A rendszeres fizikai aktivitás kezdetektől fogva az
emberi lét természetes részét képezte. A mindennapi élet
fenntartásához szükséges mozgásmennyiség, ha változó formában és
mennyiségben is, de fellelhető a társadalmi formációk mindegyikében
lényegében a 20. század derekáig, amikor a technika és tudomány
eredményei az élet minden területén – ipar, mezőgazdaság, háztartás,
közlekedés – az iparilag fejlett országokban drasztikusan
csökkentették az addig habituális mozgásmennyiséget. Ezt pótlandó,
mintegy szublimációként jött létre korunkban a sport, a testedzés, a
fitneszipar, és lett a rendszeres fizikai aktivitás a különböző
népegészségügyi programok része.
A következőkben áttekintjük a történelmi hátteret,
a sport/testedzés különböző formáit, egészségre gyakorolt hatásukat,
társadalmi elfogadottságukat, a népegészségügyi programok eredményeit
és a jövő lehetőségeit.
Történelmi háttér
A történelem előtti időkben a fizikai aktivitás nem csupán az
élelemszerzés, szálláshely keresése miatt volt szükséges, de kialakult
a „paleolitikus ritmus” (Eaton et al., 1988): zsákmányszerzésért való
néhány napos intenzív mozgást pár napos lakoma, kultikus táncokkal
való ünneplés követett.
A földművelés elterjedésével a letelepedettek
között létrejött munkamegosztási folyamatok különböző mozgást
igényeltek, ezért a klasszikus görög filozófia és orvoslás már korán
azt hirdette, hogy a hosszú élet titka a betegségek megelőzése, ami
megfelelő étrenddel és a fizikai aktivitás egyénre szabott formáival
érhető el. De még korábban találhatók írásos emlékek Kínából és
Indiából is, amelyek a mozgás egészségre kifejtett hatásával
foglalkoznak. A modern, „nyugati” orvoslás prevenciós szemléletének
életmódra vonatkozó alapját leginkább Hippokratész és Galénosz
tanításai jelentik.
Az ókorban is meghatározta a társadalmi helyzet,
mennyire érvényesülhetnek az egészséges életvitelről szóló tanítások,
hiszen ezek a szabadokra vonatkoztak, a rabszolgák esetében ennek
fontossága elhanyagolható volt. A középkorban a nemesség, a lovagok
élete a harcra való készülődés jegyében zajlott, erre „treníroztak”
gyermekkoruktól, lovagi tornákon próbálták ki magukat, majd végső
esetben a harcmezőn, ahol a küzdelem életre-halálra ment, mint például
a mohácsi csatatéren, ahol a törökök levágták a magyar nemesség színe
javát. A rendszeres fizikai aktivitás tehát életük részét képezte.
Másként, de nem kevesebb erőkifejtést igényelt a jobbágyok mindennapos
robotolása.
A 19. században egyre inkább a sport váltja fel –
főként a társadalom felsőbb rétegeiben – a harcra való gyakorlatozást.
A lovaglás, vadászat, vívás, később a tenisz, a golf az arisztokrácia
életformájához tartozott, amelyet a polgárság és a középosztály felső
rétege is többé-kevésbé átvett. A munkásság egy része
(„munkásarisztokrácia”) és az iparosok ebben az időszakban már
orientálódtak a sport felé, a 19. század végén és a 20. század elején
már létrejöttek sportklubok és munkás testedző egyesületek. Ugyanekkor
az életvitelhez szükséges napi mozgás mennyisége lényegében még mindig
változatlan: az ipari műveletek nagy része, a földművelés, háztartási
munkák kézi erővel történnek, a tömegközlekedés fejletlen, lovaskocsi
használata csak bizonyos jövedelmi szint fölött volt elérhető.
A robbanásszerű változás a 20. század derekán, a
II. világháború után következett be. Az ipar automatizálása, a
földművelés, a háztartások gépesítése, a tömegközlekedés és a
gépkocsihasználat elterjedése következtében az addig több ezer éven át
habituális mozgásmennyiség nagyon rövid idő alatt drámaian csökkent.
Mindez természetesen az iparilag fejlett országokra vonatkozik – a
fejletlenek egyéb gondokkal küszködnek.
