Új lendületben a judaisztikai kutatás
Magyarországon
A magyarországi zsidók történetéről szóló szakirodalom már a 19.
század óta bőséges volt, de talán soha annyira, mint a II. világháború
befejezése óta eltelt hatvanöt-hetven évben. Komoróczy Géza régóta
várt nagy művének megjelenése ráadásul egy olyan negyedszázad végére
esik, amikor a judaisztikai kutatás Magyarországon is új lendületet
kapott, hiszen sok évtizednyi hallgatás vagy kényszerű mellébeszélés
után a földnek ezen a részén is megint lehetővé vált szabadon
vizsgálódni és publikálni e tárgyban.
„A magyarországi zsidók története – olvassuk a
könyv bevezetőjében (I, 17.) – a zsidó nép történetének egyik
fejezete, egyszersmind Magyarország történetének szerves része is.” A
munka egész komplexitása olvasható ki ebből a mondatból, valamint
annak magyarázata is, hogy a téma pontos, részletekbe menő és minden
releváns forrásanyagot fel- és kihasználó áttekintéséhez miért volt a
szerzőnek két vaskos kötetnyi, csaknem két és félezer oldalt kitevő
terjedelemre szüksége. Voltaképpen két történet fut egymás mellett,
amelyeknek mindegyike egy nagyobb történet hol földrajzilag és időben,
hol a cselekvő alanyt illetően korlátolt része. A történet
magyarországi szálát minduntalan kiegészíti és perspektívába helyezi
az összevetés azzal, ami egyidejűleg Európa más vidékein és más
fennhatóságok alatt történt a zsidósággal.
A mű szerkezete klasszikus. Lineárisan halad előre
az időben, fejezeteinek határait a tárgyalt történet nagy
változásainak szem előtt tartásával alakítva ki. A szerző csak futólag
említi, hogy a Kárpát-medencében már a magyarok bejövetele előtti
időkből is ismerünk zsidó jelenlétre utaló jeleket, a magyarországi
zsidók története azonban definíció szerint a magyar állam alapításával
kezdődik, s tömbjeit is ezen államiság (igen viszontagságos)
fordulatai szabják meg. E történet természetszerűen „sűrűsödik” a
tárgyalt területen élő zsidók számának és szerepének növekedésével;
ebből következik az is, hogy míg a munka első kötete majd’ egy teljes
ezredévet tekint át, a hasonló terjedelmű második kötetet csupán
százhatvan év fejleményei töltik ki. Ez az a kor egyébként, amelyben –
más zsidó közösségek történetével összevetve – a magyarországiaké
„egyediesedik”. Mint ahogy ekkor alakul ki az a valami is, amit a
legújabb idők szóhasználata „magyar zsidó identitásként” emleget.
Talán helyénvaló e ponton világossá tenni, hogy
kit-mit tekint a szerző története alanyának. Komoróczy számára a
magyarországi zsidóság eredendően egy vallásilag, valamint kulturális
tradíciói által definiálható népcsoport, amelynek azonban egymástól is
különböző szegmensei vannak a szerint, hogy honnan érkeztek
Magyarországra (a Balkánról, Cseh-Morvaországból vagy Galíciából –
hogy csak a legfontosabb eseteknél maradjunk). A befogadó közeghez
való igazodás folyamata azonban magyar földön is megindul. Ez
nyelvátvétellel és ruházkodással kezdődik, s természetesen gyorsabb a
nyugatról, mint a délről vagy északkeletről érkezettek esetében. A
Habsburg fennhatóság alatt azonban a német legalább ugyanolyan fontos
iránya a nyelvi igazodásnak, mint a magyar. Mint ahogyan a jogi
hovatartozás meghatározó eleme is sokáig dinasztikus vagy földesúri
marad – már csak a városi polgársággal való rendszeres konfliktusok
miatt is. Ez a premodern állapot a magyarországi zsidók esetében az
1848-as forradalmat követően fordul át annak az újkori kollektív
identitásnak a keresésébe, amelyet a 18. század vége óta Európában a
„nemzet” jelent. Komoróczy könyve nagy teret szentel a magyar
szabadságharcot kísérő zsidó felbuzdulásnak, ideértve a honvédségbe
való tömeges jelentkezést, s az aktív részvétel későbbi büntetőjogi
következményeinek elszenvedését. Az ezt követő évszázadban a magyar
földön élő zsidók nemcsak beolvadtak az őket mindinkább (ha nem is
surlódások nélkül) befogadó ország társadalmába, hanem úgy
viselkedtek, mint akik magyarnak tartják magukat a szó nemzeti
értelmében, s keresztény környezetüktől csupán vallásilag különülnek
el. Az 1944-es vészkorszak alatti zsidó magatartás tragikus
történetéből tudjuk, hogy a magyar nemzeti identitásnak ez a magától
értetődősége milyen hihetetlenül – és irracionálisan – erős volt.
