Lukács átértékelése
A kötetben tizenhárom tekintélyes szerző, szociológusok, politológusok
és filozófusok vizsgálják Lukács György szellemi hagyatékát. Michael
J. Thompson bevezetésében hangsúlyozza, hogy szükséges Lukács
átértékelése, mivel filozófiájában – az ideológiai torzulások ellenére
– képes volt a kortárs nyugati gondolkodás egyik fő problémáját, az
emberi tudat társadalmi közegtől való eltávolodását érdemben
tárgyalni. Radikális gondolkodóként Lukács a politikai és etikai
motivációkat gátló szubjektivizmus és irracionalizmus okainak
feltárását szorgalmazta, és egyedi vonása, hogy Marx eszméit Kant és
Hegel filozófiájának perspektívájában akarta továbbfejleszteni. Lukács
hitt abban, hogy a társadalom ontológiailag egy magasabb szintre
juthat, elméletében az egyén társadalmi viszonyainak objektív
dimenzióira összpontosított. Ideológiai orientáltságát a Simmellel és
Weberrel szembeni kritikája is meghatározta. Lukácsot egyrészt (mint
probléma) a társadalmi fragmentáltság és a kiteljesedett emberi életre
irányuló vágy, másrészt (mint cél) az objektív-materialista módszertan
kidolgozása érdekelte leginkább. E két szempontból Lukács gondolata ma
is releváns, amikor – a jelek szerint – szükség lesz a még érvényben
levő (neoliberális) társadalmi-gazdasági modellek helyett alternatívák
felmutatására (7.). Jelen recenzióban a tematikai átfedések és
terjedelmi tényezők miatt öt tanulmány rövid kritikai ismertetésére
szorítkozom.
Stephen Eric Bronner Lukács és a dialektika:
kontribúciók a gyakorlat elméletéhez című tanulmányában emlékeztet,
hogy a bipoláris rendszer összeomlását követően a marxizmus – így
Lukács életműve – jelentősen leértékelődött, és a Lukács iránt
érdeklődők főleg annak marxista fordulata előtti esztétikai műveivel
(A lélek és a formák-kal és A regény elméleté-vel) foglalkoztak. A
Történelem és osztálytudat első, 1923-as megjelenése előtt a marxizmus
a szociáldemokrata mozgalmak aktivista ideológiája volt, mely szerint
(a történelem sokfázisos fejlődésében) a szocializmus alternatívaként
akkor jelenhet meg, amikor egy országban a népesség „kritikus tömege”
olyan proletariátussá vált, mely tudatában van politikai céljainak.
Ezen ideológia a monarchiákban volt hatékonyan alkalmazható, ahol a
szociáldemokraták megalapozottan követelhették a köztársasági
államformához kötődő általános választójogot (13–16.). Lukács
elméletében központi kérdés volt a társadalom-konstituálás kérdése
(constitution problem), mivel – Vicót idézve – a történelmet mindig az
emberi kreativitás formálta. A társadalom különösen az
állampolgárainak nyújtandó szabadsággal összefüggésben értékelendő
történelmi jelenségként: ez kiváltképp a kapitalizmusra érvényes, ahol
(a lukácsi terminológia szerint) a kizsákmányolt dolgozó osztály
objektív érdeke, hogy – szubjektív szinten is – megvalósítsa
önállóságát és szabadságát. E szubjektivitás külsődlegessé tétele
(Entäusserung), kreatív ereje egy olyan elidegenedési folyamatban
valósul meg, amely az egyéneket a kapitalizmus minimax elvére alapozó,
monoton és kreativitás nélküli életre kényszeríti. Kant és Hegel
képesek voltak szellemileg megalapozni a polgári forradalmakat, e
német filozófusokat pedig (saját felfogása szerint) Lukács volt képes
meghaladni, mivel általa a történeti szemlélet – mint elmélet – képes
katalizálni a forradalmi gyakorlatot. Itt jól látható Lukács
ideológiájának messianizmusa: a Történelem és osztálytudat alapján a
„kapitalista imperializmus utolsó fázisa” olyan kontextus, melyben a
szubjektumok objektumokká válnak, s így az osztálytudat objektív
elmélete nélkülözhetetlen a proletariátus számára – ez az ő objektív
lehetőségük elmélete (16–17.). Bronner szerint Az ész trónfosztása
Lukács irodalomelméletének filozófiai kiegészítése, melynek
megfelelően a nácizmus a XIX. század politikai romanticizmusában és
ellen-felvilágosodásában gyökerezik. Lukács számára a fasizmus alapja
az irracionalizmus, s ez kiváltképp a „kispolgárság”, illetve a
polgárság „reakciós elemeinek” ideológiája. Lukács – nem véletlenül –
a hidegháborús feszültség közepette vezette vissza a nácizmust az
alábbi szerzőkre: Schelling, Schopenhauer, Kierkegaard, Nietzsche,
Weber, Jaspers, Bergson, Proust, Freud, valamint C. Schmitt és
Heidegger. Zárásképp Bronner hangsúlyozza, hogy Lukács idővel a
forradalmi eszmét (így az elidegenedés és az objektiváció
megszüntetését) utópisztikusként fogta fel, fenntartva azonban az
emberi méltóság – szintén utópisztikus – kérdésének érvényességét: az
emberi méltóság végeredményben az objektivációval való szembenállás
révén őrizhető meg (26–29.).
