan
kellemes, ha az embert heteken át vizsgáztatják, hanem azért, mert azt
mondtam az előbb, hogy itthon esetleg más értékrendszer lenne. A
minőségellenőrzésnek, a kutatói teljesítmény elbírálásának ez a módja
Magyarországon szinte teljesen hiányzik, és én ehhez már nem tudtam
volna alkalmazkodni. Magyarországon a kutatási támogatások elosztása
túlnyomórészt még mindig az egymástól függő vagy egymással harcban
álló érdekcsoportok erőviszonyainak megfelelően történik, és gyakran
nem teljesítmény, hanem összeköttetés és befolyás alapján dől el az
is, hogy kik jutnak hozzá egy-egy, hosszú távra döntéshozatali
helyzetet jelentő álláshoz. Nekem Oxfordban ötévente még a saját
fizetésemet is meg kell pályáznom.
Az elmúlt években az Akadémia közgyűlésein többször
felszólaltam már, hogy Magyarországon is be kellene vezetni a
független, titkosított eredetű szakértői véleményen alapuló nemzetközi
elbírálás rendszerét, de nem történt semmi. Pedig itthon is minél
hamarabb ki kellene dolgozni olyan szisztémát, amelyben a nagyon
kicsi, még a gazdasági teljesítményhez képest is szűkös kutatási
támogatást a legjobbak kapják. Más kis országok, Izrael, Új-Zéland,
Belgium, Hollandia, már régen megoldották ezt.
Magyarországon sok esetben a megfigyeléseket már
nem végző ötven-hatvanéves tanszékvezető, intézetigazgató nem engedi
függetlenedni a tehetséges fiatalokat, hanem az ő nevük alatt futó
pályázatokban tudásukat, szellemi kapacitásukat feudális módon
kiaknázza; így még nagyobb hírnévhez, még több befolyáshoz, és a még
több befolyással még több pénzhez jut. Persze a világ nyitott, így a
fiataloknak egyrészt van lehetőségük külföldi alapítványok pályázatain
támogatásokat nyerni, másrészt azok a hazatérők, akik látták a másik
rendszert, amelyben három-ötévenként a teljes világgal kell megküzdeni
a grantokért, itthon is teljesítmény szerinti elosztást szeretnének.
Tehát végül is hosszú távon van esély arra, hogy ők majd
megváltoztatják a hazai szisztémát, és vannak nagyon pozitív
fejlemények, mint például az Akadémia fiatal tehetségeket támogató
Lendület programja.
Ön hatvanegy éves. Meddig maradhat még kutatóintézeti igazgató?
Milyen tervei vannak?
Utolsó fizetésemet 2015 februárjában fogom megkapni, ekkor leszek
hatvanöt éves, és ekkor bezár az intézet. Ez Nagy-Britanniában bevett
gyakorlat, a szervezet így biztosítja az állandó megújulást. Az
általunk költendő összegek felszabadulnak, és más résztvevők számára
új lehetőségeket teremtenek.
Szóval az intézet bezár, de adunk be pályázatot egy
új profil, egy új struktúra létrehozására. A fő kutatási terület az
elektródákkal történő gyógyítás lenne, mégpedig epilepsziában,
Parkinson-kórban, illetve depresszióban. Az USA-ban néhány,
gyógyszerre nem reagáló súlyosan depressziós egyént agyba ültetett és
stimulált elektródákkal átmenetileg sikerült tünetmentes állapotba
juttatni, de ezek csak kezdeti eredmények.
Mi harminc éve foglalkozunk az idegsejtek
összeköttetéseivel, kölcsönhatásaival, a kölcsönhatásokat közvetítő
idegingerület-átvivő anyagokkal. Eddigi eredményeink
figyelembevételével további kutatásaink arra irányulnának, hogy melyek
azok a helyek, amelyeken érdemes lehet elektródákkal befolyásolni az
egyes betegségekkel kapcsolatos idegi struktúrák működését.
Ez az új intézmény, ahol valószínűleg nyugdíjas
leszek, elképzeléseink szerint a jelenlegi farmakológiai intézet
keretében működne. Természetesen a személyzet az új irányzatnak
megfelelően átalakulna, de mégsem esne teljesen szét az az intézet,
amelyért huszonöt éve dolgozom.
Kaptam igen kedvező ajánlatot Amerikában, de annak ellenére, hogy a
neurobiológia terén ott áll rendelkezésre a legtöbb pénz, és ott
születik a legtöbb eredmény, fiatalon sem vonzott az ottani kulturális
miliő. Így hát szinte kizárt, hogy hatvanöt évesen Amerikában kezdek
majd új életet. Elképzelhető, hogy Bécsbe megyek, ahol utolsó
kiemelkedő tehetségű tanítványom, Thomas Klausberger az Agykutató
Központ professzora. Vele a mai napig igen szoros munkakapcsolatban
vagyok.
De bevallom magának: van egy B-tervem is. Eszerint
természetvédelmi őr lennék valamelyik természetvédelmi területen, és
óvnám, fejleszteném az életközösségeket, amelyek száma egyre csökken a
Földön. Ez egy gyerekkori szerelem beteljesülése lenne, nem kizárt,
hogy ezt fogom csinálni…
|
|