Mindezt figyelembe véve, hogyan kell mármost
elhelyezni azt az embercsoportot, amelyről a könyv szól, a reá
történetileg szükségképp (és Komoróczy szerint állandóan) ható két
kötődés, a magyar és a zsidó között? Komoróczy felfogása szerint
mindkét kötés „nemzeti” jellegű: a zsidó nemzet esetében 1948-ig, azaz
Izrael mint állam megalakulásáig csak antik értelemben, de azóta
modern fogalmak szerint is (míg a magyar nemzet esetében 1848-ig a szó
csak rendi értelemben használható, össznemzeti tartalmat ezután nyer).
Az összeegyeztetés lehetőségét illetően Komoróczy nem foglal állást,
beéri a megértéshez szükséges elemek összegyűjtésével. Ez az óvatosság
voltaképp műve alapállásából következik: tárgyalásmódja ugyanis
tényfeltáró és leíró jellegű, még ott is, ahol normákat idéz meg, és a
cselekvők tetteit mérlegre teszi. Komoróczy könyvében tehát első
látásra nincs válasz arra, hogy egy magyar illetőségű, ugyanakkor
zsidó vallású vagy származású egyed elsődlegesen minek a része: a
zsidó népnemzetnek, a magyarságnak vagy esetleg egy ezeknél is
komplexebb halmaznak, ahol is a vallási tradíció mellett az európai
kultúrához való tartozás a meghatározó elem? A kérdést még tovább
bonyolítja (vagy megoldja?) az a félmondat, amely a könyv bevezető
fejezetében olvasható (I, 20.): „A zsidó identitásnak minden korban
több változata volt”.
A könyv tematikus gazdagságát figyelembe véve
nyilvánvalóan nincsen módunk arra, hogy tartalmi újdonságait akár csak
vázlatosan is áttekintsük, sem arra, hogy a tárgyalás során felvetődő
(új vagy régi) problémákról tételesen számot adjunk. Beszámolónk
terjedelmi korlátai csak arra adnak lehetőséget, hogy némi fogalmat
adjunk a munka sokrétűségéről, s ízelítőt azokból a kérdésekből,
|
|
amelyeket felvet. (Ez utóbbiakról sokkal
részletesebben volt módom beszámolni az Élet és Irodalom június 15-i
számában.)
A munka első kötete, különösen annak a középkor
századait, valamint a török hódoltság korát tárgyaló részei a szerző
által felkutatott, illetve felhasznált források gazdagságával tűnik
ki. A vonatkozó héber és jiddis források teljes anyagát a szerző egy
rövidesen megjelenő könyvben fogja közreadni (jelzem ezt a szorosabban
szakmabeliek tájékoztatására). E források számos tekintetben új
megvilágításba helyezik Magyarország történetét, ezen belül az
uralkodóknak a zsidó népelemhez való viszonyulását, valamint azt a
szerepet, amelyet a zsidó pénzemberek az uralkodói feladatok
ellátásában mind békeidőben, mind háborús korszakokban játszottak. A
zsidókra vonatkozó királyi rendeletek áttekintése pedig arra a
megállapításra vezeti a szerzőt, hogy a középkori Magyarországon
zsidók nagyobb számban éltek, mint azt eddig feltételezték. Helyzetük
első átfogó szabályozása IV. Béla 1251. évi királyi oklevele, amelyet
utódai nem kevesebbszer, mint tizenhárom alkalommal erősítettek meg,
módosításokkal vagy anélkül, s amelyet még Werbőczy Hármaskönyvében is
megtalálunk (I. 177–178.). Ez a szabályozás elismeri a zsidó vallási
bíróságot mint joghatóságot, tiltja a zsinagógák háborgatását, és
előírja a zsidó rituális szokások tiszteletben tartását. A zsidók
tulajdonának védelmében – írja Komoróczy – IV. Béla messzebb ment,
mint az e korban szokásos volt (I. 182.). Új szempontokat ad a könyv
az olyan koraújkori valláspolitikai fejlemények megértéséhez is, mint
például a reformáció kihívásaival szembesülő korai Habsburg uralkodók
e tárgyban hozott döntései.
Az utolsó másfél évszázad történetéről szóló
második kötetre áttérve e sorok írója igencsak zavarban van. Komoróczy
könyve itt oly hatalmas témákkal birkózik meg nagy alapossággal, mint
az emancipáció, a zsidó vallás államjogi recepciója, a több részre
széttagolódó zsidóság sikeres vagy sikertelen beilleszkedése a
környező magyar társadalomba, továbbá: a modern antiszemitizmus
megjelenése, annak kormánypolitikává emelése, s mindaz, amit 1920 és
1945 között ez a politika a magyarországi zsidók (és az ország)
sorsára nézve jelentett. Komoróczy itt kilép a puszta megfigyelő
szerepéből, s mintegy a szembenézés és önvizsgálat szókimondó magyar
tanújává lép elő. Ugyanez a kritikus hang jellemzi a vészkorszak után
fennmaradt „maradék zsidóságról” szóló fejezetet is, amelynek
rejtőzködő-bujkáló magatartását szerzőnk érezhetően helyteleníti.
