Négy évszázaddal ezelőtt, 1613. október 23-án
választotta Erdély fejedelemévé Bethlen Gábort a kolozsvári
országgyűlés. Bevett hagyomány, hogy történelmi személyiségekre
születésük és haláluk évfordulói alkalmából emlékezik vissza az
utókor. Mégis indokolt, hogy most rendhagyó módon, fejedelemmé
választása alkalmából idézzük fel emlékét.
„Bethlen Gáborról túl sokat beszélnek és keveset
tudnak” olvashatták 1630-ban The State of Bethlen Gábor in
Transylvania címmel Giovanni Botero Világhíradó-jának londoni
kiadásában. Elviharzott három évszázad, és mintha megállt volna az
idő: „neve annyiak ajkán forog anélkül, hogy véleménye
megalkotásánál a túlnyomó többség bárminemű megbízható történeti
adatokra támaszkodnék.” – írta Szekfű Gyula heves vitát keltő,
1929-ben napvilágot látott műve lapjain.
A nemzetközi történetírásban Bethlen Gábor erdélyi
fejedelem a mindmáig legtöbbet emlegetett kora újkori magyar
államférfi. Részt vett a harmincéves háborúban, és Európa csaknem
minden hatalmával voltak lazább vagy szorosabb kapcsolatai.
Tényközlően röviden említik, ám legtöbbször végletesen
leegyszerűsítve szólnak róla. Egyrészt ő a század ezerarcú gonosza,
a „rebellis”, a „kalandor”, a „szívében mohamedán”, a „hitszegő”, a
„török.” Másrészt viszont mint jelentős történelmi személyiséget
idézik neves külföldi történészek.
Attól kezdve, hogy az Erdélybe hívott tudósok,
Alstedt, Opitz, Piscator és Bisterfeld görög, latin és héber
versekkel gyászolták, az utókor kiemelkedő írástudói Európa
meghatározó államférfijaként tartották számon. A 18. század közepén
Samuel Richardson úgy vélte: „hadviselésben és diplomáciában korának
egyik legszámottevőbb uralkodója volt.” Leopold Ranke „a harmincéves
háború, e világmozgalom egyik leghatalmasabb vezéregyéniségének”
nevezte. Nicolas Jorga úgy látta: „bevitte Erdélyt Európába.” A
diplomata történetíró, Ekkehardt Eickhoff szerint uralkodása idején
Erdély európai hatalommá vált.
Csendes nemzetközi vita is zajlott róla. Amikor
barbárnak, töröknek és „füstös képű kis tatárnak” emlegették,
Bloomingtonban Sinor Dénes emelte fel szavát, majd Robert Evans
oxfordi professzor a Habsburg Monarchiával foglalkozó
monográfiájában kifejtette: nem nevezhető félbarbárnak, feltűnően
éles elme, felvilágosult politika és merkantilista gazdaságpolitika
jellemezte.
1980-ban a nemzetközi konferencián Debrecenben
Európa szinte minden országából jött kutatók tanúsították, hogy a
vasfüggönyön innen és túl egyaránt számon tartják, de keveset tudnak
róla. Érthető, hiszen idegen nyelven magyar szerző tollából még
nagyobb lélegzetű tanulmány sem található róla a könyvtárnyi
szakirodalomban. Érdemi tudományos összefoglalást először az angolul
is kiadott háromkötetes Erdély történetében olvashatnak
uralkodásáról.
A magyar történetírásban igen korán többen, Szalay
László, Szilágyi Sándor, Angyal Dávid, Szádeczky Kardos Lajos
hangsúlyozták: fel kell tárni Bethlen európai kapcsolatait!
Különböző okok miatt azonban a hazai történetírók Bethlen életművét
csaknem kizárólag a Habsburg–török koordinátán vizsgálták és
vitatták. S a kérdés azóta is nyitott. A következőkben e régi
adósságot törlesztve vázolok röviden néhány összefüggést.
Az államférfi
A két nagy birodalom hatalmi szférájában létrejött Fejedelemség
kialakulása óta jelen volt a megosztott Európa nemzetközi teátrumán.
Beletartozott az Oszmán Birodalom protektusa alá vont, a határán
Raguzától a Krimi kánságig különböző függőségben élő államok sorába,
és hagyományos kapcsolatok fűzték a keresztény világhoz. Bethlen
Gábor fejedelemmé választása idején azonban az európai jelenlét
követelményei változóban voltak. A világ kitágult, már fel sem tűnt,
hogy Botero krónikájában Transylvania neve mellett Kína neve
olvasható. A világképváltás, a természettudományok forradalma, az
abszolutista államrendszerek és az információrobbanás merőben
átalakította a nemzetközi közeget. Megváltozott a politika módszere,
nyelve, eszköztára, értékrendje, kritikai készlete. Az európai
jelenlétet szövetségrendszerek,új tudatformák, eszmék, szimbólumok,
békekultúrák alakították, s hatékony részvételt kívánt a jövőt
formáló változásokban.
Fejedelemmé választásáról írva gyakori, hogy az
egykori sértett kortárs gúnyos szavait idézik: „féltekben libere
eligálták” a rendek. Udvari történetírója viszont „a választás
módját és rendjét okmányok alapján” kívánta tisztázni. Kifejtette:
„az ország lakói, hogy a legyőzhetetlen császár véres kardját a haza
nyakáról el tudják hárítani, hosszú fontolgatás nélkül, mintegy az
általános tűzvész eloltása céljából, Kolozsvárra siettek új
fejedelmet választani.” S a két jelölt közül .a szavazatok
„egyhangúlag és minden rend különös tetszésére a mi legkegyelmesebb
urunk, Bethlen Gábor felé vezető biztos ösvényen találkoztak.”
Mikola János, a fejedelmi tábla elnöke hangsúlyozta: a választás „a
keresztény országok szokása szerint történt.” A kolozsvári
országgyűlés döntésére Európa minden számottevő hatalma felfigyelt,
s a protestáns egyházak erősödésére vagy a török térnyerésére
számítottak.
Erdély példátlanul vészes helyzetbe jutott. A két
világbirodalom egyaránt arra készült, hogy birtokba vegye a
lepusztult és kimerült Fejedelemséget. Iszkender pasa nagy haderővel
Torda mellett táborozott, és tatár hordák fosztogatták a
Szamos-völgyi falvakat. A bécsi háborús párt pedig a Báthory Gábor
fejedelemmel megkötött pozsonyi megegyezés alapján elkezdte birtokba
venni a Fejedelemség határ menti területeit és fontos várait.
Erdélyt ismét polgárháború fenyegette!
