Hiperaktivitás és genetika
Egy nagy nemzetközi tudományos program keretében jelentős új
eredmények születtek a figyelemzavar, hiperaktivitás (ADHD) nevű
idegrendszeri rendellenesség genetikai hátterének megértésében. A
projektet a Children’s Hospital of Philadelphia alkalmazott genomikai
központjának igazgatója, Hakon Hakonarson vezette.
A tudósok több ezer hiperaktivitással küzdő,
illetve egészséges gyermek teljes genomjának analízisét végezték el,
illetve korábbi adatbázisokat vizsgáltak át. Megállapították, hogy a
rendellenesség az esetek legalább tíz százalékában kapcsolatba hozható
négy, ún. glutamát receptor gén valamelyikének számbeli eltérésével. A
legerősebb összefüggést az ún. GMR5 gén esetében találták.
A glutamát egy idegingerület-átvivő anyag az
agyban, a kérdéses gének pedig azokat a fehérjéket kódolják,
amelyekhez a glutamátnak az agyban kötődnie kell ahhoz, hogy kifejtse
hatását. A felfedezés tehát arra enged következtetni, hogy a
hiperaktivitás az esetek kb. tíz százalékában összefüggésben áll a
glutamátrendszer téves működéseivel. A kutatók azt remélik, hogy ennek
ismeretében olyan biztonságos és hatékony szereket lehet fejleszteni,
amelyek az ilyen génvariációval rendelkező gyermekek számára segítenek
a figyelem fenntartásában, illetve a túlságosan impulzív viselkedés
normalizálásában. Ugyanakkor az alkalmazott összehasonlító teljes
genom analízis módszerével fel lehet deríteni a rendellenesség egyéb
genetikai hátterű formáit is.
A figyelemzavar-hiperaktivitás az iskoláskorú
gyermekek kb. hét százalékát érinti.
Elia, Josephine – Glessner, Joseph
T. – Wang Kai et al.:
Genome-wide Copy Number Variation Study Associates Metabotropic
Glutamate Receptor Gene Networks with Attention Deficit Hyperactivity
Disorder. Nature Genetics.
DOI:10.1038/ng.1013
Ellenszenves újdonságok?
Az embereknek ellentmondásos érzelmeik vannak a kreativitással
kapcsolatban – állapítják meg amerikai pszichológusok egy most
megjelent tanulmányban.
A közvetlen megnyilatkozások szerint a legtöbben
pozitív, hasznos dolognak, az új tudományos eredmények, a fejlődés
hajtóerejének tartják. Mégis gyakori, hogy még olyankor is elutasítják
a kreatív ötleteket, mikor egyébként a kreativitás deklarált cél.
Ugyanígy például a legtöbb tanár, noha elismeri, hogy a kreativitás
fejlesztése fontos oktatási feladat, nem nagyon tolerálja a különleges
és kreatív gondolkodású tanulókat.
A kutatók két, független kísérletsorozatban is
kimutatták a bizonytalanságérzéssel összefüggésbe hozható, rejtett
negatív előítéletet a kreativitással szemben. Az eredmények azt
mutatják, hogy az új ötletekkel próbálkozóknak a nyilvánvaló
nehézségeken kívül rejtett akadályokat is le kell küzdeniük.
Mueller, Jennifer S. – Melwani, Shimul –
Goncalo, Jack A.: The Bias Against Creativity: Why People Desire but
Reject Creative Ideas. Psychological Science. first published on 29
November 2011.
DOI:10.1177/0956797611421018
Visszafogott teljesítmény
Azt a sportolók és edzők által gyakran emlegetett közhelyet látszik
alátámasztani svájci kutatók vizsgálata, hogy az eredmények az
állóképességi sportágakban is jelentős részben fejben dőlnek el. Az
önmagában nem meglepő, hogy a motiváltságtól erősen függ, mennyire
vagyunk képesek aktivizálni az izmainkat. Az izmok fáradásának
kutatása hosszú ideig csak magában az izomban végbemenő változásokra
koncentrált, most azonban az agy szerepét igyekeztek felderíteni.
Találtak egy olyan agyi mechanizmust, amely kimerítő igénybevétel
közben csökkenti az izmok teljesítményét, vélhetően azt biztosítva,
hogy az illető ne lépje át az élettani teljesítőképesség határát.
A kutatók tizenhat egészséges férfit kértek
kerékpár-ergométeres vizsgálatokra. A résztvevőknek állandó terhelés
mellett (a maximális oxigénfelvételük hatvan százalékánál), addig
kellett tekerniük, amíg bírtak.
A kerékpározás megkezdésekor, a nehéz etap végén és
a könnyed, levezető kerékpározás közben felvett elektroenkefalográfiás
adatokból meghatározták a kommunikáció intenzitását az agy insula nevű
területe és a primer motoros kéreg között. Az előbbiről korábban
funkcionális képalkotó technikával kimutatták, hogy egy fárasztó,
energiaigényes tevékenység végén – közvetlenül a teljes kimerülés
előtt – jelentősen megnő az aktivitása, míg az utóbbi magának a
mozgásnak a kivitelezéséért felelős.
Az eredmények szerint a fáradás fokozódásával a két
agyterület közötti kommunikáció erősödött, ami bizonyítéka lehet a
szabályozó mechanizmusnak. A kutatók – akik szerint ez az első eset,
amikor kapcsolatot mutattak ki az izmok elfáradása és az agy idegi
hálózatának megváltozása között – remélik, hogy eredményeik azt is
segíthetnek megérteni, hogy bizonyos betegségek következtében miért
csökken az izmok teljesítőképessége.
Hilty, Lea – Langer, Nicolas –
Pascual-Marqui Roberto et al.: Fatigue-induced Increase in
Intracortical Communication between Mid ⁄Anterior Insular and Motor
Cortex during Cycling Exercise. European Journal of Neuroscience.
first published online: 20 Nov 2011.
DOI: 10.1111/j.1460-9568.2011.07909.x
|