BUZSÁKI GYÖRGY
a New York-i Egyetem professzora
Ön nem Szentágothai tanítványa,
hanem Grastyán Endréé, de Szentágothaitól mindenki tanulhatott. Mit
köszönhet ön közvetve Szentágothainak?
A legfontosabb számomra talán a nagysága. Ha Magyarország kerül szóba
idegtudósok társaságában, előkerülnek a nevek, és a rövid lista, amely
Szentágothaival kezdődik. Nemcsak nemzetközileg volt híres – híres
emberből és tudósból sok van –, hanem egyúttal reneszánsz ember volt,
akire mindenki nagyon szívesen emlékszik vissza. Kultúrember, akivel
akármiről lehetett beszélni, nemcsak az anatómiáról.
Szentágothai Magyarországon dolgozott.
Ön most az Egyesült Államokban él.
Ott mennyire ismerik az ő munkásságát?
Általában mindenkitől csak egy-két dolog marad fenn. Einsteinről
például azt tudják, hogy a relativitáselmélettel foglalkozott, pedig
sok minden más is érdekelte. Az idegtudományban Szentágothai neve a
kérgi moduláris szerkezettel kapcsolatban kerül elő. Az anatómiát
olyan szinten művelte, hogy abból rögtön kiviláglott a funkció. Ma is
csaknem mindenki tudja a szakmában, hogy ki az a John Szentágothai,
mert a kérgi moduláris szerkezet a mai napig az ő nevéhez fűződik.
A funkcióról beszélt az imént.
Szentágothainak van egy nevezetes mondása:
„a szerkezetben a működés a legszebb”.
Ez egyszersmind másfajta szemléletet is jelent?
Vagyis hogy nem statikusan nézzük az agyat, hanem működése közben, és
így próbáljuk megérteni ezt a végtelenül bonyolult szerkezetet?
Igen, de ez nála nem abban nyilvánult meg, hogy a funkciót kutatta –
noha ezzel is foglalkozott –, hanem abban, hogy az agy szerkezetében
egyszerűen meglátta – mint Santiago Ramón y Cajal, a másik
világnagyság anatómiában –, hogy mi lehet e szerkezet funkcionális
célja. Hogyan lehet a szépséget és a kapcsolatrendszert valamilyen
formává varázsolni, hogy az adott funkciót szolgáljon. A korábbi
anatómiai megközelítés inkább a részek leírására alapozódott. De már a
múlt század elején nagyon komoly folyamat indult el a biológiában,
amelynek az volt a lényege, hogy a struktúrának sok variánsa
lehetséges, ezek matematikailag leírhatók, és a legfontosabb, hogy a
formai varianciának vannak funkcionális következményei. Ez a szemlélet
nagyon lassan bandukolt át a biológiából az idegtudományok felé. Ezt
Szentágothai elsőként ismerte fel, és ettől fogva minden magyarázata,
minden biológiai megnyilvánulása ebből a meglátásból indult el. Ez a
legszebben talán a tanítványai révén valósult meg.
Nagyon összetett és bonyolult dologról beszélgetünk. Amikor
agykutatásról van szó,
akkor idegek, neuronok, hálózatok lebegnek
a szemünk előtt. Ám beszélünk szépségről,
formákról is. Említette, hogy Szentágothai reneszánsz ember volt.
Vagyis olyan, nagy műveltségű valaki, aki a tudományon kívül is sok
mindenben tájékozott volt. Ez a fajta személete mennyiben segíthette
ahhoz, hogy közelebb kerüljön az agy megismeréséhez?
