Az utókor mondja meg, hogy ez iskola vagy nem
iskola. Én műhelyt szoktam mondani, mert szerintem az is nagy dolog.
Tizennégy hallgatómnak van tudományos fokozata. Köztük van néhány
professzor, Magyarországon és külföldön. Van egy réteg, amely ezt a
metodikát elsajátította, és továbbfejlesztette, hozzátette a saját
tudását. Mindig is azt gondoltam, hogy a módszertant kell megtanulni,
persze példákon, mert nincs levegőben lógó módszertan. Azután azt
lehet használni.
A pályáján melyik fontosabb:
a kutatás vagy az oktatás?
Számomra a kutatás a döntő. De igyekeztem egyetemi szinten is úgy
tanítani, hogy a legújabb dolgokat mondjam el. 1968 óta tanítok a
Szegedi Egyetemen, és persze az órarendben sokszor ugyanaz a cím
szerepel, de soha nem mondtam el ugyanazt kétszer. Egyrészt mert azt
én unom, másrészt az ember közben olvas, mindig újabb eredmények
vannak. Ugyanakkor a hallgatókat rá kell venni arra, hogy kérdezzenek.
Ez nagyon nehéz, mert nem szeretnek kérdezni. Állandóan bombázom őket,
hogy kérdezzenek, és néha nagyon jó kérdéseket tesznek fel.
Ezek a kérdések visszahatnak a kutatói munkára is? Előfordul, hogy
valaki kérdez valamit,
és az megindít valamit a kutatásban?
Persze. Általában heti háromfélét adtam elő az egyetemen. Egyre nagyon
készültem, ez mindig egy teljes hétig tartott. A többit a meglévő
ismereteimből tartottam meg, kiegészítve azokat. Ez az állandó gördülő
készülés ugyanakkor kutatás is. Minden évben volt olyan órám, amire
nagyon sokat kellett készülni. Ez rendszeres olvasást jelent, és
nagyon fontos a véletlen.
Mi a szerepe ebben a véletlennek?
A tudomány rendszerességből és véletlenből áll. A véletlent lehet
szerencsének is nevezni. Az első cikkeimben a véletlen is segített. A
legelső tibetisztikai témájú volt; az egyetemen Ligetivel olvastam egy
régi ótibeti szöveget, ahol problémák adódtak egy nehezen
meghatározható terminus körül. Kimentem a Néprajzi Múzeumba, ahol
láttam egy buddhista szentképet. Ez segített a megoldáshoz. De ha a
Néprajzi Múzeumban nem azt a munkát kapom, akkor a kettő nem jön
össze. A módszertan mellett így van szerepe a véletlennek is.
Ha az oktatásról beszélünk, akkor szólnunk kell arról, hogy majdnem
két évig a Szegedi Egyetem rektora is volt. Ez a pozíció miért volt
fontos,
és miért csak ennyi ideig tartott?
Nem akartam rektor lenni. 1990-et írtunk, forrongtak az egyetemek,
nagygyűlések, fórumok voltak. Megkértek, hogy vezessek le egy fórumot.
Levezettem, és meglepte őket, hogy demokratikus szabályok szerint
csinálom, nem úgy, ahogy kilencven előtt megszokták. Valakinek eszébe
jutott, hogy engem kellene megválasztani rektornak. Azt mondtam, nem
fogadhatom el, mert ez nem az a közösség, amelyik rektort választ. De
ha az egyetem szenátusa – amely erre jogilag illetékes – megválaszt,
akkor elfogadom. Így lettem rektor, de rögtön meg is mondtam, hogy
csak egy évre vállalom, hogy végigcsináljam az átmenetet, roppant
izgalmas feladatnak tartottam. Átalakul a világ, ez a „halászléből a
hal visszaalakítása”. Korábban nem volt vezető funkcióm. Nem tudtam,
hogyan kell ezt csinálni, és ambícióm sem volt hozzá. Azt nem mondom,
hogy nem örültem, amikor a szenátus megválasztott. Végül másfél év
lett belőle, amíg eljutottunk az újabb választásig. Akkor mindenki azt
hitte, hogy csak dumálok, és majd én is pályázom. Nem pályáztam. Ez
huszonnégy órás munka; el kellett döntenem, hogy tudományt vagy
egyetemet csinálok.
Kellemetlenebb kérdésekről is kell beszélnünk. Mostanában divatba
jött a magyar őstörténet,
és annak kultusza, ha nem is okvetlenül
tudományos körökben. Többször is kifejtette
a véleményét erről, amiért támadásokat is
kapott. Hogy éli át ezeket a támadásokat?
Mindez nem új, több száz éves, csak a kommunista rezsim alatt
elnyomták ezt az egyébként tudománytalan és téves nézeteket valló
világot. Elzárták előle a levegőt. Megnyílt a szelep, oxigént kapott,
a tűz újra ég, de nem csodálkozom ezen. Semmi új sincs ezekben.
Egymást idézik, századszorra hozzák föl ugyanazt. De odafigyelek, mert
hátha van itt valami új. Nem zárkózom el eleve előlük, mert azt
gondolom, a többségük jóindulatú ember, és el tudom képzelni, hogy
valaki rájön valamire, ami előreviszi a tudományt.
Volt már olyan,
amit ebből a világból át tudott venni?
Olyan, amit átvettem, nem volt, de olyan igen, amiről az elején azt
hittem, hogy át tudom venni. Aztán persze később kiderült, hogy
nincsenek tudományos bizonyítékok.
Elég durva támadásokat is kapott.
Ezeket hogyan fogadja?
Ez vele jár, de nem érdekel. Akkor érdekelne, ha a támadások
tárgyszerűek lennének. Ha kimutatnák, hogy tévedtem – ami lehetséges
–, akkor örülnék neki, és kijavítanám azt, amit helytelenül csináltam.
De ha minősítenek, azt nem fogadom el. Ha azt mondják, hogy ilyen, meg
olyan finnugrista vagyok, aki a magyarság kártevője, akkor ezzel nem
tudok mit tenni, mert nincsenek tények és érvek.
Végül is úgy érzi, hogy ebben a tudományban sikerült valami
gyökeresen újat hoznia
vagy valamit megváltoztatnia benne?
Jólesik visszanéznie mindarra, amit eddig tett?
Sok olyan van, ami tudományosan igazolódott, és megoldottam
problémákat, mert a tudomány végül is abból áll, hogy van egy
probléma, és van egy megoldás. És közte ott a nehéz út. Azt hiszem,
hogy még a tibetisztikában, mongolisztikában, turkológiában is vannak
olyan eredmények, amelyek az én fejemben álltak össze. Nem nagyon
hiszek abban, hogy ezen a területen kollektív fejek vannak, teammunka,
ahogy a biológiában vagy a fizikában. Ezen a csapáson, amelyen én
megyek, sok ember segít, segített, nemcsak a tanáraim, hanem a
munkatársaim és tanítványaim is. De a végeredménynek egy fejben kell
összeállnia. Más fejben más végeredmény állhat elő, ami különben
ugyanolyan jó lehet. Nagyon jól érzem magam. Össze tudom állítani,
hogy melyek azok a nagy eredmények, amelyeket a tudományban és az
intézményszervezetben létrehoztam, és nyugodt vagyok, megtettem, ami
tőlem tellett.
Kulcsszavak: Róna-Tas András, mongolisztika, turkológia, tibetisztika,
Ligeti Lajos, Horváth János, Németh Gyula, Vámbéry Ármin, Stein
Aurél, Hopp Ferenc, Sven Hedin, török birodalom, filológus-nyelvész
|