A szovjet időkben kialakult
tudományosakadémia-modellek mai hatékonyságát a 1980-as évek vége
óta különböző módokon nyilvánosan vitatták. Ilyen viták folytak az
alapváltozat; az orosz akadémia körül is. S bár lassabban, de ott is
elindultak különböző változások, amelyekre más nagy alapkutató
szervezetek modernizálásánál a világban már sor került. 2013 nyarán
azonban a modell legradikálisabb ellenfelei olyan politikai
támogatást szereztek, amellyel az eddigi akadémiát mint magát
megreformálni képtelent, jelenlegi formájában lényegileg
felszámolják.
Ám mi is a szovjet akadémiai modell lényege?
Valószínűleg egy olyan nemzeti kutatóhálózat, amelyet összeépítettek
egy tudományos társasággal. A hálózatot a társaság irányítja, de az
foglalkozik emellett a nemzeti tudománypolitikai irányainak
meghatározásával, és fizikai valójában meghatározó szerepet játszik
a tudomány mint olyan megjelenítésében a közvélemény előtt. A
posztszovjet akadémiaviták az elmúlt több mint húsz évben szinte
kizárólag aktuálpolitikaiak voltak. Nem a modellt vizsgálták annak
előnyeit, hátrányait, aktualitását vagy elavulásának mértékét a
modern tudástermelési megoldásokkal konfrontálva, hanem azt, hogy
mennyi a változtatás politikailag éppen, vagy még elfogadható
mértéke, s ami ebből kijönne, az már új rendszernek számít-e, vagy
még nem. A klasszikus, az 1930–50-es években kialakult modellt
közben folyamatosan javítgatták. Az akadémiai elitek az alapformákat
fontos pontokon puhították. Volt, ahol sikerültek a szervezeti
kompromisszumok, máshol nem álltak össze, s akkor a nemzeti
kutatóhálózatok gyorsan összementek, mint például a balti
államokban. A hit, hogy az intézethálózatot az egyetemek át tudják
venni és a korábbiaknál hatékonyabban tudják működtetni, általában
nem igazolódott. Az akadémiai hálózat méreteinek csökkentése
általában a nemzeti kutatókapacitások visszaeséséhez vezetett,
akárki akármit is állított közben, vagy az esetleges beavatkozások
után.
A szovjet tudomány – a közvetlen tudástermelésen
túl – a rendszer bizonyos értelemben szakralizált része volt.
Egyfelől egy hagyományos értelemben vallástalanított rendben
racionálisnak hitt világmagyarázatokat szállító intézményként
szolgált, másrészt egy gazdasági értelemben elmaradott s onnan
modernizálódó világban képviselői valóban szolgáltattak; eltüntettek
a járványokat, technológiákat kínáltak a nagyüzemi agrárvilágnak,
rakétákat és atombombát fejlesztettek a védelmi szektornak. Akik
ilyesmire képesek voltak, a közvélemény szemében varázslóknak
tűntek. Persze az állam akkori alapcéljai számára oly fontos
tudóscsoportoknak is privilégiumokat biztosított; a többiekéhez
képest jobb életminőséget; nagyobb lakásokat, jobb
élelmiszerellátást, minőségibb orvosi szolgálatot, nyaralótelepeket
– s ezekkel együtt elszigeteltséget, ellenőrzöttséget, de egyfajta
személyi védettséget is. A Tudomány ily módon megfogalmazott
mítoszának sajátos „evilági megjelenítője” a Tudományos Akadémia
volt. Ez a szerep többnyire még annak a tudományos értelmiségnek is
tetszett, vagy legalábbis megfelelt, amely egyébként részt vett a
demokratikus mozgalmakban, és magát a rendszer ellenfelei közé
sorolta.
A 2000-es évek posztszovjet tudományos akadémiái –
bármi is történt velük – ettől a mítosztól nem tudtak teljesen
megszabadulni. S míg a rendszer átalakításának technikai mikéntjéről
folyik vita, nem világos hogyan lehet, lehet-e egyáltalán
felszámolni, esetleg modernizálni a mítoszt?
Az idei orosz vitában vannak – akár az akadémián
belül is –, akik úgy vélik, hogy ilyesmi semmiképpen sem férhet bele
a modern nyugati tudomány hétköznapjaiba. Hogy Nyugaton ma már nem
is létezik a Tudomány, hogy ott már csak kutatók vannak. Akik élete,
munkakörülményei semmiben sem különböznek másokétól. Akiktől
tömegükben nem áttöréseket, nem meghatározó felfedezéseket, hanem
középszerű dolgozataik hivatkozását várják más középszerű
dolgozatokban. Ami ennél több, az véletlen, nem tervezhető, váratlan
ajándék, bár azért így is várjuk, reméljük. Tehát a Tudomány-mítosz
nyomait is el kell távolítani. S vannak olyanok, bár most épp
defenzívában, kik értékeik vállalásában óvatosabbak; akik szerint
lehet, hogy ez nagyobbrészt igaz, de hát közben a nyugati tudomány
is tesz erőfeszítéseket, hogy korábbi szakrális közeli státuszából
azért valamit visszaszerezzen. Tehát, ha az orosz világban
véletlenül maradtak tudományosmítosz-morzsák, akkor azokat védeni
kellene. Hiszen egy átfogóbb későmodern világképbe építve még jól
jöhetnek.
A tudomány aktuális orosz állami reformerei, úgy
tűnik, hogy e megértőbb, a kulturális értékeket is felvállaló
tudományképpel radikálisan szakítani akarnak. Sőt, annak
meggyőződéses ellenfelei, talán ellenségei is. S ezt egyáltalán nem
leplezik. A technikai, tudományszervezési vita így sajátságos
ideológiai szembenállássá válik.