Egészen más folyamat zajlott le ezen időszakban a
sport, nevezetesen az élsport világában. A világháborút követően
kialakult két társadalmi rendszer – kapitalista és szocialista –,
illetve két világhatalom – az Amerikai Egyesült Államok és a
Szovjetunió – vetélkedése nemcsak a fegyverkezésben, de a sportban is
megnyilvánult. Ez az eredmények hajszolásához vezetett, ami a fokozódó
edzésterhelés, zsúfolódó versenyprogram okozta fizikai és pszichikai
túlterhelés mellett a teljesítményt mesterségesen fokozó
doppingszerekkel kockáztatta a sportolók egészségét. Elég talán az NDK
sportjának példájára utalni.
Ebben az időszakban tehát két, egymással ellentétes
jellegű folyamat zajlik: a lakosság jelentős részére a mozgásszegény
életmód a jellemző, egy szűk élsportolói réteg viszont az optimális
élettani folyamatokat kiváltó fizikai aktivitás helyett, ezt messze
meghaladó, az egészségkárosítást sem kizáró sporttevékenységet
folytat.
A 20. század végére egyre inkább bizonyító erejű,
epidemiológiai, klinikai és kísérletes vizsgálatok igazolták, hogy
számos kórkép hátterében a fizikai inaktivitás, a mozgásszegény
életmód mint kockázati tényező mutatható ki. Logikailag a következő
lépés az volt, hogy a rendszeres fizikai aktivitás a prevenciós
népegészségügyi programok részét képezze.
A fizikai aktivitásnak preventív, egészségfejlesztő
szerepét mindmáig legáttekintőbb módon a CDC (Centers for Disease
Control and Prevention) által Atlantában, 1996-ban publikált kiadvány
tartalmazza (Physical Activity and Health. A Report of the Surgeon
General, 1996). Ez összefoglalja a fizikai aktivitás által kiváltott
élettani adaptációs folyamatokat, hatását az egészségre és betegségre,
felhasználását a prevencióban, szerepét népegészségügyi programokban,
az intervenciós programok lehetőségeit és korlátait.
Fizikai aktivitás és egészség
A fizikai aktivitás egészségre kifejtett hatásának az 1996-os atlantai
dokumentum rendkívül komprehenzív összefoglalását adja, ami mégis
néhány bekezdésben összefoglalható:
A rendszeres fizikai aktivitás
• csökkenti a koszorúér-betegség okozta mortalitás
kockázatát;
• csökkenti a 2. típusú cukorbetegség, hipertónia,
vastagbélrák kialakulásának kockázatát;
• javítja a mentális egészséget, depressziót,
anxietást;
• növeli az izomerőt, a csontok, ízületek
stabilitását;
• csökkenti az oszteoartritisz okozta panaszokat;
• idősebb életkorban segít megőrizni a funkcionális
képességeket, az önálló életvitel lehetőségét;
• megfelelő étrenddel párosulva hatékony eszköz az
elhízás megelőzésében, illetve a már kialakult túlsúly csökkentésében;
• mindezek a kedvező változások már mérsékelt
intenzitású fizikai aktivitás révén elérhetők (például 30 perc
gyaloglás, vagy 15 perc futás heti legalább öt alkalommal);
• amennyiben nincs ellenjavallata, intenzívebb vagy
hosszabb időtartamú fizikai aktivitás fokozza a kedvező élettani
adaptációs folyamatokat.
Hazánkban a KSH adatai alapján a mortalitás több
mint 50%-áért a szív- és érrendszeri betegségek tehetőek felelőssé, a
2. típusú cukorbetegség prevalenciája hazánkban 3% fölött van, és bár
némileg eltérőek az adatok, de csaknem egyetértés van abban, hogy az
elhízás prevalenciája 20%, a túlsúlyé pedig 40% körül van. Mindezt
figyelembe véve, és ismerve a rendszeres fizikai aktivitás fentebb
vázolt kedvező hatásait, vitathatatlan, hogy a különféle
népegészségügyi programokban, amelyek célja az életmód változtatásával
a lakosság nagy részét érintő kóros állapotok, betegségek megelőzése,
a fizikai aktivitásnak lényegi szerepet kellene biztosítani.
Tömegsport, szabadidősport, egészségsport, versenysport, élsport,
iskolai sport/testnevelés
A fejezet címében jelzett különböző formájú és célú fizikai
aktivitások fogalmi tisztázása szükségesnek látszik, mert sokszor
tapasztalható, hogy a fogalmak keverednek még olyanok esetében is,
akik hivatásszerűen foglalkoznak velük valamilyen aspektusból – akár
az egészségügy, akár a sport területén. A tömegsport–szabadidősport,
illetve a versenysport–élsport fogalma mosódik többnyire össze. A
sport kifejezés meghatározott szabályok között különböző céllal
végzett aktivitás, amely fejleszti a fizikai képességeket, javítja és
szinten tartja az edzettségi állapotot. Célja lehet mások vagy a
sportot végző saját teljesítményének felülmúlása, illetve az egészségi
állapot javítása, a betegségek prevenciója.