Valójában az a kérdés, hogy mit várhattak a rendek,
azaz a három nemzet – a magyar, a székely és a szász nemzet – a
megválasztott fejedelemtől? A török jelenlét hatása kétségtelen, de
az újabb kutatások kimutatták, hogy a Porta követelése nem volt más,
minthogy Báthory Gábort fosszák meg fejedelmi méltóságától. Bethlen
Gábor a kor szokása szerint már előzőleg megnyerte többek között a
katolikus főurakat, a Szász Universitas pedig konstantinápolyi
kapcsolatait is bevetette érdekében. Amit elvárhattak, nem volt
több, mint védelem, nyugalom, biztonság. A kifosztott országban ez
is vakmerő reménynek számíthatott. Ami viszont bekövetkezett, arról
nem igen álmodhattak. Néhány év alatt a harmincharmadik
esztendejében megválasztott fejedelem uralkodása idején stabilitást
és virágzó gazdaságot teremtett, Erdélyt befogadó országgá tette, és
elhíresítette Európában. A kolozsvári országgyűlésen 1619-ben
egyetértően állapították meg: „Istennek hála az országban minden
bőség vagyon.”
Erdély addig és azóta példátlanul sikeres éveit
teremtette meg. Miként, milyen módszerekkel? A fejedelem
felkészültségét, a kor államelmélete, az információrobbanás
következményei és korszerűbb szövegkritikát alkalmazva juthatunk
közelebb a rendkívül összetett válósághoz.
Az utókor szívesen élt az „ösztönös politikus”, a
„tanulatlan de leleményes népmesei hős” képzeteivel. Sőt egyenesen
úgy látta, hogy tanultság és tanulmány nélkül, „józan politikai
érzékkel” cselekedett. Ezek leegyszerűsített részigazságok. A
feltárható valóság más.
Kamaszként Báthory Zsigmond fejedelem udvarában
lett apród. Legfogékonyabb korában az olyan tehetség, mint Bethlen,
gyorsan magába szívta a Báthoryak nyitott udvari kultúráját, itáliai
hatásokban gazdag légkörét. Járt Prágában, Rudolf császár
közép-európai kulturális központjában, megfordult Pozsonyban az
1609. évi országgyűlésen, és ismerte Konstantinápoly rejtett útjait.
Harcolt a török ellen a tizenöt éves háború csataterein. Végigélte
Mihály vajda és Basta uralmát. Sebeket szerzett Székely Mózes
fejedelem mellett. Tevékenykedett Bocskai környezetében, ahol nem a
19. századi romantikus felfogásban abszolutizált és visszavetített
„Habsburg-ellenességet” tanulta, hanem az Európára nyitott,
Hollandiára is rálátó politikáját és propagandahálózatát ismerte
meg. Arra is jutott ideje, hogy belássa, tévedett, amikor a
fejedelmi trónra segítette az ifjú Báthory Gábort. Tapasztalatait
hazája és a környező országok viszonyairól elméleti tudással
növelte.
Ifjúkorától kezdve szerette és nagyon megbecsülte a
könyveket. Fejedelemsége első éveiben „fényűzően köttette be, és
címeres supra-librosszal díszítette” köteteit. Könyvtárát tudatosan
gyarapította, bár beszerzőit nem ismerjük. Udvari prédikátora írta:
„Nagy szorgalmatossággal szerze itt Gyulafehérvárba amaz szép
Bibliothecat és hogy mostan is fő gondja vagyon a könyveknek
keresésére.” Hadjáratain szekéren vitette magával a könyveket, s
útközben is olvasott. Szamosközy István latin Erdély történet-ének
egyik másolatában a margón sajátkezű megjegyzései tanúsítják, hogy
gondosan átolvasta korának legjelentősebb magyar történetírói művét.
Próbálkozott, hogy megszerezze Mátyás király Corvináit, mert
tisztában volt a könyvtár szimbolikus jelentésével is.
Gyulafehérvári udvari könyvtára és magánbibliotékája később lángok
martaléka lett, s a véletlenül megmaradt könyvei közül kettő
akkoriban a korszerű kormányzás nélkülözhetetlen segédkönyvének
számított. Az egyik államelméleti mű, Antonio de Guevara Horologium
pricipum kötete. A másik térképgyűjtemény, Abraham Ortelius Theatrum
Orbis Terrarum címoldalára a Fényes Portára diplomáciai küldetéssel
induló huszonnyolc éves Bethlen bejegyezte: „Seregek ura áld meg
utamat, hogy szerencsés legyen…”
A 17. század elején a politika bonyolult tudomány,
az uralkodás kiterjedt tanulmányokat, tájékozottságot, képzett
tanácsosi, hivatalnoki kart és a kormányzás sokféle eljárását
működtető műhelyt kívánt. Felkészültséget a korszerű uralkodásra és
sokoldalú ismereteket az egyetemek után az uralkodói udvarok
biztosították. Ebben az időben az udvar maga az ország székhelye.
Könyvtárral, levéltárral, érem- és portrégyűjteményekkel.
Diplomáciai, politikai, tudományos és művészeti központ. Bethlen
nemcsak fényűző külsőségeiben építette ki fejedelmi udvarát, hanem
az államkormányzat gyakorlati és szimbolikus műhelyét kívánta
létrehozni. Könyvtára mellett, fáradhatatlanul gyarapította az
ország levéltárát is. Megalapította a Collegium Academicumot,
Nagyszombatból Gyulafehérvárra vitette a nyomdát. Korszerűen
felkészült értelmiséget kívánt kinevelni maga mellé. Bojti Veres
Gáspár Heidelbergben tanuló diáknak írott és sokat idézett soraiból
nyilvánvaló, hogy tudatosan építette az ország jövőjét, és ismerte
az európai egyetemek értékét: „…arra intünk, hogy ha elmédben
továbbtanulásodat forgatod, és magasabb fokú tudományokkal kívánsz
foglalkozni, négy évre vállaljuk annak költségeit […] Azt akarjuk
hogy Heidelbergből egy vagy fél évre Páduába menj, és innen Párizsba
utazva, ott fél évig maradj, […] Ne csak a teológiai, hanem a
filozófiai tanulmányaidat is szorgalmasan alapozd meg, hogy ha majd
hozzánk visszatérhetsz, mind Isten egyházában, mind világi ügyekben
és a külpolitikában is bármely dologban kívánjuk, munkásságodnak
hasznát vehessük, s néped és hazád számára hasznosnak látassál.”
Európában most indul kibontakozásnak az
abszolutista államrendszer. A ragione di stato, az államrezon, az
államérdek megkövetelte elvek alapján kormányzati rendszerei a
dinasztikus, a hatalmi és a gazdasági érdekek, a vallási, a korbeli
értelemben vett nemzeti igények feszültségei között alakulnak ki.
Változatos megoldásokkal. Machiavellit azok is olvassák, akik
betiltották. Az Il Principe kéznél van Richelieu dolgozószobájában,
a bécsi Burg központi hivatalaiban, és a cseh főurak könyvtáraiban.
