A drágább kisbolt további előnye, hogy ott lehet hitelbe is
vásárolni – a szegény családok 20%-a hitelre vásárol a boltban (ez a
nem szegények esetében gyakorlatilag nem fordul elő). A családok
bolti tartozása átlagosan 36e Ft volt vizsgálatunk időpontjában
(hónap elején).
„A kenyeret, meg amit megkapnak, azt mind hitelre vásárolják. Ezt,
hogyha kapnak nyugdíjat, akkor törlesztik, de már akkor a
törlesztésből elfogy a nyugdíj és már másnap megint hitelre fognak
vásárolni.” (község, bolti eladó) „Van olyan, aki tartozik 10-15
ezer forinttal minden hónapban […], de ő tudja, hogy máshol úgyse
kap cigit hitelbe, ezért be is hozza, tehát tudja, hogy énrám van
szorulva” (község, kocsmáros).
A saját fogyasztásra termelt élelmiszerek, a ház körüli kert
művelése, baromfi tartása a szegények és/vagy a romák között kevésbé
terjedt el, mint a jobb körülmények között élő családokban. A
kistérségben a családok fele (52%) rendelkezik valamilyen
háztájival, de a szegényeknek csak harmada, a roma családoknak csak
20%-a foglalkozik ezzel. Ennek okairól csak feltételezéseink vannak:
a kert megművelése befektetést igényel, a pénz és a munka csak
később térül meg – a szegénységben élők esetében pedig a
szükséglet-kielégítés igénye mindig azonnali.
„A roma családok – és én ezt nem igazán értem meg náluk – első
dolga, hogy télre minden gyümölcsfát kivágnak és eltüzelik. Nem
gondolnak arra, hogy gyerek van, aki a gyümölcsöt szereti és
hiányzik neki.” (község, óvónő) „Van egy hatalmas nagy kert, fűvel,
kosszal. És akkor föltettük a kérdést, hogy: föl lehetne ásni. Áhhh,
ugyan! Mire abban már terem valami, megveszem a zöldségesbe.”
(község, óvónő)
A földműveléshez szükséges ismeretek hiánya szintén nehezíti ennek
az erőforrásnak a mozgósíthatóságát. A térségben el-elinduló
szociális földprogramok hatékonyságáról – vagy kudarcairól – alig
rendelkezünk információval.
„Az önkormányzat szociális földprogramot működtet […], általában a
cigány származásúaknak biztosítjuk ezt a földterületet. […] A
krumpli és a bab egy az egyben a családok megélhetését jelenti. […]
Ösztönző hatású a program, mert olyan, hogy ők kapáljanak, földet
műveljenek, rég nem volt a faluban. Most viszont ellesik egymástól,
a családok viszik egymást magukkal és egyre több földigénylés
érkezik. (község, önkormányzati előadó) „Szóval az önkormányzat adta
a földet, ahol addig csicsóka volt, de vagy 5 méteres magas. Most
ezt kellett kiirtani kézi kapálással. Na, de örült a cigányság, a
romaság, hogy kaptunk egy kis földet. Volt, ahova kijártak
hétvégente kapálgatni, vagy figyelgették, mi történik. Hát tavaly
árpát ültettek bele, és képzeld! Két zsákkal jutott mindenkinek.
Akkora hektárról, hogy fogalmam sincs.” (község, civil szervezet)
Az egészséges táplálkozás esélyei
Minthogy a szegény családok jelentős része a jövedelmét
gyakorlatilag a mindennapi élelemre költi, és – mint láttuk – ez
alig elegendő a szükségleteik kielégítésére, ezért a táplálkozás
jórészt a legolcsóbb és legkevésbé egészséges élelmiszerekre
korlátozódik.
Adataink is igazolják azt a nem túl meglepő tényt, hogy a szegény
családok táplálkozásában a szénhidrátban gazdag gabonafélék (liszt,
kenyér, tészta), a zsíros ételek és a burgonya dominálnak, ezzel
szemben a tejtermékek, a zöldség és a gyümölcs kevésbé szerepelnek
étrendjükben.
„Náluk nincs az, hogy sok tejet fogyasztani, gyümölcsöt, zöldséget.
Nem, egy darab olcsó kolbász úgy natúrba. Vagy, sütik ezt a… „cigány
bodagnak” mondják ők, ami abból áll, hogy víz, liszt, só. […] Amikor
megkapják a családi pótlékot, akkor bevásárolnak, de az nem sok,
csak pillanatnyi jó.” (község, családgondozó) „Nagyon válogatósak,
nem nagyon esznek egészséges ételeket. Próbáljuk becsempészni, de
elutasítják. Tésztaételek, krumpli, az nagyon megy.” (város, óvónő)
A szécsényi kistérség szegény családjaiban élő gyermekek
táplálkozása messzemenően egészségtelen, és a családok egy kisebb
hányadában hiányos. A következőkben azt vizsgáljuk meg, hogy ez a
mennyiségi és minőségi éhezés mennyiben ragadható meg a gyermekek
testalkatában.
