Mindörökké evolúció
A Charles Darwin születésének kétszázadik, és A fajok eredete című
műve megjelenésének százötvenedik évfordulója alkalmából 2009-ben
megrendezett előadássorozatból könyv is készült, melyben Stöckert
Gábor pár oldalas bevezetője után napjaink négy vezető tudósának – a
tudományfilozófus Kampis Györgynek, az etológus Csányi Vilmosnak, a
pszichológus Pléh Csabának és az eredetileg matematikus Mérő Lászlónak
– az evolúcióval kapcsolatos gondolataival ismerkedhetünk meg.
Mindegyikőjük írását követi egy párbeszédes rész, ahol Mihancsik
Zsófia kérdésére válaszolnak a szerzők. Az evolúciós szemlélet széles
körű alkalmazhatóságát demonstrálja, hogy a különböző diszciplínák
szakemberei egyaránt alapvetőnek és megkerülhetetlennek tartják az
evolúciós megközelítést. Nézzük az írásokat egyenként.
Kampis György írása a kreácionizmus modernizált
változatának, az ún. intelligens tervezettség elképzelésének az
evolúcióval szembeni konfrontációját ismerteti. Kampis a kreacionisták
által előszeretettel hangoztatott, a redukálhatatlan komplexitás
feltételezésén alapuló érv William Paley-ig visszanyúló történetének
felvázolásával kezdi a téma tárgyalását. A XIX. század elején
megjelent könyvben kifejtett gondolatkísérlet szerint, ha a sivatagban
sétálva találnánk egy órát, akkor csak arra gondolhatnánk, hogy az
előttünk heverő, funkcióval rendelkező bonyolult szerkezetnek kell,
hogy legyen tervezője, készítője. A komplexitásból adódó ezzel
összefüggő probléma az, hogy egy nagyon bonyolult struktúrában az
összetevők szervesen kapcsolódnak egymáshoz, és csak egységben képesek
működni; nem lehet összetevőket elvenni belőle az egész rendszer
működőképességének veszélyeztetése nélkül. Így tehát – hangzik a
kreacionista érv – ezek a komplex szervek (például a szem) nem
jöhetnek létre fokozatosan, kis lépésekben. Mint Kampis felvázolja,
adható az evolúció folyamatának olyan jellemzése, melynek alapján
mégiscsak kialakulhatnak nagyon összetett szervek, szervrendszerek,
mivel a változásokkal párhuzamosan módosul az adott szerv funkciója
is. Másrészt a genetikai mutáció jelensége radikálisabb, gyorsabb
„ugrásokat” is lehetővé tesz. Az evolúció megtörténte nem kétséges, a
mikéntje viszont sok részletében ma is bizonytalan; ám ez a
lezáratlanság a tudományos gondolkodás számára magától értetődő, és
csak annyit jelent, hogy továbbra is van kutatnivaló. Ezután a
kreacionizmus jelenségének a Maslow-féle szükséglethierarchikus
elképzelés felhasználásával adott magyarázatát olvashatjuk, majd –
átváltva a dialogikus interjúformára – a kreacionizmus kialakulásának
és fennmaradásának okairól, társadalmi hatásairól, valószínűsíthető
motivációiról, tudomány és vallás viszonyáról szólnak a riporteri
kérdésekre adott válaszok.
Írásának elején Csányi Vilmos arra világít rá, hogy
nem lehetséges egyenkénti magyarázatát adni az evolúció során
megjelenő tulajdonságoknak. „Bizonyos tulajdonságok csak együtt,
tulajdonságkomplexumként életképesek.” Az emberi evolúciónak a
csimpánzokétól történő hat és félmillió évvel ezelőtti elválásától
kiinduló folyamat felvázolása során képet kapunk a ma élő csimpánzok,
illetve emberek között megfigyelhető különbségeket eredményező
változásokról. A kommunikáció, a kooperáció, a szexuális viselkedés, a
táplálkozási és ivadékgondozási szokások megváltozása, az agresszió
visszaszorulása mind fontos tényezője a humán viselkedési
komplexumnak, melynek révén az ember kultúrateremtő lénnyé válhatott.
Ezután riporteri és közönségkérdések következnek – többek közt –
társadalmi és gyakorlati kérdésekről, a modern korban fellépő
jelenségekről (mint az ún. egyszemélyes csoportok megjelenése), az
emberi faj jövőbeli kilátásairól, a túlnépesedésről.