Idézik agyonbírált elveit és a 16–17. század fordulóján megszaporodó
államelméletek tovább fejlesztik a modern állam követelményeit.
Sarkpontjai a helyi változatokban is nyilvánvalók: korszerű
hadsereg, képzett hivatalnoki kar, hatékony diplomácia, jó
szövetségek, fényűző reprezentáció és mindennek feltétele a pénz, a
teherbíró gazdaság.
Bethlen államelméleti érdeklődésére és ismereteire
a kutatók már korábban felhívták a figyelmet. Két államelméleti
munka, Milotai Nyilas István és Pataki Fésüs János könyve
közvetlenül is kötődik személyéhez. Pataki a Királyok tüköre című
művét a fejedelemnek ajánlotta, kedvéért és „az országunkban lévő
magyaroknak kedvéért” írta magyar nyelven. Bőségesen átvett
gondolatokat a Magyarországon rendkívül népszerű Justus Lipsiustól
és I. Jakab angol király (unokájának Bethlen lesz a keresztapja)
fiához intézett intelmeiből, az egész Európában elterjedt Bazilikon
Dóron című műből,amely Bocskai prédikátora, Szepsi Korotz György
fordításában Királyi ajándék címmel 1612-ben jelent meg. Ezek,
magyar vonatkozásban, elnyerhetnék az akkori „európai felzárkózás
kézikönyvei” minősítést. Az ország belső nyugalmának letéteményese a
művelt uralkodó, záloga a törvény, az értelem, az „okosság.” Már a
háborút sem az egyéni vitézség dönti el, hanem a pénz, a diplomácia,
és a tárgyalások a békekötések asztalai mellett. Kulcsszavai a
necessitas, a fortuna és a fáma. A „közönséges polgári társaság”
hatékony kormányzását az uralkodó irányítja a tanácsosok, a
Consilium segítségével, de szuverén módon. Véleményét Pataki bibliai
példákkal, zsoltársorokkal és az ókor írói – Augustinus, Euripidész,
Arisztotelész, Platón, Tacitus – kiragadott idézeteivel
hitelesítette. Utalt Nagy Sándorra és Báthory Istvánra is.
Uralkodása kezdetén Bethlen programként fogalmazta
meg: „Kívántatik az én értelmem szerint, hogy ennyi hadakozások
után, ilyen elkevesedett és fogyatkozott nemzetünknek sok romlását
megszánván, ha utolsó veszedelmünket el akarjuk kerülni, keressük
magunk megmaradásáért a békesség útját.” Vagyis a két nagyhatalom
között kívánta az ország önállóságát biztosítani.
Politikai stabilitást uralkodása első hat
esztendejében főleg kompromisszumokkal teremtett. Megválasztása után
gyorsan elérte, hogy az oszmán csapatok elhagyták az országot, és
végül Lippát a hozzá tartozó nagy területtel együtt az előzetes
megállapodások kényszerét követve, de országgyűlési törvénnyel
megerősítve átadta a Portának. A fegyverrel elfoglalt várat védő
katonáit szabad földre telepítette. Kivédte a trónkövetelő
támadásokat és a katolikus főurak segítségével elérte, hogy II.
Mátyás császár és a magyar király elismerte Erdély államiságát.
Viszont a francia közvetítéssel megkötött nagyszombati szerződés
értelmében Bethlen a magyar királyt a kereszténység fejének, Erdélyt
a Magyar Korona elválaszthatatlan tagjának tekintette. 1618-ban az
új uralkodó, II. Ferdinánd tudomásul vette a fejedelem államfői
méltóságát és címét. Ily módon Bethlen megerősítette az Erdélyi
Fejedelemség közjogi helyzetét.
Már ez a két birodalom között egyensúlyozó
fejedelem is élénken foglalkoztatta a nemzetközi politikát. Amint
pedig bekapcsolódott a Katolikus Liga és a Protestáns Unió
háborújába, haláláig izgalomban tartotta Európát. A kora újkorban a
politika stratégiák és taktikák bonyolult művelete, több síkon
operáló, sok szálat mozgató, kockázatos eljárások, rejtett akciók,
nehezen átlátható, szövevényes jelenség. Minden hatalom több álarcot
használt, több kártyával játszott és nem árulta el, hogyan tör célja
felé. „Senki nem járt meztelenül az agorán.” Miközben az
információrobbanás addig példátlan nyilvánosságot teremtett. A
nyomtatott média, a propaganda a harmincéves háború új hadosztálya,
új fegyverneme lett. Felhasználták a hatalmi átrendeződésért vallási
köntösben harcolók, s ugyancsak éltek a nyomdákból szétáradó
relációk, hírlevelek, röpiratok, újságok, hetilapok, képújságok
lehetőségeivel a nyílt és titkos diplomáciák. Nyomdászok, kiadók,
újságírók, rajzművészek, egy új független társadalmi csoport kínálta
a tájékozottság, a jól értesültség, az információ, s a gyilkos gúny,
a kegyetlen pamflet, a körmönfont megtévesztés fegyvereit az
uralkodóknak és a közönségnek. Az információs világ átformálta a
politika technikáit.
Bethlen és fejedelemsége eleve bekerült az európai
híráramlásba. Eltérő előjelekkel, változó intenzitással. A hírközlők
hatalmi érdekei és a hírhordozók műfaji adottságai szerint. Nem
függetlenül a piacterek, vásárok, városi sokadalmak, katonatáborok,
szalonok és a döntést hozó elit híréhségét kielégítő információs
központok leleményességétől.
Megválasztását követően eleinte rövid, semleges sorokkal lett hír
Erdély fejedelme. 1618 után a hírközlési kórus teljes hangerejével,
mint a Habsburg Birodalom ellensége, az oszmánok híve, a csehek, a
magyarok, a Protestáns Unió reménye. A német nyelvű média a
fejedelmet ezer arccal terítette szét a hírekre éhes információs
piacokon. Megjelent mint Pfalzi Frigyes cseh király szövetségese,
mint választott magyar király, sikeres hadvezér, a Hágai koalíció
tagja és a török vazallusa. Valós ismereteket ugyanúgy továbbított
az információs hálózat, mint rágalmakat a hamisított levelek, s a
gúnyiratok áradata. Megjelenítették az európai uralkodók
társaságában és janicsárok között. Népszerűsítő metszetek járatták
le, vagy ellenkezőleg, dicsőítették. Támadó vagy magasztaló versek
és gúnydalok kísérték. Kiszivárogtatott hírek, elfogott iratok és
levelek sokaságát ontották az üzleti nyereségre dolgozó nyomdák.