A kistérség egészében a gyermekek életkoronkénti testsúlyátlagai
megfelelnek a magyarországi referenciaértékeknek (Joubert, 2006). Az
átlagok azonossága mellett azonban a szegény családok gyermekei
között a szélsőséges alultápláltság és a kórosan nagy túlsúly is
nagyobb arányban fordul elő. A szegény családokra jellemző hiányos
vagy helytelen táplálkozás a fiúk esetében inkább az
alultápláltságban, a lányoknál pedig a kóros túlsúlyban érhető
tetten. Az átlagostól eltérő (túl sovány vagy túl kövér) testalkatú
gyerekek esetében a betegségek kialakulásának a kockázata megnő.
Közétkeztetés
A rendszeres, napi többszöri étkezés biztosításában nagy szerepe van
a rászorulók számára ingyenes vagy kedvezményes árú óvodai, iskolai
étkeztetésnek. 2006-ban havonta átlagosan 445 ezer, 2009-ben 554
ezer gyermek részesült rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben,
közülük az óvodába, iskolába járók (kb. 350 ezer gyermek)
részesülhettek az ingyenes étkeztetésben.
A szécsényi kistérségben a szegény családok gyermekei közül
alsótagozaton többen „menzásak”, mint a jobb módúak gyermekei,
később az anyagi helyzet szerinti különbség egyre csökken. A szülők
többsége elégedett az iskolai, óvodai étkeztetés minőségével, itt
nincs különbség a család anyagi helyzete szerint.
„A gyerekek, amíg a tanév tart, az iskolában kapnak ebédet,
tízórait, uzsonnát. Uzsonnát, azt viszik haza. Vagy csekély térítés,
vagy ingyenes ellátás keretében zajlott mindez. Volt egy olyan
rendelet, hogyha valaki nem megy iskolába, akkor nem kap aznap
ebédet, de utána ezt is módosítottuk, hogyha beteg, nem büntettük
azzal, hogy ne egyen, haza is vihették az ebédet.” (község,
pedagógus)
Az iskolai-óvodai ingyenes étkezés lehetősége igen fontos a
gyermekek éhezése elleni intézkedések között. Ez a forma azonban nem
ad módot a hétvégi és főként a nyári étkezés segítésére. A nyári
gyermekétkeztetés támogatására a településeknek pályázatot kell
benyújtania, így az elmúlt években mintegy 130–140 ezer gyermek
juthatott nyáron is élelemhez. (Mivel a pályázat feltételei 2011-ben
jelentősen megváltoztak, a támogatott gyermekek száma 2012-ben
kétharmadára csökkent – sajnos éppen a hátrányos helyzetű régiók,
illetve a kisebb lélekszámú települések estek el ettől a
lehetőségtől.)
A magyar országgyűlés 2007-ben fogadta el a „Legyen jobb a
gyermekeknek” Nemzeti Stratégiát, a gyermekszegénység csökkentésének
huszonöt éves programját, a stratégia megvalósítása azonban számos
nehézségbe ütközött. Már 2008-tól kezdve érzékelhető volt, hogy a
program iránti politikai elkötelezettség elsősorban a retorika
szintjén létezik. A gyermekszegénység elleni kormányzati stratégia
önállósága azóta megszűnt, 2011-ben integrálódott az ún. Nemzeti
Társadalmi Felzárkózási Stratégiába. A dokumentum szerint „(A)
felzárkózás politika a – szegénység szempontjából meghatározó –
speciális problématerületi stratégiák (gyermekszegénység, romaügy,
hátrányos helyzetű térségeket érintő stratégiák) integrálását,
kiegészítését, egységes célrendszerben való kezelését kívánja
előmozdítani, annak érdekében, hogy az ágazatközi megközelítések
hatékonyabban érvényesüljenek.” (Mélyszegénység… 2011)
Az egyre inkább csak szórványosan elérhető kutatási adatok azonban
nem adnak okot optimizmusra.
Kulcsszavak: gyermekszegénység, táplálkozás, éhezés
IRODALOM
Bass László – Farkas Zsombor (2011): A
gyermekszegénység alakulása 2009-ben Magyarországon (összefoglaló
tanulmány). In: Ferge Zs. – Darvas Á. (szerk.): Gyerekesélyek
Magyarországon. A „Legyen jobb a gyermekeknek!” Nemzeti Stratégia
Értékelő Bizottságának 2010. évi jelentése. MTA GYEP, Bp., 87–142.
Béres Tibor – Lukács György (2008):
Kamatos pénz a Csereháton. Esély. 5, 71–97. •
WEBCÍM
Blaskó Zsuzsa (2009): Családtámogatás,
gyermeknevelés, munkavállalás. In: Monostori Judit et al. (szerk.):
Demográfiai portré 2009. Jelentés a magyar népesség helyzetéről. KSH
Népességtudományi Kutatóintézet, Budapest •
WEBCÍM
Darvas Ágnes – Tausz Katalin (2006):
Gyermekszegénység. Demos, Budapest
Ferge Zsuzsa – Darvas Ágnes (szerk.)