Pléh Csaba az evolúciós megközelítésnek a
pszichológiára gyakorolt hatásait mutatja be. Az, hogy a pszichikai
képességek kialakulását – a testiekéhez hasonlóan – a filogenezissel
összefüggésben vizsgáljuk, ugyanúgy megtermékenyítően hatott a
pszichológiára, mint a darwini szelekciónak az ontogenezisre gyakorolt
hatásával kapcsolatos kérdések előtérbe állítása. A továbbiakban az
írás azt a problémát járja körül, hogy hogyan egyeztethető össze az
emberről alkotott azon kép, mely szerint genetikai, öröklött tényezők
határozzák meg az emberi pszichikumot, azzal a gondolattal, hogy az
ember változni – tanulni és tanítani – képes lény. A tanulás
folyamatának mikéntjét illetően sokféle elképzelés született már a
pszichológia történetében, s az egyszerűsítő – genetikai vagy
környezetelvű – megközelítésektől kezdve a komplexebb elméleteken
keresztül, Donald Campbell rendkívül összetett, több szelekciós
ciklust tételező rendszeréig terjedő széles paletta tárul elénk. A
tanulás neurobiológiai szempontú megközelítésének rövid ismertetése
után a kulturális tanulás jelenségének néhány értelmezéséből kapunk
ízelítőt. A szokásosan következő kérdésekre adott válaszok közül
kiemelném az elsőt, mely tartalmaz egy érdekes magyarázati lehetőséget
a babonák, mítoszok kialakulására. Eszerint az agykéreg az evolúció
folyamán kialakuló túlfejlődése következtében olyan mértékű
komputációs kapacitással rendelkezik, ami lehetőséget ad rá, hogy
agyunkban ne csak a tényleges kapcsolatok és összefüggések fontos
funkcióval bíró leképződése történjen meg, hanem esetlegesen fennálló
átmeneti kapcsolatok, véletlen egybeesések is, mivel agyunk akkor is
tanulási üzemmódban van, amikor erre már nem is lenne szükség.
Mérő László alapötlete az, hogy az evolúció
működési elvét a gazdasági folyamatokra is alkalmazhatjuk: „…gazdasági
lények ugyanolyan logikai mechanizmus alapján jönnek létre, mint az
élőlények”. Mendel gondolatmenetét analogikusan alkalmazva mondhatjuk,
hogy nemcsak a gének foghatók fel önmagukat másoló replikátorokként:
„… ilyen replikátorok a pénz bizonyos formái is.” A darwini szelekció
működésére is tudunk analógiát: „a pénz különböző formái egymással
versenyeznek, |
|
ahogy Darwin szerint az élőlények is versenyeznek
egymással.” Ahogy Richard Dawkins a genetikai folyamatok
mechanizmusának analógiájára megalkotja a mémelméletet, melyben a
mémek mint kulturális gének értelmeződnek, Mérő kiterjeszti ezt az
analógiát a gazdaság világára, món-nak nevezve azt a tulajdonságot,
ami által például egy cég tőkevonzó képességre tesz szert (ez nem
azonos magával a tőkével). Az evolúciós elmélet matematikai
modellezésének kérdése kapcsán jutunk el a génszelekciós és a
csoportszelekciós felfogásból fakadó különbségekhez, mely kérdésben a
szerző azt az álláspontot fogadja el, hogy „mind a két mechanizmus
jelen van a világban, és mind a kettő vezethet különféle darwini
evolúciókhoz.” Majd a mendeli és darwini gondolatok ilyen jellegű
alkalmazásának indokait, illetve gazdasági jelentőségét ismerhetjük
meg. Gyakorlati alkalmazásaként például befektetéselemzési
módszerekhez segíthet hozzá ez a megközelítés. Ezután a szerző
amellett ével, hogy a társadalmi folyamatokra már nem alkalmazható a
darwini evolúció elmélete, mivel ezekben specifikus emberi tényezők is
szerepet játszanak, „és ez nem darwini hajtóerő.” A különböző szintű
és fajtájú evolutív folyamatok egymásra hatásának feltételezésével egy
átfogóbb – egyetemes darwinizmusnak nevezett – elméletet alkothatunk
meg. Mihancsik Zsófia ezt követő kérdései segítenek abban, hogy az
eddigieket világosabban lássuk; az ellenvetéseire adott válaszok
egyrészt a Mérő által kifejtett elképzelés, másrészt az általában vett
tudományos elméletek érvényességi tartományának bizonyos korlátaira is
ráirányítják a figyelmet.
A könyvben előfordul néhány apró hiba. A 29.
oldalon említett Intelligens tervezettség című könyv szerzőjeként a
William Dembski név helyett Willam Demsky szerepel. Csányi Vilmos
egyik, az ember neuronmennyisége esetleges növekedésének
következményeivel kapcsolatos kérdésre adott válaszában némileg
ellentmondásos : „Az ember korlátja nem az, hogy nem elég nagy az
agya, hanem az, hogy egy lusta állat.” Néhány mondattal később pedig:
„…rendkívül aktív lények vagyunk, akik szeretik elfoglalni magukat,
szeretnek valamit csinálni.” (59.) Még egy apróság. Az ezt megelőző
oldalon szereplő egyik mondat valószínűleg elírás: „az energia
hatvanhat százaléka alakítható munkává, negyvennégy százalékából hő
lesz.” (58.)