Bethlen sokféle arcát a kommunikáció új nyelve
fogalmazta meg. Többször ábrázolták rókának. Lefordítván a szöveg
képi kifejezését konkrét nyelvre. Justus Lipsius Politiká-jában
csaknem szó szerint idézve Machiavellit azt tanácsolta, hogy a
fejedelem cselekedeteiben oroszlán, terveiben pedig róka legyen.
Vagyis legyen kiismerhetetlen.
Bethlen török politikája Erdély geopolitikai helyzetéből
következett. Ez az újabb kutatások szerint az oszmán birodalom belső
válsága, s a helyi török erők hatalmi harcai következtében elég
változatos képet mutat. Az Oszmán Birodalom európai nagyhatalom,
minden keresztény ország összeköttetésben állt a Portával, s London,
Hága, Párizs, Bécs, Velence egyaránt tartott állandó követséget,
kereskedelmi faktorokat Konstantinápolyban. Élt azonban az
„ősellenség” még mindig rettegést keltő képzete, s Bethlen
ellenségei ezt használták fel politikai lejáratására. Eszerint
eladta a kereszténységet a mohamedánoknak, maga is török lett,
hitetlen, lelkében pogány és turbános róka képében ábrázolták a
leleményes rajzolók. Ez ártott Bethlen európai hírének, diplomáciai
kapcsolataira pedig eltérően hatott. Újabb átfogó vizsgálat szerint
hasznát is vette. Sőt alkalmanként hangsúlyozta is, hogy jól ismeri
a napkeleti ellenséget, tud vele bánni, s mint nagyhatalom áll
mögötte. Azt a makacs véleményt viszont, hogy török főség alatt
akarta volna Magyarországot egyesíteni, az újabb kutatások nem
igazolják.
Bethlen olvasta az „avisakat”, levelei meglepően
naprakész tájékozottságról tanúskodnak, de hogyan és mennyiben
jutott hozzá ezekhez, azt a jövő kutatóinak kell majd feltárni.
Feltűnő azonban, hogy bár a gúnyiratok bántották Bethlent és küzdött
a „hamis publikációk” ellen, a törökösség vádját kevéssé hatékonyan
kezelte. Keserű Dajka János udvari prédikátor, majd református
püspök egyik propagandalevelében, amit David Pareus püspök
nyomtattatott ki, hangsúlyozta, hogy a török torkában élnek, ők is
keresztények, és alig várják, hogy megszabaduljanak az
ősellenségtől. Erdélyben még hiányoztak az újság, a hetilap
feltételei.
A cseh felkelés jól összegyűjtött propagandaanyaga
magyar szempontból még feldolgozásra vár, de nyilvánvaló, hogy amint
az európai Habsburg-ellenes hatalmak körei kiszélesedtek, a
nemzetközi propagandában és a hírpiacon, Bethlen mint a
vallásszabadság harcosa jelent meg. A józanság, az önmérséklet
szimbóluma lett, és elnyerte a Hit harcosa, s a Pater Patriae nevet.
Sőt azonosították Herculessel, a korabeli nagy uralkodók
előszeretettel használt szimbólumát ruházva rá is. S nevezték a
megújulás szimbólumának, Főnixnek is.
A sajtó igényesebb műfajának, az eseményeket
hosszabb távon összefoglaló, tájékoztató krónikákat közlő
kiadványoknak Bethlen, s vele együtt a magyar történelem,
egyértelműen nyertese lett. Ezek az írások nemcsak Bethlen
családjáról, tetteiről adtak részletes tényközlő tájékoztatásokat,
hanem elhelyezték őt a magyar történelem folyamatában Attilától
Mátyás királyon át Báthory István fejedelem és lengyel királyig.
A közép-európai koalíció
1618. május 23-án, a prágai várban a cseh rendek a defenesztráció
szimbolikus rítusával kinyilvánították, hogy elszakadnak a Habsburg
Birodalomtól, mert gátolta vallásuk gyakorlását, és elvette tőlük az
önrendelkezés és a szabad kereskedelem jogát. Kimondták II.
Ferdinánd király trónfosztását, és 1619. június 5-én Jindřich Matyáš
Thurn gróf csapataival körülzárta a császárvárost. Megkezdődött a
kontinens addigi történetének legtragikusabb háborúja. Még senki nem
sejtette, hogy harminc évig tart majd. Sőt a globális és helyi
politikai, gazdasági és vallási konfliktusok megoldását ajánló
béketárgyalások többször is felébresztették a reményt, hogy véget ér
a véres háború.
A cseh-morva-sziléziai rendek korábbi szövetségükre
hivatkozva kértek segítséget a magyar királyságbeli rendektől és az
erdélyi fejedelemtől. Bethlen először békéltetni próbált Ferdinánd
és a cseh felkelők között. Miközben a hadjáratra is felkészült, s
mindent megtett, hogy elnyerje a Porta hozzájárulását, mert nem
kockáztathatta, hogy távollétében török és tatár csapatok szállják
meg Erdélyt. Bevonta konstantinápolyi tárgyalásába a cseheket is, és
végül a portai engedélyt meg sem várva mintegy 15 ezer főnyi
haderővel átlépte a Magyar Királyság határát, s bevonult Kassára. Az
Alvinci Péter megfogalmazásában, névtelenül latinul és magyarul
kiadott – Querela Hungariae Magyarország panasza – hatásos
retorikával a hadjárat indokául a protestánsok vallásgyakorlatát
korlátozó császári politikát és a Magyar Királyság szabadságigényét
jelölte meg. A cseh felkelők másokkal együtt az erdélyi fejedelemnek
is felajánlották Csehország koronáját. Bethlent mindennél átfogóbb
és reálisabb indítékok vezették.
Mint a kor minden magyar politikusát, Bethlent is
foglalkozatta a szétszabdalt királyság egyesítése, de uralkodása
első éveiben már nyilvánvaló lett, hogy ez, miként Erdély
biztonsága, jövője is, csak az európai jelenlét útján biztosítható.
A két világbirodalom közé beszorított fejedelemség helyzete, a
Magyar Királyság felosztottságából is következő elemi necessitas
kényszerítette rá, hogy kilépjen a nemzetközi küzdőtérre.
Elgondolása szerint a Habsburg és az oszmán hatalom jelenlétének
labirintusából kivezető úthoz Erdély csak úgy juthat, ha a belsőleg
erős és békés ország megfelelő nemzetközi kapcsolatrendszerben
léphet fel, és tényező lesz Európában. Ha Erdély kimarad a
háborúból, a fegyveres konfliktust kirobbantó változásokból,
elszigetelődik a keresztény világtól. Elszalasztja a lehetőséget,
hogy a Fejedelemség jelen legyen a háborút lezáró rendezésben, a
béketárgyalások asztalánál.
|
|
Gyors hadisikerek után Nagyszombatban már fogadta a
cseh királlyá választott pfalzi választófejedelem, V. Frigyes
követeit. Elfoglalta Pozsonyt, csatlakozott hozzá számos magyar
főúrral, köznemessel és várossal együtt gróf Forgách Zsigmond nádor,
és a koronaőr Révay Péter a Sacra Coronával. Két országgyűlést
tartott, az egyiket a nádor hívta össze Pozsonyba, a másikat ő
Besztercebányára. Mindkettőn kikiáltották Magyarország királyának.