A magyarországi tömegsport eredeti formája a
valóban nagy tömegeket megmozgató Munkára Harcra Kész (MHK) mozgalom
volt, amelyet szovjet példára hozott létre a politikai és sportvezetés
1949-ben. A legkisebb iskoláktól, falvaktól a nagyüzemekig rendezték
meg évente a versenyeket, amelyek futásból, kislabdadobásból, távol-
és magasugrásból, súlylökésből, esetleg úszásból, kerékpározásból
álltak. A résztvevők a próbákon elért eredmény alapján bronz, ezüst,
arany MHK-jelvényt kaptak. A mozgalom javára írható, hogy valóban
serkentette a fizikai aktivitást, azonban ez kampányjellegű volt, a
résztvevők nem végeztek a próbák/versenyek között rendszeres
testedzést, s egy-egy falusi szpartakiád nem ritkán a söröskorsó
mellett végződött. A tömegsportnak az a formája, ami napjainkban
világszerte nagy mértékben elterjedt, elsősorban a közép- és hosszú,
akár maraton távú futóversenyek (például Futapest, New York City
Marathon). Ezek alapvetően különböznek az MHK-versenyektől, mert a
résztvevők csak akkor képesek az előírt távot lefutni egészségük
veszélyeztetése nélkül, ha rendszeres edzésben vannak, és az orvosi
vizsgálat alkalmasnak találta őket, másrészt, bár a versenyek
tömegeket mozgatnak meg, a résztvevők ebben egyénileg vetélkednek.
Céljuk voltaképpen önmaguk próbára tétele. Ezeknek a futóversenyeknek
a résztvevői és a szabadidős sportolók igen közel állnak egymáshoz.
Megegyeznek abban is, hogy teljesítményükért anyagi juttatásban nem
részesülnek, költségeiket önmaguk fedezik. A felkészülés és az ilyen
futásokon való részvétel a rendszeresen végzett fizikai aktivitás
révén az egészségre kifejtett hatásában pozitív.
A szabadidősportot űzők valamilyen sportágat vagy
sportágakat választanak, azt meghatározott szabályrendszer szerint
gyakorolják, s bár egymás között versenyeznek – a versenyzés minden
sport lényege – nem tekinthetők versenysportolóknak. Céljuk színtiszta
szórakozás, hobbi. Maga a sportág igen sokféle lehet, ez kedv és
anyagi helyzet függvénye. Megjegyzendő, hogy a felső középosztályhoz
tartozók esetében egyre inkább követelmény a „sportos” alkat, fittség.
Hazánkban a szabadidős sportolók aránya 9%. Legelterjedtebb ugyan a
labdarúgás, de magasabb jövedelmi kategóriában már inkább a tenisz,
golf, vitorlázás dívik. Amennyiben rendszeresen végzik – ez heti
három-öt alkalmat jelent – az egészségre kifejtett pozitív hatás itt
is elvárható. Sajnálatos, hogy ez a nagyobb tömegeket megmozgató
labdarúgás különböző formáit (kispályás, terem- stb.) űzők esetében
kevésbé tapasztalható, az ún. sörmeccsek általában hétvégeken zajlanak
le, minden előzetes edzés nélkül. Ezért a sportolás közbeni hirtelen
szívhalál lehetősége sem zárható ki, mint azt szomorú példák is
bizonyítják. A Magyar Labdarúgó Szövetség (MLSZ) fejlesztési programja
biztató jeleket mutat arra vonatkozóan, hogy a legnépszerűbb sportág
biztonságosan nyújtson sokaknak sportolási lehetőséget.
Egészen más kategória a jobb híján egészségsportnak
vagy egészségtestedzésnek nevezett fizikai aktivitás. Ennek célja
egyértelműen az egészségi állapot stabilizálása vagy javítása.
Résztvevői általában igen tudatosan építik fel edzésprogramjukat,
önmaguk ellenőrzik különböző élettani paramétereiket (pulzusszám,
légzésszám, testsúly stb.). Versenyben voltaképpen önmagukkal vannak:
saját teljesítményük megjavítása formájában (például: adott távolság
rövidebb idő alatt történő megtétele vagy hosszabb táv lefutása,
amennyiben a futást választották), de ez nem szükségszerű.
