A magyar filozófiatörténet
szereplői között nem sok akad, akit elkötelezett és következetes
materialistának tarthatunk, s aki materialista elveit a filozófia
diszciplínájának keretei között igyekezett érvényre
juttatni.1 Noha a magyar hagyomány számon
tart néhány – a materializmussal bizonyos mértékű rokonságot tartó –
pozitivistát, a materializmus eszmevilágának szerzői nem tudtak tartós
hatást gyakorolni, s csekély számú magyar képviselőinek munkássága
csak a materializmus átmeneti fellángolását jelentette.2
Bár a XVII. században feltűnik egy atomista
törekvésű gondolkodásmód, materialista felhangjai ellenére még nem
szakad(hat) el a skolasztikus, teológiai ihletettségű szemléleti
alapoktól.
A francia felvilágosodás radikális vonulatának
magyar követőjeként említhetjük Martinovics Ignácot – figyelmen kívül
hagyva filozófiai írásainak a materializmusra való áttérését megelőző
időszakra eső részét –, akinek bár egész beállítottsága távol áll
attól, amit – Kornis Gyula Posch Jenő jellemzésére használt
kifejezését alkalmazva – „tiszta elméleti ember”-nek nevezhetnénk,
mindazonáltal tevékenységének részét képezte a teoretikus munkásság
is. Kortársa, Bessenyei György, noha nem filozófus, széles körű
filozófiai műveltséggel rendelkezik. Korai, karteziánus jellegű
nézetei után a felvilágosodás filozófusainak hatására tesz néhány
lépést az anyagelvű szemlélet irányába, de visszariad a konzekvens
materializmustól, s ebben feltételezhetően a szabad akarat tanához
való ragaszkodása is szerepet játszik. Másrészt gondolkodásmódján
rajta hagyja nyomát a problémákhoz való emocionális viszonyulása, a
„hideg” rációtól való felismerhető idegenkedése, erkölcsi és
szépirodalmi orientáltsága.
A XIX. század közepe környékén jelentkező
Vogt–Moleschott–Büchner-féle materializmus nagy hatást gyakorol sok
magyar orvosra, biológusra, íróra és egyéb szakmák képviselőire – ide
érthetjük például Pólya József orvost vagy a magyar darwinisták egy
részét –, akik kimondva vagy hallgatólagosan materialista elveket
alkalmaztak, mindezt nagyrészt reflektálatlanul, vagy legalábbis nem a
teoretikus, filozófiai reflexió keretei között tették. Talán a
leginkább filozófiainak nevezhető mű – bár nem filozófiát, hanem
természettudományt tanult – Mentovich Ferenc keze alól került ki a
hatvanas években. (A cenzúra közbeavatkozása miatt csak 1870-ben
jelenhetett meg.) Negyvenéves kora környékén jutott
materialista meggyőződésre, s ekkortól legfőbb feladatának a
tudományos szemlélet terjesztését tekintette.
A XX. század elején is elsősorban az orvostudomány,
illetve a fiziológia képviselői – többek közt Jendrassik Ernő,
Kollarits Jenő, Farkas Geyza, Gergő Endre3
– jelentkeznek materialisztikus felfogásban született munkákkal.
(Amellett, hogy – ahogy a fent említett Gergő Endre mondja – sokan
mások is „a részletekben munkálkodó, megfigyelő és kísérletező tudósok
[…] mintegy mellékesen megkonstruálják maguknak a dolgok
materialisztikus szemléleti módját, [de] ritkán emelkednek bölcseleti
magaslatra.” [Gergő, 1925, 8–9.])
E korszak materialistái közül Posch Jenő – akinek
szakmai munkássága a XIX. század végétől a XX. század első negyedéig
terjedő időszakra esik – tekinthető par excellence filozófusnak. A
gimnáziumot Pozsonyban kezdi, majd Budapesten folytatja, s az egyetem
bölcsészkarát is itt végzi el. Az élete nagy részében gimnáziumi
tanárként dolgozó Posch a tudományos filozófiai tevékenységnek rendelt
alá szinte minden mást, kevéssé törődve az emberek többségét motiváló
anyagi javakkal. Az alkalmankénti szűk körű ismeretségi körében
eltöltött és a zenével való foglalatosságára szánt időtől eltekintve
gyakorlatilag teljesen a filozófiának szentelte magát. Megjegyzendő,
hogy a zene iránti érdeklődése sem merült ki a zene hallgatásában és a
többnyire önmaga kedvtelésére szolgáló zongorajátékban, hanem itt is
megtalálta a teoretikummal való kapcsolódási lehetőségeket. Így
zenepszichológiai témájú, illetve kedvelt zeneszerzőjéről, Richard
Wagnerről szóló írása is megjelenik a korabeli folyóiratokban.
Délelőttönként tanítás, aztán a nap hátralevő részében olvasás és írás
jelentette a tipikus napirendjét. (Ez csak a nyári vakáció idején
változott meg – utazgatással színesítette.)
