Gének, gondolkodás, géniuszok –
Könyvek az öröklődés, a viselkedés
és a társadalmi értékteremtés
kérdésköréből
Minthogy a genetika mint tudomány az élet állandó újrateremtődésének
és önkibomlásának, valamint a természettudományos kutatási
hagyományoknak az abszolút metszéspontjában áll, könnyen
megjósolható, hogy az e témakörben írott kiadványok mindig is széles
körben fognak érdeklődést kelteni, mint ahogy az a múltban is szinte
mindig így volt. Legyenek tudományos szempontból jól vagy rosszul
megfogalmazottak az e területen tevékenykedők kérdései, az biztos,
hogy ezek a kérdések az emberi jelenség alapjait érintik. Talán
legfontosabb kérdésként az ember biológiai meghatározottságát és
ezen keresztül az egyéni és társadalmi értelemben vett szabad
akaratot, s mindezekből következően inkább implicit, semmint
explicit módon az ember mint etikai lény kérdéskörét vizsgálják.
Természetes hát a felfokozott érdeklődés a két új
hazai genetikakönyv iránt: a Bereczkei Tamás és Hoffmann Gyula által
szerkesztett Gének, gondolkodás, személyiség című munka, illetve
Czeizel Endre kötete, A magyar költőgéniuszok sorsa című könyv
iránt.
A Bereczkei Tamás és Hoffmann Gyula által
szerkesztett kötet olyan ismeretterjesztő könyv, amely hídszerepet
tölt be a társadalom- és a természettudományok között. A téma
összetettsége, a 20. századi eugenika miatt is szenzitív jellege
miatt a fejezetek szerzői szakszerűek és tudományos vonatkozásokban
pontosak maradtak, ugyanakkor igyekeztek nemcsak közérthetően, hanem
élvezetesen is szólni a témáikról. Fontos jellemzője a kötetnek,
hogy a hazai genetikatudomány, illetve a viselkedésgenetika-tudomány
kiváló művelői közül kikerült szerzőknek minden esetben sikerült a
témáikról olyanféle szakmai elfogulatlansággal írniuk, amelynek
során morális és ideológiai szempontból kiegyensúlyozottak,
szemléletileg a magyar tudományosság egésze számára
kétségbevonhatatlanul vállalhatóak lettek az összefoglalóik.
A szerkesztők világos célkitűzését jól követhetően
tükrözi a könyv szerkezete is. Tudomány- és problématörténeti
megalapozásként a genetika rövid történetének ismertetésével
kezdődik a kötet, s ezt Gregor Mendel és Francis Galton
tevékenységének bemutatása követi. Ezután, a gének működését
bemutató résszel, vagyis lényegében a téma szakmai megalapozásával
találkozik az olvasó. Ezt követően tér rá a kötet az öröklés
humánspecifikus vonatkozásaira, az emberi viselkedés
örökölhetőségének kérdésére, majd a fejlődés génszabályozásának
témájára. Ezt a viselkedésgenetika (behavioral genetics) talán
legfontosabb alaptémája követi, az öröklés és a környezeti hatások
kérdésköre, és ehhez kapcsolódóan az intelligencia és a kognitív
képességek témaköre. A további fejezetek a neurokognitív
fejlődészavarok viselkedésgenetikáját taglalják, a személyiség
genetikai hátterét mutatják be, a táplálékfelvétel és annak zavarai
genetikai mechanizmusait, végül a depressziók, a szorongásos
viselkedészavarok és a pszichopatológiai állapotok genetikai
vonatkozásait.
Az egyes fejezetek felépítése is viszonylagos koherenciát mutat. A
naprakész nemzetközi szakirodalomra és az elmúlt évtizedek hazai
genetikai publikációira épülő alaptémák természetesen mindig a
főszövegben szerepelnek; a történeti, kultúrtörténeti,
kutatástörténeti vagy a társadalmi hatásokkal foglalkozó kérdések
pedig a jól elkülönített szövegboxokban. Igaz, a szövegboxok
túlságosan is multifunkcionálisakká válnak, amikor például az
örökölhetőségi kérdések számításai kerülnek ezekre az elkülönített
szöveghelyekre.
