Althusius nézete szerint a korlátozott hatalom, a
potestas limitata egy olyan intézmény létesítését kívánja, amelynek
hatáskörébe tartozik a korlátozott hatalom betartásának ellenőrzése.
Az ephorosok (patricii, seniores) a népnek azok a választott
képviselői, akik a nép (populus) jogait a summus magistratusszal
szemben védelmezik. Az ephorosok igen széles jogkörrel rendelkeznek,
mely az ellenőrzési funkció megvalósításának szükséges feltétele. Az
állam ellenőrzésének eszköze a közvetlen demokrácia is, amelyre
Johannes Althusius fentebb idézett művében is utal.
8. Igen tanulságos az, hogy az ephorosi
testület tényleges szerepének kérdésében mennyire eltérő nézetek
alakulnak ki. Rousseau ideája alapján az ephorosok a kollektív
ellenállási jog (ius resistendi) intézményes formáját jelentik, míg
a sans-culotte-ok szemében ugyanez a testület a nekik nem tetsző
képviselők hivataltól való megfosztásának grémiuma. Az angolszász
doktrínában Sir William Blackstone (1723–1780) az, aki a
Commentaries on the Laws of England (1765– 1770) című, a magánjog és
a közjog kérdéseivel, intézményeivel egyaránt foglalkozó négy
kötetes művében a negatív hatalom (negative power) kategóriáját az
egyes hatalmi ágak egyensúlyának (balance of powers) mechanizmusa
vonatkozásában használja. Blackstone az angol király hatalmát a
római tribunusok hatalmával hasonlítja össze, mindkét esetben a
hatalom egyensúly jellegét emelve ki. Sir William Blackstone a
közvetlen demokrácia kérdésével csupán a tribunicia potestas
összefüggésében foglalkozik.
Itt utalunk ara, hogy az Amerikai Egyesült
Államokban J. C. Calhoun foglalkozik elsőként a negatív hatalom
problémájával. Nála a negatív hatalom a rómaiaknál ismert tribunicia
potestas (tribunitial power) formájában jelentkezik. Az amerikai
szerző nem foglalkozik részletekbe menően a közvetlen demokrácia
kérdésével.
9. Mommsennél, ez feltétlenül említést
érdemlő tény, lényeges koncepcionális eltérés mutatható ki a
Römische Geschichte és a Römisches Staatsrecht között. Az olasz
szerzők, történészek és római jogászok, így Stella Maranca, Pais,
Niccolini és Bonfante néptribunátusra vonatkozó nézetei szintén
figyelmet érdemlőek. Ugyancsak lényegesek a tribunicia potestas és a
forrásértelmezés kapcsolatának kérdései. Nem elhanyagolható a
tribunusi hatalom nyelvi és intézményi elemeinek vizsgálata sem.
Ebben az összefüggésben utalnunk kell az ismert
Pomponius-forráshelyre.
10. A plebs-plebitas kérdésének elemzése
körében a hellén politikai gondolkodás római hatásainak esetleges
párhuzamai kapnak fontos szerepet. A történetíró Polübiosznál is
szereplő demos-fogalom nem tekinthető a populus Romanus Quirites
történelmi realitása adekvát terminus technicusának. Az igen széles
körű forrásanyag alapján célszerű elemezni a plebs-plebitas
fogalompárral szoros kapcsolatban lévő kategóriákat (így a
sacrosanctitas-t, a potestas-t, az auctoritas-t, az auspiciá-t
stb.). A patres fogalom többjelentésű kategória jellege és a populus
szociális rétegződése ugyancsak elemzésre váró kérdés. A
patres-patricii kategóriának a populus-szal való tendencia jellegű
azonosítása is figyelmet érdemlő tény.
