A Gonosz birodalmai
Lendvai L. Ferenc grandiózus monográfiájának címében a Gonosz így,
nagy g-vel szerepel. A Gonosz ugyanis nem egyszerűen a rossz, valami
félelmetesebb és nagyobbszerű annál. Ahogy a hatalmas vállalkozás
utolsó oldalain kibontakozó fejtegetés meghatározza: a rossz a jó
hiánya, a Gonosz ellenben a jó tagadása. A rossz pusztán olyasmi, ami
nem illeszkedik a humán kozmoszba, az ember teleologikus világába:
szenvedést okoz tehát. A Gonosz ellenben nem egyszerűen a jó hiánya:
éppen a jó hiányának szándékos akarása, maga a bűn. A jó hiánya,
úgymond, a passzív rossz és a szenvedés esetében csupán „passzív
ellenálló alap”, az aktív Gonosz és a bűn esetében ellenben „aktívan
szembeszegülő tagadás”. Még egyértelműbben megfogalmazva, „[a] Gonosz
tehát az általában vett rossztól eltérően, nemcsak nem egyszerűen egy
neutrális semmi, hanem – habár nem manicheus szubsztanciaként, ámde
mondhatni manicheus létezőként – a megátalkodottan vagy éppen
destruktívan ellenálló kaotikus Semmi, melynek mitologikus
megjelenéseként és ősi szimbólumaként a Sátánt ismerjük.” (548.)
Nos, még mindig a kötetcímnél maradva, Lendvai azt
állítja ezek szerint, hogy az így fölfogott Gonosznak, a
destruktív-kaotikus Semminek, ennek a sátáni létezőnek vannak tehát
birodalmai. A Gonosz birodalmai, magyarázza, a huszadik század két
nagy – noha egymással is szembeszegülő, ugyanakkor mégis mély
rokonságban álló – radikális tömegmozgalma és az azok nyomán
kibontakozó két hatalmas totalitárius berendezkedés: a kommunizmus és
a fasizmus. A kötet, A Gonosz birodalmai a huszadik századi totális
rendszerek történetfilozófiai értelmezésére vállalkozik. Részei,
közelebbről, teológiai és filozófiai keretbe illesztett
eszmetörténeti-történeti elemzéseket nyújtanak. A szerkezetileg négy
nagy egységre oszló kötetben a meghatározó megközelítési szempontok a
következőképp váltják egymást. Az első rész dominánsan teológiai
közelítését a monográfia gerincét nyújtó második és harmadik részben –
ezek tárgyalják a két nagy totalitarizmus elméletét és gyakorlatát, ez
előbbi a baloldali-„forradalmi”, az utóbbi a
jobboldali-„ellenforradalmi” változatét – az eszmetörténeti-történeti
szempont váltja föl, hogy a negyedik rész végül markánsan a filozófiai
elemzést állítsa előtérbe. Lássuk, rendre, vázlatosan az egyes
részeket.
Az első, A Jó és a Gonosz birodalmai című rész
tehát teológiai szempontú közelítést alkalmaz. A Gonosz birodalmait
megteremtő eszmék ugyanis eredetileg a mitológiai és a vallásos
gondolkodásból származnak, csak később öltenek történetfilozófiai
alakot. A Jó és a Gonosz harcáról szóló, mitológiai alapú vallási
elképzelés történetét föltárandó, a gondolatmenet egészen a
manicheizmus tanaitól indul el: az efféle elképzelések ugyanis a
világban két elvnek – az isteni fény és az anyagi sötétség egymástól
elválaszthatatlan szubsztanciájának – harcát látó, előbb a fény
átmeneti vereségét, utóbb végső győzelmét jövendölő manicheus
tanításban gyökereznek. Az összefoglalás két főszereplője Ágoston és
Luther. Az ábrázolásban a manicheus dualizmusnak Ágoston ad magasabb
teológiai-filozófiai formát: a történelmet a Jó és a Gonosz – a
Civitas Dei és a civitas terrena – küzdelmének színtereként szemlélő,
a történelem végét a Jó végső győzelmét elhozó végítélettel azonosító
tanításával ő lesz az eszkatológia megalapítója. Az ágostoni örökséget
továbbvivő Luther reformációja a gondolatmenet szerint történelmi
„határhelyzetben” van, – a társadalmi-szociáletikai forradalmat
magával hozó kálvinizmussal szemben – „csupán” szellemi-lelki
forradalmat eredményez: ezzel azonban jelentősen hozzájárul ahhoz,
hogy szekularizálódjon az eszkatológiai gondolkodás, kialakuljon a
történelem haladáselvű fölfogása.