Sokféle módon lehet megközelíteni, hogy mi viszi előre az ember
gondolkodását. El tudok képzelni olyan valakit, aki foglalkozik a
tudományával, azon belül mindent átlát, logikusan megoldja a
problémákat, ragyogó kísérleteket végez el, és amellett amatőr módon
esetleg valamilyen művészettel is foglalkozik. Sok esetben a munka
során előbb-utóbb, vagy talán mindjárt az elején ez a kettős világ
összeforrhat. Szentágothainál erről volt szó. Amikor azt mondom, hogy
meglátta a szépséget a tudományban, akkor ezen azt értem, hogy nagyon
fontos, hogy az ember mindig azt az oldalt lássa és tekintse szépnek,
ami harmóniával rendelkezik. Amiben meglátja, hogy a vizsgálat
tárgyának valamilyen célja, fontos következménye lehet. Tehát nemcsak
azt kell nézegetni, hogy valami színes vagy nem színes, egyenes vagy
nem egyenes. A rejtett lényeg meglátása rendkívüli absztrakciót
igényel. Mondok egy példát. Lehet ún. fraktálokat, mindenféle pacni
mintákat produkálni egy egyszerű, trükkös matematikai egyenlet
segítségével. Elindítok egy programot, és egy vagy két órán belül
tízezer fraktálmintát tudok produkálni a képernyőn. De hogy ezek közül
melyik az a kettő, három, amelyben esztétikai gyönyörűség is van,
ahhoz egy művész szeme kell. Neki megvolt ez a művészi látása, és
tudta, látta, hogy ezek a kapcsolatrendszerek hogyan épülnek föl. Ezt
a látásmódot talán úgy illusztrálhatjuk, hogy például mi földi
halandók csak egy szénakazlat látunk. A Szentágothai-típusok viszont
felfedeznek a szénakazalban valamiféle érdekes struktúrát, például,
hogy a kazal elemei milyen szabályszerűségek szerint állnak össze.
Ebből a meglátásból jön a megértés, például, hogy miért van a kazalnak
ilyen alakja, milyen célt szolgál, és mi történik, ha ez az egész
nedves lesz stb. Én ezt a meglátást hívom szépségnek: annak
megismerését, hogy rájövünk valami rejtett dologra, amin keresztül
megértjük a rendezettség eredetét, logikáját.
Ön egyszer arról beszélt egy interjúban,
hogy az információelmélet mennyire fontos az agy
kutatásában és megértésében. Szentágothai egy korábbi korban kezdte el
kutatni az agyat, akkor, amikor az információelmélet még nem robbant
be annyira a tudományba. Mennyire közelítette meg mégis ebből a
szempontból az agyat, anélkül, hogy rendelkezésére állt volna a mai
korszerű információelmélet?
|
|
A géniusznak többféle ismertetőjele van. Az egyik
az, hogy nagyon sok mindent és nagyon szépen, szakértelemmel tud
csinálni. De egy másik nagyon fontos ismertetőjegye, hogy ha nem tudja
is csinálni, megérzi, hogy mi a fontos. Szentágothai nem volt
matematikus, nem volt mérnök, nem volt fizikus. Mégis, az, amit ma
idegrendszeri modellezésnek hívunk, az ő meglátásával indult. Ő rögtön
látta, hogy a matematikai modell mögött valamilyen óriási erő van, még
ha az egyenleteket nem értette is. Talán tudat alatt még azt is
érezte, hogy ezt Magyarországon is érdemes csinálni, mert
Magyarországon a matematikát, fizikát mindig jól oktatták. És ráadásul
ez a korszaka akkor indult, amikor ő az agynak talán egyik
leggyönyörűségesebb részével, a kisaggyal foglalkozott, amelyben a
neuronok esztétikai elrendeződése lenyűgözően szép. Elképzelhetetlen,
hogy ebből ne fakadjon valamilyen nagyon fontos funkció. Tehát azt az
ötletet, amely a világon már több helyen megszületőben volt, ő a
világra hozta. És egy csapatot gyűjtött maga köré. Mindig hangoztatom,
hogy az idegrendszeri modellezés Magyarországon kezdődött, és ez a
Szentágothai iskolájához fűződik, bár ennek az elismerése külföldön
nincs meg.
A tudomány nagyon sok tétele elavul; olyanok, amelyek a saját
korukban igazaknak bizonyultak. Vannak a tudományban úttörők.
Szentágothai mennyire volt úttörő, és mennyire folytatható mindaz –
esetleg más utakon –, amit ő elkezdett?
Vissza kell térnünk a legnagyobb felfedezésére, az agykéreg moduláris
szerkezetére. Ezzel olyan típusú elvet fedezett föl, vagy vitt előre,
amelynek segítségével az idegrendszer volumenének növekedése mind az
egyedfejlődésben, mind a törzsfejlődésben magyarázható. Hogyan
lehetséges, hogy néhány alapvető szabály segítségével az egészen kicsi
egészen naggyá tud megnövekedni? A modularitásnak az a lényege, hogy
egy meglévő szerkezeti egység sokasodik bizonyos elvek alapján, és
ráadásul úgy, hogy a köztük levő kommunikáció nem csökken annak
ellenére sem, hogy a modulok sokasodás közben fizikailag távol
kerülnek egymástól. Ezt a felismerést nem lehet tőle elvenni, nem
lehet helyettesíteni, ez nem fog elévülni, ez mindig az övé marad.
