Elborzadtam a vita anyagainak nagyobb részét
olvasva, és felütésként az összegzést előre kimondva, nekem úgy fest,
hogy Brendel Mátyás és Szentpétery Péter a lényeget nem értik a
tudománnyal kapcsolatban, és veszélyesen játszanak a szavakkal.
Ha a tudománynak van illetékességi köre, akkor
bizony azon belül is kell maradnia. Egyéni véleményünk persze lehet
minden egyébbel kapcsolatban is, sőt van, akárcsak a futball vagy az
építészet esetén, de az nem publikációképes, és még kevésbé lehet „a”
tudomány véleménye. Hogyan kerültünk egyáltalán oda, hogy a tudomány
alapján a vallást gyalázzuk, mint Brendel teszi, vagy a vallás alapján
a tudományt hibáztatjuk, ahogy Szentpétery (szó szerint persze: az
ateizmust, de kiderül, hogy ez a tudománynak szól)?
Ha már a szavaknál tartunk, számomra egyébként
nagyon is elfogadható, hogy a teológia valamiféle tudomány
(Wissenschaft), de nem azért, mert olyan volna, mint a
természettudomány (science). Ha (mint én is gondolom) a teológa
tudomány, akkor azért az, mert módszeres, kritikus, igényes – de olyan
tudomány, amelynek a módszerei, céljai, eszközei alapvetően és
lényegüket tekintve különböznek a science-étől – azaz attól, amit
pongyolán és sommásan gyakran tudomány-ként szoktunk emlegetni.
A tudomány (mármint a science) vállaltan
korlátozott. A tudomány korlátai – véleményem szerint – magának az
emberi létnek a korlátai, annak a határait jelölik ki, hogy mit
(hogyan) tudhatunk, meddig ér a tapasztalat világának bizonyossága,
mire következtethetünk. Ezeken túl is sok minden létezik azonban. Az
már, ha úgy tetszik, nézőpont kérdése, hogy a tudomány által meg nem
válaszolt kérdéseken akkor szomorkodjunk-e vagy sem, és egyáltalán,
hogy mit kezdjünk velük. Mi végre vagyunk itt, honnan származik a
világ, létezik-e szerelem első látásra – vég nélküliek ezek a
kérdések. Szándékosan tettem közéjük egy profánt. Mert amiről a
tudomány nem beszél, arról nem beszél, és ez „csak ennyit jelent”
(ahogy Richard P. Feynmann is mondta). A tudomány azt sugallja – de
nem követeli – hogy az előbbieket ne is tekintsük valódi kérdéseknek.
Ludwig Wittgenstein ismert álláspontja szerint, az ilyen kérdések – a
metafizikai kérdések és az egyebek, de nem állítom, hogy mindezek
egyenrangúak volnának – pusztán a nyelv csábítása által létrehozott
látszatkérdések. Úgy gondolom, a tudományos szemlélet ugyanezt
nyelvfilozófiai kitérő nélkül magától is ajánlja. Nem tekinti (a
tudomány számára legalábbis) valóságosnak azokat a kérdéseket,
amelyeket nem tud bevonni az „igaz vagy hamis” állítások körébe,
vagyis amelyeket ennélfogva nem tudhat eldönteni sem, mert nem gyűrhet
saját módszere alá.
Ugyanakkor nyilván nem vitatható el senkitől, hogy
az emberi megismerés – a tudomány – által nyitva hagyott kérdéseket
privát módon önmagának mégis valósaknak gondolja, sőt a maga számára
meg is válaszolja őket, a szorító belső
|
|
kényszereknek engedve. Életünk fontos, és az
életünk nem (csupa) tudomány. Aki ennek ez egésznek, a teljességnek a
birtokbavételére vállalkozik, annak tudnia kell azonban, hogy ezzel
elhagyja a bizonyosságoknak (és bizonytalanságoknak) azt a körét,
amely a jelenségek világának, vagyis a tudomány tárgyának
megismeréséből fakadó vitát lehetővé teszi. Természetesen itt nagy
különbség keletkezik azon kérdések között – és ilyenek a metafizikai
és teológiai kérdések – amelyek színvonalas, fontos, izgalmas
hagyományokhoz köthetők, és ezért szellemi értelemben fontosak,
érdekesek, és a többiek között, amelyek nem.
Azt nem gondolom azonban, hogy ennek alapján,
mármint abból kiindulva, hogy „több is van ott”, vagyis, visszafelé
érvelve, a tudományt és a tudósokat bírálni lehetne. Az a vád például,
hogy „az ateisták” (ahogy említettem, nekem úgy tűnt, a kört itt a
tudósokig tágítja a fogalmazás) egy „nemlétező Istenben” hisznek,
megítélésem szerint egy ilyen téves számonkérés része. Az ateisták
mint emberek természetesen lehetnek titokban vallásosak vagy nem –
ennek részeként pedig lehet valamilyen viszonyuk a metafizikai
kérdésekhez, hihetnek például az univerzumban vagy más „személytelen
istenekben”, vagy valóban tagadhatják Isten (vagy az istenek) létét
egy róluk alkotott előzetes kép alapján. Bármi lehet. De éppen erről
van szó – hogy a tudomány és szemlélete, a naturalizmus nem követel
semmi ilyesmit, ezek egyikét sem, se semmi hasonlót. A naturalizmus
nem metafizikai jellegű a szónak ebben az értelmében, ahogy a végső
vagy transzendens entitásokba vetett (vagy elvetett) hit az. A
naturalizmus gyakorlati szemlélet a tudomány számára, ennél nem több
és nem kevesebb. Nem felel meg azoknak a céloknak, amelyeket nem tűz
maga elé.
Végül a szerénységről. Mennyire hitelesek e vita
résztvevői, mennyire vagyunk mi magunk egyáltalán hitelesek? Ki
szólalhat meg egy terület nevében? Ezt megítélni nem tudom. Abban
biztos vagyok azonban, hogy Gánóczy Sándor írását nagy élvezettel
olvastam, a másik kettőt pedig nem. (Holott az egyiknek bizonyos
távolságból nézve, elvileg örülnöm kellett volna – de sajnos nagyon
nem örültem.) Miért van ez? Nos, ha nem is lettem Gánóczy írásától
vallásosabb, de meggyőzött arról, amit persze korábban is gondoltam,
hogy a párbeszéd értelmes. Nem arról szól a párbeszéd, hogy „ki téved”
vagy annak ismételgetéséről, hogy „DE igen”, és „DE nem”. A párbeszéd
a tudásról szól, a tudásvágyról, és a tudás mindig változik,
növekszik, eleven. Pozitív példát említve, tanúja voltam, amikor
(ráadásul kényes témát érintve) a Pax Romana rendezvényén Szathmáry
Eörs tartott előadást a biológiai evolúcióról, amit érdekes, toleráns
és konstruktív hangulatú beszélgetés követett, mindenféle erőszakos
szellemi kényszerítés nélkül, ugyanakkor fontos információkat
cserélve. Azóta is úgy gondolom, van tanulnivalónk egymástól.
|
|