A könyv, jellegét tekintve, ismeretterjesztő kiadvány. Több olyan
megjegyzés, gondolatmenet is található benne, amely az érdeklődő
laikus számára is fontos és hasznos lehet, akár azáltal is, hogy
közkeletű félreértéseket oszlat el. Például Pléh Csabának az a
figyelmeztetése, hogy ne tekintsük az evolúciót a szó szoros
értelemben vett fejlődésnek, hanem változások folyamatának. Csányi
Vilmos állítása, mely szerint az ember – legalábbis más fajokhoz
képest – békés, nem agresszív lény, első hallásra talán meglepőnek
tűnhet. Kampis György a köznapi érvelés egyik gyakori hibájára mutat
rá: egy állítás vagy elmélet cáfolhatatlansága egyáltalán nem jelenti
azt, hogy az igaz lenne. Úgy gondolom, az ismeretterjesztés
feladatának a négy szerző írása nem azonos mértékben felel meg. Az
érthetőség szempontjából egyértelműen Kampis György az, aki az „utca
embere” számára is világos és követhető. Témájukból eredően Pléh Csaba
és Csányi Vilmos megértéséhez már viszonylag több előismeret – úgy is
mondhatjuk, hogy egy kicsivel magasabb szintű általános műveltség –
szükségeltetik, de az elszánt olvasó ezzel is megbirkózhat. Mérő
László írásával kapcsolatban kételyeim vannak, hogy az érdeklődő
nagyközönség ebből a könyvből (tehát ha nem olvasta a szerzőnek A pénz
evolúciója vagy Az élő pénz című könyvek valamelyikét) megérti
mondandóját. Sokszor nehezen érthetőek az összefüggések. (Például a
Gödel-tétel logikájának az evolúcióra történő alkalmazása bővebb
kifejtést igényelt volna.) Arról nem is beszélve, hogy teoretikusan
tekintve már a mémelmélet is egy erősen problematikus elképzelés, így
ezek a nehézségek a mónelmélet kapcsán is felmerülnek. Kérdéses, hogy
egyáltalán megragad-e valamit a mém- és a mónelmélet a valós működési
folyamatokból, vagy pusztán egy analógia (túlzott) kiterjesztése. A
nagyjából ezt a kérdést felvető Mihancsik Zsófiának adott válaszból
kitűnik: Mérő tudatában van annak, hogy az általa alkalmazott
eljárással elmélete esetleg túllépi érvényességi tartományának
határait, de ezt – némileg elbagatellizálva a problémát – a tudományos
elméletek általában vett sajátosságának tekinti: „… folyton túllépjük
az érvényességi tartományok határait. Legfeljebb visszalépünk, ha
kiderül, hogy nem működik a dolog.” Az ezután következő utolsó
mondatok kissé rejtélyesek. Mérő szerint a világ megismerésének nem a
tudomány az egyetlen módja. Máshonnan is szerezhetünk ismereteket. „És
ez a máshonnan nemcsak a művészetet, a filozófiát vagy akár a
teológiát jelenti, hanem azt is, hogy a tudományt félrehasználjuk,
azaz úgy használjuk, mintha érvényes lenne, holott sejtjük, vagy
tudjuk, hogy nem az.”
Különös állítás. Főleg tudományos közegben
szokatlan – és tudományfilozófiai szempontból némileg kockázatos - a
művészetet vagy a teológiát megismerésforrásnak tekinteni. A
tudományos érvényességről mondottakkal kapcsolatos, általánosságban
megfogalmazott állítását illetően pedig felmerülhet a kérdés, hogy
vajon Mérő László a mónelméletről is sejti-e, hogy nem érvényes.
Értsük úgy a fenti mondatát, mint egy ki nem fejtett
tudományfilozófiai állásfoglalást? Mindenesetre a pénz biológiájának
ebben a rövid – ahogy a szerző említi: elevator-speech - formában
elénk kerülő ismertetésében, úgy gondolom, meglehetősen sok rész
maradt homályos.
Ahogy az előszóban szerepel, a könyv kedvcsináló
akar lenni. S ha valamely olvasója ennek hatására kezd el alaposabban
foglalkozni az evolúció kiterjedt irodalmával, akkor a kiadvány elérte
célját. (Csányi Vilmos – Kampis György – Mérő László – Pléh Csaba:
Mindörökké evolúció. Szerk.: Mihancsik Zsófia. Budapest: Nexus
könyvek, 2010)
Holovicz Attila
doktorandusz, BME Tudományfilozófia
és Tudománytörténet Doktori Iskola
|
|