1992-ben, Rio de Janeiróban összegyűltek a
földkerekség politikai vezetői, és egyetértettek abban, hogy világunk
rossz irányban halad: a társadalmak közötti életszínvonalbeli
különbségek továbbra is óriásiak, a világnépesség ötöde gyakorlatilag
nyomorog, az életünk alapját is jelentő környezetet mind jobban
károsítjuk. E folyamatok, különösen a globalizálódó környezeti
problémák tudományos feltárása sokkal régebbi keletű volt, de a
nagypolitika figyelmét sokáig egészen más természetű ügyek kötötték
le. A II. világháborút, a hidegháborús időszakot, a két nagyhatalom
viszonyának lényeges megváltozását, a fejlődő országok hangjának
megerősödését követően kerülhetett csak sor a fokozódó kölcsönös
függőség kényszerének elismerésére. Ez vezetett el oda, hogy az
1980-as évek végén, az 1990-es évek elején a világ államai elvben
elfogadták minden társadalom fenntartható fejlődési jogát, jóváhagyták
a főbb teendőkkel foglalkozó 1987. évi ENSZ-jelentést, majd 1992-ben
az arra is épülő, a Feladatok a 21. századra elnevezésű globális
programot. Megállapodások születtek több környezeti probléma közös
kezeléséről: az ózonréteget károsító, a biológiai sokféleséget és a
földi éghajlatot veszélyeztető tevékenységek korlátozásáról. A
célkitűzések kompromisszumok sorát foglalták magukban, mindenekelőtt
azt, hogy minden társadalom továbbléphet az addigi fejlettségi
szintjéről. Ez persze a kialakult fejlődési minták szerint egy határon
túl lehetetlen, mert a véges földi erőforrások további fel- és
elhasználásával jár együtt. A norvég miniszterelnök, Gro H. Brundtland
által vezetett ENSZ-bizottság szerint már akkor sem egy távoli
eshetőségről volt szó: „A természeti források komplexitása és széles
skálája iránti igényeink nagymértékben fokozódtak a népesség és a
termelés növekedésével. A természet bőkezű, de ugyanakkor törékeny és
finoman kiegyensúlyozott is. Vannak küszöbök, amelyek átlépése az
egész rendszer épségét veszélyezteti. Ma nagyon sok ilyen küszöbhöz
közeledünk, ezért nagyon meg kell fontolni minden további lépést,
hiszen a földi élet forog kockán”. (WCED, 1987) A minden társadalom
számára mégis lehetséges további gazdasági fejlődésre vonatkozó
következtetés alapjaiban különbözött a Római Klub 1972. évi
értékelésétől (Meadows, Donella et al., 1972), amelynek értelmében – a
különböző természeti erőforrások végességének számításba vételével –
nem lehetséges egy ilyen általános növekedés, s csak alapvető
kulturális és technológiai változtatásokkal érhető el egy fenntartható
állapot.
Az óriási fejlettségi/szegénységi különbségek miatt
lényegesen érzékenyebb társadalmi-gazdasági problémák tevőleges
kezelése helyett elsőre a globális környezetkárosítás mérséklése
látszott a sürgősebbnek és egyszerűbbnek, s a valóban konkrét néhány
cél és megállapodás is ezt tükrözte. Ezekre vonatkozóan pedig, sokkal
nagyobb történelmi felelősségük okán is, a fejlett államok átmenetileg
élenjáró szerepet vállaltak, azaz azt, hogy mindenekelőtt ők
mérsékelik a környezetpusztító tevékenységüket, visszafogják a káros
környezeti kibocsátásokat, változtatnak valamelyest a fenntarthatatlan
termelési eljárásokon és fogyasztási szokásokon. Vállalták azt is: az
addigiaknál jobban segítik majd a fejlődő államokat abban, hogy
felszámolhassák a szegénységet, illetve társadalmi-gazdasági
fejlesztéseiket – elkerülve az iparosodott országok múltbeli hibáit –
már környezetbarát módon oldhassák meg. Részben hasonló megoldások
születtek a nemzetközi együttműködés számos más területén is
(nemzetközi kereskedelmi rendszer, technológiai együttműködés,
élelmiszer-biztonság, fertőző betegségek terjedésének megállítása
stb.).