Első jelentős műve, mely az idő filozófiai
kérdéseit dolgozza fel, két kötetben jelent meg (Posch, 1896/97), de
ennek előzményeként néhány részlet már napvilágot látott az Athenaeum
1894-es évfolyamának néhány számában. Az első kötet tartalmazza a
saját nézeteit, amit másokéival polemizálva fejt ki, a második
leginkább az idő filozófiatörténetének tekinthető. Már ebben a
könyvben is megnyilvánul az a szemléletmódja, amelyet egész
életművében következetesen érvényesít. A pozitivizmus irányultságára
jellemző módon az újabb és újabb „átfogó, nagy keretek” kreálása
helyett a filozófiai részletkérdésekre, meglévő keretek fehér
foltjainak precíz kitöltésére helyezi a hangsúlyt. A részletek
elmélyült vizsgálata, aprólékos kidolgozása egész filozófiai
munkássága során írásainak fő jellemzője marad. Másik szembetűnő
sajátosság a problémák önálló, más kérdésektől elszigetelt kezelése –
ami ebben a könyvben az idővel kapcsolatos filozófiai kérdéseknek a
tér fogalmától független tárgyalásmódját jelenti. Leginkább ez
váltotta ki a kortársak kritikáját. Az Athenaeum hasábjain Alexander
Bernáttól dicséretben és elmarasztalásban egyaránt részesül a
recenzált könyv (Alexander, 1897). A kifogásokra Posch a következő
számban válaszol, majd Alexander viszontválaszával zárul a kettejük
vitája. Palágyi Menyhért keze alól értetlen és elutasító recenzió
kerül ki (Palágyi, 1898). Az ő szintetizáló, az ellentéteket egységben
láttatni akaró szemléletmódja következtében az időnek a tértől való
elválasztását mesterségesnek, Posch tézisét – mely szerint „az idő
semmi, nem egyéb, mint puszta phantasia”, azaz az „idő” szó
használatával nem fejezünk ki semmilyen objektív létezőt – abszurdnak,
de legalábbis üresnek, terméketlennek tartja. Szemléletmódjuk erős
különbsége már akkor is kitűnik, ha valaki csak ezt a recenziót és a
Posch által pár évvel később, hosszas szerkesztőségi unszolásra
megírt, Palágyinak a Neue Theorie des Raumes und der Zeit című művéről
szóló bírálatát olvassa el (Posch, 1902). Míg Palágyi Posch könyvét
unalmasnak, minden eredetiség híján valónak minősítette, Posch Palágyi
munkáját annak csapongó, tudományhoz nem illő nyelvezete és stílusa,
túlerőltetett analógiákra és asszociációkra épülő érvelésmódja miatt
marasztalja el. (Megjegyzendő, hogy míg Posch nagyon alaposan
áttanulmányozza Palágyi munkáját, s az alig ötven oldalas műről
tizenhárom oldalt ír, addig Palágyi Posch vastag könyvéről nagyon
röviden ír, láthatóan pusztán felületes átolvasás után.)
Posch Jenő nagyrészt feldolgozatlan munkásságának
az időfilozófiai elmélet az egyetlen olyan szelete, amelyről
részletesen is olvashatunk, mégpedig Nagy Edit könyvében (Nagy, 2002).
Posch és Palágyi időfelfogását egy másik írásában is összeveti, melyet
azzal a konklúzióval zár, hogy kettejük közt „nem alakulhatott ki
igazi vita. Más alaptételekre építkeznek, másképpen gondolkodnak,
kettejük elmélete összemérhetetlen.” (Nagy, 2003)
Az elmélyült, teoretikus alkotómunkához szükséges
nyugodt életmódhoz szokott filozófus mindennapjait egy váratlan
incidens zavarja meg. Ez idő tájt nyílik lehetőség a
felekezet-nélküliségre, amit Posch rögtön ki is használ. Ekkor
Szolnokon tanár. Az időfilozófiai könyvének fent említett,
Alexander-féle bírálatra írott válaszában a vitatott kérdések
tárgyalása során felmerülő „általánosabb philosophiai világnézet”
kérdéséhez érve Posch kijelenti, hogy az ő világnézete „nem egyéb,
mint a philosophiai körökben ma még oly kevéssé népszerű atheistikus
materialismus”. Mindkét eset parlamenti üggyé válik, egyházi személyek
gimnáziumi tanári munkaviszonyának megszüntetését követelik. Ám ezt
nem érik el, csupán áthelyezik Poscht Szolnokról Budapestre. Sok év
múltán ismét hasonló incidens alakul ki amiatt, hogy iskolai óráján
Charles Darwin elméletét magyarázza a diákoknak.
Természetesen az egyházzal és a vallással való
szakítás is szorosan összefügg teoretikus nézeteivel. A vallási
dogmáknak, illetve a társadalmi környezet hagyományokra hivatkozó
elvárásainak való megfelelés nem fér össze az autonóm ész
szuverenitásával, a tények mindenekfelett való tiszteletével, a Posch
által képviselt tudományos szemléletmóddal. Egyháztörténeti cikkében
különböző szerzőkre támaszkodva igyekszik magyarázatot keresni a
vallási dogmák kialakulására, fennmaradásuk okaira. Nézete szerint az
a közismert jelenség, hogy egyébként magas szintű műveltséggel
rendelkező emberek némelyikének gondolkozására hatni képesek a
„hitdogmák, a nagy gyermekek e népmeséi”, nem egyéb, mint a
pszichológiai variánsa annak a fiziológiai infantilizmusnak, amikor
egy minden más szempontból normálisan kifejlődött organizmusnak egy
bizonyos szerve megreked a csecsemőkori fokon.
Bár időfilozófiai könyve is nagy volumenű alkotás,
főművének talán mégis a pszichológiai témájú – szintén kétkötetes –
könyvét tekinthetjük (Posch, 1915). A műben, amely a (nem szakmai)
ismertetőt író Schöpflin Aladár megfogalmazása szerint „bizonyára a
legjelentékenyebb filozófiai könyv, amely évek hosszú sora óta a
magyar irodalomban megjelent” (Schöpflin, 1915), a lelki
szféra – vagy Posch szemléletéhez híven azt mondhatnánk, az
úgynevezett lelki szféra – teljes birodalmát bebarangolja, hogy
mindent, amivel találkozik, a viselkedésre vezessen vissza. Könyvében
– amelyet a pszichológia filozófiájának is tekinthetünk –, a különböző
pszichológiai elméleteket kritikai jelleggel elemzi, vizsgálódása – a
filozófiára jellemző módon – a vizsgált terület legalapvetőbb elveire
irányul.