(2011): Gyerekesélyek Magyarországon. A „Legyen jobb a
gyermekeknek!” Nemzeti Stratégia Értékelő Bizottságának 2010. évi
jelentése. MTA GYEP, Budapest
Ferge Zsuzsa (2012): A gyermekes családok
helyzetének változása Magyarországon a válság éveiben. In: Ferge
Zsuzsa – Darvas Ágnes (szerk.): Civil jelentés a gyerekesélyekről,
2011. Gyerekesély Közhasznú Egyesület, Budapest, 11–38.
Gábos András – Szívós P. – Tátrai A.
(2013): Szegénység és társadalmi kirekesztettség Magyarországon,
2000–2012. In: Szívós P. – Tóth István György (szerk.):
Egyenlőtlenség és polarizálódás a magyar társadalomban. (TÁRKI
Monitor Jelentések 2012) TÁRKI, Budapest, 37–60.
Gyurkó Szilvia (szerk) (2013): Te hogy
vagy? Az UNICEF Magyar Bizottság Gyermekjóléti jelentése. UNICEF
Magyar Bizottság, Budapest
Joubert Kálmán (szerk.) (2006): Az
Országos Longitudinális Gyermeknövekedés-vizsgálat eredményei
születéstől 18 éves korig. (A KSH Népességtudományi
Kutatóintézeté-nek kutatási jelentései 83) KSH, Budapest •
WEBCÍM
KSH (2010): A jövedelmen kívüli
tényezőkben megnyilvánuló gyermekszegénység és kirekesztődés. KSH,
Budapest •
WEBCÍM
KSH (2012): A társadalmi kirekesztődés
nemzetközi összehasonlítására szolgáló indikátorok, 2011.
Statisztikai Tükör. VI, 72, 2012. szeptember 21. •
WEBCÍM
Mélyszegénység, gyermekszegénység, romák –
2011–2020. Budapest, 2011. november KIM Társadalmi Felzárkózásért
Felelős Államtitkárság •
WEBCÍM
Neményi Mária (1998): Cigány anyák az
egészségügyben. Nemzeti és Etnikai Kisebbségi Hivatal, Budapest •
WEBCÍM
Odor Andrea (2002): Beszámoló a körzeti
védőnői munkáról 1997–2001. Előadás a XIII. Országos
Védőnő-Szülésznő konferencián
Zajkás Gábor (1998): Iskolás gyermekek
táplálkozása Magyarországon. In: Aszmann Anna: Iskola-egészségügy.
Anonymus, Budapest
URL1: Wall, Ginna (2007): Outcomes of
Breastfeeding Versus Formula Feeding. La Leche League International
honlapja •
WEBCÍM
URL2: Gyógyszerészeti és Egészségügyi
Minőség- és Szervezetfejlesztési Intézet (GYEMSZI) adatlap •
WEBCÍM
URL3: védőnői jelentések, Gyógyszerészeti
és Egészségügyi Minőség- és Szervezetfejlesztési Intézet (GYEMSZI)
adatlap •
WEBCÍM
LÁBJEGYZETEK
1 A jövedelmi szegénység
határát az (OECD2 ajánlásai alapján számított) egy fogyasztási
egységre jutó jövedelem középértékének (mediánjának) 60% alatti
jövedelemszintjénél húzzák meg. A szegénységi arányt a társadalmi
juttatások számításba vételével határozzák meg.
<
2 A gyermekes családok
számára nyújtott adókedvezmény a szegénységben élő családok anyagi
helyzetében nem eredményez javulást.
<
3 A deprivációs index
tizenöt szükséglet kielégítettségét méri (többek között azt, hogy
biztosított-e a gyermek számára a napi háromszori étkezés, a hús- és
zöldségfogyasztás, hogy vannak-e életkorának megfelelő könyvei,
játékai, van-e legalább egy új ruhája, két pár cipője, el tud-e
menni évente egy hétre nyaralni, megünneplik-e születésnapját stb.)
<
4 A kutatást az MTA
Gyermekszegénység Elleni Kutatócsoportja készítette 2008-ban a
szécsényi kistérségben élő gyermeket nevelő családok reprezentatív
mintáján.
<
5 A szoptatás hatásával
kapcsolatos nemzetközi kutatások összefoglalása lp.: Ginna Wall
(2007): Outcomes of Breastfeeding Versus Formula Feeding.
(Megtalálható a La Leche League International honlapján, URL2)
<
6 A védőnői jelentések
adatai hozzáférhetők a Gyógyszeré-szeti és Egészségügyi Minőség- és
Szervezetfejlesztési Intézet (GYEMSZI) adatlapján (URL3).
<
7 Mivel a szécsényi
kistérségben a 0–18 éves gyermekekről kérdeztük meg, hány hónapos
korukig szoptatta őket édesanyjuk, ez az adat tehát az 1990–2008
közötti időszakra jellemző – ezért választottuk az
összehasonlításhoz a 2001-es év adatait.
<
|