Természetesen ők sem részesülnek anyagi kompenzációban, költségeiket
önmaguk finanszírozzák. Időnkénti orvosi ellenőrzés, különösen
bizonyos életkoron túl ajánlatos esetükben is, de mozgásprogramjuk
általánosságban egészségi szempontból ideális, akkor, ha harmonikusan
fejlesztik fizikai képességeiket, és nem csupán egyoldalúan az izomzat
növelése a cél. Mind a szabadidősport, mind az egészségsport esetében
megjegyzendő, hogy erre a tevékenységre egész iparág települt (pályák,
klubok, sportfelszerelés, sportöltözet, edzők stb.), ennek fogyasztói
bázisa azonban hazánkban szűkebb, mint a magasabb átlagjövedelemmel
rendelkező országokban.
A versenysport már adminisztratív módon
meghatározott kategória. Szervezett, egyesületi, szakszövetség által
ellenőrzött és kidolgozott szabály- és versenyrendszer szerint űzik. A
versenysportolók rendszeres sportorvosi ellenőrzés alatt állnak.
Számuk átlagosan 250–300 ezer fő. Mielőtt adott sportágban megkezdik a
sportolást, a sportorvosnál alkalmassági vizsgálaton esnek át.
Sportágtól függően akár gyermek- vagy serdülőkorban kezdik a
versenyzést (például torna, úszás). Ennek egészségi hozadéka
megkérdőjelezhető, de ebben a csoportban már egyértelműen a minél jobb
teljesítmény elérése a cél, átlépni az élversenyző, elit sportoló
csoportba. A versenysport ugyan nagyrészt az állam által
finanszírozott, a tapasztalat azonban azt mutatja, hogy a kevésbé
tehetséges fiatalok esetében az egyesületben történő sportolás
lehetőségének biztosítása a szülőkre hárul, amennyiben ezt anyagilag
bírják. Amennyiben nem, a gyermek vagy serdülő részére egyetlen
lehetőségként az iskolai testnevelés, illetve az iskolai sport marad,
ez azonban a kérdéssel foglalkozó szakemberek véleménye szerint
létesítményi és személyi feltételek hiányossága miatt jelenleg nem
tölti be szerepét, a fiatalok kb. 16%-a végez csak rendszeres fizikai
aktivitást. Istvánfi Csaba az ifjúság egészségét kedvezőtlenül
befolyásoló tényezők közé sorolja az alacsony heti óraszámot (2,
illetve 2,5), a fedettpályás és szabadtéri mozgási lehetőségek
hiányát, a hiányos higiénés körülményeket, az alsó négy évfolyamon
oktatók alacsony képzettségét, az órák csökkenő élettani terhelését,
az ütköző órák magas számát.
A sport társadalmi és gazdasági szerepe
A sport fentebb vázolt különböző formáinak társadalmi vetülete
többféle, egyes komponensei kisebb vagy nagyobb mértékben
érvényesülnek. Politikai szerepe akkor érvényesül, ha kellő
reprezentációs lehetőséget tud biztosítani a politikai vezetésnek.
Eredményes szereplést követően, aranyérmek fényében nem ritkán lehet
látni állami vagy kormányzati vezetőket, akik így demonstrálják, hogy
közreműködésük jelentős volt az eredmény elérésében, másrészt
sportszeretetüket mutatják remélve, hogy ez is növeli népszerűségüket.
Hasonló céllal lehet látni kiváló sportolókat politikai
demonstrációkon. Mindez lényegében csak az élsportra vonatkoztatva
igaz.
A gazdasági funkció ma már uralja a sport világát.
Elegendő talán két különböző, mégis összefüggő tényre utalni: a
Nemzetközi Olimpiai Bizottság az olimpiák televíziós közvetítési
jogának áruba bocsátása révén dollárszázmilliós bevételre tesz szert,
hasonlóképpen óriási összegek felett diszponál egy-egy labdarúgó klub
a jegybevételek, a játékosok adás-vétele, a reklámbevételek stb.
révén. Ez akkor igaz, ha olyan versenyek kerülnek megrendezésre,
amelyek tömegszórakoztatást
|
|
nyújtanak, igazi show-elemekkel. Érvényes ez az
olimpiai játékokra, de a profi ökölvívó mérkőzéseke, a
baseballmeccsekre egyaránt. Mint már utaltunk rá, a sportot kiszolgáló
iparág jelentős gazdasági tényezővé nőtte ki magát. Sportlétesítmények
üzemeltetése, sportszerek gyártása, sportruházat árusítása révén kis
üzemek váltak világcégekké, milliárdos profittal. A gazdasági funkció
a versenyport/élsport mellett érvényesül a tömegsport, szabadidősport,
egészségsport területén is – az amatőr sportoló is hordja a bajnok
által viselt márkákat, használja az általa is használt, s a tévé által
mutatott sporteszközöket.