Támadásának célpontja a szellemi4
létezőként értett képzet (Vorstellung), amely a filozófiai, lélektani
elméletekben alapvető szerepet játszik. Sok pszichológus felhasználja
magyarázati célra, elméletalkotása során erre építkezik, s ezeknél a
szerzőknél a képzet egyfajta fundamentumként – Posch szerint az
idealista filozófiai felfogás fundamentumaként – funkcionál. Posch fő
kifogása az, hogy a képzetnek mint „kép alakjában bennünk létező
ideális valóságmásolatoknak” ezen elméletek alapján (bizonyos fokú)
realitást kell tulajdonítsunk. Az ilyen elméletek képviselőit „saját
feltevéseik logikája arra kényszeríti, […] hogy a képzelt dolgokat,
puszta emlékezésünk tárgyait […] reálisaknak, létezőknek hirdessék.”
(Posch, 1915, 15.) Még ha egyes elméletalkotók explicit módon ilyet
nem is állítanak, Posch szerint elméletükből ez következik.
Hasonló okokból tartja elfogadhatatlannak azokat az
elméleteket, amelyek az aktuális benyomások és a visszaemlékezések
közötti különbséget fokozati jellegűnek tekintik. (Például az egyik
élénkebb, erőteljesebb, míg a másik halványabb, elmosódottabb; vagy az
agysejtek izgalmi állapotának az eredeti benyomások által kialakult
mértékéhez képest csökkent fokú ingerületi állapota stb.) Úgy véli, a
fokozatiság gondolatának ilyen módon történő bevezetése azt vonja maga
után következményként, hogy „a létező, mindnyájunktól látható,
tapintható külső világon és annak egyes tárgyain kívül csekély
mértékben létezik egy olyan láthatatlan világ is, melynek egyes tagjai
időnkint fel-felmerülnek, s ismét a semmiségbe buknak vissza.” (Posch,
1915, 15.) Azaz a teljes értékű realitás mellett egy halványabb,
szubtilisebb realitás, azaz a lét és nem-lét között egy „fél-lét” is
posztuláltatik. Sőt, mindez még olyan érvelésre is lehetőséget ad,
hogy a „kis mértékben érzett”, képzelt dolog nem az érzett dolog
realitásának a fokát jelenti, hanem a mindig és mindenütt egyformán
reális hatásnak a különböző mértékig megérzett mivoltát. „Vagyis a
kis-érzéses képzetelmélet nem is egy kis mértékben reális
múlt-világnak a gondolatára vezet, hanem arra, hogy a képzelt dolgot a
valódiéhoz hasonló valóságnak vegyük.” (Posch, 1915, 16.) Posch annak
a gyanújának is hangot ad, hogy emögött az az elképzelés is
meghúzódhat, hogy az ember valamilyen értelemben – ha nem is teljes
értékűen, és a valóságnak csak egy halványabb formáját, de – gondolati
úton teremteni képes.
Mindezeket a következményeket elkerülendő, Posch a
képzeteket – illetve a „szellemi” szféra teljes egészét –
mozdulatokra, mozgásokra vezeti vissza. (A Saját megfogalmazása
szerint „a »taglejtés« szót a közszokástól eltérő legtágabb értelemben
vesszük, amely szerint a taglejtések közé nem csupán a testünk
végtagjainak mozdulatait foglaljuk, hanem ezeken kívül még mindama
mozdulatokat is, melyek az érző ember testének belsejében beállanak.”
(Posch, 1915, 713.)
A hagyományos módon értelmezett képzeteknek a mozdulatok csak
esetleges kísérői, Poschnál viszont megvalósítói. Definíciószerűen:
„maga a képzet nem több, mint az izommozdulatoknak összessége; […]
összefoglaló neve mindazon mozdulatoknak, melyeket valaki egy
valamikor tapasztalt tárgynak utóhatásaképpen véghezvisz.” (Posch,
1915, 37.) Amikor valaki elképzel valamit, akkor valójában nem
történik más, mint (sokféle) mozgás. Természetesen valamit átélni és
erre később visszagondolni, nem ugyanaz a folyamat. Ezt Posch is
elismeri, csakhogy ő a (általában immateriálisként értett) képzetet –
amely „képbirtokost” csinál a képzelő emberből – kiküszöbölendő,
máshogy határozza meg a különbséget: „az eszünkbe jutó (nem látott)
tárgy nem valami kép által, hanem azon összes innervatiok által van
bennünk képviselve, melyeket […] a rágondolásnak egész ideje alatt,
tehát az eszünkbe jutás pillanatában is végzünk.” (Posch, 1915, 38.)
Különbség van, de ez nem lényegi különbség, hanem a (testi és testen
belüli) mozgások lefolyásának különbsége.
A különbözőképpen felfogott – de mindegyik
változatában valamilyenfajta idealizmust tartalmazó – „képelméletek”
elleni polémiája (ami az első kötetben még hosszan folytatódik)
illusztrálja koncepciójának alapirányát: „Az az elmélet, mely a képzet
természetére vonatkozik, ki akar terjeszkedni minden többi folyamatra
is, s általánosabb […] elméletté igyekszik kinőni.” (Posch, 1915, 41.)