A kutatási rendszer állapota
2005-ben az OTA (Orosz Tudományos Akadémia) hálózatába 451 intézet
tartozott 115 400 alkalmazottal, közöttük 55 900 kutatóval (a
doktoranduszok nélkül). Ebben az évben az akadémia költségvetési
finanszírozása 18,6 milliárd rubelt, vagyis az állami tudományos
ráfordítások 57,2%-át teszi ki. Ez egyébként a szovjet időkben
megfigyelhetőnél lényegesen magasabb érték. Akkor az akadémiai
tudomány a tudományos ráfordítások 10–12%-át tette ki. Persze nem az
akadémia kap abszolút ennyivel többet. De az akadémiai
intézethálózatot meg lehetett védeni, a többit, az iparit, a
miniszteriális hálózatokat nem. Az akadémiai pecséttel rendelkező
kutatószervezetek létszáma így is komolyan csökken, de közben az
akadémiai potenciál számszerűen azért felértékelődik. Az
OTA-hálózaton kívül működnek agrárkutatási és orvostudományi
akadémiák is – alapkutatási funkciókkal, de döntő szerepet vállalva
területeik fejlesztésében vagy a klinikai betegellátásban.
Az orosz költségvetési ráfordítások a
kutatásfinanszírozásban, egészükben, abszolút számokban egyébként az
utolsó években folyamatosan nőttek. A civil szférában 2003-ban a
tudományra az állam 40,2 milliárd rubelt, 2004-ben 46,2 milliárdot,
2005-ben egyes források szerint 56 milliárdot, 2006-ban pedig 71,7
milliárdot szánt. Ugyanakkor, 1990-hez képest folyamatosan csökken a
fejlesztési, innovációs szervezetek száma; ma 7,8-szor kevesebb
tervezőintézet, 3,6-szor kevesebb fejlesztőintézet szerepel az
állami listákon (Allahverdjan – Agamova, 2005). Ezek egy része
kutatóintézetként próbált életben maradni. Érthető, hogy az állam a
nagyobbrészt privatizált vállalatokra bízná a konkrét innovációs
tevékenység finanszírozását. Ugyanakkor az állami intézethálózatnak
láthatóan nincsenek forrásai, szervezetei, eszközei, berendezései,
hogy egyébként perspektivikus eredményeiből a gazdaság számára
hasznosítható szabadalmakat vagy termékeket generáljon. S az elmúlt
húsz évben még elvben meglévő ilyen tárgyú tapasztalatait,
szakembereit is elveszítette. Az állam meg újabban kutatási
ráfordításaiból egyre határozottabban, sőt fontos politikusi
nyilatkozatokban megfogalmazva is egyre hiszterikusabban
innovációkat szeretne látni a reálgazdaságban, s nem érdekli, hogy
ha nincs, vagy szakadásos a nemzeti innovációs rendszer, akkor az
egyetemi-akadémiai alapkutatás nem fog technológiákat produkálni.
Ehhez a versenyszférával együtt valószínűleg meg kellene erősíteni
az alkalmazott kutatási szférát, amihez vagy kiegészítő forrásokra,
vagy az alapkutatásra szánt összegek egy részének átcsoportosítására
lenne szükség. Az utóbbinak persze a kutatási szféra ellenáll. Az
akadémia e tekintetben a legutolsó időkig sikeresnek hihette magát
akkor is, ha a költségvetésből juttatott összegek 75%-át a fizetések
vitték el. Közben azonban közötte és az állami kutatásirányítás
közötti feszültségek gyorsan nőttek, s az utolsó két-három évben,
úgy tűnik, már nehezen kezelhetővé váltak.
2005-ben – ha jól értjük, az ismeretlen megrendelők
szándékával ellentétesen – megjelent már (Belanovszkij, 2005) egy
részletes jelentés az akadémia állapotáról. Ez megpróbálta
valamilyen hatékonysági kritériumok mentén felmérni az OTA
kapacitásait, és megállapítja (?), hogy a bölcsészettudományokban a
kutatóállomány 90%, de még a természettudományokban is 53%-a
„ballasztnak, tehernek, nehezéknek számít”. Az üzenet világos, a
tehertől előbb vagy utóbb, így vagy úgy, de meg kell szabadulni. A
mérések mikéntje, persze, nem igazán világos. Az alapötlet persze,
jól kivehető. Megkísérlik valamilyen kutatóegységek szintjén
megfogalmazni, hogy milyenek az irányukban megfogalmazott szűkebben
vett igények vagy megrendelések, és megpróbálják felmérni, hogy
ezekkel milyen meglévő vagy mozgósítható kapacitások állíthatóak
szembe.
Egy 1200 fős kérdőíves vizsgálat alapján az
akadémiai kutatóállományt klaszterizálják, vagyis minőségi
osztályokba sorolják. Tudatosan nem válogatták be a mintába a
vezetői posztokkal rendelkező és az akadémiai hierarchiában a
felsőbb kategóriákba tartozókat. A felvétel vállaltan a „kutatói
derékhadra” vonatkozott. Az akadémiai állomány 2005-ben eszerint a
következőképpen rétegződik;
A. Kemény akadémiai mag. Sikeresek és aktívak,
eredményeikre nagy az igény. A minta 23%-át teszik ki.
B. Potenciálisan sikeresek. Sikeresek, de az A.
csoportnál kevésbé. Sokszor még fiatalok, az első csoport
bedolgozói, kollégái, segédei. De még lehet belőlük valami,
fejlődhetnek: 18%-ot tesznek ki.