Megválasztásánál is nagyobb feltűnést keltett, hogy bár nála volt a
korona, a megkoronázás rituális szertartásával és a királyi
méltósággal nem élt. Maradt fejedelem. Döntését többféle módon
magyarázták: Leginkább az a vélemény tartotta magát, hogy az Oszmán
Birodalom soha nem engedné a Magyar Királyság és Erdély egyesítését.
Ez azonban forráskritikai tévedésen alapult s ezt az újabban feltárt
török dokumentumok is megerősítették.
Forrásaink szerint Bethlent átfogóbb tervek
vezették. Döntése a csehekkel együtt létrehozott közép-európai
konföderációval volt összefüggésben. Miután Bethlen 1620. január
15-én szerződést kötött a cseh-morva-sziléziai, alsó- és
felső-ausztriai és a lausitzi rendekkel, követeik részt vettek a
besztercebányai országgyűlésen. Az 1620. június 31-ére összehívott
országgyűlésen megjelent a királyi személynök, a három császári
megbízott, a francia és a lengyel követ, a szultán két megbízottja s
a velencei követre is számítottak. Bethlen tizenöt pontos
előterjesztésében a haza védelmét és a béke helyreállítását
hangsúlyozva kifejtette, hogy a térség nyugalmát csak a viszonyok
átrendezésével lehet megteremteni. Eszerint a szomszédos országokat
konföderáció köti össze, Csehország és Magyarország közös pénzt
veret, és kereskedelmi szabadsággal él, közösen dönt a háború és
béke kérdéseiről, s a cseh rendek hozzájárulnak a végvárak
költségeihez. A cseh–magyar tárgyalások még kiadásra és mélyrehatóbb
elemzésre váró anyagából az derül ki, hogy Bethlen a kereszténység
közös érdekét hangsúlyozta. Minden ellenségeskedést megszüntetve
békét kötnének a Habsburg kormányzattal s a két birodalom megújítja
a zsitvatoroki békét.
A közép-európai konföderáció tervének voltak a
magyar politikában előzményei. Új, általánosabb jelentősége a
nemzetközi háború összefüggésében az, hogy magában foglalta az
újabban Európa tragédiájának nevezett háború még idejében történő
lezárásának lehetőségét. A konföderációhoz a Habsburg és az oszmán
hatalom egyetértése kellett.
A besztercebányai országgyűlésről cseh–magyar–erdélyi küldöttség
indult a Portára. A fejedelem terjedelmes utasítása szerint a
követségnek elsősorban a cseh–magyar konföderáció védelmét
kinyilvánító hitlevelet kell kieszközölnie. Bethlen pedig
hozzájárul, hogy a császári udvar részéről már felajánlott Vácot
átadják a budai pasának. Úgy tűnik, II. Oszmán szultán felismerte az
ügy fontosságát, de ahdnámét nem, csupán assecuratoria levelet adott
ki róla, s a magyar ügyekben a Portával együttműködő
Habsburg-politika portai befolyására is, nem támogatták a
konföderációt.
II. Ferdinánd tanácsosaival egyáltalán nem látta
elfogadhatónak a konföderáció béketervét. Bethlen magasra tette a
mércét, a Magyar Királyság kormányzását kívánta elnyerni, s két
osztrák örökös tartomány, Alsó- és Felső-Ausztria csatlakozása a
koalícióhoz a Habsburg-dinasztiára nézve beláthatatlan veszélyt
rejtett magában. A konföderációt nem fogadta el, külön tárgyalásokat
ajánlott. Közben a Katolikus Liga császári és spanyol csapatai már
útban voltak Prága és Pozsony felé. A magyar csapatok hamarosan
harcban álltak, Henry Dampierre császári hadvezér elesett, de
Bethlen csak kevés haderőt küldhetett a cseheknek, az is megkésve
indult útnak, óvatosságra intő üzenet kíséretében: kerüljék a nyílt
összecsapást. 1620. november 8-án a fehérhegyi csatában a
szövetkezett rendek csapatai megsemmisítő vereséget szenvedtek.
Ezzel, amint Pierre Chaunu 1971-ben némi túlzással írta: „a cseheket
két évszázadra kitörölték Európa történetéből.”
A Hágai Szövetségben
Bethlen gyorsan alkalmazkodott a számára a Portán is megváltozott
erőviszonyokhoz. Európa figyelmét azzal kötötte le, hogy a hozzá
menekült cseh felkelők hadvezéreivel és csapattöredékeivel
kibővített haderejével sikeresen harcolt, de francia közvetítéssel
béketárgyalásokat is kezdett. Tárgyalásait példátlanul ellenséges
propagandairat kísérte. A Magyarországnak mostani állapottjáról egy
hazája szerető igaz magyar embernek tanácslása című írást Bécsben
nyomtatták ki, 1621-ben. Kilenc magyar és török levelet közölve azt
kívánta bizonyítani, hogy 1619–1621 között Bethlen minden tette az
oszmán hatalom szolgálatában történt. Török parancsra választották
királlyá, a konföderációt azért hozta létre, hogy a törökök, „az
ördögi latrok” elfoglalják a szomszéd országokat. Béketárgyalásokban
pedig Bethlen 1621. április 1-én a tatár kánnak küldött, de elfogott
és itt közölt levele szerint csak színlelésből vesz részt, hogy
hamarosan a keresztény országokra zúdítsa a tatárok rabló hordáját.
Ez a levél az 1619. november 4-én, Pozsonyból Szkender pasának írt
levéllel együtt páratlan pályát futott be. Röplapokon latin, német,
francia fordításban bekerült a nemzetközi híráramlatba, tudományos
művek bizonyító dokumentuma lett, még a 20. században is koncepció
épült rá. Eredetije a többi közölt levéllel együtt nincs meg, vagy
vitatható, provenienciájuk körül is sok a homály. A török
mentalistás jegyében írt szövegek tartalmi kritikája csak most
kezdődött el. A reformkorban ismét kiadott füzet szerzőjét máig nem
sikerült pontosan azonosítani,de bizonyos, hogy nyelvi fantáziája a
pamfletek durva stílusához képest is nagy: Bethlen „a keresztény
vért itta”, és „fürdött légyen benne.”