Stanley Aronowitz Az ész trónfosztása elemzésén túl
kiemeli, hogy a magyar filozófus Marx árufetisizmus elvéből kiindulva
a szubjektivizmus materialista elvét is körvonalazta, vagyis elsőként
ismerte fel a fogyasztói társadalomnak az egyén tudatára gyakorolt
hatását, mely az osztálytudatot is semlegesítheti (52.). Az
irodalomtörténeti vizsgálódásokra utalva Aronowitz kiemeli, hogy (a
fiatal Hegelről írt munka mellett) ezekkel Lukács az ötvenes években
foglalkozott Balzac, Walter Scott, Thomas Mann és Szolzsenyicin
kapcsán, amellett, hogy kritika tárgyává tette Heidegger, Husserl és
Sartre műveit (53.; 55.). Az ész trónfosztásá-ban kifejtett
„hegeli–marxi” elmélet lényege, hogy a
|
|
kritika három fázisban valósítandó meg: a szerző
azon előfeltevéseinek azonosítása, melyekkel az őt foglalkoztató
jelenségek értelmezésekor él; annak megítélése, hogy célkitűzését –
saját előfeltevéseiből kiindulva – mennyiben érte el a szerző; az
irodalmi teljesítménynek az aktuális történeti kontextusban való
elhelyezése. Aronowitz is hangsúlyozza, hogy Lukács felfogásában
Nietzsche és az „ellenforradalmi” ideológia szempontjából hozzá
köthető szerzők azon „fejlődés” „dialektikus történelmi” fogalmának
tagadásából kiindulva fogalmazták meg nézeteiket, mely „fejlődés” egy
„egalitáriusabb” és a többség számára kulturálisan gazdagabb élet
ígéretét hordozta magában (56–57.). Lukács Nietzschét antikonformista
és antietatista, ugyanakkor reakciós, álforradalmi, demagóg és
relativista szerzőként mutatja be, akinek legfőbb gondolata, (Tatár
György kifejezésével) az „öröklét gyűrűje” a fejlődés lehetőségének
tagadása, amiből elkerülhetetlenül következik a hatalom
arisztokratikus és autoriter jellegének méltatása (58–61.).
A kötetben két elemzés foglalkozik érdemben Lukács
irodalomelméletével, Peter U. Hohendahlé (A regény elmélete és a
realizmus fogalma Lukács és Adorno szerint) és Kelemen Jánosé (A
művészet mint szabadságharc: Lukács, az irodalomtörténész). Adorno
kritikáját – kiváltképp a „művészet mint a valóság tükröződése”
(Widerspiegelung) lukácsi elvének elvetését – részleteiben vizsgálja
Hohendahl (76–77.), majd szemléletesen veti össze Balzac Elveszett
illúziók című regényének Lukács-féle „realista” (szociológiai)
megközelítését (mely alapján ellentmondás, hogy a történetben ábrázolt
polgárság képtelen saját etikai és kulturális mércéi szerint élni)
Adornoéval, aki szerint Balzac szövegének ereje a társadalmi
determinizmus, illetve a társadalmi közeg irracionális jellegének
bemutatásában áll, miáltal Balzac protomodernista: célja nem a
„valóság ábrázolása”, hanem a szubjektív és önreflexív mozzanatok
megjelenítése (78–81.).