Az elfogadott megállapodások tényét történelmi
jelentőségűnek lehet tekinteni, de világos volt, hogy a különböző
kompromisszumok nem sokáig tarthatók, a konkrétabb célokról,
eszközökről pedig már akkor lehetett tudni, hogy nem lesznek
elégségesek a fenntarthatatlan folyamatok megállításához. Ráadásul, a
vállalások jelentős részének teljesítése nem, vagy csak nagyon
vontatottan haladt. A fenntarthatóság iránti elkötelezettség
megerősítésére 1997-ben New Yorkban, 2002-ben Johannesburgban újabb
csúcstalálkozót tartottak. A problémák lényegére utalt Kofi Annan
ENSZ-főtitkár 2002-ben (Annan, 2002): „szembesüljünk a kényelmetlen
igazsággal: a fejlődési modell, amihez hozzászoktunk, gyümölcsöző
néhányak számára, de alapvetően hibás sokak számára. A prosperitásról,
mely elpusztítja a környezetet, és az emberiség nagy részét nyomorban
hagyja, hamar ki fog derülni, hogy zsákutca mindenki számára.” A
korábban megkötött nemzetközi egyezményeket is időközben
pontosították, egyértelműbb célokat, teljesítési határidőket szabtak
meg. Már számszerű, 2012-ig szóló kibocsátáscsökkentést írt elő a
Kiotói Jegyzőkönyv, a biológiai sokféleségről megfogadták, hogy
2010-re jelentősen mérséklik csökkenése ütemét. Szigorították az
ózonkárosító anyagokra vonatkozó szabályokat. Megegyeztek a szegénység
felszámolásához legfontosabb Millenniumi Fejlesztési Célokról, és a
fejlett államok többsége megígérte, hogy a bruttó nemzeti jövedelem
0,7%-át fordítja a fejlődők – s ezen belül különösen a legkevésbé
fejlettek – hivatalos megsegítésére.
A jelen és jövő nemzedékek számára méltányos
létfeltételek biztosítása miatt is kulcsfontosságú, bár messze nem
elégséges vállalások döntő többsége nem teljesült. 2010 végén újabb
évtizedre kellett kitolni a korábbi célkitűzés elérését a biológiai
sokféleség megőrzése érdekében. Nem fog megvalósulni a földi
éghajlatot veszélyeztető kibocsátásoknak a Kiotói Jegyzőkönyvben
2012-re előírt mértékű csökkentése sem. A fejlődő államok támogatása
messze elmarad az ígérttől. A kevés kivétel egyike az ózonkárosító
anyagok helyettesítése, aminek eredményeképpen kezd begyógyulni a
földi életet védő ózonréteg.
Mindezek alapján nem lehet csodálkozni a brazil
elnök kezdeményezésén, mely szerint 2012-ben újra csúcstalálkozót
kellene tartani, és kritikusan áttekinteni a világ helyzetét, a
korábban elfogadott célok elérését akadályozó tényezőket és a
feladatokat. Az indokok között szerepelt, hogy: a kialakult
élelmezési, energia- és pénzügyi válságra is tekintettel ismét
világossá kell tenni, hogy a fenntartható fejlődés programja jelenti a
kilábalás megfelelő keretét; a korábban elfogadott egyes célok
határideje lejár, de kétséges az elérésük. A kezdeti bizonytalanság
után a fejlődők csoportját hamar meggyőzte a brazil javaslat, hiszen
az újabb alkalmat jelenthetett arra is, hogy szembesítsék a
fejletteket a nem teljesített korábbi fejlesztési támogatási,
technológia-átadási, biodiverzitás- és klímavédelmi ígéretekkel. Az
újabb csúcstalálkozó szükségességével, átfogó céljával, de még inkább
annak időzítésével viszont a fejlett államok több képviselője nem
értett egyet. Végül sajátos alkuk születtek, egyebek közt a leendő
ENSZ Fenntartható Fejlődési Konferencia napirendjéről. A korábbi
széles körű megközelítés helyett csak két kiemelt témáról lesz szó: a
zöld gazdaságról és a fenntartható fejlődéssel foglalkozó nemzetközi
intézményrendszerről. Az előkészületek során viszont hamar kitűnt,
hogy a fenntarthatóság ügyét nem lehet a zöld gazdaságra – azzal
összefüggésben például a természeti erőforrások takarékosabb
használatára, a zöld technológiákhoz kapcsolódó munkahelyteremtésre –
szűkíteni. Emellett e koncepció kibontása során konfliktusok alakultak
ki a fejlett és a fejlődő országok között. A fejlettek kiálltak a zöld
gazdaság jelentősége mellett, a fejlődő államok egy része is támogatná
ezt, ha segítene a szegénység leküzdésében, mások szerint viszont nem
ez szolgálja a fejlődők érdekeit. Hogy mennyire nem új keletű a
fejlődők ilyen irányú
|
|
aggodalma, annak érzékeltetésére hadd álljon itt az
1972. évi stockholmi ENSZ Konferencián az akkori indiai
miniszterelnök, Indira Gandhi által elmondott beszédből egy idézet
(Gandhi, 1972): „Ironikus lenne, ha a szennyezés elleni küzdelem
átalakulna egy üzletággá, amiből néhány vállalat, társaság vagy nemzet
profitot érne el sokak kárára.”