C. Múltban ragadtak. A minta legnagyobb csoportja:
43%. Nem hatékonyak, passzívak, rosszul teljesítenek, gyakran a
múltban ragadtak. Ők jelentenék elsősorban az itt annyit vitatott
ballasztot.
D. Idegen útitársak. A minta 18%-át teszik ki. Itt tulajdonképpen a
ballaszt egy másik sajátos válfajáról van szó. Zömmel fiatalokról,
akik ugyan „társadalmilag aktívak”, de nem produktívak a
tudományban. Viszont a gazdaságban vagy a közéletben élik ki magukat
– visszaélve az akadémiai vezetés nagyvonalúságával.
A 2005-ös jelentés (Belanovszkij, 2005) a
nehézségek megoldásának leginkább kézenfekvő módját az akadémiai és
egyetemi terület egyesítésében látta. A posztszocialista akadémiai
szféra történetét vizsgálók számára az ötlet nem új. De az itt
kifejtett indokok között azonban nincsenek a máshol, máskor sokszor
már előbukkanók; vagyis hogy a nyugati tudomány egyetemközpontú, és
a keleti egyetemeket amúgy is kompenzálni kell a „sztálinista
évtizedek” korlátozásaiért. A Szergej Belanovszkij-féle jelentés
szerint a rossz akadémiai korszerkezet javítását a fiatalok
kutatásba való beléptetésével így lehetne egyszerűen elérni. Ám
ebben – így a jelentés – a jelenlegi egyetemi szféra nem érdekelt.
Sikereinek vagy azok hiányainak nincs köze a kutatáshoz.
Jövedelemtermelő, hasznot hozó területei függetlenek a tudománytól.
Ilyenek megszerzéséért általában nem is lobbizik. Ha át kellene
vennie kutatószervezeteket, azokat azonnal elsorvasztaná. Tehát az
átalakításoknak ez az iránya nem képzelhető el. Marad a tömeges
nyugdíjazás, amely elmaradását sok éve, semmi sem indokolja. Fő érv,
hogy ehhez ráadásul nem kellene az egész szellemi szférát úgy
átszervezni, mint az esetleges akadémiai-egyetemi integrációhoz.
Láthatóan ez a megközelítés rokonszenves az
aktuális reformereknek is. Ha az akadémiai elitnek mégis sikerül a
rendszer akár részleges fenntartása érdekében az állammal valamilyen
kompromisszumot kötnie, akkor itt kell majd a legtöbbet áldoznia. A
mozgásteret azonban három tényező nyilvánvalóan szűkíti, s érdekes
módon a jelenlegi orosz vitában komolyan még egyik sem kerül elő:
A kutatóállományban valóban nőtt az idősebbek
aránya. Az orosz értelmiségi közvélekedés szerint ez a 90-es évek
elejének elkapkodott gazdasági reformjaiból, az elvándorlásból és az
alacsony kutatói fizetések miatt a terület romló munkaerőpiaci
esélyeiből következik. Úgy tűnik azonban, hogy az idősek növekvő
hányada a rendszerben annak történetéből következően természetes
lenne. A szovjet kutatási rendszer létszámai az 1960-as években
különösen gyorsan nőttek. Lassabban, de 1987-ig folytatódott az
állomány bővülése. A csökkenés nem a szovjet összeomlással, hanem
már a peresztrojka idején megkezdődött. A 60–70-es években a
rendszerbe került fiatalok mára elérték a nyugdíjkorhatárt. S
ezekhez akárcsak közelítő létszámok harminc éve nem léptek be a
rendszerbe. A kutatóközösségek legnagyobb létszámú csoportjait amúgy
sem lehetne teljesen új csoportokkal kiváltani. Mindazonáltal az
elvándorlást, amely a 90-es években a legnagyobb veszélynek tűnt a
kutatóhálózat működtetői számára, sikerült lefojtani. A
létszámcsökkenés 1998-ban megállt, azóta a létszámok inkább
stagnálnak (Dokladi, 2004). De most a 60–70-es évek belépőinek gyors
kiöregedésével e tekintetben is új helyzet keletkezett.
A jövedelmek ezzel szemben a leginkább aktív
kutatói szegmensekben az utolsó másfél évtizedben jelentősen nőttek.
E jövedelmek túlnyomó többsége azonban egy szürke grantgazdaságban,
félig adózott kutatási szerződésekben, esetleges külföldi
megbízásokból származtak. Az állami fizetések ezekhez képest
majdnemhogy elhanyagolhatóak, s a nyugdíjak végül is ezekből az
utóbbiakból következnek. Az orosz nyugdíjrendszer egészében amúgy is
az európai jóléti rendszerekben szokásosnak csak kis részét adná
oda. A „ballaszt” nagy része, akárhogyan is számolgatjuk, ebből
feltehetően eddig sem részesült. A párszáz dolláros fizetés,
akármeddig is tart, ebben a közegben egyszerűen a tisztes
szegénységhez is alig elég. Egészében tehát foglalkoztatás nélkül a
nyugdíjas tudóst elképzelhetetlen nyomor várja. Esetleges régi
megtakarításait a 90-es évek állami reformjai elinflálták, azóta
komolyan felhalmozni nagyobb tömegben biztosan nem tudott.
Szociálisan elviselhető megoldásokról senki sem beszél; ilyenek
egyszerűen nincsenek.