Az érzékszerveket érő benyomásoknak az idegrendszer közreműködése
révén kialakult „eredményeit” Posch az érzet szóval jelöli. Míg a
szellemi létező csak fantazmagória, a – természetesen minden szellemi
tartalomtól mentesként értett – érzet reális létező. Ezeknek elemzése
után részletes tárgyalásra kerülnek a hagyományosan szelleminek
tekintett szféra különböző jelenségei és működésmódjai, mint az
összehasonlítás, a figyelem-összpontosítás, képzettársítás, fantázia,
hallucináció. Majd az elvontabb intellektuális műveletek kerülnek
sorra: a következtetés, az absztrakt fogalmakkal végzett műveletek, és
általában az intellektuális megnyilvánulások, a gondolkodás. Posch
mindegyikre alkalmazni törekszik „mozdulatos” pszichológiájának
elveit. Ennek során elveti azt a filozófiában hagyományosnak tekintett
felosztást, amely elkülöníti egymástól a gondolkodást, az érzelmeket
és az akaratot. Posch a legátfogóbb, „legfelsőbb” kategóriának az
érzelmeket teszi meg, s az akaratot az érzelmek (érzelmi mozdulatok)
egyik alcsoportjának minősíti, amely leginkább a haraggal áll
rokonságban. De vajon miért pont a haraggal? Hiszen valamit akarni nem
csak harag által motiváltan lehet. Posch egy kissé „irodalmiasan”
festi elénk az „akaró ember” (mint cselekvő) képét. Az ilyen embert
úgy ábrázolja, mint aki nagy vehemenciával, erejét megfeszítve küzd
valamiért, s ez a valamiért való küzdelem egyben a küzdelem lehetséges
sikertelenségéből fakadó kudarc elkerülésére való törekvés is. Az
akaratot olyan konnotációba helyezi, amelyben az akarat köré a
tipikusan negatívnak tekintett érzelmek csoportosulnak; vagy
legalábbis ahol az „elkomolyodás hangulata” uralkodik. Az akaró embert
egyben haragvó embernek tünteti fel: „minden előretörekvő ember, az,
aki akadályokat gázol le, egy kicsit haragszik.” (Posch, 1915, 986.) A
gondolkodás, az intellektualitás szintjén érzelemnek minősül: „az
értelmi folyamatok kihűlt, hevüket vesztett, csekély fokú érzelmek.”
(Posch, 1915, 812.)
Posch e megoldással arra törekszik, hogy lebontsa a
válaszfalakat a három szellemi jellegűnek tekintett szféra között, és
egy nagy kategóriába helyezze el őket. Úgy véli, így könnyebb érvelni
a mellett, hogy valójában minden esetben csak mozgásokról (látható
mozdulatokról és/vagy a test belsejében lejátszódó, kívülről nem
látható mozgásokról) van szó. Annak, hogy ez az érzelmek nevet kapja,
pusztán gyakorlati okai vannak. Az intellektuális folyamatokat
érzelmieknek nevezni is elég nehezen befogadható elképzelés, de még
inkább antiintuitív lenne ennek a fordítottja.
Posch kiemelt figyelmet szentel a nyelv
vizsgálatának. Szinte minden téma tárgyalásánál kitér az adott
kérdéskörben szokványosan alkalmazott terminológia elemzésére, s az
esetek többségében arra a következtetésre jut, hogy a köznyelv
homályossága és többértelműsége szerepet játszik sok tévedés
kialakulásában. Ezeket példákkal illusztrálja is. Felfogása szerint az
érzelmekre vonatkozó szavak eredetileg emberi viselkedésre vonatkozó
igékre vezethetők vissza. A nyelv átalakulása folytán az igékből
melléknevek képződtek, melyek szintén bizonyos (általában a szóban
forgó személyre rendszeresen jellemző, tartós) viselkedésformák – nem
pedig szellemi állapotok – jellemzésére szolgáltak. A legfélrevezetőbb
átalakulás akkor történt, amikor „a nyelv a maga céljaira főnevet
kovácsolt ezekből a melléknevekből.” (Posch, 1915, 717.) Egyes
filozófusok (pszichológusok) pedig ezeket valamilyen létező dolgot
jelölő neveknek nézték, s mivel a reális világban ilyet nem találtak,
egyszerűen minden további nélkül szellemi természetűeknek minősítették
ezeket a feltételezett entitásokat.
Posch tehát azok közé tartozik, akik a mindennapi
nyelvet megrendszabályozandónak tartják. Ami a hétköznapi gyakorlat
számára megfelel, az nem feltétlenül alkalmas tudományos célokra. Míg
egy házassági apróhirdetés feladójának nem vethetjük a szemére, hogy
az általa megfogalmazott szöveg szóhasználatában szellemi
tulajdonságokra akar utalni, vagy az átlagembernek, hogy mindennapi
élete során mond olyanokat, hogy „azért kiabáltam, mert elfutott a
harag”, a tudományosság rangjára igényt tartó pszichológusnak ezt nem
nézhetjük el. Neki észre kell vennie a felületes hétköznapi nyelvezet
okságinak szánt magyarázatában az idem per idem hibáját. A köznyelv
szaknyelvvé emelése egyik megnyilvánulása annak, hogy egyes
pszichológiai irányzatok a hétköznapi gondolkodásmódot,
következtetéseket és általában véve a mindennapi gyakorlat során
alkalmazott magyarázati szokásokat mint helytállókat fogják fel. „A
»szellemi állapotok«-kal dolgozó psychológia magán viseli a naiv
kezdetleges gondolkozásmódnak bélyegét.” (Posch, 1915, 718.) Az ilyen
pszichológus egyszerűen és többnyire reflektálatlanul veszi át a
„laikus psychológia” szóhasználatát.
Természetesen az etika és az esztétika sem maradhat
ki a vizsgálódásból. Posch az erkölcsi törvényeket egoisztikus
eredetűnek tekinti. A köznyelv félrevezető, „abusiv” jellege nyilvánul
meg abban a szokásban is, hogy dolgokat és eseményeket jónak, szépnek
vagy kellemesnek – illetve rossznak, rútnak, kellemetlennek –
minősítünk, azt a látszatot keltve ezáltal, mintha a tárgyaknak vagy
eseményeknek lehetnének ilyen tulajdonságai, noha valójában csak
érzelmeinket fejezzük ki ezekkel a szavakkal. Még pontosabban:
érzelem-viselkedést produkálunk a kimondásukkal. Ahogy pozitivisták
hangsúlyozni szokták, Posch is arra figyelmeztet, hogy a nyelvi forma
jelentős szerepet játszik az ilyen tévedések kialakulásában. Az „ez
kellemes” vagy „az a tárgy szép” mondat ugyanolyan grammatikai
formával rendelkezik, mint az „ez a tárgy gömbölyű” állítás, s ez arra
készteti a
|
|
felületesen gondolkodókat, hogy a tárgy
tulajdonságait kifejező predikátumoknak tekintsék az értékelő
szavakat. Természetesen a szóban forgó személynek a tárgyhoz való
viszonyulása különbözik abban az esetben, ha valamit kívánatosnak
(jónak, szépnek, kellemesnek) tart, attól az esettől, ha ezzel
ellentétesen viszonyul valamihez. Ebben – és csak ebben – az
értelemben mondhatjuk, hogy az értékjelző szavak kifejezik valamely
tárgynak egy bizonyos képességét, hogy „a mi ideg-izomrendszerünket
könnyebben és nagyobb mértékben tudják mozgásba hozni, mint más
ingerforrások.” (Posch, 1915, 850.)
