Tiszta forrásból – Többlet, 2010/1 és 2010/2
Kezdjük bárhonnan, az ismereteket megbízható forrásból szeretnénk
bővíteni. Az interneten csatangoló, időről időre kétes hitelességű
oldalakba ütköző felhasználó; a szüleit zavarba ejtő kérdésekkel
bombázó kisgyerek; a tanácstalanul állát vakargató választópolgár –
ezek a képek mind-mind a kérdéseire megnyugtató válaszokat kereső
egyén megrekedt helyzetével szembesítenek bennünket. Míg azonban egy
gyermek a feszült helyzet oldását egyetlen, meghatározott és
kizárólagos forrástól reméli, addig az önálló, válaszait számos
kapcsolatai segítségével kialakító felnőtt már azt is maga képes
rögzíteni, hogy egyáltalán mikor, mely esetben érkezett meg a számára
kielégítő válaszhoz. Továbbmenve, ahol egy szülő a gyermekével
folytatott beszélgetést önkényesen lezárhatja, ott a filozófia
képviselői játékteret nyitnak: készek arra, hogy állításaikat vitára
bocsássák, és választott közösségeik virágzásához sokoldalúan
hajlandók hozzájárulni. A megismert javaslatok számának növekedése nem
az elbizonytalanodáshoz, sokkal inkább az egyre kifinomultabb
lehetőségek felé terelik őket.
Kolozsváron két magyar filozófiai folyóirat jelenik
meg, a Kellék és a Többlet. Mindkettő határokon átívelő együttműködés
gyümölcse; a Kellék ezek közül már csaknem tizenhét éve Kolozsvár,
Nagyvárad és Szeged közös szerkesztői munkájának eredményeként kínál
jó lehetőséget arra, hogy az erdélyi filozófiát egy tágabb gondolkodói
közösség számára is hozzáférhetővé tegye. A Kellék folyóiratot a
kolozsvári székhelyű Pro Philosophia Kiadó jelenteti meg, egy olyan
alapítvány – a Pro Philosophia Alapítvány – közreműködésével, amelynek
alapítói a Babeş–Bolyai Tudományegyetem filozófia szakos oktatói és
hallgatói voltak. 2009 óta a Kellék mellett már a Többlet is az
érdeklődő olvasók rendelkezésére áll. A Többlet második évfolyamának
két száma (Virtuális valóságok és Gyermekfilozófia) a nevezett témák
sajátosságait messzemenően figyelembe vevő, igényesen komponált
kiadvány. Egyed Péter főszerkesztő ajánló sorait a kötetek hátoldalain
találjuk.
A Virtuális valóságok lapszám összeállításában az a
Szécsi Gábor nyújtott segítséget, aki ezen a fórumon nemcsak kutatói
munkájának eredményeit adja közre (Nyelv, média, globális integráció),
de aki a politikus kommunikációs helyzetéről is hitelesen nyilatkozik.
Koller Inezzel közös tanulmányában a napi politikai gyakorlat
instrumentalizáló és leegyszerűsítő kommunikációs stratégiáit elemzi,
a 90-es évek elejének politikai vitáiból merítve példákat. A képlet
nem mindig bonyolult: ahol a politikai kommunikáció a meggyőzés és a
befolyásolás technikáival él, ott a hatékonysága mérhető. A politikus
lehetősége és feladata, hogy egyre szélesebb befogadó közönség számára
eljuttassa az üzenetét, és ez a szituáció akarva-akaratlanul az
érintett témák, értékek instrumentalizálásához vezet. „Ez a
kommunikációs kényszer kizárja a valódi erkölcsi dilemmákkal és
értékekkel kapcsolatos, bonyolult eszmefuttatások lehetőségét”,
állítják a szerzők. A komplex döntési helyzetek kezelése, az erkölcsi
felelősségvállalás, az értékek önálló kiválasztásának feladata
továbbra is a közösség nagykorú tagjaira hárul.
A nagykorúság, annak sajátosan kanti értelmében,
nem életkorhoz, hanem az önálló és felelős döntés képességéhez kötött.
Az elektronikus kommunikáció korában ezt az önállóságot egy közös
információs térben gyakoroljuk. Amikor a média egy globálisnak
nevezett nézőpont lehetőségét kínálja, akkor ezzel a helyi értékekhez
és normákhoz, a lokális tekintélyekhez viszonyuló, egyre érzékenyebb
reflexiót segíti elő. Vagyis támogatja, hogy a saját értékek és normák
kiválasztásában egyre tudatosabban járjunk el.