A gazdasági háttér tárgyalásánál nem kerülhető meg
a vita, ami sportszakemberek és sporttal foglalkozó közgazdászok
között zajlik. Lényege: mi az állam és mi a piac szerepe, milyen
forrásból történjék a sport finanszírozása, s természetesen ki kapja a
legtöbbet? A helyzet jelenleg még nem tekinthető tisztázottnak, a
későbbiekben erre visszatérünk.
A „sportos” életmód egészségügyi vonatkozásai már
említésre kerültek. A rendszeres fizikai aktivitás kedvező hatásai az
egyénre vonatkoztatva jelennek meg a krónikus betegségek
megelőzésében, a munkában töltött aktív évek meghosszabbodásában, a jó
közérzetben. A társadalom szempontjából fontos annak vizsgálata, mibe
kerül a fizikai inaktivitás. Korábban az USA-ban végeztek ezirányú
vizsgálatokat. T. F. Jones és Ch. B. Eaton 1994-ben publikált adatai
szerint ez 6 milliárd dollár/év, G. A. Colditz 1999-es számítása
szerint 24 milliárd dollár/év, de M. Pratt, C. A. Macera és Guijing
Wang 2000-ben megjelent közleménye már 76, 6 milliárd dollár/év
összegre becsüli az inaktivitás okozta egészségügyi kiadások összegét.
Itthon Ács Pongrác és munkatársai 2011-es
közleménye tekinthető mérvadónak, melyben a fizikai inaktivitás
nemzetgazdasági terheit vizsgálták hazánkban. A magyar társadalom
inaktivitási szintjét az Eurobarometer 2010 vizsgálat alapján 77%-ban
határozták meg. Számításaikban a fizikai inaktivitással összefüggő
betegségeket vették figyelembe (szív- és érrendszeri betegségek,
stroke, vastagbélrák, kettes típusú cukorbetegség, oszteoporózis,
depresszió, emésztőrendszeri szövődmények, obezitás, magas
trigliceridszint, szándékos önártalom). Úgy találták, hogy 2009-ben az
inaktivitással összefüggő betegségek az államnak 283,5 milliárd forint
kiadást jelentettek. Kalkulációjuk szerint, ha a fizikai aktivitást
10%-kal lehetne fokozni, ez évente 9,1 milliárd forint megtakarítást,
573 175 táppénzes nap csökkenést eredményezne.
Népegészségügyi programok és fizikai aktivitás
Az Egyesült Államokban 1990-ben indították az Egészséges nép 2000
(Healthy People 2000) nemzeti programot, amely csaknem minden lényeges
célkitűzésében csődöt mondott (Jaret, 2000): a dohányosok számának
csökkenése alig volt értékelhető, az elhízás prevalenciája nem
csökkent, sőt drámai mértékben nőtt, a rendszeres fizikai aktivitást
végzők aránya értékelhetően nem változott. A csalódás oly nagy volt,
hogy sokan megkérdőjelezték a nemzeti egészségfejlesztő programok
hasznosságát. Mégis elkészült a következő program: Egészséges nép
2010, amely tanulván az előző kudarcából, világos, közérthető célokat
tűzött ki, s az eredmények folyamatos monitorozása lehetővé tette a
menetközbeni módosításokat. Merőben új volt az egészség tíz fő
indikátorának kijelölése: adekvát fizikai aktivitás; normál testsúly;
nikotinabsztinencia; drogmentesség; felelős szexuális magatartás;
mentális egészség; baleset- és erőszakmentesség; a környezet minősége;
védőoltás; az egészségügyi ellátás hozzáférhetősége.
Az, hogy a fizikai aktivitás első számú prioritássá
vált, köszönhető a korábban publikált meggyőző adatoknak, elsősorban a
CDC 1996-os kiadványának. A program eredményeinek értékelése még le
sem záródott, amikor indult a harmadik tízéves program, a Egészséges
nép 2020 (Healthy People 2020). Ebben a nemzeti célok kitűzése mellett
súlyt fektetnek az adatok hozzáférhetőségére, és biztosítandó a kellő
eszközöket, hangsúlyozzák, hogy a program eredményességét csak a
legszélesebb körű részvétel – államok, városok, közösségek, egyének –
biztosíthatja.