A következő két rész mint a monográfia két
középponti szerkezeti egysége, említettük, a forradalom és az
ellenforradalom – a kommunizmus és a fasizmus – elméletének és
gyakorlatának bemutatását vállalja magára. Szerkezetileg mindkettő
hasonló beosztást követ. Előbb az elméletet körüljárva a megalapozó
gondolkodókat, Marxot és Nietzschét elemzi, majd több utódot vesz
számba; utóbb, a gyakorlatot ismertetve, előbb az eredeti
„iniciatívákat”, aztán azok „elfajulását” tekinti át – az egyik
oldalon Lenin „iniciatíváiról”, majd azok sztálini „elfajulásáról”, a
másikon Mussolini „iniciatíváiról”, majd azok hitleri „elfajulásáról”
számol be. A gondolatmenetek ilyenformán elegáns szimmetrikus
szerkezetbe vannak foglalva. Ugyanakkor érthető módon az előbbi, az
elméleteket rekonstruáló fejezetek eredeti kutatómunka eredményei – a
vonatkozó gondolkodók meghatározó szövegeinek elsődleges elemzésére
épülnek –, az utóbbi, a gyakorlatokat bemutató fejezetek ellenben,
értelemszerűen, a szakirodalom összefoglalásán alapulnak – a kiterjedt
nemzetközi irodalom legfontosabb darabjai mellett a magyar irodalomból
elsősorban egyfelől Krausz Tamás, másfelől Ormos Mária műveit
hasznosítják.
A forradalom elmélete közvetlenül szekularizálja az
eszkatológiát: a megváltás hitét racionalizálva, a haladásba vetett
hittel tekint a történelemre, az evilági megváltás teóriáját nyújtja.
Lendvai főszereplője itt nyilvánvalóan maga Marx: a történelmi
folyamatot – mint értelmes végcél, a kommunizmus felé tartó
processzust – a keresztény üdvtörténet sémájára fölfogó gondolkodó. A
megrajzolt képben a marxi elmélet egyfajta szekularizált
kereszténységnek látszik tehát: messianizmusa, transzcendálva a
valóságot, a materializmus ellenére is megőrzi eszkatologikus
vonásait. A forradalom elméletének következő meghatározó ideológusa a
kultúrkritikai metafizikusként induló Lukács: a premarxista
korszakának messianizmusát marxista-kommunista messianizmussá és
utópizmussá alakító, a proletár osztálytudat nagyhatású elméletét
kifejlesztő teoretikus. Az elméletalkotók sorát Bergyajev zárja: a
marxizmus és az idealizmus összeegyeztetését, valamiféle
kommunisztikus keresztény világnézet kidolgozását célul tűző
vallásbölcselő.
|
|
A forradalom gyakorlata a szekularizált
eszkatológia hagyományára támaszkodva, úgymond úgy tagadja a fönnálló
Gonosz világát, hogy szakít az eredetmitikus gondolkodással: a
valóságot transzcendálva, közvetlenül összekapcsolja egymással az
„ősidőt” és a „végidőt”. A modern világot igenlő forradalmi gyakorlat
két meghatározó alakja Lenin és Sztálin. Az előbbi mindvégig megmarad
karizmatikus értelmiségi vezetőnek: irányítása alatt kegyetlen, ám
bizonyos morális szempontokat szem előtt tartó – noha azokat
ideiglenesen föl is függesztő –, elvileg átmeneti jellegű politikai
diktatúra alakul ki. Az utóbbi, a „telefonos Dzsingisz kán” ellenben,
a proletárdiktatúrát a pártapparátus diktatúrájával azonosítja: a
lenini első forradalom után afféle második forradalmat hajtva végre,
átfogó és öncélú, totalitárius diktatúrát épít ki.
Az ellenforradalom, elméletileg tekintve,
ellentételezi a forradalmat: visszatér – a forradalom által
meghaladott – eredetmitikus gondolkodáshoz. Az ellenforradalom szakít
a modernitással: reakciós politikai mozgalmak által fölhasználható
mítoszokat teremt. Lendvai főszereplője itt, könnyen beláthatóan,
Nietzsche. Übermensch-mítosza az alacsonyabb és magasabb rendű
emberfajtát nem köti biológiai rasszokhoz, mégis támpontot nyújt a
későbbi fajelmélet számára: a maga mítoszát közvetlenül reakciós
politikai törekvésekhez kapcsolja hozzá. Az általa kidolgozott vezéri
elvet és a rá épülő decizionizmust aztán Carl Schmitt – az áttekintés
második meghatározó szereplője – teszi szalonképessé a tudományban:
szubtilis politikafilozófiai és alkotmányjogi műveiben az
ellenforradalmi diktatúra teoretikus megalapozását nyújtja. Az
elméleti folyamat harmadik, részletesebben tárgyalt alakja Oswald
Spengler: ő nagyhatású esszéivel a korabeli német ifjúkonzervatív
mozgalom „konzervatív forradalom”-mítoszát az egyszerre „nemzeti” és
„szocialista” „forradalom” irányában fejleszti tovább.
