filozófiai konklúziókat. Kitcher következőként
megjelenő könyve Thomas Mann Halál Velencében-jének filozófiáját fejti
fel (Kitcher, 2013). Én magam Robert Musil filozófiájáról állítok
össze egy különszámot a The Monist című, amúgy a szigorú analitikus
filozófia egyik élharcosának számító filozófiai folyóiratban (Nánay,
2014). Musil egyébként különösen releváns e kontextusban, hiszen az ő
legfontosabb vezérelve az élet és önmagunk lehető legbensőségesebb
vizsgálata a lehető legtudományosabb precizitással. Ha jól olvasom
Fehér M. István hozzászólását, ez számára is elfogadható ’tudományos
filozófia’ lenne. És a Schwendtner Tibor által elemzett példa a Martin
Heidegger és Werner Heisenberg közötti tudományos kapcsolatról szintén
beleférne ebbe a filozófiafölfogásba.
Intuíciók
Cikkem legtöbbek által vitatott része, furcsa módon éppen az, amit
eredetileg (a közelmúlt filozófiai diskurzusának fényében, lásd
például: Cappelen, 2012, Kornblith, 1998, DePaul – Ramsey, 1998) a
legkevésbé tartottam provokatívnak: az intuíció-alapú filozofálás
tarthatatlanságát. Molnár Gábor remekül összefoglalja érveimet: „Nánay
legalább háromféle érvet hoz fel intuíciókkal szemben: (1) különböző
személyek ugyanarra a kérdésre vonatkozó intuíciói gyakran eltérnek
egymástól; (2) az intuíciók empirikusan tévesnek bizonyulhatnak – még
akkor is, ha az emberek „elsöprő többsége” egyetért bennük; (3) egyes
intuíciók kísérletileg kimutathatóan olyan külsődleges, esetleges
körülményekkel korrelálnak, mint a kísérleti szoba tisztasága, vagy
hogy mosott-e kezet a kísérleti alany.” (Molnár, 2012, ???)
Molnár azt is helyesen figyeli meg, hogy Demeter
Tamás és Tőzsér János e három érv közül csak a másodikat tárgyalja és
támadja. Gondolatmenetük meglepően hasonló: bár empirikus intuícióink
talán valóban megbízhatatlanok, ebből nem következik, hogy filozófiai
(Tőzsér), illetve fogalmi (Demeter) intuícióink szintén
megbízhatatlanok lennének. A felvetés tehát az, hogy ha az intuíció
filozófiai/fogalmi, akkor valamiként mentesül az intuíciók amúgy
általánosságban jól dokumentált megbízhatatlanságától. Mi biztosítja
Demeter és Tőzsér szerint a filozófiai/fogalmi intuíciók immunitását?
Tőzsér János szerint a filozófiai intuíciók annyira
mélyen vannak belénk plántálva („Isten vagy az evolúció” [Tőzsér,
2012, 486.] által – ezt kissé meglepve olvastam a Magyar Tudomány
hasábjain), hogy meg sem tudjuk őket kérdőjelezni. Ahogy a szerző
írja: „Egyikünk sem tud egykönnyen megválni tőlük, és holnaptól más,
ezekkel ellentétes intuíciók alapján gondolkodni” (Tőzsér, 2012,
486.).
Talán nem kell hangsúlyozni, hogy az
inkorrigibilitásból nem következik a reliabilitás. Lehet valakinek
olyan, alapjaiban téves intuíciója, amelytől nem tud egykönnyen
megválni, és ezzel ellentétes intuíciók alapján gondolkodni. A
XVII–XVIII. század fordulóján nyilván sok tudós nem tudott volna
egykönnyen megválni a flogisztonról szóló intuícióitól, de ettől még
nem kell azt gondolnunk, hogy ezek az intuíciók megbízhatóak voltak.
Tőzsér talán azt válaszolná erre, hogy a flogiszton megint csak
empirikus és nem filozófiai példa, és a kifejezetten filozófiai
intuíciók azok, amelyek Tőzsér szerint varázslatos módon mentesülnek
az intuíciók megbízhatatlanságától.