Valamennyi fejezetről elmondható, hogy szerzőik a
témakör széles ismeretének birtokában egyszerre írnak megfelelő
részletességgel, ugyanakkor számos, kizárólag a szakemberek számára
fontos részlet mellőzésével a témájukról. Jó érzékkel helyeznek nagy
hangsúlyt azokra a tudnivalókra, és illesztenek megfelelő értelmező
magyarázatokat melléjük, amelyek meglepőek, de mindenképp
elgondolkodtatóak lehetnek a társadalomtudományok genetikával
ismerkedő olvasói számára. Mint például arra, hogy a gén-környezet
hatás kérdésköre a legkevésbé sem oldható meg a környezet vagy
nevelés (nature or nurture) megközelítéssel, ha pedig azt mondjuk,
hogy a környezet és a nevelés együtt játszik szerepet az emberi
viselkedés kialakulásában és szabályozásában, akkor meg kell tudnunk
mondani, hogy ez az együttes hatás miképpen konstituálódik és
működik. Vagy ezzel összefüggésben például, hogy miként magyarázható
az a tény, hogy a magasabb szocioökonómiai státussal jellemezhető
környezetben növekszik a genetikai hatások érvényesülése, és csökken
a környezet szerepe, míg az alacsonyabbakéban éppen fordítva.
Ugyanakkor a kötet használhatósága – a szerzők
által kitűzött cél: a természettudományok egyik ága és a
társadalomtudományok egymás közelébe hozása – érdekében érdemes lett
volna egy záró, szintetizáló fejezetet is illeszteniük a
szerkesztőknek a kiadvány végére, amelyben szakmailag és
szemléletileg magasabb s egyben átfogóbb szemléleti pontokról is
összegzik azokat a tanulságokat, amelyek a könyvben e metszéspontot
érintik. Ugyancsak fontos lett volna, hogy néhány olyan kiadvány
esetében, amely magyarul is megjelent, a magyar kiadványra
hivatkozzanak a szerzők, ne pedig a nem szakolvasó számára
nyilvánvalóan utolérhetetlen vagy csak nagy nehézségekkel
megszerezhető eredeti angolra. Hasonlóképp: fontos lett volna – mert
a jövő magyar kutatói generációi számára mintaadó jelentőségű is –,
hogy minden felhasznált munka fellelhető legyen a hivatkozásokban,
illetve a bibliográfiai tételekben, mint például Nicholas John
Mackintosh magyarul is megjelent, kiváló kötete az intelligenciáról,
amelyet ugyan nem találni a szakirodalmi jegyzékben, de a kötet
szerzői közül többen is jól követhetően felhasználtak a fejezetük
elkészítésekor. És végül: csak sajnálható, hogy Magyarország vezető
tudományos kiadója úgy bocsásson útjára egy ilyen kötetet 2012-ben –
még ha az főként ismeretterjesztő szándékkal készült is –, hogy
abban sem név-, sem tárgyszóindex nem található.
A kötet egyik érdekessége, hogy a szerzők számos
ponton hivatkoznak egy majdnem negyven évvel korábbi hazai
szakmai-ismeretterjesztő munkára, Czeizel Endre Az öröklődés című
kötetére, mintegy virtuális hidat építve így nemcsak szakterületek,
hanem a hazai genetikai tudományosság és ismeretterjesztés
közelmúltja és jelene között is. Bár kérdés, hogy Czeizel Endre, aki
évente-párévente napjainkban is jelentkezik egy-egy fontos kötettel,
mennyire tekinthető a közelmúlthoz, nem pedig a jelenhez tartozó
szerzőnek. Igaz, a 2012-ben a Galenus Kiadó gondozásában megjelent,
a magyar költőgéniuszok sorsát feltáró kötete például egyszerre
tekinthető régi és új
|
|
kiadványnak. Régi, mert a szerző két korábbi
kötetét ötvözi benne tizenhat vezető magyar költőről, és új, mert
így integrálva még soha nem jelentek meg ezek a leírások.