Ahogy már a könyv bemutatóján elmondtam, Komoróczy (aki maga nem
zsidó) arra biztatja a zsidó vallású vagy származású nevesebb
személyiségeket, hogy „nyilvánosan vállalják összetett, sokrétű
identitásuk zsidó elemét”, s ha úgy adódik, „büszkén hangoztassák” is
azt (II. 1106.). Első hallásra ez az álláspont jogosultnak tűnik,
ugyanakkor azt a kérdést veti fel, hogy a sokrétű zsidó identitásnak
nincs-e egy másik, nem kevésbé legitim változata, amelyben a
szülőfölddel való azonosulás és a polgári egyenlőség modern szemlélete
szükségtelenné, ha nem éppen kontraindikálttá teszi a (vallásilag
amúgy is jelentőségét vesztette) „másság” hangoztatását? S hogy a
zsidók magyarországi története az identitásnak nem ezt a sajátos
változatát alapozta-e meg leginkább?
Ez a kérdés visszavezet ahhoz, hogy a könyv tárgyát
mint egészet vegyük szemügyre. Van-e ennek az ezeréves történetnek
valamilyen egységes vonalba állítható íve? Mint például hogy a törökök
kiűzése után megmaradt, illetve attól kezdve magyar földre kerülő s
ott meghonosodó zsidó népelem egyre inkább összeszokott az ott élő
többi néppel, s ennek folytán nem csupán honossá, hanem otthonossá is
vált ezen a földön? A nehézséget itt a 20. század képezi. Ha az
elbeszélés a 20. század elejével érne véget, akkor a kérdésre óvatos
igennel lehetne felelni (mint ahogy a könyvben megidézett 1917. évi
vita a zsidókérdésről is valami ilyesmit sugallt). De minthogy a
tárgyalt történet nem állt meg ezen a ponton, hanem a visszájára
fordult, ilyen „otthonosodási” ívről beszélni nevetséges volna.
(Holott a magyarországi zsidók kollektív tudata még a 20. század végén
is egy ilyesfajta fejlődésvonal emlékét őrizte!) Miközben az
ítéletalkotást még az is bizonytalanítja, hogy a magyarországi
zsidóság asszimilációját a nem zsidók sokkal kevésbé tekintették
sikeresnek, mint maguk a zsidók. (Komoróczy könyve ezt csak
érintőlegesen, a zsidóellenes mozgalmak kapcsán tárgyalja.) Az „ív”
megrajzolásának további nehézsége, hogy az utolsó hetven évet illetően
még a vonatkozó demográfiai adatok is kétségesek (lásd II. 1083.),
különösen, ha abból indulunk ki, hogy a zsidónak tekintett népességnek
csak egy töredéke jelenik meg a vallásalapú statisztikákban. (Ezeket a
könyv jól áttekinthető számsorokban összegezi: lásd II. 1116–1136.)
A kérdések kérdése persze: hogy annak a trendnek,
amelyet a befogadó nemzettel való teljes azonosulás törekvése
jellemzett, s amely a magyarországi zsidóság körében az elmúlt század
közepéig minden bizonnyal uralkodó volt, milyen helye van még a késő
modern korszakra jellemző, globalizáció néven is emlegetett, tömeges
ide-oda vándorlás viszonyai között? E kérdésre Komoróczy Géza nem ad
határozott választ, ámbár sejthető, hogy amikor a jelenkori zsidó
világot „megint elliptikus szerkezetűnek”, vagyis a kétezer évvel
ezelőttihez hasonlónak látja (II. 1106–1108.), maga is kételyeket
táplál az említett trend érvényességét illetően. Hadd emlékeztessek
itt arra, hogy felfogása szerint a zsidóság (nemcsak a magyar)
ugyanannyira egyetemes kötődésű, mint „nemzetileg” determinált.
Népi-nemzeti kisebbségként való léte is ebből a sajátos kettős
kötődésből vezethető le. Amiről végső soron Komoróczy is valami olyat
gondol, mint Ady, vagyis hogy a zsidó jelenlét „színesíti-gazdagítja”
a magyar – és minden más – társadalmat (II. 1108.). (Komoróczy Géza: A
zsidók története Magyarországon, [I. A középkortól 1849-ig, II.
1849-tól a jelenkorig] Pozsony–Budapest: Kalligram, 2012)
Kende Péter
történész, politológus
|
|