2011 második felében folytatódtak az előkészületek
elsősorban az egyes ENSZ-régiókban megtartott tanácskozások
formájában. E régiók által elfogadott javaslatok, valamint az egyes
országok által beküldött ajánlások figyelembevételével 2012 januárjára
elkészült annak a dokumentumnak az első tervezete, amelyet majd
elfogadásra fognak előterjeszteni a júniusi világkonferencián. E
tervezet a legfontosabb kérdésekben egyrészt gyakorlatilag az addig
kinyilvánított eltérő álláspontokat tükrözi, másrészt – konszenzus
hiányában – általában kerüli a konkrétabb célkitűzések meghatározását.
A fejlődő országok civil hálózata képviseletében napvilágot látott
első értékelésében Chee Yoke Ling világosan fogalmaz (TWN, 2012): a
tervezet ugyan megerősíti az ENSZ égisze alatt kidolgozott nemzetközi
fenntartható fejlődési program célkitűzéseit, de valójában
kiábrándítóan gyenge azok végrehajtása, illetve ennek értékelése. E
záródokumentum vitája most márciusban, és feltehetően akár egészen a
világtalálkozó utolsó napjáig folytatódhat elsősorban a két tábor
képviselői között: egyfelől, akik ezúttal a fenntartható fejlődés és a
korábbi programok melletti elkötelezettség általános nemzetközi
megerősítését elégségesnek tartanák, másfelől akik a helyzet újbóli
kritikus értékelését és ennek megfelelően konkrétabb célkitűzések
meghatározását és azok hatékonyabb végrehajtását tartanák
elengedhetetlennek.
A korábbi álláspontok a fenntartható fejlődés
nemzetközi kormányzásának megerősítéséről is változatlannak látszanak.
Abban elvi egyetértés van, hogy jobb koordinációra lenne szükség a
nemzetközi szervezetek célkitűzései, programjai között, de továbbra is
jelentősek az ellentétek abban, hogy milyen új szervezeti, intézményi
megközelítéssel lehetne javítani ezen a helyzeten, beleértve azt, hogy
legalább a környezeti ügyekben előre lehessen lépni az ENSZ Környezeti
Programjának erősebb mandátumú szakosított szervezetté való
átalakításával. Eközben a fejlesztési, kereskedelmi és finanszírozási
célok elérése érdekében jóval nagyobb figyelem fordul a nemzetközi
gazdasági kormányzás hatékonyságának javítása felé.
A fenntartható fejlődés átfogó programja mellett
számtalan más multilaterális program létezik. A legnyilvánvalóbb
párhuzamosságot a fejlődő országok felzárkózása, a szegénység
leküzdése érdekében folyó – a szükséges pénzügyi támogatási,
beruházásösztönzési, kedvező kereskedelmi rendszer biztosítását célzó
– együttműködés jelenti a Fejlesztés Finanszírozása Program keretében.
Ez az ENSZ-program is halad a maga útján. Visszatérően az egyik fő
téma a 2015-ig szóló Millenniumi Fejlesztési Célok teljesítésének
helyzete. A fejlesztési együttműködés iránti politikai figyelem
hátterében a nemzetközi hatalmi rend és gazdasági viszonyok
átalakulása, a fejlődő világon belüli tagolódás (mindenekelőtt a
néhány gyors gazdasági növekedésű fejlődő ország és a nagyszámú,
legkevésbé fejlettnek számító ország közötti életszínvonalbeli
„szakadék” mélyülése), a véges természeti erőforrásokhoz való
hozzáférés miatti növekvő feszültség áll.