Mindeközben igen korlátozott, különösen a
hagyományos természettudományos területen, a rendszerbe beléptethető
fiatalok száma. Természetesen a kép egyetemenként és
szakterületenként változó, de a kemény, munkaigényes
természetkutatói szakokra bekerülők pontszámai általában igen
alacsonyak. Az egyetemek sokszor nem is tudnak szelektálni, e
szakokra, hogy a képzés működhessen, valamennyi oda jelentkezőt fel
kell venniük. Azok jó része, akik mégis ide jelentkeznek, a nyugati,
elsősorban az amerikai kutatási rendszerbe készül, s mert oda
külföldi PhD-vel már igen nehéz bekerülni, az első fokozatok után
fizikában, csillagászatban, kémiában, bizonyos biológiai területeken
továbbmegy, elsősorban amerikai tudományos képzőhelyekre onnan haza
meg már szinte biztosan nem jön. A sok nyugdíjba menő helyére
egyenrangú tömegeket biztosan nem lehet felvenni. Az akadémiai
kutatási szférának már csak ezért is valószínűleg össze kell most
zsugorodnia.
A Livanov-reform
Dmitrij Livanov oktatási és tudományügyi miniszter 2013 júniusának
legvégén végül is látszólag puccsszerűen lépett. Májusban az
akadémia hagyományosan és szabályszerűen választott magának elnököt.
A jelöltek szűzbeszédeit a moszkvai kulturális csatorna egy napon át
élőben közvetítette. Ezek egy részét akkor én is végignéztem. Az új
elnök azonnal bejelentette, hogy az ősz elejére egyeztetett
reformtervvel áll elő. A tárca azonban ez elé akart vágni
(Pravitelsztvo, 2013), nem érdekelték a viták, az esetleges
egyeztetés az akadémiai elittel. „Hát nem a nyár a legjobb az ilyen
reformokhoz?” – nevetett a kamerákba a miniszter, s bejelentette,
hogy nem voltak titkos reformbizottságai, kormányhű tudományos
tanácsadói. Ilyenekre nincs szükség – magyarázta. A minisztérium
Tudományos Tanácsa, amelyet nemrégen hoztak létre, épp az állami
adminisztráció és a tudományos világ közötti kapcsolatok
normalizálására, külön nyilatkozatban határolódott el mindettől. Nem
vettünk részt az előkészítésben, velünk nem beszéltek erről az
egészről, sőt titkolóztak – hangzik a tanács hivatalos nyilatkozata.
Ebből a szempontból mindegy, hogy a moszkvai pletykák szerint régóta
fontolgatták a miniszter leváltását. S hogy az most előre menekül.
Radikalizmusa részben azzal is magyarázható, hogy a poszton valóban
nincs már sok ideje (vagy épp e huszárvágással próbálja bizonyítani,
hogy mégiscsak alkalmas a tudomány irányítására). Egyébként
személyében nem profi politikusról és nem is szenior
tudományszervezőből kinőtt állami vezetőről van szó. Livanov
2005-ben még egy szemináriumon a minisztérium tudománypolitikai
részlegének vezetőjeként, vagyis szakhivatalnokként tartott előadást
– sok tekintetben előrevetítve a reformprojektben megjelenő
megsemmisítő véleményét az akadémiai kutatóközösségről. Livanov a
maga részéről e tekintetben azóta is konzekvens volt. A mostani
„reformkoncepció” már korábban, talán tavaly előbukkant Putyinnál,
aki azt hitte, emberei azt egyeztették Jurij Oszipovval, az akadémia
akkori elnökével. Akkor az akadémiai vezetőnek sikerült a projekt
beindulását megakadályoznia. A minisztérium azóta várt, s lépni
próbált, amíg az akadémiai vezetőváltás a tavasszal rövid hatalmi
intervallumot produkált. Június végén már megvolt az új legitim
akadémiai vezető, de Putyin még nem írta alá kinevezését, tehát nem
kellett vele konzultálni. Megvolt Oszipov akadémikus is, de vele,
most már volt elnökként, miért kellett volna beszélni? A miniszter
így azután gyorsan lépett. A Kreml körüli pletykák a történetet,
persze, átfonják. Vannak, akik azt mondják, hogy Dmitrij Medvegyev,
aki nem marad sokáig miniszterelnök, kapott egy csomag kellemetlen
elintéznivalót Putyintól. Az akadémiai történet is ezek között
lenne. Tudták, hogy ezzel egy fontos elitcsoportot megsértenek, de
ha Medvegyevnek majd tényleg mennie kell, magával viszi majd az
értelmiség utálatát. S mert annak szemében 2010–11-ben Medvegyev még
Putyin áramvonalasabb alternatívájának tűnt, most el kell végeznie
néhány, az értelmiség szemében piszkos munkát (az akadémiai ügy
mellett ide tartozik még egy egyetemösszevonási hullám is). Hadd
utálják csak meg korábbi reményhordozójukat. Mások szerint ez így
lehet, de most Medvegyev túlteljesít. Még nem adta fel, s azt
reméli, ha sikeresen megbirkózik a házi feladatokkal, akkor
megmaradhat a legelső vonalban. Mások a történetben még így is
felértékelik Livanovot, a minisztert. Szerintük Livanov
tulajdonképpen neoliberális, mégpedig a radikálisabb fajtából, s
mélyen meg van győződve arról, hogy a jelenlegi akadémiai elit és az
általa működtetett szervezetek akadályozzák az orosz versenyképesség
javítását, az innovációs potenciál modernizálását (Troickij, 2013)
már csak ezért sem szabad esélyt adni nekik, hogy valamilyen
ellenállást szervezzenek. Ez az egész ország érdeke. Megszólal még
néhány bölcsész akadémikus, akik az egész történetben a civil
társadalom elleni támadást látnak, s hangsúlyozzák: a független
értelmiség számára milyen kiváló áttelelőhely volt a legrosszabb
szovjet időkben az akadémia. S most, amikor a politika visszaveszi
az utolsó években kialakult szabad tereket, az akadémiára is
elsősorban ilyenként fáj a foga. A liberális ellenzék erre azért még
nem igazán vevő.
|
|
A reform lényege a tudományos testület (az
akadémikusok) és az intézethálózat (az „akadémiai vagyon”)
szétválasztása. A testülettel önmagában elvben, fizikailag semmi sem
történik. Minden bizottság és osztály elvben megmarad[hat]).