Az Egyesült Államok nemzeti egészség programjai sem
mindig sikertörténetek, a hazai programok históriája azonban még
kevésbé lelkesítő. Már a rendszerváltozást megelőzően készült
népegészségügyi program, majd 1990-t követően csaknem valamennyi
kormány indított, vagy szándékozott indítani programokat, amelyek
sorra-rendre kevés érdeklődést váltva ki felejtődtek el. Ennek a
forráshiány nem lehetett az oka, mert változó mértékben ugyan, de
milliárdok költődtek el a programok finanszírozására. Hogy nem mindig
hatékonyan, azt látszik alátámasztani az Állami Számvevőszék 2008-as
jelentése, amely a népegészségügyi szűrővizsgálatok eredményességét
vizsgálta. E szerint a szűrővizsgálatok eredményességét bemutató
adatok megbízhatatlanok, hiányzik az ellenőrzött, integrált
kontrollrendszer, a szűrésekre fordított költségvetési források nem
hasznosultak megfelelően. Talán megkockáztatható az a vélemény, hogy a
hazai népegészségügyi programok azért nem töltötték be eddig azon
szerepüket, hogy a magyar népesség egészségügyi mutatóinak folyamatos
romlását megállítsák, és pozitív tendenciát eredményezzenek, mert
céljuk nem alapvetően a betegségek valódi megelőzése, hanem korai
felderítése és korai gyógyítása volt. Ez orvosi szempontból helyes
törekvés, azonban nem igazi megelőzés, ami alapvető
életmód-változtatás – helyes táplálkozás, rendszeres fizikai
aktivitás, dohányzásmentesség, kulturált alkoholfogyasztás – révén
várható bizonyos betegségcsoportokban – a betegség maga ne is
alakuljon ki.
A jövő lehetőségei
A sport/testedzés különböző formáit figyelembe véve vizsgálhatjuk, mi
lehet a jövő útja. A hazai népesség egészségi állapotával kapcsolatos
adatokat, a rendszeres fizikai aktivitás kedvező élettani hatásait,
továbbá az Eurobarometer 2010 adatait elemezve nyilvánvaló, hogy a
lakosság 77%-os inaktivitási szintjéről, a magyar népesség számára
életbevágó fontosságú lenne az aktivitási szint növelése.
Régi tapasztalat, és vizsgálati adatok is
alátámasztják, hogy azokból lesz fizikailag aktív életmódot folytató
felnőtt, akivel gyermekkorban megszerettették a testmozgást,
sportolást. Ebből következően valódi változás a hazai népesség
aktivitási szokásaiban csak hosszú távon érhető el, amennyiben az
iskolai testnevelés és sport területén a már régóta javasolt
változások bekövetkeznek. Ennek lényege Istvánfi összeállítása
szerint: heti öt testnevelési óra bevezetése, szakképzett testnevelők
biztosítása, létesítményi feltételek (tornaterem, öltöző, fürdő stb.)
javítása, testnevelő tanárok és iskolaorvosok szorosabb
együttműködése. Ehhez kapcsolódóan égetően szükség lenne pezsgő
iskolai sportéletre, amely révén a fiatalok megszeretnék a sportot, s
aminek a feltételei jelenleg szintén hiányoznak. Mindezekhez
alapvetően állami forrásra lenne szükség a financiális feltételek
megteremtéséhez.
