A disputa visz előre
Molnár Farkas (1897–1945), a modern magyar – és nemzetközi – építészet
kiemelkedő alakja nem ismeretlen a művészettörténeti szakirodalomban.
Ferkai András, aki tisztelettel adózva a néhai és mai kollégáknak,
számba vette az összes eddigi másodlagos irodalmat, mégis joggal
állítja, hogy szükség volt egy komplex nagymonográfia megírására.
Nemcsak azért, mert több éves kutatómunkával, miközben maga is
visszaásott a szakirodalom eredeti forrásaiig, számos új forrást,
dokumentumot, feledésbe merült Molnár Farkas-művet és -tervet fedezett
fel, hanem mert mindezek kritikus újraolvasásával, minuciózus
összevetésével új következtetésekre jut. Ahol ellentmondást tapasztal,
kérlelhetetlen következetességgel törekszik a megoldásra. Feladatának
tekinti a sokáig átöröklődő hibás adatok, például életrajzi részletek
vagy datálások tisztázását, de nem a száraz tudományos pontosság
érdekében, hanem mert ennek nemegyszer elvi jelentősége van, erősen
befolyásolhatja Molnár cselekedeteinek, választásainak megértését,
alkotásainak interpretációját. A szerző fontosnak tartja azt is, hogy
a rendkívül sokoldalú Molnár Farkas különböző műfajú alkotásai, a
hazai és a nemzetközi szakirodalomban már a kezdetektől méltatott
építészi tevékenysége és az utóbbi két évtizedben feltárt
képzőművészeti munkássága együtt, egymásra vonatkoztatva jelenjenek
meg. Molnár életeseményeinek ismertetésekor, műveinek elemzésekor
Ferkai esetenként többféle korábbi álláspontot ismertet, mielőtt
állást foglalna. Van, ahol változatlanul több értelmezést is megenged,
vagy éppen nyitva hagyja a kérdést. Gondolatmenetének feltárása a
felfedezés izgalmát, az együttgondolkozás élményét adja az olvasónak.
A szerző igen tudatosan választja meg a formát.
Négy nagy fejezetre osztja az életpálya ismertetését, melyek
kronologikusan követik egymást a pályakezdéstől, a weimari Bauhausban
eltöltött éveken, majd a húszas évek hazai munkáin át a harmincas,
negyvenes éveket összefoglaló írásig. A nagy fejezetek azonban nem
folyamatos elbeszélésben bomlanak ki, hanem azoknak a kérdéseknek a
mentén, amelyeket az egyes életszakaszok alkotó munkássága felvet.
Aprólékos forráskutatással tisztázódnak az egyetemi tanulmányok még
homályos vagy ellentmondásos részletei, megismerjük Molnárnak a pécsi
művészkörben kibontakozó festői, grafikai tevékenységét, majd a
Bauhaus-évek részletes krónikáját. Speciális kutatási probléma a
műhelyekben, építész stúdiókban végzett közös munkában játszott szerep
tisztázása, mind a Bauhauson belül, mind kívül, Weimarban és
Budapesten. A hazatérés után az „avantgárd sokszínűsége” pótolja
Molnár számára a Bauhaus-időszak művészi kísérletezésekkel, emberi
kapcsolatokkal teli eleven életét. Az építészeti diplomáját végre
elnyerő Molnár munkakörülményeinek, alkotói hitvallásának és személyes
kapcsolatainak hátterén ismerhetjük meg a villa- és bérházépítészet
húszas években készült remekeit, és Molnárt, mint a CIAM magyar
csoportjának vezetőjét. A Pro és kontra, avagy hogyan folytatható az
„új építés” fejezet szemléletes példa Ferkai módszerére, aki egy-egy
kisebb gondolatkörből – Molnár írott programjából, Breuer Marcellel
való, a Bauhaus időket követő kapcsolatából, továbbá épületeik,
terveik ismertetéséből kiindulva jut átfogóbb következtetésekre, azaz
helyezi el mindkettejüket a modern mozgalom folyamatában mint a
második generáció tagjait, s ezen belül mint egyéni invencióval
rendelkező tervezőket. A harmincas évek izgalmas kérdései közül külön
fejezetet kap a flexibilis tér elképzelése, mely Molnár számos
kiemelkedő művét meghatározta. Úgy bontakozik ki előttünk Molnár
munkássága, hogy láthatóvá válik, hogy sem az általa képviselt
konstruktivista esztétika, sem a funkcionalizmus elve nem egységes
állandó, hanem mindig új kérdéseket feltevő, önmagát folyamatosan
korrigáló folyamat.