A brutális propaganda ellenére 1622 januárjában
Bethlen kedvező békét kötött II. Ferdinánddal. A nikolsburgi béke
értelmében visszaadta a koronát, lemondott királyi címéről, ám
jelentős terület, hét vármegye birtokához jutott. Elnyerte Kassát, a
Lengyelországba vezető kereskedelmi utak ellenőrzését, s a sziléziai
Oppeln és Ratibor hercegségét. Mellőzve a békekötés további előnyeit
és Bethlen 1623. évi újabb támadását, az 1620-as évek elején Bethlen
európai jelenlétében jól megfigyelhető minőségi változás következett
be.
A spanyol támadásnak kitett Hollandia, a Habsburg
hatalmi terjeszkedést veszélyesnek ítélő Franciaország s a
békepolitikájának eredménytelenségét belátó angol politika lassan
összefogást készített elő. Növekvő figyelemmel számoltak Bethlennel,
aki maga is élénken kísérletezett, hogy kiépítse nyugati
kapcsolatait, bár például Velencében távolságtartó figyelemnél
többet nem ért el. A hivatalos felhatalmazást a cseh–magyar ügy
támogatására Cornelius Haga, a Németalföldi Egyesült Köztársaság
portai követe már 1620 tavaszán megkapta. Ettől kezdve
következetesen közbejárt a Portán Bethlen érdekében, elérte, hogy a
szultán levelet írt Hágába, javasolva, segítsék Bethlen törekvéseit.
Ezek után küldte el Bethlen követét, Ehrenfried Berbisdorfot Hágába,
s a Staten-Generaal Bethlent „felséges és hatalmas királynak”
szólította, s pénzbeli és egyéb támogatást ígért.
A konstantinápolyi állomáshelyét 1622-ben elfoglaló
angol követ, Thomas Roe utasítása még úgy szólt, hogy tartsa magát
távol az erdélyi fejedelemtől, és követeivel ne létesítsen
kapcsolatot. A kitűnő portai információkkal rendelkező Roe azonban a
velencei, bécsi diplomáciai központok segítségével rálátott az egész
európai politikára, és felismerte Bethlen jelentőségét. Eleinte a
nikolsburgi békével bekövetkezett változásban, s Bethlennek Renata
Cecilia Habsburg hercegnővel felmerült házassági tervében látta a
térség békéjének zálogát. Az 1623. őszi gyors hadjáratát, majd még
gyorsabb békekötését ugyan úgy értékelte, hogy „Gábor fejedelem”
kiismerhetetlen, és elhárította a cseh rendi felkelés egykori
vezetője, Jindřich Matyáš Thurn gróf kezdeményezését, aki Bethlen
követeként járt a Portán, és a fejedelem diplomáciai képességeit
rendkívülinek jellemezte. Közben francia megbízott érkezett
Richelieu nevében Gyulafehérvárra, és érlelődött a francia, angol,
holland, dán összefogás terve. Roe, aki a száműzött Pfalzi Frigyes
cseh király angol feleségének, Erzsébetnek egykori nevelője volt, és
a királyné csak Dear Tominak szólítva levelezett vele, Londonba
küldött jelentéseivel alaposan hozzájárult, hogy az új angol
uralkodó, Károly király csatlakozott a Franciaország
kezdeményezésével, de egyelőre nélküle létrejött Hágai Koalicióhoz.
Anglia, Hollandia és Dánia szövetségkötési tárgyalásain ott van a
fejedelem tehetséges követe, Mathias Quadt, de fejedelmi
felhatalmazást, hogy az 1625 végén megalakuló koalícióba belépjen,
csak a következő évben kapott. 1626. november végén írta alá Bethlen
fejedelem nevében Angliával a westminsteri szerződést.
A Hágai Koalíció azzal a céllal alakult, hogy
ütőképes nemzetközi együttest hozzanak létre a hatalmával az
erőviszonyok egyensúlyát fenyegető Habsburg Birodalommal szemben, és
összehangolt támadást indítsanak. Bethlen bevonásával megnyitják a
keleti hadszínteret, ahol az oszmánokra is számítanak. Csakhogy a
szövetség megszületésétől kezdve súlyos anyagi nehézségekkel
küzdött. Bethlen például a hadseregállítás pénzbeli hozzájárulását
csökkentett összegben és késve kapta meg. Találóan jellemezte a
koalíciót egy gyilkos szatíra Ki mit vitt a koalícióba címmel.
Anglia kétezer pipadohányt, Hollandia ötven zsák borsot
Nyugat-Indiából, Svájc ezer eladósorban lévő fejőlányt. Bethlen
Gábor pedig egy köteg levelet, amit a Portával váltott.
Az összehangolt támadást a császári hadvezér,
Albrecht von Wallenstein ellen IV. Keresztély dán és norvég király
zászlóján Pro Religione et Patria, és Peter Mansfeld gróf, a cseh
felkelés egykori vezére a sziléziai haderővel Pro Patria et
Libertate jelszavakkal indította. Bethlen több röplapon elhíresült
zászlóján nehezen megfejthető bibliai idézeteken kívül a kard és
pálmaág szimbóluma feltehetően azt példázta, hogy harccal érhető el
a vágyott béke. Első alkalommal a háború folyamán Bethlen mintegy
húszezer főnyi haderejét a tekintélyes Murteza boszniai, majd budai
basa kísérte, bizonytalan becslések szerint mintegy húszezer főnyi
seregével.
Nagy volt a tét. Bethlen írásaiban már jó ideje
megerősödött a törökellenes hang, s ebben a játéktérben azt
remélhette, hogy ha a császári fővezér harcba száll Murteza pasával,
az felborítja a zsitvatoroki békét, s kirobban a Habsburg–török
háború. Ez magával ránthatja az egész Katolikus Ligát, s megnyílik
az út, hogy Magyarországról kiszorítsák az oszmán hatalmat.
Számítása nem volt merő álmodozás. Pázmány Péter esztergomi érsek
pozsonyi palotájában 1626 nyarán tanácskozás zajlott az új magyar
nádor, Esterházy Miklós és a Habsburg-kormányzat néhány döntéshozója
részvételével. Kiszivárgott hírek szerint a török elleni háborúról
volt szó, és Wallenstein Buda ostromára készült. A Hágai Koalíció
támadása azonban összeomlott, Keresztély dán király elvesztette
haderejét, Mansfeld csapatai roncsaival Magyarországra menekült és
meghalt, Bethlennek pedig nem sikerült Wallensteint Murtezával
harcba vonni. Megújította a nikolsburgi békét, de kapcsolata nem
szakadt meg a Hágai Koalícióval.
Roe továbbra is segítette az erdélyi fejedelmet.
Nála merült fel először Brandenburgi Katalin neve. A házassággal
Bethlen előtt új nemzetközi kapcsolat nyílt meg, sógora II.Gusztáv
Adolf svéd király a harmincéves háború meghatározó katonai tényezője
lett.