Az etikai szavak egyik sajátossága a radikális
jelentésváltozás előfordulása. Posch azt nevezi így, amikor az
eredetileg egoisztikusan értett „jó”-t – amelynek kimondása nem más,
mint valamely benyomás hatására kialakuló érzelem-viselkedés – valaki
már akkor is használja, amikor egy benyomás az ő számára már
egyáltalán nem olyan, mint amilyennek a hatására „eredetileg” jónak
nevezett valamit. Sőt, sok esetben éppen az ellenkezője. A szomjas
embernek egy pohár víz „jó”. Hogyan magyarázható az, ha valaki azt a
viselkedését, hogy (önzetlenül) odaadja a vizet egy nálánál szomjasabb
embernek, szintén „jó”-nak nevezi? Itt Posch az altruisztikus
viselkedés magyarázatának problémájába ütközik.
Többféle lehetséges magyarázat áttekintése után
Posch egyik megoldása az, hogy abban az esetben, ha az ösztöneinkkel
ellentétes módon, mások érdekében cselekszünk, akkor „az ilyen
cselekmény csak metaphorikus értelemben, sőt idézőjel között viselheti
a ’jó’ jelzőt az illető cselekvőnek szájában” (Posch, 1915, 853.). A
beszélő gyakran annyira idomul a társadalom elvárásaihoz, hogy nem
veszi észre: ő valójában csak azt idézi, amit a másik ember
mond(hatna). Azaz a radikális jelentésváltozás nem egyéb, mint egy
széles körben elterjedt hibás szóhasználat következménye. Az
érzelemkiváltó benyomások ilyen nagymértékű eltérése (azaz közvetlenül
kellemes, mint a víz megszerzése, szemben a víz továbbadásával, ami az
önfeláldozó magatartású szomjas ember számára közvetlenül éppen hogy
kellemetlen) esetén megfigyelhető ugyanolyan érzelem-viselkedés (azaz
a „jó” szó használata) az értékelő kifejezésekkel összefüggő
viselkedések szféráján belül csak az etikainak nevezett területen
jelenik meg. Az esztétikainak nevezett megnyilvánulások körében nem
fordul elő az, hogy az „ez szép” érzelem-viselkedést akkor produkálja
valaki, amikor olyan érzelmet kelt benne az ingerforrás, amire
egyébként az „ez rút” reakcióval felelne. „Elmondhatjuk, hogy a »jó«
jelző sokkal függetlenebb a maga tárgyának érzettónusától, mint a
»szép« meg a »kellemes«.” (Posch, 1915, 854.) Annak ellenére van ez
így, hogy a „jó” származtatott fogalom, eredendően a kellemes
benyomások jelzésére szolgált, s csak különböző történeti változások
hatására alakult át a használata (illetve jelentése; Posch nem tesz a
kettő között megkülönböztetést, és a „jelentés”-t a laza, köznyelvi
értelemben használja). A „szép” esetében, mint láttuk, nincs ilyen
jelentésváltozás, de végső elemzésben szintén a kellemes benyomásokból
származtatható: „a kellemes szerintünk a jó-nak és szép-nek közös
tényezője, legbelső magja, s mintegy a gerince.” (Posch, 1915, 880.)
A „jó” szó következetlen használatának
kimutatásával azonban még nincs megmagyarázva az önfeláldozó
viselkedés jelensége. Az altruista magatartásnak egoisztikus
magyarázatára azt a – viszonylag szokványos és kézenfekvő – érvelési
stratégiát alkalmazza, hogy igyekszik az ilyen szituációkban is
kimutatni az önfeláldozó(nak tűnő) viselkedésben benne rejlő önző
érdeket. Ehhez pedig a részvét, az empátia érzéseit az emberre
általában véve jellemző adottságokként tünteti fel, melyek mint
„természetes ősindulat” irányítják a viselkedésünket. „A szenvedés
éppen eme részvét érzésének óhatatlan feltámadása következtében
látványnak fölöttébb kellemetlen látvány. Nem bírunk szabadulni attól
az illusiótól, hogy azok a fájdalmas insultus-ok, miknek hatása alatt
az embertársunk kínlódik, bennünket is érnek.” (Posch, 1915, 857.)
Még egy – kissé különös – gondolatmenettel is
igyekszik megtoldani az altruista viselkedés kialakulására alkotott
elméletét. A másokon való segítség szokásának intézményesülésében az
is szerepet játszott, hogy egy olyan dilemmának a körülményei közt,
melyben arról kell döntést hozni, hogy egy szorult helyzetben lévőn
segítsünk-e avagy sem, a segítség mellett dönteni mindig egyszerűbb.
Egyrészt ez a leginkább koherens egyéb társadalmi elvárásokkal, ez
ütközik a legkisebb ellenállásba. Másrészt – egy kívülálló fél számára
– intellektuális szempontból is egyszerűbb a vesztes oldalára állnia.
Ezt a megállapítását azzal a példával szemlélteti, amikor egy embert
egy nálánál erősebb ember (vagy több ember) bántalmaz. Ilyenkor az,
akinek a szeme elé kerül ez a látvány, anélkül, hogy végiggondolná az
ütlegelés lehetséges okait, ösztönszerűen a megtámadott oldalára áll,
holott könnyen lehetséges, hogy például a verés valamilyen nagyon is
indokolt büntetés, amelynek hátterében olyan cselekedet áll, amely –
ha a külső szemlélő tudomására jutna – arra késztetné, hogy ő is
odaálljon az ütlegelők közé. Ám ehhez olyan indítékok kellenek,
„amiket nehezebben találna meg, amiket ki kellene gondolnia”. „Ahhoz a
félhez fog-e állani, akinek eljárását csak mindenféle fárasztó
meggondolások segítségével találhatná támogatásra méltónak? […] Az
altruismust, a részvétet, felebaráti szeretetet köztörvénnyé az a
körülmény emelte, hogy ez minden bírálónak (emberek közti küzdelmet
nézőnek) részéről a legkönnyebb ítélet.” (Posch, 1915, 858.)
