oktatott analitikus (logikus, kritikus) gondolkodás
mellett jelenjenek meg a laterális (kreatív) gondolkodás és a
designgondolkodás eszközei stb. is. Ahogy Barcza Dániel DLA, a
Moholy-Nagy Művészeti Egyetem Design Intézetének intézetigazgatója
fogalmazott: „A kreatív innováció és a kreativitáson alapuló
integratív design thinking szemlélet egyre nagyobb hangsúlyt kap a
társadalmi innováció és a társadalmi vállalkozások területén az
elmúlt években. A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem Design Intézete
tevékenységének fókuszában a kreatív innováció gazdasági
potenciálján túl a design társadalmi és kulturális hasznossága áll.
A komplex társadalmi kihívások sok szakterület együttműködéséből
fakadó integrált válaszokat igényelnek, ennek érdekében az egyetem
létrehozta az úgynevezett horizontális laborjait, melyek
interdiszciplináris keretek között szociális építészettel,
társadalmi fenntarthatósággal, kreatív technológiával és kulturális
transzfertevékenységgel foglalkoznak. Például a MOME EcoLab
fenntarthatósági kutatócsoport mélyszegénységben élő közösségek
számára dolgoz ki olyan, helyi erőforrásokon alapuló kreatív
termékeket, szolgáltatásokat, és oktatási modelleket, amelyek a
helyiek bevételteremtő képességét és a közösségfejlesztést
szolgálják.”
Összességében elmondható, hogy a kezdeményezésünkre
létrejött rendezvény a legtehetségesebb hallgatók azon igényeire
épült, hogy a tudásukat a társadalmi igények és érdekek szerint a
cselekvés és a megvalósítás során hasznosítsák, és ebben a
felsőoktatási szféra részéről a megfelelő támogatást megkapják. A
szervezők és a résztvevők abban teljes mértékben megegyeztek, hogy
mindhárom fókuszpont fontos fejlesztési terület a felsőoktatási
intézményrendszer és a hallgatók szempontjából, de még inkább a
hazai társadalom és gazdaság egésze szempontjából. Mindennek
megfelelően további közös gondolkodást elősegítő alkalmak és valódi
fejlesztési projektek indítása várható a közeljövőben.
Ilyash György
kutatásvezető (Oktatási Hivatal)
Ilyash.Gyorgy@oh.gov.hu
IRODALOM
Martin, Roger L. (2010):
Designgondolkodás. A garantált versenyelőny. Akadémiai, Budapest;
eredetileg: Brown, Tim – Wyatt, Jocelyn: Design Thinking for Social
Innovation. Stanford Social Innovation Review. Winter 2010. 31–35.
Murphy, Richard McGill – Sachs, Denielle
(2013): The Rise of Social Entrepreneurship Suggest a Possible
Future for Global Capitalism. Forbes
Stokes, Donald E. (1997): Pasteur’s
Quadrant: Basic Science and Technological Innovation. Brookings
Institution Press
URL1: Professional Ranking Of World
Universities (École des Mines de Paris). •
WEBCÍM
URL2: Students Drive Social Innovation –
Társadalmi innováció fiatalok közreműködésével •
WEBCÍM
URL3: Social Business Initiative: •
WEBCÍM
URL4: Social Enterprises and the Europe
2020 Strategy: Innovative Solutions for a Sustainable Europe •
WEBCÍM
LÁBJEGYZETEK
1 Például egyes
felsőoktatási rangsorok kifejezetten a szakmai kapcsolati
hálózatokra koncentrálva értékelik a felsőoktatási intézményeket.
Egy ilyen példa: Professional Ranking of World Universities (École
des Mines de Paris) (URL1)
<
2 „Social innovation
refers to new ideas that work in meeting social goals. […]
‘innovative activities and services that are motivated by the goal
of meeting a social need and that are predominantly developed and
diffused through organisations whose primary purposes are social.”
(A társadalmi innováció a társadalmi célokat újfajta módon szolgáló
megoldásokat jelöli […] olyan innovatív tevékenységeket és
szolgáltatásokat, amelyek társadalmi igények megoldását szolgálják,
és amelyeket olyan szervezetek fejlesztettek ki és terjesztettek el,
amelyek elsősorban szociális indíttatásúak.) Saïd Business School,
Oxford: Social Innovation. What It Is, Why It Matters and How It Can
Be Accelerated.
<
3 A világ legismertebb,
társadalmi innovációt támogató nemzetközi szervezete.
<
4 „Social enterprises seek
to serve the community’s interest (social, societal, environmental
objectives) rather than profit maximisation. They often have an
innovative nature, through the goods or services they offer, and
through the organisation or production methods they resort to. They
often employ society’s most fragile members (socially excluded
persons). They thus contribute to social cohesion, employment and
the reduction of inequalities.” (A társadalmi vállalkozások a
közösség – szociális, társadalmi, környezetvédelmi – érdekeinek
szolgálatát keresik a profit maximalizálása helyett. Sokszor
innovatívak mind az általuk adott szolgáltatások és javak terén,
mind pedig azokban a szervezési és termelési módszerekben,
amelyekkel e szolgáltatásokat és javakat előállítják. Mindebben igen
sokszor a társadalom peremén élő, szociálisan igen törékeny
helyzetben lévő embereket alkalmaznak. Ezek révén jelentősen
járulnak hozzá a társadalmi kohézió, a foglalkoztatottság
növeléséhez és a társadalmi különbségek csökkentéséhez.) Social
Business Initiative (URL3); Social Enterprises and the Europe 2020
Strategy: Innovative Solutions for a Sustainable Europe (URL4)
<
5 Eredetileg: Tim Brown –
Jocelyn Wyatt: Design Thinking for Social Innovation. Stanford
Social Innovation Review: Winter 2010. 31–35.: „Design thinking can
lead to hundreds of ideas and, ultimately, real-world solutions that
create better outcomes for organizations and the people they serve.”
<
|