Az erkölcsi alapú demokrácia
Boros János legújabb könyve A demokrácia antropológiája című kötet
megjelenését követően született, illetve abból kimaradt írásokat
tartalmaz. Ezek a demokrácia mibenlétére kérdeznek rá, vagy különböző
problémákat vizsgálnak a demokrácia (illetve egy meghatározott
demokráciafelfogás) szempontjából. Találhatunk a kötetben hosszabb
tanulmányokat, különböző vitákhoz való hozzászólásokat, egy-egy
fogalom megvilágítását elvégző rövid „szócikkeket” (Egy eljövendő
demokrácia szótárához), filozófiai tárgyú művekről írt recenziókat,
illetve a szerzővel készült interjúkat.
Boros folytatja az előző könyvében felvázolt
demokráciaszemlélet gondolati megalapozását. Az egyénre épülő,
mindenki által elfogadott morális elveken és valódi társadalmi vitákon
alapuló demokráciáról, a hétköznapok demokráciájáról van szó, amelyben
saját magunkról döntünk, arról, miként is akarunk élni. Fontos, hogy
alapvető, mindenki által elfogadott vagy legalábbis elfogadható
morális normákat magába foglaló, a „fékek és ellensúlyok” elvének
megfelelően kialakított politikai intézményrendszert létrehozó
alkotmányunk legyen. Óriási szerepe van a társadalmi nyilvánosságnak,
a ténylegesen lefolytatott diskurzusoknak, a szabad sajtónak, az
egyetemeknek. A hatalom alanya a nép, amely nem egy absztrakt fogalom,
hanem mi magunk vagyunk. A modern demokráciákban természetesen a nép
hatalmát elsősorban közvetett módon, választott képviselői útján
gyakorolja, akik tulajdonképpen nem is vezetők, hanem a nép érdekében
dolgozó politikai adminisztrátorok. Fontos gondolatnak tartom a szerző
azon tézisét, miszerint problémás, ha a demokrácia kimerül a néhány
évenként megrendezett választásokon leadott szavazat aktusában. A
demokrácia ennél jóval több, az egyéni élet személyes módja, ahogy
John Dewey, a neves amerikai filozófus fogalmaz, de úgy is mondhatjuk,
hogy önmagunk folyamatos megalkotása.
Sajnos pont ez a szemlélet hiányzik a demokráciák
nagy részében, de még a Boros által kiemelt és példának állított
demokratikus országokban (például az USA-ban) is csak töredékesen van
jelen. Az biztos, hogy nem lehet érdemben demokráciát működtetni
demokratikus attitűdű emberek nélkül. Azokban az országokban, amelyek
puha vagy kemény diktatúra után próbálják megvalósítani a demokráciát,
alapvetően ez a baj. Hiába minősíthetjük demokratikusnak egy ország
politikai intézményrendszerét, ha nem demokratikus elveknek
elkötelezett emberek, hanem hű pártkatonák kerülnek pozíciókba, ezt is
lehet nem demokratikus módon működtetni.
Nem kell messzire menni, Magyarországon is
problémák vannak e tekintetben. Boros is vizsgál hazai ügyeket a
demokrácia általa vallott felfogásának szempontjából. Szó esik például
a politika és a politikusok magatartásának erkölcsi megítéléséről, az
oktatási rendszerrel kapcsolatban felmerült dilemmákról, az új magyar
alkotmányról (az alkotmány tervezett szövegéhez kapcsolódóan bizonyos
javaslatokat is megfogalmaz Boros). Anélkül, hogy az aktuálpolitikai
vonatkozásokba belemennénk, megjegyezhetjük, hogy ma sokak számára
kérdésként merül fel: valódi demokráciában élünk-e? Pontosan azért,
mert úgy látják, hogy a politikusok érdemi társadalmi viták nélkül
hoznak döntéseket, és az államhatalmi intézmények működtetése, a
különböző magas rangú állami tisztségviselők kiválasztása nem mindig a
demokratikus elveknek megfelelően történik. A szerző hangsúlyozza,
hogy meg kell szüntetni az ország politikai kettészakítottságát. „Az
egyetlen Magyarország csak olyan lehetne, amelyet az alapelvekben
minden itt élő támogatni tud.” – olvashatjuk a kötetben (115.). Sajnos
ezzel kapcsolatban meg kell jegyeznünk: az új alkotmányt nem érzi
mindenki magáénak, hiszen valódi társadalmi egyeztetés, viták nélkül
hozták létre „felülről”. Nem mi alkottuk meg az alkotmányunkat, hanem
úgy kaptuk, így nem mondhatjuk el, hogy tényleges társadalmi morális
konszenzus áll az új alaptörvényünk mögött.