A plebs kifejezés ősi, archaikus jelentésével
kapcsolatban elsősorban Devoto és Benveniste fejtegetései jelentősek
számunkra. A plebs kifejezés is többjelentésű, minek következtében
ez a terminus technicus többféleképpen is értelmezhető. Nem csekély
az eltérés a plebs kifejezés „hivatalos” és „vulgáris” használata
között. A néptribunusok által javasolt törvények („leges tribuniciae
omnes sunt maxime fautrices libertatis”) szociális tartalma szintén
beható elemzést érdemel.
11. Ugyancsak elengedhetetlen a potestas
kategóriájának vizsgálata. Ezen belül a potestas-szal kapcsolatos,
igen széles skálán mozgó irodalmi állásfoglalások áttekintéseinek és
értékelésének kell helyet kapnia. Kétségtelen az, hogy a potestas
igen bizonytalan tartalmú fogalom. Nem egy esetben igen nehéz
különbséget tenni a potestas és más kategóriák (így az imperium, az
auctoritas, az auspicia és a ius) között. Különösen fontos a
potestas és a ius prohibendi kapcsolatának elemzése. Problematikus a
szakirodalomban a tribunicia potestas maior potestas-ként való
értelmezése.
A tribunatus intézményének utolsó megjelenésével az
itáliai „jakobinusok” közvetítésével 1849-ben találkozunk Rómában, a
Római Köztársaság alkotmányozó gyűlése szervezeti rendszerének
kidolgozása során, május 26. és június 30. között. A Római
Köztársaság „alkotmányának” koncipiálásánál a közvetlen demokrácia
gondolata is szerephez jutott. Hangsúlyozni kívánjuk, hogy a
közvetlen demokrácia rousseau-i elvei, illetve annak intézményei
körében helyezkedik el a néptribunátus intézménye, amely azonban
kívül reked a montesquieu-i polgári-liberális képviselet, az állam
mint jogi személy és a hatalmi ágak megosztása tárgyának körén.
12. E tanulmányban nem lehetett feladatunk
annak a kérdésnek a vizsgálata, hogy a közvetlen demokrácia,
amelynek intézményrendszeréhez a néptribunátus is tartozik,
mennyiben jelent-jelenthet garanciát, védelmet a totalitárius vagy
más néven autoriter állam formálódása, kialakulása ellen. E ma is
aktualitással rendelkező, kiemelkedően fontos kérdésnek a vizsgálata
a görög–római, azaz klasszikus antikvitás vonatkozásában is önálló,
monografikus igényű feldolgozás tárgyát képezhetné. Ugyanez
vonatkozik az ombudsman római jogi előzményeinek, előképének, a
defensor civitatis elemzésére is. A defensor civitatis intézménye
kapcsán ezúttal csak arra szeretnénk utalni, hogy Valentinianus és
Valens császárok constitutió-ja alapján Kr. u. 364-ben került
jogszabályi úton szabályozásra előbb Illyricum (Illyria), majd
később az egész Imperium Romanum területén ennek az elsősorban az
adóügyekben illetékes „antik ombudsman”-nak az intézménye. Utalunk
arra, hogy egyes nézetek szerint, igaz, csak áttételes módon,
kimutatható a defensor civitatis és a közvetlen demokrácia között is
a kapcsolat.
13. A közvetlen demokrácia antik, középkori
és újkori európai előzményeinek áttekintését követően
megállapíthatjuk, hogy azok már a görög (hellén) városállamokban
(poleis) megtalálhatók. A klasszikus antikvitás gondolkodói – a
filozófusok ‒ munkáiban a közvetlen demokrácia ideája történeti,
politikai és filozófiai megalapozást nyer. Ugyanez vonatkozik az
évszázadokkal később alkotó, már más tapasztalatokkal rendelkező
politikai gondolkodókra is, akik munkáikban építenek az antik
gondolkodók eszmevilágára.