Még differenciáltabbá válik a monográfia szerkezete
azáltal, hogy az átfogóbb fejezetek közé beékelve, egyes, a szerző
által kulcsfontosságúnak tartott műveket, alkotói problémákat külön,
részletesen elemző szakaszok illeszkednek. Ferkai eredeti
elgondolásokkal gazdagítja Molnár festészetének és grafikájának
értelmezését, és friss szemmel képes megközelíteni a korábbi kutatások
során már látszólag teljesen körüljárt olyan főműveket, mint az
1921-es Siratás és az 1923-ban készült Fiú légijátékszerrel.
Továbbgondolásra készteti olvasóját, mikor Molnár Tamkó Sirató Károly
Papírember című verseskötetéhez 1928-ban készült könyvborítóját
elemezve olyan interpretációval próbálkozik, amelyhez hiányoznak az
irodalomtudomány és művészettörténet együttműködését igénylő
interdiszciplináris kutatások. A jól strukturált okfejtésekben, precíz
adatolásban elenyésző az olyan kisebb tévedések száma, mint Derkovits
Gyula és a Szőnyi kör közvetlennek tűnő kapcsolata, vagy a Delej utcai
villalakás falán látható festmény azonosítása
|
|
Bortnyik műveként (275. kép), illetve a Bortnyik
Sándor által készített fényképen látható szereplők megnevezése mint
Bortnyik és felesége (288. kép). Ferkai lényeges árnyalatokkal
gazdagítja a KURI-mozgalommal és a képarchitektúrával kapcsolatos
eddigi művészettörténeti értelmezéseket, van új mondanivalója az
emblematikus Vörös Kockaházról is. A KURI város elemzése nyújt
betekintést Molnár urbanisztikai elképzeléseibe, melyeket a szerző Le
Corbusier és Ludwig Hilbersheimer ez irányú munkásságával vet össze. A
villák, a középületek és a parasztház elemzése kapcsán sorra
felvillannak a 20. századi építészet nagy problémái, dilemmái. Talán
az egyik legszebb fejezet a fiatal házas Molnár Farkas saját, a Delej
utcai villában kialakított lakásának interpretációja. Ferkai a kiemelt
részproblémákat körüljáró elemzésekben a művek és keletkezéstörténetük
egzakt leírásából kiindulva széles kulturális horizontot jelöl ki, s
így helyezi el Molnár Farkas munkásságát a 20. századi építészet és
képzőművészet meghatározó hazai és nemzetközi folyamataiban, vagy
jelöli meg azokat a pontokat, amelyekben csupán helyi jelentősége van.
A művek elemzését a legújabb kutatási és elemző módszerek mindig
célirányosan megválasztott kombinációja szolgálja. Molnár Farkas igen
sok műfajt felölelő munkássága – építészet, belsőépítészet,
reklámgrafika, tipográfia, festészet, grafika, színház,
szakpublicisztika – megköveteli az interdiszciplináris megközelítést.
Ferkai természetes, világos stílusban, konkrét esetekre adekvátan
alkalmazva él azokkal az interpretációs lehetőségekkel, melyeket a
stíluskritikán túl a kritikai forráskutatás, a recepcióelmélet, a
művészetszociológia, a hermeneutika és a képtudomány nézőpontja kínál.