A problémák felismerése és az azokkal való
törődésre irányuló politikai szándék kinyilvánítása tulajdonképpen nem
húsz éve, hanem már az 1960-as évek végén, az 1970-es évek elején
megkezdődött. 1968-ban jött létre a Római Klub, és felhívta a
figyelmet 1972-ben megjelent értékelésében a „növekedés határaira”. Az
akkori ENSZ-főtitkár, U Thant elkötelezettségének is köszönhetően
1968-ban megszülethetett az az ENSZ közgyűlési határozat, amelynek
nyomán 1972-ben megtartották a stockholmi ENSZ-konferenciát az Emberi
Környezetről. Negyven év telt el azóta, és az újabb világtalálkozó
célja a fenntartható fejlődéssel kapcsolatos problémák és feladatok
egyeztetése lenne. A Római Klub képviseletében Dennis Meadows egy
konferencián (Washington, 2012. február) viszont már azt állította,
hogy valójában lekéstük a fenntartható fejlődés lehetőségét, és ennek
indoklására többek között felhozza (Meadows, 2012): „a növekedés
képviselői e paradigmájuk igazolását változtatják ahelyett, hogy a
paradigmát változtatnák meg; a globális rendszer eltartóképességét már
messze túlléptük; mégis úgy cselekszünk, mintha a technológiai váltás
helyettesíthetné a társadalmi változást”. Azaz, mintha csupán újabb és
újabb technológiai megoldásokkal túlélhető, kezelhető lenne a
fenntarthatatlan folyamatok által előidézett súlyosbodó szociális és
környezeti helyzet, s ezáltal elkerülhető lenne, hogy a társadalmak
fogyasztással, életvitellel kapcsolatos szemlélete változzon meg.
Az elmúlt évtizedek jelentős eredményének
tekinthető, hogy elismerést nyert a globálissá vált fenntarthatatlan
folyamatok kezelésének szükségessége, és a legmagasabb politikai
szinten elfogadták a fenntartható fejlődés alapelveit és programját.
Néhány területen van előrehaladás, számos szociális és környezeti
mutató szerint viszont lényegesen romlott a helyzet, miközben újabb
problémákkal is szembesül a nemzetközi közösség. A fenntarthatóság
követelményrendszere nem vált a különböző szakterületeken tevékenykedő
szervezetek számára az átfogó, irányadó keretté. Ez is oka, hogy a
szakpolitikai programjaik közötti összhang korlátozott. Ez persze
annak is a következménye, hogy ugyanilyen ellentmondások vannak a
legtöbb ország esetében a nemzeti szakpolitikák között; s ugyanez
érvényes az Európai Unióra is. Végre valóban hosszú távú, a mind
feszítőbb szociális különbségek kezelésének szükségességét, illetve a
jelen és a jövő nemzedékek jólléti céljait szem előtt tartó
társadalmi-gazdasági fejlődési megközelítésre lenne szükség a
természeti környezet által megszabott lehetőségek és szigorú korlátok
tudomásul vételével. E követelmények felismerése és elfogadása lenne a
legfontosabb kérdés mind nemzetközi szinten – így az ez évi júniusi
világkonferencia keretében is –, mind nemzeti szinten, s ebből
kiindulva a konkrét célok és teendők meghatározása.
Kulcsszavak: fenntartható fejlődés, a fenntarthatóság
követelményrendszere, nemzetközi együttműködés, környezeti korlátok,
szociális különbségek, növekedés határai, fejlett és fejlődő országok
IRODALOM
Annan, Kofi (2002): ENSZ-főtitkári
megnyitó beszéd a Fenntartható Fejlődési Világtalálkozón. In:
Világtalálkozó a fenntartható fejlődésről. Fenntartható Fejlődés
Bizottság, Budapest, 5–6.
Gandhi, Indira (1972): Address by the
Prime Minister of India. In: Tolba, Mostafa Kamal (ed.) (1988):
Evolving Environmental Perceptions: From Stockholm to Nairobi.
Butterworths, Boston, 97.
Meadows, Donella H. et al. (1972): The
Limits to Growth. Universe Books, New York
Meadows, Dennis (2012): It Is Too Late for
Sustainable Development. •
WEBCÍM >
TWN (2012): Preliminary Comments by Third World Network on the Zero
Draft of the Rio+20 Outcome Document. •
WEBCÍM >
WCED (1987): Report of the World
Commission on Environment and Development: Our Common Future. Oxford
University Press
|
|