A közvetlen demokrácia egyedül az antik Róma
politikai gondolkodóinál nem jut szerephez. Ebben nézetünk szerint
az játszik döntő szerepet, hogy a római állam (res publica),
eltérően a hellén városállamoktól, nem a közvetlen demokráciára
épül. Cicerónál is csak kivételesen lehet találkozni a közvetlen
demokráciára történő utalással. Legnagyobb jelentőségű és hatású
művében, Az állam című dialógusában sem foglalkozik Arpinum szülötte
a közvetlen demokrácia kérdésével.
A fenti, korántsem teljes áttekintés alapján
összefoglalóan megállapíthatjuk, hogy a közvetlen demokrácia
gondolata két és félezer esztendő távlatában attól függetlenül
jelentkezik, illetve nyer jogi, politikai vagy éppen filozófiai
tartalmat, hogy a gondolkodó (filozófus vagy jogtudós) vagy az
állami élet aktív szereplője milyen politikai, eszmei vagy jogi
irányzathoz, „iskolához” tartozik.
Kulcsszavak: defensor civitatis, demos, foedus, klasszikus
antikvitás, kollektív ellenállási jog, korlátozott hatalom, negatív
hatalom, néptribunátus, vétójog, volonté générale, zsarnokölés
IRODALOM
Catalano, Pierangelo (1969): Diritti di
libertà e potere negativo. In: Studi in memoria Carlo Esposito.
CEDAM, Padova
Chenon, Émile (1889): Étude historique sur
le « defensor civitatis ». Nouvelle Revue historique. XIII
Dahm, Karl-Wilhelm – Krawietz, W. –
Wyduckel, D. (Hrsg.) (1988): Politische Theorie des Johannes
Althusius. Berlin
Ferranti, G. (1995): I difensori civici
nelle esperienze europee e nel trattato di Maastricht. Rivista di
Diritto Europeo.
Fichte, Johann Gottlieb (1844): Beitrag
zur Berichtigung der Urteile des Publikums über die französische
Revolution. Bern
Földi András – Hamza Gábor (2013): A római
jog története és institúciói. 18. átdolg. és bőv. kiadás. Budapest
Hamza Gábor (2007): Cicero De re
publicá-ja és az antik állambölcselet. In: Cicero: Az állam.
Budapest
Hamza Gábor (2002): Az európai magánjog
fejlődése. A modern magánjogi rendszerek kialakulása a római jogi
hagyományok alapján. Budapest
Hamza Gábor (1998): Jogösszehasonlítás és
az antik jogrendszerek, Budapest
Hamza Gábor (2001): Die Idee des „Dritten
Reichs“ im deutschen philosophischen und politischen Denken des 20.
Jahrhunderts. Zeitschrift der Savigny-Stiftung für Rechtsgeschichte
(Germanistische Abteilung) 118,
Kuhn, Emil (1864): Städteverfassung des
römischen Reichs. Bd. I. Leipzig
Niccolini, Giovanni (1932): Il tribunato
della plebe. Milano
Reibstein, Ernst (1955): Johannes
Althusius als Fortsetzer der Schule von Salamanca. Untersuchungen
zur Ideengeschichte des Rechtsstaates und zur altprotestantischen
Naturrechtslehr. Karlsruhe
Reusch, Franz Heinrich (1894): Beiträge
zur Geschichte des Jesuitenordens. Die Lehre vom Tyrannenmorde.
Beck, Tübingen
Rowat, Donald C. (ed.) (1965): The
Ombudsman Citizen’s Defender. Allen and Unwin, London
Siber, Heinrich (1952): Römisches
Verfassungsrecht in geschichtlicher Entwicklung. M. Schauenburg,
Lahr
Stella Maranca, Filippo (1901): Il
tribunato della plebe. Lanciano
Titos Lomas, Francisco (1993): La
filosofia política y jurídica de Francisco de Vitoria. Córdova
Winters, Peter Jochen (1963): Die
»Politik« des Johannes Althusius und ihre zeitgenössischen Quellen.
Zur Grundlegung der politischen Wissenschaft im 16. und im
beginnenden 17. Jahrhundert. Freiburg im Breisgau
|