Az etikával foglalkozó részben a leghosszabban
Nietzsche és Kant nézeteit ismerteti, elemzi és kritizálja. Nietzsche
morállal – különösen a keresztény morállal – szembeni kritikus
hozzáállását nagyra becsüli, de bizonyos témák területén túlzásokra
hajlamosnak tartja. Posch az erkölcsi nézetek alakulását, formálódását
illetően két komponenst emel ki. Egyrészt az emocionális tényezőt (az
erkölcs is csupán az érzelmek egyike), másrészt a külső, társadalmi
ráhatást. „A kötelességérzet olyan későkori fejlemény, mely a kívülről
jött nyomással való megalkuvásból származott.” (Posch, 1915, 924.) Aki
azt mondja, hogy az erkölcsi törvényt magáért a törvénynek kedvéért
követi, az valószínűleg élete korábbi szakaszában valamely kellemes
vagy kellemetlen benyomás hatására cselekedett így, ma pedig vagy ezen
cselekedet emlékének hatására, megszokásból cselekszik (a cselekvés
emléke önmagában is elégséges lehet a cselekvés megismétléséhez), vagy
pedig mai elvárásokból fakadó kellemességek, illetve kellemetlenségek
hatására: „a felebarátom jogkörének tiszteletére a felebarátom ökle
visz rá.” (Posch, 1915, 923.) Hasonló megállapításokat tesz utolsó,
Edward Westermarck morális elvek eredetét vizsgáló
szociológiai-antropológiai könyvének eredményeire támaszkodó cikkében
is, amely annak megállapításával zárul, hogy egy társadalom erkölcsét
(és erre alapuló jogrendszerét) az erősek érdeke határozza meg,
következésképp: „Amikor a társadalmi erkölcsről beszélünk, nem szabad
felednünk, hogy ez az erkölcs a társadalom többségének, az uralkodó
osztályt támogató részének az erkölcse, nem pedig a társadalom minden
egyes tagjáé.” (Posch, 1924, 522.)
Kantról elismerően nyilatkozik „az elméleti
gondolkodás, a metaphysica terén”, de elmarasztalóan az etikai
nézeteit jellemző rigorózusság miatt. Posch erkölcspszichológiai
fejtegetéseinek egyik célpontja a kanti etikán belüli kategorikus
imperativus: „ez a törvény nem tér el minden más hozzánk intézett
felszólításnak attól a sajátságától, hogy a teljesítése csak úgy válik
lehetővé, ha az egyénnek akad indítéka, mely őt e parancs követésére
ráveszi.” (Posch, 1915, 922.) Az erkölcs autonóm státusának
feltételezése alaptalan. Kritizálja az erkölcsi törvény eredetének és
státusának tisztázatlanságát. Értelmezése szerint a kategorikus
imperativus a következő alapelvet feltételezi: „tedd meg a
kötelességed minden körülmények között, és ne kérdezd, hogy miért!”
(Posch, 1915, 860.) Kant – a Kritik der reinen Vernunft teoretikus
attitűdjével ellentétben – az etikai kérdések területén nem a
kívülálló, hanem a résztvevő szemével tekintett tárgyára. Márpedig egy
filozófusnak olyan semleges nézőpontot kell felvennie, „mely egy a mi
moralitásunkért nem már a priori lelkesedő, hanem azt csak szemlélő,
konstatáló egyénnek a hangulata.” (Posch, 1915, 860.) (A semleges
kívülállás követelményének a könyv későbbi szakaszaiban néhány
alkalommal maga Posch sem felel meg maradéktalanul. Például amikor a
mindenkiben legyőzendő riválist látó embert „elítélni valónak”
minősíti (Posch, 1915, 943.). Másrészt ezt az elvárását nem igyekszik
összeegyeztetni az értelmi és az érzelmi folyamatok azonosságát valló
tézisével; noha igényelne néhány megjegyzést, hogy a semleges
kívülállás intellektuális követelménye milyen módon tartható fenn az
értelmi és az érzelmi szféra közötti válaszfal lebontása mellett. Azaz
Posch nem alkalmaz önreflexiót azzal a kérdéssel kapcsolatban, hogy mi
lesz a státusa egy tudományos igényű munkának – mint amilyen az övé is
– abban az esetben, ha végső soron az is csak az érzelmi
megnyilvánulások egyik fajtája. Azt is meg kell azonban jegyeznünk,
hogy a pozitivista jellegű gondolkodásmód képviselői általában nem
tulajdonítanak akkora jelentőséget az ilyen típusú önreflexiónak, mint
más filozófiai iskolák.)
A két vaskos kötetből álló művének utolsó fejezete
A realizmus világnézete címet viseli. Ebben a fejezetben tárgyalja
röviden az elméletének kereteit adó legáltalánosabb
filozófiai kérdéseket. Itt kerül terítékre némely olyan
alapkérdés, melyről a korábbiakban csak elszórt megjegyzéseket
olvashattunk. A nem anyagi entitásokat vagy folyamatokat feltételező
állásponttal szemben felhoz néhány érvet, hogy megmutassa, miért
részesítendő előnyben a realista (azaz materialista)5
felfogás a szellemi/spiritualista alapállással szemben. Mivel az
érzékszervek számára való hozzáférhetetlenség a tudományos tézisekben
szereplő entitások egy jelentős részére is jellemző, ezért az erre
történő hivatkozás önmagában nem alkalmas demarkációs argumentumnak.