Kelemen szerint Lukács (a görög tragédiák, Dante,
Goethe Faust-ja, az említett Balzac, Thomas Mann és Madách lukácsi
elemzéseit figyelembe véve) jelentősen hozzájárult az
irodalomtörténeti gondolkodás fejlődéséhez (110–111.). A lukácsi
Esztétika alapján a periodizáció a művészet, a vallás és a hagyomány
közti kölcsönhatás függvényében meghatározandó: e koncepció a művészet
mint szabadságharc elmélet alapja. Ezen elmélet kidolgozásához Lukács
szempontjából a XIX. századi művek elemzése volt a legalkalmasabb: ez
magyarázza a korszak nagy szerzőihez való kötődést. Ugyanakkor számára
Dante életműve is jó példa a művészet mint szabadságharc-ra. Míg Croce
szerint a filozófia és a tudomány még Dante Színjáték-ában sem alakul
át költészetté, Lukács szerint (és ez az anticroceánus Fülep Lajos
hatása) ezen átalakítás Dante főművében megvalósul. A dantei allegória
újszerű megközelítésének megfelelően bár az allegória kettősséget
foglal magában, egyesít is – Lukács kifejezése erre a transzcendencia
immanenciája (113–117.). Lukács figyelemre méltó Madách-elemzésében a
vélhetően vicói és miltoni ihletésű Az ember tragédiája mint egyfajta
„invertált Isteni Színjáték” jelenik meg, amennyiben szereplői számára
nincs üdvözülés (123–125.).
Végül néhány szó Michael J. Thompson Ontológia és
totalitás: Lukács kritikai elmélet-fogalmának rekonstrukciója című
tanulmányáról. Thompson is hangsúlyozza Lukács gondolatának a
klasszikus német filozófiával való kontinuitását, különösen a XIX.
századi etikák szubjektivizmusa és az ugyanazon etikák objektív
meghatározottságából fakadó feszültség tekintetében (230.). Lukács
szerint alapjában véve a szubjektivista episztemológia és etika
meghaladására van szükség. Ennek kapcsán Thompson hangsúlyozza: bár a
„frankfurti iskola” alternatív javaslataiban (így Jürgen Habermas
diskurzus-elméletében) vannak értékes elemek, e gondolkodók – akárcsak
a német idealizmus képviselői – elkülönítik a tudatot az azt
meghatározó objektív struktúráktól (233–235.). Lukács ellenben a
társadalom (általa objektívként felfogott) ontológiai struktúrájának
megértésére akarta alapozni az etikát, a társadalmi totalitás
folyamatos feltárása révén szándékozta megérteni az elidegenedést
(Entfremdung). Lukács tehát az ontológiát favorizálta az
episztemológiával szemben. E marxista elmélet kulcsfogalma így a munka
(labour), amely – lukácsi definíciója szerint – olyan célok
meghatározása és az ezek teleológiai kontextusban történő elérésére
irányuló eszközök autonóm kiválasztása, melyek alapján a munka
egyszerre praxis és poiesis: az így értelmezett munkában valósul meg
objektív és szubjektív szintézise (237–239.). Thompson szerint Lukács
célja olyan értékeken alapuló objektivista etika kidolgozása volt,
mely értékek érvényesítése a társadalmi élet és az intézmények
átalakítása révén lehetséges.
A kötet nyilvánvalóan nagy érdeklődést válthat ki a
társadalomtudományok kutatóinak köréből, és mindazokból, akik a
jelenkori társadalom politikai, kulturális, etikai és gazdasági
válságán való túllépés lehetőségein gondolkodnak. (Michael J. Thompson
ed.: Georg Lukács reconsidered. Critical Essays in Politics,
Philosophy and Aesthetics, New York–London: Continuum, 2011, 264 p.)
Nagy József
tudományos munkatárs,
ELTE Bölcsészettudományi Kar Olasz Tanszék
|
|