A folytathatóság
A Hágai Koalíció egybeesett az egész Európát megrázó gazdasági
válsággal és a látványos pénzrontással. A háború összezilálta a
viszonyokat, s mindenütt hiányzott az elegendő jó pénz. Erdélyt sem
kímélte az infláció és a beáramló értéktelen aprópénz. Az 1620-as
évek elején tetőzött a pénzrontás hulláma. Bethlen a kedvezőtlen
körülmények között, kifosztottan megörökölt országot újjáépítette.
Amint Szalárdi János fejedelmi titkár írja: „azonnal, hogy tárháza
valamit gyarapodni kezde, az Isten tiszteletire nézendő szorgalmatos
gondja után mind székes helyén Fehérváratt, Radnóton, Alvincen,
Balázsfalván, Fogaras és Várad váraiban nagy friss fejedelmi, pompás
épületű házakat építetett vala…” Az építkezéseken rengetegen
dolgoztak: külföldi fundálók, kőfaragók, ácsok, kőművesek,
fuvarosok, a kazettás mennyezetek képírói és mások. A gyulafehérvári
fejedelmi palota pazar berendezésével, flandriai, és olasz
kárpitjaival ízlésben, igényességben semmit sem különbözött a német
fejedelemségek, s a kisebb uralkodói udvaroktól. Honnan jutott pénz
kollégiumok, iskolák létesítésére, székelyekből felállított
hadseregre, fizetett hivatalnoki karra? A rejtély kulcsát többen
Bethlen gazdaságpolitikájában vélték megtalálni, attól függetlenül,
hogy eljárásaiban már a korai merkantilizmust vagy csak az irányába
tartó eljárást látták.
Amint beiktatták a fejedelmi hatalomba
következetesen átrendezte az államgazdaság szerkezetét. Az adóról,
amely jövedelmének mindvégig 10%-át tette ki, az erősen
központosított gazdaságra, pénzügyi politikájára és főleg a
kereskedelemre helyezte át a rendektől független hatalmi bázisát.
Uralkodásának első évében azonnal megpróbálta, hogy Közpénztárt,
Aerarium Publicumot, központi pénzalapot létesítsen, terve azonban
elvérzett a rendek ellenállásának zátonyán. Jó pénzt, aranyforintot
és tallért bocsátott ki, nagymennyiségű aprópénzt veretett, és ő is
élt rövid ideig a pénzrontás gyakorlatával, de kereste az értékőrző
megoldásokat. Már a cseh konföderációban javasolta, hogy közös pénzt
vezessenek be. 1625-ben pedig javaslatot tett: hozzanak forgalomba
közös, azonos értékű és veretű pénzt Magyarországon, Erdélyben és
Lengyelországban, s elnyerte a császár és a lengyel király
egyetértését. A pénzügyi egyezmény jegyében elrendelte, hogy vonják
ki az értéktelen pénzt, és rendezte a pénzverést.
Ahogy elfoglalta a fejedelmi széket, állami
kezelésbe vette az elzálogosított kincstári birtokokat, az idegen
kézre került vámok, sóaknák, bányák, vashámorok sorát és az
eladományozott váruradalmakat. Mindezt olyan állapotba hozta, hogy
biztos jövedelemül szolgáltak. Megtiltotta az arany kivitelét, és
monopóliumot vezetett be az ökör, ló, só, réz, méz, viasz és más
cikkek kereskedelmére. Honnan tanulhatta ezt? A régi vélemény, hogy
egyszerűen „a levegőben volt,” nem több, mint mese.
Nem számított magányos úttörőnek, ismerhetett élő
hagyományokat és példákat. Folytathatta Báthory István lengyel
király kereskedelmi politikáját. Láthatta kora kereskedőkarrierjeit.
Ismerhette a Magyar Királyság vállalkozó főurai harcait a császári
udvar monopóliumaival, kereskedő udvari arisztokratáival és külföldi
vállalkozóival. S aki látta a török világot és hallott Anglia,
Hollandia, Franciaország kereskedelméről a Portával, annak nem
kellett külön tanulnia a kereskedelem jelentőségét. Merkantilista
gazdaságpolitikája erdélyi sajátosságait jellemezték
paternalizmussal és nagyfokú rugalmassággal is. Megbízottai révén
kihasználta az Erdély fekvéséből következő piaci adottságokat a
román vajdaságoktól Velencéig, az Oszmán Birodalomtól a német
fejedelemségekig, a keleti és nyugati piacokat átfogó hálózatot
létesített.
Gazdaságpolitikájának hatékonyságát
alkalmazkodóképességében vélték felfedezni. Tudatában volt a Partium
gazdasági jelentőségének. Bérlőkkel is dolgozott, és érzékenyen
figyelte a külföldi piacok hullámzásait. Vajon gazdasági
stabilitásával Erdély mit jelentett a környező és a távolabbi
országok számára? Mennyiben létesítettek új piacot a szomszéd
országoknak az építkezések, a fegyvervásárlások, s az udvar fényűző
berendezései?
Megnyitotta a gazdaság rejtett tartalékait.
Következetesen azon volt, hogy változtasson a munka minőségén.
Hanyag tiszttartó, korrupt kamarai tisztviselő ma már brutálisnak
tűnő fejedelmi parancsokat kapott: „az ebeknek vágatom elébe”, ha
nem lesz serényebb, ha nem tart rendet és pénzügyi fegyelmet.
Miközben a fejedelem annak is megbocsátott, aki a kardot is
előkészítette, hogy megbízói utasítására megölje őt.
Tisztában volt az emberi erőforrás jelentőségével.
Talán ebben rejlik gazdaságpolitikájának legfőbb titka. Társadalmi
békét teremtett. Az egyenjogúság irányában erősítette meg a három
erdélyi nemzet unióját. Amikor a zalatnai aranybányák és a
Fekete-Körös-völgyi rézbányák művelésére felvidéki bányászokat
szerződtetett, nem csak vájárokat vitetett Erdélybe, de kohómestert,
bányaigazgatót, kohófelügyelőt és olvasztárt is. Mesterségbeli
tudást, szakértelmet, tapasztalatot telepített a fejedelemségbe
akkor is, amikor velencei üvegcsiszolókat hozatott, és befogadta a
zsidó kereskedőket és az üldözött morvaországi anabaptistákat. Ma
úgy mondhatnánk, hogy humán erőforrást vitt be az országba.