Bevezetik az akadémikusi pótlékot (eddig ilyesmi nem létezett). Ez
állítólag havi 100 ezer rubel lenne a tagok élete végéig (ez ma
mintegy 700 ezer forint). Most hároméves moratórium lépne életbe a
tagfelvételeknél, de azt követően ismét választhatnának új tagokat.
A „vagyon”, vagyis az intézményhálózat mint olyan, állami
tulajdonban maradna (egyelőre), nem osztanák fel; egészében egy
állami ügynökség irányítaná. Vezetőjét az államelnök nevezné ki
(Pravitelsztvo, 2013). A miniszteri ígéretek a maguk konkrétságában
azonban fantazmagóriák.
A vagyonnal eszerint az állam az akadémiánál eddig
tapasztalthoz képest hatékonyabban gazdálkodna, s az így megnyíló
forrásokból bővítené a kutatás finanszírozását. Ilyen bővítést jobb
vagyongazdálkodásból önmagából még sehol a világon nem tudtak
kigazdálkodni. Közben nem az intézetek, hanem a kutatócsoportok,
laboratóriumok lennének a kutatási szervezet alapjai. Nagyszerű, de
hát csak az OTA-nak ma 453 intézete van, s a kicsikben is néhány
száz ember dolgozik. Milyen szervezetek, milyen mandátumokkal fogják
a laboratóriumok tízezreit irányítani?
Ott, ahol a vagyon könnyen hasznosítható, mint az
eddig különálló, de most szintén az új konglomerátumba beolvasztandó
Agrárakadémiánál, az agrárminisztérium máris megszellőztette igényét
annak kísérleti gazdaságaira, innovációs részlegeire és regionális
állomásaira. Azok az ágazat innovációs hálózatát képezik, miért
adjuk őket oda egy idegen állami ügynökségnek? – magyarázzák.
Abban azért konszenzus van, hogy valamilyen külső
kényszer, vagy talán csak külső impulzus elengedhetetlennek látszik
az akadémiai tudományirányítás modernizálásához. A vita azonban az
evolucionista es a revolúciós retorikát követő csomagok arányairól
folyna. Az állami apparátus az akadémiánál semmiféle evolúciós
potenciált nem észlel. Nem ad igazán részesélyt sem, nem érdekli,
hogy a hálózaton belül egyes, egyébként már modernizált formák azért
rendesen működnek. S nem kínál olyan sémákat, amelyek a régi
akadémiai struktúrával szemben alternatív modellt kínálnának,
amelyről látjuk, hogy működik, ahova intézetek vagy laboratóriumok
átigazolhatnának, s amikor – belátható időn belül – az új szerkezet
versenyképesen működik, akkor megpróbál keményebb feltételeket
szabni a régi mellett kitartók számára – megőrizve, felkínálva az
átigazolás lehetőségét az új életképesebb struktúrákba.
Mint korábban más kutatóakadémiákkal szembeni
hasonló próbálkozásoknál, a likvidációpártiak között megjelenik a
nyilvánosság előtt néhány ember – a valós létszámokhoz képest persze
kevesen –: a Nyugaton dolgozó orosz kutatók. Akik vagy jeles
kutatók, vagy nem – ez most a dolog szempontjából mindegy, de akik
feltűnően nem tudományszervezési, tudománypolitikai expertek. Nem is
hivatkoznak e terület nemzetközi szakirodalmára, beérik azzal, hogy
nekik valamilyen intézetben kint jó volt, ott rugalmasabb a
környezet, mint otthon általában, vagy az akadémiánál konkrétan.
Nekem, persze, tetszhet a koszt valamilyen Michelin-csillagos
étteremben és magyarázhatom, hogy szeretnék otthon, a
szülővárosomban is olyat, de ettől sem a vendéglátáshoz, sem a
konyhaművészethez érteni nem fogok. Megmaradtam laikusnak, a
konyhában különben sem voltam, az éttermet működtetőkkel
szándékaikról nem beszéltem. S néhányan ezek közül a Nyugaton jártak
közül, most az állami oldalán túl hangosak (Troickij, 2013).
A kutatói, akadémiai oldalon közben általános a
bizalmatlanság a hivatalos reformerekkel szemben. Az utolsó évek
nagy tudomány- és innovációpolitikai projektjei: Szkolkovo, vagyis
az orosz Szilícium-völgy projektje, a Kurcsatov Intézet – az orosz
atomkutatás központjának átszervezése, vagy a nagy regionális
egyetemek megerősítésének programja eddig tele vannak
önkényességgel, a versenyfeltételek megsértésével, félrenyúlásokkal,
sőt nyilvánvaló korrupció gyanújával. Azoktól, akik politikusokként
vagy apparátusok képviseletében ilyen projekteket jegyeztek, a
szakmai közvélemény nyilvánvalóan retteg. Miért higgye el, hogy most
csak a tudomány érdekét keresik, hogy szakértőik jobb minőségűek,
mint az akadémiáé vagy bárki másé.