Az önállóan értékkijelölő, nagykorúként tekintett
választópolgárok igényeit helyezi előtérbe Boros János is. A
telekommunikatív demokrácia felé című írásában „a minden egyes
emberben feltételezhető
|
|
morális érzék, az igazságosságot szolgáltató
népmesék racionalitásának általános elfogadottságában manifesztálódó
széles körű igazságosságmegerősítés” képességére támaszkodva amellett
foglal állást, hogy a nagyszámú ember mobilkommunikációja segít abban,
hogy a társadalmak a nagyobb igazságosság felé haladjanak. Agárdi
Péter művelődés- és irodalomtörténész másfelől inkább az
értékválasztások során még bizonytalankodó, „tájékozatlan és védtelen,
a hiszékenységre hajlamos, képernyő- és internetfüggő embertársaink”
fölött érzett aggodalmának ad hangot Média és kultúraváltás a magyar
évtizedfordulón című tanulmányában.
Meghatározóan, a Virtuális valóságok kötet Ropolyi
László ontológiai kérdésfelvetésével indít. Ha Arisztotelész duális
ontológiáját mint a valóság szerinti lét és a lehetőség szerinti lét,
az aktualitás és a potencialitás megkülönböztetését kell értenünk,
akkor azok az új reprezentációs létformák, amelyek esetében e kettő
elválaszthatatlanul van jelen, már nem helyezhetők el ebben a ránk
hagyományozott rendszerben. Ezért, érvel Ropolyi, az arisztotelészi
duális ontológia helyett egy olyan új, komplikáltabb ontológiai
rendszert kell kialakítanunk, amely számol a virtualitás harmadik
létszférájával.
Philosophy for Children – Matthew Lipman ezzel az
elnevezéssel indított programot az életkortól független önállóság és
nyitottság, a tanulni vágyókhoz partnerként viszonyuló attitűd
felvételének jegyében, s programja már a magyar nyelvi közoktatás
területein is egyre szerteágazóbban van jelen. A Többlet 2010/2-es
kiadványa az Erdélyi Magyar Filozófiai Társaság Gyermekfilozófiai
Munkacsoportjának kezdeményezésével szervezett, 2010. májusi
konferencia anyagát adja közre.
Amint arra például Nyíri Kristóf is felhívja a
figyelmet (lásd Kovács Gábor – Nyíri Kristóf: Virtuális egyetem
Magyarországon), a mai értelemben vett ’gyermek’ fogalom az újkor
hozadéka. Az iskoláztatást megelőzően a gyerekek kis emberek voltak, a
felnőttek világától nem különültek el. „Az interneten azonban a
felnőtt és a gyerek ugyanabban a közegben él és mozog, […] a
mesterséges tanulási környezet helyett a gyermek szervesen nő bele a
felnőttek világába”. A fenti előrelépés folyományairól és
tanulságairól Jakab György értekezik részletesen a kötetben szereplő
két tanulmányában.
A változó kommunikációs helyzettel a közoktatás
szereplői is igyekeznek lépést tartani. Demeter Katalin, Kerekes
Erzsébet, Doina Olga Ştefanescu és Tamássy Györgyi naprakészen
tájékoztatnak Lipman módszerének iskolai fogadtatásáról. A
PFC-mozgalom elsődleges célja a kritikai, a nyitott-kérdező
gondolkodás ösztönzése. Egy új tantárgy bevezetésével sok helyen csak
tovább feszítenénk a meglévő, esetenként zsúfolt és rugalmatlan
tantervet. A filozófia inkább olyan, az olvasási, írás- és
beszédkészséget alapvetően meghatározó kompetenciák elsajátításához
nyújt segítséget, amelyeket a diákok a nekik tetsző területeken
kamatoztathatnak tovább.
Békés Vera például Augustinus, Karl Popper és
Willard van Orman Quine feljegyzései segítségével mutatja be, hogy az
egykor feldolgozatlan vagy feldolgozhatatlannak tűnő élmények miként
válnak – teszem azt a történetbe ágyazott konfigurálás segítségével –
mégis megoszthatóvá. A történet hőse felszabadult: immár képes, azaz
kompetens az önkifejezés terén. A meseirodalom filozófiai igényű
feldolgozásához Lovász Andrea szép és izgalmas javaslatokkal szolgál.
Kezdjük bármikor, kérdéssel a számunkra kompetens
és hiteles forrás felé fordulunk: a nyitott és érzékeny, bizalmat
tápláló attitűd közösséget konstituál. A közösségben pedig nemcsak az
ismereteink bővülnek hatékonyabban, de az önálló értékválasztásaink is
egyre tudatosabbak lesznek. Ehhez kíván a Többlet segítséggel,
többletekkel hozzájárulni.
Borcsiczky Edit
MTA Filozófiai Kutatóintézet
|
|