A Molnár Farkas-monográfia szilárd talpköve Ferkai építész
képzettsége, ami nemcsak az épületek és tervek technikailag egzakt,
szakszerű leírását teszi lehetővé, hanem azt is, hogy maximálisan
hiteles interpretációk születhessenek, melyekben az esztétikai elemzés
szorosan összefonódik a funkció, az anyaghasználat és a technikai
innováció szempontjaival. Ez a következetesen érvényesített történészi
szemponttal párosulva lehetővé teszi, hogy a szerző Molnár eredményeit
a maguk korába helyezve, elfogultságok nélkül értékelje, s egyúttal a
ma felől is láttassa, rátapintva Molnár Farkas életművének
előremutató, máig érvényes elgondolásaira. A szerző birtokában van az
ehhez szükséges széles körű áttekintésnek a modern magyar építészet
történetéről, s annak mindenkori egyetemes közegéről, ismeri nemcsak a
legkiválóbb mestereket, hanem a rejtettebb alkotókat, műveket,
tendenciákat is.
Ez a komplexitás, objektivitásra, de egyúttal
nyitottságra törekvés elengedhetetlen az eddig ideológiai okokból
szőnyeg alá söpört vagy elfogultan kezelt kérdések hiteles
kezeléséhez. Ilyen például Molnár Farkas szerepe az 1930-as években,
amikor a jobboldali radikális irányultságú folyóiratokban publikált,
részben alkalmazkodva azok frazeológiájához, és több munkájában
elfordult a pályáját meghatározó modernizmustól. Ferkai árnyaltan
elemzi Molnár e kései, falutervezéshez és egyházi megbízáshoz
kapcsolódó munkáit is. Könyvéből megismerhetjük Molnár Farkast, az
embert erényeivel és esendőségével, sikereivel és egyéni drámájával
együtt. A szerző elsősorban megértésre törekszik, mentegetés, szépítés
és ítélkezés nélkül, mindig szem előtt tartva a teljes történelmi
közeget. Itt is jól érvényesül gondosan alkalmazott módszere, hogy
forrásként memoárokat, leveleket, is felhasznál, szintúgy szemtanúk
beszámolóit vagy Molnár saját írásait, mindig gondosan ügyelve az
alapos értelmezésre, egybevetésre. Így rajzolódik ki részletekben
gazdagon, hitelesen egy tehetséges építész pályája, aki bekapcsolódva
kora egyik meghatározó irányzatába, a modern mozgalomba, egyéni
teljesítménnyel tudta azt gazdagítani. A monográfus azonban nem kerüli
meg a pályának azokat a pontjai sem, mikor az építész a körülmények
szorításában nem bontakoztathatta ki maximálisan rátermettségét.
Ferkai elérte az előszóban pontosan körvonalazott célját, monográfiája
rendkívül alapos tudományos mű, és egyben érdekfeszítő olvasmány is.
A könyv szellemesen kialakított szerkezete
kezelhetővé, áttekinthetővé teszi a gazdag, összetett, sok fotóval és
lábjegyzettel kísért anyagot. A kötet tartalmazza Molnár Farkas
munkáinak katalógusát, egy válogatást fontosabb írásaiból, továbbá a
függelékben rövid, minden eddiginél pontosabb életrajzát, írásainak
teljes jegyzékét. A kiadvány igényes grafikai tervezése Vargha Balázs
munkája. A könnyű áttekintést biztosító tagolás, a kép és a szöveg jól
követhető tördelése, a jellegzetes vörös-fekete tipográfia élvezetes,
de mindig az eligazodást szolgáló ritmusa mintegy hódolat a
konstruktivizmus formavilága, a funkcionalizmus ökonómiája előtt.
(Ferkai András: Molnár Farkas. Budapest: Terc, 2011, 463 p., 510 kép)
Bakos Katalin
PhD, művészettörténész,
Magyar Nemzeti Galéria
|
|