Ha a forradalom gyakorlata a premodernből előre, a
modern irányába mutat, az ellenforradalom gyakorlata, ellenkezőleg, a
modernből visszafelé, a premodern felé irányuló törekvést fejez ki. A
forradalmi jobboldaliság ilyenformán nem fogható föl a kommunizmusra
adott ellenforradalmi reakcióként: a sui generis ellenforradalom,
magyarázza Lendvai, valóban ellen-forradalom, azaz forradalom az
ellenkező irányban. A fasizmus tehát a liberális parlamentarizmus és a
liberális nacionalizmus válságára adott önálló – a kommunizmushoz
képest sajátos – válaszként fogható föl. A történet két főszereplője
itt, természetesen, Mussolini és Hitler. A radikális szocialista,
forradalmi törekvések jegyében induló Mussolini fasiszta fordulatát
végrehajtva is megőriz bizonyos gyakorlatias-racionális
beállítottságot: uralma az ellenforradalmi rendszer kezdetibb és
enyhébb változatát valósítja meg. A kezdettől
antikommunista-antimarxista, ellenforradalmi célokat szem előtt tartó
Hitler viszont mindvégig monomániás fantasztának mutatkozik: a
jobboldali totalitarizmus kifejlett és tömeggyilkos formáját építi ki.
A monográfia befejező része, A Gonosz birodalmai a
tudományban és a filozófiában, politikai és történelmi mérleget von,
és filozófiai lezárást végez. A politikai és történelmi mérleg
voltaképp a – már a monográfia korábbi fejezeteiben is hasznosított –
politikafilozófiai és történettudományi szakirodalom önálló
áttekintésére és értékelésére vállalkozik. Csak utalásszerűen: előbbi
középpontjában Popper nyitott társadalom-elmélete, illetve Arendt
totalitarizmusteóriája áll, az utóbbi pedig a nyugatnémet
Historikerstreit összefoglalása mellett elsősorban Nolte és Furet
híres műveinek méltatásával szolgál. A filozófiai lezárás előbb
úgymond a történelmi Gonoszra irányuló kiemelkedő reflexiókat veszi
szemügyre – az egyik oldalon Heideggerrel, a másikon Thomas Mann-nal a
középpontban –, utóbb az általában vett Gonosz szellemi problémájának
kanonikus megoldáskísérleteit tekinti át – Kanttól Schellingen és
Hegelen keresztül Ricoeurig.
A hatalmas vállalkozás, tűnődjünk el végül ezen,
Lendvai professzor teljes életművének kontextusába is beilleszthető.
Ahogy az Előszó maga is utal rá: A Gonosz birodalmai egy trilógia
záródarabjaként fogható föl. A trilógia nyitóműve a nyolcvanas
évekbeli kandidátusi disszertáció, a Protestantizmus, forradalom,
magyarság (Akadémiai, 1986), középső kontribúciója a kilencvenes
években született akadémiai doktori értekezés, a Közép-Európa
koncepciók (Áron, 1997), „kiegészítő szatírjátéka” – maga az Előszó
minősíti így – pedig A fiatal Lukácsról (Argumentum–Lukács Archívum,
2008) fél évtizede írott monográfia. A mostani opus magnum-ot valóban
mély kapcsolat fűzi mindegyik korábbi könyvhöz. Az első fogalmazza meg
a problémát: szembesít a vallási eszmék társadalmi-politikai
fölhasználásával, föltárva a forradalmi radikalizmus protestáns
eszkatológiába nyúló gyökereit. A második járja körül a helyszínt: a
közép- és kelet-európai társadalomfejlődés és eszmetörténet
történetfilozófiai szempontú reflexiójával szolgál. A harmadik pedig a
mostani mű egyik főszereplőjének pályakezdését nagyítja ki: az
arisztokratikus polgárból radikális kommunistává – és apolitikus
metafizikusból elkötelezett ideológussá – váló fiatal Lukács egyszerre
megdöbbentően irracionális és mélyen racionális pálfordulásának
részletező történetét meséli el.
A kötetet, ismételjük, bízvást lehet opus magnumnak
minősíteni. Hatalmas anyagot mozgató, számtalan hosszú idézettel
operáló, aprólékos szövegelemzéseket végző és – amint eddigi
kritikusai is megfigyelték – szerfelett „zsúfolt” munka. Legutolsó
mondatai szerint, „[k]eresztény szempontból a Gonosz végső leküzdése
természetesen csak megváltás révén lehetséges, egy szekularizált,
mondhatni als ob kereszténység alapján viszont magunknak kell
megküzdenünk a gonosszal, és magunkat kell, ha nem is megváltani, de
lehetőség szerint a jó szintjére emelni egy folyamatos küzdelemben.”
(550.) Ez pedig, a monográfia egésze ezt üzeni, végül is, a Gonosz
huszadik századi elszabadulásának minden rémületes tapasztalata
ellenére sem lehetetlen. (Lendvai L. Ferenc: A Gonosz birodalmai.
Budapest: Áron Kiadó, 2011)
Perecz László
filozófiatörténész
|
|