De az elmúlt tíz évben futószalagon keletkeznek
olyan kutatások, amelyek a kifejezetten filozófiai intuícióink
variabilitását igazolják: a Gettier-intuíció (arról, hogy a tudás
igazolt igaz hiedelem-e), a Kripke-intuíció (arról, hogy a
tulajdonnevek referenciáját mi határozza meg), az esszencialista
intuíció (arról, hogy némely entitás némely tulajdonsága szükségképpen
övé-e), és még sok-sok intuíció függ attól, hogy a válaszadó férfi-e
vagy nő, és attól is, hogy az illető milyen országban nőtt fel (lásd
például: Machery et al., 2008; Weinberg et al., 2001). Kinek a
Gettier-intuícióját kell tehát elfogadnunk: a nőkét vagy a férfiakét?
Az amerikaiakét vagy a japánokét? Ha az egyik csoport intuíciója
megbízható, a másik nyilván megbízhatatlan, de akkor honnan tudjuk,
vajon a szerencsések közé tartozunk-e? És ha ennyire fragmentálttá
vált az intuíció fogalma, érdemes-e bármiféle hangsúlyt fektetni (és
közpénzeket költeni) egy szűk csoport intuícióinak vizsgálatára (vagy
esetleg e csoport különböző intuíciói közötti feszültség
vizsgálatára), mint Tőzsér javasolja?
Ha jól értem Demeter hozzászólását, az ő szemlélete
talán nem is áll olyan távol az enyémtől – elképzelhető, hogy csak az
értékítéleteink különböznek. Szerinte a ’népi pszichológia’ – az az
általunk sokat gyakorolt képesség, hogy gondolatokat és vágyakat
tulajdonítsunk másoknak – fikciókkal dolgozik: a másik ember fejében
nem vágyak és gondolatok vannak, hanem neuronok. A filozófiai
intuíciók viszont éppen ennek a népi pszichológiának a megértésére
alkalmasak. A neuronok felderítése az idegtudomány feladata. Ha
valóban ezzel a képpel dolgozik Demeter, akkor már eleve az általam
elméleti természettudománynak tekintett filozófia paradigmáján belül
van, hiszen a ’mentális fikcionalizmus’ álláspontja éppen a tudomány
által sugallt kép (neuronok) és a hétköznapi kép (gondolatok és
vágyak) közötti kapcsolatról szól – bár ennek a kapcsolatnak egy
szélsőséges formája mellett foglal állást. Én persze hozzátenném, hogy
ha a népi pszichológia tényleg csak fikció, és a fejünkben valójában
csak neurális kapcsolatok vannak, akkor a népi pszichológia nemcsak
tudományosan, de filozófiailag is érdektelenné válik. Ezt Demeter
nyilván másként gondolja, de ez a nézeteltérés már magáról a filozófia
és a tudományok (illetve a manifeszt kép és a tudományos kép)
viszonyáról szól.
Molnár Gábor érveimet (és a többi hozzászóló
érveit) igen részletesen elemző, nagyon alapos munkájában hosszan és
meggyőzően bírálja Tőzsér és Demeter intuíciófogalmát, de ő maga is
azzal az ellenvetéssel áll elő, hogy a filozófiai intuíciót túl
gyorsan elvetem. Szerinte a filozófiai intuíciók a priori intuíciók.
Ezzel valóban el lehetne különíteni a filozófiai és a ’csak’ empirikus
intuíciókat. Molnár azonban azt is észreveszi, hogy intuícióink,
beleértve a filozófiai intuíciókat is, szocializációnk eredményei. Ezt
nehéz volna tagadni, különösen a két bekezdéssel előbb említett
kutatások fényében. Persze valami nem lehet mind a priori, mind a
korábbi szocializációnk során felszedett tapasztalatainkon alapuló –
az a priori definíciója éppen a tapasztalatoktól való függetlenség.
Éppen az intuíciók Molnár által is felismert szocializációfüggősége
miatt omlik össze Molnár pozitív javaslata a filozófiai és a nem
filozófiai intuíciók elkülönítéséről.
Molnár azonban helyesen azonosította a ma egyre
népszerűbb, a ’filozófia filozófiája’-ként ismert diszciplína egyik
központi kérdését: azt, hogy mi az intuíció, mennyiben lehet azt a
priori-nak tekinteni, és szolgálhat-e evidenciaként (lásd például
Herman Cappelen [2012] alapos áttekintését). Bár az első és a második
kérdésben nincs konszenzus, egyre kevesebben tartják úgy, hogy az
intuíciókat evidenciának tekinthetjük (Earlenbaugh – Molyneux, 2009).