A reformerek egyik fő jelszava a párhuzamosságok leépítése. Ez alatt
feltűnően nem a kutatás indokolatlan párhuzamosságait értik, hanem a
hatalmi monopóliumokkal szembeni bármilyen alternatívák
kikristályosodásának lehetőségét. „Ne legyen az akadémia második
tudományos minisztérium” stb. – nyilatkozzák. Lehet mondani, hogy
esetleg lettek volna ilyen ambíciók, azok iránya, hatékonysága nem
volt kielégítő, ezért ott rugalmasabb formákat kell keresni a
kutatói közösség véleményének megfogalmazásához, de itt ilyesmiről
szó nincs.
Olyan vita indult, amelyben a reformerek kizárják,
hogy létezhetnek jó vagy tisztességes evolucionisták, az akadémián
belülről építkezők. Azt hiszik, vagy csak állítják, hogy aki a másik
oldalon nem menekült el eddig egy egyetemre vagy külföldre, az eleve
bebizonyította, hogy nincs akarata, s számítani sem lehet, vagy kell
most rá. Az állami reformerek mesterségesen átléphetetlen
frontvonalakat kreálnak a kutatáson belül, ami önmagában
védhetetlen. A vitapartnereik ezt világosan megfogalmazták.
Ellenmozgalmak
A állami reformkoncepció meghirdetése óta másfél hónap telt el. Az
államapparátus sietett, azonnal benyújtott a Dumának egy kész, sehol
sem vitatott akadémiai törvényt (Pravitelsztvo, 2013), amely azt két
szavazáson már el is fogadta, de egy döntő, harmadik szavazás még
hátra van. Az akadémiai szféra minderre igen gyorsan reagált (az
első összefoglaló minderről: Hronika Proteszta, 2013). Széles
szövetség alakult ki azok között, akik egyébként az akadémián belüli
vitákban pozícióikból, életkorukból és politikafelfogásukból
következően inkább ellenfelek voltak. Az máris világos, hogy a
szembeszegülők, önmagukat védők legkeményebbjei most nem a
társadalomkutatók, hanem a fizikusok, illetve a fizikai intézetek.
Ők eddig nagyobb biztonságban érezték magukat. A politikában is
sajátosan szakralizált, védett terük eddig nagyobb volt más
diszciplínákénál.
Az ellenmozgalmak első néhány hetében az akadémiai
testületek gyorsabbak voltak az intézeteknél. A júliusi–augusztusi
melegben pillanatok alatt minden fontos elnökséget, bizottságot
riadóztattak, és azok meg is fogalmazták a maguk felháborodott,
elutasító, elhatárolódó nyilatkozatait. Ez egyébként azért is
érdekes, mert az állami média július elején sok akadémiai vezetőtől
mutatott be, ha nem is egyetértő, de legalábbis, a reformtervekkel
nem frontálisan szembehelyezkedő nyilatkozatokat. Az érintettek ezt
követően villámgyorsan elhatárolódtak, s képernyős megszólalásaikat
hamisan összevágottaknak minősítették. A különböző személyes
tiltakozók között ha nem is azonnal, megszólalt Zsoresz Alferov,
Nobel-díjas fizikus, aki a politikai nyilvánosság számára eddig a
legbefolyásosabb orosz tudósnak számított. Személyes jelenléte vagy
egyetértő nyilatkozata nélkül évek óta nem létezett állami
tudománypolitikai testület, fórum az országban. Drámai nyílt
levélben kérte Putyint, akadályozza meg, hogy felszámolják
„Oroszországnak a jövő építésénél felhasználható egyik legfontosabb
erőforrását”. Egyébként az akadémiai törvény végleges elfogadása
előtt életbe akarnak léptetni egy tizenöt fizikai intézetet
összefogó gigaprojektet, amelybe néhány, most még akadémiai
intézetet is beolvasztanának, köztük olyanokat, amelyeket ma az
akadémiai hálózatban még közvetlenül Alferov irányít. Medvegyev az
új formációt már szeptember 1-én el akarta indítani.
Az intézetek hozzájuk képest lassúbbak, és
többségükben egyelőre kevésbé radikálisak. Pedig megmozdításuk az
„ellenállás” kulcsa lehet, mert a törvénytervezet megkísérli a
szeniorokat, különösen az akadémikusokat szembeállítani a közlegény
kutatókkal, vagyis az intézeti „tömegekkel”. De júliusban elindult
az intézetek egyfajta horizontális, vagyis az akadémiai főnökségtől
független szerveződése is. Láthatóan gyorsan megfogalmazta magát a
„reformjavaslatokat” teljességükben elutasító radikális szárny. Több
mint egy tucat akadémikus bejelentette: ha az akadémiát formálisan
feloszlatják, majd újraalakítják, akkor nem lép vissza az új
szervezetbe, s másokat is erre biztat. Mások inkább
kompromisszumkészek lennének. Elképzelhetőnek tartanának – talán még
az ősz elején – valamilyen egyezkedést a tudományos minisztériummal.
A magunk részéről természetesen valószínűsítenénk valamilyen
kompromisszumot, amely lényegében átvinné a reform lényegét, de
simábban fogalmazna, és talán szociálisan érzékenyebben reagálna a
nyugdíjazás előtt álló kollégák hétköznapi problémáira. Egyfelől:
nem hinnénk, hogy a reformerek komolyan számítottak a villámháborús
sikerre, még ha az első pillanatban ez sok, a meglepetéstől
megbénult szenior tudósnak így is tűnhetett. Az újabb orosz
törvénytervezetek ebből a szempontból végül is egy kaptafára
készültnek látszanak. Először lerohanással próbálkoznak, és első
szövegváltozataik általában igen radikálisak, de hát a szövegezők
tudják, hogy már a vitaszakaszban az ellenállás és lobbizás
számtalan válfajával kell megküzdeniük, ezért eleve beszámítják,
hogy néhány ponton végül engedni fognak. Ha ügyesek voltak, akkor
csak ott kell, ahol eleve szándékoztak is. Persze, ha a mozgalom
megerősödött, akkor máshol is vissza kell vonulniuk. Az ellenállás
be is indul, s a végén ők „demokratikusan” engednek. Feltehetően itt
sem történhet nagyon más, legfeljebb az erős és határozott mozgalmak
valamivel többet tudnak elérni. Az ellenállás erőtere nagyjából
végül is adott.