Gondja volt rá, hogy akiket befogadott, azok mind
háborítatlanul, szabadon gyakorolják vallásukat, és éljenek nemzeti
kultúrájuk szokásrendjében. Szervezőképességére jellemző, hogy a
morvaországi betelepedőket a határon szekerek várták és vitték a már
előre kijelölt letelepedési helyükre. Kiváltságlevél biztosította a
zsidókat kötelességeikről, jogaikról és arról is, hogy nem kell
megkülönböztető ruhát viselniük, mivel az megalázó lenne. Anélkül,
hogy a fejedelemség vallási viszonyait akárcsak érinthetnénk is, a
belső nyugalomhoz erősen hozzájárult, hogy a buzgó református
fejedelem a jórészt megörökölt toleráns valláspolitikát megújítva
vitte tovább. A templomokat a többség kapta meg, és minden egyház
nyugodtan élhetett, vallásáért hátrány senkit nem érhetett.
Hivatalnokai, s a tanács tagjainak megválasztásában kevéssé
érvényesült, hogy ki milyen vallású. A jezsuiták hivatalosan ki
voltak tiltva, de az uralkodó engedélyével végig működtek a
fejedelemségben.
A nagyszabású diplomáciai terveket kidolgozó
fejedelem művelődéspolitikája, iskolalétesítései, alapítványai,
ösztöndíjai a hiányzó értelmiség kialakítását szolgálták. Négyszáz
év távlatából sem vesztett semmit időszerűségéből: „Országunk és
maradékunk veszedelmesebb állapota csak úgy kerülhető el, ha
gondviselés lesz a hasznosan szolgáló tudós férfiak pótlására.”
Udvarának fényét a külföldiek csodálták, hívei
közül sokan fényűzésnek vélték. Pedig csak az történt, hogy miként
bevezette csöveken Gyulafehérvárra a vizet, úgy vitte be a
fejedelemségbe a korabeli gazdagabb világ értékeit. Az erdélyi
kultúrával ötvözve továbbította, vagy gazdagítva visszasugározta és
gyarapította Európát. Ékszervásárlásait többen is elítélték.
Látszólag szinte mértéktelenül halmozott fel drágaköves markolatú
kardokat, kincset érő fegyvereket, arany és ezüst serlegeket,
gyűrűket, násfákat, válogatott drágaságokat. Ahol nincs bank, ott a
kincstár reprezentatív értékén kívül a tezaurált alapot is jelenti,
a megtakarított, felhalmozott érték, időtálló és gyorsan mozgatható
tőke, értékőrző valuta. Innen kerülhetnek ki a külkapcsolatok
működésében nélkülözhetetlen diplomáciai ajándékok. Egy alkalommal
Bethlen a török Portára hetvenhárom órát küldött.
Udvarában nevelkedett, majd számos országban
megfordult diplomatája, Kemény János, három évtized múltán, a krimi
tatárok rabságában hosszan emlékezett vissza az erdélyi Európára,
Bahcsiszeráj messzeségéből, lábán vasbilinccsel idézte fel a változó
világ léptékében korszerű uralkodóját, aki „ez világra elterjedett
emlékezetű ember vala… az magyar nemzetet elhíresítette vala…”
Oxenstjerna svéd kancellár 1628-ban ajánlatot tett
a fejedelemnek, hogy a svédországi és az erdélyi réz áráról közösen
egyezzenek meg, ezzel kezükbe ragadnák az európai rézpiacot, vagyis
közös monopóliumot hoznának létre a konjunktúráját élő
rézkereskedelemben. Az ajánlat kétségtelen siker: Erdély gazdasága
felkeltette az egyik legjelentősebb európai hatalom figyelmét. S a
folytatás?
2004-ben az MTA a Svéd Királyi Kincstár
hozzájárulásával és segítségével kiállította azt a felbecsülhetetlen
értékű diplomáciai ajándékot, amelyet Bethlen fejedelem küldött a
svéd királynak. A drágakövekkel kivert színarany lovas felszerelés
Isztambulban készült. Akkor, az 1620-as évek végén ez a tervezett
svéd–erdélyi szövetséget, és a rézkereskedelmi szerződését
készíthette elő. A 21. század hajnalán ennél sokkal többet fejezett
ki; a kultúrák kölcsönös egybekapcsolódását tanúsította. S az Erdély
aranya és Észak Oroszlánja című kiállítás katalógusának végszavát
Bethlen európai jelenléte további tartalommal telíti: „Szent István
és Mátyás Király után talán legkiválóbb uralkodó fejedelmünk.”
Végrendeletében megvonva uralkodása mérlegét, az
ország gazdaságát és azt hangsúlyozta, hogy: „ellenségünk lovaiknak
lábok hazánk földét nem nyomták.”
Az írás a Bethlen Gábor és Európa című kötet
tanulmányaival együtt az OTKA NK 81948 sz. programja alapján
készült.
Kulcsszavak: Bethlen Gábor, Erdélyi Fejedelemség, kora újkor,
információrobbanás, nemzetközi propaganda, abszolutizmus,
merkantilizmus, Habsburg Birodalom, Oszmán Birodalom, harmincéves
háború, közép-európai konföderáció, hágai szövetség
IRODALOM
G. Etényi Nóra (2012): A nyomtatott
információ értéke és funkcióváltozása. Aetas. 27, 122–143.
Horn Ildikó (2011): A fejedelmi tanács
Bethlen Gábor korában. Századok. 145, 4, 997–1028.
Jakó Zsigmond (1976): A nagyenyedi
kollégium. Bethlen könyvtárának kezdetei és első korszaka
(1622–1658). In: Jakó Zsigmond: Írás, könyv, értelmiség. Bukarest,
199–200. •
WEBCÍM
Kármán Gábor – Teszelszky Kees (szerk.)
(2013) (In print): Bethlen Gábor és Európa. Tanulmánykötet a hazai
és külföldi szakirodalommal.
Kurucz György (2002): Sir Thomas Roe és az
erdélyi lengyel viszony Bethlen Gábor fejedelemsége idején. In:
Erdődy Gábor – Hermann Róbert (szerk.): Magyarhontól az Újvilágig.
Emlékkönyv Urbán Aladár ötvenéves tanári jubileumára. Argumentum,
Budapest, 55–63.
Magyarország mostani állapotjáról. 1621.
MTA Kézirattár Mr ir. 4. Q 216.
Makkai László (1981): Bethlen Gábor és az
európai művelődés. Századok. 115,
Oborni Teréz (2011): Bethlen Gábor és a
nagyszombati szerződés (1615). Századok. 145, 877–914.
Péter Katalin (1983): Bethlen Gábor magyar
királysága, az országegyesítés és a Porta. Századok. 117, 1028–1060.
Piri Zoltán (1999): Bethlen Gábor útja a
hágai szövetségbe. Történelmi Szemle. 41, 1–2, •
WEBCÍM
Szekfű Gyula (1929): Bethlen Gábor.
Történelmi tanulmány. Budapest
Zimányi Vera (1981): Bethen Gábor
gazdaságpolitikája. Századok. 115, 703–713.
|
|