A felnőtt lakosság esetében a differenciált
megközelítés tűnik célravezetőnek. Azok számára, akik az inaktív
populáció zömét alkotják, leginkább a CDC és az American College of
Sports Medicine 1995-ös ajánlása (Physical Activity and Public Health)
tűnik leginkább használhatónak. Az abban leírtak megfelelnek az
egészség fejlesztéséért folytatott testedzés fogalmának. Ennek
lényege, hogy mindazok, akik nem sportolnak rendszeresen, vagy nem
végeznek egyéb rendszeres fizikai aktivitást, napi 30 perc mérsékelt
intenzitású fizikai aktivitás révén megőrizhetik egészségüket. Ez a 30
perc akár rövidebb ideig tartó mozgással (például 3×10 perc) is
akkumulálható (például lépcsőnjárás a lift használata helyett, néhány
perc gimnasztika naponta többször stb.). Mérsékelt intenzitást jelent
például a gyaloglás (5 km/ó), kerékpározás (<16 km/ó), fűnyírás,
takarítás, festés stb. Ehhez létesítményi feltételek nem szükségesek,
a kedvező hatás rövid időn belül várható, és hosszú távon is
érvényesül. Döntő tényező az emberek meggyőzése arról, amit az ókori
görög orvosok is hirdettek: egészségük érdekében önmaguk tehetik a
legtöbbet. Tanulmányok bizonyítják, hogy leghatékonyabb promóciónak az
bizonyul, ha a kezelőorvos, elsősorban a családorvos az egyéb okból
hozzá forduló paciens számára rutinszerűen és szakszerűen tanácsolja a
rendszeres testmozgást. Ha a családorvosok esetében a prevenciós
tevékenység megfelelő módon lenne honorálva, valószínűleg áttörést
lehetne elérni a fizikailag aktívabb életmód elterjedésében, s ez
jóval kevesebbe kerülne, mint a látványosnak szánt propagandaakciók
szervezése.
A szabadidősportot űzők sem kezelhetők egységes
tömegként. A magasabb jövedelmű rétegek életmódjának részét képezi a
rendszeres sportolás (tenisz, golf, sí, rendszeres úszás vagy lovaglás
stb.). Ennek a csoportnak nincs szüksége állami hozzájárulásra,
finanszírozza önmagát, pályabérletét, jó minőségű sportfelszerelését.
Az alacsonyabb jövedelműek számára, akik valamilyen sporttevékenységet
kívánnak folytatni, a lehetőség megteremtése lenne lényeges (ingyenes
pályahasználati lehetőség labdarúgóknak, alacsony tagdíjú lakossági
sportegyesületek stb.). A szabadidősport egyesületek egy része
profitorientált, költségeit részben pályázatok útján fedezi, így bár
magánvállalkozás, mégis az állam finanszírozza. Fejlett országokban
lakóhelyi közösségek, egyházak tartanak fent sportcélú létesítményeket
nem versenysport, hanem a lakosság számára. De nem zárható ki egyes
sportszövetségek vagy sportegyesületek közreműködése sem ezen a téren,
megnyitva bizonyos keretek között a sportlétesítményeket a
sportolni/testedzést folytatni kívánók számára. Szomorú tény, hogy a
létminimum körül élők számára ez sem jelent megoldást, helyzetükben a
sportolás, testedzés nem a realitások világába tartozik.
A versenysport kellene adja azt a keretet, amelyek
között az iskolai sport résztvevői adott sportágban folytatni tudják a
sportolást, akár mert tehetségesnek bizonyultak, akár mert kiöregedtek
az iskolából, de akkor is, ha csak megszerették a sportot. A
tehetségesek esetében megfelelő felkészítés (edzők szerepe!)
lehetőséget ad az elitsport, a válogatott sportolók világába való
belépésre, ahol a határ a csillagos ég, vagyis az olimpiai aranyérem.
Ebben a kategóriában az állam, egyesületek, szponzorok finanszírozzák
a költségeket. Sajnálatos oldala a versenysport világának, hogy azok a
sportolók, akiktől nem várható, hogy eredményes versenyzésükkel
gyarapítsák az egyesület pontszámát, két lehetőség között
választhatnak: vagy abbahagyják a versenysportolást (jó esetben
átnyergelnek a szabadidősport vagy az egészséget fejlesztő sport
világába), vagy egy ideig – vonatkozik ez főleg a fiatalokra – a
szülők súlyos anyagi terheket vállalnak, hogy fedezzék gyermekük
sportolását: a felszerelést, edzőt, pályát stb.
Összefoglalva
A magyar népesség egészségi állapotának javulása, a leggyakoribb
krónikus betegségek megelőzése jelentős mértékben életmódbeli tényezők
függvénye (táplálkozás, fizikai aktivitás, dohányzás). A fizikai
aktivitás szintjének emelése döntő mértékben az iskolai
testnevelés/sport hatékonyabbá tételéhez szükséges mielőbbi
kormányzati intézkedéseken múlik.
Az egészségsport nem igényel jelentősebb
beruházást, elsősorban az embereket kell meggyőzni arról, milyen
előnyökkel jár egészsége – de akár a karrierje – szempontjából, hogy
megfelelő életmóddal esélye van a leggyakoribb krónikus betegségek
valódi megelőzésére. Ebben a média mellett az orvosok szerepe
meghatározó.