Egyelőre inkább még az akadémiai elit hangja
hallatszik, ők pedig nagyon óvatosak. Az akadémiai honlapon
megjelent egy tárgyalóbizottság, amely majd a kormánnyal alkudozna,
s ugyanott meg is jelentették ellenjavaslataikat (RAN, 2013). Az
akadémia kiinduló tárgyalási pozíciója lényegében a status quo
fenntartásából indul. Még rövid időre, még verbálisan sem oszlatják
fel az akadémiákat úgy, ahogy azt a törvénytervezet elképzeli, az
összes vezető testület mandátuma így folyamatos. Nem fogadják el – s
ez a lényeg – a kutatóhálózat leválasztását, ugyanakkor elismerik
(eddig is így volt), hogy az akadémia vagyona állami tulajdon, s ha
azt külön szervezetek szeretnék könyvelni, ellenőrizni – ám legyen.
S ha fel is áll egy ilyen ügynökség, kutatáspolitikai kérdésekbe nem
szólhat bele. A tudós tárgyalók kizárólag akadémikusok, sőt
akadémiai vezetők (a bizottság vezetője az elnök, napi irányítója a
főtitkár, s bent vannak az alelnökök, osztályképviselők is). Ez a
csapat nem akar tudni, vagy legalábbis nem akarja szövetségeseként
elismerni az akadémiát védő civil tudós mozgalmakat. Feltehetően ezt
az akadémiai csapatot a média és az értelmiség sem fogja szeretni.
Amit kérnek, lényegében az állami reformkoncepció teljes ellentéte,
igen meglepő lenne, ha nagyon erős társadalmi és médianyomás nélkül
evvel sikeresek lennének. Ráadásul azt is javasolják, hogy a
törvényjavaslat harmadik parlamenti szavazását halasszák el fél-egy
évvel. Mulatságos, hogy ebben a helyzetben még az is izgatja őket,
hogy a kormánytervezet a levelező tagokból automatikusan rendes
tagokat csinálna, és békeajánlatként egyforma apanázst kínálna
mindenkinek. Nem úgy van az, – méltatlankodik a bizottság – aki még
„csak” levelező tag, az nehogy már automatikusan előlépjen. Ami itt
elhangzik, még teljesen a (sértett) establishment hangja. Az
világképéből, életútjából következően nem szívesen vállal szerepet
bármilyen ellenállásban. Nem is áll az ilyesmi jól neki, de most
megtámadták, és neki védekeznie kell. Érdekeit elszántan képviseli,
s ha sarokba szorítják, radikalizálódik. De ha megúszhatja, ha
tisztességes visszavonulási útvonalakat ajánlanak neki fel, nagyon
csodálkoznék, ha tovább is konfrontatív maradna. Ha közben
összeállna valamilyen kutatói közvéleményre építő „lenti”
radikalizmus, az természetesen eltolná az elittiltakozást is. De
ilyesmit előre, nyilvánvalóan, nem látunk.
Az akadémiai ellenállás sokkal sikeresebb lehetne,
ha sikerülne komoly szövetségesekre szert tennie. Ebben a
tekintetben azonban maguk a tudósok sem optimisták.
Már a 2005-ös vizsgálat is közöl adatokat a kutatói
közvélemény politikai rokonszenveiről. Az többségében inkább
ellenzéki és liberális (ha az adatok egyáltalán valósak), de nem
különösebben elszánt. Újabb kommentátorok egyfelől itt még azt is
hangsúlyozzák, hogy a kutató jámbor, individualista, kis
csoportokban dolgozik, kollégáitól munkahelyén is elszigetelt. Az
ilyen emberek rossz mozgalmárok. Nincs mit várni tőlük egészen
addig, amíg „meg nem tanulnak harcolni… – nyilatkozik róluk egy
aktivista. Az ellenállás nyári szakaszában, amit igazán az
akadémikusok vezettek, ebben az irányban különösebb együttműködés
nem alakult ki. A Putyin-ellenzéket az akadémiai reformok nem azért
nem érdeklik, mert túl parciális dologról lenne szó, amellyel a
közvéleményben nemigen lehet jópontokat szerezni. Inkább arról van
szó, hogy az ellenzék az egész történetet az eliten belüli
konfliktusként éli meg, amelybe neki miért kellene beavatkoznia? Ha
értelmiségi munkahelyek tömege kerül veszélybe, az más történet
lesz. De amíg egyébként is tőle idegenkedő akadémiai vezetők
küzdenek saját korábbi világuk cserepeiért, neki kiket kellene
mellettük mozgósítania? Ráadásul az akadémiai elit
kompromisszumkereső szárnya valamilyen megegyezésben reménykedik „a
jó Putyinnal”. Az ilyesmit csak zavarnák az ellenzéki kapcsolatok.