Néhány hazai vonatkozású kérdés tárgyalásán túl
számos aktuális, átgondolásra érdemes téma merül fel a kötetben. Így
például a többnyelvűségnek, a mobilkommunikációnak és a
géntechnológiának a demokráciával való összefüggéseit vázolja fel a
szerző. Kevesebb szó esik az Európai Unió demokrácia-problémáiról,
mindesetre Boros elfogadja Jürgen Habermasnak azt a tézisét, hogy
Európa mint politikai entitás akkor lesz életképes, ha polgárai közös
politikai azonosságtudatot és nyilvánosságot hoznak létre.
Több tanulmány is foglalkozik a neves amerikai
pragmatikus filozófus, Richard Rorty nézeteivel. Fontos az a gondolat,
amelyet Boros is kiemel Rorty utolsó, még életében megjelent művéből,
hogy át kell alakítanunk a filozófia szerepéről vallott felfogásunkat.
A filozófia ne pusztán egyetemi diszciplína legyen, amelyet csak
kevesen művelnek mindenféle társadalmi hasznosság nélkül, hanem váljon
„kulturális politikává”. A filozófusoknak is azon
|
|
kellene dolgozniuk – véli Rorty –, hogy olyan
kultúrát hozzunk létre, amelyben kevesebb az elnyomás és több az
igazságosság. A filozófiának közbe kell avatkoznia a nyilvános
vitákban, vagy akár bizonyos esetekben a beszélgetés menetét is
befolyásolnia kell. Mivel a kulturális politika megelőzi az
ontológiát, ezért nem feltétlenül helyeselhető az az álláspont,
miszerint először arról kell beszélni, hogy mi az, ami van, ezt fel
kell fedezni, meg kell ismerni, utána pedig eldönthetjük, hogy tovább
is beszélni kívánunk-e róla, és miként értékeljük azt. Rorty szerint
bizonyos esetekben vissza kell utasítani a kutatást, a világ
feltárását: akkor, amikor ez károsan érintené az embereket, főként, ha
a létüket is veszélyeztethetné. Mivel nehéz eldönteni, hogy mikor áll
fenn ilyen helyzet, ezért a filozófiának ennek megválaszolásában
segítséget kellene nyújtania. Mindehhez a következő kiegészítést
fűzném hozzá: a filozófiától, a filozófusoktól nem lehet elvárni, hogy
csak konkrét társadalmi hasznot hajtó problémákkal foglalkozzanak, ez
ugyanúgy leszűkítése lenne a gondolkodásnak, mint ha elutasítanák az
aktuális társadalmi-kulturális kérdések filozófiai vizsgálatát.
A Boros János által felvázolt demokrácia-modell
alapgondolata, hogy közösen kell kialakítanunk azokat a kereteket,
amelyek között élni szeretnénk, elsősorban erkölcsi alapelvek
formájában. Ha a Habermas által kidolgozott diskurzusetika fogalmait
használjuk, azt mondhatjuk, hogy az igazságosság és a jó élet
kérdéseit el kell választanunk egymástól: mindenki maga dönthet arról,
hogy milyen (partikuláris) értékek, elvek alapján rendezi be az
életét, de vannak olyan közösen kialakított morális normák, amelyeket
mindenkinek be kell tartania: a demokrácia normatív alapelveinek
morális diskurzusok során kialakított konszenzusokon kell alapulniuk.