Czeizel lassan egyre jelentősebbé duzzadó Galenus
kiadós sorozatának egyes darabjairól, amelyek a magyar kultúra
tudósairól és művészeiről szólnak, mintha csak most kezdene igazán
látszódni, hogy bennük a szerző lényegében egy új műfajt teremtett
meg. Ezek a leírások ugyanis eredeti, egyéni, de – ami még
lényegesebb – újfajta megértésekhez vezető ötvözetét adják a
genetikai alapú családtörténeti és személyes életútelemzésnek,
amelynek lényeges eleme maga a szakmai tevékenység, de az ember
egészének biológiai, fizikai, pszichikai és ezzel együtt társadalmi,
szakmai és szakmai szociális kontextusába állítva. Ahhoz, hogy egy
ilyen komplex képet kialakíthasson, hatalmas és igen sokrétű
filológiai feltáró tevékenységet kellett minden tehetséges személy
esetében végeznie, amelyhez jelen kötet esetében még a szerzők
életművét is igen alaposan meg kellett ismernie és – nem
kifejezetten az esztétákra jellemző módon, sőt kifejezetten nem úgy
– értelmeznie.
E munka azért és abban az értelemben is heroikus,
hogy tökéletes elvégzésére esélytelen egyetlen személynek
vállalkoznia. Hiszen Czeizelnek egyrészt minden más filológusnál és
olvasójánál alaposabb jártasságot kellett szereznie az elemzésre
kiválasztott személyek életében és életművében, de e jártasság egy
részében lehetetlen volt azt remélnie, hogy az adott költő élete és
életműve legjobb szakértőinek valamennyi fontos munkáját fel tudja
dolgozni, miközben neki magának minden esetben egy sor olyan adatnak
is utána kellett járnia, amelyeket gyakran még ezek a filológusok
sem dolgoztak fel, talán egy kis részben nem is igen ismerhettek
(például bizonyos orvosi adatokat). E családi és egyéni életút-,
egészségtörténeti kutatások érdekében, valamint, hogy az alkotó
tehetséget a maga kibontakozásának folyamatában tudja feltárni,
Czeizel gyakran – ha megtehette – közelebbi és távolabbi
családtagokkal beszélgetett, vagy addig feltáratlan vagy részint
feltáratlan családi hagyatékokat dolgozott fel.
Maga a módszer, a tehetség kibontakozásának
retrospektív feltárása a tehetség kialakulására és működésére
vonatkozó kutatási irány egyik legfontosabb tudományos lehetősége.
Igaz, e kutatási módszert magát is tekinthetjük – a fenti értelemben
– heroikusnak. Olyan módszernek, amely hatalmas kutatói befektetést
igényel az azt végző szakembertől, miközben elkerülhetetlen gyengéi
vannak. Például az, hogy az elemzésre kiválasztott személyről a
kutató már eleve tudja, hogy tehetséges (lett); tehát pusztán
visszatekintően tudja igazolni azt, hogy ez miként is zajlott,
miközben nem tudja megfelelően megmutatni, hogy más tehetségek
esetében, akik esetében talán hasonló genetikai alapokról, hasonló
családtörténetekről, hasonló motiváltságról vagy egyéb hasonló
összetevőkről beszélhetünk, miért is maradt el a kimagasló
teljesítmény. Tehát a módszernek önmagában gyenge a prediktív
értéke.
Ugyanakkor ember és sorsa, a sors mögött álló
genetikai, családtörténeti, társadalmi és egyéb változók
összeillesztése, az élet apró elemeinek puzzle-szerű kirakása
hallatlan plasztikussággal állíthat elénk olyan személyeket, és
mutathatja meg életművük kibontakozásának folyamatát, esetünkben
magyar költőket és költészetüket, amilyenként és ahogyan egyébként
sosem találkozhatunk velük, főleg nem akkor, amikor márványba öntött
alakokként kerülnek a szemünk elé életünk egy-egy kitüntetett
pontján: az iskolában, a parkokban, köztereken vagy a hivatalos
állami ünnepek során. Nagy kérdés, hogy a kutató távol tud-e maradni
kutatása így látni és láttatni akart személyeitől.