Nem a progresszív oldalról vár felmentést egy
kemény konzervatív természettudományi mag sem. Ők minden lehetséges
fronton azt hangoztatják, hogy az akadémia kulcsszerepet játszott az
ország védelmi képességének kiépítésében, hogy a korábbi potenciál
akadémiai fejlesztésre épült. S ugyan a védelmi források a 90-es
évektől kiestek, de ha lassan, alacsonyabb szinteken is, most
visszatérnek, sőt máris visszatértek. A védelmi szektor, a hadiipar
nem lehet érdekelt az akadémiai hálózat szétzilálásában, más meg a
reformból nem jöhet ki. Akkor pedig segítsenek annak megállításában,
lelassításában. Természetesen, nem tudjuk, mi zajlik a színfalak
mögött. De a katonák egyelőre hallgatnak.
Következtetések
Az alapkutatás klasszikus szervezeti formáinak a világban mindenütt
az eddiginél jobban kell küzdeniük az elismerésért. Ellenfeleik
retorikája változik. A posztszovjet akadémiák boldogok voltak, hogy
a 90-es évek első nagy ellenük irányuló támadását többségükben és
nagyobbrészt sikeresen hárították. S legalábbis a legnagyobb, az
orosz teljesen felkészületlen volt egy újabb, elsősorban a gazdasági
versenyképességre hivatkozó támadásra.
A 90-es évek orosz politikája a tudománytól, a
kutatástól különösebben nem akart semmit. Sőt, mert a korábbi
szovjet rendszer identitásépítésénél igen fontosak voltak a
tudományos, katonai technológiai eredmények, a 90-es évek orosz
atlantistái igyekeztek távolságot tartani a kutató establishmenttől.
S mert igazán a tudományt futtatni addig amolyan „szovjet” dolog
volt, a kutatási szektor állami forrásait lényegében elapasztották.
Ennek persze, voltak költségvetési okai is, de legalább nem akartak
semmit a tudománytól. Az utolsó 10–15 évben az eddigi periféria
néhány nagy tudományos rendszere, mindenekelőtt Kínáé és Indiáé,
radikálisan felértékelődött, teljesítménye lényegében
megtriplázódott. Épp ezek az eredmények jelezték az orosz
tudománypolitikának, hogy koncentrált erőfeszítésekből következően
viszonylag gyorsan jelentkezhetnek olyan eredmények, amelyek az
ország presztízsét és esetleg innovációs potenciálját jelentősen
emelhetik. Az új türelmetlenség, amelyet az utolsó években a
kutatástervezésben látunk, elsősorban innen származik. Ha ők meg
tudták csinálni, mi miért ügyetlenkedünk? – gondolja a politika.
A kutatáspolitikának a posztkommunista
rendszerekben fontos elemévé válik a generációváltás kezelése. A
kérdés nem mellékes más, így a nyugati kutatási rendszerekben sem.
Az itt vizsgáltakban nemcsak a fiatalok kezeléséről, a továbbképzés
megszervezéséről, a fiatal kutatók ethoszáról van szó, legalább
ilyen fontos a bizalmi viszony újraépítése az akadémiai elit és az
aktuális politikusgeneráció között, s ezek azért különböző
nemzedékekhez tartoznak. A generációk közötti kommunikáció pedig a
posztkommunista társadalmakban különösen nehézkessé vált. Ez alól a
tudománypolitikai kapcsolatok sem kivételek. A személyes bizalom
megroppanása ebben a metszetben komolyan destabilizálja mind a
tudományt, mind a politikát. De mint látjuk, a tudomány azért
rövidebb távon, vagy könnyebben sebezhető.
Utóirat
Szeptember 18-án megvolt a parlamenti végszavazás. Az akadémia és a
különböző tudóscsoportok az utolsó pillanatig próbálkoztak. Egyes
részjavaslataikat beépítették a végleges szövegbe, de a lényeg, a
szándék, hogy az intézeteket leválasszák a tudós testületről,
változatlan maradt. Az intézeti kutatóközösségeknek új állami
felügyeletük biztosítja az autonóm, helyi igazgatóválasztást és a
programalkotás jogát. Minderről a „maradvanyakadémiának” legfeljebb
véleménye lehet. Az akadémiai elit kompromisszumként bír egy szóbeli
ígéretet, amely szerint Putyin hajlandó lenne kinevezni az akadémia
jelenlegi elnökét az intézeteket felügyelő állami ügynökség első
vezetőjének. Az akadémia eddigi mandátumait, persze, elvesztette. A
putyini ígéret, ha egyáltalán betartják, rövid időre, az aktuális
vezetőnek, s nem az akadémiának szól. A modell kiszenvedett.
Kulcsszavak: akadémiai modell, reformretorika, kutatóelit,
Oroszország, értelmisegi mozgalmak, intézethálózat
IRODALOM
Allahverdjan, Alexander G. – Agamova,
Natalia S. (2005): Rossijskaja nauka v postsovetskij period. Nauka
ta Naukaznavstvo. [Kijev). 1, 51–61.
Belanovszkij, Szergej (2005): Ocenka
sostojanija RAN. •
WEBCÍM (letöltés: 2013. 08.
10.)
Dokladi Metodologicseskogo Szeminara FIAN
(2004): Nastuplenije na nauku i obrazovanije v Rosii. Moskva,
Fizicseskij Insztitut im. P.N. Lebegyeva RAN,
Pravitelsto Rossijskoj Federacii; O
vnesenii federalnogo zakona. No.3690p-p. 28.56.2013 •
WEBCÍM
RAN (2013): Tablica predloshenii po
proektu Federalnogo zakona. 2013. 08. 06. •
WEBCÍM
Rossijskaja Akademia Nauk (2013): Hronika
Protesta. Ijun- Ijul 2013. Moskva. Russkij Reporter
Troiickij Variant 2013 ijul No. 132, 133,
134. •
WEBCÍM
|
|