A magyar szociológia szerencsés csillagzat alatt
született. A Huszadik század című folyóirat lépést tartott az
európai szociológiával, miközben bőven adott muníciót azok számára is,
akiket a magyar társadalom érdekelt. A magyar szociológia része volt
az Osztrák–Magyar Monarchia szellemi virágzásának. A kezdet lendülete
azonban a Monarchia bukásával megtört. A keresztény-nemzeti eszmék
jegyében szerveződő ellenforradalmi Magyarország vezetői szemében a
szociológia gyanús, megbélyegzett, idegen tudomány volt, melynek csak
szanitarizált változata kaphatott helyet a pesti egyetemen.
Az igazi, nyughatatlan, radikális és kérdező
szociológia azonban újjászületett az új nemzedékben. 2010-ben
ünnepeltük Erdei Ferenc születésének századik évfordulóját. Erdei 1930
és 1944 között nemzetközi mércével mérve is egyedülálló életművet
alkotott, amelynek tanulságai a mai magyar társadalom megértését is
segítik. Erdeit 1945 után elragadta a politika, életműve félbeszakadt.
A XX. századi magyar szociológia másik nagy szereplője, Szalai Sándor
Erdei után két évvel született. Szalai életműve a sanyarú történelmi
körülmények miatt el sem kezdődött, ugyanakkor nélküle éppúgy nem
lehet megírni a magyar szociológia történetét, ahogyan Erdei nélkül
sem.
Erdeinek az élet tizennégy évet adott, hogy megírja
életművét. Szalai a pszichoanalízis felől érkezett volna a
szociológiához, ha ki nem tör a világháború, s azt követően nem vállal
ő is politikai szerepet, mely megakadályozta, hogy alkosson. Szalai
neve a Bárdossy-per népügyészeként vált ismertté. Vezetője lett a
pesti egyetem szociológiai intézetének, ahol nagyszerű fiatalokat
gyűjtött maga köré. Bár az intézetet bezárták, Szalait börtönbe
csukták, az intézet egykori tagjai, Cseh-Szombathy László szociológus,
Perjés Géza történész lett; a külföldre menekült Szabó Dénes mint
kriminológus világhírre tett szert.
A börtönből szabadult Szalai a hatóságok szemében
félelmetes, fékezhetetlen figura volt, akitől igyekeztek
megszabadulni. Lejárató kampányt indítottak ellene, hogy barátai ne
bízzanak benne. Megengedték neki, hogy 1956 után kimehessen New
Yorkba, ahol egy ENSZ-intézetet vezethetett. Itt mutatta meg, hogy mit
tud szociológusként. Elsőként
|
|
a világban, Magyarország részvételével nemzetközi
összehasonlító vizsgálatot kezdeményezett, melynek célja az életmód
szerkezetének feltárása volt. Ő alapozta meg az időmérleg-kutatás
módszerét, melynél ma sincs jobb, ha az a célunk, hogy képet kapjunk
egy ember, egy csoport, egy társadalom nap mint nap zajló életének
részleteiről, s ezen keresztül az értékekről, a szükségletekről, az
egyéni és kollektív kényszerekről.
Szalai Sándor keveset írt. Az ő műfaja a
kommunikáció volt. A szociológiai oktatást a pesti egyetemen
újraszervező Huszár Tibor a 70-es évek végén hívta meg Szalait, hogy
előadásokat tartson a szociológia módszereiről. Az előadásokon magam
is részt vettem mint hallgató. Sosem felejtem el sziporkázó
előadásmódját, vitriolos humorát, pengeéles eszmefuttatásait. Mondatai
magával ragadták a hallgatóság tagjait, akik a mondatokkal együtt
repültek el egy olyan világba, mely túl volt a mindennapokon, nem volt
ott se úr, se szolga, csak gondolat, melyet nyomban megfogalmazása
után egy másik gondolat követett, hogy a végén süketen és vakon
nézhessünk a semmibe, mert lenyűgözött a mindent tudás, mely Szalai
szavaiból áradt. Különös képessége volt arra, hogy rideg,
szenvedélytelen, logikus problémákból kiindulva elvezessen a
határokig, ahol már megszűnt az érvelés hatalma, mert a
legfontosabbról, a Szabadságról volt szó. Szabad ember volt Szalai
Sándor, s olthatatlan szabadságszeretetét, az igazság, a kutatás, a
társadalmi rend mélyén lüktető rendetlenség iránti kíváncsiságát adta
át hallgatóinak, amikor beszélt.
A Magyar Televízió az 1970-es években Jeles András
rendezésében készített egy felvételt Szalai Sándorral, aki az időről
beszélt. Remélem, a felvétel nem tűnt el. Érdemes lenne megkeresni, s
megmutatni, mert abban a műfajban mutatja meg Szalait, amiben a
legjobb volt. Az eleven beszédben.
A többi – sajnos – néma csend.
Kulcsszavak: Szalai Sándor, szociológia, nemzetközi összehasonlító
vizsgálat, időmérleg-kutatás, oktatás
|
|