Ami a tudomány hipotetikus létezőit megkülönbözteti a
spirituális/szellemi létezőktől, hogy alkalmasak oksági magyarázatok
céljára, míg a szellemi létezőket feltételező elméletek „teljesen
meddő hypothesisek, értéktelenek, azaz causalis problémák megoldására
alkalmatlanok.” (Posch, 1915, 1105.) A poschi realizmust hivatott
támogatni az a megjegyzés, mely szerint eme álláspont sokkal inkább
képes a saját rendszerében elhelyezni – vagy még inkább: értelmezni –
az idealista ellenfél létezőit, mint amennyire az idealista képes
„felolvasztani” saját rendszerében a materiális testeket. Továbbá a
spiritualizmus ellen szól az Ockham-féle ökonómiai elv, az energia
megmaradásának törvénye, valamint bizonyos tudományágak – különösen a
néprajzi kutatások – a szellemhitek kialakulására vonatkozó
eredményei, az ilyen elképzelésekben rejlő antropomorf jelleg
kimutatása. Márpedig az antropomorfizmus „nem tudományt, hanem
mindenütt, ahol szerepelt, csak poesist teremtett.” (Posch, 1915,
1106.)
Valószínűleg Posch maga is tisztában van azzal,
hogy egy elszánt és kellően szofisztikus idealista vitapartnert nem
feltétlenül győznének meg a fenti érvek, de úgy dönt, hogy ennél
mélyebben „nem megyünk bele abba a kérdésbe, mi
ajánlja a realizmust szemben a subjectív idealizmussal.” (Posch, 1915,
1109.) Valójában nem is tartja szükségesnek érvelni mellettük, mivel
minden elmélet feltételez valami legvégsőt, tovább nem elemezhetőt,
ami az adott rendszer sarokkövének, posztulátumának számít, s amit –
épp alapelv jellege miatt – nem lehet a szó szigorú értelmében
bizonyítani.6 Az alapállás végül is
bevallottan posztulált: „A mi psychologiánk nem bebizonyítani
igyekezett a realismust, hanem kiindult belőle.” (Posch, 1915, 1112.)
Ez következetes kimondása annak, ami Posch írásait elolvasva egyébként
is világossá válik. „Mi ahhoz az ismerettani elmélethez csatlakozunk,
mely az összes, tárgyeltüntető kísérletekkel szemben az un. »naiv«
realismust igyekszik a jogaiba visszasegíteni.” (Posch, 1915, 1111.) A
(nagyon) naiv felfogástól annyiban tér el, hogy nem tekinti kivétel
nélkül a tárgy immanens sajátságának mindazokat a tulajdonságokat,
melyeket a mindennapokban a tárgyaknak tulajdonítunk, hanem csak „a
létezőknek un. primair qualitásait, ama pusztán mathematikai és
mechanikai sajátságokkal felruházott adatelemeket”. Bár itt nem nevezi
meg, de fejtegetéseiből úgy tűnik, a Locke-féle elsődleges
tulajdonságokra gondol. Szellemes hasonlata szerint a filozófia egy
olyan sakkparti, melyet csak a „paraszttal” – értsd: a józan paraszti
ésszel, mely a tőlünk független külvilág létében hisz – lehet
megnyerni. (Ez a szemléletmód nyilvánul meg Az idő elméleté-ben is,
ahol szintén a mindennapi felfogás alapján használja az idő fogalmát.)
Az idealista alapállást egyáltalán nem képes komolyan venni, s az
ilyen irányú orientálódás vagy a „curiosum-ok iránti érdeklődés”
számlájára írható, vagy egyszerűen a tudatlanság eredménye, ami pedig
nem kis részben annak köszönhető, hogy „maiglan dívó
tanításrendszerünk már a legzsengébb gyermek eszét is ama szellemalakú
létezők elfogadására szoktatja.” (Posch, 1915, 1109.) A fizikai
kauzalitás körén kívül álló szellemi szféra feltételezése „magán
viseli az emberi nagyzás hóbortjának minden jelét.” (Posch, 1915,
1125.)
Elég nyilvánvaló, hogy egy idealistával az
alapelvekről folytatott vitának nem sok pozitív hozadéka lenne. A
fentebb már említett Posch–Palágyi-viszonyról mondottakhoz hasonló
diagnózist állít fel Mester Béla is Posch Jenőnek a teoretikus
ellenfeleihez való viszonyáról: „…az újidealizmus különböző áramlatai
jelentik számára az ellenpólust, de nem a vitapartnert: az ebben a
körben mozgó szerzőkkel szemben annyira radikálisan más fogalomkörben
mozog, hogy […] vitában kevés mondanivalójuk lenne egymás számára.”
(Mester, 2011, 250.)
Attól eltekintve, hogy két nagy könyvének
kiadásához az Akadémia is hozzájárult, élete jelentős részében Posch
az akadémikus intézményrendszertől és infrastruktúrától meglehetősen
elszigetelten élt és alkotott. Ez az elszigeteltség részben enyhült,
amikor 1900-ban ő is tagja lett a filozófiai iránti érdeklődést
fellendíteni, a filozófiát művelők számára kapcsolattartási
lehetőséget teremteni hivatott Magyar Filozófiai Társaság (MFT)
alapszabályának megalkotását célzó, négy főből álló előkészítő
bizottságnak. Részt vesz az 1901. május 25-én tartott alakuló
közgyűlésen is. Később szerkesztőbizottsági tagnak, majd halála előtt
három évvel, 1920-ban az MFT alelnökének választják. (A Társaságnak
egyébként öccse, Posch Árpád is tagja.) Ugyanebben az évben válik a
Magyar Tudományos Akadémia levelező tagjává. Bár hamarosan bekövetkező
halála miatt tagsága nem sokáig tartott, a tudomány, a tudományosság
iránti vonzalma még súlyosbodó betegsége idején is erősen munkált
benne. Ameddig képes volt rá, írt. Utolsó írásának megjelentetését már
kénytelen öccsére bízni. Röviddel a halála előtt még kezébe vehette
azt a német nyelvterületen megjelenő folyóiratot, amely leközölte
pszichológia-filozófiai művének németre fordított kivonatát.