Demeter Tamás helyesen jegyzi meg, hogy az
intuíció-alapú filozófia számára a filozófiai intuíciók csak az első
lépést jelentik: az intuíciókra épülnek a filozófiai érvek. Mivel az
intuíciók nem különösebben érdekes és egyáltalán nem megbízható alapot
jelentenének a filozófiai érvek számára, én amellett érveltem, hogy az
intuíciókat a tudományból vett adatokkal helyettesítsük. A filozófia
fő feladata továbbra is a filozófiai érvelés lenne, de ezek az érvek
nem a törékeny és félrevezető intuíciókra, hanem a tudományból vett
adatokra támaszkodnának. Nem a filozófia feladását és a
természettudományokba olvasztását javaslom tehát, hanem a filozófia
tudományos megalapozását.
Kulcsszavak: filozófia, tudomány, empirikus alap, intuíció,
kísérleti filozófia
IRODALOM
Boros János (2012): A tudomány és a
filozófia esete a természettel, a történelemmel és a demokráciával.
Magyar Tudomány. 173, 3, 354–361. •
WEBCÍM >
Cappelen, Herman (2012): Philosophy
without Intuitions. Oxford University Press, Oxford
Demeter Tamás (2012): A fogalmi intuíció védelmében. Magyar Tudomány.
173, 4, 488–492. •
WEBCÍM >
DePaul, Michael – Ramsey, William (eds.)
(1998): Rethinking Intuition. Rowman and Littlefield, Lanham, 129–141.
•
WEBCÍM >
Earlenbaugh, Joshua – Molyneux, Bernard
(2009): Intuitions Are Inclinations to Believe. Philosophical Studies.
145, 89–109. •
WEBCÍM >
Fehér M. István (2012): A „kerekded kör”,
avagy a filozófia nagyságáról és nyomorúságáról. Magyar Tudomány. 173,
9, 1110. o.
Kitcher, Philip (2012): Preludes to
Pragmatism. Oxford University Press, New York
Kitcher, Philip (2013): Deaths in Venice.
Columbia University Press, New York, megjelenőben
Kornblith, Hilary (1998): The Role of
Intuition in Philosophical Inquiry. In: DePaul, Michael – Ramsey,
William (eds.): Rethinking Intuition. Rowman and Littlefield, Lanham,
129–141. •
WEBCÍM >
Machery, Edouard – Mallon, R. – Nichols,
S. – Stich, S. (2004): Semantics Cross-cultural style. Cognition. 92,
B1–B12. •
WEBCÍM >
Molnár Gábor (2012): Intuíciók,
tapasztalatok és gyakorlati érdekek a filozófiában. Magyar Tudomány.
173, 1103. o.
Nánay Bence (2011): A filozófia és a
tudományok – vitaindító. Magyar Tudomány. 172, 12, 1493–1498. •
WEBCÍM >
Nánay Bence (ed.) (2014): The Philosophy
of Robert Musil. The Monist. In edit. •
WEBCÍM >
Nemes László (2012): Megismerés és praxis:
a filozófia céljai. Válasz Nánay Bence vitaindító írására. Magyar
Tudomány. 173, 3, 362–366. •
WEBCÍM >
Nyíri Kristóf (2012): A tudományos
filozófia tágabb értelmezése felé. Magyar Tudomány, 173, 6, 745–746. •
WEBCÍM >
Schwendtner Tibor (2012): A fizikus és a
filozófus, avagy miért ne helyezzük gyámság alá a filozófiát. Magyar
Tudomány. 173, 993. o.
Tőzsér János (2012): A filozófia és az
intuíciók. Magyar Tudomány. 173, 4, 484–487. •
WEBCÍM >
Vajda Mihály (2012): A filozófus
szemérmetlensége. Válaszféle Nánay Bencének. Magyar Tudomány. 173, 2,
231–234. •
WEBCÍM >
Weinberg, Jonathan – Nichols, S. – Stich,
S. (2001). Normativity and Epistemic Intuitions. Philosophical Topics.
29, 1–2, 429–460. •
WEBCÍM >
|