Ez a fajta összetett világszemlélet, amely különösen előtérben
tartja a művészetet,
nagyobb előnyt jelent az agykutatásban,
mint például a szív kutatásában?
Soviniszta lennék, ha azt mondanám, hogy az agykutatásban a
gondolkodás módja más, mint más diszciplínákban. Minden kutatásban van
komplexitás, van nehézség. A meglátás, a belelátás, a felfedezés, az
„aha” pillanat mindig valamilyen komplex jelenségből jön. Ez azok
számára világos igazán, akiknek megvan az a lehetőségük, hogy több
világban egyszerre működjenek. A zenének saját belső világa van, a
vizuális világ egészen más meglátási lehetőséggel rendelkezik. Aki a
képeket nézi, az szemlélődik, de aki fest, mint Szentágothai, az egy
másik oldalról ismeri meg a színeket: a munkálkodás oldaláról. Ezt a
megismerést, látásmódot át lehet vinni egy másik terület új módon való
feltárására. E képességhez persze olyan idegrendszer szükséges, amely
nem mindenkiben van meg. Van néhány ismert matematikus, aki úgy
dolgozik, hogy képletesen leteszi az asztalra a számokat és a
képleteket, és mintegy térben elrendezve látja a több szálon futó
problémákat. Erre az átlagember képtelen. Van egy-két filmrendező
barátom, ők azt mondják, hogy a szemük előtt látják a film
kialakulását, az egész evolúcióját, mielőtt még az megtörténne. Erre
én képtelen vagyok. Viszont valami hasonlóról van szó a tudományos
gondolkodásban is. A tudományban az a fontos, hogy az ember tizenöt
lépéssel előre tudjon gondolkodni, és az útvesztőket valamilyen módon
tudatosan vagy tudat alatt elkerülje. Erre képezni kell az
idegrendszert, és ebben nagyon jól jönnek azok a tapasztalatok,
amelyek nem feltétlenül onnan erednek, amit minden nap csinálunk,
hanem valahonnan máshonnan, ahol a meglátás módja egészen más, mint
például a művészetekben.
Említettük, hogy Ön nem Szentágothai tanítványa. Azt a szemléletet,
amely egyszerre összpontosít
a tudományra és a művészetekre, el lehetett tanulni
tőle közvetve is? Egy szemléletet,
ami azután többletet adhat az agykutatásban, vagyis
abban a munkában, amelyet Ön az agykutatásban végez?
Ez nagyon érdekes kérdés, mert a tanítványok mindig mások, mint a
mesterek. Én saját mesteremet, Grastyán Endrét magam előtt látom, de
mégsem tudnék olyan lenni, mint ő. Nem azért, mert nem igyekszem,
hanem mert az én világom egészen másképp működik. Szentágothainak
rengeteg kiváló tanítványa van, többek között a két legjobb barátom,
Somogyi Péter és Freund Tamás, akik ugyanolyan magas szinten művelik
tudományunkat, mint mesterük, mégis egészen más emberek. Nem jobbak
vagy rosszabbak, hanem egyszerűen mások. Amikor kijöttem Amerikába,
olyan típusú embereket kerestem, mint Grastyán volt, mert azt hittem,
hogy a jó tudós olyan ember, mint az én mesterem. Az volt az első
meglepetés, hogy rádöbbentem, nagyon sokféle személyiségtípus lehet
nagyon okos és sikeres egy tudományban. A mi szakmánkban is vannak
arrogánsok, művészek, keményen dolgozó hallgatag emberek, sokféle
módon lehet eljutni a megértés csúcsához. Ahhoz viszont, hogy valaki
kommunikálni tudjon a társadalommal, olyan típusú készség kell, ami
nagyon kevés embernek adatik meg. Szentágothai nagyon jó kiállású,
nagyon jól beszélő, lenyűgöző stílusú, ugyanakkor óriási műveltséggel
rendelkező egyéniség volt. Ez nagyon sokat számított a pályáján.
|
|