(Hasonlóan ahhoz, ahogy annak idején időfilozófiai művének rövidített
változata is megjelent németül.)
A tudomány iránti elkötelezettsége nyilvánul meg
abban a nézetében is, mely szerint a tudomány egyértelműen fejlődik.
Sőt, nem csupán a tudás szaporodása, hanem a téves nézetek
kiküszöbölése is fejlődésnek minősíthető, melynek során a kanti Ding
an sich megismeréséhez is egyre közelebb jutunk. A megismerés lassú
előrehaladásával fokozatosan szétfoszlik az a „fátyol” is, amivel a
kanti filozófia – és általában az idealizmus – beborította a
megismerendőt. Mindazonáltal a magában vett dologról alkotott
felfogásunk sem lehet immunis az esetleges felülbírálattal szemben. Ha
a tudomány jövőbeni eredményei azt diktálják, akkor meg kell
változtatnunk az erre vonatkozó elképzeléseinket is.
Posch Jenő – ebben rokon a felvilágosodás filozófusaival – bízott a
műveltség terjedésének pozitív hatásaiban, a babonáktól megszabadulni
segítő ész erejében, bár azt is látta, hogy az emberi viselkedés
bizonyos elemei kevéssé és lassan változnak. Mint utolsó, halála után
megjelent cikkében írja, a primitívnek tartott népek viselkedésének
egyes elemei megfigyelhetők a civilizált világban is: „Sohase kellett
még az emberleigázás példái végett a múlthoz, vagy a vad népekhez
fordulni.” De szerinte van miben reménykedni: „A kegyetlenség, az
uralomvágynak e visszataszító hajtása csak a műveltség terjedésével
szűnik.”(Posch, 1924, 501.)
Kulcsszavak: magyar filozófiatörténet, materializmus, Posch Jenő,
pozitivizmus
IRODALOM
Alexander Bernát (1897): Posch Jenő: Az
idő elmélete [recenzió]. Athenaeum. 4. 715–720.
Gergő Endre (1925): Materialista lélektan.
Nova Irodalmi Intézet, Budapest
Mester Béla (2011): Az akarat mint képzet.
In: Laczkó Sándor (szerk.): Az akarat. (Lábjegyzetek Platónhoz 9.)
Státus, Szeged
Nagy Edit (2002): Áramló tér és álló idő.
Miskolci Egyetemi Kiadó, Miskolc
Nagy Edit (2003): Palágyi Menyhértre
hangolt diskurzuslehetőségek a térről és az időről. In: Loboczky János
(szerk.): Filozófiai diskurzusok. Líceum, Eger •
WEBCÍM
Palágyi Menyhért (1898): Posch Jenő: Az
idő elmélete [recenzió]. Magyar Kritika. 15.
Posch Jenő (1896/97): Az idő elmélete
I–II. Dobrowsky és Franke Bizománya, Budapest
Posch Jenő (1902): Palágyi Menyhért: Neue
Theorie des Raumes und der Zeit [recenzió] Magyar Filozófiai Társaság
Közleményei. 2–3, 97–111.
Posch Jenő (1915): Lelki jelenségeink és
természetük. Egy realista lélektan tervezete I–II. Pfeiefer
Ferdinánd-féle könyvkereskedés kiadása, Bp. •
WEBCÍM •
WEBCÍM
Posch Jenő (1917): Egyháztörténelmi
tanulságok. Nyugat. 8. •
WEBCÍM
Posch Jenő (1924): Az erkölcsi érzület
egysége I–IV. Nyugat. 20. •
WEBCÍM •
WEBCÍM •
WEBCÍM •
WEBCÍM
Schöpflin Aladár (1915): Posch Jenő új
könyve. Nyugat. 11. •
WEBCÍM
LÁBJEGYZETEK
1 A dialektikus
materializmust – gyakorlatorientált, a teoretikumot a pragmatikumnak
alárendelő jellege miatt – figyelmen kívül hagyom.
<
2 A materializmus és
pozitivizmus viszonyának tisztázására itt nem vállalkozom, de
mindenképp meg kell említeni, hogy ez a kérdés nemcsak a magyar
filozófia területén, hanem általában véve is meglehetősen
tisztázatlan. Viszonylagos rokon vonásaik miatt sokszor – különösen a
filozófiai egyéb irányzataihoz tartozók – nem is tesznek különbséget
közöttük. A különbségek tisztázatlansága fokozottan megmutatkozik a
magyar filozófiatörténetben, ahol igény is kevéssé mutatkozik efféle
finom distinkciók megtételére. Mindamellett Posch Jenő esetében a
materializmus mellett – amit később átnevez realizmusnak – valóban
jelen van a pozitivisztikus attitűd is.
<
3 Gergő később marxistává
válik, de 1925-ben megjelent Materialista lélektan című műve (Gergő,
1925) természettudományos (nem dialektikus) materialista szellemben
íródott.
<
4 Posch leggyakrabban a
„szellemi” kifejezéssel utal az általa elvetett, a fizikaitól
lényegileg különböző entitásokra vagy állapotokra.
<
5 Elméletét pusztán
gyakorlati okokból jellemzi a „realista” és nem „materialista”
jelzővel; elhatárolva ezzel saját felfogását a német materialista
iskoláétól.
<
6 E tézise kapcsán
feltételezhető Johann Gottlieb Fichte hatása, akit, bár könyvének
irodalomjegyzékében nem szerepeltet, az idealizmussal való csatározása
közben többször is emleget mint olyan szerzőt, aki az utókorra is
jelentős hatást gyakorolt, „újkori Fichte-követőket” hagyva maga után.
Annál is inkább feltételezhető ez, mivel testvére, Posch Árpád
beszámolója szerint „már középiskolás korában olvasta Kant és Fichte
műveit”.
<
|
|