A szabadidősport résztvevői szelektáltan
kezelendők, a magasabb jövedelműek esetében semmi teendő nincs, az
alacsonyabb jövedelmű sportolni kívánók számára pedig a helyi
viszonyoktól függően kell megkeresni annak lehetőségét, milyen –
elsősorban létesítményi – feltételek biztosítására van lehetőség. Erre
néhány – közel sem elegendő – biztató törekvés látható, elsősorban
önkormányzatok, kerületek részéről. Kérdés, hogy a közvetlen jövő
pénzügyi nehézségei mennyire teszik lehetővé ezek elterjedését.
A versenysport finanszírozása jelenleg
többcsatornás, ezen belül az elitsport szervezése, finanszírozása
jórészt állami feladat, melyben részt vesz a Magyar Olimpiai Bizottság
is. Az ebbe a csoportba tartozó néhány száz fő népegészségügyi
jelentőséggel nem bír, azonban nem szabad elfelejteni, hogy a magyar
sportsikerek (világbajnokságok, olimpiák) ma is megdobogtatják sok
ember szívét, látván a nemzeti színű zászlót, és hallgatván a
Himnuszt. Az is tény, hogy eredményes olimpiai szereplés valamelyik
sportágban tömegesen vonzza a fiatalokat ehhez a sportághoz. A
kormányzat stratégiai ágazatnak tekinti a sportot, ennek egyik jele a
sportfinanszírozás új rendszere, amely az egyesületek támogatását
jelenti bizonyos sportágakban. Ennek célja elsősorban az utánpótlásra
fordított összegek növelése lenne, ám kérdés, valóban „lecsorog-e” ez
a pénz az utánpótláshoz.
A versenyszerű sportolásból kiesők esetében, az
egészségsport vagy a szabadidősport felé való orientálás lenne az
igazi megoldás, mert kellő tehetség hiányában, alkati vagy életkorbeli
korlátozó tényezők esetében a versenyszerű sportolás erőltetése csak
frusztrációhoz vezet, egy kedvelt sportág szabadidős űzése viszont
akár évtizedekig része lehet életének, megőrizve ezáltal egészségét.
Az ezt korlátozó tényezőket az előzőekben vázoltuk.
Jó lenne, ha a MOB jelmondata – a sport mindenkié – valósággá válna.
Kulcsszavak: fizikai aktivitás, sport, egészség, prevenció,
finanszírozás
IRODALOM
Ács Pongrác – Hécz R. – Paár D. – Stocker
M. (2011): A fittség (m)értéke. A fizikai inaktivitás nemzetgazdasági
terhei Magyarországon. Közgazdasági Szemle. LVIII, 689–708. •
http://unipub.lib.uni-corvinus.hu/440/1/Kszemle_CIKK_1259.pdf
Colditz, Graham A. (1999): Economic Cost of Obesity and Inactivity.
Medicine and Science in Sports and Exercise. 31, 11 Suppl, 663–667.
Eaton, S. Boyd – Shostak, M. – Konner, M.
(1988): The Paleolithic Prescription: A Program of Diet and Exercise
and Disign for Living. Harper and Row, New York
H. É. (2008): Számvevőszéki kritika •
WEBCÍM >
Healthy People 2010, 2020 •
WEBCÍM >
Istvánfi Csaba (2008): A nemzet fogy és
beteg. Javaslatok az ifjúság egészségi állapotának megjavítására. •
WEBCÍM >
Jaret, Peter (2000): Healthy People 2000:
Helping Patients Change. Hippocrates. 14, 1, 25–30.
Jones, Timothy F. – Eaton, Charles B.
(1994): Cost-benefit Analysis of Walking to Prevent Coronary Heart
Disease. Archives of Family Medicine. 3, 8, 703–710.
Physical Activity and Health: A Report of
the Surgeon General. Atlanta, GA. U.S. Department of Health and Human
Services. Centers for Disease Control and Prevention. National Center
for Chronic Disease Prevention and Health Promotion, 1996. •
WEBCÍM >
Physical Activity and Public Health. A
Recommendation from the Centers for Disease Control and Prevention and
the American College of Sports Medicine (1995): JAMA – The Journal of
the American Medical Association. 273, 402–407. •
WEBCÍM >
Pratt, Michael – Macera, C. A. – Wang, G.
(2000): Higher Direct Medica Costs Associated with Physical
Inactivity. The Physician and Sportsmedicine. 28, 10, 63–70. •
WEBCÍM >
|
|