Ugyanakkor Habermas rámutat a morális normák és a jogi normák közti
különbségre: az előbbiek a nyelv- és beszédképes szubjektumok
lehetséges interakcióját szabályozzák, az utóbbiak pedig egy konkrét
társadalom interakciós összefüggéseire vonatkoznak, így egy
meghatározott államterületen és az állampolgárok társadalmilag
lehatárolt közösségén belül érvényesek. Ezért minden jogi közösség és
az alapjogok megvalósítása szükségszerűen „etikailag impregnált”. Ez
azt jelenti, hogy a morális diskurzusok mellett a közös társadalmi
értékek tisztázásáról szóló etikai diskurzusok eredményei is
befolyásolják az adott jogrendben a jogi normák tartalmát, ezért
minden jogrendben nemcsak az alapjogok univerzális tartalma jut
kifejezésre, hanem egyúttal egy partikuláris életforma is. (Lásd
erről: Jürgen Habermas: Harc az elismerésért a demokratikus
jogállamban [fordította: Weiss János, Fordulat. 5. szám, 2009 nyár]).
Az erkölcsi alapú demokrácia tehát az alapvető
morális elveken túl is tartalmazhat olyan etikai elvárásokat, amelyek
a társadalom tagjainak értékkonszenzusán alapulnak. Nagyon fontos,
hogy ne az éppen hatalmon lévő párt vagy pártok által preferált
értékeknek a társadalom egészére való ráerőltetése történjen, ez
semmiképpen sem elfogadható. De az alapvető morális elvek mellett a
valóban közös értékek érvényesítésére is szükség van, mert a szabadság
társadalmában – főként a gazdasági szabadságból következő
mechanizmusok miatt – komoly problémákkal kell szembenézni napjainkban
is (ezeket Boros gazdasági tárgyú írásaiban kevésbé hangsúlyozza). A
szabadság világa a kíméletlen verseny, egy leszűkített sikereszmény, a
fogyasztáscentrikusság, az anyagi bizonytalanság (lásd: „kapitalizmus
munka nélkül”, továbbá a globális kapitalizmus a gazdasági és
szociális emberi jogok érvényesülése ellen hat) világa is. Nincsenek
kevesen, akik saját értékek választása helyett csak sodródnak, a lelki
kiüresedettségen és az értelmes életcélok hiányán „pótszerekkel”
segítenek, illetve jelen van az ilyen társadalmakban is a
kiszolgáltatottság és a nélkülözés. Olyan demokrácia lenne kívánatos,
amelynek polgárai azon túl, hogy támogatják a legkülönfélébb
közösségek, életmód- és értékalternatívák fennmaradását, egyetértenek
abban, hogy mindent meg kell tenni a gazdasági egyenlőtlenségek
csökkentése, a szolidaritás növelése vagy éppen a környezettudatos
életmód megvalósítása érdekében. Nagyon fontos szerepe van ennek
elérésében a Dewey által is kiemelt nevelésnek, oktatásnak. A cél az,
hogy az új generációk tagjai demokrata attitűdökkel rendelkező,
társadalmi és globális problémákra érzékeny, nyitott, gondolkodó
emberek legyenek. A kulturális politikaként is felfogott filozófia
szintén sokat segíthet különböző problémák felvetésével,
tisztázásával, megoldási alternatívák kidolgozásával. A valódi
demokrácia alapeleme – ezt Boros János is újra meg újra kiemeli –,
hogy folyamatosan beszélgessünk, vitázzunk egymással a jelen
problémáinak megoldási lehetőségeiről és egy jobb jövő feltételeinek
megteremtéséről. (Boros János: Demokrácia és szabadság. Filozófiai
írások a demokrácia megerősítéséhez. Veszprém: Iskolakultúra, 2011,
211 p.)
Barcsi Tamás
egyetemi adjunktus, Pécsi Tudományegyetem
|
|