Czeizel természetesen pontosan tudja az erre
megfelelő szakmai bölcsességgel adható egyetlen választ:
természetesen nem. Egyrészt meg is írja, másrészt át is süt a
leírásain, hogy a feldolgozás során milyen mélyen megérintette,
olykor meg is rendítette őt egy-egy magyar költő élete és sorsa.
Valószínűleg a legtöbb olvasó számára megrendítő élményt jelent
éppen az, hogy a tudós szerző milyen szeretettel tekint a kutatása
tárgyát adó személyek életére, szenvedéseire, erőfeszítéseire és
örömeire, és a mindezekből és mindezeken túl kibontakozó
életművükre. Költészetükre, amely őt éppúgy, mint mindannyiunkat, a
magyar kultúrához tartozó olvasókat gazdagabbá, emberibbé tesz,
önmagunkhoz közelebb visz, és létünk megoldhatatlanságát méltóbban
értőkké és viselőkké avat.
Legalább ennyire elismerésre méltó, hogy Czeizel
mindeközben és mindezzel együtt meg tudja őrizni szakmai
fegyelmezettségét is: az egyes költők életének bemutatását követően
tudományosan higgadt elemzésekkel tekinti át, hogy az adott
szerzőről írottak mennyire és miként írhatók le az általa több
évtizeddel korábban felállított kétszer négy plusz egy elemű
tehetségmodellel, amely személyes és szociális faktorokat egyaránt
tartalmaz. Tudjuk, hogy a nemzetközi tudományosságban könnyen
találni a Czeizelénél elaboráltabb és alaposabb kutatásokkal
kidolgozott tehetségmodelleket is; de ez egyáltalán nem jelenti azt,
hogy az általa alkalmazott és részben más szakmai társai leírásaiból
átdolgozott modellt ne lehetne nagy haszonnal alkalmazni.
Kétségtelen, hogy a speciális és általános mentális adottságokat, a
motivációt és a kreativitási adottságot a szociális tényezőkkel – a
családdal, iskolával, kortársakkal és a társadalom egészével –
kiegészített talentummodellje segítségével igen reális és plasztikus
rajzolatát tudja adni a kiválasztott tehetségeknek és tehetségük
kibontakozásának, alkalmasint idő előtti összeomlásának is.
És mindeközben nem feledkezhetünk meg arról, hogy
Czeizel még egy összetevővel kalkulál, amely ugyan nemcsak nála
található meg a nemzetközileg ismert szakértők által felállított
tehetségmodellekben, de ezzel a faktorral talán ő dolgozik a
legszisztematikusabban: a sorssal mint faktorral. Czeizel mind a
tizenhat költő esetében áttekint bizonyos sorsfaktorokat is, az
egyenkénti leírásokban éppen úgy, mint a kötete végén található
összegző átgondolásokban. Ennek segítségével úgy tud egyfajta
nemzeti sorsképet előállítani, hogy az jórészt nélkülözi a
romanticizált és misztifikált nemzeti sorsképeket. Ez a fajta
sorskép azt fejezi ki, hogy géneken, biologikumokon, pszichéken,
kultúrákon és társadalmi mivolton, tudományon innen és túl
mindannyian alapvetően sorsok vagyunk: külön-külön és együtt is.
Felelősek magunkért és másokért, s azért, hogy önmagunkon túlmutató
jelentéseket hozzunk létre. (Bereczkei Tamás –Hoffmann Gyula szerk.:
Gének, gondolkodás, személyiség. Bevezetés a humán
viselkedésgenetikába. Budapest: Akadémiai, 2012, 400 p.; Czeizel
Endre: A magyar költőgéniuszok sorsa. Budapest: Galenus, 2012, 542
p.)
Gordon Győri János
dr. habil., egyetemi docens
|
|